Jump to content

Er dette mulig med luftvåpen ???


hoodrobin

Recommended Posts

dessverre har jeg ikke et kraftig nok 4,5mm luftvåpen så det blir litt feil å sammenligne.

 

cyclone Nå behøver ikke det våpenet / her luftgevær som har størst anslagsverdi ha den beste gjennomtrengelighetsdata.Fordi ett cal .22 luftgevær lager større bulker i metall, betyr ikke det samme som at det har alltid større gjennomslagskraft.Det avhenger av hva man skyter på, med ett identisk luftvåpen ( samme V/0 ) i cal .177 og .22, så vil cal .177 gå dypere i treverk som regel.Dette fordi ei cal .177 kule har mindre overflate.Samtidig vil ei cal .22 kule knuse tykk glass lettere.Vil tro at på ett gummidekk kommer ett cal .177 best ut under ellers like forhold.Nettopp fordi ei cal .22 kule har såpass mye større overflate å avgi sin energi på.Overflaten her er fjærende gummi, noe som har stor betydning.DVS. at den økte energi man kanskje får med cal.22 kula ( ikke alltid ), ikke er nok til å overgå cal .177 alltid.Med det sier jeg ikke at man ikke skyter gjennom bildekk med cal .22 luftgevær, jeg sier at jeg vil tro cal .177 gjør jobben like godt hvis hastigheten på kula er den samme som hos cal .22 Avstand har også betydning.

 

denne laget jeg på grunn av at det er mange som ikke vett hvor kraftig nye luftvåpen kan være.

 

tenk deg 20 år tilbake hva hadde vi da?

pluss at her på forumet er det ikke fluss av luftvåpen entusiaster, da må man finne andre forum.

Link to comment
Share on other sites

cyclone

 

Neida standard geværer var vel ikke allverden for 20 år siden, selv om det var fjærluftgeværer som bikket over V/0 300 m/s.

 

Webley Patriot er ikke en nye greie, den fantes også omkring 1990, da hadde jeg brosjyrer av den tilsendt fra Våpensøilen.

Patrioten er vel ett av de kraftigste standard fjærvåpen sammens med Diana 350M og Hatsan 125.

 

Når det gjelder PCP så er de gamle.

 

De første luftgeværer som skjøt blykuler stammer sannsynligvis fra rundt 1600-tallet.

 

Faktisk var de første luftgeværer som ble konstruert kompresjonsgeværer ( luft presset inn i en liten beholder ).

I løpet av 1700-tallet ble disse forbedret slik at de presterte likt med datidens kruttvåpen.

 

Disse luftgeværer var kraftig nok, og hadde presisjon nok til å drepe ett menneske eller en hjort på 150 meters avstand.

 

Våpen av denne type var f.eks. Girardoni som ble både brukt til jakt og i Napoleonskrigen rundt år 1800.

 

Få om noen av dagens luftgevær kan prestere det samme.

 

Dette i følge boka Luftgevær av Anders L. Dahlman ( Naturforlaget 1994 )

 

Så det fantes kraftige luftgeværer før også.

 

Girardoni fantes i cal .47 og cal .45 hvorav sistnevnte ble produsert i ca 1796 i ett antall på 1500 cal .45 repeating air rifles for den Østerriske hær for krigen mot Frankrike.

 

Link:

 

http://www.beemans.net/Austrian%20airguns.htm

 

http://www.gunandgame.com/forums/other- ... 790-a.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hammerfjæra vil uansett mengde luft på tanken åpne ventilen til reservoaret, den ventilen er laget for optimal funksjon og skal levere en viss mengde luft inntil ett visst nivå.

Spør du meg er det bare møkk dersom børsa futter ut under 180 bar, men da er den neppe regulert.

Fra 320 bar ned til 180 går ganske fort dersom den er satt opp til fullfres, man kan neppe få særlig mange jevne skudd på slikt.

Link to comment
Share on other sites

Møkk er kanskje feil ord. Mindre optimalt med tanke på antall skudd er kanskje bedre.

 

Spørs jo om geværet er satt opp til å gi veldig høy hastighet med tunge kuler. Da vil jo forbruket også være høyt. Og man mister fort effekt under et visst bartrykk.

 

Men, er vel oppsettet på børsa som bestemmer.

Link to comment
Share on other sites

Hammerfjæra vil uansett mengde luft på tanken åpne ventilen til reservoaret, den ventilen er laget for optimal funksjon og skal levere en viss mengde luft inntil ett visst nivå.

Spør du meg er det bare møkk dersom børsa futter ut under 180 bar, men da er den neppe regulert.

Fra 320 bar ned til 180 går ganske fort dersom den er satt opp til fullfres, man kan neppe få særlig mange jevne skudd på slikt.

 

Du har tydeligvis ikke peil på rifla jeg har, skyter effektive 40-45 skudd fra 320 bar til 150-180 bar

 

Og det jeg mener med å dabbe av er 5 cm under målet, g da er målet 90m unna. så du skjønner skalaene i denne diskusjonen er vidt forskjellig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Møkk er kanskje feil ord. Mindre optimalt med tanke på antall skudd er kanskje bedre.

 

Spørs jo om geværet er satt opp til å gi veldig høy hastighet med tunge kuler. Da vil jo forbruket også være høyt. Og man mister fort effekt under et visst bartrykk.

 

Men, er vel oppsettet på børsa som bestemmer.

 

Nesten sjokka ver at en skjønner detta, er litt mer avansert når man plutselig ikke har krutt og hylser ;) hehehe

Link to comment
Share on other sites

90 m+ er hold som sjeldent blir brukt når det gjelder luftvåpen uansett type.

 

Man skal da ikke beklage seg over mindre kraft på slike hold.

Det beste vill nu vært å gitt slik info med en gang og ikke etter en stund.

 

Slik at debattanter viste hva man forhold seg til.

 

For meg ser det ut som du bruker dette PCP luftvåpen på ett hold det ikke opprinnelig er produsert for å brukes på.

Link to comment
Share on other sites

Hammerfjæra vil uansett mengde luft på tanken åpne ventilen til reservoaret, den ventilen er laget for optimal funksjon og skal levere en viss mengde luft inntil ett visst nivå.

Spør du meg er det bare møkk dersom børsa futter ut under 180 bar, men da er den neppe regulert.

Fra 320 bar ned til 180 går ganske fort dersom den er satt opp til fullfres, man kan neppe få særlig mange jevne skudd på slikt.

 

Du har tydeligvis ikke peil på rifla jeg har, skyter effektive 40-45 skudd fra 320 bar til 150-180 bar

 

Og det jeg mener med å dabbe av er 5 cm under målet, g da er målet 90m unna. så du skjønner skalaene i denne diskusjonen er vidt forskjellig :lol:

 

Joda jeg skjønner utmerket godt fordi jeg har PCP selv, som jeg har brukt på over 90m med svært gode resultater.

Jeg er bare overrasket over at den ikke er jevn under 150bar da min egen holder seg seg stabil fra 320 til 100bar, nå gir ikke børsa mi mer en 40fpe da, din er sikkert mye kraftigere?

Kaliber?

Link to comment
Share on other sites

90 m+ er hold som sjeldent blir brukt når det gjelder luftvåpen uansett type.

 

Man skal da ikke beklage seg over mindre kraft på slike hold.

Det beste vill nu vært å gitt slik info med en gang og ikke etter en stund.

 

Slik at debattanter viste hva man forhold seg til.

 

For meg ser det ut som du bruker dette PCP luftvåpen på ett hold det ikke opprinnelig er produsert for å brukes på.

 

Walther 1250 FT

Link to comment
Share on other sites

320bar på ei lita 4.5 potte ?? Er ikke det veldig mye ?

 

Nå kan jeg nada om pcp, men har hørt at ved høye trykk så deformeres skjørtet på kula. Men det gjelder vel kanskje de fleste kuler som ikke er beregnet på pcp ? Eller er jeg laaaangt utpå et eller annet jorde nå ?

 

Men 4.5 på 90 meter ? Må jo bli svært følsomt for vind og insekter :lol: Jada, siste var kødd.

 

Men skal ikke så nei og nei, for pcp vet jeg som sagt lite om. Syntes bare 90mtr med 4.5 høres mye ut for en anstendig og repeterende/gjentagende presisjon.

Link to comment
Share on other sites

320bar på ei lita 4.5 potte ?? Er ikke det veldig mye ?

 

Nå kan jeg nada om pcp, men har hørt at ved høye trykk så deformeres skjørtet på kula. Men det gjelder vel kanskje de fleste kuler som ikke er beregnet på pcp ? Eller er jeg laaaangt utpå et eller annet jorde nå ?

 

Men 4.5 på 90 meter ? Må jo bli svært følsomt for vind og insekter :lol: Jada, siste var kødd.

 

Men skal ikke så nei og nei, for pcp vet jeg som sagt lite om. Syntes bare 90mtr med 4.5 høres mye ut for en anstendig og repeterende/gjentagende presisjon.

 

niks det er ikke mye på en 4,5, men vær klar over at alt har forbedret seg.

 

Men vind spiller en STOOOOR rolle ;)

Link to comment
Share on other sites

Skjørtet blåses opp og deformeres, men er kvaliteten god vil den blåses/derformeres jevnt og fungere som styring. Er den skjev vil det gå i hytt og pine.

Skjørtet på .22 og .25 er selvsagt tykkere, men man får kuler uten skjørt, dvs mer eller mindre en blyklump...

 

ja og de med solid bakdel er noe dritt, fordi det går utover holdepunktet der kula blir matet inn i løpet, pluss at kula vil ikke ligge i en rett linje i lufta, sånne kuler blir mest brukt til skadedyr etc.

 

Predator/polymer kulene derimot er helt supre på presisjon og penetrering mot gods :wink:

 

Veit den kan tolkes feil hehe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Polymer ? Sånne plastkuler med stålinnlegg i fronten ?

 

Har hørt at ved bruk av slike i kraftige luftvåpen så kan deler av kula smelte fast i løpet pga den voldsomme hastigheten.

 

Jeg har prøvd noen slike selv og det virker som det har gått greit i Dianaen og en "Winchester" (Hatsan) som ligger på rundt 300mps/1000fps. Har ikke merket noe dårligere presisjon etter litt bruk av slike plastkuler.

 

Og de slår godt siden de er så harde foran. Men på lengre hold blir de umulige pga lav vekt. Blir omtrent som å hive en ballong i motvind :)

Link to comment
Share on other sites

5 grains på 90+??

De skivene skal jeg gjerne se.

 

På slike avstander er det gjerne 20 til 36 grains som gjelder.

Eneste med så lav vekt er vel de der Gamo gullforgylte jallakulene.

De går brennfort ut, men taper fart og presisjon rimelig fort.

 

90+ med 5grains?

Sorry, men nå må jeg flire litt.

Link to comment
Share on other sites

Polymer ? Sånne plastkuler med stålinnlegg i fronten ?

 

Har hørt at ved bruk av slike i kraftige luftvåpen så kan deler av kula smelte fast i løpet pga den voldsomme hastigheten.

 

Jeg har prøvd noen slike selv og det virker som det har gått greit i Dianaen og en "Winchester" (Hatsan) som ligger på rundt 300mps/1000fps. Har ikke merket noe dårligere presisjon etter litt bruk av slike plastkuler.

 

Og de slår godt siden de er så harde foran. Men på lengre hold blir de umulige pga lav vekt. Blir omtrent som å hive en ballong i motvind :)

 

Nei motsatt, selve kula er bly men tuppen er i polymer

Link to comment
Share on other sites

5 grains på 90+??

De skivene skal jeg gjerne se.

 

På slike avstander er det gjerne 20 til 36 grains som gjelder.

Eneste med så lav vekt er vel de der Gamo gullforgylte jallakulene.

De går brennfort ut, men taper fart og presisjon rimelig fort.

 

90+ med 5grains?

Sorry, men nå må jeg flire litt.

 

ja flir så mye du vil for meg, og det er ikke på skiver jeg har skutt

 

Kongler er gode skiver ;) De faller nemlig når man treffer 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...