Jump to content

Pannekaker


КГБ

Recommended Posts

Jeg og sjefen (fruen) var på jakt i Alaska for et par år siden. Hver morgen, til frokost, serverte våre hyggelige verter selvfølgelig pannekaker på amerikansk vis. Er det noen der ute som har noen gode oppskrifter på disse? Gjerne så gode at man kan ha røra med på ei flaske, og steike på fjellet eller i skogen. Sirup, og aller helst lønnesirup er nesten obligatorisk.

Link to comment
Share on other sites

Pannekaker har eg desverre ikkje så god erfaring med. Men i følge bestemora mi, så er det 3 ting som er viktig med gode pannekaker. Det første er å bruke meir egg enn det som er vanlig, det andre er å ha smelta margaring i pannekake røra, det tredje er å ha litt ekstra sukker i også. Det gjer at du kan steike dei ganske tynne, lette å steike og dei blir veldig gode på smak.

Søk på nettet etter pannekake oppskrifter og prøv deg frem, men husk lille ekstra som eg nevnte over her.

 

Ellers så er eg heilt einig, lønnesirup på pannekaker, er veldig godt. Synd det er litt for tyntflytende, det blir ofte klissete hender og klesskifte etter ein sånn mat opplevelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha! Gode tips som jeg skriver bak øret og har klare neste gang jeg lager NORSKE pannekaker. Egentlig er det ikke det jeg er ute etter likevel. Jeg tenker på de 1-1,5 cm tjukke, små pannekakene du får servert i unaiten. De som er så proppfulle av natron eller bakepulver at du aldri får skutt bjørnen på grunn av luften og duften du sprer rundt deg.

Link to comment
Share on other sites

Adolf Lindstrøm, den kjente polarkokken, var viden kjent for sine "hot-cakes". (I tillegg til biff al la Lindstrøm.) Vet ikke om det fins oppskrift på dem, han lagde dem vel mest på "gefylen"?

Veldig godt med litt havre-gryn i panne-kakene, (store) tror det er ganske vanlig i Nord-amerika.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei oppskrift en gang. Den begynte med å finsmuldre smør i melet i en fuddprosessor, og så var det buttermilk (skumma kultur er en slags erstatning), egg og bakepulver i. Den oppskrifta har jeg dessverre rota bort, så jeg pleier å kikke etter "pancake mix" i sånne velassorterte matbutikker.

 

Hvis jeg ikke finner mix har jeg ei oppskrift fra noen kokebøker jeg kjøpte i US. Den er ikke like god som den oppskrifta jeg har rota bort, men den funker. 1 kopp = 2.5dl (ca.)

 

1 kopp mel

1 ss sukker

2 ts bakepulver, evt. 1 ts bakepulver + 1/2 ts natron

1-2 egg

2 ss olje eller smeltet smør

1 kopp melk, evt. 1-2 kopper skumma surmelk

1/2 ts salt

Link to comment
Share on other sites

@КГБ: Pass på at du har lønnesirup og sprøstekt bacon, da! Det er snadder! Mykt smør og lønnesirup duger, men det må minst være lønnesirup til amerikanske pannekaker :!: Vi er blitt så glad i det stoffet at vi bruker det på vanlige norske middagspannekaker også. Koster litt mer, men det er verd det.

Link to comment
Share on other sites

6 porsjoner

4,5 dl hvetemel evt 1/2 hvete og 1/2 maismel for mer amerikansk smak.

1,5 ss sukker

1,5 ts bakepulver

0,75 ts salt

6 stk egg

4,5 dl kefir

smør til steking

Lønnesirup

 

Bland siktet mel, sukker, bakepulver og salt i en bolle. Tilsett egg og 1/2 dl kefir, og visp til en klumpfri røre. Tilsett resten av kefiren, og la røren svelle i ca 15 min. Stek små og tykke panne-kaker. Hold pannekakene varme (f.eks på en tallerken over en kasserolle med småkokende vann). Server med lønnesirup.

 

Tips!

For best stekeresultat:

Stryk et stykke kjøkkenpapir med olje over overflaten på steke-pannen, slik at den blir glatt og silkeaktig.Det er ikke nødvendig å olje pannen mellom hver steking.

Link to comment
Share on other sites

Min oppskrift er som følger: (og etter lett påtrykk fra undertegnede, erklært som som verdens beste 8) )

1 egg

2 dl hvetemel

3 dl melk

1 sps smeltet margarin

1 ts salt

 

Holder til lunsj for 2 mann på reinsjakt i middels/tungt terreng, uten bør, og kan medbringes i en 1/2-liters cola-flaske.

 

NB! Husk primus og stekepanne. :wink:

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden var jeg og noen kamerater på langweekend snøscuter tur på Svalbard. Da var vi innom en fangstmann som overvintret. Av ham ble vi servert noe han kalte for "fangstmanns-lapper" De ligna på slike sveler du får kjøpt på mørefergene både i utseende og smak, og var stekt i stekepanna og vart servert med vanlig rau-ost. Riktig gode var de.

De måtte jo ha vært laget av noe godt konserverte saker, han hadde jo hverken mjølk, egg eller høner. (Vi ble slått en skrøne at han som mjølkeerstattning brukte kalvegodt )

Er det noen fangstmenn her som har oppskriftene på disse fangstmann-lappene? I pulverform kunne man jo ta med disse hvorsomhelst og steke seg noen godsaker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Seint svar, men her er ei som skal fungere.

 

 

4dl mjøl

½ ts salt

3,5 dl kefir

1 ts natron

1 egg

 

Sikt mel, salt og natron. Visp saman egg og kefir og spe blandinga i melet og bland godt. Ei pannekake 2 ss røre.

Etes saman med lønnesirup og bacon

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I perioder lager jeg amerikanske pannekaker. Har aldri brukt oppskrift, men har i ekstra egg + bakepulver eller natron. Ellers går det mest på slump.

 

Men - til tilbehøret så må jeg innrømme at jeg periodevis blir lei av lønnesirupen også. Synes pannekakene gjør seg veldig godt med peanøttsmør og bacon også jeg :oops:

Fenalår er også godt på.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.For det er ett annet amerikansk matfenomen som jeg lenge har hatt lyst til å lage i fjellet. Og det er bannocks. Har bare sett bilder og selvfølgelig lest om disse. Kan virke som om det er noen slags litt tykke brødleiver som steikes i ei steikepanne eller på ei steikehelle. Er et noen som har peiling. Oppskrift??

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt.For det er ett annet amerikansk matfenomen som jeg lenge har hatt lyst til å lage i fjellet. Og det er bannocks. Har bare sett bilder og selvfølgelig lest om disse. Kan virke som om det er noen slags litt tykke brødleiver som steikes i ei steikepanne eller på ei steikehelle. Er et noen som har peiling. Oppskrift??

 

http://www.fjellogfiske.no/redakt%C3%B8rene/bj%C3%B8rn/bannocks/bannocks1.asp?id=202

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Låner denne tråden litt.For det er ett annet amerikansk matfenomen som jeg lenge har hatt lyst til å lage i fjellet. Og det er bannocks. Har bare sett bilder og selvfølgelig lest om disse. Kan virke som om det er noen slags litt tykke brødleiver som steikes i ei steikepanne eller på ei steikehelle. Er et noen som har peiling. Oppskrift??

 

http://www.fjellogfiske.no/redakt%C3%B8rene/bj%C3%B8rn/bannocks/bannocks1.asp?id=202

 

 

 

 

I linken til Puzzaque henvises det til en annen lettvint turmat, nemlig "klappskaller". Har hørt om det, men vet ikke hvordan det lages. Lurer på om det ikke er det samme som vi kalte "klappakaker" da jeg vokste opp på diverse prestegårder i N-Norge. Noe av det fine med gamle prestegårder er at de har/hadde store gammeldagse vedovner. Vi lagde en vanlig brøddeig, "klappet" til biter av deigen slik at de ble flate og stekte de direkte på vedovnen. Husker de var veldig gode, med smør og sukker eller sirup. Vet at det samme kan gjøres på oppvarmete steinheller ved leirbålet.

 

Her er en variant:

 

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift18361.asp

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke slike tykke amerikanske pannekaker være det vi på godt norsk kaller sveler og/eller lapper?
De ligner en god del, ja, men de smaker litt annerledes. Blant annet er pancakes litt tørrere og mørere enn sveler, slik at de vanskelig kan brettes uten å brekke. Men i bunn og grunn er det mye det samme.
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ei oppskrift en gang. Den begynte med å finsmuldre smør i melet i en fuddprosessor, og så var det buttermilk (skumma kultur er en slags erstatning), egg og bakepulver i.

 

Hvis du dropper egget har du scones... Egentlig kan en sette opp ei evolusjonsrekke fra scones via pancakes til vanlige pannekaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...