Jump to content

Hvilken rifle bruker du på rådyrjakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Guest graahund

Sauer kamerat, Sauer Highland (3006) eller Sauer jaktmatch 6,5x55. Det holder for meg :mrgreen:

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Om jeg får bukkejakt til høsten, blir det nok å bruke Sako .308 med en elgammel Tasco 4x40. God, gammel børse fra tidlig 80-tall. Storviltprøva er tatt med Federal Fusion 150 grs. Tipper den holder bra. Forbausende god kikkert til å være så billig og gammel, men bytter nok den etter hvert. Må bare få råd til å cashe ut en Swarowski eller noe...

 

Senere på høsten blir det kombi med .222 og Norma rådyr 4 gram. Storviltprøva er tatt med denne patronen. Sitter for øvrig en Leupold European-30 1,25-4x20 på den. Grei nok, men ikke noe for sene kveldstimer.

 

Gjenstår bare å se om søknadene mine om bukk går i orden! I tillegg kan det hende det kan bli en bukk eller to der jeg jobber, pluss at jeg håper å få bli med på området til en kompis. Alt er med andre ord usikkert! Blir det ikke augustjakt får Sakoen stå rolig i våpenskapet enda et år... To år siden sist den var med på jakt stakkar.

Link to comment
Share on other sites

min bukkerifle blir vel fars blaser med 6,5x55 pipe og toppet med en s&b 3-12X56 med flash dot.

 

til drivende jakt på rådyr blir det vel min kombi i cal 12-7X57R ladd med 150 grs. redmington core-loke og alt er toppet med en Leupold 2-7X30 og en aimpoint h2 vx2 eller 3 er ikke sikker på om det er 2 eller 3 :oops::roll:

Link to comment
Share on other sites

Her har vi ihvertfall én som har skjønt det. :D

Man får ikke noe bedre enn Sauer. :)

 

Vi er andre som har skjønt det også, men rett og slett ikke har råd til å kjøre det ypperste våpenet hvis man skal ha noe optikk på toppen som er ei sauerrifle verdig :wink:

 

Uansett jeg havna på en Schultz og larsen classic 308 Win med en Schmidt and bender zenit N&D på toppen, og det er denne jeg bruker til rådyr.

 

Jeg brukte ei sabatti i kal.223 en gang, men i og med at jeg ikke lader selv fant jeg aldri noen patron som gjorde jobben skikkelig og gikk til anskaffelse av den ovenfornevnte øyesteinen minn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta:

Marlin 1895 i 44mag m/Jaguar 3-7x40

 

Kombinert rådyr/hjortejakt:

Remington 700adl 30-06 m/Tasco Pronghorn 4x40 (220gr Woodleigh Weldcore RN)

 

Etter hjortejakta:

Bajkal m43 med Rottweil Brennecke i høyre løp og Eley Bismuth BB i venstre

Link to comment
Share on other sites

Fra 10. august til 9. september er Tikka t3 i cal 223 med ut på jakt (bukkejakt).

Fra 10. september til 24. september er Tikka t3 i cal 3006 med ut på jakt (bukkejakt og hjortejakt).

Fra 25. september til 15. november er Tikka t3 i cal 3006 og Sabatti forest 12-7x57r (rådyr og hjort)

Fra 16. november og ut jakta er det cal 223 og 7x57r som er med.

Link to comment
Share on other sites

Fra 10. august kommer jeg til å bruke konkurranserifla mi, Sauer 200 str 6,5x55 med Meopta 2-8x42. Presis og stødig rifle til de skuddholdene det kan bli.

Etter 25. september skal jeg ta ibruk en gammel Parker-Hale, også denne i 6,5x55, toppet med en Leupold 1-4x20. hendig rifle som går ann å bære med seg hele dagen uten å få vondt i skuldra..

Link to comment
Share on other sites

Det kommer helt ann på hva slags rådyrjakt det er snakk om. På bukkejakta bruker jeg Blaser R93 Tracking i .243w med A-tec demper, og en 2,5-10x56 på toppen.

Under jakt med hund i tett skog og tenge korte poster, blir det ofte med ei kort 308 pipe med en 1-4x20, eller kombien i 12/70-.222 med 1-4x20. Alt etter jaktsitusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Bukkejakta blir jeg bruken howan i 7-08 med core lockt 140gr kule, kikkert er nikon 6-24-50 dot. kunne tenkt meg en kikkert med opplyst dot ettervært. i ordinær jakta så er det en mauser m98 bygd av ragnar hansen som skal brukes. men først så er det søknader og se om det blir innvilga i år og. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Liker og variere litt og har prøvd mye ulikt! Etterhvert har jeg kommet til at kalibervalget er av liten betydning på rådyr men at det er best og velge en kule som gir sikker ekspansjon uten og lage for mye "grøt". Optikk mener jeg at er veldig viktig, og tenker mye mer på valget av rett optikk enn på valget av kaliber :!:

 

I år blir det jaktet rådyr med:

-Ruger nr.1 i kal 50-110 med Zeiss Victory 2,5-10x50

-TC Icon i 7mm Rem.Mag. med Zeiss Victory 3-12x56

-Ruger Hawkeye i 358Win. med Zeiss Victory 2,5-10x50 og Hausken demper

-Lincoln TL2000 kombi i 12-76 og 7x57R med Nikon Monarch 1,5-6x42

 

Kona har tatt jegerprøven i vår så den beste rådyr-rifla mi Sako 75 i 6,5x55 med Swaro 3-9x36 er "rappa". Nå er hu på "tjukken" (kona altså), så skal sakoen få no frisk luft må jeg vel tyvlåne den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har kunn ei rifle jeg bruker til omtrent allt, og det er en tikka t3 lite 30-06 med en shirstone gold 3-10x44 med opplyst redtrikkel. bruker 180gr federal fusion på rådyr og elg. Hadde ei blemme i vinter hvor jeg hadde titta på en rev jeg hadde bestemt jeg skulle stoppe ut så fort jeg fikk lurt den. Ser reven i skogkanten bak huset på 60 meter, løper ned og henter tikka'n og huker tak i det ene magasinet. Joda, det var "fusion magasinet". Ett ord om reven: øsj :|

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd!

Jeg skyter kun gevribærende bukk. Denne sesongen blir det ei Tikka M55 Sporter .308w/165 grs Woodleigh og Swarovski 2,5-10x56 m/lys som første pri. Men er det smygjakt midt på dagen blir det trolig ei Brno Fox .222 rem/Lapua 55 grs E369 og Swarovski 8x56. Begge riflene blir trolig påskrudd A-tec demper.

IMG_2924.JPG

DSC08112r.JPG

 

BUKKEN?????: :D

1406091.jpg

Link to comment
Share on other sites

Starter vel bukkejakta med T3, 222Rem, A-teck, Zeiss 3-12x56 og Lapua 55grain ("passe" dose N133) eller

Tikka m695, 6,5x55, BR-reflex, Swaro 3-12x50 og Nosler P 140grain (N160).

Når bikkjejakta starter blir det kombien som får bli med.

A. Zoli 20-76/6,5x57R med Shirestone 1,5-5x20 og Lapua Mega 155grain (MRP).

Skal jage inn ny PBGV i høst så det blir nok ikke så mye skyting under bikkjejakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...