Jump to content

Ammo priser


Recommended Posts

Hvordan er det der ute på landets skytebaner? Hvordan er trenden? Ser mindre og mindre folk på skytebanen. Samt det skytes adskillig mindre pr besøkende ref skytelogg boka. Gjennom vinteren har jeg vært ensom majestet på banen. Det som en gang var så sosialt, har blitt en Viggo venneløs opplevelse 😕 De som har vært innom, har som regel kommet drassende med en 22lr, og argumentasjonen er. Enda nokså billig ammo ifht tyngere skyts, og prisene har ikke gått opp nevneverdig. Antall skudd fra tyngere kaliber uteblir. Til dagens priser får man 11-12 smell med 22lr, for dagens verdi av et smell med en 308Win ladet med "billige" S&B. Raidet selv XXL for CCI til 99øre skuddet, og har begynt å skyte adskillig mer 22lr. Hvis prisene skal holde seg høy i mange år fremover. Dette må jo våpenbutikkene merke på sikt?

 

Men hvordan vil dette gå for skytesporten fremover? Nært 1,78 til 2kr pr tennhette er ikke drive verdig. Det er rein forbannet grådighet satt i system. Det blir ikke aktuelt å kjøpe hetter til den prisen. Samme gjelder for hagle skytterne. Ei runde på trap banen for di koster nå 65kr for duene, og 135kr for skudd. Fra å skyte hver lørdag før covid fra januar til Påske. Har jeg så langt vært 2 ganger på banen og skutt 100 skudd totalt. Det er store kutt i ammo bruk, fra en enkelt person. D jeg sitter igjen med etter helgen andre besøk. Var at jeg trakk ned alders gjennomsnitts i bua, og det er ikke postivt. D var de samme gamle gutta, som har vært der siden dag 1. D var mer kaffe drikking enn skyting.  Ungdommen og ny ankommende glimret totalt med sitt fravær.  

 

Prisene på ammo har nådd et nytt nivå av grådighet, på konsern nivå uheldigvis. Som alt annet i Vesten. Samtidig som konfliktnivået er på en steady killing rate av Nato/US. Dåg det er nærmere vår egen dørterskel denne gangen da.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye har kuler, tennhetter og krutt, ferdigammo og kal 22 ammo gått opp siden 4 år siden  ca 13.3.2020 som vel var selve covid-dagen?

Og hvor mye har renta på huslånet gått opp siden da?

Mye mulig rentenivået betyr minst like mye som prisstigningen på ammo?

Link to comment
Share on other sites

Frå èin som ikkje er vane med og bruka noko særligt på hobbyar, skyting er vel i utgangspunktet ein litt kostbar hobby vil eg tru. Kjem jo enormt an på alt mulig då men allikavel. Ellers har du nok eit poeng sjølv om dei skaut jo før i tida og då med dårligare råd enn me har i dag. Var ikkje så mykje og bruka pengar på då.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

Litt krig her og der og den bedrøvelig tilstanden på norske kroner er nok den største driveren

Njæ. At 6,5 ammo går opp med 2 kr skuddet og at 22 ammo går opp med 50 øre utgjør under 5000 ekstra for de aller fleste. At huslånet fikk en renteøkning på snart 5% utgjør fort 50 000 ekstra i året for mange...

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Blaser_308 skrev (5 timer siden):

Hvordan er det der ute på landets skytebaner? Hvordan er trenden? Ser mindre og mindre folk på skytebanen.

Jeg har ikke merket noen forskjell i oppmøte enda, bortsett fra at praten på banen ofte har handlet om nettopp ammopriser.

 

Blaser_308 skrev (5 timer siden):

Men hvordan vil dette gå for skytesporten fremover?

DFS med bl.a. noe statsmidler, har jo gitt 200 kr i ammunisjonsbidrag pr. utendørsstevne (opptil 25 stevnestarter) til personer under 25 år.

 

Blaser_308 skrev (5 timer siden):

Nært 1,78 til 2kr pr tennhette er ikke drive verdig. Det er rein forbannet grådighet satt i system. Det blir ikke aktuelt å kjøpe hetter til den prisen.

Det blir ikke billiger om 3 år, hvis du tror det...

 

Blaser_308 skrev (5 timer siden):

Ungdommen og ny ankommende glimret totalt med sitt fravær.  

Det er erfaringen min på riflebanen også. På haglebanen er det mye ungdommer, men så er det jo mye mer lavterskel.

 

høggern skrev (4 timer siden):

Hvor mye har kuler, tennhetter og krutt, ferdigammo og kal 22 ammo gått opp

Prisen på det som en gang var billigammo i 308 og 30-06, har økt med 100% i løpet av de siste 3 årene. De siste to årene har prisen på en 3,5 kg kruttdunk med standard riflekrutt fra Vihtavuori økt med 40%, kuler likeledes. Prisen på tennhetter har økt med 100%.

 

høggern skrev (1 time siden):

At huslånet fikk en renteøkning på snart 5% utgjør fort 50 000 i året for mange...

Ja, nettopp. Enda en god grunn til å skyte mindre, som TS antyder.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

At huslånet fikk en renteøkning på snart 5% utgjør fort 50 000 ekstra i året for mange...

Jeg tror du må legge på i hvert fall 50 000 til😉

 

Problemet med ammoprisene er jo at jeg husker, som om det var i går, da tennhette kosta 30 øre og kula 1-2 kr. Kruttet var da rundt 300 kr kiloet. Når de nå vil ha 2,50 for tennhette så skjønner jeg at det stritter i mot mentalt for mange.

 

Jeg vet ikke helt hvor jeg er selv med tanke på å normalisere dagens prisnivå? Jeg har kjørt hard psykologi på meg selv ved å skyte kuler til mellom 10 og 25 kr stykk gjennom vinteren på latterlige korte hold med sykt dårlig presisjon. Det hjelper vel på med å legge en ny normal😅

Edited by Bly
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Merker ingen forskjell på vår bane, det blir bare flere og flere som skyter, og mange skyter i timesvis!

Skyting er en billig hobby, koster en brøkdel av hest og båt.

 

Ladekomponenter og ammo har doblet seg i pris, men det har da boliglånet, strømregningen og kaffen også gjort... Ikke lenge siden jeg handlet ei kasse 250gr Evergood til 19,90 per pose på Meny - nå koster en pose 54,90!

Problemet skyldes to ting:

Lønna stiger ikke i takt med at verdien på pengene forsvinner

 

Man husker hva prisene på tennhetter var sist man handlet, men glemmer hvor mange år siden det var man bunkret opp sist :-P 


 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (50 minutter siden):

Prisen på det som en gang var billigammo i 308 og 30-06, har økt med 100% i løpet av de siste 3 årene. De siste to årene har prisen på en 3,5 kg kruttdunk med standard riflekrutt fra Vihtavuori økt med 40%, kuler likeledes. Prisen på tennhetter har økt med 100%

Realitetssjekk...

Prisen på ferdigpatroner har gått opp med feks 3 kr pr stk.

Hvor mamge kroner utgjør det egentlig i året for Hvermannsen? 2000? 3000? 10 000? 

 

Når huslånet i samme slengen gikk opp med 50 000 ? 100 000? 300 000?

Hva er det egentlig som gjør at man ikke har råd til å skyte så mye man vil?

 

Jeg husker forresten krutt til 168 kr pr kg, eller var det 186... 6,5 kulene kosta 89 øre, tennhettene 15 øre.

Jeg skjøt ikke 10 000 skudd 6,5mm i året da heller...

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 minutter siden):

Realitetssjekk...

Prisen på ferdigpatroner har gått opp med feks 3 kr pr stk.

Realitetssjekk...

Bulkpatroner som Norma Trainer, Sellier&Bellot, GGG, PMC osv. til 6/7/8 kr smellen har doblet seg i pris ila de siste 3 årene.

Jeg observerer at det er disse patronene folk flest skyter med, utrolig nok også etter prisøkningen hvor man får veldig mye bedre matchammo til lik pris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (11 timer siden):

Njæ. At 6,5 ammo går opp med 2 kr skuddet og at 22 ammo går opp med 50 øre utgjør under 5000 ekstra for de aller fleste. At huslånet fikk en renteøkning på snart 5% utgjør fort 50 000 ekstra i året for mange...

Burde vel presisert at jeg tenkte på prisen på amunisjon og komponenter.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (9 timer siden):

Hva er det egentlig som gjør at man ikke har råd til å skyte så mye man vil?

 

For de fleste handler det om prioritering, noen prioriterer skyting (eller jakt eller whatever), andre prioriterer Tesla.

Og en økende andel har ikke råd til noen av delene (det må sies at en del av disse egentlig ikke hadde råd før heller men kunstig lav rente gjorde mye mulig; når renta nå ligger på et normalt nivå blir det trangt.)

Link to comment
Share on other sites

Ammoprisene er nok i større grad styrt av tilbud/etterspørsel enn av grådighet.

Vi har jo levd i en rentefest i et 10år, selvfølgelig ser man en effekt av at de skrur opp renta. Det er vel også essensen i å gjøre akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

En kjenning har en riktig dyr og flott jaktrifle med "treningsløp i 6,5x55" som han betalte nesten 25k for. Dette kjøpte han for og kunne trene med billigere ammo en den dyre jaktammoen han vanligvis bruker i 300 Win mag.

Etter at jeg sa til han at han nå brukte 8-9 kr i løp for vært treningsskudd har han ikke vært på banen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9mm ammo har foreløpig hatt mye mindre prisstigning enn de fleste andre, men nå kommer det et solid prishopp der også. Mange forhandlere legger nå ut S&B 9mm ammo med startpris i området 5,30 til 5,50 kr pr skudd før eventuelle rabatter. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (8 minutter siden):

9mm ammo har foreløpig hatt mye mindre prisstigning enn de fleste andre, men nå kommer det et solid prishopp der også. Mange forhandlere legger nå ut S&B 9mm ammo med startpris i området 5,30 til 5,50 kr pr skudd før eventuelle rabatter. 

9x19 har vært lavt prisa lenge. En periode kosta den knapt 50% mer enn kal 22lr ammo.

Jeg har knapt giddet lade 9mm de siste 15 årene pga lave priser på ferdigpatroner. 

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Burde vel presisert at jeg tenkte på prisen på amunisjon og komponenter.

Ja og isolert sett er prisen på ammunisjon og komponenter ikke steget med mer enn...  feks 40% de siste 4 årene? 
Det er ingen som engang har gidda lage et regnestykke med 2019 priser og 2024 priser ;)

Jeg tror at 6,5, både ammo og hjemmeladd har blitt ca 2-3 kr dyrere i den perioden. For de fleste utgjør forskjellen maks 10 000 pr år. 
Om noen gidder leite fram priser i fra feks 2019 så er det enkelt å regne.  

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, høggern said:

Ja og isolert sett er prisen på ammunisjon og komponenter ikke steget med mer enn...  feks 40% de siste 4 årene? 

Hvis inflasjonsmålet er på 2%, så er 10% nokså mye mere..😏

Link to comment
Share on other sites

Merker at jeg har dårligere råd siste året. Det er ikke bare huslånet men alt annet og. Drivstoff, mat, alt er blitt dyrere og lønna har ikke holdt takt.

 

Skytesport er dyrere enn mye annen hobby men det er ikke det som er problemet for min del. Pengebruk på vanlige ting er gått opp (og så kom det jo et barn til i heimen, det tar både tid og penger fra hobby!).

Link to comment
Share on other sites

Om noen gidder leite fram priser i fra feks 2020 så er det enkelt å regne.  

Diamond line koster 13 kr i dag, i januar 2020 kostet den 10 kroner. Økning på 30%, på samme tid som rentene har hatt en 200% økning feks.

2020: DL patron kosta 9,99 kr pr stk. N19 krutt kostet 599 pr kg, tennhetta kosta 45 øre, DL kula kosta 3,25. Ferdig ladd patron med 43 grain krutt feks kosta 5,34

2024: DL patron koster 13 kr pr stk, N19 krutt koster 829 pr kg, tennhetta koster 1,68, DL kula koster 4,29.  Ferdig ladd patron med 43 grain krutt feks kosta 8,27
Så prisforskjellen er ca 3 kr pr smell fra 1.1.2020 til 19.3.2024. Det er 55% økning på hjemmeladd og 30% økning på fabrikkpatron. Mesteparten av økninga ligger faktisk i tennhetta som har 4 dobla seg i pris. 

 

1.1.2020 var 1euro på 9,84 kr,  mens den i dag er 11,55. Her er økningen 17% 
1.1.2020 var i dollar på 8,79 mens den i dag er 10,61. Her er økningen 18%. 
Så 18% kan vi skylde på valutakurs, og ca 22% på prisstigning om det har vært 5% prisstigning pr år siden 1.1.2020. Så en 40% prisøkning på importerte litt sære varer er ikke usannsynlig. 
Og så har vet vært en liten krig i Ukraina, som sikkert og påvirker prisen på de litt sære varene. 

Uansett tror jeg at rentenivå, strømpriser, huspriser, osv har en større innvirkning på hvor mye folk tar seg råd til å skyte enn prisstigningen på ammo (Som nok alikevel  har vært høyere de siste årene enn årene før) 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stakk innom på J&F på Stoa i dag og kjøpte 500 patroner 9x19 Remington 115 gr.
Pris pr stk ble NOK 3,50.
Nesten ikke bryet vert å lade denne patronen selv når en tenker pris på komponentene i "løs vekt".
Riktignok ikke matchammo, men holder mer enn godt nok til feltskyting på mitt lave og behagelige nivå.

9x19 UMC.JPG

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (18 timer siden):

Realitetssjekk...

Bulkpatroner som Norma Trainer, Sellier&Bellot, GGG, PMC osv. til 6/7/8 kr smellen har doblet seg i pris ila de siste 3 årene.

Jeg observerer at det er disse patronene folk flest skyter med, utrolig nok også etter prisøkningen hvor man får veldig mye bedre matchammo til lik pris.

Vel...de kosta vel ikke 6-8 kr smellen heller vanligvis for 3 år siden. ;)  mulig de kosta det på supertilbud ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Har nylig undersøkt priser for å lade rekrutt ammunisjon, kom fram til at jeg sparte ca 2 kr pr patron mot for å kjøpe ferdige patroner. Med all jobben så synes ikke jeg det var verdt bryet. Hvis jeg får solgt hylsene for kr 2 pr stk er det ingenting å spare. Kanskje mer å hente på kraftigere ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Tomhylse skrev (1 minutt siden):

Har nylig undersøkt priser for å lade rekrutt ammunisjon, kom fram til at jeg sparte ca 2 kr pr patron mot for å kjøpe ferdige patroner. Med all jobben så synes ikke jeg det var verdt bryet. Hvis jeg får solgt hylsene for kr 2 pr stk er det ingenting å spare. Kanskje mer å hente på kraftigere ammunisjon?

Dette er noe av det rare. For et par år siden lada jeg DL feltpatroner for halvparten av det ferdige patroner kosta. Nå koster det nesten det samme å lade som å kjøpe.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (19 minutter siden):

Dette er noe av det rare. For et par år siden lada jeg DL feltpatroner for halvparten av det ferdige patroner kosta. Nå koster det nesten det samme å lade som å kjøpe.

 

 

K

Tennhettene har 4-5 doblet seg i pris siden du kunne lade DL felt for halv pris. Mye ligger nok der

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Vel...de kosta vel ikke 6-8 kr smellen heller vanligvis for 3 år siden. ;)  mulig de kosta det på supertilbud ;)

 

Jeg måtte dobbelsjekke nå.

Jeg kjøpte Norma Trainer 308 Win. til 7,99 kr smellen for ganske nøyaktig 2 år siden (2022). Det var ikke på tilbud. I samme butikken ligger de nå til 18,9 kr, men de finnes såklart en god del billigere andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (11 minutter siden):

Jeg måtte dobbelsjekke nå.

Jeg kjøpte Norma Trainer 308 Win. til 7,99 kr smellen for ganske nøyaktig 2 år siden (2022). Det var ikke på tilbud. I samme butikken ligger de nå til 18,9 kr, men de finnes såklart en god del billigere andre steder.

Da er du på 8. Ikke 6-7-8 ;)

Men 8 kr for de i 2022 må ha vært grisebillig da og.

Link to comment
Share on other sites

Tomhylse skrev (45 minutter siden):

Har nylig undersøkt priser for å lade rekrutt ammunisjon, kom fram til at jeg sparte ca 2 kr pr patron mot for å kjøpe ferdige patroner. Med all jobben så synes ikke jeg det var verdt bryet. Hvis jeg får solgt hylsene for kr 2 pr stk er det ingenting å spare. Kanskje mer å hente på kraftigere ammunisjon?

Jeg sparer ca 4 kr smellen på å ladde rekruttammo (7,44 for hjemmeladd, 11,35 for fabrikk) etter normas priser.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 minutter siden):

Da er du på 8. Ikke 6-7-8 ;)

Men 8 kr for de i 2022 må ha vært grisebillig da og.

Jeg nevnte jo

Nybegynn3r skrev (20 timer siden):

Sellier&Bellot, GGG, PMC

i samme setningen.

Eksakt hva de lå på prismessig husker jeg ikke, men det var hvertfall ikke dyrere enn Traineren. Jeg trengte noen Normahylser, så derfor ble det Traineren.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (1 minutt siden):

Jeg nevnte jo

i samme setningen.

Eksakt hva de lå på prismessig husker jeg ikke, men det var hvertfall ikke dyrere enn Traineren. Jeg trengte noen Normahylser, så derfor ble det Traineren.

Joda man fikk fiocchi 308 hos xxl på supertilbud for 4,99 i 2021. Så sånnsett kosta jo 308 under en femmer for 3 år sia ;)

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (4 minutter siden):

Jeg sparer ca 4 kr smellen på å ladde rekruttammo (7,44 for hjemmeladd, 11,35 for fabrikk) etter normas priser.

Ja, jeg kunne komme ned på den prisen på et tilbud jeg fikk, men det så jeg på som bare  en engangsforeteelse. Så etter MYE fram og tilbake, slo jeg ikke til. Nå kan det vel skje at det kan dukke tilbud som er riktig bra. Jeg kjenner ikke alt som leverandørene kan skaffe heller. 

Link to comment
Share on other sites

Blaser_308 skrev (På 18.3.2024 den 16.08):

Hvordan er det der ute på landets skytebaner? Hvordan er trenden? Ser mindre og mindre folk på skytebanen. Samt det skytes adskillig mindre pr besøkende ref skytelogg boka. Gjennom vinteren har jeg vært ensom majestet på banen. Det som en gang var så sosialt, har blitt en Viggo venneløs opplevelse 😕 De som har vært innom, har som regel kommet drassende med en 22lr, og argumentasjonen er. Enda nokså billig ammo ifht tyngere skyts, og prisene har ikke gått opp nevneverdig. Antall skudd fra tyngere kaliber uteblir. Til dagens priser får man 11-12 smell med 22lr, for dagens verdi av et smell med en 308Win ladet med "billige" S&B. Raidet selv XXL for CCI til 99øre skuddet, og har begynt å skyte adskillig mer 22lr. Hvis prisene skal holde seg høy i mange år fremover. Dette må jo våpenbutikkene merke på sikt?

 

Men hvordan vil dette gå for skytesporten fremover? Nært 1,78 til 2kr pr tennhette er ikke drive verdig. Det er rein forbannet grådighet satt i system. Det blir ikke aktuelt å kjøpe hetter til den prisen. Samme gjelder for hagle skytterne. Ei runde på trap banen for di koster nå 65kr for duene, og 135kr for skudd. Fra å skyte hver lørdag før covid fra januar til Påske. Har jeg så langt vært 2 ganger på banen og skutt 100 skudd totalt. Det er store kutt i ammo bruk, fra en enkelt person. D jeg sitter igjen med etter helgen andre besøk. Var at jeg trakk ned alders gjennomsnitts i bua, og det er ikke postivt. D var de samme gamle gutta, som har vært der siden dag 1. D var mer kaffe drikking enn skyting.  Ungdommen og ny ankommende glimret totalt med sitt fravær.  

 

Prisene på ammo har nådd et nytt nivå av grådighet, på konsern nivå uheldigvis. Som alt annet i Vesten. Samtidig som konfliktnivået er på en steady killing rate av Nato/US. Dåg det er nærmere vår egen dørterskel denne gangen da.

Skjønte ikke helt. Du skriver at du har vært alene på skytebanen i hele vinter.
Men i neste avsnitt skriver du at du bare har vært to ganger på banen.

Hvis du bare har vært to ganger på banen så kan du jo bare ha vært maks uheldig de to dagene?

Selv er jeg på banen flere dager i uka akkurat som jeg har vært i mange år. Ser ingen nedgang i folk verken på rifle, leirdue eller pistolbanen. Men at det snakkes litt ammo-pris og folk trener mer 22lr enn før det stemmer nok.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (2 timer siden):

Ser ingen nedgang i folk verken på rifle, leirdue eller pistolbanen

Det er vel nesten mer folk enn noen gang? Det er iallefall mitt inntrykk

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg merker ingen forskjell, men så er jeg flink til å sørge for og skyte utenfor alle ordinære tidspunkt om jeg kan. På vinteren er det ingen organisert utendørsaktivitet noe sted som jeg kjenner til med unntak av skiskyttere og sporadiske happening fra"PMS-folket". Det er vel mangel på fasiliteter som er hovedårsaken tipper jeg? DFS vil ikke fryse eller måke snø, og hagleskyttere har ikke noe sted å være. Alt er helt som vanlig med unntak av noe dyrere ammo....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 minutter siden):

DFS vil ikke fryse eller måke snø

Det er vel heller det at en kan gå tørrskodd mellom 15m-stevnene som gjør at ingen har tid til annen skyting.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (43 minutter siden):

DFS vil ikke fryse eller måke snø

Vi (skytterlaget jeg er med i) brøyter banen hele vinteren og har elektrisk lys på skivene. Elektrisiteten er kommet for å bli @Chiefen.v-2 ;)

 

Mer seriøst, så syns jeg folk kan omtale skytterlagene sine, ikke DFS. DFS har ikke en eneste skytebane, faktisk strengt tatt ikke medlemmer engang.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...