Jump to content

Hva heter bikkja di - og hvorfor?


Ranger

Recommended Posts

En uhøytidelig, morsom tråd, forhåpentligvis! Ment å være et lite oppslagsverk for de som sliter med det evige spørsmål... Hva skal dyret hete?? Og hvorfor?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Ares er litt tilfeldig oppkalt etter den greske krigsguden med samme navn, grekernes motstykke til romernes Mars.... Bladde litt i leksikon da navnet dukket opp.

 

normal_DSC00618.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gråhundtispa Jessi fekk navnet sitt litt tilfeldig.

Ho vart omplassert frå dyrebeskyttelsen, og når vi henta ho var ikkje dei heilt sikre på navnet.

"Var det Jessi, mon tru... eller kanskje Sita... Nei, lure på om det ikkje var Jessi ho heitte...."

 

So vart det Jessi. Når vi fekk papira, stod det der: ÅrZita...

 

Jeje, ho lya no navnet sitt av og til i alle fall...

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, joda man har da som regel en grunn bak navnene...

 

Svart labrador når jeg var guttungen - Laika, inspirert av russisk romfart.

Første dreveren - Viggo. Samme som buhunden på gården farmor voks opp på.

Haldenstøveren Jenni - oppkalt etter ei nysgjerrig (snusende) nabokjerring.

Drever Nemi - ironien som slo inn, oppkalt etter tegneserieverdenens dyrevernerbitch

Drever Siri - sambo fikk faktisk kalle opp denne, etter ei venninne...

Drever Gauder - han er og blir en skikkelig gauder.

Plotten Litja - oppkalt av oppdretter, minste valpen i kullet.

Link to comment
Share on other sites

Frøya - etter den norrøne gudinnen ..

Dina - etter hovedperson i filmen "Jeg er Dina".

 

Når det gjelder pussige navn, så har jeg lest at "rypeprofessor" Johan B. Steen hadde en svart pointer en gang som het "Satan". Kona hans fikk imidlertid hunden omdøpt til "Sir Satan", siden hun mente at husbonden ikke kunne gå rundt i nabolaget å skrike på "Satan".......

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har to hunder fortida, en som heter Gulliver og en som heter Fønix2. Grunnen til navnet Fønix er jo etter fugl Fønix som var ett fabeldyr. Passer bra på en villstyring. Siden det står 2 etter har jeg hatt nummer 1 også.

Ellers har det vært Stella, Tanja, Lilje, Susi, Molly, Fant og Rasken. Samtlige har vært engelsksettere.

Rasken var en vidløftig hund som jeg til stadighet mistet i fjellet og måtte rundt på diverse hoteller eller hytter og hente. Det ble alltid latter da de spurte meg hva hunden het, og svaret var Rasken. Han ble for rask for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min første dachs het Balder uten noen spesiell grunn, Balder er jo ett nokså vanlig hundenavn fant jeg ut etterpå..

Dachs nr 2 heter Seidemann's Los, fordi han måtte hete noe på L. Ironisk nok, så er stemmebåndene ødelagte så losen er heller dårlig, høres ut som en sel i havsnød :lol::?

Men han kalles nå Balder til daglig da, eller Balder 2 som veterinæren kaller ham.

 

Fox terrier tispa heter Idun, passer liksom med ett annet norrønt navn siden jeg hadde Balder fra før. Mange synes det er ett morsomt navn, Idun.......tomatketchup

 

Så har jeg sønn av Idun, Asterix av Røvær, første kullet måtte jo hete noe på A og bare for moro skyld så fikk jeg meg ett kennelnavn, og da ble det Røvær siden det er der jeg er oppvokst.

Asterix siden han er liten og kjapp :D

Asterix flytter til Bevergnag i Sandnes, han blir hentet i morgen og får ett nytt hjem der :)

Link to comment
Share on other sites

Hun har fått navnet Shira (Den rene) etter Gudinnen Shira i "Sagaen om Isfolket"

Hun er beskyttet av de fire elementer og har ikke evnen til å føle hverken redsel eller hat.

 

Den var ny.

Dachstispa mi heter shira, men det var bare fordi vi bestemte det ;)

 

Svigermor hadde mange tomflasker som vi pantet for å finnansiere hunden så vi var på tanken å kalle henne "Panta" (det ble nedstemt av samboern) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Første Dachsen ble oppkalt etter en på jobb, som mente jeg aldri :wink: kom til å få meg kjerring og barn (der tok han feil :oops: ), så han mente at jeg burde kalle opp noe etter han, og noe ble dachsen Dag.

 

Så hadde jeg en drever, som var gal, han hette Sako, kom vel ikke på noe annet i farten.

 

Ny jobb og ny hund, andre dachsen ble hetenes Otto, etter en annen kolega.

 

Dachsen jeg har nå, er oppkalt etter naboen som heter Malvin.

 

Værre er det ikke. Alle jager/jagde bra, så navnet skjemmer ingen.

Link to comment
Share on other sites

Vestlaikahann som heter Karu. Han hadde alt navnet da han kom i fra østblokken. Hadde egentlig tenkt å kalle ham Kaiser, men det har blitt Karu (estisk for bjørn)

 

Vestlaikahann som heter Mayatuk. Navnet er indiansk og betyr ulvehybrid. Det engelske navnet blir White Fang.

 

Russisk-eiropeisk laika hann som heter Jeltsin. Navnebroren var jo bare konge :lol:

 

Ellers har jeg en vestlaikahann i Sverige som heter Khanti (Khanti-Mansjisk...oljeby i Russland)

 

Andre hundenavn har vært:

Angus (russisk-europeisk laika) (det passet bare sånn)

Chyenna (vestsibirsk laika) Chyenne indianere

Taiko (vestsibirsk laika) Var bare kult

Ira (vestlaikatispe) betyr fred på russisk og lovte å kalle henne opp etter ei russisk snelle i Karelen som heter Irina :wink:

Kaiser (østlaikahann) Fint navn bare

Angus (schillerstøver) Kult navn bare

King (vestlaikahann) han var bare konge fra den dagen han ble født

 

Huff...mye bikkjer :D

 

Vurderer ei vestlaikatispe igjen, og da blir nok hun hetende Oxhana (russisk jentenavn som jeg synes er vakkert)

Link to comment
Share on other sites

Våre hunder:

PBGV Cita (ble overtatt etter brodern pga allergi så hun var allerede "døpt")

Dachs Tara (navnet forlangte min datter at hun skulle bestemme... Tara lød også navnet Lille Plage en stund... :evil: )

NEG Ella (fordi Ella-elghund hørtes "riktig" ut....? :roll: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

image10.jpg

 

Jeg heter Elvis, og det er fordi jeg synger så jævla bra i skogen!

 

Odin.jpg

 

Jeg heter Odin, trenger det noen forklaring da??? Du skal ikke ha andre guder enn meg... :mrgreen:

 

image25.jpg

 

Jeg heter Rago, det er visst en nasjonalpark men jeg har ikke vert på jakt der enda...

Link to comment
Share on other sites

Hei mitt sjarmtroll av en petit griffon vendeen fikk navnet Thyra

navnet er norrønsk og en asteroide oppdaget i 1871.Det var også en dronning i danmark som het thyra.

men hovedgrunnen til navnevalget var at jeg fant på det og tilfeldigvis er thyra et navn som går igjen i stamtavla til Thyra.

da ble det liksom rett.

en annen grunn var at navnet måtte ikke ligne på isak som er dunkeren. Han fikk navnet av sin første matmor.

Link to comment
Share on other sites

Silver - ungene valgte navn. Hvit og fra Sverige (sølv tenkte jeg på) mens ungene tenkte på en barnefilm der heltehunden het Silver....

Raisa - fordi navnet er lett å si og er lett for hunden å oppfatte. (Ungene sitt Snøhvit ble forkastet)

Og den første hette Vargtass, kalt Varg. Stor hannhund.

Alle tre elghunder. Har ett kriterie til ungan, det må være et navn som jeg uten å skjemmes kan rope i elgskogen. Har sagt at store, tøffe elghunder ikke kan hete hva som helst :wink:

Link to comment
Share on other sites

Drever'n min heter Gråbeinjaktas Leo. Han er 9 mnd. på lørdag (1.mars).

Hadde sin første rådyrlos da han var 4 og en halv mnd.gml. og første rådyrfall fikk han ei uke før han var 6 mnd.

normal_09102008319.jpg

 

Ble oppkalt etter sin mor ! Siden han er :

Den førstefødte valpen i det første kullet til tispa Gråbeinjaktas Lea.

 

 

Faren til Leo er :

NJCH SJCH S32311/2004 Skogsstigens Zorro

150_x2202200714131.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...