Jump to content

Prosjekt Jackass!


alias

Recommended Posts

Har gått med hodet fult av grugg, hendene i lomma og lommene fulle av salt. Er vel på tide å ta opp henda så ikke saltet råtner.

 

Grunnen til sjelevandringen er at man har prosjekter på gang. Grunnen til at man har prosjekter på gang er at det må vi antagelig - så lenge vi lever, kvinnfolkprosjekter da vi var små og andre prosjekter da vi ble større. Og så har jeg vært svær i kjeften! Jeg har lovet å blåse bartene av Jofla ved skytebenken. Så da får man gjøre det, om man skal ha det aller minste tilbake av troverdighet. Men for å gjøre det, må man ha noe å blåse med.

 

Man kunne selvfølgelig oppgradert ”gammelt skrot”, og ”gammelt skrot ble også nyttet i læringsprosessen – som til nå har vært lang og deprimerende.

 

Den viktigste lærdommen var at det ikke nytter å ha skråflater på bøsse eller benkeresten slik at bøssa er fri i samme øyeblikk det smeller. Løpstiden er for varierende med ”slikt system”, så om det høres fint ut i teorien gir det høydespredning i praksis.

 

Amerikanerne har forstått det, så på deres riktig store bøsser er fremre del av skjeftet parallelt med løp og kolben like dan. Bøssa skal ”tracke” i resten, slik at etter skudd skofler man den ”into battery” og ideelt sett skyter videre uten siktejusteringer.

 

Så mitt ”prosjekt” er sterkt påvirket av ”tusenyard” bøssene. De aller største ligger utenfor mitt budsjett og vilje. Ei bøsse som tiltaler meg og tillater meg å bringe den på banen uten truck og jekk er Bill Shehane’s 2004 modell: 6mmbr.com/gunweek057.html. Mi blir dermed temmelig lik den!

 

Prosjekter skal ha navn. Fordi jeg stundom svulmer opp og blir stor i kjeften var mitt opprinnelige forslag for meg selv: Kjekkas. I den ”kreative fasen” innså man snart at ei bøsse er ikke bedre enn det den ligger på. Seb rest og liknende, form og funksjon ble studert, og man lurte litt på – og lurer enda på - om man skulle lage rester som var styrt av ordentlig hydraulikk – jekker – og sveise på dingser etter behov slik at det blei ei jekk assistert bøsse. Så etter ”kjekkas og jekkass” syntetiserte prosjektnavnet seg, helt av seg selv til:

 

Prosjekt Jackass

 

Prosjekter skal ha formål. Formålsparagrafene er greie de:

 

1 Redde mit renomé

2 Skremme folk i Numedal (om ikke før så siden)

3 Blåse bartene av Jofla

4 Ha den tyngste bøssa i Nidaros

5 Sette Norgesrekord på 500.

 

Det er greit om prosjekter har nytteverdi. I så måte skal prosjektet nyttes som testbenk for de mye prosjektilene som er under produksjon som prototyper. Det er videre meningen å utprøve samme type stålskinner som man finner på Bill Shehane sin bøsse og finne et underlag som passer. En nykonstruert (etter gammel kanonteknologi, som etter min mening er vanskelig å slå) rekylbrems; her med hovedfunksjon å holde gasstrøm i munning laminær til munningstrykk er akseptabelt, skal utprøves. Gnisterodering av gassporter bak munning skal prøves ut, i første omgang på gamle eller delvis utskutte løp, hvor vi for så vidt er godt i gang og hvor ”teknologien” og mål er klare.

 

Deler til prosjektet er delvis valgt ut fra tanken om at de bør – ikke minst av økonomiske hensyn og fordi han polizeikommisariat neppe er samarbeidsvillig særlig lengre – kunne inngå i andre prosjekter, selv om det taler meg i mot.

 

Så dette blir et systemprosjekt like mye som et bench rest eller langholdsprosjekt!

Link to comment
Share on other sites

Gjenstående arbeidsmengde for prosjektgjennomføringen er ikke stor. Bøssa skulle på dette grunnlag være ferdig i god tid før Numedal. Jeg er ikke påmelt der enda fordi slakken i prosjektet spises opp av at kammerbrotsj og løp lar vente på seg. Alle deler er planlagt og teknisk sett ”klare”, men ikke samlet.

 

En kort beskrivelse av systembøssa Jackass i Open langholds modus

 

Løp

 

Krieger 29”, 1/8.5 stigning og med tykkelse ”rett fra esken” siden overflate finishen på råemner er god nok.

 

Skjefte

 

Alias’ Shehane Tracker modell; ei svær kveita hvor bredden av forskjeftet med skinnene av stål blir 7.5 tommer og skinna under kolben blir 2 tommer. Både skinnene foran og bak er planlagt å være 20 cm lange. Skjeftet blir i utgangspunktet laget for å være en plugg. Problemet er at mine plugger har en tendens til å bli permanente.

 

Låskasse

 

Barnard S ble valgt siden dette mest sannsynlig er en av de beste kasser, at jeg neppe blir å kjøpe flere i levende live, at jeg tenker å bruke kassa i flere systemer og at stål ikke er noe handykapp i F-klasse (om vi får det på beina) og Open. Bolten må åpnes opp til mitt bruk og kalkyler sier at det skal gå greit.

 

Det jeg ser for meg er at det kan lage problemer for påliteligheten for ekstraktor – Sakotype – og jeg hadde mye heller ville hatt en ditto Remington.

 

Avtrekker

 

Det er foreløpig en fullt regulerbar Timney matchavtrekker jeg tukler med. Selve avtrekkeren er regulerbar med hensyn på posisjonen til avtrekksfinger. Om justeringer av låskasseposisjon i forhold til høyrehanda tillater det, blir jeg nok å vende tilbake til en orginal Barnard avtrekker. Den tiltaler meg konstruksjons og designmessig, men jeg aner ikke om den egentlig er bedre.

 

Kikkertmontasje

 

Det blir og er EAW. Problemfritt er dette ikke siden det av to grunner må lages ei ekstra skinne på topp av låskasse-løp. Men når ”disse to grunner” er løst og oppe og går, er EAW min favoritt i forhold til å sette på og ta av, men også for å kunne holde optikken sentrert best mulig.

 

Kikkert

 

Det er en 8-36X50 Burriss. Jeg hater tanken på en variabel, men denne må finne seg i å bli brukt til litt av hvert – et utvidet bruksområde. 40X Leupold er det eneste reelle alternativet, men den fordrar jeg enda mindre.

 

Annet

 

Vekta på vidunderet blir jeg i første omgang å legge opp mot 15 kilo. Det burde gå greit. Det er masse plass i stokken for å gjemme bly for tyngde og balanse. Så får man se: Må jeg tynges enda mer for å sikres mot utklassing sørpå, ja så er det berre å laste inn mer.

 

Systembøssa når raskest frem til Numedal om jeg starter med klargjøring av stokken for innlegging av lås, løp og avtrekksystem.

Link to comment
Share on other sites

Progresjonsrapport Jackass

 

Som sagt tidligere, arbeidet er konsentrert om stokken. Det er der det er mulig å gjøre noe for tiden.

 

Tips til etterfølgere:

 

Lag en plan for arbeidet. Drekk gjerne brennevin under planleggingsarbeidet. Planen er til for å slippe å gjøre ting to ganger eller omat at med en annen løsning. Nå vil omatat dukke opp før du aner, selv med god planlegging – derfor mer brennevin.

 

Eksempel på mi tabbe er at jeg limte sammen for mange biter, slik at når jeg skulle bruke motorisert verktøy for avretting, gikk sagbladet på langt nær i gjennom. Rettingen måtte gjøres med handsag – og eik er tungt å arbeide med om sagen ikke er absolutt ny. Så lærdommen ble; rette først og lime etterpå.

 

Eksempel på enda ei tabbe. Sjekket ikke at bladet på den elektriske saga sto vinkelrett. Det viste seg at den sto 2-3 grader fra. Dette har ført med seg masse arbeid, selvsagt, med avretting på alle bauger og kanter – timer med unødig arbeid.

 

Diverse utstyr som jeg har funnet nytte i under veis:

 

Diverse snekkerverktøy: Fremhever betydningen av motorisert verktøy der det er mulig. Det er utrolig tidsbesparende.

 

Ut over det har jeg funnet alt jeg trenger hos Biltema! Det jeg har funnet nytte i er:

 

Sandpapir for motorisert sliper

Superepoxy

Laminatepoxy

Micro glass balloons

 

Så forventer jeg at jeg vil kjøpe noe grei epoxy sparkel, grunner, fint slipepapir og diverse lakk.

 

Jeg har brukt dager i spesialforretninger og blitt møtt med: Har ikke! Og når jeg har spurt om hvem som har, har de svart: Vet ikke! (Følte meg i noen sammenhenger hensatt til forgangen tid i Nord-Norge, hvor det eneste de hadde var stengt!) Jeg har til og med blitt påprakka tokomponent polyuretan (jeg hadde ikke leseauan med meg) med påstanden om at det var ”tynn” epoxy, og når jeg en halvtime etterpå kom for å reklamere, tel de samme folka jeg hadde spurt om råd, sto jeg der med lang nese. Dårlig butikk spør du meg. Miste kunder, det er dyrt det!

 

 

 

Legger ut noen bilder som viser fremgangen.

 

 

Bilde I.

 

normal_loskolbeute.jpg

 

Tok med stokken ut på banen og viste’n finværet. Nå var det ei mening med det. Han blei lagt opp i omtrentlig posisjon, pekt inn mot 500 fra benken. Så blei pistolgrep, avtrekkerposisjon, kolbehøyde og lengde bestemt etter følesegfrem metoden. Syntes liksom det ville være pinlig med større etterjusteringer, etter at ting skulle være ferdig, berre førr at man hadde kappet i ørska. Så låsen har dermed ei meining ved at den ble sånn omtrentlig koordinert med avtrekksposisjonen (åsså varre greit at gutan fekk sjå vedundre).

 

 

Bilde II a,b

 

normal_stokkoverside.jpg

 

overside

 

normal_stokkunderside2.jpg

 

underside

 

Bildet viser oppbygginga av treverket. Skrapeik blei kjøpt for skit og lort i breiplank. Den blei delt opp og limt slik at grunnformen kom til syne umiddelbart; breit der det skal være og høgt der det skal være.

 

 

Bilde III

 

normal_laasdeler2.jpg

 

Så blei bildet pynta med noko krimskrams, slik at dokker fer sjå.

 

 

Bilde IV

 

Sensurert

 

Sagfører e ansatt. Eik e hartt tel tennan og musklan, men det e berre å stå på.

 

 

Bilde V

 

normal_loepstvinge.jpg

 

Ukens gjettekonkurranse; hva er det her? Hva brukes det til?

Stikkordet er at det er en del av det verktøysystem som har størst grad av spesialisering i Jackass – systemet.

 

 

Ja slik kan det gå når flere skal ha en finger med i laget. Man får tro at ingenting ansporet dem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at dette er et verktøy man benytter når noen klager over kostnadene ved et slikt prosjekt. Gjerne personer som ikke har forståelse for hvor ufattelig viktig et slikt prosjekt er, men som gjerne har en opplevelse av at felles økonomi innebærer at man har noe man skulle ha sagt. Det minner litt om redskap som ble benyttet ved frierferder i de tider hvor man staset seg opp med skinnet fra dyr man hadde jaget utfor stup, ned i fangstgroper, osv.

 

Egentlig: Har ikke snøring, men venter i spenning på avsløringen. Flott tråd!

Link to comment
Share on other sites

Bilde V

normal_loepstvinge.jpg

Ukens gjettekonkurranse; hva er det her? Hva brukes det til?

Stikkordet er at det er en del av det verktøysystem som har størst grad av spesialisering i Jackass – systemet.

 

Hmmm, skavise.....

En har jo litt å gå utifra, så helt i viotta kan en ikke være....

 

Fra tidligere i tråden:

 

1 Redde mit renomé. Næhhh, det tror æ itj....det toget er gått for leeenge siden alias.... :mrgreen:

 

2 Skremme folk i Numedal (om ikke før så siden)...tja kanskje det, men jeg vil kalle det "overkill" alias, de folka er lettskremte nok okke som, bare reis ned og si BØ.....holder lenge det.

 

3 Blåse bartene av Jofla......helsikens mann, er det den tiltenkte operasjonsmodus, ja da må jeg få forandret på skiftrotasjonen min offshore. DET VIL JEG SE... :shock: Arme Jofla!

 

Deler til prosjektet er delvis valgt ut fra tanken om at de bør – ikke minst av økonomiske hensyn....det er vel mere i denne kategorien dette "uberspetziale schtokkedingz" hjelpeverktøyet kommer tenker jeg, eller er det:

 

fordi han polizeikommisariat neppe er samarbeidsvillig særlig lengre....en litt annen angrepsvinkel for å få gjennomslag hos forennevnte?? :?::mrgreen:

 

Uansett, nok en tråd her inne som jeg gleder meg til og følge.

 

Alias: Kommer nok til å stikke innom en litt solsvidd "rumling" om litt, om jeg da imot all formodning ikke skulle "gå meg bort" under carnevalet her nede.

Mest for å se og beundre, pluss få innføring i "uberstetziale schtokkedings prufen"!!

 

Sorry for "åfftåpikken", tror det må være varmen........ :mrgreen:

 

Ps: Hørt noe fra M.Mek? Kommer det løp snart?

Link to comment
Share on other sites

Så også at det var ei kort kasse. I tillegg snakker Alias om 500m og ikke 1000++. Jeg innbiller meg også at det er tiltenkt et relativ rekylsvakt kaliber.

Jeg setter mine $0,4 på 6,5x47 el 6mmBR.

 

 

(Liker ikke å bli holdt slik på pinebenken, kom igjen, si det da :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke detta jeg. Her driver vi med stokk. Stokker har vel ikke kaliber?

 

Vi kommer tilbake til kaliber når vi begynner med løp.

 

Men for holde dere på pinebenken lengre og for å komme med ei orientering, vil det i våpenkortet stå 6.5MinSin. Ka dokker ellers hadde trudd?

 

Fullt tegningsett og begrunnelser vil følge!

Link to comment
Share on other sites

Du har vel ikke tenkt til å bruke stokken til å denge kommisaren slik at han av ren utmattelse fører 6,5MinSin på våpenkortet?

 

Er det en grunn til at det nettopp er pinebenken du holder oss på? Har stokken noe med det å gjøre? Bør flere enn Jofla være redd :shock:

 

Hva kaliber angår, gjetter jeg på en stutt-tjukk 6,5 - med griselang kule, som krever løp rifla med gjengetapp for stbilisering... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kort spørsmål til ditt pkt. 5(formål) i din første post:

Hva er norgesrekorden og hvor offisiell er denne?

 

Vil tro det er Norgesrekorden på 500mtr innunder NBSF?

Fant frem de offisielle rekordene hos NBSF

Minste gruppe = 75,2mm (10-skuddsgruppe)

Aggregate = 99,33mm (Gjennomsnitt 3x10-skudd)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg er imponert over kreativiteten. En stokk og en taustomp, det nye multiverktøyet for mannen, det verktøy som henviser en Leatherman til historisk museum – den perfekte julegave! Også for menn med lit mer introverte tilbørligheter, som flagellanter og dilletanter, finner verktøyet en mulig anvendelse. Det eneste forslaget jeg ser mangler, er i symbolbetydningen, i form av galge eller garotte, for grupper med store moralske anfektelser omkring skyld og straff.

 

Det var flere som var i nærheten – hadde ”helt rett” uten å ha det, fordi de hadde byttet om på ting. Vinneren er selvfølgelig Loddfåvne som får gevinsten utbetalt i sleivkjeft og ukvemsord på lørdag. Ikke berre det, men vi skal se til at han skyter, skyter og intet annet, og ikke får anledning til å bedrive industrispionasje til skade for oss.

 

Så svaret er ”stroppetang”, den del av det verktøysett som får ei løpstvinge til å fungere. Løpstvingen er ei skrustikke med to vedskier som det så treffende ble beskrevet.

 

Et slikt system koster ”ingenting”, tar alle løp unntatt de som er satt så hardt fra industri at vanlig dødelige må dreie avlastningsspor for å få ut løpene.

 

Den virker ved at vi setter løpet i skrustikke mellom to treklosser. Treklossene bruker jeg å sette inn med harpiks løst i aceton – hvor acetonen får tid til å dampe vekk. Da glir ikke løpet i klossene om veden er komprimert nok.

 

Tauet stikkes inn i utkasteråpning, ut gjennom boltåpningen (bak), og en kort tau stomp legges fremover låskassa. Den lange enden vikles tett rundt låskassa mens stumpen legges alternativt over-under viklingene slik at alt låses.

 

Når nok tau er viklet opp – i riktig retning og fremover helt til gjengepartiet for å løsne eller dra til et løp – stikkes stokken inn i løkka, det hele strammes opp, og på et øyeblikk er det hele gjort.

 

Det fine med patenten er at om redskapen er rein – fri for spon og annet rask – så settes ingen merker på delene.

Link to comment
Share on other sites

Pinadøøøø :shock:

Dette var helt nytt for meg. Blir OT, og muligens kunne du viet temaet en ny tråd, men med begrensa muligheter for kunnskapsabsorbsjon, kunne jeg tenke meg visuelt supplement til beskrivelsen.

 

Dette er en metode som varmer et bondehjerte :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er nok helt riktig det Buster og lite å gjøre med da jeg ikke har kontroll på leveranser fra det store utland.

 

Hadde vært moro og vært der, men det går flere tog i flere år, så man får håpe på at mannen ikke svinger ljåen før man rekker å spørre:

 

Vart dokker skremt no?

 

 

Er vel kun på ett område jeg kan ha gått bort meg, men det får vi ta når problemene dukker opp. Ellers er det litt progresjon der det bør være, og noen detaljerte rapporter bør dukke opp om ”noen” dager.

 

Det synes meg, mer og mer, som at konseptet er bra. Bøssa blir feit den. En svartkruttkaill karakteriserte den senest i dag som ei vollbøsse.

 

 

-- og relativt sleivkjefta jeg også.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens!

 

Nå er det slik at en donge folk ikke liker trynet mitt. Det har ført til trussler om sankjoner. Inkvisisjonen slår mest sannsynlig til innen kort tid etter anklager om trollskap.

 

Så om prosjektet (og annet) faller helt bort, kjenner dere grunnen.

 

Jeg har svart tilbake at jeg ikke akter å endre hverken stil eller innhold, av den enkle grunn at om det er noe jeg ikke trenger og noen velger å ta det bort, så går det helt greit og om det er noe Kammeret ikke trenger som jeg kan bidra med, så går det helt greit det også.

 

Kos dokker!

Link to comment
Share on other sites

Hva er dette da? Er det slik at BR folket truer med sanksjoner fordi du er for flink?

Ville det ikke vært mer sportslig å heller trene mer selv?

 

(Følger spent med på fortsettelsen. Er ganske overbevist om at du kommer til å klare å slå Norgesrekorden. Skulle bare ønske at man fortsatt bodde i trondheim og kunne observere fremgangen i prosjektet i fra standplass :) )

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm.....

Aner jeg at "noen" i ledelsen... :roll::roll: her inne ikke liker din stil Alias???

 

Ja, ja, jeg trenger jo (heldigvis) ikke å følge med her inne for å se fremdriften på prosjektet Jackass....

 

Om mine antagelser skulle stemme (håper i det inderligste jeg tar feil) så synes jeg det til tider begynner å bli litt vel lav takhøyde her inne.... :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

anklager om trollskap
Tjaeh, såpass troillat som du kan være når du legger godsida til, så er vel slike anklager nogenlunde i henhold til virkeligheten, er de ikke? :mrgreen:

 

Neida, jeg bare fleiper. Interessant tråd det her, keep it coming! :D I motsetning til visse andre her inne, er jeg ikke oppom banen tilstrekkelig ofte til å følge prosjektet in real life, så da får en gjøre det nest beste og følge det virtuelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Korsen du trur det går………?

 

 

I forhold til Kammeret og dets interessesfære har alias lagt ned Prosjekt Jackass, alle andre nåværende og fremtidige prosjekter, andre bidrag og innspill.

 

Ut over det eksisterer både alias og hans prosjekter til beste for den nære krins.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja jeg vet jeg drar frem en gammel tråd.

Men slik er det når man er sykemeldt. God tid på sofaen.

 

Hva sjedde her, da?

Skal vi forstå Alias rett i at han ble mobbet ut av Kammeret? I så fall utenfor tråden? Og siden det trues med sanksjoner, er det slik å forstå at mannens uttrykksform har gitt utslag i moderering?

Jeg har ikke alltid vært enig med Alias, men at han er en stor kapasitet med lang fartstid er uten tvil, at han her har satt igang en meget interessant tråd like utvilsomt?

Om jeg har sovet i timen holder det med pm fra en moderator, men jeg vil svært gjerne ha svar på hva som egentlig sjedde her?

Link to comment
Share on other sites

Alias er et trivelig innslag på kammeret, om enn noe krydret. Om om noen ikke tåler hans stil så dem om det, han er da hverken uhøflig eller grov.

Når du går ut slik som du gjør alias, så må du tåle litt i samme stil, uten å trekke deg inn i skallet - vi er spente?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Savner de innleggene som Alias hadde her og på SL, de var alltid interresante og lesverdig, og trøndere er kruttgubber så de må alltid være på et forum ellers blir det kjedelig . ( Kan jo ikek bare bergensere og møringer være alene vet du ...... :lol::oops::wink::wink: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egentlig burde jeg ikke si et pip. Egentlig……… . Egentlig hadde jeg bestemt meg nettopp for det. Siden jeg ikke forstår hva jeg kan bidra med egentlig ………

 

Egentlig føler jeg at jeg burde ha skrevet om da kryddergutten alias nesten ble sjekket opp av en av hvitløksjentene, og om at han da, nesten med sikkerhet, ville ha fått en kukk i hodet sitt….. , men siden alias ikke er av den sorten, ville det med all sannsynlighet ha medført seg Dagbladoverskrifter.

 

Egentlig er den historien for god til å hoppe bukk over, men den for vente til et annet passende forum – eller en psykolog f.eks. som sikkert kan forløse mye av det uforløste i meg.

 

Egentlig…………

 

Og for dokk av dokker som lurer på kem av dem det va er svaret: Den fiiiinaste selvfølgeliiiiiiiig!

 

 

I stedet for historien om forløsning av det skulte og uforløste blir dette derfor en historie om det aldeles åpenbare; for Kammeret.no

 

om Horer og Pontius Pilatus

 

Sannheten er ei hore med mange ansikter som for et øyeblikk tilhører den best betalende. Hvilket av disse mulige ansikter som tilhører Kammeret skal jeg ikke utale meg om på annen måte enn at jeg skal skissere de to som danner kontrovers mellom Kammeret og alias. (Hvilken hore alias egentlig er….. ? Egentlig kan dere jo forsette å spekulere i det.) I tilegg ønsker han å påpeke det skuffende i at i stedet for å ta itu med virkeligheten – uansett hva den måtte være – er både moderatorer og styre mest opptatt av å vaske hendene – akkurat som han Pontius (eller som alle andre som er mestere i å vaske hender, f. eks. NJFF som han selvfølgelig ikke er medlem av). Så derfor denne overskriften; mine damer og herrer.

 

Fossdal kommer med en grunngitt etterlysning. Når man leser etterlysningen og svarene som blir gitt, undres man på hvilket inntrykk Fossdal sitter tilbake med.

 

Bamrud påstår (etter det alias kan lese) at det er vanskelig å forstå forsvinningsnummeret i seg selv siden alias holder kortene tett inntil seg. Det betyr muligens at det inntrykket som gis er at alias er en surpomp med hengegjeip – uvisst av hvilken grunn - ”siden alias forsvant uten en grunn som Kammeret kjenner til og i så måte kan Kammeret ikke holdes til ansvar”? (Egentlig…, i den virkelige virkeligheten, kan ikke Kammeret, alias eller andre holdes til ansvar, regnskap eller annet, enten Kammeret vasker hendene, alias er en surpomp eller annet, siden det – egentlig - er virkeligheten knekkende likegyldig hvorfor alias forsvant.) I kommunikasjon med alias derimot, sier Bamrud at han, så langt han vet, har sett hele saksgangen.

 

Det betyr at Bamrud og alias vet like mye om de faktiske forhold, har de samme kortene på hånden, men spiller de noe forskjellig, og at Bamrud på Kammeret foretar en liten handvask i full fart.

 

Nå er vel ikke det helt nytt. Handvasken ble vel i hovedsak gjort unna i Kammerets felleskap i februar eller så? Eller ikke helt, eller hva? Vestlandsjeger iler til med en hurtigvask av blekkflekker (får vi håpe) på kompromitterende dokumenter? Eller hva skal man si til dette innlegget rettet mot Fossdal og hans likesinnede.

 

”Det ligg ikkje i moderatorjobben å true med sanksjonar. Vi modererer ut frå retningslinjer i forumreglement og moderatorreglement.

 

Moderatorane tar heller ikkje initiativ til å gå ut med eventuell personlig kommunikasjon mellom moderator og brukar.”

 

Jo da, det viser rene pene hender og horas sanne ansikt.

 

alias har i tidligere tider mottatt følgende;

 

”Etter å ha mottatt fleire klager frå brukere på deg, forpliktar eg meg til å opplyse deg om dette. Det er måten du i diskusjoner ordlegg deg på, som ser ut til at enkelte reagerer negativt på.

 

Mauser68”,

 

Det må da være lov å spørre seg: Hva i all verden er det Vestlandsjeger formidler? Formidler han det samme til alias som til Fossdal. Hva er det Kammeret formidler? Formidler Kammeret det samme til dokker som til alias, eller har hora plutselig fått to ansikter?

 

For å ta det enkle; hvem i all verden er det som tar initiativ til kommunikasjon om ikke moderatorer – og takke fanden for det, det skulle ta seg ut om de ikke gjorde det – enten det er på vegne av styret eller på vegne av egen funksjon. Men utsagnet ”Det ligg ikkje.....” etc. etc. er etter alias' mening en helt konkret beskrivelse av den styggeste hora han (ikke) kan tenke seg og et dypdykk i Pontius Pilatus sitt vaskevannsfat.

 

VestlandsJeger bekrefter Kammerets (unisone?) holdning, den samme som Bamrud presenterte alias i et p.m. Og alias er i prinsippet enig, og slutter seg til dette, i den grad Mauser 68 sender ei meiningsløs melding eller har en jobb som moderator som er meningsløs og innholdsløs. alias er også enig i den grad Mauser 68 melding er en høflighetsvisitt, nærmest på linje med et julekort fra en handelsforbindelse i Hong Kong – siden disse har en tendens til å ”bukke seg inn døra i tide og utide”. alias er også enig om disse høflighetsvisitter fortsatte å være høflighetsvisitter – i en meningsløs uendelighet, siden det så langt fra var snakk om sanksjoner, selv om alias klart gjorde merksam på at stil og innhold hadde han slett ikke tenkt å endre på.

 

Men dette tror alias slett ikke på. Derfor sendte han bl.a. dette til Bamrud .

 

”Likevel er jeg ikke ening i at sider av denne korrespondanse ikke er å anse som en ”trusssel”, for om den ikke var det, hva i all verden var da poenget med henvendelsen? Da har man et moderatorkorps som er pålagt meningsløse roller.

 

Det ligger i moderatorens rolle å være et oppførsels og meningspoliti. Uten sanksjonsmuligheter har denne rolle ingen betydning. Det ligger derfor i sakens natur at enhver henvendelse betinger et ønske om forandring, og om det ikke skjer, vil man ta affære. (Eller mener Bamrud at en slik oppfatning er feil?)

 

Nå var det også slik at jeg i prinsippet ikke kunne se å ha forulempet et eneste menneske. Det ble rettet klager mot meg som i hovedsak gikk på at jeg blandet meg inn i saker som jeg ikke hadde noe med – altså: Det forelå et ønske om sensur, som ble varslet av moderator og anmodet om å følge.

 

Hvordan mener Bamrud at man skal forholde seg til slikt eller oppfatte innholdet? Mener virkelig Bamrud at en slik henvendelse er å oppfatte som en helt alminnelig høflighetsvisitt på linje med julekort eller liknende. Mener Bamrud at ved gjentatte høflighetsvisitter av denne type, ville moderator komme bukkende inn ad min dør med større og større grad av ydmykhet og høflighe anmodninger; i det uendelige? Ja da er jeg enig med deg, da forelå det ingen ”trussel”. Men om det på den andre siden er slik at gjentatte visitter fra moderator – etter påtrykk av ungdommer - ville ha ført til utestengelse, for eksempel, fordi jeg i min stupiditet nekter å endre på stil eller innhold, ja da lå det og ligger det et trusselbilde i bunnen for enhver henvendelse av denne type.

 

At man ikke har kommet så langt i prosessen at sanksjoner er innført eller trusler om sanksjoner er eksplisitt utrykt, betyr ikke at trusler om sanksjoner ikke eksisterer. Trusselbildet ligger implisitt i sakens natur og moderators oppgaver.”

 

Altså: I bunnen på det hele lå det et ønske fra Kammeret om endringer, etter påtrykk fra noen ungdommer, som alias på ingen måte hadde eller har tenkt å etterkomme. alias tar konsekvensen av denne situasjon. Gjør Kammeret?

 

Er så alias så suveren at han kan anse seg som fritatt for enhver revisjon, mulighet for sensur og sanksjoner fra Kammerets foresatte? Selvfølgelig ikke, men en gjennomgang av alle treff der alias er forfatter gjør at alias er skeptisk til den kritikk som Kammerets foresatte reiser. Han synes rett og slett at det ikke er grunnlag for kritikken og vil derfor ikke finne seg i den.

 

Han spør seg selv om hva i all verden man skal si og tenke om moderatorkorpset. Videre synes han at det er rart at unger skal kunne skrike seg til sine ønsker og at Kammeret ikke er mer kritisk til sutrende småunger: Burde man ikke gå inn å se etter at det virkelig er grunnlag for slike klager?

 

Eller for å snu på flisa. Om man går inn og ser på de angjeldende tråder, bør det gå frem at om det var noen som ble overhøvlet, så var det vel alias. I den grad det var noen som ble moderert så var det ikke alias. Og i den grad det var noe som ikke klaget så var det alias.

 

Man kan spørre seg: Hadde virkeligheten vært enklere for moderatorkorpset om det var alias som hadde sutret som en unge og hadde klaget over behandlingen han fikk? Hadde vi da unngått denne konflikt? Hadde hora fått et annet ansikt?

 

I den sammenheng, eller med den vinkling, tror alias at det hadde hun ikke. Og det betyr i all enkelhet at alias, i sin paranoia, ikke har tillit til styre eller moderatorer siden de ikke evner å skille baker for smed. Det eksisterer en konflikt som går svært dypt mellom alias og enkelte aktører. Det er noen som irriterer seg grenseløst, klagene ville ha kommet uansett og ville blitt behandlet på samme måte.

 

Så sett i dette lys; har alias i realiteten noe valg? Om noe hadde spurt alias, ville han ha sagt omtrent: alias har i sitt liv også jobbet på arbeidsplasser styrt av ”kjærringer”. Beklageligvis er slike arbeidsplasser, i tillegg til den offisielle agenda, styrt av lag på lag av skult agenda. Og nåde deg mann om du ikke dekoder det skulte, men styrer etter offisielle dagsorden!

 

Og sjelden eller aldri har alias sett større sprik mellom ønsket om og evnen til å fremstå enn på Kammeret.

 

Men for å være grei, kan man også si: Så la gå da! La oss si – for eksperimentets skyld – at meldingene fra moderator angående alias’ oppførsel på Kammeret ikke var en trussel. Hvilket ansikt viser Kammerhora da? Da viser hora et ansikt bundet opp av fetisjer og dominans i en slik grad at det i aller høyeste grad strider mot alias krav til en ”fri sexualitet”, ubundet av fordommer og sosiologisk sensur. Da er det rett og slett ikke høyt nok under taket for den kos, puss & kram som alias er eksponent for. Det betyr at uansett vinkling er Kammeret og alias i en uløselig interessekonflikt.

 

Siden langvarig støy er plagsomt i alle forhold og alias ikke akter å gå på akkord med seg selv, gjør han, som i alle skilsmisser, går sin vei for ikke å komme tilbake. Og i den grad Kammeret måtte ha ønsker vil han si: Dokker vil itj kjøss mæ i kvitlaukspias hovedinteresseorgan- vil dokker? (Jeg kan ta han på ”ækt” nordlandsk også, men det vil i vertfall ikke gå gjennom sensuren.)

 

Uansett er det vel ingen som i ettertid kan vaske hendene ved å påstå at alias holder kortene tett inntil brystet. Hva horas ansikt måtte være? Ja det får de utale seg om de som kjøper og selger, for er det noe alias ikke gjør så er det nettopp det. Og for alias er dette ganske lett å leve med videre siden alias var på tilbudssiden for Kammeret – gratis, men ikke for ”betaling”.

 

alias har ingen eksponeringsbehov. Det finnes ingen ting ved Kammerets ”kunnskapsbase” som alias har behov for - med unntak av ei og annen personlig melding til spesielt kompetente folk. Denne kontakttjeneste er det greit om jeg får beholde. Og Jackass, tja, en feit jævel som forsvant i ei røyksky på grunn av noen sutrende småunger, men ansvaret ligger selvsagt hos styret som var de minste barnene.

 

 

So long, no see

 

alias

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herre Jesus, Maria (og Josef)

Det er måten du i diskusjoner ordlegg deg på, som ser ut til at enkelte reagerer negativt på.

Det må de gjerne gjøre. Alias uttaler seg friskt, og må derfor tåle friske svar - men jeg har ennå ikke sett noe som er "kritisk", og som må modereres. IMO er friskt språk OK sålenge det ikke er rettet mot personer.

Om enkelte er for tynnhudede til å lese det som skrives, så kan de la vær. Nå går det jo også an å tenke på at enhver 7åring kan lese dette - før en skriver i vei som galest? En må vel og kunne tåle å bli gjort oppmerksom på dette, er det nødvendig å være så forbanna hårsår.

 

Personlig skulle jeg fulgt nøye med på en tråd om "Jackass"-rifla, og håper det kan komme en oppsummering av prosjektet?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...