Kaato Posted February 14 Share Posted February 14 Det siste du nevner har jeg merket allerede, stropping inkludert. Men gikk raskt nok. Mener det er en god del værre med s30v som jeg ikke får så skarp heller. Bare det slutter å regne spikker jeg en teltplugg i grankvist. Håper det går bra, vil ha 28 grader uten brynegg. Vil A8-mod være bedre til sånne ting inkludert klubbing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 14 Share Posted February 14 Sleipner er ikke et godt stål til batonering, så det må eventuelt bare være lett og kun slå med trestokk. A8-mod er betydelig seigere, og dermed mye bedre egna til sånt. Du har stål som S7, L6 og 8670M som også har høy seighet, men de har dårligere slitasjemotstand og korrosjon igjen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted February 22 Share Posted February 22 Nå har jeg lest om Magnacut, et nytt stål som ser ut til å ha gode egenskaper. Selv om stålet er hardt skal det gå greit å holde skarpheten på det, pga små carbider såvidt jeg forsto. Vil hardheten sammen meg god seighet gjøre stålet like godt egnet til det samme som A8-mod? Jeg har i det siste delt endel vedkubber av bjørk opp ved klubbing, ikke på midten, bare passelige store stykker. Passet på at det ikke var noe kvist og vridninger i veden. Brukte en liten bjørkekubbe til å dælje til bladet med. Mer brutal blir jeg ikke. Har brukt Ahti Kaato (spisst/høy slipefase Lauri-stål med brynegg) og Casstrøm Lars Fält med Sleipner stål. Det har godt bra til nå. Ser ut som det er den første centimeteren bladet blir slått ned i kubben med som belaster eggen, ved videre klubbing spjærer tykkelsen på knivbladet kubben til den deler seg i to. På hvilken måte vil A8-mod, Magnacut og Sleipner skille seg fra hverandre i egnethet med denne typen klubbing og generelt knivbruk typisk for teltturer med spikking og bålbrenning? Knivtypen blir som Casstrøm Lars Fält, 4mm tjukkt med 28 graders skandi-slipefase uten brynegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 22 Share Posted February 22 Kaato skrev (15 minutter siden): Nå har jeg lest om Magnacut, et nytt stål som ser ut til å ha gode egenskaper. Selv om stålet er hardt skal det gå greit å holde skarpheten på det, pga små carbider såvidt jeg forsto. Vil hardheten sammen meg god seighet gjøre stålet like godt egnet til det samme som A8-mod? Nei, absolutt ikke. Magnacut oppfører seg rimelig likt RWL-34. Det skal i teori være litt seigere, men høyere herdetemperatur kan fort motvirke dette. Stål som Vanadis 4E vil ha bedre slitasjemotstand og høyere seighet enn Magnacut, om korrosjonsmotstand ikke er viktig. Både magnacut og Sleipner er stål med en god andel karbider, som reduserer seigheten, og gjør de mindre egna til batonering og lave eggvinkler. De er best egna til myke materialer, som til rene jaktkniver, eller moderat hard bruk om man kan bruke en buttere eggvinkel. Forsiktig batonering bør gå greit. A8-mod har en lav andel karbider, og kan sammenlignes mer med stål med høy seighet, som S7, L6, 5160 og lignende, som tåler mye høyere påkjenninger før de knekker. Ahti Kaato'en er antagelig i 80CrV2, som er et godt stål til lave eggvinkler, og seigere enn Magnacut og sleipner, dog ikke fult like seigt som A8-mod. Vurderingen forutsetter riktig herding. Ved feil herding kan alt stål bli sprøtt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted February 22 Share Posted February 22 Hvordan vil disse stålene være i forhold til hverandre når det gjelder å holde på skarpheten ved spikking? Spikkeglede er enn helt avgjørende egenskap, så 28 grader er maks eggvinkel for meg. Jeg antar at disse stålene blir like skarpe med litt stropping. Jo lenger det går mellom hver stropping, jo lenger går det også mellom hver gang jeg må bruke brynet. Det er ikke så nøye om høyden på bladet reduseres med 1mm på 20 eller 40 år når jeg tenker meg om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted February 22 Share Posted February 22 Kaato skrev (3 timer siden): Hvordan vil disse stålene være i forhold til hverandre når det gjelder å holde på skarpheten ved spikking? Til spikking i treverk med lav eggvinkel (under 30 grader totalt) vil et stål med høy hardhet og lite karbider være det beste, som 80CrV2, gitt at herdinga er god. Stål med mye karbider, som Sleipner og Magnacut, vil i teori ha abrasiv slitasjemotstand, men i praktisk bruk er slitasjen en blanding av abrasiv slitasje og chipping, hvor det vil være økende chipping med økende mengde karbider i stålet. Akkurat hvilket stål som er mest optimalt for deg, vil i tillegg til eggvinkel, ståltype og herding, også være styrt av hvordan du bruker kniven og på hvilke tresorter. På kvistfrie og myke tresorter, og forsiktig bruk vil du kunne bruke et sprøere og mer slitasjemotstandig stål, enn på røff spikking i tørr grankvist. En annen ting som bør taes med i vurderinga er at et mer slitasjemotstandig stål (med mye karvider) er tyngre å bryne, så du bruker lenger tid. Hvis du hører med treskjærere og tømrere vil du se at de aller fleste av disse foretrekker enkle, seige stål som tåler kvist og er lett å bryne. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted March 16 Share Posted March 16 Nå har jeg brukt Lars Fält kniven en stund, spikket, klubbet og stroppet. Eggen blir skarp, hår på håndbakken forsvinner. Jeg lyser på eggen med hodelykt, ingen refleksjoner i eggen. Så spikker jeg fliser fra tørr bjørk, 40-50 spikkinger. Da ser jeg refleksjoner i eggen fra lykten etterpå . Men kniven kutter papir lett, også uten skjærebevgelse. Jeg har også forstått at 28 grader på slipingen er ganske spisst, derfor stropper jeg kniven, regner med at eggen blir noe stærkere med konvekshet pga stroppingen etterhvert. Er det sånn at det er både slitasje og mikro-chipping av eggen som skjer, som Haakonsen skriver i inlegg over. Er det karbider som blir revet løs? Vil et annet stål oppføre seg anderledes, feks at det blir mindre refleksjoner fra hodelykten og at eggen derved holder seg bedre? Jeg tenker selvfølgelig på A8-mod, i tilegg til økt seighet, vil eggen holde bedre også pga størrelsen og tettheten av karbider i det stålet. Vil det stålet tåle 28 graders vinkel bedre enn Sleipner-stålet? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor dette stålet ikke brukes av flere knivfabrikanter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted March 16 Share Posted March 16 Hvis du ikke ser noe chipping etter den bruken er det et godt tegn. Hvorvidt eggen chipper kommer ikke kan av hva man spikker i, men også hvor flink man er til å unngå sideveis påkjenning. Trykk vil ikke føre til brudd/chipping, men strekk og bøy vil gjøre det. Får man alle krefter rett mot eggen blir det i hovedsak kun trykk, og da vil eggen slites mest ved abrasiv slitasje. Det man må unngå er å presse eggen inn i en kvist og så "vrenge" den ut sideveis, og det er her slitasjemekanismen vil gå over til chipping, og også ved hugging. A8-mod vil ha bedre motstand mot chipping, men lavere motstand mot ren abrasiv slitasje. Så til fin bruk og myke materialer vil Sleipner ha fordeler, mens til hard/røff bruk vil A8-mod ha fordeler. Få knivfabrikanter bryr seg om akkurat disse egenskapene. Fokus for de er pris, tilgjengelighet, salgbarhet, og korrosjonsmotstand. Når man først går for et høylegert, dyrere stål velger man i en slik produksjon noe rustfritt stål, for å slippe klager på rust. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted March 16 Share Posted March 16 Nå ble det tydligere for meg. Er ikke i nærheten av «vrening», passer også på at det ikke er for mye vridning i veden. Da blir det krefter rett mot eggen de første millimeterene, også når jeg klubber bladet ned i bjørkveden (1/16 kubbe), til bladtjukkelsen spjærer kubben. Hva tror du om refleksjoner fra eggen, vil det samme skje så og si uavhengig av stålkvaliteten, feks 12c27 og pulverstål som S30v? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted March 16 Share Posted March 16 Ja, kommer litt an på hva man skal gjøre. I noen spikkeoperasjoner kan det bli litt mer sidekrefter enn andre. Så er harde kvister en utfordring. Tenker du på lysrefleksjoner? Legeringselement og mengde karbider vil nok ha litt å si, men ikke så mye. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted March 16 Share Posted March 16 (edited) Ja, at det ble refleksjoner i eggen (Sleipner)etter 40-50 spikkinger i tørr bjørkeved. Etter stropping hvor jeg ikke så noen refleksjoner fra hodelykten. På Ahti Kaato (Karbonstål, Lauri mettalli) ble det mindre refleksjoner etter. 40 spikkinger) Edited March 16 by Kaato Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted March 16 Share Posted March 16 Refleksjoner kan komme av både abrasiv slitasje, chipping og rulling. Om det forsvinner etterstropping er det antagelig rolling. Stål som S30V vil jo chippe framfor å rulle, med mindre det er herda lavt i hardhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted March 16 Share Posted March 16 (edited) På tross av litt refleksjoner skjærer kniven like lett (nesten) gjennom papir. Er det typisk for litt rulling? Kniven ble enda skarpere når jeg husket ditt råd om at stropping skal foregå med et trykk omtrent tilsvarende vekten på kniven. Mindre refleksjoner etter litt spikking. Edited March 16 by Kaato Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted March 16 Share Posted March 16 Ved rulling er eggen gjerne like skarp, bare bøyd, så i teori er den skarpere enn alternativene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaato Posted March 16 Share Posted March 16 Men den brekker lett av og lager feks refleksjoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted March 17 Share Posted March 17 Kaato skrev (9 timer siden): Men den brekker lett av og lager feks refleksjoner? Hvis den er bøyd vil den kunne lage refleksjoner bare av det. Hvis det forsvinner med stropping kan det tyde på at du retter den ut igjen. Slitasje og chipping vil være mye mer tidkrevende å fjerne bare med stropping. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Epp Posted April 6 Share Posted April 6 Spørsmål til @Metallurgen - som kanskje er det store spørsmålet og som kanskje ikke er så enkelt å svare på, men uansett: Hva er det beste rust»frie» alternativet til f eks A8-mod og 80CrV2 - altså seigt og hovedsakelig til bruk på tre? Og: vet du hvilket stål det er i denne kniven? Spikket en hel sleiv i tørr einer med endel kvist og den barberer armen min fint fremdeles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Metallurgen Posted April 6 Share Posted April 6 De seigeste rustfrie stålene vil være de med lavt til moderat karboninnhold, som 12C27 og AEB-L. Se etter karboninnhold på 0,5 til 0,7%. Det er viktig at de er herda rett selvsagt, så de ikke blir for myke. Hvis det er ikke-rustfritt er det typisk et enkelt, tilnærma ulegert karbonstål på 0,9-1,0% karbon. Disse er de billigste ståla, men kan få en god egg om de er herda rett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.