Jump to content

den perfekte revekula!


PederR

Recommended Posts

Her kan dere som skal diskutere kuler ta og diskutere side opp og side ned med div ladninger og kuler dere bruker til rev/predatorer så slipper vi alt det skriveriet i Revjakt tråden :)

 

jeg bruker forøvrig 300 win mag og 6.5x55 nu

300 win mag ladd opp med 150 grs Nosler Accubond opp til 1000m/s i utgangshastighet

6.5x55'n er ladd opp med 120 grs Nosler Ballistik Tipp i rundt 800m/s

eller bruker jeg mye fabrikkammo i 6.5x55'n

Grunnet mine valg av kuler er for at jeg enda er på testing med rifle på rev men jeg vil ikke bruke den vanelige v-max'n som alle bruker

MVH Peder

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til ferdigrulla Winchester Silver Tip 55gr. for min .223.

Den har vist bedre inntrengning ved treff i ribbein enn bl.a. Nosler BT 40gr. og Barnes Varmint Grenade 50gr. Og likevel ikke et tilfelle av gjennomskyting så langt. Hvertfall når jeg har prøvd dem.

 

Kunne tenkt meg å prøve v-max, men da jeg ikke lader selv koster den fort flesk å kjøpe ferdigrulla.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker ei 308 med 110 grains v-max, siden jeg ikke skal ta vare på pelsen.

den lader jeg med 45grain rhino 11 som tilsvarer N-130 hvis jeg ikke tar helt feil. den ladningen gir en hastighet på rundt 960-970 m/s og da skyter jeg nesten flatt ut til 200m

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en "haug" med rem varmint kuler på 45 gr til min 223. de var på billigsalg hos jakt og friluft. jg har hatt noen gjennomskytinger, men både rev og bever er døde i smellen. de går gått også i min savage, med 1-9snurr. har også 55gr blitz king, og brukt de på bever. kommer vel til å prøve den nye v.maxén på 53gr, men får se. ikke nødvendig akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Det blir meget bra resultat med 110 grn i 300 wm. Tyngre kuler går nesten alltid igjennom.

 

110 grn kula trenger en patron som 300wm for å fungere optimalt. Mindre patroner gjør en god jobb de og, men den går alltid igjennom og lager et mess. Meget fin til bever er 110 grn.

 

Personlig sverger jeg helst til 22-250 og 35-36 grn sierra varmint eller barnes VG kuler. Har skutt flere rever med 50 grn også, men her har den gått igjennom noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ang. 40 grs. v-max. Skjøt to rever i går kveld. De gikk ned som fluer. Som normalt tenkte jeg og bestemte meg for å hente de i dag tidlig. Det var 30 min. mellom fallene. Begge revene låg helt utslått, og jeg forsikret meg om det noen minutter etter skuddene også.

Merkelig var det i dag da jeg skulle hente de. Den ene var vekk. Greide å rede ut hvor den hadde tatt veien. Trodde det var en annen rev som hadde tatt den med seg, men oppdaget den 50 m nedom åtet, fortsatt i live. Ikke noe kjekt. Kula traff der jeg siktet, skrått forfra inn i skulderbladet. Det ser ut til at kula har blitt pulverisert i beinet og ikke trengt inn. Vel, reven ble tatt av dage med salongenkule i skolten. Skutt med .222 rem og utg.hast. på 1020 m/s. Skuddholdet var ca 90 m. Som sagt: traff der jeg siktet, så det er ikke der feilen ligger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke finere kaliber enn 6,5x55 i skapet ! Hvilken ammunisjon bør jeg velge for minst mulig å ødelegge pelsverket ? (lader ikke selv)

 

Velg ei solid og kanskje litt tung kule. Lapua mega 10,1 gram, Norma Oryx 10,1 gram, Lapua Naturalis 9 gram? osv.

Link to comment
Share on other sites

Ang. 40 grs. v-max. Skjøt to rever i går kveld. De gikk ned som fluer. Som normalt tenkte jeg og bestemte meg for å hente de i dag tidlig. Det var 30 min. mellom fallene. Begge revene låg helt utslått, og jeg forsikret meg om det noen minutter etter skuddene også.

Merkelig var det i dag da jeg skulle hente de. Den ene var vekk. Greide å rede ut hvor den hadde tatt veien. Trodde det var en annen rev som hadde tatt den med seg, men oppdaget den 50 m nedom åtet, fortsatt i live. Ikke noe kjekt. Kula traff der jeg siktet, skrått forfra inn i skulderbladet. Det ser ut til at kula har blitt pulverisert i beinet og ikke trengt inn. Vel, reven ble tatt av dage med salongenkule i skolten. Skutt med .222 rem og utg.hast. på 1020 m/s. Skuddholdet var ca 90 m. Som sagt: traff der jeg siktet, så det er ikke der feilen ligger.

 

 

Lite kjekk opplevelse...

Link to comment
Share on other sites

432205_10150867865415200_554725199_12705437_1538357742_n.jpg

150 grs accubond i 1000m/s gjør ihvertfall jobben. fikk en for 2 helger siden :)

skutt med 300 winchester magnumen

 

kan fortelle at kula gikk inn i halsen på reven og ut magen men lettere sagt, kula er jeg ikke redd for å bruke på rev med den effekten accubonden viste

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dessverre ikke finere kaliber enn 6,5x55 i skapet ! Hvilken ammunisjon bør jeg velge for minst mulig å ødelegge pelsverket ? (lader ikke selv)

 

Jeg bruker Sierra Varminter 85gr. Denne ladet til snille 900m/s gir god effekt uten at reven ser ut som en vrengt polvott etterpå.

 

Edit: Beklager, ser nå at du ikke lader selv. Hva med Rekrutt ammo da? Har ingen erfaring med den selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Lurer litt på å lade meg noen 110gr vmax i 308, men er det sånn at den må lades hardt for å få en høy fart? eller kan jeg lade den svakt, for å ikke sprenge hele skrotten ?

 

For å komme med noen erfaringer ang. kuler til rev. 308 er og blir ikke et optimalt kaliber for rev. Bevares det dreper reven hurtig og effektivt, men vil uansett vær stygg med pelsen. kanskje spesielt om man bruker varminter kuler og det er nettopp pga farten. En slik patron vil være et kompromiss. En varmintkule trenger svært høy fart for å ikke gå igjennom en reveskrott.

 

De optimale kaliberne til rev vil alltid være .224" og de som er noe mindre slik som .17.

 

Når det gjelder valg av kule, så er nok alt av varmintkuler brukanes. Holder nok derimot en knapp på barnes varmint grenade 36 grn som det ultimate til rev i min 22-250.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Nosler BT 40 grs, Hornady V Max 40grs og Sierra Blitzking 50 grs. Skutt 18 rev med nevnte kuler. Kun 1 stk ikke gjennomskudd. Skuddavstand 75-150m. Kal 222 Rem.

Skal bruke 17 Rem og 25grs V Max for kommende vinter. Regner med at det blir færre gjennomskudd.

Link to comment
Share on other sites

150 grs accubond i 1000m/s gjør ihvertfall jobben. fikk en for 2 helger siden :)

skutt med 300 winchester magnumen

 

kan fortelle at kula gikk inn i halsen på reven og ut magen men lettere sagt, kula er jeg ikke redd for å bruke på rev med den effekten accubonden viste

 

Med en 300wm har vell kulevalg liten betydning når det gjelder rev :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå er vel dette kanskje som å banne i kjerka akkurat her, men har tenkt litt....Får sinnsykt god presisjon med den lot`en med Nato ammunisjon jeg har(7,62x51).

Dersom man skulle tro befalet man hadde når man tjenestegjorde, så legger kula seg når man treffer noe, derav de store ødeleggelsene.

Vil jo tro at denne kan fungere til rev, selv om det er en forholdsvis spiss helmantel?

Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Vil jo tro at denne kan fungere til rev, selv om det er en forholdsvis spiss helmantel?

Noen som har prøvd?

 

Banne i kjerka? Den beste revekula er den som ligger i torva bak en dau rev, uansett hvordan reven måtte se ut. Selvsagt litt avhengig av en jakter etter skinn eller ikke - men det er det jo forholdsvis få som gjør.

 

De første årene jeg jakta rev ble samtlige skutt med nato-ammo, og jeg kan ikke si jeg hadde noen dårligere effekt med dette enn alt annet jeg har prøvd (og det begynner å bli en del...). Hvis en ikke treffer grove bein fungerer kula som ei vanlig helmantla spisskule og fyker rett gjennom - men på rev trenger du ikke store ekspansjonen for å få den i bakken. Gode treff i hjerte/lunge med 308 er nok til å legge reven flat. De gangene jeg traff bogbein eller rygg ble utgangen rimelig stygg. Og dette tyder jo ikke på annet enn at det stemmer det som blir sagt om nato, dvs at den er infernalsk ustabil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bruker 20gr Accutip fabrikkammo i .17rem. Kula blir igjen i 95%av skudd,men treffer en litt langt bak,så ligger innmaten igjen på snøen og Mikkel springer fra 20-70m og illskriker før den legger seg :roll: Prøvde 20grs Berger MEF med heller dårlig resultat. Mikkel sprang opptil 70m med gjennomskudd i eller rett bak bog. :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Har selv skutt to rever i høst med Winchester Supreme Elite i 308W. Den første var på 10.august på bukke jakt. Den kom på rådyrlokken. Den vred seg rundt akkurat idet jeg trakk av,så jeg traff bakkant av høyre bogblad..kula gikk ut venstre lår. Klaska rett i bakken på 15 meter. Nummer to var midt i oktober..der ble det midt i maskineriet..datt som en sekk på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Den " perfekte " revkula vil være avhenging av flere ting. Hvor langt er skuddholdet, og hvilket kaliber brukes ? Ei kjempekule i feks 6.5 ( som je bruker sjøl ) kan gjerne være ei 95 gr VMAX, dersom holdet er ca 100 m og lengre. Dersom holdet er som på åta mi, ( 55 m ) ser reven ille ut med samma kula. Ei 222 ell 223 med VMAX på samme avstand er helt topp, sjeldent med utgang da. På korte hold 50 m + og 6.5x55 er Speer TNT 90 gr ladd med 37 gr N-135 og Fed 215 helt topp, har skutt mange uten særlig ødelagt pels, og de er daue i smellen. Er det mye vegetasjon rundt åta er det en fordel med " knall og fall ", reven er ikke lett å finne igjen dersom det er mye kratt og kjerr. Er det åpent og fint på skuddplassen så det ikke er ett problem at de løper noen meter, så er Lapua FMJ i 6.5x55 ( Ikke boat tail )100 gr ei kule som ikke ødelegger noen ting, og plassert der den skal sitte detter de fleste på skuddplassen. Denne fås kjøpt fabrikk ladd også, mener det står " Lapua Trainer " på pakka, de skal være forholdsvis runde i tuppen. For dere som skyter fugl så er ei kule som også egner seg meget godt i 6.5 på feks rype, har ikke fått ødelagt noen enda.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat handlet meg en 204 ruger som hovedsakelig skal brukes på rev.

Bestilte sierra blitzking 32 grs og barnes varmint grenad 26 grs kuler til denne.

Men lurer på om der er noen som vet hvem som selger eller om der er noen som selger

Amerikansk krutt i Norge? Ser av div tabeller at det gir mellom 2-300 meter mer i fart enn

det jeg har funnet av norske ladedata....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Skal prøve hvilken presisjon eg får med Rhino 50grs i .223 ,er den bra blir den testa ytterligere på rev seinere i år.

Har hørt endel om vind-avdrift på Rhino kuler,men får no se hvordan den oppfører seg før eg event. kan ytre meg for eller imot.

 

Noen som har prøvd desse på rev,eller rent generelt?

 

Våpenet er en Ruger M14 m/A-strut

Link to comment
Share on other sites

Åtejeger94:

140 a-max er stygg med reven.

 

TerjeN77: Har brukt Rhino kula i 221 Fireball. Felt ett få antall rever. Kula er god, men alle blir gjennomskutt.

Hadde heller ikke topp presisjon med den kula. Gav akseptable fjellrype slakt. Selv med skudd i ryggen og ut i brystene.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dårlig å ha høststormer i mai:mrgreen:

 

Har skutt to rever i vinter. Én med 110grs V-Max, 308 og den andre med 140grs A-Max 6,5x55. V-max'n delte reven i to, og a-max lagde et lite hull på den ene siden og ca 50mm hull på motsatt. Neste vinter blir det 123grs scenar!

Link to comment
Share on other sites

Da rhino kula ble brukt, hadde jeg 130 m til åta. Ble felt mindre enn 10 rev med kula.

Med 221 har jeg nok 100-150ms lavere utgang enn typisk 223 Max ladning.

Lå på en redusert ladning mot 760ms. Dette er ett teoretisk tall, da jeg ikke klarte å få målt utgang på kula i mørketida her oppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne funker fint. Sierra 375 200gr FN Fungerer som en varmintkule i de hastighetene jeg oppererer med.

Den går definitivt inn under Jibrag`s definisjon av en bra revekule :lol:

 

Ellers bruker jeg Sierra Varminter 85gr i 6.5x55 men mener jeg fik bedre effekt med V-Max og går tilbake til den når lageret er tomt.

Link to comment
Share on other sites

Av det eg har funnet på nett ser det ut som om den fabrikkrulla Rhinoen har en utgangshastighet på 1040 m/s,så kunne nok med fordel ha fått redusert litt vil eg tro ja...

Har ingen planer for skinnet i år,så det får stå sin prøve mtp det,værre er det jo dersom presisjon og vindavdrift er i grenseland for sikker felling på 100m+

 

Og ja,her har det nettopp gått fra full vinter til noen dager med typiske høststormer(kraftig vind og store nedbørsmengder)

Idag var det faktisk sol,stille og mildt :overrasket: Så eg pakka Rugern i bilen idag tidlig før jobb,men kom kun noen hundre meter før bilen stoppa :evil:

Og sia eg måtte låne en annen bil måtte eg skrinlegge den planlagde skytinga....og nå pøser det igjen :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke dårlig å ha høststormer i mai:mrgreen:

 

Har skutt to rever i vinter. Én med 110grs V-Max, 308 og den andre med 140grs A-Max 6,5x55. V-max'n delte reven i to, og a-max lagde et lite hull på den ene siden og ca 50mm hull på motsatt. Neste vinter blir det 123grs scenar!

 

 

Hei..

 

Vel, eg har ikke særlig god erfaring med Scenar på rev, Lite hull inn og lite hull ut, og er du uheldig så springer den ganske langt selv med hull gjennom lunger.

Sierra 100gr varmint er mye bedre.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...