Jump to content

Godkjenning av Arsenal SAR M-1


Recommended Posts

Ser på sidene til pedersens vaabenlager at de har denne kalashnikov-klonen inne til godkjenning, noen fra sjappa eller andre som kjenner til hvordan dette står. Prisen ifølge siden (9K) er jo absolutt lavt nok til og gjøre det til et levelig begynnervåpen innen praktisk rifle (og jeg med min AK fetisj må jo bare ha en hvis de blir godkjent).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Vi har snakket med Kripos senest for en drøy uke siden og de skulle gå gjennom våpenet forrige uke.

Vi avventer fortsatt på henvendelse fra POD vedr. godkjenning.

Vi har søkt om å få modellen godkjent i både 5.56x45 og 7.62x39, så vi kommer til å lagerføre

begge kalibre hvis det blir godkjent.

 

Vi legger ut info fortløpende på nettsidene samt kammeret.no så snart det er noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

7,62x39 holder ikke major i fabrikk. Noen av finnene lader den til major, men jeg vet ikke om dette er å anbefale. Valmetene deres er ganske mye sterkere konstruksjon enn en standard AK, og de holder noenlunde - men det er på grensa. Timmo Itsu-Tuisku drepte 3 zeiss variopointer på en sesong på en sånn kontrapsjon, sier litt om hvor krapp rekylimpusen er :?

 

/D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

arsenal_sarm1-holz.jpg

 

Jeg har lekt meg litt i QuickLoad. Skal du nå 290 faktor så må du lade veldig spreke ladninger. Det korte løpet på 42 cm gjør at man mister litt fart på kula. Selv med VV 130 krutt må det til komprimerte ladninger for å få nok krutt ned i hylsa om man skal nå faktorkravet. Dette er simulering, så kanskje noen med erfaring kan si noe mere spesifikt.

 

Hadde vært morro med en SAR M-1 til mayor og AR15 til minor.

 

Edit: Løpslengden var i 223 Rem. Kanskje 7.62 utgaven har et noe lengre løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes det er fint med flere alternativ jeg også, men og anbefale noen og kjøpe dette til praktisk det kan jeg ikke.

AK og varianter er festlige leketøy, men det er det de er og ikke konkuransevåpen.

 

Det er noen som nevner dette våpnet som et rimelig nybegynnervåpen, og det utsagnet synes jeg ikke noe om. Blir som og anbefale noen en Luger som nybegynnervåpen til praktisk pistol.

En sikker måte og drepe interessen er og sørge for at nybegynnere skaffer seg lite optimalt utstyr.

 

Ja våpnet kan brukes men det er ikke spesielt egnet.

Våpnet er rimelig ca. 9000.- legger man på 20% på denne summen får man er X15 EL. som utvilsomt er bedre egnet.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk ikke helt riktig dette. AK varianter er ikke det mest konkuransedyktige i toppen av listene, men de funker 100%, de fleste jeg har vært borti har akseptabel presisjon og det finnes gode matchavtrekk til dem som ikke koster skjorta. Det er også slik at i Finland er det fortsatt ak'er å finne høyt opp på listene.

 

Dette er ikke børsa for deg som vil skyte mot pallplasser, men den store skare av praktisk rifleskyttere konkurerer først og fremst mot seg sel, og deretter mot kompissen sin, og intereserer seg heller lite for pallen - og for alle disse vil det kunne være ei strålende børse.

 

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Det finnes etter min erfaring to AK leverandører som leverer våpen med brukbar presisjon, det er Valmet og Galil.

De fleste andre AK typer har hva jeg kaller middelmådig presisjon, definisjonen vår var at en perfekt AK gikk som en dårlig AG. Jeg har prøveskutt AK type våpen fra mange leverandører og land både ubrukte og godt brukte, med samme resultat. Som sakt Valmet og Galil er de to som skiler seg ut innen denne typen våpen.

Det finnes noen unntak slik som Vepr Super og et par til som stiller i en egen klasse og kan ikke sammenlignes presisjonsmessig med en vanlig AK slik som Sar M-1 er..

Det har vært flere deltakere med denne typen våpen på praktiske stevner i kongeriket, men de har ligget på nederste del av listene.

Sett opp mot AR type våpen er rekylen kraftigere.

Magasinklinke ikke optimalt plassert.

Sikkring håpløst plassert.

Siktelinje veldig kort.

Lite tilgjengelig kvalitets moddeutstyr.

Maltrakterer ofte hylsene tilnærmet en AG. (lite hjemmeladervenlig)

Om inngangs prameterne er kun og more seg så kan som sakt dette våpnet egne seg, men de fleste har et innebygget ønske om og komme lengst mulig opp på listene.

 

Missforstå meg rett AK er en morsom våpentype og driftsikker som F.

 

Det er også slik at i Finland er det fortsatt ak'er å finne høyt opp på listene.

 

Finnlands armevåpen er Valmet / Sako (to produsenter av samme våpen) i 7,62x39, de har også et lite antall i 5,56x45 i sine spesialstyrker.

Så at de er overrepresentert i Finnland er jo ikke spesielt rart, blir som AG-3 og nå H&K 416 her hjemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eller skyt med en Vepr i 308 :)

 

Med tiskuddsmagasiner...

 

 

 

...og solur. Er ikke nokk decimaler på en vanlig timer.

 

/D

:lol: Sant nok... Synd det ikke er mer magasin kapasitet på de.

Link to comment
Share on other sites

Igjen, det er heldigvis ingen krav om vinnerambisjoner når det gjelder erhverv av de forskjellige våpentypene til bruk i konkuransesammenheng. Jeg synes det er tåpelig å svare ut i fra hva en Norgesmester eller Norgeseliten bruker i konkuransesammenheng uansett hva som etterspørres i de respektive trådene.

 

At AKen muligens ikke er konkuransedyktig i "eliteklassene" er vel ikke til hinder for at den er godkjent brukt innen praktisk ??

 

Min ambisjon med skytingen er å ha det moro, møte kjenninger og konkurere med meg selv og en engere krets kompiser om hvem som betaler for pizzaen ved neste korsvei. Ikke å hente hjem noe heder og ære i form av ett eller annet gumbas til å ha på hylla, det har jeg hverken tid, lyst eller råd til...

 

Av våpenpark hitill har jeg hatt to Mini-14, en AKM-63, en M-14 og en L1A1 i tillegg til en rekke AG-3er. Har jeg vunnet noe som helst ??

 

Nei - men jeg har hatt det j...lig moro og det skal ikke glemmes oppi racet for heder og ære, at uten bredde finnes ingen topp... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også AK type våpen i garderoben min, og trives med de. Men til konkuranser blir de som regel valgt bort, til fordel for andre mere egnede våpen.

Det poenget jeg ønsket og få frem var at våpentypen var morsom men ikke best egnet til praktisk skyting, som flere også har vært inne på.

Dette mente jeg ville være matnyttig info for eventuelle rekrutter til sporten.

 

Men for all del alle skal vi vel få drive vår idrett på vårt eget nivå, har personlig ikke lenger de største ambisjoner MTP. listeplassering innen praktisk.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg og rigge en sånn opp med f. eks en dings som denne: http://www.blackjackbuffers.com/index.php?main_page=product_info&cPath=75&products_id=787&zenid=09940666df4be5a91f91c186f3c7ecca

Og en kikkert med svak forstørring, eller montere f. eks en Aimpoint Micro H-1 på samme sted som baksiktet.

 

Eller, hvis jeg blir lotto-millionær, ta railen i linken, og rigge opp en aimpoint+3X modulen (blir jeg lottomillionær så blir det kanskje en sig eller AUG istedenfor AK :wink: )

Link to comment
Share on other sites

En aktiv skytter bør alltid ha en A og en B konto.

Fruen kjenner til A men ikke B kontoen, har fungert fint i 20 år for meg.

 

Ellers veldig enig med Wadcutter i hans resonomang, har vel noe av de samme utfordringer her også.

 

MVH.

NM149

Link to comment
Share on other sites

B-konto er vel obligatorisk for alle som har en hobby utenom kjerringa: Hi-fi, foto, fluefiske, gamle biler eller duppe-dingser generelt. Og adskillig bedre enn et B-mastercard som sender uanmeldte angiverbrev til postkassen i tide og utide. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

fikk testet denne under demoskyting på nm nå i helga synes det var en kjempe rifle. fare for at jeg må ha meg en slik :D driftsikker var den og gikk vel 7-800 skudd iløp av kort tid uten noe tull og avtrekket var også overaskende bra synes jeg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Om Saigaen min er nokon indikasjon, kan du sjå fram til å presisjonstesta den òg...

 

300 meter hurtigserie med jernsikte, Federal:

 

saiga-jernsikter-gruppe300m.png

 

(Kva faen skal ein med sprit når kvar tur på banen er ein fest?)

 

300 meter langsom serie i benk med sidemontert russisk kikkertsikte, Norma Jaktmatch:

 

saiga-300m-group.png

 

"Hæ? Kalasj? Treff jo ikkje låvedøra ein gong med den..." :roll:

 

Ting eg skal gjera med min: vurderar å korta inn løpslengda med ny forskrift, for å få den meir hendig, men ikkje sikker på om det eigentleg er naudsynt. Eg kunne godt tenkja meg å få tak i nytt avtrekk frå til dømes Krebs, det er langt frå så ille som eg hadde trudd (og betre enn AG-3'en min) men kunne òg godt ha vore betre. Jernsiktene kunne godt ha vore av type diopter, men er ikkje heilt sikker enno på om eg skal skyta Standard eller Open...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil bare få minne de som skulle bestille om at vi nå tar imot bestillinger.

Lev. tid. ca. oktober 2009.

 

I første omgang vil kun 7.62x39 utgaven med trestokk bli tatt inn pga. flest ønsker om denne modellen.

Andre modeller vil bli vurdert senere.

 

Vi vil også ta inn trenings ammunisjon i 7.62x39 samt Ace Skeleton stokker til AK.

Om du bestiller stokk selv, husk å bestille til "milled AK receiver".

Link to comment
Share on other sites

Eller skyt med en Vepr i 308 :)

 

Med tiskuddsmagasiner...

 

 

 

...og solur. Er ikke nokk decimaler på en vanlig timer.

 

/D

 

 

Litt off-topc, men i .223 utgaven av Vepren går det fint med 30 skudds magasiner. AK74 mag med .223 follower.

Skal tro om ikke AK101/102 eller Arsenal .223 magasiner også skulle gå fint..?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av demo modellen vi har stående.

Vi har montert Ace Skeleton stokk, ambi magasin utløser, nytt og bedre pistolgrep, rekyl buffer, avtrekks jobb og satt inn overtravel justering.

Kikkerten som er montert er Trijicon med LaRue SPR montasje.

 

normal_DSCF1281.jpg

Arsenal SAR-M1 - demorifle

 

normal_DSCF1282.jpg

 

normal_DSCF1283.jpg

Ace Skeleton stokk

 

normal_DSCF1284.jpg

Ambi magasin utløser.

 

normal_DSCF1285.jpg

Rekylbuffer er kjekt å ha!

Link to comment
Share on other sites

noveske (og andre som gjør det samme),

 

jeg synes det var et fantastisk flott tiltak av deg å selv gå inn å få våpen typegodkjent i møllen (ja jeg er klar over at du driver forretning men likevel).

 

Våpenet ser jo veldig hendig ut også slik som du fremviser det her. Jeg tror mange AK-varianter er veldig undervurderte, alle skal jo ha AR.

 

Og et nytt tilskudd er interessant for oss alle.

 

Jeg håper du får mange salg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hva med Barnaul og eventuelt annen Russisk eller ?europeisk ammo, noen som tar inn?

Istedet for å starte en ny tråd bumper jeg heller dette siste spørsmålet;

Ammo i 7,62x39, noen som tar inn Barnaul? Er billigste alternativ wolf til 2,50 fra pvas.no?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...