Jump to content

Etter svartbjørn med bue i Idaho, rapport


M67

Er det trygt å jakte svartbjørn fra bakken med langbue/recurve  

91 members have voted

  1. 1. Er det trygt å jakte svartbjørn fra bakken med langbue/recurve

    • Ja
      47
    • Nei
      44


Recommended Posts

He, he, trur neppe eg hadde gått innpå den avstanden med kun ein bue, uten så mykje som ein liten gatling gun på lomma... :mrgreen:

Men eg har tru på at dei som verkjeleg har peiling på dette, skal nok klare å felle det svarte beistet med buen, men så er spørsmålet igjen, kva blir avstanden på utrasinga, og kva retning går den i... 8)

 

Men eg må nok stemme JA her...

Link to comment
Share on other sites

spising, juging etc.. potensiale for en fantastisk tur

K

 

Spør du meg så høres dette fantastisk ut!

 

Hvis du legger til litt drikking så blir det perfekt. det sosiale er faktisk veldig viktig ved en slik tur. (missforstå meg rett.)

 

Selv er jeg veldig opptatt av afrika, men må vel ha med meg en opplevelse og jakt som du beskriver før jeg leverer skiltene..

Link to comment
Share on other sites

M67 er en ivrig liten tass. Han provokerer meg til å værra med på detta åsså.

 

Først får jeg si at guttetur med bue høres interessant ut selv om det ikke er mi greie. Jeg får meg ikke til å reise væla rundt (i alle fall ikke systematisk) berre for å drepe. Jeg kan på ingen måte tenke meg å jakte under en størrmann som ”roper” skyt….ikkeskyt….skyt den derre… ikke skyyyyyt ..pass deg…, eller en vaktmainn som skal passe på at je itte blir eti upp.

 

Men ut over det…. Fali bjønn? Njaaaai?!

 

La oss bruke hue!

 

Ei elgku med kalv er farlig, både før og etter den er skutt! Elg i dypsnø, der mennesket sperrer veien for den, er farlig. En elgokse i brunst kan være ugrei. Etter påskudd kan den i visse sammenhenger være farlig. Jeg kjenner folk som er rent ned av elg og hvor det gikk bra. Videosnutten på den andre tråden viser klart at det er forbundet med risiki å drepe elg – med bøsse eller bue!

 

Jeg vil tro at M67 ikke ville ha særlige betenkeligheter med å la en elg få en pil i de høve det er lovlig. Men vi kan vel anta at M67 ser for seg en sinna bjørn med en pil i seg?

 

Bjørn, brun og svart, er mye mindre fali enn ælj, både før og etter påskudd. Så kan man skyte elg, bør man ikke ha særlig angst for bjørn.

 

En bjørn med ei pil i seg er mest interessert i å komme seg unna. Begynnende blodtrykksfall gjør at den ser og hører like lite som en elg i ørska. Problemene oppstår først når man må begynne å spore fordi man har klønet det til. I slike situasjoner er nok elg en betydelig mer takknemmelig oppgave enn en nalle i diverse størrelser større en den man drømte drømmer med når man var små.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så plutselig ”lang og recurve” og innså at jeg hadde glippet. Jeg ville nok personlig ha droppet langbuen. Langbuen er på en måte et missfoster, spesielt i skogen. Det er ikke for ingenting at buer blant rytter og jegerfolk er relativt korte. Så recurve eller en kortbue i dine og mine never er sikkert o.k.

 

Og for å være helt ærlig, tror nok jeg kunne ha vært med på en slik tur ja.

 

 

P.S. Bjørn biter! En elg biter ikke, men har du sett di jævla lange høggtennan som de har på hønnan?

Link to comment
Share on other sites

Go,go, go!!!

 

M67, hvis ikke du drar, så kan jeg godt gjøre meg umaken å dra i ditt sted....

 

Høres veldig spennende ut dette. Jeg tror han som nevnte at en elgku utgjør en større trussel mot jegeren har et godt poeng. Jeg har aldri hatt anledning til å jakte bjørn, men på de filmsnuttene jeg har sett, så rømmer alltid bjørnen vekk fra jegeren.

 

God tur! Ta mange bilder og post dem på forumet :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vært betenk til å skyte på 10m hold uten en sikker skyter bak meg, som kan skyte om den ruser mot deg.

Det første du får beskjed om når man skal jakte bjørn er å trene på repetering av skudd å skyte til den ligger. Den ruser ut fortere en du kan drømme om å lade :wink:

Og det med at man ikke har sett på film at bjørn springer mot deg, er vel for det er dårlig reklame å skremmer folk

Link to comment
Share on other sites

Svartbjørn ser jo ikke akkurat veeeeldig farlig ut :wink: ...

 

 

 

Jeg tror de færreste filmklipp av bjørn er laget i noen form for komersiell hensikt. Jeg vet ikke hvor mange amerikanske buejegere som ender sine dager som bamsemums, men jeg tror ikke det gjelder så mange. Det er selvfølgelig en mulighet for at man kan komme ut for et dyr som ikke stikker, men heller velger å gå til angrep.

 

Det er vel litt "typisk norsk" å være redd for bjørn. Det har vel en sammenheng med at de fleste av oss her i landet først og fremst har sin kunnskap om arten fra herrene Asbjørnsen & Moe, samt Hollywood. Det kan vi takke våre forfedre for siden de så det som sin plikt å fjerne bjørnen fra norsk natur. Jeg er personlig veldig glad for at de ikke klarte å fullbyrde denne visjonen.

 

Det finnes vel ingen grunn til å anta at en bjørn ter seg anderledes en andre dyr hvis den opplever noe som truende eller farlig. Rovdyr er ofte "feige" og velger å skygge banen hvis de har mulighet, og situasjonen ikke dreier seg om hevding av revir, mat, en "ryggen-mot-veggen-situasjon" eller tilsvarende.

 

Med andre ord tror jeg det at bjørnen "ruser" mot jegeren etter skudd er et sterkt overdrevet rykte.

 

Men man kan jo, men man kan jo, aldri være trygg...
:wink:
Link to comment
Share on other sites

Skyt til den ligger der! Hvem i all verden er det som leverer slike ”røverhistorier”. Jo da vi vet alle det om vi tenker oss om: Kursholderne! Det er jo liten vits i å holde bjørnejaktskurs om man ikke har dramatikk å formidle.

 

Dramaet utspiller seg i det vesentligste for den som blir drept – normalt bjørnen – selv i forgangen tid med elendige bjønnbøsser som måtte lades fra munning.

 

Henri Rudi – "isbjørnkongen", fanget og skjøt omtrent 1000 isbjørn i sin karriere. Det var lite dramatikk rundt det, selv om bevepninga delvis var av en noe mer primitiv klasse enn i dag. Dramaet for Henri Rudi, og liknendes kara, var ikke isbjørnjakten, men dagliglivet i is og på fastland!

 

Og til ”bjørnen ut av buska datt”, er det ikke mer å si enn at skuddet ikke var noe mesterstykke. Likevel hadde den bjørnen mer enn nok med seg selv, og ville neppe sirklet rundt på samme måte om jegerne var på bakken; da hadde den gått mer rett ut eller rett på. Så skyt til den ligger der er ikke noen opsjon uansett!

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstår det så sitter bueskytteren i et skjul ved siden av et spann med råttent kjøtt. Bjørnen kommer inn for å spise og aner fred og ingen fare. Bueskytteren drar opp buen og slipper pila som treffer perfekt og bamsen blør ihjel.

 

Bueskyttere bommer aldri. Pil er minst like effektiv som ei riflekule. Alt dette ifølge andre tråder om buejakt. Det går nok bra.

Jeg har selv ingen erfaring med buejakt.

 

Men hvor blir det av den intense spenningen som buejegere opplever ved å klare å snike seg tett innpå viltet? Det er jo dette argumentet vi vanligvis hører og som hever buejegeren noen divisjoner over riflejegerne.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder svartbjørnjakt på bait så fungerer det slik at du blir satt ut på ettermiddagen og jakter frem til det blir mørkt så noen guide har du neppe med deg på post!

Men spørsmålet om bjørnen er farlig så er svaret nei da den er utrolig sky og stikker hvis den ennå er på beina etter skuddet.

Jeg arrangerer slike turer selv om jeg selv er typen som bruker rifle da jeg aldri har prøvd bue men da jeg var over i Canada i juni så var det mange buejegere, og de bjørnene som ble liggene eller gikk minst etter skuddet var utrolig nok de som var skutt med pil :shock:

Det var også med et par karer med noen kjempekaliber rifler og det var litt spesielt men det var disse 2 bjørnene som vi gikk lengst og vi måtte ut å lete etter dagen derpå :lol:

Dette er en spennende jakt til en billig penge så du må bare hive deg på denne turen da bjørnen er mere redd en deg :D

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord tror jeg det at bjørnen "ruser" mot jegeren etter skudd er et sterkt overdrevet rykte.

Snakker du om svartbjørn spesielt her nå, eller mener du "bjørn" sånn generelt? Hvis du tenker på "bjørn" generelt, vil jeg gjerne minne deg på at europeisk bjørn gjerne kan finne på slikt: http://www.namdalsavisa.no/Nyhet/article1700738.ece

 

Ellers hørte jeg om følgende metode for å finne ut om du har en grizzly eller en svartbjørn etter deg: Klatre opp i et tre. Hvis bjørnen klatrer opp etter deg, henter deg ned og spiser deg, er det en svartbjørn. Hvis den istedet velter treet slik at du detter ned, og så spiser deg, er det en grizzly. :mrgreen:

 

@trådstarter: Beklager offtopic :oops:

Link to comment
Share on other sites

"Skyt til den ligger der! Hvem i all verden er det som leverer slike ”røverhistorier”

 

Regner med det er guidene som kommer med slike "røverhistorier" for å slippe ettersøk etter såret og antageligvis gretten bjørn :) så er det det med ettersøkshund "over there "

 

ser mange som ikkje liker åtejakt på bjørn men hva mener dere om gluggjakt på rev? bare spørr.

Til Trådstarter håper du får en fin tur visst du reiser kunne tenkt meg en tur selv men må nok trimme buemusklene mer først. og det blir nok åtejakt når eg er der spesielt første bjørnen er det nok greit å ha forholdene godt tilrettelagt vil jo ikkje skadeskyte pga frynsette nerver :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tja Toools; ta deg en tur og se på snutten av bjørnen i treet. Situasjonen er "typisk" for all jakt. Det er lett å se at "oppfølgingskudd" med bue og bøsse ville treffe alle andre steder enn der bjørnen til enhver tid var, før den endte i treet.

 

Den eneste oppfølging som ville vært mulig er med bjørnen i treet, men enhver ville, burde,kan se at da er det unødvendig. Bjørnen er allerede "død". Og hadde den ikke vært det, ville vi ikke sett den mer!

Link to comment
Share on other sites

Skyt til den ligger der! Hvem i all verden er det som leverer slike ”røverhistorier”. Jo da vi vet alle det om vi tenker oss om: Kursholderne! Det er jo liten vits i å holde bjørnejaktskurs om man ikke har dramatikk å formidle.

 

 

Med all respekt. Kanskje det hadde vært en ide å fortelle den påstanden til de etterlatte etter bjørneulykkene i sverige...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noen fordel å skyte fra bakken enn fra treestand. Det er mye større sjans for å få bjørn på skuddhold med en viss overhøyde. Bjørnen har en utrolig luktesans og det er stor sannsynlighet at den får ferten av deg hvis du jakter fra bakken.

Jeg er selv buejeger og vil ikke ha noen betenkeligheter med å skyte svartbjørn fra bakken (rent sikkerhetsmessig), men hvis du er i tvil kan du vel få lånt et håndvåpen, texanerne har som regel skapet fullt!

Personlig foretrekker jeg støttehjul da man må ofte holde buen spent over lengre tid for å få et helt optimalt skudd.Bjørn på åte er ofte veldig urolig og det gjelder å være tålmodig.

Uansett - bjørnen pleier som regel å registrere hvor lyden komer fra når du slipper strengen og flykter motsatt vei.

 

En kar hadde påskutt en bjørn og de skulle ut dagen etter for å finne den, Guidens sønn var med, iført joggesko. Jeger spurte om han trodde han kunne løpe fra bjørnen hvorpå gutten svarte, No, but I can outrun my father, you and my problems is solved !

 

Skulle gjerne vært med, men du får ha skitt jakt !!!!!!

Link to comment
Share on other sites

bjørn med ei pil i seg er mest interessert i å komme seg unna. Begynnende blodtrykksfall gjør at den ser og hører like lite som en elg i ørska. Problemene oppstår først når man må begynne å spore fordi man har klønet det til. I slike situasjoner er nok elg en betydelig mer takknemmelig oppgave enn en nalle i diverse størrelser større en den man drømte drømmer med når man var små.

 

Synes nå det ser skummelt nok ut med elg... :shock:

 

Link: Litt for nært kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Snakker du om svartbjørn spesielt her nå, eller mener du "bjørn" sånn generelt?

 

Jeg tenkte vel mer generelt da jeg ikke har hatt fornøyelsen av å møte spesielt mange bjørner i løpet av mitt liv... Uttalelsen kommer som et direkte resultat av litt for mange timer i kombinasjonen youtube og søkeord "bowhunting".

 

Jeg er derimot helt sikker på at omtalte test for identifikasjon av bjørn er effektiv, men at den har uheldige bivirkninger :D .

Link to comment
Share on other sites

Pokker heller om jeg ville vært 10m unna svartbjørnen uten støttehjul. Jeg skøyt min svartbjørn på 40m hold med rifle. Den ruste ut med retning mot oss, ogjeg hadde ingen mulighet til å ta ladegrep før den hoppet over stubben vi lå bak og forsvant til skogs.

 

Hva om treffpunktet hadde vært litt anderledes; at bjørnen hadde blitt oppmerksom på oss; at den hadde forstått at vi var "the bad guys" ? Tror ikke jeg hadde hatt store mulighetene til å glise gjennom trofe-bildet eterpå, da... !

 

Mitt tips er å ha et håndvåpen eller en lett tilgjengelig kniv i beltet, just in case. Du vet aldri...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ønsker deg bare all mulig lykke til jeg K.... Håper du er i Tigerstaden etterpå så jeg kan få høre hvordan den turen gikk. Tipper du kommer til å ha noen opplevelser du kommer til å huske en stund.....

Jeg har ikke stemt fordi jeg har ikke peiling på verken bjørnejakt eller buejakt og da blir det vel mye synnsing for en enkel realist.

Husker fra Utah at de ordentlige jegerne gikk buejakt som startet et par uker før resten av beitet dro ut. Disse jegerne hadde også fordelen av å komme tilbake når alle de andre gutta hadde dradd. Da var alle damene på byen og disse "ordentlige" jegerne var enslige haner i hønsegården med skikkelig jaktimage som fikk en vanlig jeger til å virke som en pusling. Bra skjekketriks.

S

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...