Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sbergum, bra nat du hadde ser jeg..... hvilken kikkert har du på revebørsa.. Ser grei ut.

 

 

Til den som luret på hund ved åta.

 

Det har ingen betydning, jeg har en gordonsetter som støtt og stadig er innom åta. Pisser på stolper og trær rundt omkring og skjiter i området åte. Rven har enkelte gangerkommet halvtimen etter. Det er sikkert flere meninger, men det er min erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Tidlig i går morges smilte Diana jaktens gudinne til meg dere, etter over en måned uten en eneste revefelling.

 

Mengder med dyp og løs snø, parringstid (altså for reven :mrgreen: ) og kuldegrader i varierende ”mengde” har satt en meget effektiv stopper for revejakta for min del, da jeg kun driver lokkjakt etter revfanten.

 

Har vurdert forholdende til rett og slett å være helt håpløse,…………men de siste dagene med avtagende paringsaktivitet samt at gradene forsiktig har beveget seg over på rødsiden av streken på termometeret, har gitt seg utslag i et tynt skarelag, nok til å bære en revefant.

Mao er helt håpløse forhold brått blitt til yppelige jaktforhold og dette ville jeg utnytte.

 

Valgte å ”angripe” skogsteigen fra en litt annen kant, enn normalt.

Det renner ei ganske bred elv gjennom området, som naturlig nok er islagt vinterstid og med tett vegitasjon på begge sider.

En rett elvestrekning gir kjempeoversikt og måtte ett mine vurderinger være en hotspot.

 

Har også investert i nytt ”leketøy” nemlig en enticer, dere vet den batteridrevende dibbedærten som flagrer vilt og uhemmet, med en fjærdusk i enden og som oppi revens hode er et skadet vilt av noe slag. Var spent på om enticier’n virket.

 

Vel rigget til enticer’n 70 – 80 meter ovenfor posten og begynte å lokke. Etterliknet fuglelyder, for så tidlig på morgenen har forhåpentligvis ikke reven gått i dagleie og kan nær sagt dukke opp hvor som helst.

 

Dro en lokkesekvens…………null reaksjon. Ett minutts stillhet som det heter……… null reaksjon…………….en til……… og der var det en flekk utpå isen, som ikke hadde vært der for litt siden. Opp med håndkikerten for å sjekke, åjoda der sto reven og nistirret på dibbedærten.

En kjapp målig viste 230 meter, som er for langt hold, selv med tofot påmontert rifla Tok sikte, men siktet var like mye utenfor, som i reven. Helt håpløst

Vurderte det slik at reven før eller siden ville flytte seg, men den var rett og slett helt opphengt i enticer’n og satt som skrudd i bakken, eller isen i dette tilfellet.

Tok 2-3 minutter før den fant det for godt å sjekke ut det den så (observerte) nærmere, bokstavelig talt. Gud skje lov så kom den mot meg og satte bremsen på snaue190 meter unna.

Ny prøvesikting. Nå roet siktet seg såpass at….BANG!!

Reven tok dobbel cork med backgrab som det vel heter på snøbrettspråk og der lå’n dere.

Rev nr 18 for sesongen tapte kampen om fortsatt eksistens på jordkoden.

Hele seansen tok vel ikke mer enn 5 minutter. Var nesten over før det hadde begynt på en måte.

 

Gjett om denna gutten var både glad og oppjaget på samme tid dere og spennende da.

Føler virkelig at en lever i slike intense øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Haha, nyydelig castor :D:D:D Åssen la du vinden din forresten? Kult at enticern funka så bra original, jeg har pimpa opp min litt med endel kaninpels så den ligner ganske mye på Mojo critter. Ingen rev har hatt sjansen til å se den slik enda, men tipper det skal funke bra ja :wink:. Var ute i dag tidlig jeg og, iom at det var 7,5+ i går, men skaren var enda ikke sterk nok til å bære reven over alt :evil: Så på spor fra i natt at de gikk 10cm nedi fortsatt.. Kom heller ikke så mye borsett fra et par rådyr som lurte litt :)

Jeg har 4-5 jaktområder rundt her, og har forløpig kun lokket på ett av dem, så det er nok av dumme rever igjen ja, skal kose meg kvekk i hjæl når skaren blir så bra at tilogmed jeg kan gå oppå :mrgreen: Det er da det virkelig er digg å jakte!

Link to comment
Share on other sites

Haha, nyydelig castor :D:D:D Åssen la du vinden din forresten?

 

Meninge var at vinden skulle blåse fra Enticer'n og mot min post, MEN oppdaget etter at jeg rigget meg til at vinden blåste fra meg og rett over elva. Mao 90 grader bom på vindretningen :oops:

 

Når det er sagt, var det nok rimelig vindstille denne morgenen, men en liten trekk vil det alltid være.

 

Kult at det var såpass kontant reaksjon på lokken da.

 

Brukte forresten en Jonny Stewart lokk med variabel pitch. Synes denne er litt lettere å få til enn Syco Tweety'n, som nok krever litt trening for å fungere optimalt.

Over nevnte Stewart er en kombilokk og det er bare helt utrolig hvor mye "lyd" en kan få ut av den lokken.

 

Synes Syco Tweety'n lett blir fylt opp med saliv, slik at jamringen ikke høres helt naturtro ut.

Mulig at det høres helt annerledes ut oppe i revens hode enn i mitt :mrgreen:

Burde nesten hatt 2 stk Tweety'r slik at den ene "tørker" mens en lokker med den andre.

Link to comment
Share on other sites

rev nr 11 datt i kveld.lita tispe,som kom bare et kvarter etter at jeg satte meg tilrette.fikk også muligheten på en stor hanrev,men der fikk jeg årets første bom/skadeskyting.reven bjeffet,og hoppet i været,da skuddet smalt.hørte at jeg ikke fikk det berømte klasket,som v-max kula normalt sett gjør ved gode treff antageligvis har jeg snertet over ryggen eller under buken i skinnet....sprang et stykke,og satte seg ned på 250 m,jeg prøvde ett skudd till,men vind på 25 m/sek styrke,gjorde dette til ren flaksskyting.antageligvis nappet jeg i avtrekket.fulgte revens ville ferd på ca 400 m oppi fjellsia med kikkerten,og den såg helt frisk ut der den løp.

men skal vel egentlig bare glemme mer besøk fra denne karn på ei stund....

Link to comment
Share on other sites

2 rev denne sesongen datt i dag. Var en liten hann valp.

Kom etter to minutter, på lokken. La seg ned i skogkanten. Satt ti minutt og kikka på den, i håpom at den sku komme litt nærmere. Det gjorde den ikke, men datt rett ned på ca 200 m.

(Klarte ikke legge tel bilde!? , Må se om det er noen tråd hvor dette forklares =) )

Link to comment
Share on other sites

Har kommet en rev inn i terrenget i løpet av natta. Har vært på det ene åtet som ikke har sensor. (Unødvendig med flere åtegroper når jeg ikke har nok sensorer....). Var på fjellet i dag og satte opp sensor der også. Heiv på hundemat. Vurderer fjelljakt i natt (Når man har anledning med vekkreist frue.....). Reven som er ved gården her tar jeg i løpet av uka likevel... :D

Link to comment
Share on other sites

2 rev denne sesongen datt i dag. Var en liten hann valp.

Kom etter to minutter, på lokken. La seg ned i skogkanten. Satt ti minutt og kikka på den, i håpom at den sku komme litt nærmere. Det gjorde den ikke, men datt rett ned på ca 200 m.

(Klarte ikke legge tel bilde!? , Må se om det er noen tråd hvor dette forklares =) )

 

 

HER:

 

viewtopic.php?f=13&t=7358&p=69591&hilit=enkel+oppskrift+p%C3%A5+%C3%A5+legge+inn+bilder#p69591

Link to comment
Share on other sites

Posta denna under mårfangst, men får ikke noe svar så hører med dere :wink: Har hatt en mår på reveåta siste uka, den flyr att og frem mellom skogen og åta og samler mat. Igår fikk jeg en sjans, og skøyt. Dessverre gikk det ikke helt som jeg trodde det gjorde. Var sikker på at jeg fikk den, men den var ikke der. Ikke en dråpe blod heller, bare en del hår( dekkhår + underull). Tror dere måren er dumdristig nok til og komme tilbake etter denne traumatiske opplevelsen med en 9,3 kule mm ifra kroppen? Begynner å haste før sessongen er slutt nå..

 

Forøvrig dårlig med rev på åta dessverre :roll: trudde det var litt trafikk, men måren har nok skylda for det..

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute i skauen i efta og fant dette

15032010286.jpg

Ubebodd hi. Det er noe som har klora rundt inngangen. Tror det er Gaupe. Fant disse spora rundt der

15032010290.jpg

Noen som vet hva slags spor dette er?? Størrelsen er lik en snusboks. Sikkert smelta litt ut i varmen, men er så vidt meg bekjent ikke et revespor. Håper ei tispe slår seg ned der med valpene sine utpå våren..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på bikkjene som var i terrenget under gaupejakta, men det er 40 cm snø siden så det er utelukket. Kan jo væra ei bikkje som har vært der nylig da. Men syns det er rart da de må gå over eiendomen min for å komme innpå der. Men dette hiet følges med argusøyne fremover. Så fort det blir liv der rapper jeg terrier'n til naboen dyttern inn der.. Så får vi se om innstinktene virker etter et halvt liv i sofaen.. He he..

Link to comment
Share on other sites

Var langt ned der og en inngang til på andre siden. Men det var helt nedsnødd så gadd ikke begynne å grave. Skal følge med litt utover våren, men gamle kara sier det har vært revehi et eller annet sted i omerådet der i lang tid. Så jeg er nesten sikker på at det er dette jeg fant.

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det liv på åta igjen. i morgen skal frun på vinkveld igjen. Det passer med heeeeelt topp. Har erfaring med at det er bra med trafikk siste måneden til 15.04. Skal gjøre mitt ytterste for å ta ut noen til på åta g på lookk. Artig dette, men det er jo bare 3 nmnd til det begynner igjen. Akkurat nok til å ta justeringene som må til på børsene... god helg

Link to comment
Share on other sites

Er det flere enn meg som opplever lite aktivitet på åtet nå om dagen? Ser nesten slik ut her i tråden.

Frykter at reven, ravn og ørn har gode dager med fallvilt langs lia nå. Det er nok i disse dager og framover at hjorteviltet

bukker under.

Kjørte på fjellet et rådyr i går. Det hadde godgjort seg i mildværet, og var ikke særlig godluktende. Får håpe reven finner

fram. Den følger notorisk scooterspor nå. Med litt skare kan det sige inn rev fra andre steder også. Håper å få tatt et par rever til før den 15.

Link to comment
Share on other sites

Har ei reve åte jeg og, men det er veldig lite aktivitet rundt den ja. Var en del spor tidlig i vinter, men har bare blitt mindre og mindre rundt åta. Men i skogen bak åta er det i gjengjeld observert en god del rev. Så da er det vel fram med lokkefløytene og begynne og lokke ;)

Link to comment
Share on other sites

nei,faktisk så har aktiviteten økt på nå...

skaut rev nr 12 i natt....var samme reven som jeg snertet forige helg.

pga snøfokk i natt,så lot jeg reven ligge til formiddagen i dag.da jeg kom og hentet reven var det halvparten igjen av den.det viste seg at 6 ørner hadde spist på den ferske skrotten.det var litt synd,da denne var pen i pelsen,men siden den ble skutt med v-max,så hadde den nok ikke egnet seg for utstopping alikevell...

Link to comment
Share on other sites

Bomma på en i sta :roll::oops:

Han fikk faen meg fart på seg.

Han har gått og skriki nå i 10 min.. Er også en annen rev som skriker her.. Starta når den jeg skaut på starta og skrike..

Brukte .222 V-Max... Børsa et skutt inn så var vel bare jeg som ikke klarte og holde børsa helt rolig tenker jeg... HEHE....

Men det som var litt rart er at han skreik i ca 1 min i strekk...

Link to comment
Share on other sites

Husk at den kula fort kan stoppe inne i reven, og med et lite inngangshull er det ikke sikkert det blør noe særlig. Blod og hår kan være vanskelig å se om natta. Har sjøl trudd jeg har bomma etter skuddplassundersøkelse om natta, men dagen etterpå har det vært hår/blod der. Ta en titt i dagslys også du :wink:

Link to comment
Share on other sites

med den kula med treff framfor lårene (i kjøtt vel og merke),så er mikkel død i løpet av maks 1 min,så hvis du ikke finner den i en radius på 100 meter,så har du ikke truffet kroppen.

men det kan jo hende du har truffet i beina....

Link to comment
Share on other sites

Er i hvertfall ikke lett og se etter nå!

Snør som bare FAEN! og selvfølgelig så har det vært en rev til her etter at jeg gikk til sengs :P

så den første var her ca 00:30 og den andre var her etter 05:30 :|

Og den siste har flytta rådyret over 10 meter :shock:

Men reven har til vane og hoppe høyt opp i lufta når man treffer den og det gjorde den ikke..

løpte som F bortover jordet og var borte på noen sekunder :|

Det er vel ikke så stor spredning fra Vmax og vanelig Blyspiss?

10 - 20 mm kanskje?

Hadde planer om og smelle på'n med hagle rett etter at jeg hadde skutt på'n med rifle løpet men rakk ikke :P

Får prøve og skaffe vmax til 30-06en :D

Får man kjøpt vmax på våpenbutikker eller må man lade selv?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får vel ta en tur i "stormen" og se etter borte ved hiet! :wink:

FAEN AT DET SKULLE STARTE OG SNØ SOM FAEN I DAG :evil::cry::cry:

Er vel heller ikke noe vits og lokke når det snør så mye? :P

Så til Helga så skal jeg sitte oppe vær dag ifra ca 23:30 til 07:00 :P Prøve hvertfall.. :P

Link to comment
Share on other sites

Nok en rev måtte gi tapt i kampen om tilværelsen dere. Var griseheldig og fikk en fin hannrev i dag morres.....i grålysningen.

Kom på lokk etter 10 - 15 minutter :D

 

Satt på den vante og "sletne" posten som dem sier borte i Østfold, men du verden så mange opplevelser i form av spenning og noen revefall akkurat denne spot'en har gitt meg opp gjennom årenes løp.

 

Så revefanten komme ut av skogen på 200 meter +

Et lite forsiktig blås på lokken gjorde at den kom som en rakett i min retning og satte stopplyset på 90 meter unna. Det var lett match.

Poff og der lå det nok en rev utstrakt på skaren.

 

Nei det er ingen jaktform som gir meg mer spenning og ikke minst puls, som lokkjakt på rev.

God jakt videre til alle ihuga revejegere, nå på tampen av sesongen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...