Jump to content

Blaser R93 og 7,62 Nato


9090

Recommended Posts

Er i ferd med å kjøpe meg en Blaser R93 og lurer på om jeg skal ta med et ekstra løp i 308.

Har grei tilgang på de grønne pakkene fra Forsvaret og ønsker å bruke disse til (billig... :D ) trening.

 

Noen som vet hvordan Nato ammoen går i en Blaser R93 med løp i 308w???

Link to comment
Share on other sites

nato ammo og nato ammo er egentlig flere forskjellige ting.

du har den gode gamle NM60(den de fleste forbinder med nato) med blykjerne, raufossprodusert. min erfaring er at denne har alt fra dårlig til glimrende presisjon, det varierer fra lot til lot.

så har du den nye miljøpatronen, NM231 med stålkjerne. den ville jeg ikke skutt i våpen jeg er gla i. den har jeg prøvd litt å presisjonen var alt annet enn imponerende

Link to comment
Share on other sites

Har 4-skudds samlinger på under 10mm med nato ammo i mi 308 tracking pipe. Lot i fra -76 tror jeg. Hadde noen fine bilder av de samlingene, men de gikk dukken med reinstaering av PC`n min..

 

Har vel skutt ca 200 skudd med nato i den pipa. Det som er problemet er at tennhettene er harde så noen klikk har det blitt. 1 av 20 kanskje....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilgang på en LOT som går brukbart i forsvarets skarpskytterrifler og er plukket ut til det formålet.

Ikke av "super" LOT`ene, men bra nok. (husker ikke i farta hvilken)

 

Det er NM60 det er snakk om.

Og samlinger på 10mm holder til formålet mitt med trening ja.

 

Kanskje det blir 308 pipe da.

Men kan det virkelig variere sånn fra pipe til pipe i samme merke, om LOT`en ellers er stabilt god?

Link to comment
Share on other sites

Og mens vi snakker om Nm60 lotter som går bra. lott 2 fra 62 går bra også er det noen fra 87 tror det var 22 og 44 pluss noen til.
I hvilke våpen (type) er det snakk om :?:

Min erfaring er etter selv å eie/ha heid noen våpen i 308 W deriblant en Blaser R93, Vepr Super, M98, Rem 700, Valmet Petra ++, er at nesten ingen lott har gått likt/lik presisjon i noen av våpnene. Så min anbefaling er å prøve seg frem og når du finner "god lotten", så vil du se at det ikke er våpnet som legger begrensningene. Og skyt Nato det du orker i R93, selv har det ruslet "et par runder" med Nato gjennom mitt 308W løp uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Forsvarets krav for å godkjenne lotene fra RA er 10 skudd innenfor 10 cm på 100 meter.

 

Kilde er det gamle AG-3 reglementet (det som omhandler bla skarpskytter AGene), det ligger nedgravd i kjelleren og jeg orker ikke rote det frem nå, for UD nummer og desslike. :wink:

fisespikke litt:

det er ikke krav til ammo, det er krav til kombinasjonen våpen+ammo.

krav:

AG3, 10 cm på 100m.

NM149, 5 cm på 100m.

 

om jeg ikke husker feil er nato kravet 50 cm på 550 m for 7,62 skarp ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er i ferd med å kjøpe meg en Blaser R93 og lurer på om jeg skal ta med et ekstra løp i 308.

Har grei tilgang på de grønne pakkene fra Forsvaret og ønsker å bruke disse til (billig... :D ) trening.

 

Noen som vet hvordan Nato ammoen går i en Blaser R93 med løp i 308w???

 

Unnskyld for at jeg sporer litt av.

Du har ikke vurdet et løp i 6,5x55 til trening og jakt på rådyr,bever osv

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ei .308 win pipe til Blaseren, og den gav gjennomgående grei presisjon med nato, etter hva jeg husker ca 30-40mm @100m på 5 skudd. Greitt nok til treningsskyting for meg i allefall. En og annen patron klikker, uten at jeg syns det er noe stort poeng. Dette er uansett ikke ammoen jeg ligger og piner samlinger med (OT: Når jeg leser innleggene til Sauer 200STR, tenker jeg forresten på det å tolke/ lese ting som f... leser bibelen :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Joda.

Har tenkt på ei pipe i 6,5x55, men har allerede en Sako Finnlight i dette kaliberet som jeg er meget fornøyd med.

 

Tanken var at jeg skulle kunne bruke Nato ammoen jeg har fått gratis til trening med den nye Blaseren og bli bedre kjent med rett-trekker mekanismen ved kun å kjøpe et ekstra løp.

 

Mange gode innspill har jeg fått.

Konklusjonen etter inspillene er vel at det ikke er noen garanti at 308w løpet trives med NM60 selv om LOT`en "min" samler vesentlig bedre enn det oppgitte Nato kravet til NM149. (5 cm samling på 100 meter er en selvfølge for en skarpskytter om du spør meg, men forsvarets krav-spekker er av og til underlige)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og mens vi snakker om Nm60 lotter som går bra. lott 2 fra 62 går bra også er det noen fra 87 tror det var 22 og 44 pluss noen til.
I hvilke våpen (type) er det snakk om :?:

Min erfaring er etter selv å eie/ha heid noen våpen i 308 W deriblant en Blaser R93, Vepr Super, M98, Rem 700, Valmet Petra ++, er at nesten ingen lott har gått likt/lik presisjon i noen av våpnene. Så min anbefaling er å prøve seg frem og når du finner "god lotten", så vil du se at det ikke er våpnet som legger begrensningene. Og skyt Nato det du orker i R93, selv har det ruslet "et par runder" med Nato gjennom mitt 308W løp uten problemer.

 

Det var i 3 stykk boltrifler. Mauser,parker hale og remington.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hostar liv i ein gamal tråd. Eg har skote nato tidlegare i min R93 og har ikkje hatt nokre problem, med unntak av eit klikk eller to. Men i går var eg på bana og skaut 8 skot med nato. Da hadde eg store problem med å få sluttstykket tilbake etter kvart skot. Desse skota kom frå ei anna pølse enn dei forrige, men lottype veit eg ikkje. Er det andre som har hatt problem med sluttstykket og nato i rifla?

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten dimensjonsforskjell på Nato og 308. Det gjør at nato ammo kleber i et trangt 308 kammer, spesielt når det blir varmt. Dette har ingenting med overtrykk å gjøre.

Kan man leve med litt treg ekstraksjon er NM 60 en OK treningspatron, den går vanlighvis langt bedre enn skytteren i jaktmessige stillinger selv om den ikke gir BR presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hostar liv i ein gamal tråd. Eg har skote nato tidlegare i min R93 og har ikkje hatt nokre problem, med unntak av eit klikk eller to. Men i går var eg på bana og skaut 8 skot med nato. Da hadde eg store problem med å få sluttstykket tilbake etter kvart skot. Desse skota kom frå ei anna pølse enn dei forrige, men lottype veit eg ikkje. Er det andre som har hatt problem med sluttstykket og nato i rifla?

er det BLYFRI ammo?

 

merka CG på hylsebunnen og har blank tennhette?

Link to comment
Share on other sites

Hostar liv i ein gamal tråd. Eg har skote nato tidlegare i min R93 og har ikkje hatt nokre problem, med unntak av eit klikk eller to. Men i går var eg på bana og skaut 8 skot med nato. Da hadde eg store problem med å få sluttstykket tilbake etter kvart skot. Desse skota kom frå ei anna pølse enn dei forrige, men lottype veit eg ikkje. Er det andre som har hatt problem med sluttstykket og nato i rifla?

 

 

Jeg har samme erfaring vedr. tungt sluttstykkeløft på R93. Dette gjelder bl.a. en lot fra 86.

 

Jeg har begynt å ta ut kulene og redusert kruttmengden med 1 grain. Da blir sluttstykkeløftet normalt igjen.

Link to comment
Share on other sites

No skyter eg for ordens skuld med ei Rem700, men eg har gitt opp Nato i denne børsa.

Hadde liggande nokre pakkar som eg tekte eg kunne bruke opp. Ikkje fekk eg til å skyte inn, og når eg skaut jaktfelt (trening) var det heilt bingo kor skota sat. Hadde og tregt hevarmløft.

Med ein gong eg gjekk over til heimelada treningsskot vart ting meir forståeleg.

 

Eg trur rett og slett det er sånn at ein del børser ikkje likar Nato. Uansett om det er Blaser eller andre merker.

Link to comment
Share on other sites

Selv med Nato tilpasset kammer har denne ammoen en tendens til å "klistre". Problemet varierer fra nesten ikke ekisterende til at ammoen omtrent ikke er skytbar mellom de forskjellige lotter. Kan ikke se at det er store hastighetsvariasjoner (ligger på ca 840 m/s)mellom lottene jeg har målt så hva problemet skyldes vet jeg ikke helt.

 

Kan godt tenke meg at Natoen skaper bry i mekanismer som mangler "servo" på åpninga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...