Jump to content

Er dette mulig med luftvåpen ???


hoodrobin

Recommended Posts

Har mine tvil ja. Et bildekk er ganske seige saker de fleste luftvåpen som normalt er tilgjengelig her i landet. Hadde det liggi flust av luftvåpen i kal 9mm, 45 og 50 kaliber rundt omkring på gutteromma hadde det vært noe annet. Synd at jeg er på ferietur nå. .22 luftgeværet mitt ligger igjen hjemme. Hadde garantert gått ut og testa om jeg hadde vært hjemme :D

 

Ville satsa på 22LR jeg...

Link to comment
Share on other sites

Nyere luftvåpen fra feks FX har jo utgangshastighet nesten som en subsonic .22, så det er fullt mulig.

 

Stiller meg tvilende alikevel da kulevekten, og følgelig energien, er betydelig mindre enn ved ei .22 kule.

 

Samme F... hvor fort det går, prosjektilene blir nok for bløte. men, selvfølgelig, skal ta med både dekk, kamera og børse på banen, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt stålpiler som her er nevnt, i tillegg finnes det blypotter med stålkule i front.

 

Vil tro at ett kraftig luftvåpen i cal .177 vil kunne trenge dypere enn ei kule i cal .22 i ett gummidekk.

Ved ellers 2 like kraftige luftvåpen vil cal .177 trenge dypere inn i f.eks. treverk enn cal .22 selv om cal .22 har høyere anslagsenergi.

 

Ett kraftig luftvåpen må det i såfall ha vært uansett kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Siden på et dekk er mye svakere enn sliteflaten. Dessuten kan det være at mangelen på hastighet gjør at prosjektilet ikke deformeres så kraftig. En jeg kjenner punkterte en fortøyningsbøye med et Slavialuftgevær fra 80-tallet, og det på rundt 30 meters hold. Er ikke så tjukt materiale som et bildekk, men har noe av den samme elastiske kvaliteten (og siden på dekket er ikke så tjukk, alle som har kjørt på en fortauskant vet det...). Har skutt et del på en selvanviser med pistol i .22lr, og den velter anviserne, men hvis jeg prøver en 10/22, så får kula så stor fart at den bare splintres mot metallskiven (Anviseren er et stativ med 5 kjeglesilhuetter i naturlig størrelse som er laget av 10mm stål av noe slag.).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Er ikke de talla der litt overdrevi?

 

Litt opplysning, et 9mm luftgevær jeg hadde tidigere.

Leverte 720fts/220ms med 147gr kuler, gir rundt 170fpe/220J.

 

Selvfølgelig mye raskere med .360 rundkuler som er ca halve vekta, mener det var 943fts/287ms.

image002-3.jpg

 

Et i .25 leverer vel 100-120J avhengig av kulevekt.

career3.jpg

 

Et FX i .22, rundt 290ms med 21gr kuler.

IMG_0873Red.jpg

 

Det finnes også betydlig kraftigere luftgevær på markedet, endel amerikanske produsenter bygger i .45 og .50 som ligger rundt 400-500fpe.

 

http://www.glbarnes.com/bison_range.html

http://www.glbarnes.com/bison_range2.html

 

og bilder av noe av hans arbeid

http://www.airgunrendezvous.com/rendezvous/list.php?12

 

Ellers har du jo også http://www.quackenbushairguns.com/

Link to comment
Share on other sites

Vet godt at luftvåpen går kjappere en lyden. Bare undra litt på at ei såpass tung kule i .22 kunne klare den hastigheten. De fleste luftvåpna jeg har lest om ligger betydelig lavere en 300m/s. Og da trolig uten en ekstrem tung kule.

Link to comment
Share on other sites

som "noen" nevnte her om dagen er det egentlig mer sannsynlig at noen brukte en syl eller noe slikt, "Vi fikk melding om at det var skutt med luftgevær mot et hus i nabolaget"(sakset fra avisartikkelen) sier jo ikke noe om at det faktisk ble skutt med noe som helst på disse bildekkene, dette er ente politiets, sinte naboer eller journalistens ANTAGELSE, og sier ingenting om det som faktisk har skjedd...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bulshit, med mindre de gikk fra bil til bil med løpet mot dekksiden og skjøt (og hadde tilgang på ett saftig kraftigt luftgevær).

 

Ved skyting med salongen min med sub amo, kommer kula like gjerne i retur som å gå igjennom ett bildekk.

 

Det går, men ikke konsekvent, og ikke fra noen form for avstand, i såfall ville de finne skuddskader mange steder på de bilene. Slikt kan like gjerne (eller merst sansynligt) være en jækel med syl, som har vært på færde, som noen form for skytevåpen.l

Link to comment
Share on other sites

med fx cyclone er det ikke noe problem med å skytte istykker dekka

har testet på noen dekk jeg hadde liggende å slenge.

jeg hadde løpet ca 1m fra dekka,

selv på 5 m gikk kula igjennom dekket

 

fx cyclone har disse spesi.

22cal

220 bar trykk på tanken

ca 285m/s med 15,9 gain kule

Link to comment
Share on other sites

Å skyte på dekk, selv med en 22lr kan innebære en stor rissiko. I min pure ungdom skøyt jeg på et lastebildekk med 22lr. Dekket lå litt skrått, det resulterte i en rikosjett som gikk gjennom klesvasken til min mor og stoppet i panelen på garasjeveggen :roll::roll: Så vær forsiktig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa en Diana 52 mot et bildekk for en del år siden. Dette var et framdekk på ei boble. Fra noen meters hold gikk kula lett igjennom dekket og ut på baksiden, altså tvers igjennom, og det var et tydelig grått merke der kula hadde truffet støtdemperen. Denne Dianaen er oppgitt til ca 320mps når den er ny (ukjent kulevekt)

 

Til sammenligning har bror min et pcp gevær, en Falcon. Det leverer opp til 360mps i cal22/5.5 og høyere ved bruk av lettere ammo. Han skyter hull i kulefangerene sine på 9 meters avstand ved gjentatte traff på samme sted. Et slikt gevær er utrolig kraftig og blåser lett igjennom et bildekk. Jeg har noen bilder av denne kulefangeren hvis noen tviler :)

Link to comment
Share on other sites

da er det mange som har prøvd å skytte bildekk med luftvåpen. både i 177cal og 22cal.

ser at de fleste som har prøvd har funnet ut at det går så lenge du har et kraftig luftvåpen.

 

har ikke testet vilken hastighet kula må ha for å få det til, og vilken type kule som trenges for å få det til.

 

det får bli neste gang jeg har et lite lager av bildekk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært nede ved brygga.

 

Var ingen problemer å blåse igjennom på nært hold. Begge sider.

 

Filma en snutt som viser at kula går igjennom og ut i vannet.

 

Jeg prøvde med et lite utvalg kuler og alle gikk igjennom, også lette plastkuler med stålspiss. på ca 10 meter på plastkula sittende synlig, men det traff helt innerst på gummien, der felgen sitter. Og der er det hardt.

 

fikk også 2 i retur. En over huet og en i jakka, resten gikk inn i dekket eller igjennom. Ingen superseriøs test, bare blæste ut 15-20 kuler for å se.

 

Kommer kanskje tilbake med en link til filmen hvis jeg rekker det i dag.

 

Brukte et Diana 52 som gikk rundt 290mps målt på krono forrige uke.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tak takk :D

 

Prøvde hjemmefra like etter jeg la det ut, men med mobilt "bredbånd" skjedde det svært lite.

 

Jeg prøvde fra jobb i sted, når jeg la ut spørsmålet, og der har vi en helt ok linje på 11mb eller noe sånt. Men var dødt derfra også. Merkelig. Gullvingen sa på tlf at det gikk tregt også.

 

Men det funker, og det er jo bra.

Link to comment
Share on other sites

Har en Gamo 1000 cal. 4,5 med utgangshastighet på 305 ms. Er imponert over gjennomslagskraften i det. Tjukke plastkanner, steinplater etc blir skutt tvers igjennom. Blir ikke overrasket dersom det lar seg gjøre å i hvertfall gå penetrere en av veggene på dekket.

Hatsan 4,5 har en utgangshastighet på 380 ms. Der tror jeg nok dekket må gi tapt uten at jeg har prøvd dette geværet på bildekk.

Link to comment
Share on other sites

Har en Gamo 1000 cal. 4,5 med utgangshastighet på 305 ms. Er imponert over gjennomslagskraften i det. Tjukke plastkanner, steinplater etc blir skutt tvers igjennom. Blir ikke overrasket dersom det lar seg gjøre å i hvertfall gå penetrere en av veggene på dekket.

Hatsan 4,5 har en utgangshastighet på 380 ms. Der tror jeg nok dekket må gi tapt uten at jeg har prøvd dette geværet på bildekk.

 

 

Hatsan 125 i .177 har en teoretisk hastighet på det ja, jeg har aldri sett en som klarer det.

Min egen er ganske godt satt opp og den topper 310 med lette kuler.

Jeg har skutt flere over kronograf og snittet ligger på 260 m/sek

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er ikke noe galt i at et luftgevær går rundt 170mps :) Mange som gjør det. Det er ikke noe poeng i et som gjør 360mps, på 10 meter uansett :)

 

Jeg har flere som er oppgitt til rundt 170mps, og hvis jeg skulle brukt et luftgevær umåtelig mye på en dag ville valget blitt et som var moderat. alt er lettere. oppspenning, rekyl, smell, anslaget bråker ikke så innmari (på kulefanger)

 

Bruker man kraftige gevær på korte hold så pulveriseres kula og blyet spruter som regel ut av pappen/skive, og ut i rommet :)

 

Så det må ikke være superkraftig :)

Link to comment
Share on other sites

Becotrading.no har tilbud på Webley Tomahawk i disse dager. I 4.5 og 5.5/.22, siste krever tillatelse fra Politiet, men er du generelt snill så er ikke det noe problem, er kun en registrering.

 

Tomahawken gjør ca 300mps i 4.5 og 250mps i .22, alt etter hvor tunge kuler man bruker.

 

Nå selges 4.5 til 1990, og det er veldig billig.

 

Jeg har en tomahawk i .22 og er veldig fornøyd.

 

Bilder ser du på luftvåpenforumet, bla her : http://dittnettsted.com/forum/forums/pu ... ?f=13&t=72

 

Der arrangeres det i helga en konk mellom Engelsk Webley og Tyrkisk Webley (produksjonen er nå i Tyrkia)

 

Det ene på bildene er mitt (det første)

Link to comment
Share on other sites

bare for å demonstrere hva et kraftig luftvåpen kan gjøre.

det er skudd på 10m holdt.

dessverre har jeg ikke et kraftig nok 4,5mm luftvåpen

så det blir litt feil å sammenligne.

men det våpnet som har laget de store bulkene skytter lett gjennom bildekk på felg på flere meter hold.

stlrr.jpg?t=1259352496

 

stlrr1.jpg?t=1259352483

bulken som 4.5mm laget er knapp synlig med det blotte øye.

bare tro meg på mitt ord, den er der.

Link to comment
Share on other sites

cyclone

 

Nå behøver ikke det våpenet / her luftgevær som har størst anslagsverdi ha den beste gjennomtrengningsskraft.

 

Fordi ett cal .22 luftgevær lager større bulker i metall, betyr ikke det samme som at det har alltid større gjennomslagskraft.

 

Det avhenger av hva man skyter på, med ett identisk luftvåpen ( samme V/0 ) i cal .177 og .22, så vil cal .177 gå dypere i treverk som regel.

Dette fordi ei cal .177 kule har mindre overflate.

Samtidig vil ei cal .22 kule knuse tykk glass lettere.

 

Vil tro at på ett gummidekk kommer ett cal .177 best ut under ellers like forhold.

Nettopp fordi ei cal .22 kule har såpass mye større overflate å avgi sin energi på.

Overflaten her er fjærende gummi, noe som har stor betydning.

DVS. at den økte energi man kanskje får med cal.22 kula ( ikke alltid ), ikke er nok til å overgå cal .177 alltid.

 

Med det sier jeg ikke at man ikke skyter gjennom bildekk med cal .22 luftgevær, jeg sier at jeg vil tro cal .177 gjør jobben like godt hvis hastigheten på kula er den samme som hos cal .22

Avstand har også betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...