Jump to content

Harpuner


b9600

Recommended Posts

Jeg har i det siste lest litt om eldre kruttdrevne harpuner/redningsgevær.

Jarman står det mye om, men ettersom jeg har forstått så gikk man fra 50-tallet over til m98 kasser.

Konsberg produserte en M52 modell i kaliber 12mm.

 

Det hadde vært gøy å prøvd et sånt harpungevær :mrgreen:

 

Har snakka med noen gamlinger fra mitt hjemsted, de brukte før mauser med harpun. Noen som vet om det er produsert mindre harpuner basert på 7,62 eller andre kaliber? Noen som har prøvd å lage en harpun på mauserkasse?

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke produsert harpuner i 7,62.

 

Kongsberg produserte:

M/28 Fangst og redningsgevær basert på gamle Jarmann rifler i kaliber 10,15.

M/48 Fangst og redningsgevær basert på M98/40 og div. andre rifler i kaliber 12mm.

M/52 Fangst og redningsgevær basert på M98 rifler i kaliber 12mm.

 

M/28 brukte patroner basert på Jarmann hylser

M/48 og M/52 brukte en nedkortet Jarmann hylse hvor bare den rette delen av patronen er brukt.

 

M/48 og M/52 er levert som redningsgevær med 300 meter lineboks og Fangstgevær med 150 meter lineboks.

M/52 Fangst var forsynt med åpne sikter.

 

Det er ikke produsert kaldharpuner ved Kongsberg på mange år.

Dette fordi kaldharpun ble forbudt til fangst.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke produsert harpuner i 7,62.

M/48 og M/52 er levert som redningsgevær med 300 meter lineboks og Fangstgevær med 150 meter lineboks.

M/52 Fangst var forsynt med åpne sikter.

Det er ikke produsert kaldharpuner ved Kongsberg på mange år.

Dette fordi kaldharpun ble forbudt til fangst.

 

Hei Mentor! Det var deg jeg forventet meg svar fra her, å det kom :D

 

Vet du hvordan ser drivpatronene ut til M52, hva slags ladning snakker man om? Går ut i fra det ikke er noe svartkrutt i bilde her.

 

Jeg fant en brukt M52 i statene tilsalgs, men det her vel ikke bare å få tillatelse fra onkelblå på en sånn.

 

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent (har en M48 selv) så er ikke harpungevær å regne som våpen men som fangstredskap.

Det er således ikke noen registreringsplikt på disse

 

Var ikke klar over dette, men det stemmer som jeg kan lese, så fremst det ikke skal brukes i jaktsammenheng.

 

våpenloven:

 

§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

 

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistol

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjøt med harpungevær/størjegevær for mange år siden, for å få tau gjennom toppen av noen store grantrær som skulle felles.

Brukte da originale patroner, Jarman rifle, uten korn.

Men til saken: vet noen hvilket drivstoff/propellant som blev brukt i patronene? Snakket med en som hadde åpnet en patron, sa at det var grove gulaktige korn.

Antar det ville være selvmord å prøve med selv den groveste type svartkrutt, med en harpun i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt med harpungevær/størjegevær for mange år siden, for å få tau gjennom toppen av noen store grantrær som skulle felles.

Brukte da originale patroner, Jarman rifle, uten korn.

Men til saken: vet noen hvilket drivstoff/propellant som blev brukt i patronene? Snakket med en som hadde åpnet en patron, sa at det var grove gulaktige korn.

Antar det ville være selvmord å prøve med selv den groveste type svartkrutt, med en harpun i løpet.

 

Jeg har nå kjøpt meg et ubrukt harpungevær, modell m/28. Ble leverert i orginalkasse med bruksanvisning, 50 ladninger, 80 skudd, mange forskjellige typer redningspiler, raketter etc.

 

Jeg har ikke prøvd og åpne en patron enda, men trur det er svartkrutt som er tingen. I bruksanvisningen står det at man ikke bør lade med røyksvakt krutt.

 

Her er bruksanvisning for de som kan ha interesse av det:

http://holmnet.org/kongsberg-m28.pdf

 

Hvis noen andre har prøvd å lade drivpatroner selv til m28, m48 eller m52 vil jeg gjerne høre mer om det. For jeg tenkte å prøve å lade selv. Vet ikke om pyrodex egner seg?

 

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Takk for bruksanvisning.

 

Merker meg at det står røksvakt krutt av spesiell dimensjon og sammensetning. Mao. er det ikke helt vanlig krutt, det er nok noe som forbrenner forholdsvis sakte med langsom trykkoppbyggning.

Riktig nok står det at geværene blir prøveskutt med 5 gram sortkrutt, med det imponerende 2600 atmosfærers trykk. Uvisst hva de setter i løpet.

Jeg er skeptisk til å skyte ut en 0,5 kilo tung harpun, selv med swiss #5 eller wano 1F. Prøveskyt i såfall med snor.

For å skyte med kule, skulle det ikke være noe problem enten du bruker røyksvakt eller svartkrutt, med riktig dosrering.

 

Take care. :!:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke produsert harpuner i 7,62.

 

Kongsberg produserte:

M/28 Fangst og redningsgevær basert på gamle Jarmann rifler i kaliber 10,15.

M/48 Fangst og redningsgevær basert på M98/40 og div. andre rifler i kaliber 12mm.

M/52 Fangst og redningsgevær basert på M98 rifler i kaliber 12mm.

 

M/28 brukte patroner basert på Jarmann hylser

M/48 og M/52 brukte en nedkortet Jarmann hylse hvor bare den rette delen av patronen er brukt.

 

M/48 og M/52 er levert som redningsgevær med 300 meter lineboks og Fangstgevær med 150 meter lineboks.

M/52 Fangst var forsynt med åpne sikter.

 

Det er ikke produsert kaldharpuner ved Kongsberg på mange år.

Dette fordi kaldharpun ble forbudt til fangst.

 

Mener bestemt ogå å ha sett et slik harpungevær bygd på en Østerriksk låskasse (Hembrug?? eller noe slik) ellers ganske lik de andre. Det er mange år siden dette men jeg er ganske sikker på hva jeg så sammen med en som samlet ganske aktivt på den tid.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne mailen fra politiet i Trondheim i går:

--------------------------------

 

Det vises til Deres e-post av 25.03.2009 med spørsmål vedrørende bestemmelser om kruttdrevne harpuner/harpungeværer. Det fremgår av våpenloven § 5 a at for så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av loven gjelder den ikke for bl.a. rednings- og harpungeværer (innbefattet harpun) dersom de utelukkende er egnet til det oppgitte formål. Slike gjenstander faller inn under loven hvis deres karakter gjør at de er anvendelige som registreringspliktige våpen. Et harpungevær blir for eksempel registreringspliktig dersom det kan avfyre vanlig skarp rifleammunisjon. Ammunisjon til rednings- og harpungeværer reguleres av eksplosivloven. Eventuell ombygging av rifler eller hagler må foretas av en autorisert børsemaker. Det må kunne legges frem bekreftelse fra børsemaker på at våpenet er gjort varig ubrukbart som skytevåpen i henhold til gjeldende krav. Det er Politidirektoratet som tar stilling til om et slikt våpen utelukkende er egnet til det oppgitte formål. Jeg håper dette er en fyldestgjørende orientering.

 

Med hilsen

XXXXXX XXXXX

politibetjent

-----------------------------

 

Lurer da på hvordan de kommer til å stille seg til en M-52 replika.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv skutt med min M-28 med pyrodex ikke noe problem, men problemet ligger i å treffe. Da det er meget trange sikter på disse og ikke spessielt egnet til skarpskytter oppdrag :wink: Men artig er det likevel, full hylse med pyrodex og satte kula på toppen. Har ikke skutt noe harpun med denne, men det har min far. Han har vært på størje jakt har han fortalt meg.

 

Kjøper M-28 og andre typer om det er noen som skal kvitte seg med dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Muligens litt off-topic, men jeg så et flott fangstgevær i et Australsk våpenblad rundt 1988. Det var en M98 Mauserkasse med fire skråstilte løp som pekte utover. På disse tredde man fire aluminiumsrør med blylodd i tuppen, og mellom disse var det spendt et nylon-nett pakket i en pose. Dette ga dem bort i en julekonkuranse. Suverent til levende fangst av grå kenguru, rev, lausbikkjer, osv. Det er utrolig hva du kan sende avgårde med løspatroner. Å sende håndgranater og geværgranter avgårde med rifler er sikkert morro. Linekasting er jo også et artig bruksområde for en kraftig riflekasse.

Skulle så sårt ønske at vårt samfunn ikke hadde så noia for alt våpenrelatert, det er en svært harmløs interesse som vanligvis bare tiltrekker seg årtlie folk. Jeg ville heller ha en gravert derringer i gave enn en gullklokke, og hadde det vært lov ville jeg gjerne prøvd med på litt blinkskyting med M203 eller no sånt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Låner denne tråden litt..

 

Nokon som kan antyde prising på ein M28 Redningsrifle med komplett kasse ?

Patroner og nokre raketter i tillegg til harpuner ?

 

Ser omtrendt ikkje ut som det er brukt og kassen er i veldig god stand.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt med harpungevær/størjegevær for mange år siden, for å få tau gjennom toppen av noen store grantrær som skulle felles.

Brukte da originale patroner, Jarman rifle, uten korn.

Men til saken: vet noen hvilket drivstoff/propellant som blev brukt i patronene? Snakket med en som hadde åpnet en patron, sa at det var grove gulaktige korn.

Antar det ville være selvmord å prøve med selv den groveste type svartkrutt, med en harpun i løpet.

 

Det kan ikke ha vært en form for korditt som ble brukt i disse harpungeværene? Både korditt og svartkrutt brukes jo i store artillerikanoner, så begge bør være egnet til harpungevær - korditt er vel ikke så korrosivt som svartkrutt..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja jeg har prøvd å skutt med både 1,6, 1,8 og 2 grams ladning. Sistnevnte sparka litt, særlig når du har feil harpun diameter :D

Jeg har laget noen harpuner til mitt våpen som jeg har testet. Det som er verd å merke seg er at de orginale harpunene ikke er 10mm, som det kan virke som når du måler de. De er 9,8mm eller noe i den durren. Jeg har skutt med 10mm harpun og det resulterer i at harpunen blir skjev.

 

Noen som vet hva jeg kan erstatte Balsitt eller korditt med og eventuelt mengde for å eksempel matche 1,8 grams ladningen?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått sett litt mer på redningsgeværet. Det ligger pent pakket i original trekasse med Kongsberglogo. Original bruksanvisning, både på norsk og engelsk ligger pent i kassen. Ellers er alt komplett i henhold til satslisten for et "short-range" gevær. Det er til og med laget plass for en flaske med "Skytterens kombi olje". Noen som husker lukta av den? Flaska er uåpnet. Drivpatronene er fra en 78-LOT. Noen som vet hvor lenge de ble produsert?

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei !

Eg fant noe eg tipper er en M28 hos min far,har målt løpsdiameter til 10.1mm (ca).

Finnes det skarp ammunisjon å få kjøpt til dette ildjernet?

Kun drivpatroner og harpuner i kassen som hører til.

Har et slikt gevær noen verdi,om det er i god stand?

Eller kan eg bare bruke det som armeringsjern.

Link to comment
Share on other sites

Ammo må du nok lade selv, men komponenter finnes å få tak på. Vanskelig å si verdi, smekk inn et bilde eller fem så får du sikkert bedre svar på det, men en nogle tusenlapper er det nok verdt om tilstanden er bra - selv om du nok ikke finansierer dine barns utdanning med det.

Link to comment
Share on other sites

Me hadde harpugevær på MTB`en i sjøforsvaret. Med lineboks. Var god rekyl og rakett på hodet.

 

Ja, det ble en del runder med dette i min tid på MTB også (83/84)- som én av to artillerister ombord var jo dette vår jobb. Sparket som et småvokst esel, men det merket man jo ikke utenpå redningsvesten :wink:

 

Som Mentor sier - du må virkelig tenke motsatt når du skal sikte i forhold til vind - godt nedvinds for målet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Alle delene til å bygge harpunstammer ble solgt til H. Sønju Våpen på 90 tallet.

Tror han monterte noen til Sjøforsvaret.

Kaldharpuner er ikke lov å bruke og produksjonen av disse ble nedlagt på 60-70 tallet.

 

C.E.A. forteller om et redningsgevær M48 bygget på Hembrug kasse.

Dette stemmer.

M48 ble bygget på de kassene KV fikk tak i etter krigen, M98/40 og Hembrug.

M98 ble ikke frigitt før i 1951-52 og geværet fikk da betegnelsen M52.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Var på nett for å finne ut litt mer om M 52 rednings og fangstgæver når eg kom innom forumet dykkar. Har nemlig et slikt gæver stående i våpenskapet, nokre få drivpatroner og raketter. Er det nokon her inne som kan vara intresert i å kjøpa eit slikt våpen. Eg har arva det i frå min bestefar, men veit lite eller ingenting om historien til gæveret.

 

Det er forøvrig i tipp topp stand og ser nesten ubrukt ut. Alle deler i våpenet ser ut som det har samme nr så det er heilt orginalt.

 

Er det nokon som veit korleis det blei brukt , etter det eg kan forstå så må det monteres på ei stang el i bunn av raketten. Det er gjenger i bunnen. Er det nokon som har info om virkemåten til raketten??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Artig å komme over denne tråden her inne på forumet. Etter å rotet/ryddet en del i min fars tøyler så har jeg kommet over et slikt harpungevær som det denne tråden omtaler. Det stammer i fra en båt min far var maskinist på for mange år tilbake. Etter noen endringer i regelverk tilfredstillte ikke dette geværet lenger kravene og nytt gevær ble kjøpt inn. Min far spurte om han kunne få det gamle og det fikk han og tok det med seg hjem.

Om dette er en M 28, M 48 eller M 52 er jeg usikker, har ikke studert det så nøye. Men ut i fra hva som er skrevet her i tråden tidligere så er jeg fremdeles usikker.

Jeg husker at det står "Hembrug" på låskassen og ut i fra det som tidligere her er skrevet så skal det være en M48. I innlegg nummer to i denne tråden står det at M48 og M52 bruker nedkortede jarmann hylser. Det stemmer ikke for dette geværet jeg er kommet over. Hylsene som ligger sammen med dette geværet har en tydelig lang og smalere hylsemunning enn resten av hylsen, altså ikke en nedkortet patron. Patronene ligger i hermetisk lukkede blikkesker merket med 1,8 og 2,0 gram.

Geværet ligger i en kasse og er i god stand, har åpne sikter og er påmontert et solid håndtak som står loddrett ned under framskeftet.

Lurte litt på å gi det til sjøfartsmuseet i bergen, men etter å ha lest denne tråden så kommer jeg nok til å ta vare på det.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe jeg har inngående peiling på dette men jeg mener at fangstgeværet har riflet løp og trolig tynnere harpunstenger, mens redningsgeværet har glatt løp og da muligens litt tykkere stenger. Fangstgeværet ble mye brukt av (små)hvalfangere til fangskudd/avliving. Skarpe 10,15x61R patroner fra rundt 1950 er nok laget til det formålet, disse finnes i vanlige papirpakninger som de gamle militære men også i 36pk da det var det antallet som gikk i ei eske beregnet for 50 Kragpatroner. Man brukte det man hadde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 years later...

Artig lesing :)
Vi brukte redningsgevær en god del for å skyte over line fra borerigg til taubåt tilbake på 70-80 tallet.

Lina ble så feste i ei lett trosse som de på taubåten halte over, og som igjen ble festet i slepewiren som de winchet inn.
I sterk vind var det en kunst å treffe dekket på taubåten, da vindfanget i lina vred "projektilet" opp mot vinden.
Så alt etter vindstyrke  måtte vi sikte i le av båten for å treffe dekket.
Det ble noen bomskudd (og fine liner som vi fikk), men etterhvert fikk vi taket på det og det var en effektiv måte å få satt sleper på.

Link to comment
Share on other sites

M52 har jeg skutt noen skudd med, imponerende rekyl, og treffsikkert når en bare skjøte hvordan linen påvirket ting.

 

Nå har vi pneumatiske linekastere, skyter ut prosjektil (finnes flere typer, rakettformet hardplast, rakettformet nylon, plast "kastekule"). Rekkevidden er imponerende med hardplast raketten (men den er engangsbruk, går i filler når den lander på dekk. Ikke uvanlig at FPSOen skyter en sånn helt bak til overbygget på tankbåten -fort 400 meter det).

De i nylon ble tatt ut av bruk etter at en sånn gikk inn i baughuset på en av de gamle bøyelasterene.  Etter å ha tatt seg gjennom 3-lags armert glass var det kraft nok igjen til å ødelegge en radar.. Regner med at skipperen skvatt litt...

 

Et vanlig stort lommelykt batteri passer også fint i røret på disse 😎

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...