Jump to content

Gaupejakta 09, REGION 6


Baktus

Recommended Posts

Kommer som en bombe hvist vi skal få ekstra dyr, så effektive som vi har vært di siste åra så skal vi naturligvis straffes for det :shock::evil:

 

Vet noen her om det blir lagt ut dokument på det nye forslaget ??????

 

Litt rart det på mitt jaktomeråde, å det e at dem berre har slått i sammens 11a og 11b.

Skjøtes det her gaupan da . så er det jo den kvoten dem foreslo først , altså 7 gaupa på omeråde 11.

Det er ikke lagt til noe tilleggsdyr med andre ord.

Da kan det bli flere da ! :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1 gaupe skutt idag :D

På formiddagen hadde vi ringet inn 2 gauper. De skilte lag i uttaket, og en onge ble skutt etter ca. 30min los.

Etterpå ringet vi inn den andre gaupa, og etter hvert ble det uttak.

Losen gikk lenge uten at det ble noen skuddmuligheter, og vi avsluttet når mørket begynte å sige på.

Men en fin dag med gaupefall :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det begynner å gå veien innpå Innherred også ja, blir vel close race i dag da. :D

 

Her ute fra Fosen kan det rapporteres om at ungen til den gaupa som ble skutt forrige helg datt i går, lørdag.

Nå konsentrerer sporerne seg om å finne noe større å bryne seg på her. :)

Resultatet av rovviltnemndas møte var at kvotene på Fosen ble slått sammen, de konfødererte i Åfjord, Roan og Osen ble igjen bragt inn under unionen og vi fikk tilbake dyret som ble trukket da jakten ble stoppet sist helg.

Altså har vi strengt tatt ikke fått noen dyr av tilleggskvoten, men skyter utfra opprinnelig plan.

 

Så får dagen vise hva den bringer til kvelds, skitt jakt folkens!

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir skudd ekstremt store "hugauper" rundt omkring. Fra 17 kg å oppover...

Har vært med på endel gaupefall, men sjelden opplevd hugauper noe spesielt over 15 kg og har den hatt unger sjelden over 14...

 

Hva spiser de hugaupene på 17-18-19 kg?? de kan da umulig ha unger?? eller...

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir skudd ekstremt store "hugauper" rundt omkring. Fra 17 kg å oppover...

Har vært med på endel gaupefall, men sjelden opplevd hugauper noe spesielt over 15 kg og har den hatt unger sjelden over 14...

 

Hva spiser de hugaupene på 17-18-19 kg?? de kan da umulig ha unger?? eller...

 

 

Her har jeg inntrykk av at de har ligget fra 16-19 kilo, ofte med unger og.

Den som ble skutt her ute veide 18-18,5, hadde en unge og var etter sigende "smellfeit".

Men så lever de godt på både sau, rådyr, hjort, elg og tamrein, pluss alt det småvilt de finner.

Link to comment
Share on other sites

Synes det blir skudd ekstremt store "hugauper" rundt omkring. Fra 17 kg å oppover...

Har vært med på endel gaupefall, men sjelden opplevd hugauper noe spesielt over 15 kg og har den hatt unger sjelden over 14...

 

Hva spiser de hugaupene på 17-18-19 kg?? de kan da umulig ha unger?? eller...

 

 

Her har jeg inntrykk av at de har ligget fra 16-19 kilo, ofte med unger og.

Den som ble skutt her ute veide 18-18,5, hadde en unge og var etter sigende "smellfeit".

Men så lever de godt på både sau, rådyr, hjort, elg og tamrein, pluss alt det småvilt de finner.

 

 

Javel, jo jeg skal absolutt ikke påstå at det ikke går hugauper på 17-19 kg rundt i skogene det betviler jeg ikke. Men, har selv hørt og erfart at det meldes inn hugaupe da en ikke finner synlige kjønnsorgan. Så jeg tror at noen av de virkelig store "hugaupene" kanskje har noen skjulte baller:-)

Link to comment
Share on other sites

Tja, den jeg skjøt i -93 var ei hugaupe på 18,5 kg. den gikk uten unge, det ble skutt ei på 18 ifjor, også uten unge såvidt vi vet, og i år ble det skutt ei på 18-18,5 kg. med unge og den var etter sigende smellfeit.

Når det gjelder innmelding av feil kjønn så kan vi jegere ta feil, det trengs litt inngående gynekologiske undersøkelser for å være 100% sikker, men det er en feil som rovviltkontaktene sjelden gjør, og som kontrollørene ikke skal gjøre.

Og til slutt havner jo gaupa hos NINA, og der gjør de ingen feil, selv om vi ikek alltid er enige med dem. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg du er vel skeptisk til våre myndigheter. gaupene blir, som Stykkjunker skriver, kontrollert av rovviltkontakter m. flere.

I Åsen for noen år siden, ble det rapportert skutt hunngaupe, og jakta ble stoppet pga. oppnådd hunndyrkvote. I ettertid viste dette seg å være en unge, og jakta ble igjenopptatt ei lita uke senere. Dette er selvfølgelig kjedelig for de som kanskje er på ferske spor, men slik er regelverket. Det er derfor viktig at riktig dyr blir rapportert. Enten unge, hunn eller hann.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det begynner å gå veien innpå Innherred også ja, blir vel close race i dag da. :D

Resultatet av rovviltnemndas møte var at kvotene på Fosen ble slått sammen, de konfødererte i Åfjord, Roan og Osen ble igjen bragt inn under unionen og vi fikk tilbake dyret som ble trukket da jakten ble stoppet sist helg.

 

Dette var forjævli :evil: . At itj kvoten kan få stå som den var låvet fram till 1 mars, eller ut mars for den skyld.

Vi har plagdes med dårli føre og mye snø, å sjer spor fra ca 10 forsjelige dyr i området vårt, men det er krevende tereng å vanskelig å ringe inn dyr.

Men det at de er vanskelig å få tak i dyra betyr ikke at di ikke er dær.

Når det gjøres på dette vise har vi ikke sjans til å holde mengden nede. :evil:

Synd at roviltnemnda ikke holder ord, å snur mening mitt i jakta :evil:

Link to comment
Share on other sites

En viss fare for at "Rypesksk" og de andre separatistene i Åfjord, Roan og Osen ikke blir tesnakkan på et par år nå da...

Gaupejakta på Fosen ble formellt avsluttet i går, og i dag datt gaupa som ble påskutt igår etter et lengre søk i bratte bergvegger på sørsiden av sundet her, noe som betyr at hele kvoten for Fosen ble skutt i bratte heiene rundt Verrasundet..

 

Nå har vi plenty med krevende terreng her, dårlig føre og mye snø har også blitt "velsignet" med i bøtter og spann..

Og at vi skulle være såååå mye dyktigere enn gutta på den andre siden av fylkesgrensa tviler jeg også på, kanskje litt bedre organisert, men..

Jeg tror vi står igjen med den muligheten at apotekeren på Inderøya har tatt feil av mengden med gaupe på Fosen, rett og slett.

 

En annen ting som slår uheldig ut er at kommunene i Sør-Trøndelags delen av Fosen ikke er tatt med i sporingsprosjektet for gaupe, dermed vil man ikke få noe sikkert tall på hvor mye gaupe det egentlig er her ute.

Link to comment
Share on other sites

Det har sikkert med organiserin og erfaring det er folt mulig, men at rovviltnemda snur på en kvotte som er satt fram till 1 mars på grund av at noen roper høyere en andre, syns jeg er meget betenkelig. :?

 

Nå ble vi også invitert over til Åfjord-siden for å jakte gaupe, men fikk etterhvert beskjed om at det kanskje ikke var så lurt om vi trengte oss inn på andres jaktmarker da det ikke var full enighet blant alle som jaktet på gaupe i Åfjord... :?

Det KAN være en svakhet i organiseringen, men det kan også være en nabokrangel for alt jeg vet, uansett har vi ikke noe ønske om å skape ufred og misstemning.

 

Organisering er lettere enn det høres ut, man må bare bli enige om en målsetning og hvordan man skal nå den målsetningen, så må man fordele oppgaver og prøve det ut i praksis.

Når man har prøvd det i praksis noen år har man fått såpass med erfaring at man kan gå gjennom organiseringen igjen og fordele oppgavene på nytt, for ingen blir født som utlært ekspert, og andres erfaringer må tilpasses terrenget man skal jakte i.

 

Vi surret omkring i skog og fjell her i 5-6 år mens gaupa lurte oss trill rundt, før vi endelig forsto hvordan man skulle gjøre det.

Nå har vi skjønt såpass mye at vi kan begynne å lære, og det ser ut som det gir resultater.

 

Nå har vi fordelt oppgavene i tre grupper:

 

Sporsøkerne som flakser rundt til alle døgnets tider for å finne nye spor og registrere tidspunkt og retning på dem.

"Finduskompaniet" som består av de som langsomt fryser ihjæl på post.

"Langløperne" som klatrer berg opp og skrent ned med hundene.

 

Av disse har de er det helt klart hundeførerne som har den tøffeste jobben, det krever en god porsjon entusiasme for å trene hunder til gaupejakt og uteholdenhet for å klatre i ulendt terreng etter gaupa en hel dag eller fire.

Postskytterne sitter jo for det meste bare stille og fryser...i stillhet, men "frossenkjøttgjengen" er også nødvendige brikker i spillet.

Sporfinnerne har kanskje den mest utakknemlige oppgaven, å dra seg ut av en varm seng midt på natten for å sjekke om telefonen fra han som mente han så et gaupespor borti lia virkelig stemmer, det er ikke sååå festlig, men nødvendig.

Uten sporfinnerne blir det rett og slett ingen gaupejakt, da kaster man bare bort tid med å fingranske revespor og grave i gamle elgspor.

 

Som en av gutta sa: Sporing er 99% av gaupejakta, resten er bare flaks som fordeles på hundeførere og postskyttere.

 

 

Når det gjelder vedtakene til Rovviltnemnda så er jeg litt usikker på hva jeg skal mene.

De hadde jo helt klart fordelt kvoten mellom område 15a og 15 b, og det skulle vare til 1. mars.

Men på en annen side så hadde de jo også fordelt kvoten etter visst antall hunngauper.

Vi vet jo alle hva som skjedde, et av våre naturvernende forbund fant det lønnsomt å klage til Direktoratet for Naturforvaltning, som igjen gikk inn og overstyrte Rovviltnemndas vedtak... :(

 

En helt annen sak er at det er ikke sikkert at gaupajakta varer så lenge som til 1. mars, hvis ikke gutta i område 13 bestemmer seg for å spare på kvota til slutten av jakta.

 

Jeg tror gaupejakta i trøndelagsfylkene kunne vært tjent med at jegerne samlet seg og satte igang seriøs sporing i god tid før jaktkvoten skal faststettes, sånn som det er nå har ikke Rovviltnemnda andre tall å gå etter enn minimumsestimatene fra NINA, og det er akkurat hva som ligger i navnet, et MINIMUMsestimat.

Inntil vi klarer å presentere sikrere tall på hvor mange gauper som egentlig rusler omkring i de trønderske fjell og skoger så har naturvernerne og DN en altfor lett match med å stikke kjepper i hjulene på en fornuftig forvaltning av en gaupebestand som etter mitt skjønn er i ukontrollert vekst.

Link to comment
Share on other sites

Vi bærer ikke noe nag mot derre, det er nemda vi er irriterte på.

Det har ikke blitt noe broblemer om derre har kommet hit på jakt, for vi er mer en intrisert i å lære vordan dette skall gjøres, for vi er nye i fage( for di om noern kansje tror di er værdensmestre da:) men di fins vell over alt).

Stort sett så er vi enige jegerne i mellom, det er kun et fåtals grund eiere vi sliter med.

Vi prøver mer og mer med hunder no, vi har en donker å en finskstøver som er med ut, å jeg bestiller vell en laika i dag.

Men vi ser ut til å henge for langt bak gaupa, for når vi føler vi er nærme så blir det mørkt.

Vi tar mer en gjærne i mot tips fra andre med meir erfaring.

Vi har fått ei ny gaupe på kvoten no, håper den blir der i hælgen også.

Sporing å telling før jakta er en ting som helt sikkert skulle vært gjort bedre, for å dokumentere.

Men det virker som det ikke er så mye gaupe folk i bygda når det er snakk om å leite kun spor :? .

Men det er dokumentert minst 3 forskjelige familjegruper kun i åfjord, å det er minst de samme på roan.

Vår råviltkontakt gjør en meget god jobb med å dokumentere å levere inn bevis, men det virker ikke som det går inn hos nemda.

Det skulle vært et møte på fosen ei god stund før jakta, med informasjon om sporing gjærne om jakting og deling av erfaring, vi har jo ikke større område en at de måtte ha gått bra :)

Link to comment
Share on other sites

Vi stiller litt i samme kategori som Åfjord-Roan, i og med at vi er i samme region som et meget godt "innjagd" gaupejaktlag og vi er rimelig ferske sjøl, og har rekruttert en del folk som også er rimelig ferske på gaupejakta.

 

Det jeg ser vi sliter mest med, er innringinga. Nok folk til å lete spor helst før det er lyst, folk som er sikre nok til å både se alle gaupesporene, vurdere alder og vurdere retning (!) på gaupesporene. Normalt sett er det enkelt, men gaupa kan gå flere ganger i eksakt samme sporrekke. Spesielt når den går inn og ut av terreng. Det krever at en både finner sporet, og at en følger sporet en del meter for å kvalitetssikre - det ene sporstempelet i veikanten er ikke nok til å være helt sikker. Vi har brukt en del tid i år både på å jakte på innspor som egentlig var utspor, og på å sende hundefører inn på spor som går i en annen retning enn det som ble angitt. Og på spor som var meldt som helt ferske, men som var fra dagen før. En skal ha sett en del gaupespor for å være sikker på dette. Jeg er langt fra noen garantist sjøl...

 

Sporleting fra bil blir for usikkert, og er en bare en person i bilen er det nesten håpløst. Når ringen skal slås må en finne seg i å gå ringen, til fots etter vei eller på ski/truger om det er mulig. Helst bør en slenge en kar etter sporet først som sist. Går han ut gaupa, har en i allefall ferske spor å starte på. Ofte vil han rusle rett gjennom terrenget og finne utsporet der innringere har missa sporet over en vei.

 

Å sende hundefører etter et nattspor som går inn i et terreng koster for mye tid hvis ikke ringen er 100%. Send noen andre, ha hundefører på "stand-by", gå ringen, finn utsporet. Ny ring, garanter at gaupa er inne - sett ut postene og send inn hundefører.

Link to comment
Share on other sites

Ganske interessant å lese utkast til forvaltningsplan for region 6...

http://www.fylkesmannen.no/HØRINGSUTKAST_2008_6BVd-.pdf.file

 

Det er altså vedtatt et bestandsmål på gaupe på 12 familiegrupper. 2 i Møre/Romsdal, 2 på Fosen, 5 i Nord-Trøndelag, 3 i Sør-Trøndelag. Grovt omregna til antall individer: 12 individer i Møre/Romsdal, 12 individer på Fosen, 30 individer i Nord-Trøndelag, 18 individer i Sør-Trøndelag. Totalt 72 individer.

 

For 2008 ble det dokumentert 23 familiegrupper i området, tilsvarende 138 individer. Altså 66 individer flere enn hva bestandsmålet tilsier. 7.februar 2009 ble det skutt to hanngauper i mitt hjemområde. 8.februar fikk vi dokumentert ei familiegruppe (mor +1) og spora ett enkeltdyr. I ettertid har vi spora minimum to forskjellige enkeltdyr, mest trolig har det vært snakk om tre forskjellige.

 

Altså har vi mest trolig hatt 7 gauper i mitt lokalområde før jakt i år. Et område på drøyt 100 kvadratkilometer på flateste Innherredsbygda, og knappest et kjerneområde for gaupe. Eller sagt på en annen måte, vi har hatt en tiendedel av bestandsmålet for gaupe i region 6 innenfor et lite område sør for Steinkjer... Dette er selvsagt ikke gauper som "bor" innenfor dette området, men gauper som har dette området som del av sitt faste leveområde. Eller gauper som har vandret inn på "vinterbeite" etter rådyr eller fulgt de sporadiske reinsflokkene ned i bygda.

 

Og dette sier jeg ikke for å sutre, klage, sjokkere, provosere, irritere eller agitere. Jeg sier det for å fastslå et faktum. Vi har mye gaupe i Nord-Trøndelag...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...