Jump to content

Jakt med 6.5 cm


Karl Martin

Recommended Posts

Hei! 
vurderer å gå til innkjøp av 6.5creedmore, hovedsakelig til bruk på fuglejakt. Men tenker også at denne rifla vil bli brukt til rådyrbukken og evt reinsjakt. Mitt spørsmål er om det vil påvirke presisjon veldig om jeg kapper løpet noe. Ser på bergara t14 å der er løpet 56cm å sauer 100 er løpet 51. Tenkte å kappe løpet til ca 46cm. Har 41 cm på 308n så trenger ikke veldig kort. Bare at jeg synest over 50cm pluss en liten demper blir veldig langt igjen. Men mulig det bare er en vanesak. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Presisjon: kort svar nei. 

Langt svar er at det kan skje med f.eks. en type ammo grunnet endrede svingninger i pipa. Men ikke noe tenke på. 

 

Det du kan oppleve er lav utgangshastighet med en del ammunisjon, såpass lav at du egentlig ikke oppfyller kravet til storvilt. Men det er det som står på pakka med ammunisjon som gjelder med kjøpeammo. Men lader du selv kan du muligens oppleve at noen kuler kan være vanskelige oppnå kravet med. 

 

Hadde nok personlig holdt ei 6,5creed-pipe på 50+cm tror jeg. 

Pipesnurr som i framtiden kan stabilisere blyfrie kuler hadde jeg også sett litt på om jeg skulle kjøpt 6,5 til jakt nå. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvilken pipesnurr blir da aktuell? Ofte på 1:8 det i 6.5cm som selges i Norge nå. Spørs om jeg bare må bli vant til det med lengre pipe da. Forsåvidt bare på toppjakta det kan bli litt knot med lang pipe. Har 223 med 54cm å det går jo forsåvidt utrolig greit det også😆

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

Enig med @FreeSkier, du mister ikke presisjon. Men du mister fart, 2-5 m/s (typisk 3-4) for hver cm du kapper pipa. To spørsmål:

- Hvorfor vurderer 6,5 CM og ikke 6x55?

- Lader du eller har du planer om å lede selv?

Lader ikke selv pr nå. Usikker på om jeg kommer til å begynne eller ikke. Grunnen til at jeg vurderer cm istede for 6.5x55 er at jeg har blitt stor fan av kort låskasse ifm 308 å 223 jeg har fra før. Vil ha en stødig rifle som er litt bedre egnet på hold på 150m å litt sidevind enn 223n spesielt på gåsa så opplever jeg at 223n blir litt marginal. 
har som sakt 223 å 308 så om jeg må betale litt ekstra for ammo til 6.5 cm så tenker jeg at det går fint til feks 2/3 pakker i sesongen iogmed at jeg kan kjøpe billig ammo til 308n å få mengdetrening 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (15 minutter siden):

Presisjon: kort svar nei. 

Langt svar er at det kan skje med f.eks. en type ammo grunnet endrede svingninger i pipa. Men ikke noe tenke på. 

 

Det du kan oppleve er lav utgangshastighet med en del ammunisjon, såpass lav at du egentlig ikke oppfyller kravet til storvilt. Men det er det som står på pakka med ammunisjon som gjelder med kjøpeammo. Men lader du selv kan du muligens oppleve at noen kuler kan være vanskelige oppnå kravet med. 

 

Hadde nok personlig holdt ei 6,5creed-pipe på 50+cm tror jeg. 

Pipesnurr som i framtiden kan stabilisere blyfrie kuler hadde jeg også sett litt på om jeg skulle kjøpt 6,5 til jakt nå. 

Så da med en kappet pipe så kan jeg like godt bruke 308n iogmed at jeg vil få kulefall som på 308n uansett

Link to comment
Share on other sites

Karl Martin skrev (28 minutter siden):

Vil ha en stødig rifle som er litt bedre egnet på hold på 150m å litt sidevind enn 223n spesielt på gåsa så opplever jeg at 223n blir litt marginal.

Vil du ha et stødig våpen bør du også ha litt lengde på pipa. 51 cm og en liten Freyr&Devik-demper (bygger 11 cm) bør fungere for deg. 

 

Jeg har aldri skjønt poenget med kort låskasse om man ikke jager gram, og/eller skal ha en kort (og skamkappet) hundefører-rifle.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (Akkurat nå):

Vil du ha et stødig våpen bør du også ha litt lengde på pipa. 51 cm og en liten Freyr&Devik-demper (bygger 11 cm) bør fungere for deg. 

 

Jeg har aldri skjønt poenget med kort låskasse om man ikke jager gram, og/eller skal ha en kort (og skamkappet) hundefører-rifle.

Ser den, mest vanesak for min del vill jeg tro. Sitter å funderer å leser litt nå så kommer jeg på at jeg har 6.5x55 i kombien som ikke blir brukt så ofte. Meeen det er jo kjekt å kunne bruke samme ammo i begge bøsjene😅 så spørs om det kanskke blir «vanlig» 6,5 istede 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Karl Martin said:

Så da med en kappet pipe så kan jeg like godt bruke 308n iogmed at jeg vil få kulefall som på 308n uansett

Jeg bruker kort 308 til alt fra rype til elg. En av de er bygd som "dedikert" lettvekts fugl- og reinsrifle. Men er jo kjedelig å ikke kjøpe ei rifle til 😝

 

Kulefall er lett å ta høyde for. Vindavdrift er mer krevende. Skal du skyte gås i mye vind på 150+ så kan fort 6,5 prestere bedre enn 308.

Link to comment
Share on other sites

Om du lader selv, så kan du få tak på gode priser på komponenter gjennom skytterlag. Det anbefaler jeg deg å sjekke ut. Det meste av kruttet vil også fint kunne lades inn i en 6.5CM. Du vil nok få tak på ting til 30cal, men 6.5-kuler er generelt mye billigere. 

 

Totalt irrelevant, men den har ligget for lenge på mobilen min nå:

Screenshot_20240211_183432_Messenger.jpg.8293cfe9206938799d469584980e8e06.jpg

 

Edited by CRC
typo
  • Haha 7
Link to comment
Share on other sites

Noen burde snart lage en egen tråd som kun tok for seg kallenavn for 6,5CM. Crymore er jo en, men det siste jeg leste, på et amerikansk forum av alle steder, av en amerikaner (som var lykkelig eier av en 6,5x55), var 6,5 manbun 😂

Link to comment
Share on other sites

Overskrifta er "Jakt med 6.5 cm".

 

Da jeg leste den, ble jeg nysgjerrig på hva trådstarteren hadde 6,5 centimeter av (ikke tenk koffert, nå da!).

 

Egga på min utmerkede Pendelton Mini Hunter er 6,6 cm, og trimmelengden på patronene i 308 Norma Magnum er 64,8 mm, så jeg er definitivt i nærheten av å "jakte med 6,5 centimeter".

 

Men så viser det seg altså at det dreier seg om den nye, moteriktige, anemiske dverg-patronen i 6,5-kaliberet. Den har et navn som (oftest feil-) staves i ett ord. Skal man forkorte det på noe vis, må det, i tilfelle, bli "C".

 

Hvis dere absolutt skal forsøke å forkorte navnet, og bruke to bokstaver, så bruk da hvertfall store bokstaver.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne patronens inntog i Norge viser hvilken påvirkningskraft U-tube og amerikanske videosnutter har på ellers så sindige nordmenn. De lar seg lure til å anskaffe våpen i en 6,5 mm patron som er dyrere og med dårligere ytelse enn vår egen nasjonalpatron 6,5x55. I tillegg skamkappes løpet slik at den virkelige ytelsen er langt borte fra reklamens lovnader og våpenet oppfyller ikke lovens krav til anslagsenergi. Så prøver noen seg med påstanden om at det er påskriften på ammunisjonspakken som gjelder og at patronen er lovlig uansett løpslengde. Dette betviler jeg sterkt, når du som jeger har modifisert våpenet og gitt det andre egenskaper er det ditt ansvar å dokumentere at lovens krav til energi fremdeles er oppfylt.

Den andre unnskyldningen for dette feilkjøpet er at patronen går inn i kort låskasse. Da blir våpenet mye kortere og lettere. For de som skreller gram på en rifle for reinsjakt kan jeg forstå argumentasjonen, men de som kjøper CM ender ofte opp med et våpen påmontert tungt skjefte, tofot og stor tung kikkert og bruksområdet er ikke reinsjakt. 

Selvbedrag?🤨

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (28 minutter siden):

I tillegg skamkappes løpet slik at den virkelige ytelsen er langt borte fra reklamens lovnader og våpenet oppfyller ikke lovens krav til anslagsenergi. Så prøver noen seg med påstanden om at det er påskriften på ammunisjonspakken som gjelder og at patronen er lovlig uansett løpslengde. Dette betviler jeg sterkt, når du som jeger har modifisert våpenet og gitt det andre egenskaper er det ditt ansvar å dokumentere at lovens krav til energi fremdeles er oppfylt

 

Det er ikke presisert i hverken lov, forskrift eller rundskriv hvordan krav til anslagsenergi skal måles.

Du kan betvile så sterkt du vil, men ingen vil bli dømt for å ha jaktet med ulovlig ammunisjon med begrunnelsen at den ikke holder krav til anslagsenergi - så lenge du bruker lovlig fabrikkammunisjon i et lovlig våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på 6.5 creedmoor så kjøper du 6.5 creedmoor :-) Ser det er mange som meiner denne er heilt ubrukeleg, men 6,5X55 er det beste sidan posesnus.. Om ein studere ladetabellar er det ikkje mykje som skiller dei .. Skjøner veldig godt ønsket om å prøve noko nytt/noko som ikkje alle har. No har vel snart "alle" 6.5 Cm.. Men det er du som skal bruke børsa, så kjør på. Skjønner ikkje denne aversjonen mot forskjellige patronkonstruksjoner... Variasjon er jo ein god ting? 

 

Når det gjeld å kappe løp.. Kappa ei 308 til 42 cm. Angra litt på det. No skyt ikkje eg på voldsomt lange hald, men med dei ladningane eg hadde til denne børsa, var eg litt usikker på tilstrekkeleg ekspansjon på litt lengre hald. Om eg tildømes bommar på avstandsberekninga, og haldet er 220 i staden for 160, så byrjar både kulefall og mangel på ekspansjon å spele inn. Og som du seier, trur dette med løpslengde i mange tilfeller er ein vanesak. Om du då ikkje jaktar inne i einer/ore-krattet i ei bratt, våt vestlandsli. Då er korte børser greie å ha...

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (43 minutter siden):

Det er ikke presisert i hverken lov, forskrift eller rundskriv hvordan krav til anslagsenergi skal måles.

Det er korrekt. Det som er lovpålagt er å bruke ammunisjon med minimum anslagsenergi og kuletype i henhold til krav for respektiv viltart. Som for alle krav som finnes i lovverket er det brukers ansvar å oppfylle lovens krav. Når bruker har modifisert våpenet på en måte som åpenbart reduserer ytelsen er det en selvfølge at det er bruker som må dokumentere at krav i loven er oppfylt. Så lenge bruker må vite at modifikasjonen på våpenet påvirker ytelsen nytter det ikke å bruke ammunisjonsprodusentens oppgitte data som unnskyldning. Data fra produsent er som oftest oppgitt med hvilke løpslengde som er brukt, og igjen er det bruker som er ansvarlig for å skaffe seg disse opplysningene. Bruker man en vanlig jaktrifle med normal umodifisert løpslengde vil nok oppgitte data bli godtatt.

Hvordan en skal måle anslagsenergi har ingenting i loven å gjør, loven stiller et krav som bruker på en eller annen måte må dokumenter er oppfylt. Da er det kun en praktisk måte å måle anslagsenergi på og det er måling av hastighet. Det finnes andre måter, og så lenge man kan dokumentere resultatet skal ikke loven kreve en bestemt målemetode.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Når bruker har modifisert våpenet på en måte som åpenbart reduserer ytelsen er det en selvfølge at det er bruker som må dokumentere at krav i loven er oppfylt.

Så da mener du @Per-S at brukeren har bevisbyden hvis pipen kappes til 46cm?

Nå kommer vel Browning originalt med pipe på 46 cm https://www.wingevapen.no/product/browning-x-bolt-ultimate-ceracotet-eb-308/. Dette er riktignok i 308, og ikke 6,5CM som TS tenker på. Men hvem tenker du har bevisbyrden når våpenet kommer originalt med 46cm pipe?

Og hva om en førstegangsjeger kjøper et brukt våpen ("kort og hendig hundeførerrifle") på finn. Og ikke er klar over at pipa er kappet fra 67cm til 46cm.

Og bør det egentlig være noe forskjell på dette? 

Loven sier også at pipe ikke kan være kortere enn 40cm. Så lenge lov eller forskrift ikke begrenser rifleammunisjon til at det er ammunisjon OG våpen, som sammen, skal gi en minste anslagsenergi. Så er det kanskje 40cm "den magiske grensen" på hva loven krever av våpenet?

Utover det tenker jeg at det er viltlovens §19 som er gjeldende i forhold til at "Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser...", som kan sette begrensninger i forhold til skyteavstand. Og her tror jeg ikke loven legger opp til EN vedtatt sannhet. Her er det nok ganske individuelt, hva som er de begrensende faktorene og hvor "grensen" er. Pipelengde, ammunisjon, kule osv, er bare noen av faktorene. 

Link to comment
Share on other sites

Oryxhunter skrev (9 minutter siden):

   -  det er viltlovens §19 som er gjeldende  - 

 

Som jeg nettopp skrev i en annen tråd: Det norske kravet til jaktammo er smør på flesk, med majones og tran på. Det kreves anslagsenergi, OG ekspanderende kuler,  OG minstevekt, OG minstediameter.

 

Når jeg kommer med 9,3x62, eller 308 NM, får jeg det obligatoriske spørsmålet: "Å dau ska' du ha æljen?". Jeg skrev også i den andre tråden at bortsett fra voksen elg, og snarsint (hvit og brun) bjørn, duger patroner som 243 W og 30-30 på alt norsk vilt. De SNO-folka jeg kjenner, går oftest ikke rundt med mikrometer, kronograf og ballistiske tabeller. Som @ATS skriver, dette får vi ikke svar på, før det er bedre definert, og/eller prøvd i en rettssak. Men etter som det er mange politijurister som vil forbedre CV-en sin, ved å bli den første til å få noen dømt for en bagatell, vil jeg fortsatt bruke "grov"-børser på reinskalver, som ville dradd fluksens til de evige lav-terrenger av 22-250-en.

 

Per-S skrev (3 timer siden):

Denne patronens inntog i Norge viser hvilken påvirkningskraft U-tube og amerikanske videosnutter har på ellers så sindige nordmenn.

 

"Alternativ"-bransjen omsetter for opp mot 10 milliarder i året (men tar likevel gladelig i mot gratisreklame fra kongehuset). "Ellers så sindige nord-MENN" er nok ikke helt vaksinert mot salgs-propaganda, jeg minner om denne:

 

https://www.kammeret.no/topic/4197-kritisk-tenkning/?do=findComment&comment=1092965

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 minutter siden):

Det norske kravet til jaktammo er smør på flesk, med majones og tran på

 

Jeg har et par ganger spurt Miljødirektoratet om hvor kravte til anslagsenergi kommer fra, hvorfor akkurat dette tallet. Uten å få noe klart svar, det nærmeste er at de "har sett til Sverige", som har et lavere krav.

Mistenker at det er nokså vagt begrunnet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

 

Jeg har et par ganger spurt Miljødirektoratet om hvor kravte til anslagsenergi kommer fra, hvorfor akkurat dette tallet. Uten å få noe klart svar, det nærmeste er at de "har sett til Sverige", som har et lavere krav.

Mistenker at det er nokså vagt begrunnet.

Jeg har gravd ganske mye i det der. Det er, forsåvidt kvalifisert, gjetting basert på empiri og andre lands erfaringer. Men de vil ikke ha egne krav til feks reinsdyr eller reinskalv fordi "det blir for mye å holde styr på"...

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (13 timer siden):

Denne patronens inntog i Norge viser hvilken påvirkningskraft U-tube og amerikanske videosnutter har på ellers så sindige nordmenn. De lar seg lure til å anskaffe våpen i en 6,5 mm patron som er dyrere og med dårligere ytelse enn vår egen nasjonalpatron 6,5x55. I tillegg skamkappes løpet slik at den virkelige ytelsen er langt borte fra reklamens lovnader og våpenet oppfyller ikke lovens krav til anslagsenergi. Så prøver noen seg med påstanden om at det er påskriften på ammunisjonspakken som gjelder og at patronen er lovlig uansett løpslengde. Dette betviler jeg sterkt, når du som jeger har modifisert våpenet og gitt det andre egenskaper er det ditt ansvar å dokumentere at lovens krav til energi fremdeles er oppfylt.

Den andre unnskyldningen for dette feilkjøpet er at patronen går inn i kort låskasse. Da blir våpenet mye kortere og lettere. For de som skreller gram på en rifle for reinsjakt kan jeg forstå argumentasjonen, men de som kjøper CM ender ofte opp med et våpen påmontert tungt skjefte, tofot og stor tung kikkert og bruksområdet er ikke reinsjakt. 

Selvbedrag?🤨

 

Jeg har 2 rifler i 6,5cm, både en med tungt skjefte, tofot, stor kikkert og en uten.

For meg har det ingenting med 6,5 cm vs x55, men hva riflene faktisk kamres for. Begge mine leveres i cm men ikke x55. 

 

Storfornøyd med begge. Selvbedrag?

Link to comment
Share on other sites

Har også to stk 6.5CM. Null problem, går superbra begge to. Vil du ha så er det bare kjøre på. Viktig å få med at 6.5CM kjøpeammo ofte har bittelittt høyere hastighet enn tilsvarende 6.5x55 😜

Link to comment
Share on other sites

Om du har gjort en vurdering av ditt behov og bruksområde så velger du selv. Men når du starter å skyte mye vil du merke at det blir en del dyrere med CM og du får noe dårligere ytelse på lengre hold. Skulle jeg valgt en 6,5 i kort kasse hadde jeg valgt 260 uten å nøle. Da kan du bruke .308 hylser som du får gratis og du har samme eller bedre ytelse. Hva er normal levetid for et 6,5 CR løp?

Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (20 timer siden):

Jeg har gravd ganske mye i det der. Det er, forsåvidt kvalifisert, gjetting basert på empiri og andre lands erfaringer. Men de vil ikke ha egne krav til feks reinsdyr eller reinskalv fordi "det blir for mye å holde styr på"...

Ja, det blir mye å holde styr på både for jegere, SNO og MD. Men idéelt sett burde vi differensiert mellom elg, hjort/villrein m. fl., og mindre dyr (rådyr, bever, etc. som i dag). Å ha ulike krav til f. eks. voksen rein og reinskalv eller voksen elg og elgkalv tror jeg bare blir rot. Mange som drar på jakt etter større hjortevilt har gjerne løyve på flere dyr av ulik alder og størrelse.

 

Men til saken: 6,5 Creedmoore er sikkert en grei patron i 6,5-kaliberet på samme måte som .308 Win i .30-kaliberet, og forskjellen på ytelser fra kjøpeammo i forhold til de mer "voksne" patronene 6,5x55 og .30-06 er neglisjérbar. Men siden jeg lader all ammo selv foretrekker jeg å ha litt spillerom mht. kruttvalg for å holde trykket under kontroll ved bruk av tunge/lange kuler.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 minutter siden):

Om du har gjort en vurdering av ditt behov og bruksområde så velger du selv. Men når du starter å skyte mye vil du merke at det blir en del dyrere med CM og du får noe dårligere ytelse på lengre hold. Skulle jeg valgt en 6,5 i kort kasse hadde jeg valgt 260 uten å nøle. Da kan du bruke .308 hylser som du får gratis og du har samme eller bedre ytelse. Hva er normal levetid for et 6,5 CR løp?

Her er det en par ting jeg vil kommentere.

 

Kjøpepatroner i Creedmoor er MYE dyrere (trenings/ konkurransepatroner altså, egnet til å skyte langt) "Low end" / billige treningspatroner fins vel ikke enda i Creedmoor? 

Lapua 136gr koster 12-13 kroner i 6.5x55, og 25-30 i 6.5CM f.eks. Forskjellen hos Norma er noe mindre.

 

Når det gjelder ytelse på lengre hold er det først og fremst ammunisjon, og kulerelatert. De fleste som skyter 6.5x55 "langt" lader i hastighetsområde som er fint oppnåelig med 6.5CM (Eller 260Rem). Ting som rekyl, presisjon, jevn BC, jevn hastighet er mye viktigere enn høy hastighet. At ladningen er "tunet" på langholdet er også viktig.
Dette er litt på tvers av det vi trodde for 20 år siden, men det er kommet til svært mye ny kunnskap spesielt ifbm. PRS-miljøene (en amerikansk skarpskytterinstruktør mente i et intervju at det hadde vært mer utvikling i langholds- og presisjonsskyting de siste ti årene, enn de foregående 100...) 

Bunnlinja er at sålenge en ikke skal levere anslagsenergi lenger ut enn en CM klarer å holde ei kule supersonisk (som er godt over 1000m) så er det ingen grunn til å tro at 6.5x55 har noen reell fordel. 

Det er ett unntak, ukjente avstander. 6.5x55 kan blåse ei gitt kule avgårde opptil 80-100m/s fortere (kreativ hjemmelading)  enn Creedmoor - og det er verdt noe om du ikke kjenner skyteavstanden nøyaktig. Og som @Sølvrev sier, skal du skyte lange tunge kuler, så vil du sette pris på hylsevolumet i 6.5x55.

 

Mhp. 260Rem. Vi har 3 rifler i 260Rem " i drift" i husstanden. Alle langholdsrifler. Gidder ikke telle de i 6.5x55, Og en i 6.5x47L.

Skulle jeg velge EN av de "små" 6.5ene til "alt", uten andre hensyn enn presisjon og ytelse, så ville det bli 6.5x47L. Men, når en konkurrerer, og skyter mye så er hylser en ting - og våre rifler er stort sett i 260. Nettopp fordi det @Per-S sier. Hylser. Vi må ha 1000 i omløp helst. Og det er >10 000,- i CM eller 47L, mens det er gratis i 260.

Ulempen er at kula skal dypt i hylsa, og en må være litt mer obs når en lader, så en ikke lager skjeve patroner som følge av at hylsene strekkes og lager "smultring". Lader en "riktig", dvs ikke presser for mye, så er dette et ikke-problem. Men det KAN oppstå, så ferske hjemmeladere bør kanskje være litt ekstra oppmerksomme.

 

Løpslevetid er svært avhengig av bruken - både hvorvidt pipene skytes varme, og hva en skyter på og hvor langt. Krever du 1 moa grupper på 1000m så er løpslevetiden en helt annen enn om du skal "holde tier" på 200m. Krever du at du at pipa skal samle når glovarm, er levetiden en helt annen enn om du skyter 2-3 skudd om gangen. 
Spennet i levetid, mellom "er pipa brukt kun til harde feltladninger" og "rekruttladninger", en blanding - osv - er så stort at jeg ikke har harde data iaf. Men mine 6.5x55-piper pleier å lage høydespredning på langt hold etter 3500-4000 skudd. Jeg har bare ei 260-pipe som har passert 3000, men den har også "begynt å oppføre seg rart", og blir nok ikke med på flere stevner.

Teoretisk burde 260/CM/x47L vare litt lenger enn x55-piper.

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/12/2024 at 9:06 AM, Chiefen.v-2 said:

 

Artig nok er det Tikka T3 folk kjøper :-)

 

Godt poeng.

Man kan jo spørre seg hvor mye kortere rifla i kort kasse egentlig er (2-3cm?), eller er om det er kortere boltgang (1-2cm?) som er avgjørende?
For å kompensere for lang kasse (Tikka T3 feks), kan man jo bare ta av 2-3cm av pipelengden. Det vil aldri spille noen praktisk rolle. Om det er drevet av kortere boltgang er det det ikke lett å kompensere. Om det dog betyr noe må man jo da vurdere.

 

@Karl Martin, har du sett for deg noen børser? Budsjett?

 

Sidenote: 
Tenkte å lime inn en T3 i 6.5x55 fra Finn som jeg mener jeg så til 7-8k, men tror den ble solgt litt kjapt.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (12 minutter siden):

Med mindre en jakter gram er dette med kort og lang kasse bare en teoretisk øvelse for kos med kaffen foran peisen.

No er vel mykje av det me debaterer her inne på forumet ein teoretisk øvelse :-) Om det no er kos forran peisen eller drøsing på standplass. Ser 260 Rem er nemd lenger oppe. Sikkert eit supert alternativ for heimeladaren, men om ein skal basere seg på kjøpeammo er vel 6,5 CR å foretrekke? 

Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 time siden):

Om det er drevet av kortere boltgang er det det ikke lett å kompensere. Om det dog betyr noe må man jo da vurdere.

 

Våpen som Krag-J og Sauer 200 STR har jo så laaaaange låskasser, at det tar halve dagen å få utført et ladegrep. Muligheten for oppfølgingsskudd er jo omtrent eliminert, når man må hale og dra så lenge på et sluttstykke. Kunne vel like gjerne brukt enkeltskuddsvåpen. Heldigvis har man "revolusjonerende nyheter" fra over there, som 6,5 Cadillac, eller hva det nå var den het - .

 

Vi har forresten vært inne på dette temaet før, på dette utmerkede forumet, faktisk for over 15 år siden:

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (2 timer siden):

For å kompensere for lang kasse (Tikka T3 feks), kan man jo bare ta av 2-3cm av pipelengden

 

Nå veier vel 2-3 cm med kasse litt mer enn 2-3 cm med tynn jaktpipe.

 

I følge linkene under er kort kasse typisk 110 g (4 ounces) lettere enn en lang kasse. 

 

https://www.ronspomeroutdoors.com/blog/short-action-rifle-versus-long-action

https://lundestudio.com/short-action-vs-long-action/

 

Edited by ATS
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, ATS said:

 

Nå veier vel 2-3 cm med kasse litt mer enn 2-3 cm med tynn jaktpipe.

Ellers lurer jeg også på hva som er vektforskjellen i lang og kort kasse, noen som har tall på dette?

Det er korrekt, tenkte bare på overall lengde. Forstod det fra TS at bekymringen var overall lengde.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Per-S said:

Hva er normal levetid for et 6,5 CR løp?

 

Mye lenger enn 6,5x55, om vi måler i antall år 😅 Det er vel ikke så mange som skyter ut flere slike piper? Kjøper vel fort noe annet om volumet blir stort. 6,5x47L-pipa mi fra 2013 er like fin.

Finnes det lett utbyttbare piper i 6,5 Creed? A'la 200STR etc? Blir tungvint å måtte til børsemaker ofte om man skyter mye.

 

7 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Med mindre en jakter gram er dette med kort og lang kasse bare en teoretisk øvelse for kos med kaffen foran peisen.

 

Nja, jeg syns den korte Hansen-kassa mi er mer behagelig enn å bruke enn den lange T3x-en. Men det blir uansett litt epler mot pærer. Ikke så sikker på om den er noe lettere? Tikka har skjært vekk mye stål på T3x

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...