Jump to content

Store riflekaliber på rypejakt


gordon setter

Recommended Posts

Etter et halvt liv med rypejakt. Og nesten like mye med vinterjakt med rifle hvor jeg i alle år har favorisert små kaliber som 22 wmr, 22 hornet, 222 rem, 5,6x52R med flere. Så har jeg mer og mer snudd retning. 
 

Har ikke stor erfaring med 6 mm kaliber. Kun 243 win, som var veldig fin til denne formen for jakt og mye bedre enn 224 kalibrene med tanke på vind, men den kunne fare litt hardt med rypene på samme måte som 222 kan. 
 

Men har også brukt 6,5x55, 308 win og 7x57R på vinterjakt etter rypa. 
Og det jeg liker med disse kalibrene er at man kommer fram til skutte ryper og det vises nesten ikke at de er truffet. Lite blod, stein døde fugler på flekken, og man treffer der man skal på gode hold, selv om litt vind. 
Joda rekylen er høyere men med demper er det ikke rare greiene. Synes ikke det var rare greiene med rekyl i 7x57r heller som jeg hadde i en drilling. 
 

Har bare skutt 6 fugler med 308 men fantastisk effekt på fuglene. Og en av de kunne jeg ikke finne hverken inn eller utgangshull på. Flådde aldri denne, og den ble nok solgt. Solgte stort sett alt jeg skjøt før. 
Men det virket nesten som om rypa hadde dødd av trykket fra kula som hadde passert og at jeg egentlig hadde bommet. 
 

Men ja…ser mange tråder der det spørres om man kan bruke 6,5x55 - 308 osv på rypejakt. 
Og helt klart ja. Min erfaring er at det er en stor fordel både med tanke på vind og pent skutte fugler å bruke disse til også denne formen for jakt. 

 

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det er vel først og fremst hastigheten ved anslag og det at kula holder sammen (eller ikke velter) som avgjør hvor omfattende vevskaden blir? Langsom (og tung) kule i store riflekalibre gir generelt penere resultat enn (ultra)hurtige småkalibre. Men for de som liker å knalle småvilt på lengre hold blir jo ulempen en krummere kulebane. Så ja, på moderate hold vil jeg mye heller jakte med 6,5- og .30-kaliber ladet til middels hastighet enn med hissigpropper av mindre kaliber.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Har skutt 30-40 ryper med .308 i moderat hastighet ("gamle" norma GT 150grs med v0 på ca 720-740 m/s). Samtlige bortsett fra en var blyanthull inn og ut. Den ene hadde en stein bak seg jeg ikke så, så mistenker rikosjett gjorde det griseriet. 

 

Har og sett rype skutt med 9,3 som var hel å fin. 

 

Skutt et par ryper og orrfugl med accubond i .308, det anbefales ikke. 

22-250 med v0 på 1100 m/s ble også noe grisete. 

 

Så absolutt enig med TS, "grove" kaliber i moderat hastighet er topp på fugl🙂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (16 timer siden):

Hvilke ammo brukte du i 308 Gordon setter ?

Brukte Lapua eller Norma den gangen i den rifla. Var i hvert fall 150 gr fmj kule husker jeg. 

308 jaktet jeg med en vinter på 90 tallet, så er lenge siden. Men var den som satte i gang riflejakt for min del etter flere år med 22 LR og myye bomskyting med 22LR.

Skrev ned den gangen jaktene, hva jeg fikk av fugl, hvordan været var, hvem jeg jaktet med og hva de fikk. Så sånn at jeg vet jeg fikk 6 fuger med den rifla ;-)

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Var nettopp og skjøt fem ryper med 22-250 ladet med Sakos 50 speedhead (fmj)

Veldig fornøyd med resultatet og har samme "ødeleggelse" som 243.

Tipper at holdet bør være fra 100 meter.

Disse fuglene ble felt fra 118 - 156 meters hold.

20240303_145408.jpg.3ed609fe6287e9fd5f477c5adcc5964e.jpg

Edited by Rekylbaisen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (På 4.3.2024 den 14.55):

Hvis jeg skulle hatt et dedikert fuglekaliber som kan skyte kuler med bra bc så hadde jeg valgt en 6 mm, helst 6 mm BR. Har hört at den skal mate perfekt i en Tikka M595 med 22-250 magasin :)

6mmBR eventuelt 6XC da den kommer i ferdigladd Norma Jaktmatch. 
Det gjør forsåvidt 6mmBR også men er vist bare å finne i Svenske og Finske butikker. 
 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (På 28.2.2024 den 19.54):

Har skutt 30-40 ryper med .308 i moderat hastighet ("gamle" norma GT 150grs med v0 på ca 720-740 m/s). Samtlige bortsett fra en var blyanthull inn og ut. Den ene hadde en stein bak seg jeg ikke så, så mistenker rikosjett gjorde det griseriet. 

 

Har og sett rype skutt med 9,3 som var hel å fin. 

 

Skutt et par ryper og orrfugl med accubond i .308, det anbefales ikke. 

22-250 med v0 på 1100 m/s ble også noe grisete. 

 

Så absolutt enig med TS, "grove" kaliber i moderat hastighet er topp på fugl🙂

Er ikke uten grunn at 7x33 har den nærmest ikoniske statusen. Norma"fägel" i .222 va mye snillere enn ordinær jaktmatch. V0 var vel ca 100m/s lavere.

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2024 at 7:54 PM, FreeSkier said:

Den ene hadde en stein bak seg jeg ikke så, så mistenker rikosjett gjorde det griseriet. 

Jeg har hatt samme opplevelse en gang for lenge siden med 6,5 (for ordens skyld før måsene ble fredet). Jeg skjøt ei gås som satt sammen med noen andre fuler i fjæra. Det røk med to gås og to måser på et skudd.

 

De siste 20 åra har jeg jaktet ryper med 223 rem. 243 win. 6,5x55 og 308 win. I 308 gikk det i lockbase og det gav veldig fine slakt. I 6,5 har jeg vel prøvd 100gr fmj og 144gr fmj, 140gr MK og 139 Scenar samt 130gr DL. Av de var det bare DL som har skilt seg negativt ut (ferdiglada DL felt) siden farta var noe spenstig. I 243 har jeg utelukkende brukt Hornady 80gr fmj som var ei nydelig fuglekule selv med litt for mye fart. Nå bruker jeg 223 med 80gr MK som er luka i tuppen og lada til 800m/s. Noen ganger sklir de gjennom fuglen og innimellom tar de til flukt for å stivne på vingene som ei hardskutt gås. Det er kanskje litt lite futt men slaktene blir veldig fine. Konklusjonen min er at alt virker så lenge farta ikke sprenger kula. Skal man ha fart så er det helmantel som gjelder.

 

Hvis jeg skulle velge den beste kula for vind så hadde det uten tvil vært Lapua sin 6,5 - 144gr fmj. Det er lite som slår denne kula til fugl i hardt vær og druge hold.

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

.260 skrev (7 timer siden):

Er ikke uten grunn at 7x33 har den nærmest ikoniske statusen. Norma"fägel" i .222 va mye snillere enn ordinær jaktmatch. V0 var vel ca 100m/s lavere.

Hovedgrunnen til at 7x33 har ikonisk status er vel at ingen har sett en? Muligens bortsett fra Jørund Lien...

 

Det er lenge siden jeg har skutt ei rype, men mellom 22LR og 30-06 så synes jeg 22 Hornet funka veldig bra. I nyere tid er det mest sjøfugl jeg har skutt, og jeg har da brukt "det som stod ytterst i skapet" stort sett. Hva som var i bruk til langholdsskyting akkurat da. Et hederlig unntak er 6PPC, der jeg har skutt noen få fugler med Berger 62gr Flat Base.

Resten er fordelt mellom 23Rem, og nesten utelukkende 80gr A-Max, og 260Rem og 6.5x55 med 136gr ScenarL og 130gr DL. 

 

A-Max kunne eksplodere en sjelden gang, men stort sett ikke. 136 og 130 kan lage litt store utgangshull, men igjen, stort sett ikke. Trefffer du midt på brystbeinet på kloss hold så blir det nok vei i vellinga uansett, og treffer du midt i ræva så kula har en hel fugl å ekspandere i så ekspanderer de nok (ScenarL er jeg usikker på om ekspanderer), men med gode treff går det nesten alltid bra.

 

Bildet viser utgangshullet , skarv skutt rett bakfra med 6PPC. 

IMG_7436.jpeg.e91d80577e994291078bb392be596fd2.jpeg

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6x45 og 6PPC har vel omtrent samme ytelse? 26-27gr N133 og thats it. Jeg tenker av og til at det hadde vært morsomt å prøve 105gr kuler i en 6PPC (gitt riflestigning) Da får du høy BC, og lite vindavdrift, nesten ingen rekyl, og passe lav hastighet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Polardego skrev (1 minutt siden):

Er ikke en BR enklere enn en PPC rent logistikkmessig?

BR har betydelig mer fartspotensiale. Logistikkmessig er det vel ca samme? Hylser er i vanlig salg, varer "evig" og kulene er de samme?  Pipene er de samme

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

6x45 og 6PPC har vel omtrent samme ytelse? 26-27gr N133

Er nok helt nede i 22-23gr N133 eller N530.

kan nok legge på litt mer, men har de hastighetene jeg ønsker med 90gr kuler

Link to comment
Share on other sites

Appropos skarv. Er det spiselig? Rundt her sitter skarven på stakene og hviler når en ror forbi på pistolhold. Kommer vel av at den ikke blir jaktet på.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Skarv er absolutt spiselig. Det var ikke få skarvemiddager som ble fortært, inkludert at skarv ble gitt bort til venner og bekjente. Solgte også noe skarv til byens hoteller. Pengene ble omsatt i ammo og bensin..  Men dette er lenge sida, mulig pizza og taco er mer i skuddet pr. i dag.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 time siden):

Appropos skarv. Er det spiselig?

Hvis du følger lov og forskrift, og bare skyter ungfugl med hvit buk, så ja absolutt. Er de glinsende blåsvarte hele veien rundt, så lykke til. Da kan de både være seige og smake - vel egentlig det samme, bare veldig mye mer...

Liker du ikke f.eks. hval - fordi "det smaker fisk", eller noe sånt, så er nok heller ikke skarv tingen.

 

vavlo skrev (1 time siden):

Rundt her sitter skarven på stakene og hviler når en ror forbi på pistolhold. Kommer vel av at den ikke blir jaktet på.

Det kan du mesteparten av året her også, men ikke om høsten..  

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2024 at 6:16 PM, M67 said:

Er de glinsende blåsvarte hele veien rundt, så lykke til. Da kan de både være seige og smake - vel egentlig det samme, bare veldig mye mer...

Mnjææ.. Kommer an på. (Min erfaring)

 

Om man får ut bryst-stykkene før de er kalde, samt skjærer bort alt av fett, i samme operasjon, så er det utrolig lite tran/fisk/"hval" å spore i smaken.

 

En av de beste "jegergrytene" jeg har smakt var med kjøtt fra selvskutt skarv. Vi skjærte bryststykkene i "terninger" koka opp med div snadder når vi kom hjem fra jakt. Helt nydelig!

 

Seigt skarvekjøtt forekommer ja, men egenerfaring er at det gjelder når man steiker brystbiffene av gammelskarv.

Gammel skarv; "Deinn KOKE vi!". Ung skarv; STEIKE :)

 

Uansett tilberedningsmåte: Få ut bryststykker, og skjær bort ALT fett. FØR fuglen rekker å bli kald.....Om man er tander på ting som smaker "eskimo" 

 

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (24 minutter siden):

"Deinn KOKE vi!". Ung skarv; STEIKE

Word, sånn rent bortsett fra at det vel ikke er lov å skyte gammel skarv...

 

hewi skrev (25 minutter siden):

Uansett tilberedningsmåte: Få ut bryststykker, og skjær bort ALT fett. FØR fuglen rekker å bli kald.....Om man er tander på ting som smaker "eskimo" 

JEpp

 

K

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, M67 said:

Word, sånn rent bortsett fra at det vel ikke er lov å skyte gammel skarv...

På tidlig 90-tall gjaldt den regelen kun på storskarv, ikke toppskarv. Mulig det er endra nå? Uansett så er mine "synder" forelda i 2024 😅

Link to comment
Share on other sites

Ungene mine er generelt «så som så» begeistret for skarv og fiskender, «ok» til dykkender (kvinender er kanskje hakket mildere enn havelle og svartender- som nå er fredet) og «liker» gressender. 

Ung skarv og det meste av sjøfugl som fileteres ut der og da, syntes jeg selv er nydelig mat!

Rosastekt med nykvernet pepper, en glasert vintergrønnsak, litt kraftig sjy og noe godt i glasset- jeg liker det veldig godt. Litt (som @M67 sier) som en ung hval. 
 
I oppveksten spiste vi alltid «bifangsten» i garnet (alker, ærfugl, skarv, lomvi etc).
Moderen luktet på fuglen for å sikre den ikke var blitt «skjemt» (jeg er sikker på noen slapp forbi), før den gikk i gryta med løk, jevning, og skvett fløte. Det var fort litt «kraftig» smak- som ei god levergryte- men absolutt ett høydepunkt når det var på menyen.


Sjøfugl som har hengt ei uke eller så i sjøbua, syntes jeg derimot er for spesielt interesserte (f.eks gamlingen som er oppvokst på alker, og liker de med ett tydelig innslag av Möllers). 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Polardego skrev (På 20.3.2024 den 6.39):

På toppjakt er favoritten til mange svensker er 6,5x55 med 9 grams Scenar. Når man leser hva proffene bruker når de bygger eget så er det ofte 6XC og 6BR.

Ser man på Instagram på #6mmbr så er det nok et populært kaliber til toppjakt. Ligger mange bilder der med tiur og orrfugl skutt i topp med 6mmBR. 
Samme på #222rem bare enda mer bilder. 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 18.3.2024 den 11.43):

6x45 og 6PPC har vel omtrent samme ytelse? 26-27gr N133 og thats it. Jeg tenker av og til at det hadde vært morsomt å prøve 105gr kuler i en 6PPC (gitt riflestigning) Da får du høy BC, og lite vindavdrift, nesten ingen rekyl, og passe lav hastighet.

 

K

😃 Kjører sjølv 6mmPPC til fugl. Lader per nå 90gr scenar, lagt til ca 810ms. Rypebestanden har kollapsa aldeles her, så formålet som rifla ble bygget til, er fremdeles ikkje utprøvd, men teoretisk skal den være meeget fint egnet :) Senest i går var jeg på nippet til å annonsere etter en neve med 105gr å prøve, av ren nysgjerrighet. 1:8 stigning i mi, så vore interessant forsøkt denne. Når det samtidig er stort sett utsolgt for 90Gr, så er det enda et påskudd for å teste 105`n.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...