Jump to content

Troverdige nettbutikker


Snikskytteren

Recommended Posts

Hei, jeg er på jakt etter troverdige nettbutikker hvor man kan kjøpe seg et kikkertsikte uten å måtte svi lommeboka. Kan være både norske og utenlandske (som leverer til Norge) nettbutikker. Del gjerne erfaringen deres. Jeg har hittil funnet følgende:

https://www.opticsplanet.com/

https://www.eurooptic.com/

 

Samtidig så jeg at de selger kikkertsikter i merke Sig Sauer, Bushnell, Athlon, Riton, Vortex, Konus, Barska, AIM sports, Viridian, Hawke, TRYBE, Nikko Sterling, og mange fler. 

 

Det er mange her som er imot "kinaræl" men jeg har faktisk funnet ut at det er flere av de store merkene som har flyttet produksjonen sin til Kina men det som skiller dem ut er kvalitetskontrollen deres og livstids garantien de har på siktene sine. 

 

Bruken skal være for det meste baneskyting med en 308 på 100-500m Budsjettet er på 3000,- og det er godt med alternativer der ute. Har undersøkt nå i 6 dager og kan sikkert skrive en doktoravhandlingen på kikkertsikter men blir bare mer oppgitt på hva jeg skal velge. Tror jeg landet på disse spesifikasjonene (med mindre dere mener det er noe bedre)

 

3/4-16/18x44/50 SFP med paralax justering.

 

Setter stor pris på deres innspill 😊

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke kvalitetskontroll og garanti som skiller en Zeiss, Swaro, S&B, eller for den saks skyld en Delta fra et rent kinamerke.

Uten å orke krangle noe særlig på det vil jeg si lykke til med å få "bra" optikk for 500 meters hold i et 18-gangers forstørret kikkertsikte til 3000 kr...

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole, takk for innspill. Jeg er helt enig med deg og derfor nevnte jeg ikke de "luksuriøse" merkene som jeg liker å kalle de. Altså man får selvfølgelig igjen for penga i det lange løp. Men jeg har hverken råd eller argumentasjon å bruke 10-15-20 laken på et kikkertsikte når jeg nettopp har begynt med langholdskyting. Kanskje en gang i fremtiden når jeg kan sette til side den summen for et sikte så gjør jeg det. Samtidig så er det flere andre kjente merker som har flyttet produksjonen til Kina men har god kvalitetskontroll sånn som sig sauer, Bushnell, Vortex og selveste Nightforce og Leupold er også laget i Kina. Men ja enig i at Zeiss, Swarovski, S&B, Delta ikke er laget i Kina men så betaler man gjerne minst 4-5 ganger prisen for samme spesifikasjoner. 

 

Glemte kanskje å si at målet mitt er å ha kikkerten i 2-3 år før jeg oppgraderer. Så 3k på en midlertidig kikkert i nokså god kvalitet syns jeg er rimelig. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bare skal bruke 3k på kikkert som forstørrer over 9 så er det enten brukt og bra nok eller nytt og ikke bra nok, til langhold altså. Akkurat det er lite å krangle om. Men skal du ha billig og er ute etter erfaringer om billig så har Bushnell funka for meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Olesønn, takk for innspill. Ja, det forstår jeg godt. Jeg har også lagret et søk på finn slik at jeg kan finne noe der som er brukt men bra nok 😅

 

Jeg har sett flere gode erfaringer fra Bushnell her i kammeret faktisk. Jeg vurderer en Bushnell AR Optics 4.5-18x40mm, men blir litt tvilsom om 40mm linse diameter er godt nok for langhold. Den tikker ellers alle andre spesifikasjoner jeg ønsker utenom linse diametern. 

 

Hva er din mening om linse diameter og langhold si 300-500m. Vil dette ha noe å si eller må man helt til 1000m eller mer for at det skal spille noe stol rolle? 

Link to comment
Share on other sites

Hei Stihl, ja det er veldig få Zeiss der ute til den prisen dessverre. Men samtidig så er det fortsatt mer enn budsjettet mitt. Kanskje om jeg venter til de neste to lønningene så kan jeg spare meg opp til et slikt sikte men akkurat nå så har jeg kun 3k. Men mener du 10-12 ganger forstørrelse er nok til 500m? Jeg spør genuint da jeg ikke har begynt å skyte enda og trenger råd 😊

Link to comment
Share on other sites

I prinsippet kan du heller låne penger og kjøpe noe brukbart, enn å stadig kjøpe noe billig som ikke er bra nok. En ok kikkert er ikke så veldig dyrt sammenlignet med alt det andre skytinga koster. Bra ammunisjon koster flesk f.eks. Blåser fort av prisen for en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hei Casey, først som svar til ditt første innlegg; jeg har virkelig ikke lyst til å låne penger for å kjøpe sikte. Velger heller å kanskje spare litt lenger. 

 

Svar til andre innlegg; jeg har ikke begynt med 500m enda. Har skutt en del på 100m med en Leupold 3-9x40. Den har fungert fint men tenker det er betydelig forskjell på 100m og 500m. Derfor på jakt etter ny sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Det er betydelig forskjell på 100 og 500, men ikke mer enn at x9 bør duge til å få seg litt erfaring på 500m. Forutsatt at det er nok klikk tilgjengelig. 

Linsediameter er neppe så viktig, siden "langhold" sjelden skytes i dårlig lys. 

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (1 time siden):

Men mener du 10-12 ganger forstørrelse er nok til 500m?

 

Snikskytteren skrev (1 time siden):

   -   men blir litt tvilsom om 40mm linse diameter er godt nok for langhold.

 

Da jeg ville prøve  "kikkertklassen" med Saueren, klaska jeg på et vanlig jaktsikte jeg hadde liggende, et Leica 2,5-10x 42, UTEN parallax-justering, lys, og FFP, med vanlig 4-er-kors. På "Fløyterstevnet felt" fikk jeg servert 1/3 figur, på 425 meter. Jeg skjøt 6 treff, med (synes jeg huske) 4 innertreff.

 

Til vanlig DFS-felt, der holdene ikke blir særlig lengre enn 650 meter, holder slike sikter i massevis.

 

@M67 har skrevet mye her inne, om hva som kreves i PRS, der avstandene blir rundt kilometeren, og "blinkene" (stålplatene) er mer eller mindre godt synlig i busk og lyng, omtrent som tidligere tiders menneskelignende feltfigurer ("Ivan") i DFS. Les og lær (og svi kortet!).

Link to comment
Share on other sites

Hei Jeffery, tusen takk for innspill. Jeg visste faktisk ikke at x9 også kan være nok. Pleier som regel å zoome inn til rundt x5/6 når jeg skyter på 100m. Jeg mener jeg har veldig godt syn (med briller 😅) men er ikke erfaren nok enda til å skyte 100m uten sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Hei jegermeistern, detta var veldig nyttig. Tusen takk. Jeg skal prøve meg med det sikte jeg har og ser om den duger. Når jeg har sett flere av Skytterne bruke litt mer avanserte sikter så har jeg fått for meg at jeg må også oppgradere siktet. Men du gir meg mye håp av det du skrev her 😁

Link to comment
Share on other sites

Nå har de fleste skyttere gjennom historien skutt uten optikk. Å skyte uten noen form for sikte vil jeg dog ikke anbefale. Og hvis du har hatt Leupolden på x6 på 100 meter så burde du vel prøve 300 meter på x9 før du investerer.

Link to comment
Share on other sites

Skal en skyte regelmessig på 500m, eller mer, så er nok ikke 9 optimalt, men som jeg skriver, så bør det holde til å skaffe seg litt erfaring. Sikkert noe avhengig av type blink, også. 

Det jeg har erfart, den gangen jeg skjøt mye, så jeg var brukbar. Ikke god, men brukbar. Var at det gikk greit å treffe 30x30, eller 40x40, sikkert 40x40, siden jeg traff🤔 på 600m med 6 ganger forstørrelse. Gamle militære skarpskyttersikter var gjerne fast 6x.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery; Ja, 500m med x9 er kanskje litt drøyt spesielt for en nybegynner på langhold. Men tar Olesønn sitt råd og prøver med med x9 på 300m. Her ser du også mine 3 første skudd på 100m liggende med leupolden på x6 forstørrelse. Skal følge de gode rådene deres og øve først på 300m og se om jeg kan finpusse siktet mitt før jeg bestemmer meg for et nytt sikte til 500m. Kanskje har jeg også klart å spare meg og forhåpentligvis finne et godt sikte på finn som jeg kan kjøpe 😁

P_20240302_113540.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du får skyte minst mulig, så sparer du raskere penger til et ok sikte 😉 Flåsete, men det er en økonomisk realitet. Tren mest mulig med .22LR om du har mulighet.

Jeg har et sikte fra Element Optics, 6-24x50 FFP med juletre. https://skytterlinken.no/element-optics-helix-6-24x50-ffpelement-optics-6-24x50-sfp2 Koster 5500,- som jo nesten er det dobbelte av budsjettet ditt. Men det er nå ikke mer enn prisen for 200 patroner i .308W i differanse.

Regn litt på hva det koster å skyte x ant. skudd over tid. 1000 stk. 308W koster 12.000,- kr. Det flyr fort titusener i ammo om du skal skyte litt. 1000 skudd pr. år er ikke spesielt mye. det blir 60.000,- over 5 år.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke bruk for mye energi på tenking og lesing av spesifikasjoner. Du må holde like rolig om du har 20x forstørrelse som om du bruker din kikkert med 9x. Det er trening som gir deg treffene, du kan ikke kjøpe dem ved å bruke mye penger på kikkertsikte. Sikte til 3000 er 3000 rett i dass til langhold, (i grunnen til all skyting). Bruk pengene til ammunisjon eller spar dem til du kan kjøpe et sikte du er fornøyd med. Ditt Leopold sikte er langt bedre enn noe du får ti 3000. Klar optikk gjør at du vil skyte bedre med din 9x enn du vil få til med et billigsikte til 3000 der alt er ullent og uklart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Casey; oi det var faktisk et fint sikte til rimelig penge. Ja, det er nok dobbelt så mye som budsjettet mitt men som nevnt tidligere så tar jeg heller å sparer i et par måneder så kan jeg heller kjøpe noe brukbart for alle distanser 😁 og du har helt rett angående prisen på ammoen. Skyter nok rundt 30skudd hver gang jeg drar og det er 360-420,- hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei Per-s, takk for innspill. Ja, du har nok rett at jeg må være rolig uavhengig av siktet. Jeg skal nok følge rådet ditt og til de andre og heller øve på 300m med det siktet jeg har. Deretter spare pengene til et bedre sikte 😁

 

PS. Setter stor pris på alle deres innspill. 

Link to comment
Share on other sites

Om er bra sikte ikke er lenger unna enn et par måneders sparing, så bør du absolutt vente. Eller om du har stålkontroll på økonomien; dra kredittkortet. Vil ikke anbefale det generelt, men med god kontroll er det helt uproblematisk.

 

Jo lenger du venter, jo mer kunnskap får du om hva du trenger. Så det er også en god strategi å klare deg med det du har ei stund til. Jeg venta til black friday da jeg handla. Sparte en drøy tusenlapp på det. Lenge til black fridag nå, men villmarksmesse nå i helga. Kanskje det er noen gode tilbud der? Ellers er det fremdeles lov å spørre om god pris i våpenbransjen.

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (2 timer siden):

Den har fungert fint men tenker det er betydelig forskjell på 100m og 500m. Derfor på jakt etter ny sikte. 

Det går helt fint å skyte på 500m med en 3-9. Jeg begynte å skyte langhold med en 4-12, og jeg skyter regelmessig 4-500m uten forstørrelse, med diopter. 

 

Jeffery skrev (1 time siden):

Skal en skyte regelmessig på 500m, eller mer, så er nok ikke 9 optimalt, men som jeg skriver, så bør det holde til å skaffe seg litt erfaring. Sikkert noe avhengig av type blink, også. 

Det jeg har erfart, den gangen jeg skjøt mye, så jeg var brukbar. Ikke god, men brukbar. Var at det gikk greit å treffe 30x30, eller 40x40, sikkert 40x40, siden jeg traff🤔 på 600m med 6 ganger forstørrelse. Gamle militære skarpskyttersikter var gjerne fast 6x.

Jeg skyter noenlunde mye langhold. Har sikter med all slags forsørrelse, og det er jo ikke sjelden man zoomer ut av ulike årsaker. 9 funker, ikke optimalt, men bedre enn å hive penger på et nytt jallasikte. Imidlertid kan det hende at Leuopolden din ikke kan justeres nok til å skyte på 500m. Det er faktisk sannsynlig. Men det er lett å finne ut det er bare å justere opp til det stopper, og se hvor mange klikk det var.

 

.22-Krag skrev (17 minutter siden):

Men hadde eg vore deg så hadde eg auka budsjettet ørlite og slege til på den her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=341959858

Det der er et overraskende bra sikte. Det er et godt valg til ditt bruk slik du presenterer det. Det demonstrerer også hvor mye du ofte taper på å kjøpe nytt kontra brukt. Men husk at du må ha montasje også.

Men du kan nok drive lenge og mye med all slags langholdsskyting med det siktet der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei M67, tusen takk for innspill. Ja, ser ut som flere her har ment det samme og at jeg burde øve litt mer på leupolden enn å kaste penger på et jallasikte. Skal nok følge rådene deres. 

 

Er litt nysgjerrig på hva du mener med å skru opp siktet? Altså zoome inn til x9 eller tenker du på "elevation" på siktet?

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (4 minutter siden):

Er litt nysgjerrig på hva du mener med å skru opp siktet? Altså zoome inn til x9 eller tenker du på "elevation" på siktet?

For å skyte på 500m (når du er innskutt på 100m, som du tydeligvis er ) så må du skru høydeskruen ("elevation", som du kaller den) opp 40-50 klikk (gjetter jeg siden du skyter 308Win)

Det er ikke sikkert den går så langt.  Men du trenger ikke teste det på banen, du sjekker i en ballistikkapp hvor mange klikk du trenger, og bare vrir på høydeskruen og ser om det faktisk er så mange klikk igjen før den stopper. 

Stopper den før så blir det vanskelig å bruke den til skyting på 500m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, M67 said:

For å skyte på 500m (når du er innskutt på 100m, som du tydeligvis er ) så må du skru høydeskruen ("elevation", som du kaller den) opp 40-50 klikk (gjetter jeg siden du skyter 308Win)

Det er ikke sikkert den går så langt.  Men du trenger ikke teste det på banen, du sjekker i en ballistikkapp hvor mange klikk du trenger, og bare vrir på høydeskruen og ser om det faktisk er så mange klikk igjen før den stopper. 

Stopper den før så blir det vanskelig å bruke den til skyting på 500m.

 

K

Tusen takk for forklaringen. Jeg sjekket ut en youtube review av siktet og vedkommende kunne skyte med den helt til 900m så da tror jeg at jeg går for den. Hvertfall midlertidig til jeg har nok råd for de fra øverste hylle. 

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (4 timer siden):

Arken Optics i USA har tilbud nå, for eksempel denne: https://www.arkenopticsusa.com/lh4-6-24x50-ffp-capped-tool-less-turrets-illuminated-vhr-vpr-30mm-tube/

 

Her har du god optikk, MIL, FFP, 60 MOA høydejustering.

 

Har selv et par kikkerter fra Arken, svært god optikk. Med Jetcarrier fra USA kommer denne på omtrent 3500,- pluss minus litt. 

Synes alle tester jeg har sett på Arken har hatt skeive retikkel, var også eneste kikkerten på backfire sin budsjett gruppetest som ikke var vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (13 timer siden):

  -  og vedkommende kunne skyte med den helt til 900m

 

Dette er avhengig av om kikkertsiktet er parallell med kjernelinjen (eller der kjernelinjen peker, når kula forlater løpet). Dvs., like klikk opp og ned fra 100 m for siktet. Mitt 3-9x40 VXII Leupold har 244 klikk fra "bunn til topp", dvs. 122 klikk (1/4 MOA-klikk) opp/ned fra "midtstilling". Det tilsvarer 88 "cm-klikk". Med Sierra Palma Match i 800 m/s skulle det holde ut til ca. 775 meter (forutsatt "midt i høydeskalean" på 100 meter).

 

De som har tanker om å sende metallstykker veldig langt ut, har ofte noen slags montasje med "tilt", dvs., et "forsprang" for høydeklikkene. Man har jo lite bruk for å skru "ned" fra 100-m (hvis man ikke har en ekstrem høy kikkertmontasje, da). "20-MOA-skinne" er vanlig, og da vil det nevnte Leupold-siktet få 42 klikk ned, og 202 opp. I eksemplet over her, vil en da nå ut til akkurat 1000 meter.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Losvar skrev (6 minutter siden):

Synes alle tester jeg har sett på Arken har hatt skeive retikkel, var også eneste kikkerten på backfire sin budsjett gruppetest som ikke var vanntett.

 

Det høres veldig rart ut. Jeg har ikke skeivt retikkel på noen av mine. Og de har vært søkkvåte på jakt mange ganger uten noe som helst tegn på fukt. Men det er jo et billigprodukt, så jeg regner med at det finnes mandagsprodukter. 

Link to comment
Share on other sites

Skal være sagt at den testen med vann var litt overdreven, var drukning i basseng.

Snipershide hadde en på test med retikkel som var synlig skjevt i forhold til klikk, og tror det var C_Does på youtube som hadde samme problemet.

Vurderte Arken til Tikkaen min, men endte opp med Element etter å ha saumfart internettet for et rimelig og lett kikkertsikte med FFP retikkel.

Et par tester er jo så klart ikke nødvendigvis veldig representativt for Arken totalt, og kan være de har forbedret seg på hvor tette de er.

Jeg kjøpte Element siden Skytterlinken fører de, og tenkte det ville være trygt mtp. eventuell reklamasjon, men min har ytt langt over forventninger for prisen.

Link to comment
Share on other sites

Støtter alle som anbefaler å handle brukt, kjøpte en leupold 6,5-20x40 til 3tusen og de 4-16x50 til schmidt &Bender pleier å være mulig å finne til 5-7tusen så bare holde et øye på finn så kommer det sikkert noe spennende.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Akto said:

Arken Optics i USA har tilbud nå, for eksempel denne: https://www.arkenopticsusa.com/lh4-6-24x50-ffp-capped-tool-less-turrets-illuminated-vhr-vpr-30mm-tube/

 

Her har du god optikk, MIL, FFP, 60 MOA høydejustering.

 

Har selv et par kikkerter fra Arken, svært god optikk. Med Jetcarrier fra USA kommer denne på omtrent 3500,- pluss minus litt. 

Hei Akto,

 

Jeg har faktisk vurdert denne også men som det ble nevnt så holdt den ikke vann 😅 men det er egentlig mer vekten på de som var problemet. Samtidig har ikke den modellen du referer til en zero stop. Slik jeg har forstått det så blir det mye hoderegning og skruing tilbake til null. Men takk igjen for innspillet og tipset. Det var faktisk et godt tilbud av dem for de som er interesserte i de. 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Vida said:

Støtter alle som anbefaler å handle brukt, kjøpte en leupold 6,5-20x40 til 3tusen og de 4-16x50 til schmidt &Bender pleier å være mulig å finne til 5-7tusen så bare holde et øye på finn så kommer det sikkert noe spennende.

Hei Vida,

 

Den Leupolden var du veldig heldig med. Veldig bra pris til et så godt kikkertsikte. Jeg holder hodet kaldt og ser om jeg kan anskaffe noe bra og brukt. Er nå i forhandling for en Element Optics Helix som ble nevnt her. Får se hva jeg lander på. 

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (46 minutter siden):

Samtidig har ikke den modellen du referer til en zero stop. Slik jeg har forstått det så blir det mye hoderegning og skruing tilbake til null.

"Zero stop", dvs. muligheten for å velge et referansenivå (null) for en kjent innskytingsavstand, er gull enten vi snakker om kikkertsikter for jakt eller langhold. Men du kan også komme unna ved å sette et merke med vannfast tusj for dette nivået😉.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noe sånn stopp på de siktene jeg har nå for tida, så selv løser jeg det med å tegne en pil med sprittusj. Det er egentlig kun på salongriflen jeg skrur på sikte. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...