Jump to content

Gaupejakta 09, REGION 6


Baktus

Recommended Posts

Da er det vel tid for å skille oss fra resten av landet og starte en tråd for trøndelagen.

Kvoten er jo avsatt så nå er det bare å spore enda mere enn før!!

 

Legger ved noen bilder fra den jeg skjøt forrige sesong. Bare for å piffe opp stemningen 8)

 

Utstoppagaupe009.jpg

 

Utstoppagaupe007.jpg

 

Utstoppagaupe004.jpg

 

 

Lykke til med den kommende jakten.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

KOPI AV "FATTERN`S" INNLEGG PÅ TRÅDEN GAUPEJAKT 2009:

 

Dette er fordelinga i N-T.

I 2008 ble det gitt tillatelse til å felle 34 gauper i Nord-Trøndelag. I år er fellingskvoten 37 dyr. Det til tross for at gaupa har fått skylda for økte tap på sau og rein.

I dag vedtok rovviltnemnda for Midt-Norge (region 6) årets jaktkvoter.

 

For Nord-Trøndelag er det tildelt følgende kvoter:

* Jaktområde 5 (Meråker og Stjørdal: To gauper (maks en voksen hunngaupe

* Jaktområde 6 (Frosta og Levanger): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 7 (Verdal, Inderøy, Steinkjer): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 8 (Yngleområdet for bjørn): Seks gauper (maks seks voksne hunngauper)

* Jaktområde 9 (Deler av Namsskogan som ikke er i område 8, Høylandet): To gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 10: (Fastlands-Leka, Fosnes, Nærøy, Namsos nord for RV 17): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

* Jaktområde 11: (Overhalla, Grong og Snåsa utenom område 8, Namsos før for RV 17): Tre gauper (maks en voksen hunngaupe)

* Jaktområde 12: (Fosenhalvøya, inkl. Namdalseid, Namsos sør for Namsenfjorden): Tre gauper (maks to voksne hunngauper)

 

Har vist sneket seg inn en feil i dette oppsettet. Jaktområdene har skiftet nr ved dette årets tildeling. Det korrekte for "mitt" vedkommende er som Fatter`n har påengtert i et innlegg lengre ned:

område 8. Stjørdal meråker har fått 3 dyr.

område 9 Åsen-Frosta har fått1 dyr.

område 7. Selbu-Malvik har fått 2 dyr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg snakket med fylkesmannen i N-T. Områdene har skiftet nummer, og

område 8. Stjørdal meråker har fått 3 dyr.

område 9 Åsen-Frosta har fått1 dyr.

område 7. Selbu-Malvik har fått 2 dyr.

 

Forhåpentligvis vil en fullstendig oversikt bli lagt ut på http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=2839 i løpet av ettermiddagen.

 

 

Bravo :wink:

Link to comment
Share on other sites

område 8. Stjørdal meråker har fått 3 dyr.

område 9 Åsen-Frosta har fått1 dyr.

område 7. Selbu-Malvik har fått 2 dyr.

 

 

Åsen- Frosta ser ut til å ha blitt ett eget tildeligsområde, hva med resten av Levanger og nordover :?:

Noen som har en komplett liste med de NYE tildelingsområdene :?:

Link to comment
Share on other sites

Oppdaget denne tråden litt for seint gitt... :oops:

 

Men for å samle trådene litt kan jeg klippe og lime selv også, med den fordelen at jeg blant annet kan klippe vekk alle de stygge ordene jeg har ytret og føler for å ytre..

------------------------------------------------------------------------------------------

Siterer:

 

Kvotejaktsområde 15: 4 gauper (maksimalt 2 voksne hunngauper).

Fosenhalvøya inkludert hele Namdalseid kommune og de deler av Namsos kommune som ligger sør for Namsenfjorden og vest for Løgnin.

I februar deles området inn i 2 områder med hver sin del av totalkvoten på 4. Området deles i en søndre (a)) og en nordre (b)) del gjennom fylkesgrensen, der kommunene Åfjord, Roan og Osen utgjør område b). Fra og med 1. mars slås delområdene sammen til ett kvotejaktsområde med samme totalkvote.

 

Kvotejaktsområde 15a): 2 gauper (maksimalt 1 hunngaupe).

De deler av Namsos kommune som ligger sør for Namsenfjorden og vest for Løgnin, samt kommunene Namdalseid, Verran, Mosvik, Leksvik og Flatanger.

.

Kvotejaktsområde 15b): 2 gaupe (maksimalt 1 hunngaupe).

Kommunene Osen, Roan og Åfjord.

------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg leser det for 5. gang og kan ikke se annet enn at den teoretiske kvoteøkningen i praksis er en reduksjon for tidligere kvotejaktsområde 12, nåværende kvotejaktsområde 15.

 

Bakgrunnen er kjent, i kommunene Åfjord, Roan og Osen sliter de med tap til gaupe og jerv.

I de nevnte kommunene hadde dyktige jegere og sporere ringet inn flere gauper ifjor, men uten å få tak i dem, noe som i stor grad skyldes været og ustabile snøforhold.

At begge deler har blitt tatt til følge av "øvrigheta" er jo lett å se, men det har altså gått på bekostning av resten av kvotejaktsområde 15, det såkalte Kvotejaktsområde 15a)...

 

 

Dette vil i praksis bety at hvis vær og snøforhold blir som de pleier å være i "yttre strøk" altså Åfjord, Roan og Osen så vil sjansene være små for at kvoten blir fyllt på Kvotejaktsområde 15 og dermed daler sjansene for ekstratildeling på linje med aksjekursene... :(

 

 

We are not amused...

Link to comment
Share on other sites

Hvis kvoteområde 15 og gamle 12 er identiske, så har vel området fått totalt 4 dyr mot 3 i 2008. Så om 15b ikke greier sin kvote i år heller, så får dere jo fra 1. mars annledning til 2 nye dyr. Eller tar jeg helt feil??? Kan jo bli lenge å vente da :D men den som venter på no "godt" osv. :P

Link to comment
Share on other sites

Dette vil i praksis bety at hvis vær og snøforhold blir som de pleier å være i "yttre strøk" altså Åfjord, Roan og Osen så vil sjansene være små for at kvoten blir fyllt på Kvotejaktsområde 15 og dermed daler sjansene for ekstratildeling på linje med aksjekursene... :(

 

Det bør, gjentar bør, være mulighet for å plukke tak i et tilleggsdyr hvis det felles to dyr raskt i 15b, i allefall hvis disse ikke er voksne hunngauper. I allefall inntil månedsskiftet, så får de heller trekke inn den ekstratildelinga hvisomatte begge dyra fra 15a "frigis" for hele området på marsen.

 

Å "vente på mars" som Fattern antyder, er ikke direkte gledelige nyheter. I allefall ikke for de av oss som jakter på "yttersida" der snøen er en stor, stor knapphetsfaktor. Spesielt utover i mars...

 

Tror også at en nøkkelfaktor er registrering av familiegrupper, hvis det dukker opp noen i løpet av jakta. Nå er det vel såpass hektisk at det stort sett kun jaktes i noen få "kjerneområder"... Jeg tør i allefall banne på hvor den første sporlinja gås for vår del. I fjor var det seks gauper oppe i den "lia" andre februar...

Link to comment
Share on other sites

Regner med at hvis man ser bort fra Åfjord, Roan og Åsen så er det 5 hovedområder som blir jaktet rimelig intenst, 3 av disse består vel stort sett av de samme jaktmannskapene som etterhvert har lært seg å bli rimelig mobile.

 

Faren er som nevnt at tyngdepunktet for jakten konsentreres på 1-2 steder og at man dermed overser andre mulige sporgrupper ellers i kvotejaktsområdet, med derav følgende mangel på nye rapporteringer av familiegrupper.

Den andre ulempen er den vi allerede har erfart, at familiegrupper som er for nært opptil hverandre ikke registreres som mer enn 1 gruppe, dermed vil nærliggende grupper ikke bli tatt inn i vurderingsgrunnlaget.

 

Sålenge Kvotejaktsområde 15b) ikke får felling er det nok overveiende sannsynlig at de vil sitte på den kvoten ihvertfall til begynnelsen av mars, uten at det vil frigis noen ekstrakvote for kvotejaktsområde15a) før den tid.

Og om det i det hele tatt blir gitt noe ekstrakvote etter den tid sålenge kvoten på det samlede kvotejaktsområde 15 ikke er fyllt....se DET gjenstår å se...

 

Kort sagt: Catch22

 

I realiteten er tildelingen en avkorting av fjorårets kvote.

Link to comment
Share on other sites

hvordan har det vært med registreringer rundt om kring i region 6?

Jeg har på følelsen av at det er blitt registrert flere familie grupper enn det ble i fjor, men det er vist mindre registreringer enn i fjor. Jeg lurer egetlig på om de tror på det som blir gjort rundt omkring.

2 av registreringene som ble gjort i levanger ble kunn trolig familie gruppe, det er jo et tegn på at de ikke tror på de som er ansatt til å registrere familie grupper.

GANSKE FORTVILT AKURTATT NO.

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

Akkurat det problemet jeg snakker om i innlegget ovenfor her.

 

Hvis det blir funnet/påvist spor etter to familiegrupper innefor en radius på 2,5 km. så vil det bare bli registrert som 1 familiegruppe uansett, dette for å forhindre feilregistrering av samme familiegruppe to ganger.

 

Problemet er at dette praktiseres så strengt at de islamske "Sharia-lovene" blir rene barnematen i forhold, blant annet ser man glatt gjennom fingrene med at den ene familiegruppen består av 3 gauper og den andre bare to....

Likeså overser man også det faktum at to familiegrupper kan være adskilt av en isfri fjord...

 

Dessuten har man altså det problemet at denne regelen ikke tar høyde for at en økning i gaupebestanden automatisk vil føre til større tetthet av familiegrupper...

 

Problemet er altså ikke underrapportering av spor og observasjoner, men snarere at de ikke blir tatt til følge som resultat av regelverket, noe som selvsagt vil føre til store mørketall i statistikken...

 

Hva angår de som er ansatt for å registrere spor....jeg snakket med en som fortalte at han hadde fått beskjed om å sjekke spor på isen i sundet her for å se om en familiegruppe kunen ha krysset over til den andre siden, de trodde ikke på ham når han sa at isen ikke bar kråka engang...

Link to comment
Share on other sites

Vi har observert spor etter mor og unge som ikke ble dokumentert (spora var halvgamle når vi fant dem, det begynte å snø - og så gikk snøværet over i høljregn. Vi gadd ikke ringe engang...) Men de kan være registrert i en av nabokommunene uten at jeg har fått det med meg. Vi observerte spora helt i grensa mellom tre kommuner.

 

Kunne godt tenke meg at dokumenterte familiegrupper ble lagt ut som store skraverte sirkler i rovbasen for hvert år, slik at en kunne ha oversikt over hvor det er hensikt i å lete spor...

Link to comment
Share on other sites

Ja hva skal man si... :?

 

Det tusler en familiegruppe rundt borte ved Grønnlia ute på Bergsmyran, det er en familiegruppe på sørsiden av sundet og en ditto på nordsiden utover mot Verrabotten, det er en gaupe med unge som holder til i lia ovenfor naboen 700 meter borti her, ditto ovom en gård 5 km. lenger borti bygda, samt en familiegruppe på Tua.

Og det er altså det vi vet om i den yttre delen av Verran.

Av disse er antagelig to registert i statistikken...

Link to comment
Share on other sites

Her var det engasjement gitt. Og "svartmaling". I og med at jakta starter på en søndag i år regner jeg med at kvoten "får bein" å gå på og jaktlagene blir fulltallige. Jeg tror ikke vi sitter med fasiten om hvor mye gaupe vi har før vi kommer godt ut i februar så jeg ville spart litt "svartmaling" til da :wink:

 

hvorfor skal vi ikke vite hvor mye gaupe det er nå, men i Februar vet vi det???????

Link to comment
Share on other sites

I og med at jakta starter på en søndag i år regner jeg med at kvoten "får bein" å gå på og jaktlagene blir fulltallige.

 

Det kommer vel mer an på føreforholdene 1.februar enn kvotetildeling og bestandsgrunnlag...

 

Nå har jeg langt fra noen full oversikt over fjoråret, men om jeg husker rett - første helga hadde Verdalingene 5-6 gauper inne, Steinkjer to gauper innringa, Overhallingene hadde 6-7 gauper innringa, på Fosen hadde to jaktlag 5-6 gauper innringa hver... Altså ca det tredoble av kvotene i hver av disse regionene "under kontroll" de første dagene i jakta. Da starta jakta på en fredag, med nysnø på fredag, lørdag og søndag...

 

Ta bort snøen, så kan det være så mye gaupe og så store kvoter man bare vil.

Link to comment
Share on other sites

Det er lært mye på feiler som er gjort i jakta i fjord i område 15b, å det er kartlakt ruter som gaupa bruker og er sett, mest i område mellom Åfjord og Roan.

Så innsattsen er øket mye på sporing i år.

Det at vi har fått egen kvote på fosen er stort i mine øyne, for da blir ikke presset så stort at alle trenger å sammles runt de første sporet som blir sett.

Men det kan letes spor på flere steder.

Intressen for jakta er økt betrakteli di siste åra i komunene her.

Så i år håper vi på fullpott :)

Link to comment
Share on other sites

hvorfor skal vi ikke vite hvor mye gaupe det er nå, men i Februar vet vi det???????

 

Jeg vet ikke hvordan det er for ditt vedkommende, men jeg bruker å få inntrykk av bestanden på den aktuelle viltarten jeg jakter på, først ETTER at jeg har jaktet en stund. Forhåndsinntrykket har ikke så rent sjeldent vist seg å være feil. Feilmarginen har gått opp og ned ca like ofte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er for ditt vedkommende, men jeg bruker å få inntrykk av bestanden på den aktuelle viltarten jeg jakter på, først ETTER at jeg har jaktet en stund. Forhåndsinntrykket har ikke så rent sjeldent vist seg å være feil. Feilmarginen har gått opp og ned ca like ofte.

 

I mange områder gås det nok betydelig mange fler meter på gaupesporing før jakta fra første sporsnøen og ut januar, enn det gås i løpet av de få hektiske dagene jakta pågår.

 

Når det er sagt, er det også mange områder hvor det aldri sporgås og aldri registreres spor, rett og slett fordi det enten ikke er noen som går der, eller fordi de som går der mangler kompetansen (eller interessen, eller evnen til å gi beskjed videre...)

 

Men det er absolutt ironisk at den nasjonale bestandsregistreringa først avsluttes 28.feb, altså i god tid etter grovarbeidet i jakta er unnagjort...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke noe gaupejakt i Rissa, Ørland og Bjugn nei. Rett over fjorden derimot har vi i alle fall ei gaupe pga. store tap av sau på beite i sommer.

 

 

Har no vært gaupejakt i Rissa kommune før om åra iallefall, jeg har ikke registrert endring på det men har nok ikke sjekka spes om det da, (skal gjøres no)

Link to comment
Share on other sites

Skal på gaupjakt for første gang om ei ukes tid hær i nærområdet. Har hatt flere guaper i løpet av sommeren/høsten og vinteren som har vært i terrenget og forsynt seg av både hjort og rådyr. :twisted:

 

Har du noen tips til meg med tanke på forberedelsene og selve posteringa?

 

Takk!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gaupejakt er vel kanskje den mest utfordrende og vanskelige jakta du kan bedrive i norge, iallefall hvis du skal jakte alene og uten hund.

Krever mye lokalkunskap om hvor gaupa går, og hvilke ruter den har. Og slik kunnskap får man bare igjennom årevis med sporing.

 

Kan anbefale boka Gaupejeger av John S. Opdahl, den kan du lære mye av.

Link to comment
Share on other sites

Skal på guapjakt for første gang om ei ukes tid hær i nærområdet. Har hatt flere guaper i løpet av sommeren/høsten og vinteren som har vært i terrenget og forsynt seg av både hjort og rådyr. :twisted:

 

Har du noen tips til meg med tanke på forberedelsene og selve posteringa?

 

Takk!

 

Det første du må gjøre, er å avtale med en hunde ekvipasje som du vet sporer, og loser gaupe :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...