Jump to content

Troverdige nettbutikker


Snikskytteren

Recommended Posts

1 minute ago, 1983 said:

Zero stop er jo ikke noe må ha..

Jeg har det på noen og på noen sikter har jeg tatt den vekk.

 

Hvis jeg får lov til å spørre; hvorfor skulle du ta bort det fra siktet? Altså jeg kan forstå at noen sikter ikke har det og man kan selvfølgelig leve uten. Men hvorfor skulle du aktivt ta det bort? Er det ikke bare mer arbeid uten? 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (9 timer siden):

Nullstopp er et «må ha» om en opererer med både CV og CCV sikter. Da begynner en iaf ikke å skru feil vei fra null. 

Man "må" ha zerostop på et langholdssikte. Ja vi hadde det ikke før,og vi klarte oss. Men idag fins det, og det er ingen grunn til å ikke ha det.

 

Å ha både CW og CCW sikter er bare å lage tull for seg selv. Det er heller ikke nødvendig, og noe man etter min mening helt enkelt styrer unna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Å ha både CW og CCW sikter er bare å lage tull for seg selv.

Vet ikke om jeg er forvirra her men refererer ikke CW(ClockWise) og CCW(CounterClockWise) til hvilke retning man skrur tårnene på siktet? Det er vel uavhengig av om man har en zero stop eller ei? Men enig med deg i at man burde benytte seg av moderne teknologi for å gjøre skytingen enklere og selvfølgelig sikrere. 

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (10 minutter siden):

Vet ikke om jeg er forvirra her men refererer ikke CW(ClockWise) og CCW(CounterClockWise) til hvilke retning man skrur tårnene på siktet? Det er vel uavhengig av om man har en zero stop eller ei? Men enig med deg i at man burde benytte seg av moderne teknologi for å gjøre skytingen enklere og selvfølgelig sikrere. 

Det er uvesentlig om en har CCW eller CW. Men om man har begge deler, en kikkert med CW, og en med CCW - så er det 106.5% sikkert at man kommer til å skru feil vei når det gjelder mest å skru rett vei. 

 

@Vavlo mener det er mindre viktig dersom man har Zerostop, siden man ikke kan skru under null da. Det har han rett i, men det er uansett ingen grunn til å ha både CW og CCW.

Uten Zerostop vil man før eller senere havne på feil runde. Man klarer fint å havne på feil runde uansett - sist jeg gjorde det var i VM... Men sannsynligheten er veldig mye mindre med ZS enn uten. Og så må man drive og skru ned til bunn og huske hvor mange runder over bunn man har null, osv... Når det er tilgjengelig, så er det ignen grunn til å ikke ha.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg får lov til å spørre; hvorfor skulle du ta bort det fra siktet?

Fordi på noen sikter fungerer zero stop slik at du får bare en runde på skruen. Da snakker jeg om jaktsikter man har lyst å skyte langt med.

 

M67 skrev (7 minutter siden):

men det er uansett ingen grunn til å ha både CW og CCW.

Ganske irriterende at Zeiss snurrer feil vei, ja…

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, 1983 said:

Fordi på noen sikter fungerer zero stop slik at du får bare en runde på skruen.

Det visste jeg ikke 😳 er jo ganske tåpelig å begrense tårnet til en rotasjon pga zero stop mekanismen. Kunne du navngitt de siktene det gjelder. Vil ikke unødvendig finne det ut etter jeg har kjøpt siktet. Eller evt hvordan man finner det ut av egenskapene som er nevnt på leverandørens hjemmeside. Altså hva ser man etter for å vite om tårnet kun kan roteres en rotasjon med zero stop på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flere jaktsikter har bare to pinner som skal treffe hverandre som zero stop.

Det er ikke noe stort problem. Et langholdssikte vil ikke ha dette problemet (om det har zero stop) 

Snakker vi dyre langholdssikter er dette et ikkeproblem.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (5 minutter siden):

Fordi på noen sikter fungerer zero stop slik at du får bare en runde på skruen. Da snakker jeg om jaktsikter man har lyst å skyte langt med

Ja det er noe forbanna møl. Jeg har en Swaro som er sånn. 44 klikk fra bunn til topp når man har satt BTen... Nå skal det sies at jeg sjelden føler for å skyte over 500m med lettvektsrifla, så noe stort problem er det ikke. 

 

Snikskytteren skrev (3 minutter siden):

Altså hva ser man etter for å vite om tårnet kun kan roteres en rotasjon med zero stop på. 

Dette gjelder kun diverse jaktsikter fra Swarovski og Zeiss stort sett, som har diverse flyttbare skiver eller utbyttbare ringer så en kan ha meter på dem istf milliradianer eller klikk.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er mest jeger, deretter baneskytter. Eller; Jeger som bruker div grener av konkurranseskyting som trening til jakta, feks jaktfelt og grovfelt, så er denne en fin allrounder, selv om den ikke har FFP og juletre-retikkel. Bare å lage seg en klikktabell for de hold man vet man vil skyte på. Null stress det. Uavhengig av SFP eller FFP..

https://skytterlinken.no/element-optics-helix-hd-2-16-50-sfp

 

(Om man vil ha utvendig tårn med nullstilling så har det samme pris:

https://skytterlinken.no/element-optics-helix-hdlr-2-16x50-sfp-m-tarn )

 

men da får man et "opplyst juletre-retikkel" som ikke er optimalt i dårlig lys (det blender på kvelds-jakt/lite naturlig lys) Men til slik bruk har man termisk...

 

Dessuten er det ikke et draw-back at disse siktene har parallakse ned til 10mtr, om du skulle finne på å montere den på salongen.. Jeg har brukt det på flere innendørs jaktfeltstevner med 22lr. Genialt. Helt enkelt.

 

Setter du forstørrelsen på 10x og har ei kule i 6,5mm på 140-143gr. ladet til en hastighet på 830-850 m/s så stemmer strekene i retiklet på en prikk ut til 400 på modellen uten utvendige tårn. Så lenge det ikke er spurv du skal jakte på da ;)

 

Blir det dårlige lysforhold, så har du lys i prikken på retiklet . Er det drivjakt kan man sette denne prikken på maks lys-styrke og få et fullgodt rødpunktsikte.(modellen uten utvendige tårn) Synsfelt og skarphet på 2x forstørrelse er faktisk helt optimalt på drivjakt. Går utenpå en aimpoint faktisk.

 

En god allrounder, men kanskje mest jaktsikte/grovfelt/ salongsikte, for langhold blinkskyting/prikkskyting finnes det myye som er bedre. Men er man på budsjett og vil ha et sikte til "alt", er dette noe du absolutt bør sjekke ut, før du kaster bort penger på noe kina-ræl...Opp til 500 er 16X mer enn godt nok.

 

Alt koker ned til hva du ser etter i et kikkertsikte, men om det er som du sier her; at du ikke vil bruke for mye penger pga "ditt-og-datt" årsak, så er disse siktene helt amazing! Så kan man spesialisere når økonomi tillater ;)

Edited by hewi
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
28 minutes ago, vavlo said:

Og Helix er produsert hvor?

Hei vavlo, slik jeg har forstått det så produseres de i Japan. 

 

Edit:

Etter et raskt google søk så ser det ut som de faktisk produseres i Kina 😅 men igjen jeg har absolutt ingenting imot kinaproduserte varer. Mange luksusvarer blir produsert i Kina men har veldig god kvalitetskontroll. Nevner Leupold igjen siden den er kanskje den mest kjente og produsert i Kina. 

Edited by Snikskytteren
Correcting a mistake
Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (34 minutter siden):

Etter et raskt google søk så ser det ut som de faktisk produseres i Kina 😅 men igjen jeg har absolutt ingenting imot kinaproduserte varer.

Nesten alt utenom det absolutte toppskiktet lages i Kina i denne bransjen. Og mye av det er god kvalitet, skal en velge å stå over kinesiske varer, så må det vel heller bli på ideologisk grunnlag.

Det er mye (altså mer enn ei Europa og USA f.eks.) som ikke er "på stell" der. Eksempler er arbeidskraft og hvordan man skaffer det (vi nevner "Ughurer", som er så snille at de jobber gratis i gruver og smelteverk...), for strategisk viktige varer, eller hvor man (og hvordan) skaffer råvarer, eller kvitter seg med avfall.

Mange forsverger elbiler og argumenterer med barnearbeid og tvilsomme gruver - men de kjøper glatt batterier laget fra Kina til lommelyktene sine og de termiske kikkertene - der du kan være sikker på at alt er "tvilsomt". Så og si alle metaller og mineraler fra de "artisan mining" (altså håndarbeid av semi slaver) og lignende smelteverk i Afrika havner i Kina. Europeiske firma er så redde for å bli tatt for det, at de styrer unna med alle midler. 

Et annet spørsmål er om vi skal kjøpe alt vi skal ha i Kina og legge ned all virksomhet her (hva skal du kjøpe med og for da) Personlig prøver jeg å unngå det. Ikke kategorisk, men sålangt praktisk, og så langt jeg vet.  Det lages mye optikk på Filipinene f.eks. Ikke at de er de mest etisk fantastiske i verden, men de har nå iallefall ikke som (realistisk) mål å ta over verden...

 

 

Snikskytteren skrev (34 minutter siden):

Mange luksusvarer blir produsert i Kina men har veldig god kvalitetskontroll. Nevner Leupold igjen siden den er kanskje den mest kjente og produsert i Kina. 

Ikke er Leupold en luksusvare (sorry fanboys) og såvidt jeg vet er de ikke laget i Kina heller. Det er bare billigseriene de lager i Kina. Alle "high-end" produktene er laget i Japan, eller satt sammen i USA av japanske deler.

Nexus-serien til Element er forresten laget i Japan.

 

K

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, M67 said:

skal en velge å stå over kinesiske varer, så må det vel heller bli på ideologisk grunnlag.

Helt enig i dette. Og jeg prøver mitt beste å holde meg unna slike produkter. Men uten å lage en politisk diskusjon her så mener jeg dessverre det er regjeringene det står størst ansvar på å innføre press slik at andre land holder seg etiske. Kjøpte meg Hausken lyddemper fordi 1. Den er norsk-produsert og 2. Faktisk rimelig lyddemper. Hadde vi hatt slike alternativer i kikkertsikter så tror jeg de fleste om ikke alle hadde valgt lokalt istedenfor produkter fra uetiske land. Men samtidig så mener jeg ikke på noen måte at det er en unnskyldning da alt dette vi driver med er en "hobby/interesse" og det de stakkars slavearbeiderne har som et liv. 

 

32 minutes ago, M67 said:

Det lages mye optikk på Filipinene f.eks

 Helt enig her også. Jeg prøver å få tak i et laget i Japan da det er nest rimeligste og er for det meste god kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

Snikskytteren skrev (43 minutter siden):

Men uten å lage en politisk diskusjon her så mener jeg dessverre det er regjeringene det står størst ansvar på å innføre press slik at andre land holder seg etiske.

Ikke uenig i at statene har ansvar, men man kan vel ikke helt fraskrive seg alt ansvar som privatperson heller. Ny handelsavtale mellom EFTA og India har mye etikk, bærekraft osv.  Så er det ikke bare etikk, men også sikkerhet. EU jobber aktivt for å redusere risikoen i europeiske verdikjeder (open strategic autonomy). Både situasjonen under corona og utpressinga fra Putin har åpnet øynene i Europa. Wandel durch handel er det ikke like mange som tror blindt på lenger.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...