Jump to content

Hvilken rifle bruker du på rådyrjakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Er så forbanna uheldig med turnusen i år. Blir offshore til 18.8. Men etter det blir det ein sako 75 i 243 eller 6,5 begge toppa med zeiss 6-24x56. Etter 10.10 blir det 6,5en. Kunne jo være så heldig å få se ein hjort. Når vi begynner med hundenne etter 25.10 blir det nok kombien(512s) med hevishot og oryx.

Link to comment
Share on other sites

bruker en ombygd tikka 595 i .243 win med en tommelhullstokk fra riflestocks.com som er pussa, tilpassa og olja og montert av mr Luraas på børsemakerlinja på støren.

 

på børsa står det til vanlig en meopta meostar R1 3-12x56 med lys, men på bildet (harejakt) og lignende småvilt setter jeg heller på en zeiss conquest 4,5-14x50 #4. helt fremst på løpet er det en a-tec tmm5 som er montert av mr hågensen på munkvoll mekaniske verksted.

 

godt fornøyd med våpenet. spesielt etter den nye stokken ble montert. er skytteren som selv bestemmer hvor tette samlingene kommer med de riktige ladningene. 3skuddsamlinger på under 10 mm er ikke uvanlig på 100 meter. disse har jeg både med 58grs v-max moly, 85grs sierra gameking fmj, 75 grs rhino solid shank og 95 grs federal fusion fabrikkammo.

 

til rådyra bruker jeg stort sett en av de to siste kulene.

 

srya09021lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en lakelander i 270 win med en meopta 3-12x50 på toppen. Etterspm jeg enda ikke har somlet meg til å lade opp jaktammunisjon og tiden for det meste går med til garasjebygging og diverse i huset blir det nok 150 grns federal fusion som ender i magasinet.

 

Har kjøpt inn 130 og 140 grns barnes x kuler som skulle lades opp til jakta, men mulig tidsklemma setter en stopp for det. Men men, plutselig blir det noe tid til overs og en rekker å lade og skyte inn. Tiden vil vise :D

Link to comment
Share on other sites

Det blir Blaser K95 på bukke jakta enten i 270 wby eller 30R. På driv jakta senere på høsten lille Herman i 8x75RS , 8x75RS , 20/76

Blir det regn og møkka vær R93 Carbon i 7mm RM evt 300 Blaser/ Norma magnum hvis den kommer i tide :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

på post: browning bar longtrack, halvautomat. smidth og bender 1,1-4x25 med lys.

med hund: drilling i kal 16-16, 6,5x57R med docter sight2, eller marlin xlr 45-70gov med samme skte som drilling, bare vortex

bukkejakt: sauer 202 kal30.06 med zeiss viktory 2,5-10x50, eller savage 116 kal 223 med meopta meostar 4-16x44 mildot.

Link to comment
Share on other sites

Oppdaterer mine bukkerifler:

I prioritert rekkefølge:

1. Tikka M55 Lux .308w m/ Zeiss Classic 2,5-10x50. Kule er 165 grs. Woodleigh PP.

2. Tikka M55 Supersporter .308w m/ Swarovski PF 8x56 og A-tec. Samme kule.

3. Sako Vixen .222 rem m/ Swarovski PV-N 2,5-10x56. Kula heller mot 55 grs. Lapua E369.

4. Winchester XTR Featherw. .308w m/ Swarovski AV 3-10x42. Også her Woodleigh-kule.

 

Magefølelsen avgjør valg av rifle. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ser jaggu ut som om det kan bli en tur etter rådyr i år selv, og da er det nok først og fremst den lille, snuppa, Brno fox'en, i .222 som blir med. Kula blir etter all sannsynlighet Lapua E369 SP 55 grs. Sitter en Nikon Monarch 5-20x44 på den.

 

Blir posteringsjakt, så kan hende minsteforstørrelsen blir i største laget. Grubler litt på det her, så det er mulig at Sako AII'en i .308 blir med. Der sitter en Zeiss Classic 2,5-10x50. Atskillig mer egnet til raskere skudd. Kule er ikke bestemt.

 

Valgets kvaler. Tror begge to blir med, så får en se hva han sier, han som skal "guide".

 

Ellers blir vel hagla med i sekken og, i tilfelle det skulle passe seg. 20/76 med et eller annet grovt, BB eller noe slik (her er jeg relativt blank må jeg si!).

Link to comment
Share on other sites

Det får enten bli smygjakt/alroundriflen (om man kan kalle den det med sine 5kg) - en S&L Classic i 6,5x55 med KKC stokk, demper og en av to Zeisser: Victory 3-12x56 eller Classic 2,5-10x50 alt etter humør; alternativt posterings/banebørsa som er en Sauer 202 med GRS-stokk i 6,5x55 med demper og enten Conquest 4,5-14x50 om det er lengre hold og mye ratting på dagen, ellers Victory 3-12x56 om det er mindre lys.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet sauer 200 med Zeiss 6-24x56 i enten 6,5x284 eller 6,5x55. Kommer helt ann på hva jeg rekker og finne av ladninger i løpet av sommeren... Men så er det jo et 308 løp på vei til Blaser r8'n. Og hvis jeg får tak i en 4-16 kikkert før jakte er det ikke usannsynlig at den blir matet med accubond og prioritert pga bedre egenskaper til å skyte på frihånd med..

Link to comment
Share on other sites

her i høst blir det følgende prioritert:

 

weatherby mark v 300 win mag.

toppet med 2-7 leupold

kule. antakeligvis winchester xp3 180 grain

 

husqvarna 1600 243 win mag.

toppet med 4-12 ett eller annet ræl jeg ikke kan navnet på

kule. 75 sierra varminter

 

mauser m98 6.5x55

toppet med meopta 4-16/meopta meosight 30

kule. 140 grains fusion. rifla vil primært bli brukt hvis vi må gå etter rådyret

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...