Jump to content

Gaupejakta 09, REGION 6


Baktus

Recommended Posts

  • Replies 233
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er litt som forekomstkartene for en del rødlista plantearter, det er egentlig et "utbredelseskart" over botanikernes vandring... :mrgreen:

 

 

Som den famøse og lenge utdøde "Trønderlaven" som plutselig dukket opp igjen da en botaniker ruslet en tur i skogen... :lol:

 

 

Ellers ser jeg at vi er stort sett enige her, men jeg glemte å nevne kopimaskina til apotekeren på Straumen, den har jo hotlink til MD. :roll:

I sannhet et nyttig redskap (ikke kopimaskina altså) når man trenger innsigelser på upopulære vedtak, og klagemuren er svært lydhør...

 

Vi kunne nok gjort enda større innsats med sporing i forkant av registreringene , men med det registreringsregimet vi har i dag er det ikke akkurat fristende, særlig ikke med tanke på at alt du legger i jobben kan bli erklært verdiløst og bortkastet med et pennestrøk. :|

På en annen side, om vi rett og slett boikottet hele registreringen, hvor mange gauper hadde det vært på statistikken da???

En utdødd art på lik linje med Trønderlaven?

Link to comment
Share on other sites

På en annen side, om vi rett og slett boikottet hele registreringen, hvor mange gauper hadde det vært på statistikken da???

En utdødd art på lik linje med Trønderlaven?

 

Jaktlaget mitt sendte pengene på sporingslinene tilbake. Er jo ikke akuratt noe vits i det vi gjør, og det er jo synn.

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen må nok angripes både praktisk og politisk.

 

Praktisk gjennom den ordninga vi har i dag, ved at de som interesserer seg for dette bygger nettverk i sine lokalområder og gjerne også litt vidt utover, der det rapporteres sporobservasjoner til jegerne, og at jegerne tar ansvar for kommunikasjon opp mot rovviltkontaktene. Dette gjør de fleste i dag, men nettverk kan alltid bygges ut...

 

Politisk gjennom interesseorganisasjoner og politiske parti (de fleste er vel medlem av et eller annet som jobber opp mot denne problemstillinga på et eller annet vis) der det kreves DNA-registrering av gauper. Helst alle, men spesielt familiegrupper. Da har en mulighet til å skille disse fra hverandre, uten å ta hensyn til tid og sted, som dagens avstandskriterier bygger på.

Link to comment
Share on other sites

Ja, sjå der . donkeren er ikke bare en hare og revhund nei :!:

:wink::mrgreen:

 

Den beste gauphunden som har ekstistert her på Helgeland var en Dunker. Hunter het han,og holdt til i Vefsn på Helgeland. Han var etter hva jeg har forstått nesten like god til å komme seg frem i terrenget som gaupa, og kom han seg ikke etter var han en mester i å finne en veg rundt slik at han kom på sporet igjen. Han omkom dessverre da han gikk igjennom elveisen under revelos.

Link to comment
Share on other sites

Herr Stykkjunker

Jeg vil akkurat det samme som, nemlig jakte gaupe, men det nytter fint lite hvis det ikke er en bestand som går an å jakte på. Nå vet ikke jeg fasiten på antall gauper i region 6, men hvis det er slik at det er mye gaupe, så gjør MD oss en tjeneste og hvis det er lite gaupe så ødelegger kravet om høyere avskyting for jakta i mange år fremover. Og når det gjelder å fryse ballene av seg så har jeg holdt på med det siden jeg første gang satt på en harepost for 25 år siden. Der snakker vi om jaktform som er krevende :D Den største utfordringen med gaupejakta er å få folk til å sitte rolig på post i fire-fem timer i tjue blå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nåvel herr Møkkerbakken, jeg kjenner ganske mange mennesker bosatt på det sentrale østlandet som bestemt hevder at det nesten ikke finnes gaupe her i landet, de har vært opptil flere turer i Frogneparken ute å se så mye som et spor, ei heller har de sett snurten av dyret samme hvor mye de har speidet ut gjennom vinduet på toget ut til Holmlia...

 

Den særnorske sosialdemokratiske likhetstanken er kanskje ikke så lett å gjennomføre i praksis som enkelte av våre folkevalgte ønsker og tror.

 

Hva angår mengden av gaupe i bestemte områder av midt-Norge så våger jeg å hevde at den er betraktelig større enn både DN, MD, NINA, Naturvernforbundet og vi jegere aner.

Jeg tenker som så at de gaupene vi registrerte ifjor har neppe gått i oppløsning, og hvis det ikke har blitt flere av dem, les: økning i gaupebestanden i Midt-Norge, så må gaupene rett og slett ha sluttet å formere seg... :shock:

 

Hvis så er tilfelle er det lite vi og MD kan gjøre med det.

Om det motsatte er tilfelle, at gaupene har formert seg og bestanden har økt, så gjør MD gaupebestanden en bjørnetjeneste ved å innskrenke jakten i de områdene hvor det er påvist større mengder gaupe enn man har beregnet på forvaltningsnivå.

Enden på visa blir uansett at gaupene vil formere seg til næringsgrunnlaget blir så dårlig at reproduksjonen stagnerer og bestanden går tilbake til pre-1990 nivå.

Akkurat det vil vi først og fremst merke på en marginal rådyrbestand og stadig mindre gaupespor i lavlandet, mens samene vil merke større press på reinsflokkene sine.

Etterhvert vil dette roe seg ned og man kan henge gaupebørsa på veggen i påvente av neste bølgetopp i gaupebestanden en tiårs tid fram i tid.

 

Harejakt har mange forskjellige aspekter, alt fra blåfrosne tær til kaffekos ved bålet mens losen klinger muntert i liene. :)

Vet også om en som sverger til harajakt som den beste kur mot bakrus, han fyrer opp et bra bål å varme seg på, bryter seg en dugelig bardunge og slipper bikkja.

Deretter sover han makelig rusen av seg mens losen sirkler rundt ham, det påståes også at han faktisk har hatt med seg skudd til hagla ved enkelte av disse anledningene... :D

Link to comment
Share on other sites

"Den som sover, synder ikke" :mrgreen:

 

Men over til gaupa. Du kan da ikke mene at bestanden av gaupe skulle vokse i takt med artens teoretiske formeringspotensiale. På tross av at gaupa har få naturlige fiender, så vil jakt, trafikk, skader, sykdom, ungeoverlevelse og mattilgang danne grunnlaget for bestanden påfølgende år. Hvilken innvirkning disse faktorene har hatt på bestanden siden ifjor er jeg ihvertfall ikke kar om å si. Det er et faktum at søknader om erstatningssøknadene har gått ned http://www.rovviltportalen.no/content.a ... language=0 og at Trøndelag har den sterkeste rådyrstammen i landet. Årsakene til det er mange og sammensatte og tallene gjelder kun for de seneste årene. Om trenden fortsette gjenstår å se. Mine egne feltnotater om gaupespor viser at en må tilbake til 94 for å finne tilsvarende lite spor som i år, men dette gjelder mitt nærområde og kan vel knapt sies å være representativt for regionen. De tre foregående årene var det godt med spor. Men fasiten for mitt vedkommende foreligger ikke før i mai :D .

Link to comment
Share on other sites

Hmm, hvilket kjønn var dette da? :|

Godt at de fikk tatt den uansett da, trasig med dyr som forsvinner etter skuddet...

 

 

Gaupa ble alivet i går ja, Ho gaupe på ca 12/13 kg.

Vi sendte inn to stk tyske jakterriere som etter hvert klarte og lokkalisere gaupa.

Full los og intens krig i ei god stund, vi klarte etterhvert og lokkalisere såpass att vi fikk gravd noen hull og fikk

avliva ho.

STOR takk te Reidar Kvam som (i mine øyne) offret hundene for og få avsluttet gaupas pining.

Det gikk etter forholdene meget bra med begge hundene. Noen arr og sår ble det, men etter en tur hos vetterinæren har begge det helt fint.

Makan te "sinnsyke" hunder og pågangsmot har jeg aldri vært i nærheten av å oppleve før.. :D:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

E de dæ ja Ivar!!! Arti å sjå kjentfolk! :D

 

Det har vel ikke vært så mye snø å se sporene i heller i år da. Eller så går du på feil sted :wink:

Du kan ta på andre sida av dalen for deg. Området ytteråsen, hegra, sondalen har hatt et sauetap på hele 19% i 2008. Her er det gaupa som har stått for det meste. Dette er tall fra mattilsynet, de "tillater" et tap på 4%. De mener det er kritisk at det blir tatt ut gaupe i dette området under kvotejakta. Så gaupa er der den, og det er mer en nok av den. (rett meg hvis jeg tar feil Baktus, ang tallene fra mattilsynet)

Jeg også har sett mindre gaupaspor i år, men det har noe med snømengden å gjøre, det er jeg helt sikker på.

En annen ting... jeg har aldri hørt om så mange observasjoner av gaupe som i år. Senest på søndag var det observert ei gaupe i øfsti som jakta rev. 4 gauper observert på By for ei uke siden. Ei i midt gevingfeltet for noen dager siden, og ei i byggefeltet i elvran 2 dager etter jakta startet. Tydelig at det er mye observasjoner nede i bygdene. Lite mat i skogen nå som sauene er inne i fjøset og rådyra er nesten oppspist vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Nei herr Møkkerbakken, kainn du itj hør.. :P

 

Mine angivelige påstander om at gaupebestanden har tatt seg opp takt med artens teoretiske formeringspotensiale har faktisk like stor relevans og sannsynlighet som forvaltningens påstander om at gaupebestanden ikke har tatt seg opp i det hele tatt.

Det finnes ikke pålitlig tallmateriale som bekrefter noen av disse påstandene, hverken fra min side eller fra forvaltningen, det som derimot er helt klart er at forvaltningen foretar sine beregninger utfra et system som ikke er kalibrert med tanke på en økende gaupebestand.

 

Hva som har gått med av gaupe under regulær jakt finnes det ganske så nøyaktige tall på, likeså har man god oversikt år det gjelder påkjørsler i trafikken, skader forøvrig blir gjetting..

Men når det gjelder overlevelse basert på næringsgrunnlaget så har du jo allerede nevnt at deler av trøndelagsregionen har den sterkeste rådyrbestanden i landet, dette i tillegg til sau og tamrein skulle borge for gode overlevelsesmuligheter for gaupa.

 

Erstatningssøknader og tap av bufe overlater jeg glatt til Jibrag å svare på, men for min del legger jeg merke til at det sjelden har noe for seg å søke om erstatning for dyr man ikke kan bevise er tatt av rovdyr.

 

At du nevner 1994 som et lavmål for gaupebestanden tar jeg til inntekt for mine påstander om lokale forskjeller innenfor vår region, det er nemlig synonymt med det året gaupebestanden nærmest eksploderte her ute, samtidig med at rådyrbestanden omtrent kollapset.

Les: det siste året jeg jaktet rådyr heimrøstes i forrige årtusen...

 

Essensen av det hele koker ned til at vi er ikke like, ei heller våre omgivelser.

Om gaupa er fåtallig oppe i Vømmøldalen så er den desto mer tallrik her ute i Martin Kvennavika's fjorder... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er et faktum at søknader om erstatningssøknadene har gått ned http://www.rovviltportalen.no/content.a ... language=0 og at Trøndelag har den sterkeste rådyrstammen i landet. Årsakene til det er mange og sammensatte og tallene gjelder kun for de seneste årene.

 

Det er også et faktum at statistikken for erstatningssøknader gjelder for fem arter av rovdyr, og for hele landet - og det sier følgelig lite om utviklinga i region 6. Det er også et faktum at reindriftsnæringa vil merke oppgangen i gaupestammen raskere enn saunæringa, rett og slett fordi rein er et byttedyr gaupa har en sterkere preferanse for. Og i reindriftsnæringa er det katastrofetap i år.

 

I mine hjemtrakter er det observert gaupe gjentatte ganger i beitesesongen, og forrige helg hadde vi rimelig kontroll på fem gauper bare innenfor "bakgården" min. Og det er knappest noe kjerneområde for gaupa selv i midt-norsk skala. To av disse fikk som kjent stempla høl i seg. Likevel var det langt fra katastrofale tap av sau/lam, og årsaken tror jeg rimelig sikkert er at vi fortsatt har en formidabelt sterk rådyrstamme. Fortsettelsen kjenner vi fra perioden 96-98, rådyrstammen kollapser, gaupa går over på sau og reproduksjonen stuper. Og da blir det lite gaupe igjen. Og gjett hvem som får skylda da?

Link to comment
Share on other sites

Neida, dette trenger vi nok ikke Snåsakaillen til. Det er bare å lese verneorganisasjonenes klager for årene 1999-2008, så skjønner du hvor det bærer. De har helgardert i ti år nå, og påstått at gaupekvotene vil føre til en total utryddelse av gaupa. Hvert eneste år. Og til tross for kvoteoppfyllelse hvert eneste år, har det vist seg å være feil - bestanden har økt.

 

Men det ene året de får rett, er det klart at de vil bruke dette for alt det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at en økende hjortebestand gjør det mere levelig for gaupa. Kalv og 6 tagger tatt av gaupe i Sona. Gaupa som datt i Forradalen hadde tatt ei kolle. Hjortfarmen i Selbu har mistet 6 kalver til gaupa den siste tiden. Det er mulig vi får en jevnere høy bestand av gaupe nå enn "krakket" for 10-12 år siden. I allefall her i dalføret (område åtte)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke hjorten være enda mer lettpåvirkelig av predasjon fra gaupe, sammenligna med rådyr? Under gode forhold kan rådyra få trillinger (snitt antall fødte har man vel funnet er 2.3!) og årets geitekje kan selv nedkomme med kje som åringer. Hjorten har en kjønnsmodning mer lik elgen (pares som 1.5 eller 2.5-åring) og får aldri mer enn en kalv (sies det).

Link to comment
Share on other sites

Sett fra gaupas synspunkt, vil den jo få et større utvalg og mere mat i spiskammerset. Bedre vilkår, og flere unger har mulighet til å vokse opp, med andre ord. Men sansynligheten for at revirene blir så mye trangere er usansynlig, og dermed vil overskuddet trekke ut til områder der byttedyrene er mindre i antall enn området de kommer fra. Konsekvensene er vel de vi ser nå, med naboområder der rådyra er nesten vekke, og gaupa kan sees oftere og oftere på matsøk. Går man tilbake til tiden da bestefar og jeg var smågutter :lol: var det langt til fjells man måtte for å jakte gaupa. nede i dalbunnene og i nærheten av folk var den sjelden eller aldri å se. samme utviklingen har vi også begynt å fa se hos jerven. den trekker også ned mot folk etter søken på mat. Jeg tror man må ned på størrelsene av områder for tildeling av fellingskvote. Ei gaupe skutt 6-7 mil unna et beiteområde, har liten innvirkning på problemene i ett annet.

Link to comment
Share on other sites

Nja, om forskerne har rett i sine beregninger er det ganske så store forskjeller i arealbruk hos gauper i områder med tette byttedyrbestander, kontra områder med lavere byttedyrbestander. I Bergslagen i Sverige er man vel under 200 kvkm, om jeg husker rett.

 

Men klart, at det finnes alternative byttedyr er absolutt en faktor som vil stabilisere gaupestammen. Det er vel forsåvidt også derfor Midt-Norge har hatt rimelig bra med gaupe i senere tid - tamrein, rådyr, småvilt samla på ett bord.

Link to comment
Share on other sites

Krysser fingrene, håper og ber....at vi i det minste skal få tildelt EN gaupe til å jakte på her ute...

 

Ellers kan det bemerkes at jeg har sittet og lest statistikker, rapporter, regler og tillegg til regler i timesvis her...

Resultatet er at jeg er enda mer frustrert, deprimert og oppgitt...hvem påsto at kunnskap er makt? :?

 

En ting er at vi Nord-Trøndere, fullblods eller ikke, har vært litt for slappe til å følge opp sporingslinene våre, sånt er jo bare å servere forvaltningen og disiplene til apotekeren på Straumen en utrydningstruet gaupestamme på fat... :(

Så har vi "filteret" som alle rapportene skal gjennom, det var tettere enn jeg ante, og forklarer jo tydelig hvordan det har seg med disse familiegruppene som ikke finnes på papiret.

Men i tillegg har vi den delen av Fosen som ligger under Sør-Trøndelag, den er ikke en del av sporingsprosjektet og fremstår som en stor hvit flekk på kartet der det statistisk ikke finnes gaupe... :|

 

Siden vi har skutt den ene familiegruppen her ute sønder og sammen så må den siste familiegruppen være av en type særdeles spreke langdistanseløpere, den beveger seg jo rundt her ute med en fart vi ellers bare ser på Autobahn i Tyskland og dukker opp på de utroligste plasser til omtrent samme tid...

Link to comment
Share on other sites

Siden vi har skutt den ene familiegruppen her ute sønder og sammen så må den siste familiegruppen være av en type særdeles spreke langdistanseløpere, den beveger seg jo rundt her ute med en fart vi ellers bare ser på Autobahn i Tyskland og dukker opp på de utroligste plasser til omtrent samme tid...

 

Heisann !

Synes personlig at man skal prøve å unngå å jakte på familiegrupper jeg da ?

Har en liten :idea: på som man gjør ved elgjakta. Når det kommer ku med 2 kalver , da skytter vi bare en kalv.Når kua kommer på neste post så blir familiegruppa spart . Dermed kan man jo også si at man har spart kua for feilskyting og ,trodde det var en kvige ,når den kom utan kalv ! Elgku med en kalv, skyter jeg aldri kalven ifra kua...,..Men det er no meg det da!!

:idea::idea:

Hvis man jakter på familiegruppe av gauper , og vet at gaupa har 2 unger .

Bør man slippe gaupe nr 1 som kommer på postn, Da dette er garantert morgaupa :!: Og heller vente til ungene kommer diltene etter, og heller ta en av de. For de kommer garantert sporet etter mora :!: Det er prøvd og oplevd det personlig .men dere vil sikkert ikke vite va jeg gjorde da ?hihihi. det var på en såkalt skyddsjakt i renbeiteland i sverige, i sammens med svenske samer. :roll: Det er jo også umoraliskt å skyte gaupemor i fra ungen/ungene å, eller hva :?:

Det er kanskje vanskelig for mange å måtte slippe en gaupe , men da får du respekt av meg som jeger i allefall.

Det skal jo gå an. Har selv måttet slippe 20 spirings okser i elgjakta , okse kvoten var full da. En liten sammenligning det da :!:

Men det er vel vanskelig ,når det er sånt styr om bli først til å skyte gaupa i gaupjakta. for det har blitt en konkurranse mellom jaktlaga og bygdene. slik opplever jeg det. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje vanskelig for mange å måtte slippe en gaupe , men da får du respekt av meg som jeger i allefall. Det skal jo gå an. Har selv måttet slippe 20 spirings okser i elgjakta , okse kvoten var full da. En liten sammenligning det da :!:

 

Nja, hvis en fikk tildelt to fjorokser eller en voksenokse, og slapp 20-spiringen for å ha muligheten til å skyte to fjorokser istedet - da ville sammenligningen vært bedre :wink:

 

For det er jo det som er saken i de fleste områdene nå. En får tildelt to gauper, er den første hunngaupe er jakta slutt. Forøvrig er jeg enig med deg i at familiegrupper burde vært unntatt fra jakt, slik de er i en del andre områder av landet. Men det er en problemstilling at 15.februar er satt som siste sporingsdag i overvåkningsprogrammet fordi det er da man regner brunsten for å begynne. Allerede da kan gaupa jage vekk ungene, og en kan påtreffe hudyr i tospann med hanndyr. Altså viskes familiegruppebegrepet ut allerede i starten av jakta.

 

Løsningen hadde selvsagt vært å åpne for jakt fra 1. januar, med fredning av familiegrupper frem til 15. februar. Større kvoter, ettersom man ikke jakter på den reproduserende delen av bestanden, og hyppigere feltkontroll for å sørge for at det ikke jaktes på familiegrupper, men bare enkeltdyr. Dette ville selvsagt også gjøre jakta vanskeligere, blant annet fordi en måtte sørge for at det sporet en går på er et enkeltdyr (f.eks ved baksporing i x antall meter).

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å svinge her. Debatten har blitt mer nyansert og tilogmed Lodotten begynner å prate om å spare familiegrupper. Klart vi skal beskatte predatorer på lik linje med matvilt, men interesse, kunnskap og tradisjon kommer ikke av seg selv. Da må vi ha en bestand som tåler god beskatning over tid slik at kunnskapen om slik jakt blir så stor at vi til slutt greier å plukke ut de individene som er lystmordere, også på barmark. Da kan det ha betydning for de som driver med beitedyr i utmark :D

Link to comment
Share on other sites

Ja du Lodjursjägeren...

 

Nå hadde vi ikke akkurat noen planer om å skyte hugaupe og på den måten stopp jakta på halvveien her da...

Gutta som sporet og ringet inn gaupa rapporterte spor etter et stort og to små dyr, da var det jo naturlig å tenke som så at det var snakk om hugaupe med to unger.

Så når den store gaupa passerte postrekka og det kom først et lite, og senere enda et "mindre" dyr på samme posten så klandrer ihvertfall ikke jeg skytteren for at han skjøt.

Dessverre viste det seg at avstanden lurte ham litt og gaupa var ei voksen hugaupe...

 

Den forvaltningsmodellen som nevnes her er jo rett og slett sunn fornuft og skulle være selvsagt i de fleste områder og tilfeller, men det er ikke alltid kartet stemmer med landet og at fasiten blir fulgt. :?

 

Og vi venter...og snøen den laver ned...tiddelibom...

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å svinge her. Debatten har blitt mer nyansert og tilogmed Lodotten begynner å prate om å spare familiegrupper. Klart vi skal beskatte predatorer på lik linje med matvilt, men interesse, kunnskap og tradisjon kommer ikke av seg selv.]

 

Hallois der ute .

Selvsagt synes jeg at man ska ha rett til å ytre sine egne meninger utan at det blir ståhei av det.

Dette var bare en ide ,å ingen kritikk av andre . At det blir skutt noen gaupehoer er ikke til å unngå :!:

Men det hadde vært en :idea: å spare familie gruppene for jakt, der man med stor sikkerhet er familiegruppe da :wink:

Tror det er plasser i norge som praktiserer slikt :?::?:

En :!: er som jibrag svarte med ved et innlegg lengre opp på denne siden, at man ikke jakter på familiegrupper i fra 1 januar å fram til 15 februar . Dette hadde vært noe å prensantert de som sitter å bestemmer slikt :?::?:

Jeg hadde vært for noe slikt jeg.

Link to comment
Share on other sites

Ja du Lodjursjägeren...

 

Nå hadde vi ikke akkurat noen planer om å skyte hugaupe og på den måten stopp jakta på halvveien her da...

Gutta som sporet og ringet inn gaupa rapporterte spor etter et stort og to små dyr, da var det jo naturlig å tenke som så at det var snakk om hugaupe med to unger.

Så når den store gaupa passerte postrekka og det kom først et lite, og senere enda et "mindre" dyr på samme posten så klandrer ihvertfall ikke jeg skytteren for at han skjøt.

Dessverre viste det seg at avstanden lurte ham litt og gaupa var ei voksen hugaupe...

 

Den forvaltningsmodellen som nevnes her er jo rett og slett sunn fornuft og skulle være selvsagt i de fleste områder og tilfeller, men det er ikke alltid kartet stemmer med landet og at fasiten blir fulgt. :?

 

Og vi venter...og snøen den laver ned...tiddelibom...

 

Det var ikke ment som noen kritkk av andre :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

i kveld en gang!

 

Hørte rykter om at åsbyggen var ute av vurderinga, så det er bare å ta fram tynnkaffen i kveld :wink:

 

Kommer som en bombe hvist vi skal få ekstra dyr, så effektive som vi har vært di siste åra så skal vi naturligvis straffes for det :shock::evil:

 

Skjønner ikke det går ann å ta ut så lite dyr av den enorme stammen med gaupe vi har her,

Skulle vi tatt ut lik lite elg i forhold til tilveksten som på gaupe, så hadde det vel ikke vært noe mere gras igjenn i hele Åsen, på samme måte som at nesten alle rådyra nå er spist av gaupe :!::shock::?:evil:

Link to comment
Share on other sites

Kommer som en bombe hvist vi skal få ekstra dyr, så effektive som vi har vært di siste åra så skal vi naturligvis straffes for det :shock::evil:

 

Som forventa ingen tilleggsdyr på oss :shock::shock::shock::shock::?:?:?:evil::evil:

 

Gauptelefon er nå oppdatert......

 

(Hadd itj æ rekna t 100 førri no, hadd æ hatt et j...a godt forslag t ka vi kunna ha jort me dæm som leksom har peil på gaupstammen :evil: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...