Jump to content

Knivstål FAQ


Edward

Recommended Posts

Mens dere diskuterte hvilke stållegeringer som egner seg best til kniver, har seriøse forskere undersøkt et annet "materiale" til kniver:

 

https://www.nrk.no/urix/forskningsrapport_-_-kniver-lagd-av-avforing-virker-ikke-1.14704365

 

Jaggu bra vi har forskning (og hvis noen av dere hevder at disse personene kunne gjort bedre nytte for seg med å produsere mat på et norsk småbruk, er det selvfølgelig en helt irrelevant diskusjon - ?!?).

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
14 minutter siden, Villmarksmannen skrev:

Noen hørt om Aitor Knives ? 

Skal vist være kniver som holder høy kvalitet.  En av ståltypene er X42 , er dette et bra stål for røff bruk ?

Aitor er en spansk produsent som nå også lager bajonetten til HK416 for Norge.
Kvalitetsmessig er de nok ikke imponerende, da dette er masseproduserte kniver som skal holde en lav pris.

X42 ser ut til å være 46Cr13/1.4034, så ikke helt ulikt 420 HC. Det moderate karboninnholdet gjør det ganske seigt, men forutsetter en god herding for at det ikke skal bli for mykt til kniv.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Villmarksmannen skrev:

Ok. Men om de er nøye med herding så er det brukbart ?? Bajonetten de lager til forsvaret , er det også samme stål tro?

Ja, men i masseproduksjon som er tilfellet her er det gjerne noen kompromisser i herdeprosessen for å holde kostnadene nede.

 

Mener å ha lest at de var i 440C, men jeg kan huske feil. 46Cr13 ville være et mye bedre valg til en bajonett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen Metallurgen og andre kjennere. De har en tveegget " double Cut hunting knife" på biltema til underkant av 200 kr. Forstår at dette ikke er høy kvalitet. Stålet er 5cr 15mov. Hva betyr det og kan det brukes til annet enn å trene på skjerping eller bryning på våtsten? Å hva med work Sharp båndslipere til dyrere kniver, vil jeg risikere å ødelegge herdingen om stålet blir for varmt? Tenker på modellen under Ken Onion Edition. Har en jaktkniv fra Helle og en fra Øya. Førstnevnte i trelags  laminat og den andre i 420 eller 440 c

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Work Sharp, Ken Onion Edition, med "blade grinding attachment":

https://www.worksharptools.com/product/blade-grinding-attachment-ken-onion-edition/

 

Med Ken Onion edition kan du regulere hastigheten på båndet. Jeg har kun brukt den på laveste hastighet, og da blir ikke kniven varm, så jeg kan ikke tenke meg at det går ut over herdingen. 

Jeg har kun brukt den sammen med "blade grinding attachment", men jeg er ekstremt fornøyd! Den er enkel i bruk, og gjør alt fra lommekniver til macheter og økser sylskarpe. 

Jeg har også en Tormek T-4 slipemaskin, som jeg øvde meg mye med, men fikk mye bedre resultat med Work Sharp maskinen med en gang jeg tok den i bruk. Kommer nok til å selge Tormek maskinen min.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Jegerlærling skrev:

Hei igjen Metallurgen og andre kjennere. De har en tveegget " double Cut hunting knife" på biltema til underkant av 200 kr. Forstår at dette ikke er høy kvalitet. Stålet er 5cr 15mov. Hva betyr det og kan det brukes til annet enn å trene på skjerping eller bryning på våtsten? Å hva med work Sharp båndslipere til dyrere kniver, vil jeg risikere å ødelegge herdingen om stålet blir for varmt? Tenker på modellen under Ken Onion Edition. Har en jaktkniv fra Helle og en fra Øya. Førstnevnte i trelags  laminat og den andre i 420 eller 440 c

"5Cr15MoV henviser nok til 0,5% karbon og 15% krom, som er omtrent den samme sammensetningen Buck har brukt på mange av sine kniver tidligere.
Stålet er nok brukbart i seg selv, men til prisen spørst det om herdinga er så god.
Du kan nok bruke den på å trene, men om stålet er mylt vil det være vanskelig å få en god eggm så dermed ser du ikke så godt framgangen i slipinga.

Du vil kunne risikere å ødelegge herdinga på alle hurtiggående slipere der det ikke er god nok kjøling. Det beste for å ungå dette er skarpe bånd (skifte bånd før det er for sløvt), og å bevege bladet jevnt mens du sliper. Sliper du bare et punkt vil du få varmegang der. Når jeg sliper egg på båndsliperen (en KMG 2"x72") starter jeg nærmest skaftet, sliper over hele eggen og løfter bladet opp noen sekunder, før jeg tar et nytt drag. Pausen hjelper å kjøle bladet.
I tillegg er det lett å slipe unødvendig mye, og kunne ødelegge tuppen på slike.

Kniven fra Øyo (sikkert en kniv med sekundæregg?) kan du nok fint slipe med en Work Sharp, men om det er en skandinavisk geometri på den fra Helle, vil du best bevare geometrien med vannsteiner.
En worksharp vil gi en buttere egg enn originalt, så den blir ikke like skarp som den kunne vært.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan vil Elmax være, sammenlignet med CPM 3V, i en kniv med ca. 10cm langt blad, til allround tur- og friluftslivsbruk? Jeg finner i farten ikke opplysninger om herding, men vi må kunne gå ut fra at begge er herdet på ordentlig måte og til hensiktsmessig hardhet.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Jeffery skrev:

Hvordan vil Elmax være, sammenlignet med CPM 3V, i en kniv med ca. 10cm langt blad, til allround tur- og friluftslivsbruk? Jeg finner i farten ikke opplysninger om herding, men vi må kunne gå ut fra at begge er herdet på ordentlig måte og til hensiktsmessig hardhet.

Elmax vil ha betraktelig lavere seighet enn CPM 3V pga en mye høyere volumfraksjon karbider (fra det høyere karbon og krominnholdet).
Selv om Elmax er herda til noe lavere hardhet enn 3V er dette tilfellet, så lenge det ikke er svært store forskjeller i hardhet eller noe er gjort feil med varmebehndlingen.
Nå er det på ingen måte sikkert at varmebehandlingen er utført ideelt selv om det er fra et kjent merke eller knivmaker.

Elmax kan fungere fint til dedikerte jaktkniver, men om du ønsker en spiss eggvinkel og skal bruke det til spikking og lignende er det mindre godt egna.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god tilbakemelding. Der sparte jeg fort et par tusen kroner😉

Hvis jeg da ikke går på en smell, mot bedre vitende😁

 

Det er i mitt tilfelle snakk om Bark River sin Tundra(3V) mot Mini Tundra(Elmax). Jeg Synes vekt og størrelse på Minien virker tiltalende, mens Tundra er litt i største laget. Begge deler er egentlig bare tull, siden jeg har en Canadian Special(3V) fra før. Men jeg har alltid ønsket meg en CS uten fingerrillene på skaftet. Derfor vurderer jeg en av disse.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Jeffery skrev:

Det er i mitt tilfelle snakk om Bark River sin Tundra(3V) mot Mini Tundra(Elmax). Jeg Synes vekt og størrelse på Minien virker tiltalende, mens Tundra er litt i største laget.

På 240 mm totallengde er Tundraen relativt stor ja. Bare skaftet er 125 mm, som blir langt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Villmarksmannen skrev:

Er det noen enkel måte å finne ut på om en kniv har rustfritt stål eller karbonstål?

Har en kniv som jeg er litt i tvil på ståltype. 

Du kan prøve en kobbersulfat-test.

Ett gram kobbersulfat blandes med 62,5 ml destilert vann og en dråpe legges på stålet. Blir stålet kobberfarga er det ikke rustfritt.

Link to comment
Share on other sites

På 14.1.2020 den 17.02, Metallurgen skrev:

"5Cr15MoV henviser nok til 0,5% karbon og 15% krom, som er omtrent den samme sammensetningen Buck har brukt på mange av sine kniver tidligere.
Stålet er nok brukbart i seg selv, men til prisen spørst det om herdinga er så god.

Hei! Har en forespørsel fra en i familien, angående en CRKT kniv med tilsvarende stål, som han vurerer å kjøpe. Denne gang med 8Cr13MoV stål. Prisen på § 80 er vel også en rimelig kniv, så herdingen er kanskje ikke all verden. Kniven er tenkt brukt som en vanlig lommekniv, til allsidig bruk. Men han har slirekniver, så denne blir vel ikke med på skauen. Hva kan du kort fortelle, om stålets egenskaper for tiltenkt bruk?

 https://www.crkt.com/hootenanny.html

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Hei! Har en forespørsel fra en i familien, angående en CRKT kniv med tilsvarende stål, som han vurerer å kjøpe. Denne gang med 8Cr13MoV stål. Prisen på § 80 er vel også en rimelig kniv, så herdingen er kanskje ikke all verden. Kniven er tenkt brukt som en vanlig lommekniv, til allsidig bruk. Men han har slirekniver, så denne blir vel ikke med på skauen. Hva kan du kort fortelle, om stålets egenskaper for tiltenkt bruk?

 https://www.crkt.com/hootenanny.html

8Cr13MoV, ligger på rundt 0,8% karbon og 13 krom, så tilsvarer AUS8.
Dette er en ganske gunstig sammensetning for et stål til kniv som skal være korrosjonsmotstandig, og vil med rett herding holde eggen noe bedre enn 12C27. Ikke fullt så seigt som 12C27, men bedre valg enn rustfrie stål med mer karbon, som 440C, ATS-34 osv.
Til en vanlig brukskniv/arbeidskniv foretrekker stål som dette framfor pulverstål med mer karbon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2020 den 15.13, Metallurgen skrev:

Til en vanlig brukskniv/arbeidskniv foretrekker stål som dette framfor pulverstål med mer karbon.

Takk for svar! Da er stålet bra. ;) Men ut fra det du svarte Jegerlæring (den 14/1),  antar at herdingen kan være kritisk på en så rimelig kniv, bare § 80 ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Geco5 skrev:

Takk for svar! Da er stålet bra. ;) Men ut fra det du svarte Jegerlæring (den 14/1),  antar at herdingen kan være kritisk på en så rimelig kniv, bare § 80 ?

Ja, det er det som er utfordringen; når kniven er rimelig er det med stor sannsynlighet at herdeprosessen og orienteringen på bladet (forskjellige mekaniske egenskaper etter retning på blad i forhold til valseretning på plata) ikke er optimalt, men det er det ikke nødvendigvis på dyrere kniver heller. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Metallurgen skrev:

Ja, det er det som er utfordringen; når kniven er rimelig er det med stor sannsynlighet at herdeprosessen og orienteringen på bladet (forskjellige mekaniske egenskaper etter retning på blad i forhold til valseretning på plata) ikke er optimalt, men det er det ikke nødvendigvis på dyrere kniver heller. :)

Dette er god nyheter for han som vurder denne lommekniven. :) Tror han tar sjensen, til den prisen. Synes selv den er noe stor og jeg hadde vel valgt en kniv med (for meg) kjent stål.  Men, det er ikke mitt valg. Han likte kniven og så ønsket han en lommekniv som kunne åpnes med en hånd og med låsbart blad. Så, da blir det nok et kjøp. :)  Takk igjen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, Geco5 skrev:

Dette er god nyheter for han som vurder denne lommekniven. :) Tror han tar sjensen, til den prisen. Synes selv den er noe stor og jeg hadde vel valgt en kniv med (for meg) kjent stål.  Men, det er ikke mitt valg. Han likte kniven og så ønsket han en lommekniv som kunne åpnes med en hånd og med låsbart blad. Så, da blir det nok et kjøp. :)  Takk igjen.

Har hatt noen CRKT og har stort sett vært fornøyd med de, i forhold til prisen.

Nå er de i tillegg billigere hos f.eks. Knifecenter og Lamnia enn veiledende, så ikke store risikoen heller. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Metallurgen skrev:

Har hatt noen CRKT og har stort sett vært fornøyd med de, i forhold til prisen.

Ok - da har du jo noe erfaring med produsenten og produktene også. Igjen betryggende.:)  Og prisen er nok fornuftig, på en kniv som kan mistes. Jeg har mistet noen små lommekniver (falt ut av bukselommene ved sofa sitting), så jeg kjøper heller ikke dyre lommekniver.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
31 minutter siden, Villmarksmannen skrev:

Spørsmål - kan man anløpe knivstål i stekeovnen for å få det mer seigt. ?

Eventuelt med treskaftet på?

Det går an om det er høy hardhet som er problemet.

Skaftet må nok av, siden temperaturen vil skade både limet og treverket.

Hjelper å vite hva slags stål det er og hvor mye det er anløpt på før, men du kan prøve 2 timer på 225 grader.

 

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Villmarksmannen skrev:

Stålet er fra Abraham Mikkelsen.  

Så vet jo ikke helt hvordan mannen gjorde det. 

Den har ikke chippet,  men er jo litt redd for å bruke den , skal jo være veldig hardt stål i disse knivene. 

Hvis det er laga for bruk, så er den nok ikke for hard.

Et det er "hardt stål" kan bare bety at den er bedre herda enn mye annet.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Jeg ser at Jørn Jensen har en del damask stål ferdig for knivblad. Er det noen som har prøvd dette?

Er det best å smi det ut, eller bør det slipes til?

Om det er damasteel'en du tenker på, så er dette høylegert/rustfritt og er mindre egna til smiing, så vil fungere best med utsliping.

Bør også herdes i elektrisk ovn pga herdetemperatur og holdetid.
Har laga blader både av damasteel og RWL-34, selv om det ikke er så ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Vil ha meg en ny allround kniv, men så var det dette med knivstål da.

Har kikket litt på kniver med blad i Elmax, da spesielt bladet Enzo Trapper 95.

Noen som har erfaring med dette merket, eventuelt elmax kontra O1 eller N690 stål som man også får disse bladene i til en allround jaktkniv?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M17 said:

Vil ha meg en ny allround kniv, men så var det dette med knivstål da.

Har kikket litt på kniver med blad i Elmax, da spesielt bladet Enzo Trapper 95.

Noen som har erfaring med dette merket, eventuelt elmax kontra O1 eller N690 stål som man også får disse bladene i til en allround jaktkniv?

Elmax og N690 er ikke noen allround-stål, men mer nisjestål som har god korrosjonsmotstand og slitasjemotstand, på kostnad av seighet/motstand mot chipping og slipbarhet. Greie valg til dedikerte jaktkniver, men vil du bruke kniven til spikking og annen hardere bruk er de ikke optimale.
O1 vil derimot ruste lett, men er seigere, og lettere å bryne.

 

Link to comment
Share on other sites

Har en Enzo trapper 95 i O1 stål, meget fornøyd. Litt rust opp gjenom årene (endel meget våte padleturer), men nå har bladet en helt grei grå patina og ruster fint lite med minimalt med stell. Enkel å slipe opp i felt med et lite diamantbryne. Slira er bra også, holder på kniven uten noe knappedilldall, og har forlenger så slira ikke havner under magebelte på sekk. Bra kniv, passe størrelse, fast med på tur.

 

Men akkurat den knivmodellen har et ganske tykt blad, gjør den veldig solid men noen ganger skulle jeg ønske at bladet var en millimeter slankere, det gjør kniver generellt lettere å holde på med. Samtidig så er dette en kniv jeg kan bryte og slå på uten noen bekymring, så spørs hva du liker. 

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så avhengig av spesielt god korrosjonsmotstand, da jeg liker å stelle godt med kniven. Det samme gjelder sliping, gjør ikke så mye om det er litt jobb å sette opp en god egg hvis den igjen holder lenger.

Vil gjerne kunne bruke kniven til spikking og lett kløyving uten at den chipper, og uten behov for spesielt butt eggvinkel.

 

 

Er det flatslipt blad du har på din Skee? Ønsker gjerne dette selv, og tenker at det da er greit med litt tykkelse. 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Enzo trapper i 5-6 år i O2 stål. God kvalitet på kniven, men som flere sier så er bladet 1 mm for tykt til spikking, og skjefet er ganske flatt så jeg syns dener ubehagelig å bruke til noe som tar mer tid enn pølsepinner.
Når det skal jobbes med kniv finner jeg fram Morakniven isteded. Eller Bestefars Geilo Rover speiderkniv, som jeg nå foretrekker å gå med isteded for Enzoen. 
O2 er karbonstål så den ruster om du ikke tar vare på den, min har som han over her fått en fin patina, så den tåler litt mer. Men jeg ville ha en kniv som var lett og sette opp, og som holder eggen, og ikke chipper under bruk. 

Enzo trapper er nok en bedre kniv tid et den er designet for. Å gjøre opp dyr. Noen spikkekniv er det ikke. Men om man bare trenger en beltekniv til å åpne pølsepakker og lage seg pølsespidd med, så er den jo helt ok.

 


 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 7 months later...
On 1/28/2021 at 8:43 PM, Villmarksmannen said:

Har fått tak i et gammelt gedigent blad fra et sagbruk. Har kappet ut knivemner som har vært til vurdering hos kjent smed. 

Det viser seg at stålet er herdet fra før av.

Hvordan vil eggholdbarhet være på dette stålet?

Det beror på... Om du får stålet for varmt vil tidligere herding avherdes. Da må du herde stålet på nytt. Eggholdbarhet har å gjøre med stålets herdning. Hardt herdet stål får en krystalinsk struktur som kan bli sprød, det vil si at stålet holder eggen intil eggen knekker og det er dessuten vanskelig å slipe opp pga stålets hardhet. Seigt jern/stål er lettere å sette opp, men må slipes oftere. Skulle tro du mener at slikt stål har dårligere "eggholdbarhet"...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
boganis skrev (På 3.9.2021 den 19.32):

Det beror på... Om du får stålet for varmt vil tidligere herding avherdes. Da må du herde stålet på nytt. Eggholdbarhet har å gjøre med stålets herdning. Hardt herdet stål får en krystalinsk struktur som kan bli sprød, det vil si at stålet holder eggen intil eggen knekker og det er dessuten vanskelig å slipe opp pga stålets hardhet. Seigt jern/stål er lettere å sette opp, men må slipes oftere. Skulle tro du mener at slikt stål har dårligere "eggholdbarhet"...

Etter kutting av stålet blir det slipt minst 3 mm fra kanten der eggen skal være på båndsliper med vannkjøling.

Da mener jeg at du er inne på herdet stål igjen.

Knivene er testet etter dette å holder eggen bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har et spørsmål om stål til en kniv med 11.5cm blad (og skaft), 4mm tjukkt blad med skandinavisk sliping, 28 grader vinkel. 
Stålet er Sleipner. Hvordan er dette stålet sammenlignet med A8-mod, 14c28 og 12c27? Tenker på seighet og hvor lenge eggen holder i forhold til de andre stålene. Rustmotstanden virker helt grei.  Hår på håndbakken forsvinner lett, det avtar noe etter endel spikking. Men kapper lett papir i tynne strimler. Bryner slipefasen først, så stropper jeg den på flatt skinnunderlag (Dc4) med grønn Dialux, middels til lite press og flatt i forhold til slipefasen, ingen typisk brynegg altså. Tanken min er at ved litt press ved stroppingen oppstår det en micro brynnegg.

 

Kniven er en Casström Lars Fält som brukes på telturer med bål og lignende inkludert klubbing, ikke jakt. Lurer selvfølgelig på om en kniv i et annet stål vil ha noe for seg selv om jeg er fornøyd. 

Edited by Kaato
Link to comment
Share on other sites

Sleipner vil være noe sprøere og ha litt lavere korrosjonsmotstand enn de andre stålene du nevner (pga større volumfraksjon karbider), forutsatt at herdingen er utført korrekt.
Det burde ikke skje noe chipping ved stropping, derimot vil det kunne skje ved spikking, spesielt i kvistholdig treverk. Tørr grankvist er noe av det mer utfordrende for eggen å spikke i.
En totalvinkel på 28 grader på Sleipner er nok rimelig spist for hva dette stålet tåler uten å chippe, men så lenge du ikke har noe problem med chipping nå trenger det ikke være noe problem. Du kan spikke i litt tørr grankvist og se om du er fornøyd med hvordan det oppfører seg, men selv et seigere stål vil kunne få utfordringer her om eggen er for spiss eller herdinga ikke er topp, dog vil seigere stål få mindre skader.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skal prøve litt tørr grankvist. Men hvis jeg holder meg unna kvist i veden og de tørreste pinnene, vil eggen holde seg bedre enn stålene med mest krom da?

 

Kniven må jo tåle en og annen teltplugg av tørr grankvist.

Edited by Kaato
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...