Jump to content

Norrøna Recon dress


Jallamann

Recommended Posts

Lurte på om det muligens fantes en militær utgave som var og oppspore....

 

Mulig spesialsoldatene får Norrøna Recon i camo. Men de jeg har hatt i HV er ikke produsert av Norrøna, og langt fra norrønakvalitet. Samme model/passform. Har selv hatt Recon privat, og så virkelig fram til å få en i mil utgave.

Den første jeg hadde var produsert av Cato Ringstad, en virkelig skuffelse i kvalitet. Nå har jeg en som er produsert av Helly Hansen, mye bedre kvalitet men enda litt unna norrøna...

Link to comment
Share on other sites

Camo-modell her

M04%20jakke.jpg

 

 

 

Men dette er ikke Norrøna Recon.........

 

etter som jeg har hørt så lages de kun til forsvaret i Camo, denne dressen på bildet er en m 04, brukes i dag av forsvaret, bla. hv innsats. fåes kjøpt hos http://www.miltrad.no/

 

Forsvaret har også kjøpt dresser laget av Helly-Hansen og Bergans, Uten at disse har fått gode kritikker fra de jeg har snakket med.

Link to comment
Share on other sites

Recon dressen får man desverre bare kjøpt i grønn utgave. Det ble laget 500 Stk i camo utgave, disse dressene laget norrøna på bestilling fra forsvaret, og det var forsvaret som leverte stoffet. Norrøna har sagt at de lager gjerne flere dresser i camo, hvis de får stoffet. Problemet er at det "ekte" camo stoffet må kjøpes fra Gore i sverige, og de har ikke lov til å selge dette stoffet, uten tilatelse fra forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Recon dressen får man desverre bare kjøpt i grønn utgave. Det ble laget 500 Stk i camo utgave, disse dressene laget norrøna på bestilling fra forsvaret, og det var forsvaret som leverte stoffet. Norrøna har sagt at de lager gjerne flere dresser i camo, hvis de får stoffet. Problemet er at det "ekte" camo stoffet må kjøpes fra Gore i sverige, og de har ikke lov til å selge dette stoffet, uten tilatelse fra forsvaret.

disse dressene ble vel levert til spesial styrkene tar jeg ikke feil :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Recon dressen får man desverre bare kjøpt i grønn utgave. Det ble laget 500 Stk i camo utgave, disse dressene laget norrøna på bestilling fra forsvaret, og det var forsvaret som leverte stoffet. Norrøna har sagt at de lager gjerne flere dresser i camo, hvis de får stoffet. Problemet er at det "ekte" camo stoffet må kjøpes fra Gore i sverige, og de har ikke lov til å selge dette stoffet, uten tilatelse fra forsvaret.

disse dressene ble vel levert til spesial styrkene tar jeg ikke feil :)

 

De ble vel produsert i 2002 mener jeg....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Stemmer at Recon dressene havnet hos spes. folket. 02 høres ut som et treffende tall, det herrens år, og alt det der :lol:

Kvaliteten på dressene som er å oppdrive nå er nok ikke som Recon, men må du ha en, så er etter min mening. Hva nå en det er verd :roll: Nfm sin viper bukse og anaconda jakke av det bedre. Men for guds skyld, hold deg unna trær, steiner og pass på at stridsvest\ryggsekk, ikke gnager på dressen. Da har du plutslig en godt ventilert dress.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Trekker opp igjen denne tråden og spør:

Kva erfaringar har folket med denne dressen?

Då tenker eg den vanlege recon dressen frå norrøna som er i salg, og ikkje nokon forsvarsutgåve eller kopi.

 

Eg er på utkikk etter ein dress som dekker bruksområdet frå regnversbruk året rundt, via høgfjellsjakt, til toppturar på ski og andre meir eller mindre hobby-ekstreme stunt på ski eller føtter (ikkje klatring altso). Må vere slitesterk, då eg har ein skummel tendens til å slite ut ting...

 

Korleis er løysingar mtp jaktradio i denne dressen?

 

Fins der andre billigare dressar som dekkar det skisserte bruksområdet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare buksa, så jeg får svare for den...

God å gå i, gode luftemuligheter, virker som om den har god kvalitet. Det jeg ikke liker er at de er ganske "trang" i føttene, jeg må bruke makt for å kneppe igjen når jeg har beverskoene på meg. Så den buksa er utelukket når jeg skal kjøre telemark.

Men tror den holder en stund.. :)

Link to comment
Share on other sites

Ser der er litt forskjellige ideer med dressen som det er bilde av overnfor i camo. Jakken er av typen M-02 og er av gore-tex, ikke m-04 som er vanlig bomull eller noe.

Jakken er laget av helly hansen og er faktisk, etter mine erfaringer god, men blir meget fort slitt. (Heldigvis har forsvaret depo som disse byttes på, men det er da ikke sivilt).

 

Så og at det var en som anbefalte m-75, eller F1 jakken og regntøy. Min erfaring her er at F1 jakken er glimrende vinterstid sammen med hvitcamo. Men regntøyet er helt, totalt, og forbausende dårlig. Det er tett, for all del, men det er for tett. Går du 2 meter med det på, er du så klam at alle klærne ligger klistret inntil nettingen.

 

Klarer noen å få tak i M-02 og ikke ødelegge denne med å skli på svaberg o.l. er dette en glimrende dress med masse smarte lommer (Går bra med jaktradio i den ene brystlommen) og gode strammemuligheter.

Link to comment
Share on other sites

Trekker opp igjen denne tråden og spør:

Kva erfaringar har folket med denne dressen?

Då tenker eg den vanlege recon dressen frå norrøna som er i salg, og ikkje nokon forsvarsutgåve eller kopi.

 

Jeg har hatt jakken i noen år. Slitestyrken og evnen til å holde ut regn er ikke noe å si på. Imidlertid synes jeg ikke den er så egnet til relativt fysisk anstrengende aktiviteter. Den er dessuten relativt tung og klumpete til å være en gore-tex jakke etter mitt syn.

Etter å ha kjøpt meg en mer hendig Härkila pack-lite, så bruker jeg faktisk jakken nesten kun som regnjakke, eller på spesielt kalde og/eller hustrige dager. Da synes jeg den kommer til sin rett.

Med forbehold om at det har skjedd endringer på senere modeller, så fins ingen gode løsninger for jaktradio. Jeg har sittet på elgpost mange ganger med denne, men ingen av innerlommene eller fronlommene er spesielt egnet. Derimot har du en fiffig liten lomme på ene arma til snuseske :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Loddfåvne

Har du link til denne L.E.A.F Alpha dressen?

 

@alle:

Er det nokon andre aktuelle dressar som kan dekke omtrent same bruksområdet?

Norrøna Dovre er eit alternativ eg vurderar.

Fins der andre i omtrent same klassen?

(Treng ikkje nødvendigvis å vere grønn jaktdress, men som sagt er muligheit for bruk av jaktradio viktig).

Link to comment
Share on other sites

http://www.arcteryx.com/leaf (de reklamerer ikke akkurat for den serien :wink: )

 

Det er ikke for at jeg er en paramilitær tulling med armygear fetish. Liker arcteryx, men ikke standard fargevalg og "cafe latte-profilen". LEAF er arcteryx lagd for forsvaret og passer min bruk bedre. Hovedforskjellen ligger i lommer og farge.

 

Min konklusjon når det kommer til Recon er at den er sydd som en tanks, fantastisk trygg og god (i den forstand at uansett hva som skjer så kan du skalke alle ventiler og sette deg under en stein og være varm) men har en del å hente på passform og farge. Den er for alle praktiske formål svart på fjellet (reinsjakt).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en Recon-dress i to sesonger. Den virker svært slitesterk og har endel gode løsninger. Ifjor høst holdt den meg tørr fire regnfulle jaktdager etterhverandre, noe som er bedre enn andre dresser jeg har hatt. Buksen er (som alle Norrøna-bukser) litt kort i bena for meg, men siden jeg alltid bruker jaktstøvler til den er det ikke noe problem. Passformen, med smalnende ben, passer nok ikke for en med store leggmuskler. Mine pipestilker har god plass. Luftemulighetene er gode.

 

Jakken er romslig, lang og solid, med lufting under armene og gode lukkinger både rundt hette og ermer. Den strammer ikke, og er dermed god å skyte med. Jeg oppdager nye lommer hver gang jeg er på tur, men frontlommene er dessverre lite praktiske. De består av løsthengende netting, og tunge ting som patroner e.l. gjør at lommeinnholdet blir hengende litt nedenfor jakken. Dum løsning. Radioløsningen kan jeg ikke svare på - som linksskytter er radiolomme på venstre bryst uansett ubrukelig.

 

Recondressen er kanskje den beste rypejaktdressen jeg har hatt. Jeg opplever ikke fargen som noe problem, men er ingen reinsjeger. I skogen og i lavlandet bruker jeg den når det er kaldt eller mye regn, men på tørre dager liker jeg lettere klær. Jeg kan absolutt anbefale dressen for den som trenger en slitesterk og tøff dress. Prisen er imidlertid for høy. Jeg fikk min til innkjøpspris gjennom en kamerat, og tviler på at jeg hadde betalt full pris for settet. Det oppleves ikke så mye bedre enn Norrønas andre XCR-dresser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

Eg må berre ha meg ei runde eller tre i diverse butikkar å prøve dressar.

 

Bruken min blir omtrent som Hopalong beskriver. Rypejakt og regn/kaldt ver. Eg har andre lettare kle til bruk i godver og til lydlaus jakt (viss ikkje hadde eg nok gått for allrounderen Finnskogen). Farge og lydlausheit er i denne samanheng ikkje viktig for meg ved val av dress.

I tillegg må dressen rekne med å vere med på toppturar på ski, og andre skiturar i litt "skiftande" verforhold. Denne kombinasjonen med ski gjer jo til at eg er skeptisk til trang bukse, då den bør gå utanpå telemarkssko, type plast.

Lommar bryr eg meg ikkje sånn veldig mykje om, men er som sagt avhengig av ei eller anna løysing til jaktradio. Er drit lei jallaløysingar, radiosele eller jaktradio som slenger i ukurante lommar.

 

Prisen er høg, fair enough. Men eg er villig til å betale når eg skal invistere i sånt. Kvalitet og funksjonalitet går foran pris i denne samanhengen, sjølv om pris sjølvsagt vert vurdert.

 

Har Bergans, Berghaus, Härkila etc noko som kan konkurrere på kvalitet og funksjon i denne klassen?

Link to comment
Share on other sites

Passform er et subjektivt begrep, men arcteryx har feks alle buksestørrelsene (s,m,l osv) i lang, standard og kort lortfallhøgde. Det liker jeg. For min del så er Recondressen litt vell gavmild over midjen sett i forhold til høgden, men det finnes da mange som er rundere i kantene enn meg :wink:

 

Gerilljagrilldressen er vell kanskje litt krevende å få tak i, men jeg kjøper den gjennom en vanlig forhandler, som jeg riktig nok kjenner og var villig til å jobbe litt for å få tak i den.

Link to comment
Share on other sites

Var innom ei sjappe og titta litt på recon dressen i dag. Og samanlikna den litt med Dovre (Såg berre på jakkene). Det gjekk litt i Dovre sin favør i dag gitt. Recon sine brystlommer var ikkje særleg bra til jaktradiobruk. Den hadde og rett og slett for mange lommer og anna dill-dall etter min smak.

Link to comment
Share on other sites

Var innom ei sjappe og titta litt på recon dressen i dag. Og samanlikna den litt med Dovre (Såg berre på jakkene). Det gjekk litt i Dovre sin favør i dag gitt. Recon sine brystlommer var ikkje særleg bra til jaktradiobruk. Den hadde og rett og slett for mange lommer og anna dill-dall etter min smak.

 

 

Jeg har hatt min Dovre i 2 år nå og er VELDIG fornøyd. Dressen har alt. Mange lommer(godt plassert), gode luftemuligheter, vanntett, puster bra, god lufting, fin passform, god stoffkvalitet(har sklidd ned mange fjellskrenter uten så mye som en skrape i stoffet) og mye mer. Har ingen erfaring med Recon, men Dovre vil du garantert bli fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Angående passform på recon dressen, så syr norrøna på bestilling. Og er du heldig så betaler du ikke noe spesielt for det.

Slitestyrke på recon dressen, trur jeg ikke det er mange som matcher. Har hatt recon i flere "farger" og grønn siden 02. Og begge er nesten like fine. Og jeg bruker de ikke bare i sofan.

Radiolomme er det dårlig med på dressen. Da lommene er laget for enkel adkomst med stridsvest på.

Kjøpte en dovre dress til gamlingen, og den ser ut til å tåle detsamme, men med bedre jaktlommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Angåande Recon i kamuflasje så har eg ei jakke eg trur må vera ein slik modell. Den er kjøpt hos Norrøna ein gong for nokre få år sidan, dei hadde salg i Norrøna sine lokaler. Trur det berre har skjedd 1 gong. Inne i jakka står det ,modell nr 4097 AKL Kamuflasje. Eg betalte 1100kr.

Modellen er sikkert nokre år gamal og har ikkje den nyare typen XCR gore-tex. Over skulderpartiet og på undersida av armane frå albogen til håndleddet er jakka forsterka med tjukkare stoff/ekstra lag som er mørkegrønt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var for ikke lenge siden og prøvde norrønadresser i gore-tex,da jeg tenkte å kjøpe meg en,men slo det fra meg. De bråker for mye. Høres jo ut som en potetgull-pose som kommer gående. :? Den utgaven med børstet yttersie var dog noe stillere,men bråka i innerlagene/GTX`en den også. Jeg tenkte å ha dressen til smygjakt etter hjortevilt på dager med øsregn/kaldt vær. Til postering og fuglejakt/generell fritidsbruk er de sikkert supre.

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at Recon er uovertruffen sommer som vinter, og til alle typer jakt så fremt den blir benyttet til de værforholdene den er designet for.

Til smygjakt og posteringsjakt i stille og fint vær , når lyden bærer langt så sverger jeg til god gammeldags ull og vømmøl. (vadmel)

Link to comment
Share on other sites

Den har tapa glidelås, noe som ikke pleier å holde mål i pøsregn.

 

Så du mener at patenten med glidelåsen diskvalifiserer "Forelhogna"?

 

Tenker du da bare på "paclite" varianten, eller tenker du da på både "paclite" varianten og "den ordentlige gore tex" varianten? For det er da vitterlig to forskjellige systemer rundt glidelåsene på disse?

 

Nå har den riktignok to lags gore tex, men med yttermateriale i børstet mikrofiber - som gjør den noe mer støysvak.

 

Jeg har ikke brukt denne, men har tenkt på denne som et godt alternativ for en julegave til meg selv - da jeg synes Recon dressen blir noe overkill. (Jeg har jo både poncho og fjellduk i sekken)

Link to comment
Share on other sites

Men dovrejakken, - Er den liten eller stor i størrelsen? Eller er den "normal" ? Må ha S eller M, viss jeg må ha M er det i så fall pga. lengden og armlengden. Erfaringer med dette noen?

Eg oppfattar den som "normal". Eg brukar til vanleg L, og jakka passar meg i L.

Eg er veldig fornøgd med denne jakka som allroundjakke til jakt på fjellet, jakt i styggever og generelt til tur og friluftsliv. Til jakt i godver har eg andre jakker som er litt mjukare og meir lydlause.

 

PS: eg har den gamle modellen, den som var i salg tom i fjor. Det har vel kome ny modell i haust.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en del år i kongens utgave av recon dressen og kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd med den.

I forhold til de skall jakkene og buksene jeg har betalt for selv ( Noen Bergans og en HH) har den vært klart best på primær oppgaven, nemlig holde fuktighet ute. Spesiellt ved bæring av sekk har den vært meget god uten den vannlige gjennomtrengningen på skulderne. Hetta er også en favoritt.

Den holder også godt tett selv med lite vedlikehold og det har vært gunstig for meg.

Ser at enkelte synes den støyer mye, hvis de erfaringne er med kongens dresser så er det forskjell på Norrøna sin og de andre som ser rimelig like ut..Ellers så ble min en del stillere etter noe bruk og oppleves ikke som en støykilde jeg må ta hensyn til.

Noen småting er det som har irritert meg litt ( dette er en meget tidlig model så en del ting er sikkerert endret\utbedra):

Ingen krok på buksemansjett til å hekte i lissene på støvlene gjør bruk av lave boots til litt kjipt i terreng med røff lav vegetasjon ta buksen vil skli opp.

Smekken slipper litt fuktighet igjennom, men røverne skal nå engang ha det kjølig sies det, og den er fungerer godt til lufting under marsj ( hele dressen er god med tanke på temp regulering)

Lommene på jakka, her er det flere små ting. Skulderlommene er ikke tette nok til å blokk i uten plast rundt, hoftelommene er for dype for min smak da de henger under nedre kant av jakka hvis du har ting i de som er tunge med lite volum. ( Jeg snurper ikke i bunn av jakka hvis jeg ikke må )

Antall lommer er i overkant og kan være forvirrende i mørke med høy puls.

Mesh foring i alle lommer er ikke mitt førstevalg.( Løses ved å sy fast litt lav vekt fleece i de lommene man ikke vil ha mesh)

 

Hvis man er mye steinete terreng så skal man også være obs på at albue, knær og lortefall slites raskt hvis man kryper rundt, men holder tett selv med svært lodden pels. ( Min bukse holdt helt til jeg fikk et skikkelig hull)

 

Jeg må nå snart kjøpe dress selv og ei grønn Recon ligger meget godt an, det å holde seg tørr trumfer det meste for meg. Kamo ser jeg på som nice to have men ikke et krav, så lenge jeg ikke er villig til å dekke til all hud og fjerne alle reflekser fra våpen så anser jeg det ikke som påkrevd.

 

Ellers kan jeg bare på det varmeste anbefale den grønne gore-tex lua med fleece til Norrøna, den er ganske enkelt genial.

 

f

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at Norrøna laget camo-recon. Hadde en i KJK i 03/04.

Dimmepenga ble brukt på en grønn recon dress. Den lever enda i beste velgående. Jaktradio har jeg ikke erfaring med, og den er ikke den mest lydløse dressen som er laget. Enig i at den kan være litt trang nederst på benet. Men 12 timer ved elva i øsende regn og like tørr slår det meste!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...