Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En rev til på åte i kveld, denne var skikkelig stygt angrepet av skabb. Det var bare litt pels igjen rundt nakke , hode. Kroppen full av sårskorper og veldig liten av vekst. Helt utrolig at den har over levd den kalde vinteren vi har hatt

Nr 11

 

skabrev11apr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fant ut at jeg kunne skrive litt her siden jeg nettopp fikk kickstart på hjertet etter å ha siktet litt lenge på en rev :P

med det samme jeg ser ut av vinduet får jeg se to store gule øyne som lyser i skogkanten ca 20m unna åte, ser da dette igjennom kikkertsiktet etterpå og jeg tørr ikke å skyte ennå pga det er kun hode/hals jeg ser, den sitter der i lita stund før den beveger seg nedover mot åtet, jeg følger den med trådkorset til den stopper..pfft! Død i smellen, rev nr 5 i boks :D 150Grs Fusion gjør jobben får i si det slik :wink:

 

Hannrev på rundt 8 kg :D

Link to comment
Share on other sites

Ja kanskje det. Han stirret ei stund imot der jeg satt, har lyset rett ved siden av vinduet så reven ser ikke meg ivertfall, snøen er vekk nå så er avhengi av lys...var en revefant til som satt å bjeffet like etterpå ikke langt unna, er jeg heldig så kanskje den også avlegger et besøk :wink:

 

24824_387388139029_781559029_3865132_2812084_n.jpg

 

begge to i fra helga.

Link to comment
Share on other sites

Jammen ble det ikke en mikkel til dere, tidlig Søndag morgen. Var så tidlig ute at jeg faktisk måtte vente en stund for å få akseptabelt skytelys. Er flekkbart her nå på mine kanter av landet, slik at å skille en rev fra vissent fjorårsgress for mine godt modne glysere ikke er så enkelt nå, som før om åra. Bør jo helst se hva man skyter på da. Har hørt om både gordonsetter, katte og St Bernards hund skutt på åte i den tro at det var rev.

Huff og huff…. Står for meg som et mareritt. Tror ikke jeg hadde overlevd noe sånt.

 

Anyway….. var som sagt så tidlig ute at jeg kunne sette meg til å virkelig nyte denne dønn skyfrie, stille vårmorgenen, der natt sakte men sikkert glir over i dag. For en stemning dere. Mange av trekkfuglene har ankommet nå og prøver etter beste evne å tiltrekke seg oppmerksomhet fra det annet kjønn og hevde revir.

 

Ført ute var Rød-strupen med sine skjøre forsiktige høyfrekvente toner. Akkurat som den stemte toneleiet før den virkelig dro i gang konserten. Var bare helt utrolig å nyte strofene fra denne lille ubetydelige fuglen. Men synge DET kan den definitivt.

 

Ei rugde eller var det to, trakk forbi i halvmørket, med sin karakteristiske knorting og pistring, i full gang med å streke opp territoriet.

 

Litt etter kom Svarttrosten på banen… altså ikke på banen, men i skogskanten, fra en grantopp. Først med noen mollstemnte bløte melodiøse toner, som økte på etter hvert som dagslyset vant over nattemørket og den ble varm i trøya, eller mer presist formulert…..fjæra.

 

Så dro konserten virkelig i gang med Gråtrost, Rød-vingetrost, Måltrost og Gransanger hørt og observert i farta.

Hørte til og med Lerke av et eller annet slag, ikke med sin karakteristiske sang, den liksom bare ga tilbakemelding om at den var ankommet.

 

Sammensuriet av diverse fuglelyder gjorde det til slutt nesten umulig å skille de forskjellige artene fra hverandre.

 

Men dette handler jo om revjakt.......eller lokkjakt på rev

Med passelig skytelys på plass etter hvert dro jeg i gang en fuglelydsekvens. Null reaksjon. Var nesten vanskelig å få lyden til å bære i alt fuglekvitteret.

 

Hadde bestemt meg for å bytte lyd da det plutselig åpenbarte seg en flekk ute på jorde 400 meter unna. En kjapp sjekk med håndkikkerten avslørte at dette var vulpes vulpes.

 

Dro en strofe til og reaksjonen uteble ikke. Kunne nesten høre at det klikket oppi hodet på reven, der den kom i godt driv i min retning, på jakt etter en lettvinn forkost. Den stoppet opp et par ganger, men noen forsiktige pip gjorde at den holdt stø kurs mot frokosten. Var klar og liggende med anlegg, burde dette være et enkelt skudd.

Tror aldri jeg har avsikret rifla så tidlig noen gang, som denne tidlige Søndags morgenen. Jeg bare visste at denne reven galloperte mot sine siste sekunder i levende live her på jordkloden.

Den stoppet opp i jordkanten på ca 100 meter og fant det plutselig for godt å gjøre unna morgentoalettet. Hadde ikke hjerte til å knerte den da, men ventet til morgenstellet var over, noe som forøvrig ikke tok mange sekunder.

 

Kneip den akkurat da den sjekket ut hvor frokosten befant seg, som i dette tilfellet var meg. Det var en 100% tjangs og resultatet ble definitivt game over for reven. Den tok en par baklengs saltoer, før den la seg over på siden. Sesongens 21’ende rev og sesongens siste for min del var et faktum.

 

Blir litt å gjenta seg selv, men denne morgenen ga meg så mange intense inntrykk og opplevelser toppet med et revfall at jeg sitter nå med gråten i halsen faktisk, for så magisk var akkurat denne morgenen.

 

Dette kommer jeg til å leve en stund på. Går ikke i glemmeboken med det første.

Vi bør være takknemmelig og ydmyke at vi bor i et demokratisk land med fortsatt mulighet til å oppleve noe slikt uten å tenke særlig mye på å bli skutt ned, banket opp eller bombet i fillebiter

 

Fikk endelig rotet meg til å huske på å ta med kameraet. Legger ved et bilde, etter å ha glemt kameraet en tre fire ganger.

12042010230158ib5NHh5jM9qf.jpg?79

Link to comment
Share on other sites

Har vært med eller mindre dødt på åta hele år. Hatt et par gående, og tatt den ene. Men det var før jul, etter det har det nesten ikke vært noe aktivitet. Men trur dere ikke mikkel har vært på åta nå de siste dagene? Spist opp nesten alt som ligger der, og det lå fersk revemøkk i veien idag. Lyset har vært slått av en god stund nå, så å se noe der er helt umulig.. men lampa henger jo der ennå. Går jo ann å sette den på etterpå og se om mikkel er dum nok til å komme selv om lyset er på :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fikk to skudd i en rev nå i kveld. Kikket ut, og der stod den 30 m fra huset. Da jeg kom på loftet såg jeg den passere i nedom løa. Mens jeg gikk ut, monterte jeg tofoten. Fikk nytt syn av den ca 100 m fra løa. Ned i liggende. Plystret, men reven hadde bestemt seg for en vei. Hadde dårlig skuddvinkel, men lot 40 grs. hissig v-max forlate løpet. Hørte klasket, men dårlig treff. Reven hadde 5 runder rundt seg selv. Da den delvis satt fra meg lot jeg en ny 40 grs. slippe hylsa. Hørte anslaget, men nok et dårlig treff. Skjønner ikke hva som skjedde. Reven, tydelig preget av kulene, kom seg nedi skogen. Hadde en liten runde, men det ble for mørkt. Rimelig sikker på at den ligger død nedi der. Får se om jeg finner den i morra. Den såg litt halt ut før treffene, og jeg vet jeg sneiet en i høst. Men det trenger ikke være denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes jeg har vært utfor det snåleste på en tid for meg....

Eg fekk tak i 6 nyslakta kje. Dei sku eg legga ut for reven.

Eg låg dei ut ca. 70 m fra huset etter første snøfall. Vekene gjekk og ingenting kom, det kom av og til eit par spor, men aldri noko meir. Den var tydeligvis ikkje interessert av ein eller anna grunn.

Men hos naboen som bur 200 m ifrå låg ut noko brød, det likte reven så der vart det felt ein.

Hmmmm :?

Link to comment
Share on other sites

To rever ble skutt i dag.

 

Tok denne i morrest på lokk.

DSC00325.jpg

Var egentlig for å undersøke et område til rådyrjakta i høst, da jeg så denne krysse et jorde noen hundre meter forran meg. Ventet ca et kvarter før jeg gikk etter. Stoppet ved åpningen til en stor myr. plasserte med stående bak en liten bjørk, og begynte å lokke. Det gikk ikke lang tid før reven var i fult firsprang over myra. stoppet på ca 100m og ble liggende i smellen.

 

Den andre ble påskutt ved skogkanten i nærheten av åta. Reven tegnet tydelig for dødelig treff (litt langt bak etter min smak :? Slurv :evil: ), men hadde futt nok til å komme seg inn i skogen. Ettersøk utsatt til i morgen tidlig.

 

Grattulerer til alle reveskyttere og takk for denne gang.

 

Mvh

"Sofus"

Link to comment
Share on other sites

Jess! :D

23.50 skulle jeg til å pakke sammen. Jeg slo på hodelykten og lyste ut bare for å se om det kanskje var noe der jeg ikke hadde sett. Der! Det er to lyse kuler som ser på meg 70m unna. Jeg slår av hodelykten og tar fatt rifla. Jeg følger reven med korset og håper den ikke ble skremt. Neida, reven kom luskende til åtet og første stopp den tar skyter jeg den forfra med Hornady 95gr V-Max 6,5x55.

Tenkte jeg skulle få se mye gris da jeg gikk der reven lå men nei. Det var et pittelite utgangshull.

Dette var min første rev for denne sesong. Har vært veldig slapp i det siste når det gjelder åtejakta men det ble en i siste liten:D Har ikke vekt men den veier rundt 6kg vil jeg tro.

Gleder meg sykt til revejakta starter igjen:D.

Link to comment
Share on other sites

1 rev på meg. Det var også min første rev :wink:

Prøvde ikke så mye på reven heller :P men det blei noen netter på loftet :P

Men skal sitte ved jorder når bønnene skal slå gresset så da kommer nok mikkel en tur :P

var med fattern en gang da skøyt han 1 rev og den dreiv og gikk etter traktoren :P

Men det er noe reven pleier ;)

Så da har jeg tenkt på og ta men enten 30-06 og Hagla eller kombi'n hva er best ?

kombi'n er links så den er egentlig ett helvette og skyte med om man ikke skyter links :P

Men det er jo bedre og ha med kombi'n egentlig fordi man slipper og bytte våpen.

Eller holder det med rilfe?

Link to comment
Share on other sites

åååå :evil::evil: det er så typpisk!!!nå kryr det plutselig av rev her på åtene mine!har vært stillt i hele vinter,men nå når jakta er over kommer den!

etter min mening burde det ha vært 14 dagers lengre jakt her i nord,da vinteren her er lengre enn sørpå.den rette jakttidsramma her i nord hadde vært 1.8-1.5

blir ofte observert små hvalper sammen med tisper her den midt i juli,så jeg mener jakta starter for tidlig,og avsluttes for tidlig. :evil:

Link to comment
Share on other sites

her blir det revehvalper til sommeren...det er ei svart tispe som jeg vet er igjen,og den er medium stor,så det er stor sansynelighet at den har hvalper....

i fjor ble det ingen yngling her i området,da jeg tok ut 15 tisper,og 5 hanner...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

sessongens 2. rev datt i morges mens jeg satt på rådyrpost :)

kom småspringende langs isen på ei lita elv nedenfor der jeg satt, fikk ikke skuddsjangs da jeg så den komme.

Den runda en sving og ble borte. Et par klem på musepipa og den var kjappt tilbake :)

Der fikk den en oryx i 6,5x55 rett i front. ferdig utvomma før den traff bakken :)

 

Denne ble lagt inn ved en feil ja... kan SLETTES :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...