Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Som jeg nevte så skulle jeg legge inn bilder av nattens rev.

Det var ei tispe på over 5kg. Har ikke vekt som går høyere enn 5 kg, så da vet jeg ikke eksakt hvor mye den veier, men jeg tipper på rundt 6-7kg. Dette er i tillegg min første rev.

 

24on8ue.jpg

 

hugl14.jpg

 

 

Gratulerer til dere andre som har skutt rev!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da ble dagens andre rev ekspedert til de evige jaktmarker for ca 15 min siden. Var innom åta såpass at det peip i varsleren 6-7 ganger, sprang bort til vinduet og åpna det, fikk så se reven for litt fram og tilbake helt i utkanten av lyset, satte meg bare og ventet noen minutter, får så se at reven sitter på kanten bak åta (helt bart her nå, så ganske så mørkt bortpå der). La krossen på bogen, og vel, den tålte ikke en 250grains woodleigh fra 358 NM`n den heller :shock::)

Link to comment
Share on other sites

Nå blir tåka borte nå som jeg har vært ute :lol::lol: Gikk ut i 5 tia og kom igjen nå... Er bare Røti blaut snø ute så gadd ikke noe mer :P Men får vel sova snart.. Har vært oppe i ca 20 timer å være Revejeger er en hard hobby! :lol::lol:

Selvfølgelig har reven vært her i tåkehavet! :|

Endret: 08:54..

Link to comment
Share on other sites

hadde en pen sølvrev på åta i natt.tenkte at søskenbarnet mitt (17 år)skulle få prøve seg på å få sin første rev,men reven var så urolig,og stakk etter bare et halvt minutt,så det ble ikke noe....hadde det vært meg som hadde stått i glugga,så hadde den reven vært død...den satte seg på 200 m,i noen sekunder,som hadde vært nok for min del....men har stor forståelse for at en uerfarn satte sin begrensning i natt....den reven kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Brede, det høres seriøst ut som om du trenger å skaffe deg en åtevarsler :lol:

Da er det bare å sove, ikke no stress med å måtte sitte oppe eller noe!

Hjelper ikke så mye med åtevarsler når man ikke ser lengere enn 5 - 10 meter!

Skal ligge ute på berget i kveld/natt så da får vi se :P

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge ut et par bilder fra revejakta i år.

Jeg satt litt på åte på nyåret, men har nå gått over til kun lokkejakt og hi jakt.

Har vel lokket inn ca 15 rever til nå i år.

Legger inn et par bilder jeg hadde med Runar Høgfoss som filmet en hijakt og en lokkejakt.

Filmen kommer forhåpentligvis ut om ikke alt for lenge.

 

f58zg7.jpg

Diana TJT snakker litt med reven.

 

2jczk7t.jpg

Dagens lokkerev, kom etter 15min med Varminator fløyte

Link to comment
Share on other sites

I natt kl 04.00 datt sesongens 18. rev for meg. Det ver ei tispe som måtte gi tapt da jeg sende avgårde et skutt som traff litt lavt på 200m hold. Men reven døde på stedet!

 

2iwafpw.jpg

 

Gratulerer til alle reveskyttere (spesielt dem som har skutt sin første rev)

Stå på videre!!

Link to comment
Share on other sites

Brukte du 7mm på den Brodersen?

Fin rev hvertfall :P

Ossen forhold er det hos dere andre?

Her er det bare blaut snø. Og tåke hele kvelden og langt ut på dagen.

Men i natt står det på YR.no at det skal bli -4 i natt :twisted:

Men på Storm.no står det at det skal bli -2 :)

Veit ikke helt hvem jeg skal stole på jeg :P Noen som har en formening om hvem man burde stole på av YR og Storm?

Link to comment
Share on other sites

Gratulere YnSten. Kan ikke klage på det resultatet :-)

Har du vekt på den som gikk i båsen? Tenker da i forhold til om det var en ung eller erfaren rev.

Takk, godt fornøyd med helga. Har ikke hatt den på vekta, men ca 5,5-6 kg tipper jeg den til, stort sett alle revene som vi skyter her ligger fra 4-8kg. Største i år er 8 kg.

Link to comment
Share on other sites

har hatt besøk av flere rever på åte i natt...bla en 3 beint...

har satt på revevarsleren,men probleblemet med det er alle huskattene (samt vår katt) som har sin runde innom åtet først på natten.12-02,og da blir varsleren avslådd,og reven kommer somregel i 02-05..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

To rever har falt i nærområdet den siste uken. Også de eneste tegnene på reve aktivitet i nærområdet den siste tiden.

Den første ble skutt på åta kl 14.00 midt på dagen av min far. Kom kjørende bak fjøset og så reven stå på åta. Snek seg inn på låven, hentet børsa min og skjøt reven. Enkelt og greit. Liten han rev på 6kg.

DSC00308.jpg

Og en i natt/morrest.

Begynte morgenen med åte jakt, men avsluttet med lokkejakt og reve fall.

IMG_0087-1.jpg

Etter sport tegn i nysnøen kvelden og morgen forut, var jeg sikker på at det hadde vært rev i området en gang tidlig om morgenen. Dog, ingen rev på åta etter at den forrige reven falt. Erfaring tilsier at reven med stor sannsynlighet kommer i denne tiden en gang de kommende kveldene også. Så jeg sto opp tidlig før jeg dro på jobb, og satte meg for å glane på en lite oppdatert åte. Da klokka etter hvert begynte å dra på, bestemte jeg meg for å skifte taktikk: Lokkejakt. Forholdene var perfekte, med bris og en salig blanding av måne og sollys. Hvor jeg skulle jakt viste seg ganske straks. Da jeg gikk ned stigen fra tårnet ble jeg var en eller annen skikkelse forlate et jorde ca 500m lengre nord. Jeg rykket frem og satte meg strategisk til. Lokket (hareskrik) i ca 5min da jeg oppdaget at vinden hadde tatt seg litt opp og skiftet litt retning. Et lite trykk på talkumboksen viste at vindretningen ikke var skiftet dramatisk. Lokket litt til. Så,,,,,, en kjent skikkelse rørte seg i buskene langt der fremme. Det var tydelig at dette ikke var noe særlig stort individ, og var tydelig skeptisk. Det virket som om den ikke kunne bli helt enig med seg selv. Skal jeg undersøke eller skal jeg ikke :lol: . Avstanden var ”drøy”, men fult overkommelig. Det gjaldt bare å finne det rette øyeblikket. Jeg lå skuddklar og kikket på vindmåleren (et must for effektivt og sikkert feltarbeid med finkalibret rifle).

Alltid med på revejakt.

IMG_0089-1-1.jpg

Så ”jamret” jeg til med noen korte hareskrik igjen. Reven gikk forsiktig noen meter ut på åpent lende, og der satte den seg pinadø rett ned på rumpa. Det var ikke tvil lengre. Avstand var allerede kompensert, ”Holdt litt inn i vinden" og lot skuddet gå. Mitt i brystet, og dett var dett.

IMG_0088-2-1.jpg

Ei lita tispe på 5,5kg. Denne er nok relativt ny i området og har ikke våget seg på åta enda.

Link to comment
Share on other sites

For noen minutter siden datt min første rev... :mrgreen:

Reven datt rett ned i smellen.. Brukte Federal Classic 180 GR.

 

656a6e.jpg

 

2zp1kbo.jpg

Ser ut som det er litt skabb på den :(

 

fdfrwl.jpg

Utgangshullet er litt stygt men reven datt hvertfall rett ned.. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ssatt på åta i natt, men det var helt klat og temmelig lyst. Så de var nok mer forsiktige i natt. Kl 23 kom det e nrev i fult firsprang over det snø dekte jordet. Uten sjans til å skyte. Løp rett forbi åta utne å kikke på det engang :(. Så verken den eller andre resten av natta.

Link to comment
Share on other sites

Har kommi ett nytt bilde i innlegget mitt litt over her.

Takker Johs.

Det eneste som er litt synd er Utgangshullet og Skabben :)

Men det utgangshullet er vel sånn det blir når man skyter med 30-06 og Federal Classic 180 GR Soft Point?

Det er en rev til her, men nå er jo Revejakta snart over :(

Link to comment
Share on other sites

Nei reven er ikke trygg i Misvær. vi er 3 som jakter og har skutt tilsammen 35 rever siden februar 2009. Det er veldig lite rådyr hær, og småviltbestanden har gådd dramatisk ned de siste årene, så derfor må vi ta affære... 8)

 

Det er altfor mange som jakter småvilt og som klager på dårlig med fugl, men sitter allikevel på rævva i sofaen å trur alt ordner seg av seg selv..... :!:

Så det er bare å verve nye reveskyttere, mår, kråke, ravn...osv

Også er det jo kjempespennende med revejakt!!

Link to comment
Share on other sites

Nei reven er ikke trygg i Misvær. vi er 3 som jakter og har skutt tilsammen 35 rever siden februar 2009.

Det er da bra :D Er ganske mye rev her også.. Men det er ikke så mange som jakter rev her.

Pleier og ha revejakt oppi her i Februar - Mars men i år blei det ikke noe siden det blei båndtvang.

Men det pleier og dette en og annen rev når vi jakter Rådyr :lol:

Bruker dere hund noen ganger eller er det bare på åte?

Link to comment
Share on other sites

Då ser det ut som vinterens reve jakt er over for min del, slik som snøen har smelta og mildværet har sett inn, bjønda åta og bli meir og mere synleg, og med 2 stk grise vom og eit lam pluss diverse anna graps var det ikkje akuratt god lukt som kom snikanes :?

 

Så sjefs binna her i huset gav grei besked åta måtte vekk før påskehøgtida sette inn med div besøk av fam.

 

Her er i alle fall bilde av 2 av dei 4 revane eg fekk i vinter den eine hadde skabb, grei og få livet av.Alle 4 skutt med 180g oryx så det blei ikkje akuratt noko pels kåpe på binna i år heller :mrgreen::mrgreen:

 

normal_rev_3.JPG

 

normal_rev_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var no dritt HB men det andre bildet av reven va litt "tøft" :)

Lukter sikkert ikke så jævlig godt av åte når snøen smelter nei.

Men når det lukter så kjenner jo reven det og da kan det hende det blir en liten reve fest på åte ditt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tok min fjerde rev for sesongen i går kveld kl 22. Så den fra badevinduet da jeg skulle legge meg, den var på jordet nedenfor huset. Tok børsa, slo av utelyset og snek meg ned langs husveggen. Takker samtidig han som fant opp tofoten. :wink:

 

130 meter, rett ned i smellen. 223, 50 grains Remington Accutip. Noen splintrer av kula gikk gjennom, men ikke det vanlige fæle utgangshullet. Siktet på bogen, men den har nok gått et skritt etter at jeg dro i avtrekkeren for kula gikk inn foran låret, men med varmintkule gjør ikke det store forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig organisert oss i et slags "løst sammensatt revejaktlag" for et par uker tilbake, ifb med drevjaktkurset til ABC Fritid. På de siste to ukene har det så langt blitt åtte revefall, det siste signert undertegnede i formiddag. En slags "lokkejakt" der reven kom på en som posterte ved en som lokka, som bomma og skremte reven opp mot den andre som lokka (jeg) og som klarte å snike seg bort til stien der reven bare måtte komme - og fikk den... For å gjøre det hele litt innvikla...

 

Uansett, liten hannrev som gikk på tre bein og var skabbete på toppen av det hele.

 

Edit: 222 og 40gn V-max. Flata ut momentant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble en rev i går kveld. Kunne fått 2 hadde æ hatt med hagla i stedet for rifla. Den kom så nært at jeg nesten hadde kunne stukket i den med rifleløpet, helt sprøtt.Den oppdaget meg og stakk som bare det. Den jeg fikk skutt kom på ca 5 m, ventet for å se hvor langt mot meg den kom. Vinden var litt ustadig så når den kom mot meg så hadde jeg vinden i ansiktet. Kom på lokk med Red River Bandit. Ble et ettersøk, skjønner ikke hvordan den klarer å stikke så langt når den er gjennomskutt. Sjekka skuddplassen, blod og pels, skutt med 40grs v-max i brystet. Så at brystet vidde seg ut i det skuddet traff, lå også innvendige deler på skuddplass. Måtte gå flere hundre meter etter den. Noen som har erfaring med v-max på så korte hold? Mye blod men fant den til slutt. I dag kom jeg på hytta, sjekka filmingen, har vært sykt mye aktivitet på åta, opptil 4 rever samtidig på åta, så er det en skabbrev også her. Skal sitte litt i kveld frem til midnatt, da starter den evindelige påskefredningen.

Link to comment
Share on other sites

Ble ingen rev i natt. Gikk ut kl 23:50 og satt til kl 06:30 i morres. Kom en rev ca 0,5 t etter at jeg hadde satt meg i bua, men den fikk jeg ikke skutt, var tydelig nervøs for et eller annet. Så kom det en kl 04:00, den så jeg bare øynene som lyste inni skogen men kom ikke frem. Jeg har ei bu som står ca 40 m fra åta. Lurer på om reven ser bevegelser inne i bua. Lyset fra åta reflekterer mot snøen og jeg er redd for at dette medfører at reven kan se bevegelser/skygger. Sitter med ansiktsmaske og hansker + mørke klær. Lyset er en 1000 metring som er montert på veggen ved bua. Vi har ikke vært på hytta hele nå den siste uke da reven hadde vært mest aktiv på åta, så den vet jo at nå er vi på hytta og den dermed er mer forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

ble ingen rev i natt.

men derimot da jeg skulle dra fra han jeg skulle jakte rev hos da dæven såg jeg reven :lol:

tydeligvis så tørr reven å vise seg da rifla ligger nederst og under alt av det jeg hadde med av pikk pakk.

men han tørr ikke å vise seg da jeg er klar :roll:

Link to comment
Share on other sites

En til gitt... nr 5 for sesongen og påskens andre. Gikk ut rett før 22.30 og kikka ned på jordet, og der kom den gående på 250 meters hold. Har fulgt med på jordet fra kjøkkenet i hele kveld, men ingenting å se. Men da jeg stod i hagen så jeg den kom - og mot meg også...

 

Samme som forrige dagen, 50 grains acccutip, rett ned i smellen og ikke en bevegelse. Holdet var 160 meter og jeg takker også i dag han som fant opp tofoten.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gjør slik: ta en tynn og spiss kniv og legg et rett snitt inn på undersiden av halen og et stykke frem. Deretter tar du halebeinet og drar dette ifra haøen. Må sikkert snitte litt der det henger. Vær forsiktig ellers drar du av halen.

 

Når disse er separert og halen er beinfri, så strør du fint fint sagespon inn. Deretter henger det 3-4 uker mener jeg eller til det er tørt. Skal du unngå dyr, så må du hive på noe middel som jeg ikke er sikker på hva heter.

Link to comment
Share on other sites

Bare hogg den av kast'n i frysen et par dager. Tin den i noen dager og frys den igjen. Slik unngår du midd og lopper. De fryser og eventuelle egg begynner å klekke etter frysing og fryser igjen andre gang. Så er det bare å henge den tørt og luftig og uten tilgang for fluer. Når alt er tørket går ikke fluer på lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...