Jump to content

Førstegangsrifle: 6.5x55 eller .308?


huntingdaddy

Recommended Posts

Hei folkens! Er på utkikk etter førstegangsrifle da jeg tok jegerprøven i forrige uke! Nå har jeg lest meg inn på VELDIG mange tråder ang. kaliber valg og står fortsatt bom fast på valget. :shock: Så vidt jeg har forstått så er forskjellene:

 

.308:

- Kortere løp (derav mulighet for lyddemper uten at den blir framtung)

- Billig ammo

 

6,5x55:

- Mer flattskytende

- Bedre på lengre hold

 

Har også fått med meg at Mauser (Ja, jeg vet at flere jegere grøsser når de hører det navnet :mrgreen: ) er et godt valg siden det selges for veldig billig penge. Derav tenkte jeg Mauser (siden det blir vel den jeg har råd til), men hvilket kaliber? Og hvis dere T3-fans lurer, nei, jeg har ikke råd til en ny Tikka... :wink:

 

Jeg planlegger forresten å jakte alt fra småvilt opptil villrein og rådyrbukk og det vil bli brukt både på smygjakt og ved posteringsjakt. Når det gjelder ammo så kommer jeg ikke til å lade selv.

 

TL;DR :roll: : Hvilket kaliber? Mauser (eller lignende prisklasse) i 6,5x55 eller .308?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 161
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel ikke egentlig noe fasitsvar på dette, annet enn hva man selv foretrekker.

 

Jeg kan jo si at jeg selv valgte .308 Win da jeg var i dine sko, mye fordi jeg da har tilgang på billig ammunisjon (7.62x51mm NATO). Det gjør at jeg kan skyte mye for å bli flinkere til grunnleggende ferdigheter som avtrekk, pusteteknikk osv.

 

6.5x55 er ikke et dårlig kaliber. Tvert imot. Det gir meget god presisjon på lengre hold og er utmerket for langholdsskyting på stål/blink. Rent jaktmessig har kaliberet også vært brukt i norden i mange år. Min begrunnelse for at jeg ikke valgte dette var rett og slett et rykte om at det ikke var like god tilgang på ammo som ved .308 Win. Dette har jeg i senere tid fått avkreftet :)

 

Et tips kan jo være at du er åpen for begge kaliberene før du bestemmer deg, og at du heller følger litt med på Finn.no eller hos forhandlere etter et godt tilbud som du kan slå til på (enten det er det ene eller det andre).

 

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg vil skrive under på 6,5 som flattskytende. Da må du ned i kulevekt, og da er den ikke lovlig til storvilt. Med 140 gr kule, som er minste lovlige til storvilt, kan jeg ikke tro det blir noe annet enn akademiske forskjeller i kulebane.

Forskjellen i kulebane for norsk jakt med vanlige patroner er stort sett uinteressant. Det meste av jakt foregår innenfor 100 m, og vi vnakker nesten millimeter i forskjell.

Langholdsegenskaper, flat kulebane og superballistikk er ofte med kuler som er totalt uegnet for jakt. Men kan være artig på skytebanën !

 

Fordelen med en 308 fremfor 6,5X55 er at du kan bruke blyfrie kuler i en kulevekt som er tillatt for storvilt. For 6,5X55 sin del får du Barnes i 120 grain som er egnet for rådyrjakt.

Til 308 Win har du storviltegenskaper med ei 150 gr blyfri kule.

 

Argumentet med å kappe av løpet er jeg ikke helt enig i. Hvorfor skal man på død og liv gjøre det? Du får dårligere hastigheter, mer smell og munningsflamme. Skal du lade må du ta hensyn til kruttype som egner seg i kort løp.

Det blir litt sånn "Jeg har kjøpt meg ny BMW, og skal bytte til mindre hjul". Ser ikke helt det store, men, men det er smak og behag.

 

Mine meninger. Håper du får brukbare svar, som du sikkert har sett er det risky å stille et slikt spørsmål, det ender ofte opp i interne krangler mellom religiøse og vantro, og trådstarter får lite ut av det.

Men lykke til ! Uansett hvem du velger følger det med mye moro.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva Mauser angår, kan de grovt sett deles inn i to grupper; HV-Mauser og moderne. HV-Mauser er billig, koster typisk mellom 700-1500 kroner og er kamret i .30-06 (som det også er god tilgang på ammunisjon i). Moderne Mauser er betydelig dyrere, men med den fordelen at du har et valg hva kaliber angår.

 

Edit: Når det er sagt er det mange HV-Mausere som har blitt prosjektrifler der ute; de kan være alt fra billig-billige til svært kostbare. Det er interessant fordi de også i blant har blit kamret om.

Link to comment
Share on other sites

Håper du får brukbare svar, som du sikkert har sett er det risky å stille et slikt spørsmål, det ender ofte opp i interne krangler mellom religiøse og vantro, og trådstarter får lite ut av det.

 

Akkurat dette skjønte jeg veldig godt kunne skje når jeg spurte, for det har jeg sett i de fleste innlegg om nettopp valg av rifle. :winke1:

 

Et tips kan jo være at du er åpen for begge kaliberene før du bestemmer deg, og at du heller følger litt med på Finn.no eller hos forhandlere etter et godt tilbud som du kan slå til på (enten det er det ene eller det andre).

 

Har sett noen, bl.a. Landro og Intersport Bogstadveien i tillegg til Finn, ville bare alikevel ta sjansen på å spørre her. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er først og fremst presis.

Den jeg hadde samlet tre skudd i et trekløver fra benk. Med nesten all kjøpeammo. Det klarer ingen andre av jaktriflene mine. Å vite at rifla går dit du peker, er med på å gjøre deg til en tryggere jeger. Jeg kvittet meg med 6,5-kaliberet fordi jeg ville bruke homogene kuler på storvilt. Jakter du storvilt med konvensjonelle kuler, gå for 6,5x55.

 

IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Jaktsesongen starter på forsommeren (med inn- og oppskyting), og du har enda noen måneder på deg til å spare. Går du opp i pris til 3-5000 klassen, får du egentlig alt du trenger av et jaktvåpen: Ok sikring, ok avtrekk, ok stokk -og, som oftest, et ok kikkertsikte i en ok montasje på kjøpet.

 

En Brno 550 (de selges nye for 6-7000) er jo en modernisert Mauser. De burde du kunne få brukt for 3-4000. Du slipper problemene med kvartsikring, og den forrige eieren har mest trolig tatt seg av avtrekket. Skikkelige arbeidsjern.

 

Det er masse snadder på bruktmarkedet nå. "Alle" skal ha systemvåpen og finner ut at de ikke trenger gamlerifla lenger.

Link to comment
Share on other sites

Nooby har rett i mye av det han sier her. En ting vil jeg allikevel utfordre ham på:

IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Nei vel? Hvorfor ikke det? Det er flerfoldige jegere som skyter opp og jakter med HV-Mausere rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

hva med en zastava i 6.5x55?

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=4823" target="_blank

 

Dessverre så sier økonomisjefen nei til den, for den ligger på ca. det dobbelte av max budsjettet mitt for selve rifla, men takk for forslaget! :wink:

 

En Brno 550 (de selges nye for 6-7000) er jo en modernisert Mauser. De burde du kunne få brukt for 3-4000. Du slipper problemene med kvartsikring, og den forrige eieren har mest trolig tatt seg av avtrekket. Skikkelige arbeidsjern.

 

Takk! Skal titte litt! :D

Link to comment
Share on other sites

Nei vel? Hvorfor ikke det? Det er flerfoldige jegere som skyter opp og jakter med HV-Mausere rundt om i landet.

 

Jeg tror han mente at man burde kjøpe noe som allerede har omsmidd hevearm og kikkertmontasje. Kjøper man en som ikke er gjort noe med må man påregne noen lapper til børsjemaker.

 

Hva gjelder kaliber mener jeg at det har ingen praktisk betydning hva du velger, når du leverer søknad til Politiet så søker du på 6,5 .308 og .30-06, prisen er den samme. Vent så til du finner en god børse som er kamret i en av disse patronene. Det med homogene kuler på storvilt er et godt argument for .308 og 3006, men siden du ikke lader selv så finner du fort ut at Norge ikke akkurat flyter over av fabrikkammo ladd med homogene kuler. Enkelte har kanskje noen pakker, men den lokale sportsbutikken har ikke. :)

 

Hva gjelder våpenvalg hadde jeg faktisk sett meg om etter noe annet enn gammel Mauser, ikke missforstå, det er gode våpen og det er vel våpenet jeg selv har felt flest Hjort med. (G33/40 med et avtrekk som har kryp herifra til helvete)

Hvorfor ikke velge noe, som faktisk er i samme prisklasse, nemlig en brukt f.eks Tikka M695/595, Remington 700, browning eller ruger? Disse får du ofte brukt i pen stand, ferdig med en billig kikkert til 3-4000kr. Det blir ikke billigere med Mauser heller.

Venter du litt dukker det opp bedre tilbud enn de jeg lister opp her, ikke lenge siden det lå en Tikka i .308 til 2000kr.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=Tikka" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... gton%20700" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Nooby har rett i mye av det han sier her. En ting vil jeg allikevel utfordre ham på:
IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Nei vel? Hvorfor ikke det? Det er flerfoldige jegere som skyter opp og jakter med HV-Mausere rundt om i landet.

Jeg vet det, og de fleste av dem er elgjegere med kortholdsposter. En ny jeger ønsker å jakte allsidig for å finne sin greie. Da vil en slik rifle være et unødvendig handicap. Egen smertefull erfaring, jeg skulle være lur, spare penger på våpen, kjøpe mye ammo og jakte mye. Ble ikke mye jakt første året, kan du si. Andre året stilte jeg med ny rifle. Jeg har ikke noe våpen som pryler meg mer enn den Mauseren, ikke engang min 338WM-Mauser. En jaktstokk har uendelig mye å si. Jakt med trange, åpne sikter utgjør mange tapte sjanser. Må man på død og liv ha skiten, må man sette på jaktdiopter/ghostring.

 

Når slike våpen som dette ligger ute, er en HV-Mauser å spare seg til fant.

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... y=6%2C5x55"

Link to comment
Share on other sites

Og her er en Brno med ringer og demper - ørlitegrann dyrere, men kanskje verdt en "femtenhundrelapp" ekstra: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46022422&searchQuery=.308. Om økonomisjefen tillater det, vel å merke!

 

Rifla i linken til Chiefen.v-2 ser jo ut som et løp-og-kjøp-våpen da. Ser veldig fin ut, og har en veldig lav pris.

 

Hva med kikkertsikte? Det er jo ikke noe voldsomt "must" på korte hold i dagslys, men du vil jo kunne utvide holdet, bli sikrere på skytingen og kunne dra jakta utover kvelden/natta med et brukbart sikte på toppen. Unngå kinarull, så går det meste greit, tror jeg. Kinaruller har tvilsomt rykte for å si det pent.

 

Demper er jo ikke noe must, men jeg synes det er så behagelig å skyte med med min nye X-bolt .308 sammenlignet med den gamle Sako .308'en jeg har at jeg er på nippet til å nesten tenke på å selge lille Frøken (Brno) Fox i .222 og heller klare meg med den ene rifla (Sakoen henger pensjonert på veggen, stakkar - ikke til salgs...). OBS! Dette må fruen ALDRI få vite! Da får jeg vel beskjed om at jeg har lyst å selge den og kjøpe ny fryser for penga i stedet... :shock:

 

Personlig liker jeg .308 hakket bedre enn 6,5x55, men dette er jo en smakssak. Kommer man over den rette børsa, spiller det ingen rolle om det er 6,5 eller .308. Begge gjør samme jobben.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å si det: Du vil bli fornøyd uansett hvilke av de to du velger. Og gjør det valget og ikke se tilbake.

Tilgang på kjøpe ammo er bra på begge to mulighetene er like. Kulevalg på alt fra billig treningsammo til god jakt ammo opp tom. elg på begge.

Jeg valgte 6.5x55 pga det var den jeg traff best med. Ville ikke ha rekyl. Personlig er jeg fornøyd med det valget.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Nooby har rett i mye av det han sier her. En ting vil jeg allikevel utfordre ham på:
IKKE:

...kjøp en HV-mauser til jaktbruk! Dette er viktig! Det er å spare seg til fant. HV-mausere er byggebørser eller samlevåpen. Ikke noe annet.

Nei vel? Hvorfor ikke det? Det er flerfoldige jegere som skyter opp og jakter med HV-Mausere rundt om i landet.

 

Og dermed er det liksom det beste valget en kan ta?

 

En kan gjerne sammenligne en ombygd-K98kF1 med en gammel 142. Ok, du får den billig, men så får du bare en masse jobb i tillegg. For at den skal holde tritt med noe nytt må du blåse tusenvis på den.. og den både ser og føles like rævva ut uansett :wink:

 

Bare for å nevne det, er du på jakt etter en ombygd mauser klargjort til kikkert bør du åpne for Kaliber 30.06. Veldig mange mauseren har dette kalibrert. Ikke kjøp en original for å bygge om selv, få tak i en som er klargjort for bruk me kikkert.

 

Lykke til.

Andreas

 

Det blir totalt feil å kjøpe en rifle i 7,62x63mm i det herrens år 2014. .308 Win er for lengst passert storebrorens posisjon på pallen hva angår rasjonelt valg av patron.

Link to comment
Share on other sites

Det blir totalt feil å kjøpe en rifle i 7,62x63mm i det herrens år 2014. .308 Win er for lengst passert storebrorens posisjon på pallen hva angår rasjonelt valg av patron.

Denne var spesiell for å si det mildt..

Link to comment
Share on other sites

Det blir totalt feil å kjøpe en rifle i 7,62x63mm i det herrens år 2014. .308 Win er for lengst passert storebrorens posisjon på pallen hva angår rasjonelt valg av patron.

 

Ja den var jo godt begrunnet, å det er vel første gang jeg har sett det påstått. Men jeg kan jo, for trådstarters skyld argumentere litt hvorfor jeg skriver det jeg gjør. De aller fleste m98 ble bygd om til 30.06 av Kongsberg. (Ja jeg vet det finnes unntak med de er relativt få i sammenligning) Skal man bygge om en mauser til å bli jaktmauser med kikkertmulighet gjør de fleste minst mulig endringer. Det som må/bør gjøres er å bytte sikring og smi om hevarm, bore og montere en base til kikkert. Få legger de ekstra kostnadene på å bytte løp og kaliber.

 

Altså skal du finne en relativt rimelig mauser som er bygd om og klargjort til jakt, bør du ha 30.06 som et alternativ.

 

Hvem du velger 6.5x55, 308 eller 30.03 blir du fornøyd uansett.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det blir totalt feil å kjøpe en rifle i 7,62x63mm i det herrens år 2014. .308 Win er for lengst passert storebrorens posisjon på pallen hva angår rasjonelt valg av patron.

Denne var spesiell for å si det mildt..

 

Den var veldig spesiell ! Jeg kunne tenkt meg en rasjonell forklaring på denne påstanden !

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror Ei tohi varjata mener dagens populære trend med å kappe .308'er så kort som mulig for bruk med demper.

Jeg mener allikevel at 30-06 er minst like aktuell i dag som når patronen ble introdusert, og at en M. 98 er mindre å ha på i .308" Win. siden den ikke fyller kassa.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den børsa du liker best.

Ikke noe ombygd drit.

Kost gjerne på deg litt, ellers angrer du snart og er brått tilbake til start.

Skyt og tren med utstyret ditt.

Dra ut på jakt og ha god følelsen at du og utstyret virker. Hver gang :)

 

Har pr dd ikke hørt om en rådyrbukk som har spurt etter en til ! Om det blir skutt med 6.5, 308 eller 30.06 spiller lite eller absolutt ingen rolle. Den kan ikke bli mere enn dau.

Link to comment
Share on other sites

talt feil å kjøpe en rifle i 7,62x63mm i det herrens år 2014. .308 Win er for lengst passert storebrorens posisjon på pallen hva angår rasjonelt valg av patron.

 

7,62 x 63 mm som i 30-06 du mener så har jeg ingen forståelse for hva du prater om i det hele tatt...

sist sommer brukte jeg mye tid på og skyte både 308 og 30-06 mitt valg var lett det ble 30-06

intil jeg fikk prøvd 9,3x62 :mrgreen:

i mine øyne er 30-06 en bedre patron og mangen andre har valgt denne patronen fremfor 308

det er en smaks sak hva man velger og jakte med man er ikke mindre rasjonel forde man velger noe annet enn hva du selv hadde valgt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja..

 

Det er da ikke noe galt ved faktumet at K98kF1 er enklest og billigst å finne i .30-06, jeg mener kun at kaliberet ikke har noen stor nytteverdi i Norge for det meste av det jaktbare viltet her lenge, nå som .308 Win blir stadig mer populært. .30-06 kan riktignok lades ganske mye kraftigere enn .308 Win grunnet den lengre hylsen, men er dette noe den gjengse jeger trenger? Til ordinær storviljakt vil jeg tro .308 Win er mer enn nok i de fleste tilfeller..

 

Derfor ser jeg personlig ingen rasjonell grunn til å velge et våpen i .30-06 om man først skal kjøpe nytt, hadde jeg kjøpt en K98kF1 i .30-06 ville det vært en midlertidig løsning til jeg byttet pipe til en i enten .35 Whelen eller 9,3x62mm. Men da hadde også stokk blir byttet ut og alt av metall på riflen kraftig endret.. og da ville jeg heller kjøpt meg en brukt Brno eller Tikka for å slippe alle de jævla timene med slit (les: sminking av gris) ;)

 

Mark har helt rett i at .308 Win/7,62x51mm blir litt sløsing av låskasselengde i en K98kF1.

.308 Win vil i de fleste moderne låskasser gi en kortere slaglende og følgelig også en kortere, lettere, og stivere kasse. Det anser JEG personlig som fordeler ovenfor å bygge om en M98-kasse til en patron litt for kort for kassen.

 

Syns det er synd at nye jegere skal prakkes på ombygde Mausere i det hele. Finnes mye bedre alternativer.. som for eksempel en brukt Tikka eller Brno

 

Edit:

 

Som del av min nystartede trend vil jeg gjerne underskrive dette innlegget:

 

Med vennlig hilsen,

Ole / Ei tohi varjata (som forøvrig er den estiske utgave av det folkekjære radiatorovn-klistremerket "EI SAA PEITTÄÄ")

Kverulant, grinebiter, forståsegpåer og annerkjent synser

Det bes om at Dere tar hensyn til at dette er kun mine personlige meninger og (trange) syn, og det medfører derfor en viss risiko for at jeg kan ta feil, drite meg på leggen, være sær, eller rett og slett bare en tufs.

Link to comment
Share on other sites

Som leveres med en lengde på låsekassen og bare stopper på bolten. Da blir det jo ikke den korte stive kassa du jager etter. Men meg kjent så leverer T3 god presisjon med lang kasse og korte patroner ;)

 

Men jeg er helt enig med deg om å holde seg unna gamle mausere. Konklusjon det er gammal drit. Du kan koste på det 1000-vis av kroner, men det er fortsatt gammal drit med nye deler. (Har vært der)

 

Og en annen ting. Ved å velge 30.06 kan man jo lade alle kulevekter i .30 kal i ønsket hastighet. Altså man kan matche alt en .308 kan. Og det er i tillegg nok skyv til å få ut di tyngere kulene .308 sliter med. Såååå en lang pølse kan skjæres kortere, men ei kort pølse blir ikke stort lengere.

 

Min mening er at det ultimate jaktkaliber i Norge må være 30.06. Men bruker 308 selv :P

 

V

Link to comment
Share on other sites

.30-06 kan riktignok lades ganske mye kraftigere enn .308 Win grunnet den lengre hylsen, men er dette noe den gjengse jeger trenger? Til ordinær storviljakt vil jeg tro .308 Win er mer enn nok i de fleste tilfeller..

 

Derfor ser jeg personlig ingen rasjonell grunn til å velge et våpen i .30-06

 

jeg har ingen peiling på hvor mye du skyter eller hvor mye du jakter

men det finnes mangen rasjonelle grunner til og velge 30-06 eller kraftigere til storvillt jakt

noen av grunnene kan være ønsket gjennomskyting eller større sårkanaler som får villtet til og gå i bakken fortere

tydeligere blodspor kan og gjøre ettersøk lettere om nødvendig

noen ønsker også en høyere hastighet og velger 300 Winmag og lignende

 

både 9,3x62 og 375 H&H er fine til elg jakten :)

Link to comment
Share on other sites

Som leveres med en lengde på låsekassen og bare stopper på bolten. Da blir det jo ikke den korte stive kassa du jager etter. Men meg kjent så leverer T3 god presisjon med lang kasse og korte patroner ;)

 

Men jeg er helt enig med deg om å holde seg unna gamle mausere. Konklusjon det er gammal drit. Du kan koste på det 1000-vis av kroner, men det er fortsatt gammal drit med nye deler. (Har vært der)

 

Og en annen ting. Ved å velge 30.06 kan man jo lade alle kulevekter i .30 kal i ønsket hastighet. Altså man kan matche alt en .308 kan. Og det er i tillegg nok skyv til å få ut di tyngere kulene .308 sliter med. Såååå en lang pølse kan skjæres kortere, men ei kort pølse blir ikke stort lengere.

 

Min mening er at det ultimate jaktkaliber i Norge må være 30.06. Men bruker 308 selv :P

 

V

 

Nei, det har du jo helt rett i.

Jeg tenker mer på nyere konstruksjoner med korte kasser ment for patroner som .223, .243, eller .308. Men skulle jeg først ha kjøpt noe brukt med en-kasse-for-alt så ville det nok blitt en Brno 550 eller en variant av de eldre Tikkaene.

 

Du har også rett i at en .30-06 kan gjøre alt en .308 Win kan, dog ville jeg selv heller ha gått direkte for noe kraftigere i en slik kasse. F.eks. som jeg nevnte, .35 Whelen, eller en 7mm-magnum av en eller annen sort. Man har jo enda patroner for korte kasser som tar igjen .30-06, bl.a. forskjellige Short Action (Ultra) Magnum-patroner.

 

Noen erfaring med 30-06 og mauser som gjør at du synes det er grunn til å fraråde?

 

Jeg har skutt sånn cirka 20-30 stk .30-06 gjennom en K98kF1, samt blåplast i 7,62x51mm gjennom samme riflen. Min erfaring var at 7,62x51mm/.308 Win/.358 Win ikke er særlig egnet i den kassen, og jeg ville heller kjøpt en kort kasse mer beregnet for den slags patronlengde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt endel mer enn 20-30stk 30-06 i K98F1 og forstår ikke helt hva du prater om igrunn

såvidt meg bekjent finnes det ikke egne låsekasser til 308 lengde våpen for jakt bruk

har skutt 308 og 30-06 i samme rifle byttet bare løp ingen problemer eller noe merkbar endring kontra "kasse" lengde..

Standard kaliber har standard låskasse..

 

hvor ofte skyter du? eier du våpen selv? :)

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 og de utallige klonene er jo faktisk prakteksemplaret på korte kasser.. ellers har man andre produsenter som Savage, Winchester.

Kort kasse og den og den stivheten er jo ikke noe som noen som helst gjennomsnittlig jeger trenger eller behøver. Dog så ser jeg ikke hvorfor mindre vekt, kort slaglengde, eller økt stivhet skulle vært noe dummere enn det motsatte om en først har en kort patron.

 

Jeg skyter når jeg kan, både rifle, hagle, og pistol, og har våpen selv, ja ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei Mauser som allerede har montasje, eventuelt kikkert til en billig penge. Om .30-06 sparker litt for mye, kjøp ei rekylkappe til 2-300 spenn.

Du kan også være heldig å finne ei som er kamret om til .308 eventuelt 6,5.

 

Husk at ei Mauser vil alltid virke, det er samme prinsipp som AK47, altså at de funker mer eller mindre hver gang du trekker av.

Link to comment
Share on other sites

kommer ann på patronen igrunn

noen patroner fungerer bedre i korte løp enn andre patroner

mangen vil nok si at 30-06 i kort løp ikke er den beste ideen forde fordelen den har over 308 forsvinner

og at 308 fungerer bedre enn 30-06 i korteløp :)

 

om dette er feil så si det gjerne

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar meg friheten til å sakse dette fra wiki:

 

 

 

Utgangshastighet (også kalt munningshastighet) er den hastigheten et prosjektil har når det forlater våpenets munning. Utgangshastigheter ligger mellom ca. 240 m/s for noen pistoler og eldre patroner og 1 200 m/s i moderne rifler med høyytelses patroner, slik som .220 Swift og .204 Ruger. Moderne stridsvogner med APFSDS-prosjektiler har en utgangshastighet på rundt 1 800 m/s. Den sistnevnte hastigheten ligger nær grensen som er oppnåelig med kjemiske brennstoffer. Hastigheten til et prosjektil er størst ved munningen og minker gradvis på grunn av luftmotstand. Utgangshastigheten er vesentlig avhengig av prosjektilvekt, kruttgassens trykk og løpets/rørets lengde. Utgangshastigheten har innvirkning på skuddvidde, prosjektilbanens form, treffsikkerhet og prosjektilets gjennomslagskraft.

I konvensjonelle våpen bestemmes utgangshastigheten av kvaliteten (brennhastighet, ekspansjon) og mengde brennstoff, prosjektilets masse og lengden på løpet. Et sakte brennende drivstoff krever et lengre løp for å brenne fullstendig, men kan på den andre siden bruke et tyngre prosjektil. Et raskt brennende drivstoff kan akselerere et lettere prosjektil til større hastigheter hvis den samme mengden drivstoff benyttes. I et våpen er trykket som kommer fra forbrenningsprosessen den begrensende faktor for prosjektilhastigheten. En balanse mellom drivstoffets kvalitet og kvantitet (mengde), prosjektilmasse og løpslengde må være til stede dersom både sikkerhet og optimal ytelse skal oppnås.

Lengre løp gir kraften fra drivstoffet mer tid til å «dytte» og akselerere kulen. Av denne grunn gir lengre våpenløp generelt større hastigheter dersom alt annet er likt. Ettersom kulen beveger seg nedover løpet minker imidlertid gasstrykket fra drivstoffet bak kulen. Gitt et langt nok løp, vil det eksistere et punkt hvor friksjon mellom kulen og løpet (og luftmotstanden) vil være lik kraften fra gasstrykket bak den, og fra det punktet vil kulens hastighet avta.

Store skipskanoner og skipsartilleri vil ha et forhold mellom lengde og diameter på mellom 38:1 og 50:1. Dette lengdeforholdet maksimerer prosjektilhastigheten. Det er stor interesse i å modernisere sjøvåpen ved bruk av elektrisk drevne skinnekanoner (rail guns), som overgår begrensningene nevnt over. Med skinnekanoner oppnås en konstant akselerasjon i enhetens fulle lengde, noe som i stor grad bidrar til økt utgangshastighet. Det er også en betydelig fordel at slike våpen ikke trenger å bære eksplosivt drivstoff, og selv prosjektilets indre ladninger kan elimineres på grunn av den store hastigheten – prosjektilet blir strengt tatt et kinetisk våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det messes alt for mye om 308 sine fordeler i forbindelse med korte piper.

Faktum er att den lille dvergen taper mindre i prosent ved kapping, dermed er den statistisk bedre.

Faktum 2 er att statistikk ikke dreper, en velladet 30-06 er bedre enn 308 uansett pipelengde(lik) og uansett hvor mange som skryter av 308.

 

30-06 i kort pipe smeller også bedre :roll: Er ikke bare fordeler. Men så ordner det seg med demper.

 

Jeg liker i utgangspunktet korte børser og korte patroner. Da jeg kjøpte R93 fikk jeg kort børse som ble like kort om jeg valgte lang eller kort patron. Valgte da 30-06, da kan jeg kappe så mye jeg vil og likevel ha mer fart enn en normal lang 308.

 

Jeg synes 308 er en fabelaktig patron, det kan dere gjøre alle sammen. 30-06 er 12mm lenger, mer fleksibel, bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hoppsann... TS her. Der ble ble visst starta en lita .306 / 30-06 "krig". :roll: Bare så det er sagt så ønsker jeg å velge imellom 6,5 og .308 pga både stor- og småviltjakt. Dermed faller egentlig for min del alle andre kalibre vekk. :stortsmil:

 

Når det gjelder Mauser, så tror jeg at jeg kommer til å velge bort HV-Mauser som våpen (selv om det sikkert er et langtlevende våpen og det billligste på markedet). Veldig mange gode forslag, alt fra Brno til Tikka (selv om sistnevnte ligger litt for høyt på pengebommen). Det ligger også linker her til forskjellige våpen, de fleste som jeg har sett, men ikke alle. 8) Når det gjelder selve innkjøpet så kommer jeg nok til å helst kjøpe en med kikkert og heller kjøpe ny litt før sesongen har starta. Det kan hende at jeg kjøper bare rifla og kikkerten for seg, men det er for en annen tråd i kjøp/salg delen av forumet. :wink:

 

Som sagt så gjelder det egentlig bare kaliber .308 og 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Blir alltid kaliber krig :lol: kjøp ei børse du blir fortrolig med. Stikk på en skytebane prøv begge deler. men om du velger 6.5 eller 308 er nok hipp som happ. Begge har punch nok til å legge ned det du ønsker å jakte. Begge et lett tilgjengelige her til lands. Alle kulebaner er krumme og skal det skytes på lange hold må du kjenne den kulebanen. Da er det i grunn samme åssen kule som kommer ut av børsa.

Jeg jaktet med 30.06, byttet børse til 308. Kan ikke si det er merkbar forskjell på dem.

Så lykke til med valg av børse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...