Jump to content

REVEJAKTA 09/10


jmonsen

Recommended Posts

Bare hogg den av kast'n i frysen et par dager. Tin den i noen dager og frys den igjen. Slik unngår du midd og lopper. De fryser og eventuelle egg begynner å klekke etter frysing og fryser igjen andre gang. Så er det bare å henge den tørt og luftig og uten tilgang for fluer. Når alt er tørket går ikke fluer på lenger.

 

Skinn som bare er tørka vil bli angrepet av billelarver (først og fremst klanner-larver når skinnene er innendørs). Hvis skinnet skal berge, selv om det bare er halen av en rev, må fettet skrapes bort, tørkes, helst saltes - og skinnet må behandles med et insektmiddel. Vanlig insektspray fungerer greit, men en må "fylle etter".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.9k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På onsdag datt nr. 19 for meg i år :) (håper på 20 før sesongen er over) Det var en fin hannrev som datt rett ned på 70m med et skudd som gikk gjennom hele kroppen, den stod rett imot da skuddet gikk.

litt sein med registreringen hær, men med en baby på 13 dager i huset så må andre ting vike litt.....

 

5vc4gk.jpg

 

2cgez3s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grunnet lite innlegg her nå i påsken sa kan jeg vel fortelle en historie om min første rev.

 

De var i november, var kommet rundt om 10cm snø og satt og tittet på TV. klokken var 8 om kvelden.

Så ringte de i tlf min, jeg såg de var en som var med på elgjakt laget som ringte.

Da jeg tok han så sa han: fort deg ut! ta me hagla, de er en rev på tur nedover mod garden din.

så da ble jeg selvfølgeli super ivrig :lol: sprang opp på rommet fikk hentet haglen og fusion str 2.

sprang mot utgangsdøren og bare smelte den opp. ( tenkte ikke på å liste meg, var nok for ivrig) men i såfall etter jeg fikk smelt og døren og sprang 3m ut i garden såg jeg en skygge gjennom grinden (20m fra døren) og la an hagla på skuldra, men reven hadde ikke brydd seg om at jeg hadde bråket noe inn i hel.. så den kom spaserende mot meg med snuta ni bakken. så gjekk den litt til venstre å da SMALT de.

 

Stor hannrev på 9kg. Rar oppførsel på en voksen stor hannrev eller hva? sendte den til utsoppting, siden 0 skabb og kjempe fin vinterpels ( fineste jeg har sett ) å har sett en del rev siden min onkel er like ivrig revejeger.

Link to comment
Share on other sites

nr 14 er i boks...men nå er håpet om å nå fjorårsresultatet på 20 stk ute...men,må vell greie en til før jaktstopp...

men alt i alt må jeg vell si meg fornøyd med resultatet,siden jeg bare har jaktet ca 1/4 av det jeg jaktet i fjord....med en liten baby i hus,så er jakt en av di tingene som må prioriteres bort,evt planlegges mange dager i forveien... :roll: slik som alle andre hobbyene. :roll: isfiske hullene som jeg boret og foret for 14 dager siden,har jeg ikke fådd sluppet pilken i ennå.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

nr 14 er i boks

men alt i alt må jeg vell si meg fornøyd med resultatet,siden jeg bare har jaktet ca 1/4 av det jeg jaktet i fjord....med en liten baby i hus,så er jakt en av di tingene som må prioriteres bort,evt planlegges mange dager i forveien

Først gratulere med nr 14

Ang revjakt.......må prioritere annerledes da vet du. Revjakt varer bare en begrenset periode pr år..........hyggelig samvær med kjærringa prioriteres etter revjakt her i huset :mrgreen:

Har holdt hardt noen ganger og nesten endt med skillsmisse. Ingen barn her i denna kåken, kun barnebarn :wink:

 

Beklager.... greide bare ikke holde sleivkjefen min igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det ble en rev kl halv 5 i natt, hadde planer om å dra ut å prøve pee wee'n. Jeg satte meg til der hvor jeg hadde planlagt å sitte, og ventet ca 10 før jeg tenkte å begynne å lokke, men idet jeg tar frem lokken kommer det jaggu en rev gående 70 meter foran meg!

Så da var jo den saken grei, ei tispe på 7 kg, en anelse skabb bak på ryggen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er fabrikkammo jeg bruker. Kjøpt den på Jakt og friluft. :) Det er Remingtons utgave av v-max. Råeste jeg har sett, alle tre revene bare klappet sammen, den ene gikk kanskje ett skritt etter treffet, men det så jeg bare da jeg kom fram da blospruten var litt bak der den lå.

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg slutten på revejakta 09/10 og jeg har et forslag:

Fra 15. - 20. april så skriver vi alle vår totale fangst for i år, så håper jeg en administrator tar seg tid til å legge tallene sammen slik at vi kan se vår totale fangst på kammeret i år.... ??

Link to comment
Share on other sites

Ei revetispe falt klokken 06 30 i dag tidlig. Synd jeg stresset slik med å komme på jobb tidsnok, ellers kunne jeg fått skuddsjanse på rev nr 2 som kom på åte like etter det smalt :( Så drøy gjerne en stund etter at dere har skutt en, neste rev kan komme på åte direkte! Her dreide det seg om kun 3-4 minutter før neste rev var på plass :o

Posten min i predatorjakta er oppdatert med bilde av siste rev.(side 3).

Stå på de siste dagene av revejakta folkens :!:

Link to comment
Share on other sites

Fekk den første reven min på onsdag :mrgreen:

Satt i saksa, hannrev på 6 kg. suns den var lit liten forhold til vekta men kontrollsjekka me to vekter.

Tennene var fine og ikke slitt så han er ikke gammel.

Tenker å lokke i mårå å søndag, siste sjanse på morran igjen før det e slutt :evil:

phpCVtYlvPM.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt lite besøk av rev i mars/hittil i april. Renger med at det ligger en del døde hjortevilt borti lia. tom. kråka og ravn har vist liten interesse for fjorkolla og rådyret som ligger på åtet. Vel, i dag var det tid for å rydde opp nedi låvenrommet der åtesekkene har ligget på vent. Trodde jeg fikk bruk for det meste, men en del fallvilt gjorde hjorteavskjæret unødvendig. 11 sekker ble dumpet nedi ei grøft nedi beitet i ettermiddag. Siden jeg har god sikt og avstanden bare er ca. 130 m, satte jeg opp varsleren mot grøfta. Enten blir det et sent revefall, eller så tar renovasjonsvesenet i naturen hånd om omlag 150 kg illeluktende kjøtt/bein nå framover.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, denne morgenen klarte jeg å ta den rakkeren som har vært hos meg, denne har vært slu...skutt på ca 70m med 150grains Fusion i kal 30-06, hadde et lite utras bare. Lite utgangshull, de jeg har skutt før med denne kula har som regel vært sprengt i filler :roll:

 

Dette var vel sesongens 4 og siste rev for min del :) vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med revefangsten Mårfanten! :D Der satt den ja. Stas med første reven :)

Legger ved et bilde av min første rev. Var ikke noe som het vismut i de dager :) Denne ble også tatt i saks men er avbildet med gluggjakthagla jeg brukte da. Reveskinnet er oppspist av møll for lenge siden og hagla er over alle hauger.

Kanskje det er interesse for en egen revefangsttråd feks med lenker til sider med feller/tegninger/forberedning ol i starten av tråden før neste sesong?

 

phpsM9zhiAM_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ettersom sesongen snart er over, og revefangsten begynte å nærme seg 20, så har jeg vært ivrig de siste ukene (hadde så lyst å klare 20 før sesongen var over). Og i går kveld kl. 24.00 så datt nr 20 i år :D8):P:twisted:

Det var en stor fin hannrev som datt i smellen på 50m hold. Ikke så rart når skuddet gikk midt i halsen.. :mrgreen:

 

xbhkd3.jpg

 

Gratulerer til alle som skyter rev, vi gjør en svært viktig jobb!! :wink:

Min rev begynte også å bli tynnere i pelsen (spesielt på lårene), men den hadde ikke skabb.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

rev nr 15 datt i morgest...hadde 3 forskjellige rever på åta i natt.dem sloss å jaget hverandre,så det var action hele natta.eneste minuset var at jeg skadeskaut en liten ho rev,og pga lite snø igjen,mistet jeg sporet etter 300 meter.kjipt,men slik kan det gå.dette er den første skikkelige skadeskytinga av rev.(med blod og pels på skuddstedet),med v-max...trodde ikke det gikk ann,men det viste seg og være mulig!har skutt 47 rev med v-max på 3 år,og alle har blitt liggende igjen i en radius på 50m!

konklusjonen kan være høyt beintreff,men jeg synes reven var for sprek da han stakk...hvem vet...skal sette meg ut i geografien i kveld og se om jeg kommer over denne karen.

Link to comment
Share on other sites

Nr 10 datt i kveld :D

 

Så en til på ca 200m. men for meg er det litt vel lant hold og i tilegg litt usikker bakgrunn så prøvde jeg meg ikke.

Litt etter kom en hvit hare springende i god fart fra den rettningen reven forsvant :D

Så når det beg å bli skumt, dukket denne opp på åte, en liten skabb rev.

rev%2010apr.jpg

I tilegg dukket det opp 2 rådyr, begge bukker :D det var kremen for kvelden kan man si :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...