Jump to content

Jeg skal på vinterfjellet etter rype! Hjelp!


H. Nilsen

Recommended Posts

Kjære kammerater. Det nærmer seg kraftig min aller, aller første tur på vinterfjellet etter rype. Det er enormt mye som kan gå galt her, sånn bortsett fra dårlig vær og lite ryper:

 

- Jeg kan ikke gå på ski (men jeg skal gå på ski allikevel)

- Jeg skal jakte med en ny hund

- Jeg er ikke sikker på hva i hel***e jeg begir meg ut på

 

Så jeg må planlegge dette nøye. Jeg har for vane å kaste meg ut i det, og da er det vel like greit å gjøre det skikkelig :mrgreen:

 

Hva jeg har:

- Fjellski med stålkant (Madshus Voss BC, good shit visstnok) - og feller

- Gamasjer

- Jaktuniform (vanlig grønn med membran)

- Hagle og ammunisjon

- Hund (med varmedekken etc)

- Hytte og terreng (1200moh og opp til 1500moh ca)

- Ullundertøy og andre nødvendigheter

- GPS (+ GPS på mobilen), kart og kompass

- Fjellduken orginal

- Dagstursekk

 

Hva jeg mangler:

- Skikkelig lue

- Windstopper

- Termoser

- Kunnskap om hvor rypene sitter

 

Jeg har lest denne artikkelen, syntes den var ganske bra, om fôring av hund under jakt:

http://www.xxl.no/templates/magasinArti ... x?id=71076

 

Jeg har naturligvis med meg nok frysetørret vom til å holde ut i tre dager + vanlig hundefôr. At hunden får en god opplevelse er jeg ikke redd for. Jeg er mer bekymret for hvordan jeg kommer til å oppføre meg...!

 

Dersom dere har gode tips og råd så mottas de med takk. Først og fremst trenger jeg info om nødvendig utstyr jeg må ha med meg (som jeg ikke har skrevet opp), og litt tips om hvordan jeg kan få has på disse rypene ;-) Det er foreløpig meldt lett snø stort sett hele helgen, jeg er redd det vil gjøre det vanskelig å få tak i rypene, men det får bare stå sin prøve.

Link to comment
Share on other sites

Etpar utstyrstips, ihvertfall:

 

:arrow: Skikkelig lue er noe du ha. Ei som går ned i bakhodet og nakken. Jeg liker disse membran-fjelluene fra Lowe eller Norrøna, med tynt fleecefòr. Det er lite man blir mer frossen av enn når det trekker på huet og i nakken.

:arrow: Et solid varmeplagg for rasten bør ligge i sekken. I høyfjellet, uten mulighet til å fyre kaffebål, blir man j...lig fort frossen når man setter seg ned. Jervenduken er et must, men siden du har originalduken ville jeg lagt et solid varmeplagg i sekken i tillegg. Tjukk fiberpels er noe jeg har og bruker, ellers forelska jeg meg i dunjakka som Skaubjønn hadde med på toppjakta vår i Sverige sist helg. Da slipper du å ta av skallplagget for å ta på varmeplagg. Det har også med sikkerhet å gjøre, man fryser nokså fort fordervet hvis man blir liggende med forstuet ankel og må vente på hjelp...

:arrow: Jeg liker å bruke hvit overtrekksdress utapå jaktklærne om vinteren. Det er langt fra sikkert at rypa bryr seg, men jeg har litt mer "tru" når jeg ikke stikker for tydelig av mot snøen.

:arrow: Ha gjerne både skjerf/headover, varm lue og ekstra votter i sekken. Kjekt å ha...

:arrow: Om vinteren, når det er kaldt, er det vanskelig å finne vann. Da liker jeg å fylle termosen med søt, sterk te istedenfor kaffe. Litt sukker er alltid kjekt, te slukker tørsten bedre enn kaffe og kan i et knipetak blandes med snø til pisslunka, tynn iste slik at du får i deg mer væske.

:arrow: Ta med litt reserveproviant i sekken. Sjokolade, granola-bars eller lignende. Det er uggent å gå seg tom i kulda, og frosne brødskiver kan være tunge å trø i seg hvis man er litt tørst og frossen. Da kan det fort hende at man ikke får i seg nok næring til å gå skikkelig.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at du mangler windstopper? Jaktdressen din har jo membran. Bruk den, eventuelt med hvit overtrekksdress utapå. Det er vanvittig hvor kald man kan bli når det blåser. Er du på litt stramt budsjett, fungerer Forsvarets hvite vinterforsvinningsdrakt greit selv om den er litt tung.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På vinterjakt bruker ikke jeg termos, men tar med meg bensindrevet primus (gass virker ikke når det er kaldt). Da kan jeg smelte snø og lage frysetørket mat og skikkelig varm drikke i stedet for den lunkne greia som du finner i termosen etter noen timer med frosne brødskiver til. Det veier heller ikke noe mer fordi du slipper å dra på vannet. Jeg ville tatt med meg en lett liten sammenleggbar snøspade hvis du skal slå leir over tregrensen. Da kan du lage en liten vegg mot vinden og sammen med primusen og noen varme klær få deg en fin stund hvis det ikke er for jævelig kaldt. Mye klokt er blitt nevnt, ett problem jeg har hatt med drillingen var at mekanismen frøs i 12-15 minus. Det ordnet jeg til neste gang ved å spraye 556 eller lignende inn i åpningsmekanismen. Hvis du ikke har prøvd våpenet ditt etter lang tid i kulda kan det være lurt at du i vertfall tenker på at du ikke har mye tykk olje i mekanismen. Et annet råd er å tette løpet så du ikke får snø i det. Her er det mange varianter. Selv bruker jeg sportstape og setter over en lapp. Denne blir ikke så stiv i kulda. God tur.

Link to comment
Share on other sites

den lunkne greia som

Lange dager, dårlig termos? Min termos har skåldhett vann hele dagen, lunkent er det morran etter. Termos, og posemat som bare skal trekke, evt flesk, pølser og et par tørre pinner/never til å få fart på et bål. Solbærsaft.

 

Skjønner ikke helt greia med hund på vinterfjellet, men så har jeg aldri prøvd heller?

 

Pass på at våpnet er TØRT for olje i løpet og utenpå, og overalt hvor snø kan komme til. Snø fester seg på olje og blir til is, TØRT våpen i kuldegrader. Gjerne maskeringstape over munningen.

 

Lowe

Har Lowe sin membranlue, fantastisk lue, men funker dessverre også bra som hørselvern om du bretter den over øra, og mot kraven på ei GoreTex-jakke bråker den noe dyrisk.

 

Hvit kamo, uten tvil! Rypa bryr seg, det er jeg overbevist om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med BusterGutten jeg; senk skuldra litt da mann, og nyt! :D Ser ut som du er godt forberedt. Kan jo bli en utfordring at du ikke kan gå på ski da (hva ble du født med på beina da?), men det behøver du ikke bekymre deg så mye om før du skal ned fra 1500 moh...! Normalt ville jeg og sagt at det er en viss risiko å ha ski med stålkant i lag med bikkje, men når du skal så høyt opp trur jeg du skal prise deg lykkelig over stålkantene.

 

Hvor langt er det fra hytta til aktuelt terreng å jakte i? Hvis hytta ligger i lavlandet blir det jo et ork å kjempe seg opp til 1500 m hver dag. Om hytta ligger oppå fjellet er du bedre stilt, også i forhold til hvor mye du må ha i sekken.

 

Fjellrypa trives i barflekker, steinur, skrenter og andre plasser den kan beite. Se etter avblåste tuer og små hauger, kjerr om det finnes, bruk kikkert (for det har du?). Prøv å snik deg innpå ved å late som du skal forbi, helst på nedsida, det tolererer rypene best.

 

Vet ikke om du har liryper så høyt til værs der du skal jakte, nesten så man får håpe det, for fjellrypa trykker dårlig for hund... Lov å prøve! God tur uansett, detta blir nok fint skal du se. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er noe jeg ikke helt skjønner, muligens fordi jeg er for grønning å regne selv hva angår vinterjakt etter rype. Begynte med det vinteren 07/09.

 

 

- men jeg skal gå på ski allikevel

 

Hva jeg har:

- Fjellski med stålkant (Madshus Voss BC, good shit visstnok) - og feller

- Hagle og ammunisjon

 

Altså; det er dette med jakt med ski OG med hagle..(!)

 

Jeg trodde man jaktet med truger og hagle, eller ski og rifle. Jakt med rifle og truger klinger heller ikke så verst i huet mitt, men ski og hagle? Hvordan foregår dette egentlig? Mulig proffer gjør det, men det hadde i alle fall aldri jeg turt. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skulle ha fått det til i praksis.

 

NB! IKKE ta dette for kritikk, for det er det ikke. Jeg lurer bare på hvordan i alle dager dette foregår?? Minner igjen om at jeg OGSÅ er fullstendig nybegynner i forhold til vinterjakt etter rype. Så dette vil jeg gjerne lære mer om selv.

Link to comment
Share on other sites

ski og hagle? Hvordan foregår dette egentlig?
Prosedyre for jakt etter lirype med ski på beina og hagle i hendene:

 

1: Sett skifellene fast under skiene

2: Sett skiene på beina

3: Tjor stavene på sekken

4: Sjekk at du har teipet munningen på hagla, lad den. Hold hagla i hendene slik du gjør på jakt om høsten

5: Labb avgårde mens du kikker etter spor i vier- og bjørkekjerrene

 

PS: Jeg synes sånn tynn kirurgteip er finfin til å teipe haglemunningen med. Den er tynn, den fester passe godt, og restene tar ingen plass i lomma.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Her har du noe å glede deg til ja!

Ville også vurdert dette med hund og ski med stålkanter om eg var deg.

Når eg er ute om vinteren bruker eg ull mot heile kroppen, og er nøye med kva plagg eg bruker på beina,

hendene og på hodet. Er på desse plassene eg har lettest får å bli våt og kald. På hodet bruker eg ei heimestrikka og tøva lue samman med ei vindtett hette held meg varm på hodet (fryser du på hodet bruker kroppen varme for å holde hodet varmt og ein blir fort kald), på hendene bruker eg heimestrikka votter som er tøva. På desse er det hull til peikefinger så skyting er ikkje noko problem. Desse held meg god og varm sjølv om dei er blaute. Om det blir skikkeleg ruskete har eg vindvotter i sekken som eg tek utanpå desse.

På beina har eg minst to par med ullsokker, eit av dei går gjerne godt oppå leggen samt gode skisko av lær og gamasjer. Om du skal vase rundt i snøen uten ski er fotposer ein god ting. Ellers er kokemoglegheiter og god mat og drikke viktig. Sjokolade/ nøtter og rosiner er godt som ekstra energi. Personleg er favoritten til hovudmåltidet midt på dagen steikt flesk, men da må ein passe på å ha tina vatten. :D . Du bruker energi på å holde deg varm i tilegg til alt det andre så et godt. Ellers er ein god handkikkert fint om ein vil speide etter rype.

Vinterfjellet eit fantastisk sted å være, ta deg tid til å nyte det!

God tur

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Hoi, her var det mye svar!! Takk, folkens!

 

Terrenget er svært, og jeg kan forsåvidt velge mellom fjellrype og lirype (i følge kartet). Hytten ligger i lirypedelen, men er ikke langt fra fjellrypeterrenget. Kanskje langt med tanke på at dagen er så kort som den er. I kveld skal jeg ringe en av de lokale Vorsteh-ekspertene og vil nok få mange tips om hva som er best å gjøre. Dette er mest av alt en godtur, egentlig hadde jeg bare tenkt å gå på ski på Kvamskogen (hytte- og alpinområde 1 times tid fra Bergen ca) for å mosjonere både hund og herre - men så lot det seg gjøre å dra med hagla på lasset også. Da gjør jeg naturligvis det :-D

 

Jeg vet jo ikke helt hva det betyr at terrenget er inndelt i "lifugl" og "fjellfugl", for det er vel kanskje stor forskjell på hvor rypene er i begynnelsen av sesongen og på slutten? Jeg satser uansett på en flott opplevelse og et realt, norsk vintereventyr! Det er tre fulle dager jeg skal jakte, så jeg kan jo la hunden ligge igjen siste dagen om det ikke gir så sprekt med resultater de to første :) Det får jeg se på, har ikke tenkt å stresse.

 

Når det gjelder stålkanter så har jeg kjøpt ski med 3/4 stålkanter. Det er fortsatt en fare for at hunden lider av det, men han skal ikke kuttes opp av å gå foran meg eller få en ski i sving på seg. Ellers skal jeg passe på :-) Fellene er gode å ha, det blir spennende å prøve dette (min første gang på ski med feller). Skal skrive litt mer senere, nå må jeg lage lapper ;-)

Link to comment
Share on other sites

deg innpå ved å late som du skal forbi,

Tenkte, han er fan meg moværing, eller same (jeg "lærte" det av en same som hadde skutt noen ryper), og så ser jeg på profilen: Mo i Rana :wink:

 

Virker det der egentlig?

 

Om hagle og ski, så kan en og ha ei sånn AG3 reim og bare gå vanlig, men uten hendene i hempene på stavene. Aktas om du har god gli... og skal skyte i en bakke...

Eller hagla i ei hand og stavene i den andre, så bare slipper en stavene ved behov, samme om glien.

 

Bruk kikkerten mye, og se etter dokk-høl om det er nysnø, ser du spor eller dokk-høl, så gransk NØYE i kikkerten før du labber innpå.

 

Stålkanter, er vanligvis bra skarpe, jeg kvesser mine om jeg mener de er sløve, så ufarlig er det nok ikke. Om du er redd for å kutte ham, kan du jo bare runde dem litt med ei fil, brrr, helligbrøde!!

 

K

 

Ranger, jeg skal til Mo snart for litt jakt, og andre ting, rypebestand?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte, han er fan meg moværing, eller same (jeg "lærte" det av en same som hadde skutt noen ryper), og så ser jeg på profilen: Mo i Rana :wink:

 

Virker det der egentlig?

 

Ranger, jeg skal til Mo snart for litt jakt, og andre ting, rypebestand?

 

Trønder i Mo i Rana på 14. året æ da sjøh! Ja, mener bestemt at fjellrypa føler den har mer kontroll om du nærmer deg den nedenfra, det har jeg erfart mange ganger. Men de gangene jeg har nærmet meg fjellrypa nedenfra så har jeg jo ikke nærmet meg den ovenifra for å sjekke om det stemmer... Skjønner...? :wink:

 

Har ikke jakta rype her på tre sesonger nå pga liten bestand. Det finnes vel lommer med ok med fugl, men generellt hører jeg at det er elendig. Kvota er vel satt ned til 1 fugl også nå etter jul...

Link to comment
Share on other sites

Her er noe jeg ikke helt skjønner, muligens fordi jeg er for grønning å regne selv hva angår vinterjakt etter rype. Begynte med det vinteren 07/09.......

hm jeg syns også sommeren 2008 var dårlig i finnmark, men at den var så dårlig som det der....

vinteren 07/09 :lol::lol::lol:

 

 

komme med mine synspunkter om fjellrypejakt da.

 

hunden kan du bruke til å trekke deg ;) fjellryper (hvite) trykker dårlig for hund er min erfaring.

 

ta med deg:

på kroppen: god kikkert, hvit kamo, vindtett tøy, ullfrotte og superundertøy, vindtette votter med skytefinger(IKKE HANSKER) gode ullsokker, vindtett lue og ellers klær du liker

 

i sekken: god thermos, drytech, fjellduken, ekstra votter, sokker og headover(kan brukes som lue om du mister den du har på knotten), matpakke, tykk ullgenser(eller JIB eller noe du kan ha på når du ikke går)

 

børsa skal være så gdt som tørrpussa om vinteren. dvs gammel tykk olje må vekk. om det blir masse minus fører det til klikk. tynn tape til å ha over munningen.

 

fjellrypa ser du i kikkerten. lat som du skal gå fporbi den, å kom innpå den fra "undersiden". det er lettest og som oftest vil den ikke lette rett opp bakken. dvs du har større sjans for at den enten går ut mot siden fra deg enn at den stikker rett fra. dvs du har bedre sjans for å komme til skuddsjanse.

 

god tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hva du mener med at du mangler windstopper? Jaktdressen din har jo membran. Bruk den, eventuelt med hvit overtrekksdress utapå. Det er vanvittig hvor kald man kan bli når det blåser. Er du på litt stramt budsjett, fungerer Forsvarets hvite vinterforsvinningsdrakt greit selv om den er litt tung.

Jeg føler at membrandressen min trekker litt i vind. Jeg vil nødig fryse der oppe, så jeg tenkte det kanskje kunne være en ide med en tynn windstopper under? Ikke så farlig, jeg greit med klær, og jeg skal være aktiv hele tiden :-)

 

Er det noen som vet hvor forsvarets overskuddslager er i Bergen? Hvor jeg kan få tak i en slik hvit overtrekksting?

Link to comment
Share on other sites

1 fugl også nå etter jul

Sist eg iakta der oppe følte eg meg som en miliøkriminell.. En tur på snaufiellet med børsa kan io være en anledning til å skyte på blink @ langt hold, i det minste.

 

Gå nedenfor er en ting, men det der med å late som du skal gå forbi?, noen mener en er mindre synlig om en går rett på? Ikke vet eg.

 

membrandressen min trekker litt i vind

Nilsen, du skal gå rundt, ikke sitte på post, så det blir varmt nok. Før hadde vi da bomullsanorakker.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler at membrandressen min trekker litt i vind. Jeg vil nødig fryse der oppe, så jeg tenkte det kanskje kunne være en ide med en tynn windstopper under?
Folk er forskjellige, men sjøl liker jeg ikke å ha for tett tøy i vinterfjellet. Alle membraner puster dårligere i kulde og med en del isolasjon under, så jeg går gjerne i en nokså lett dunlerrets anorakk med et par-tre ikke for tykke lag ull under. Da blir jeg ikke så svett og slipper rim på innsida av jakka, for den puster nokså greit selv når den er nyimpregnert med TX-10. På underkroppen bruker jeg gjerne Gore-Tex-buksa med noe hvitt utapå, så slipper jeg trekk rundt bjellene. GoreTex-jakka ligger gjerne i sekken i tilfelle det blir surt og vindfullt. Til rasten synes jeg det er veldig godt med noe skikkelig vindtett ytterst :)

 

Men her i Trøndelag er det sjelden jeg opplever temperaturer under tjue blå, som regel er det mellom fem og ti-femten kalde når jeg er ute etter rypa. Det er mulig ting blir litt annerledes der oppe i nord hvor det kan bli skikkelig gørrkaldt. Jeg blir også fort varm når jeg går i litt bratt fjellterreng, så det kan ha litt med saken å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Gå nedenfor er en ting, men det der med å late som du skal gå forbi?, noen mener en er mindre synlig om en går rett på? Ikke vet eg.

 

Det kan hende det har med trua på det man gjør og at statistikken har slått positivt ut, men ja, min erfaring er å enten komme rett nedenfra, eller hvis terrenget ikke tilsier det, late som man skrår forbi og ikke se direkte på rypa. Men komme nedenfra hvis mulig.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Sako 30-06 her; membran tøy ved fysisk aktivitet er noe dritt. Bruker Norrønas bomulls-anorakk om vinteren (mod. Nansen?) og Fjellrevens jaktdress i G-1000 stoffet resten av året. Begge to er vindtett nok for meg, og varmen reguleres med fleece/ullgenser under. Har også en membran-dress, men den blir stort sett brukt til posteringsjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På underkroppen bruker jeg gjerne Gore-Tex-buksa med noe hvitt utapå, så slipper jeg trekk rundt bjellene

...eller du kan brukje "caveman-metoden"; la kroppshårene vokse i god tid før avreise, voila ingen trekk.. :lol:

Vel Nilsen jeg ville også tatt med meg en reserve skitupp og/eller en kraftig tape, type gaffer/gangster, tåler fukt og er meget slitesterkt. Og har du husket på brennevinet, viktig den!!

Når det gjelder rypene så avhenger det av vær/vind, er det mye snø er det forsøket verdt lengre nede i lia hvor maten er. Er det vind så kom deg på lesiden, og som andre nevner, unngå å komme på rypene fra oven, da stikker de, hvorfor, jo deres største fiender er nettopp ving-bårne. Får du ferten av rype, gå sakte på skrå mot dem, ikke stopp, men strekker de hals og du er utenfor skuddhold bør en unne seg en aldri så liten pause. Og når/dersom de letter skår de som regel alltid oppover i fjellsiden, du finner dem sjelden igjen i samme høyde, her er GPS`n kjekk å ha.

Tvi tvi og skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Han bæssfar hadde ingenting omtrent av opplistet utstyr. Han labba agare på ski og i arbesklean, hadde knapt med ei matpakke før en slik tur rundt nåva med hagle. Sjøl opererer jeg på linje omtrent med han bæssfar. Og Darvin har vært relativt snill med meg, enda.

 

Det er på ingen måte min hensikt å mobbe noen, men virkeligheten og oppfattelsen av den er tydeligvis endret. Man må ha med seg allverdens greier for noen timer ute: Naturen er en fiende som må overvinnes! Avisoppslagan gjør oss triste når vi leser historier om folk som har frosse i hjel på fjellet, ”mens de forsøkte å få fyr på skian” – slikt har faktisk skjedd. Enda tristere blir man når man vet at på fjellet, over alt i Norge finnes musøre. Ingen ting utomhus brenner bedre enn det. Det er på en måte pinlig å fryse i hjel med musøre innen 2 meters avstand?

 

En helt annen oppfatning er at naturen er heimen din, det er der du er komfortabel. Noen lar det gå sport i det og ”verdensmesteren” i Canada’s villmark tok med seg ei øks og en fiskekrok (sier mytene) og var borte i månedsvis i minus tredve eller mindre.

 

Så denne oppleksing i besservisserei er berre førr å si at det er nå egentlig falire å krøss et gatekrøss enn å ta seg en tur i fjellet, men begge deler dreier seg til syvende og sist om kunnskap.

 

Ser i så måte at det har kommet mange gode råd. De fleste av de gir tung sekk. Mine råd vil være slike som ikke veier noen ting.

 

Førr å ikke skremme rype er det lurt med hvitt overtrekk. Blank bøsse i vintersol kan skremme rype mer effektivt enn noe annet – reflekser og glimt er dårlig karma.

 

Ski med stålkanter og hund er dårlig karma. Det er bare et tidspørsmål før man drar på seg ei veterinærrekning i beste fall.

 

-30 er ikke farlig. Så lege man er normalt kledd og evner å bevege seg så fryser man ikke i hjel. Dett er sjelden mye vind og kulde samtidig. 0 grader og sludd, våte klær og vind er svært farlig. Nesten like farlig er det å balke seg svett for så å slå seg til ro i våte klær.

 

Kom deg i hus eller grev deg ned – mye heller snarere enn før seint!

 

Nødproviant i form av sjokolade og liknende kan ta livet av deg! Enkelte av oss reagerer noe atypisk på lette karbohydrater. Jeg er en av dem. Så før du vet hvordan du reagerer på sukker i utblåstsituasjon burde du ikke satse på slikt.

 

En måte å unngå hele denne nødproviantproblematikken, er kontinuerlig påfyllstrategien – det vil si: Lag ei blanding av peanøtter, sjokolade, rosiner og andre passende smakstilsetninger. Mens du går, ta ”en neve” i timen. Da går du aldri tom. Og du kan bruke nødproviant av lett karbohydrat type så lenge du har å fylle på. 1kg sånnstoff holder et par døgn i snøhule.

 

Det farligste i fjellet er mangel på vann. Sørg for at det finnes en mulighet for vannforsyning!

 

Om du må, et bikja! Ikke bare det, men den inneholder et meget verdifullt emne, ca en liter blod – og berre det går du et døgn på!

Link to comment
Share on other sites

Ski med stålkanter og hund er en sjebnesvanger kombinasjon. Man kan være så forsikting man bare vil, men er man uheldig er ulykken ute uansett. Det som er ille med disse stålkantene er ikke det at de lager sår, men de kutter sener. Man risikerer at hunden blir invalid. Skulle man være så uheldig langt til fjells så har man skaffet seg et selvpåført mareritt. Den typiske ulykken skjer når hunden begynner å bli sliten. Da vil den gjerne gå bak fører og allerhelst tråkke på bakskiene for å slippe å tråkke gjennom skarelaget. Ulykken kommer som lyn fra klar himmel. Dette er bare grøss og gru. Er man ikke overbevist nå så kan man ringe en vetrinær som har erfaring med slike ulykker. Det går heller ikke an å prøve å redusere faren for en ulykke med å være forsiktig. Å skulle fokusere på ski, hund, ryper og våpen samtidig er slett ikke enkelt.

 

På vinteren tror jeg rypa har 2 ting i tankene: mat og hvile. Den beiter gjerne i bjerkekjærr. Det kan være et helvete å rote seg inn i vegetasjonen med ski på beina. Lykken er å ha en hund som du kan kommandere reis på avstand slik at du kan gå i "offside" å få en bedre skuddsjans. Fuglen trykker ikke så godt som om høsten så når hunden får vitring så er det tempo, tempo tempo - akkurat som på skogsfugljakt.

 

Ligger rypa i dokk er det viktig at bikkja er helt rolig når første fuglen går. Dersom allt foregår roooolig så kan man oppleve at en og en fugl spretter opp med noen sekunders mellomrom. Slike opplevelser er så flotte at man nesten ikke har hjerte til å skyte.

 

Dette med bevegelse i forhold til fuglen har helt klart noe for seg. Rypa har kontroll på hva som skjer rundt den, og så lenge vi beveger oss så føler den seg trygg. Den "klassiske" stansen for å putte vottene i lomma og få børsa i posisjon har reddet mange rypeliv. Personlig kan jeg finne på å slenge fra meg både sekk og hansker i farta når bikkja står. Det gir bedre skyting og raskere omlading.

 

Ha også skredfaren i bakhodet når man vandrer på jakt i fjellet. Ofte går man utenfor allfarvei, og rypene har en egen evne til å lokke oss inn i områder som kan være skummle. Jeg går aldri alene dersom jeg ikke er 100% lommekjent.

 

Dersom det er solid skare som bærer hunden (turboføre) må endel vorsteh eiere finne seg i at hunden forsvinner etter hare. I værste fall blir den borte i 15-20 minutter og kommer tilbake helt utslitt.

 

Til slutt skal man huske på at været på fjellet kan være lumsk. Det sies at man skal være glad i å spille yatzy for å bli en god vinterjeger. Man må ta de opplevelse man får med et godt humør, det hjelper ikke å sutre over at drømmejakta uteblir.

Link to comment
Share on other sites

Hva du har på deg skal jeg ikke legge meg opp i, men stålkanter å bikkje, er helt uaktuelt i min verden, har sett skader utført av stålkanter, riktig nok på en golden retriver men bytt de skia :!:

Det er som Guttapåskauen sier i verstefall blir bikkja invalid, det er det ikke verd, ett par ski er overkommelig, eeeh god tur forresten :D

Link to comment
Share on other sites

vinteren 07/09

:lol::lol::lol:

 

(...)tynn tape til å ha over munningen.

 

 

Vinteren 07/08, åffkårs. Skriveleif.

 

Hvorfor skal man ha tynn tape over munningen? For å hindre å få snø i den? ...og tapen vil ikke påvirke hagleskuren i nevneverdig grad...?

 

og ikke le! Trekk pusten godt og svar heller pent til en nybegynner :)

Link to comment
Share on other sites

Tapen er nok for snøen sin del ja. Mi gamle Aya hagle med bul på løpet, kan nok svare for det ja. Og nei haglsvermen blir nok ikkje særlig påvirka av den tapen. Den er så tynn og fin den tapen som Sako30-06 beskriv, og den er ypperlig til det formålet der. Lime ein maskerings eller eletrikertapen på et kaldt stål løp, skal du prøve, så ser du forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Om du får med deg Skaubjønn så har du gull! Jeg måtte lære dette sjøl, og det tar nødvendigvis mer tid og kan være frustrerende i starten. Riktignok midt på åttitallet da det var godt med rype. Uansett, ikke gi opp, senk skuldra litt og nyt turen! Ikke gå for fangst, ta det som en opplevelse om så du bare ser fugl, nyt samværet med bikkja og kos deg!

 

Må si det, at når jeg er litt lei av bikkja mi heime så får jeg ny respekt og følelser for dyret når vi har vært ute i skauen, det er en opplevelse å se en hund gjøre det den er best til. Og husk, 1/3 av bikkjehjernen er tildelt lukt (fakta!), resten dedikert til mat og hengivenhet til deg... Uansett hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal på vinterjakt med hund (stående sådan) så er det HUNDENS jakttur :!::!:

Fokuset skal være på hunden :wink:

Styr hunden mot terenget du/dere vil jakte, "markerer" hunden at her er det noe,ta det seriøst, gå av dere sekken(som tidl nevnt), lad hagla mens du/dere går med hunden under stadig rosende og beroligende meld til hund :wink:

Hvis du er fornøyd med hundens arbeid før/når rypa letter, skyt og håp på det beste :wink:

Er ikke ALLT slik som du vil, kall inn, ta en rooooolig prat med hunden og så er det bare å prøve på nytt :idea:

Vinterjakt er ikke "matauk", det er KOOOS :D

Den kosen du bruker i vinter på hunden, har du igjen i kjøtt til høsten :wink:

 

ps :arrow::oops:ikke stålkanter

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man ha tynn tape over munningen?
Du har jo allerede fått svar, men hvis du bare én gang har stått med en krokete fjellbjørkekvist og prøvd å dytte snø ut av munningen etter at du har fått et glipptak og tredd pipa ned i snøen er dette nokså innlysende ;)

 

Den tynne kirurgteipen funker både på haglepiper, riflepiper og kombi-/drillingpiper. Påvirker ikke skytinga i det hele tatt :)

Noen bruker kondom også
Jepp, og det åpner for en rekke "morsomme" kommentarer fra ikke-innvidde jaktkamerater, samt tvilende blikk fra ØKH når du putter en pakke Nøkken -- knudret for ekstra nytelse -- nedi lokklomma på sekken. Dessuten lukter gummi så j... når man destruerer den på kaffebålet. For man slenger ikke fra seg tungt nedbrytbar gummi i fjellet?
Link to comment
Share on other sites

Jeg er på sett og vis litt enig i det alias skriver, bortsett fra de mer ekstreme delen. Vinterrypejakt er ikke noe polferd! Såklart kan det være kjekt å ha med seg mye av det som er nevnt, men sekken blir grassalt tung hvis du skal ha med deg primus, fjellduk, ekstra jakke osv. Jeg pakker ikke mye forskjellig fra vanlig høstjakt til vinterrypejakt med tanke på det jeg har i sekken. Selvsagt annerledes utenpå, men ikke alt for mye! Kledning utenpå er det meste nevnt allerede, men vil understreke det Sako 30-06 sier, og det headover/hals/balaclava, dette er noe av det jeg syns er viktigst i tillegg til ei god lue. Som hansker har jeg oppdaget fingerhansker, genialt når du er i bevegelse, nesten uansett hvor kaldt det er. Også får du suveren kontakt med hagla! Jeg kjøpte Abu Garcia fingerhanser til 50 kr. Men kanskje greit å ha med seg noe ekstra på hendene til pausene.

 

Og med mindre du skal ha pause i flere timer i strekk så holder det i de fleste tilfeller å finne seg en vindstille flekk i pausene, kontra å dra med seg en sportsbutikk i sekken.

 

Når det gjelder hund og vinterrypejakt er det ingenting i veien for det, første rypa jeg skøyt for hunden min var på snø, og det var fjellrype. Har faktisk nesten kun jaktet på snø med hunden min, dog mye av det var før jul! Trykker generelt sett dårligere kontra høst, men ikke alltid. Varmedekken som du har sagt er greit å ha, samt potesalve!

 

Til hagla er det kjekt å bruke ballong!

 

Ellers ville jeg vurdert å ha med meg en liten og lett salong, istede for fjellduken for eksempel! Og truger istedefor ski, hvis du har mulighet!

Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel sagt om utstyr etc. Pakker man sekken med sunn fornuft, så er man veldig godt på vei.

 

Men en ting jeg ALLTID har med med på vinterjakt etter fjellrypa, er dette:

 

neopren-mask-wnfm114H.jpg

Neoprenmaske. Skal ikke rare vinden til før det blir kaldt i ansiktet. Har brukt slik maske i -33 pluss vind, og det fantes ikke kaldt. Veier lite, koster lite og tar liten plass.

 

Skibriller.jpg

Vanlige skibriller. Begynner det å blåse på fjellet skal det ikke mye fokk til før du ikke klare holde øynene oppe. Med en slik brille er problemet borte.

 

Dette er mine tips til vinterfjellet. I skogsterreng skal det litt mer til før du får samme ruskevær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...