Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS - kikkertklassen.


Jegermeistern

Recommended Posts

Det ble klagd da dagens kikkertklasseregler kom. Fordi man ikke kunne skyte med tofot, fordi man ikke kunne bruke ar15,  fordi man ikke kunne bruke skikkelig grovt kaliber osv. Altså er min erfaring at det klages uansett. :)

Om du spør meg så mener jeg personlig at det kunne vært ca null regler i den klassa, gjerne tofot osv. ;)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jegermeistern said:

 

Når TSU sier "Vi har hatt fokus på hva som kan skape mest mulig aktivitet", og vi blir presentert endringer som gjør at flere/mange av oss må slutte, er det forholdsvis opplagt at vi foreslår endringer. Og det er ikke "å klage".

Kjell, du skriver mange av oss må slutte.....

Hva tenker du da på? Sett fra  KIK sitt ståsted.

 

John-A

 

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

Som (kanskje) nevnt, jeg fikk "ommøblert" høyre side av trynet for 3 år siden. De utmerkede "grovsmedene" på kjeveortopedisk på St. Olavs fikk montert alt fint sammen igjen, med 7 titanbarrer, og 23 skruer. En skytterkamerat, som er tannlege når han ikke skyter, så at en slik metallbit hadde gått gjennom hinnene, så den måtte fjernes. Etterpå var synet grumset, omtrent umulig å se noe gjennom en diopter. Blødning på retina. Kikkertsiktet ble redningen, og da Saueren fikk ei ny pipe, kom brukbare resultater.

 

En skytterkamerat, som stort sett skjøt bedre enn meg, da jeg skjøt med gamle-pipa, har progressive linser, og "ekspertisen" (Jan Brekke m/fl.) sier han ikke kan skyte med diopter. Jeg har ikke bedre syn enn jeg må på venstre øye (kan vel klare ca. 340+ med utlagt sikte), kameraten har progressiv linse også på venstre øye.

 

Jeg ser såpass bra på høyre øye, tross "badegardina" (skal inn på sykehuset tirsdag) at jeg holder meg i 9-eren på 15-meter med et skikkelig Kina-ræl-sikte (Tasco 6-24x52), det ble 249 på fredag. Jeg vil nødig gå tilbake til diopter, og vite at jeg blir bak alle som skyter såpass som 345.

 

Jeg har ingen oversikt (min venn Google kan jo ordne alt, men jeg har ikke spurt han) over hvor "godt" eller "dårlig" Ola og Kari Nordboer ser. Men jeg vet at mange er i grenselandet for å få inndradd førerkortet. Hvis DFS endrer KIK "feil vei", til en enda mer mindreverdig klasse, går de glipp av mange potensielle aktive.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg falt av tråden og ikke fått med meg alle poster så jeg beklager på forhånd hvis jeg poengterer eller spør om åpenlyse ting.

 

Men hvorfor kan ikke du skyte i kikkertklasse eller jegerklasse @Jegermeistern?

 

Og så må jeg legge til at det er trist at du har fått slike skader og reduksjon i syn, men for å være litt "stygg" så kan vel ikke hele DFS med sine 135.000 medlemmer tilpasse sine klasser for noen veldig få, sære enkelttilfeller? Finnes det egne para-klasser (jeg spør fordi jeg ikke vet)?

Jeg har også noen skader i beina som gjør at f.eks knestående er umulig for meg. Nå har jeg generell legeerklæring, men jeg gidder ikke skyte diopterklassene med legeerklæring. I stedet så har Kikkertklassen med liggende vært et fint tilbud for meg.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (5 timer siden):

Men hvorfor kan ikke du skyte i kikkertklasse eller jegerklasse @Jegermeistern?

 

"Kikkertklassen" er en mindreverdig klasse i dag (ikke mesterskap, ikke fullt program på LS). Og TSU vil gjøre den enda mer "tredjerangs" (en ide å lese hele tråden, ja), ved for eksempel ikke å ha innskudd/premiering på 15-m. Hvem gidder dra på "stevner" for slikt? Og "Jegerklassen" skal også være uten premiering. Da kan man jo likesågodt skyte bak fjøset?

 

@M67 nevnte at det kommer forslag om å forby skytterjakker og match-reim i "KIK 200 m", det viser vel "stemningen".

 

Jeg regner med å få bra syn på høyre øye igjen. Men skyting i veteranklassen er "synskonkurranse", Odd Kolsrud ser best.

 

Jeg har heldigvis mye annet å fordrive tida med.

 

 

Edit.: "Finnes det egne para-klasser (jeg spør fordi jeg ikke vet)"?

 

Det er helt unødvendig med eventuelle "para-klasser" (det finnes, med lydsignaler for avstand-retning fra sentrum), når man, med "sterkt nedsatt visus", kan skyte bedre enn folk med presumptivt fullgodt syn, med det mest vanlige siktemidlet som brukes på rifler i dag.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Stevnet i dag er et godt eksempel på det Jegermeistern forsøker å forbedre med denne tråden:

 

Standplassleder starter med å liste opp de som ikke skal skyte omgang. Siden han ikke nevner Kikkertklassen, og det er første stevnet innendørs i KIK for meg (usikker på reglene) så øyner jeg et lite håp. Etter 25-skudden er jeg den eneste som må forlate standplass, etter at standplassleder spør meg over høyttaleranlegget om Kikkertklassen skyter omgang. Jeg er vant til å ikke skyte omgang siden jeg kommer rett fra NV, men omgang er innimellom frivillig og det var jeg klar for i dag også. Men når han spør, og jeg vet hvordan reglene er utendørs, så svinner det lille håpet. Hva skytterlaget tjente på at jeg ikke skjøt omgang? 5 færre hull i gummien. Men så hadde jeg betalt 50% mer enn NV og det dekket nok gummi-slitasjen.  Jeg ser rett og slett ikke poenget med å ikke skyte omgang. Alene i klassen var jeg også, heder, ære og premier bryr jeg meg ikke særlig om så det eneste som teller er å være fornøyd med egen skyting. Er jeg skuffet, lei meg, sint eller vonbroten? Nei, men jeg liker logikk og sliter med å forstå hvorfor R, ER, osv. blir liggende mens KIK må gå.  Uansett en eventuell innføring av Jegerklassen på 100 meter så må KIK oppgraderes til fullverdig klasse.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (49 minutter siden):

I NSF. Men hvor skral er du? PRS fins jo - har du kikkert på rifla er du jo klar allerede.

 

K

🤣🤣  Hehe. Jeg er ikke sååå skral 🤣
Jeg klarer meg nå i dynamisk (selv om jeg sliter litt hvis jeg må ned på kne).

Jeg spurte sikkert veldig klønete, men det gjaldt egentlig Jegermeistern for jeg klarte ikke å catche om det var noe fysisk som gjorde at han ikke kunne/ville skyte diverse klasser.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, B.Hansen said:

Stevnet i dag er et godt eksempel på det Jegermeistern forsøker å forbedre med denne tråden:

 

Standplassleder starter med å liste opp de som ikke skal skyte omgang. Siden han ikke nevner Kikkertklassen, og det er første stevnet innendørs i KIK for meg (usikker på reglene) så øyner jeg et lite håp. Etter 25-skudden er jeg den eneste som må forlate standplass, etter at standplassleder spør meg over høyttaleranlegget om Kikkertklassen skyter omgang. Jeg er vant til å ikke skyte omgang siden jeg kommer rett fra NV, men omgang er innimellom frivillig og det var jeg klar for i dag også. Men når han spør, og jeg vet hvordan reglene er utendørs, så svinner det lille håpet. Hva skytterlaget tjente på at jeg ikke skjøt omgang? 5 færre hull i gummien. Men så hadde jeg betalt 50% mer enn NV og det dekket nok gummi-slitasjen.  Jeg ser rett og slett ikke poenget med å ikke skyte omgang. Alene i klassen var jeg også, heder, ære og premier bryr jeg meg ikke særlig om så det eneste som teller er å være fornøyd med egen skyting. Er jeg skuffet, lei meg, sint eller vonbroten? Nei, men jeg liker logikk og sliter med å forstå hvorfor R, ER, osv. blir liggende mens KIK må gå.  Uansett en eventuell innføring av Jegerklassen på 100 meter så må KIK oppgraderes til fullverdig klasse.

Har vel aldri opplevd å ikke fått skutt omgang på alle 15 meter stevnene jeg har vært på. 2 siste stevnene ble det opplyst.... skytetid omgang kikkertklassen er 2 min......

Så er det frivillige å skyte den 😊

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Ah. Jeg skjønner @Jegermeistern.

 

Jeg spurte fordi jeg ikke forstod om det var noe fysisk som gjorde at du ikke kunne/ville skyte Kikkert.

Men jeg skjønner nå at det er ego og/eller konkurranseinstinkt som gjør at du ikke vil delta.

 

Null problem med å forstå det.

 

Selv er jeg overhode ikke ombord i en slik båt. Alt jeg skyter (eller annen idrett) gjør jeg utelukkende for moro. Om jeg får en medalje, pokal eller en pengeslump så er jo det artig, men overhode ikke noe motivasjon for å komme meg ut på en skytebane.

 

Men folk er forsjellige og jeg full respekt og aksept for at andre tenker anderledes enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (11 timer siden):

Som (kanskje) nevnt, jeg fikk "ommøblert" høyre side av trynet for 3 år siden. De utmerkede "grovsmedene" på kjeveortopedisk på St. Olavs fikk montert alt fint sammen igjen, med 7 titanbarrer, og 23 skruer. En skytterkamerat, som er tannlege når han ikke skyter, så at en slik metallbit hadde gått gjennom hinnene, så den måtte fjernes. Etterpå var synet grumset, omtrent umulig å se noe gjennom en diopter. Blødning på retina. Kikkertsiktet ble redningen, og da Saueren fikk ei ny pipe, kom brukbare resultater.

 

En skytterkamerat, som stort sett skjøt bedre enn meg, da jeg skjøt med gamle-pipa, har progressive linser, og "ekspertisen" (Jan Brekke m/fl.) sier han ikke kan skyte med diopter. Jeg har ikke bedre syn enn jeg må på venstre øye (kan vel klare ca. 340+ med utlagt sikte), kameraten har progressiv linse også på venstre øye.

 

Jeg ser såpass bra på høyre øye, tross "badegardina" (skal inn på sykehuset tirsdag) at jeg holder meg i 9-eren på 15-meter med et skikkelig Kina-ræl-sikte (Tasco 6-24x52), det ble 249 på fredag. Jeg vil nødig gå tilbake til diopter, og vite at jeg blir bak alle som skyter såpass som 345.

 

Jeg har ingen oversikt (min venn Google kan jo ordne alt, men jeg har ikke spurt han) over hvor "godt" eller "dårlig" Ola og Kari Nordboer ser. Men jeg vet at mange er i grenselandet for å få inndradd førerkortet. Hvis DFS endrer KIK "feil vei", til en enda mer mindreverdig klasse, går de glipp av mange potensielle aktive.

Lykke til med sykehusbesøket på tirsdag. Etter å ha lest det du skriver om "ommøblering" så kunne det ha endt mye verre enn "badegardin" les total "rullegardin"..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da nærmer stoff-fristen for "Skyttertidende" seg. Bladet blir sendt ut 29. november, så for de samlagene som har ombudsmøte i desember, har deltakerne mulighet til å lese dette, før møtet (frist for samlagenes uttalelser er 1. januar).

 

Normapokalvinneren fra LS i Førde 2008 blir med meg som forfatter. Hvis noen av dere andre også vil være med som forfattere, så send meg PM, med fullt navn og skytterlag, innen i morgen (onsdag) middag! (Legg merke til at vi har fjernet tiden på omgangen, etter diskusjonen i denne tråden!).

 

Redaktøren for Skyttertidende hadde fått mye stoff (om klassereglene?), og ba meg korte ned innlegget. Dette er en kortere versjon:

 

Hvorfor vil dere ikke ha oss med, DFS?

 

Kjell Arne Larsen, Bjørnen skytterlag, Arne Magne Stenvold, Brekken/Aursund skytterlag.

 

DFS har ei lang historie med halvhjertede forsøk på å få "kikkert-brukere", i praksis rifle-jegere, med på aktivitet. På 1990-tallet hadde man "Fri klasse", senere diverse versjoner av "Jegerklasse. Kortversjonen er at deltakertallet i klassen på de aller fleste skytterstevnene ble presis 0 skyttere.

 

Om sider ble det opprettet en "Kikkertklasse", riktignok med begrensningen at den ikke fikk delta på mesterskap ut over samlaget. Da ble det faktisk en og annen skytter som viste seg på DFS-stevner med kikkertsikte på Saueren.

 

I 2023 fikk endelig "Kikkertklassen" delta på Landsskytterstevnet. Riktignok i en "amputert" konkurranse. Klassen fikk ikke skyte omgang, verken på bane eller på felt, og dermed ingen mulighet til å oppnå medalje. Den fikk heller ikke skyte om Stang- og felthurtig-beger. Av den grunn var det flere skyttere, som hadde deltatt i "Kikkertklassen" på andre stevner, som heller skjøt i sin ordinære klasse på LS. Likevel var det 104 skyttere som deltok i baneskytingen, og 97 som deltok på feltrunden.

 

Man skulle tro at en såpass vellykket start for en "ny" klasse i DFS, skulle føre til at man utviklet klassen, så den ble mer attraktiv, og at man dermed fikk med enda flere skyttere. For eksempel med å utvide skyteprogrammet.

 

Ved å bruke optisk sikte, kan personer som har svekket syn også delta i DFS-konkurranser. Dette gjelder for eksempel de som er operert for grå stær, og har fått innsatt progressive linser. For disse skytterne er det umulig å skyte med dioptersikte, mens kikkertsikte kan brukes. Det gjelder også ved andre midlertidige eller permanente synsskader, eller svekket syn, som de aller fleste av oss får, når vi blir eldre.

 

Mange "nye riflejegere" kjøper i dag våpen, med stillbare kikkertsikter, som er fullgode til all DFS-skyting. For disse skytterne er det mer naturlig å starte med kikkert-skyting enn med diopter. Noen av deltakerne på Voss var jaktfeltskyttere, og deltok med vanlig utstyr for den form for skyting. Blant jaktfeltskyttere har DFS et stort rekrutterings-potensiale.

 

Teknisk og Sportslig Utvalg (heretter TSU) foreslår at en (noe uklart definert) "Jegerklasse" skal inngå i en ny "Klasse 1 - 100 meter", sammen med dagens "Klasse 1", "Nybegynner Voksen", og og skyttere tilhørende andre klasser. Denne klassen skal bl.a. ikke ha premiering. Vi vil imidlertid ikke legge oss for hardt opp i en eventuelle utforming av denne klassen, da det er uaktuelt for oss å delta i den.

 

TSU foreslår noe tilsvarende for "Klasse 1 - 200 meter". Utvalget nevner ikke Stang- og felthurtig-skyting, som dagens klasse 1 skyter på LS. Hvorvidt den nye klassen skal skyte dette, eller ikke, er uklart. På 15-m skal det ikke skal være premiering i den sammenslåtte "Klasse 1" innendørs. Når det i tillegg ikke skal være mesterskap, verken på bane eller felt, får "Klasse 1 200m" et preg av "mindreverdig", eller "annenrangs". Det er derfor like uaktuelt å delta i denne klassen, som i klassen på 100 meter. Vårt anliggende er å utforme regler for en "Kikkertklasse" på 200/300 meter, grovfelt, og 15-meter, som gjør klassen mer attraktiv.

 

For oss er det ganske uforståelig at TSU, på vegne av DFS, foreslår ei endring av "Kikkertklassen" som vil gjøre at mange av oss som har skutt i den klassen, vil finne noe annet å bruke tida til. For en del av dagens skyttere i "Kikkert"-klassen gjør svekket syn at skyting med diopter i de andre konkurranseklassene ikke er aktuelt. Vil DFS virkelig gi slipp på mange aktive skyttere?

 

"Kikkertklassen" må, etter vårt syn, bli likeverdig med øvrige mesterskapsklasser, samme innskudd og premiering som de andre seniorklassene på alle stemner, også Landsskytterstevnet. Mesterskapsomgang på stevner der klasse 3-5 skyter omgang. Medaljer på mesterskap etter vanlige regler.

 

Ved å beholde liggende skytestilling, kan veteranskyttere ha en reell mulighet til å hevde seg mot yngre deltakere. Det må dessuten gis mulighet til å skyte knestående, eller sittende med støtte for en eller begge albuer, eventuelt også med "Jaktfelt-kasse". Jfr. innstillingen fra TSU).

 

Vi håper samlagene og Skyttertinget gjør vedtak som gir oss en attraktiv "Kikkertklasse", som øker rekrutteringen til DFS!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Det er alltid lettere å kritisere noe eksisterende enn å lage noe fra bunnen av, og med dette i bakhodet så forsøker jeg å komme med konstruktive innspill til innlegget.  Den første versjonen var for surmaget mens den andre versjonen er mye bedre: Når man skal overbevise andre så er det normalt lettere å forsøke å skape sympati for eget budskap hvis man er mindre krass, med mindre man har instruksjonsrett - noe vi selvfølgelig ikke har.  Under følger min versjon med noen små justeringer og tillegg, og et spørsmål med rød tekst:

 

DFS har ei lang historie med halvhjertede forsøk på å få "kikkert-brukere", i praksis rifle-jegere, med på aktivitet. På 1990-tallet gjorde man et forsøk med "Fri klasse": En del skytterlag arrangerte feltskyting på dyrefigurer, med god oppslutning. Men NJFF ville ha de lønnsomme jaktfelt-stevnene for seg sjøl, så DFS la ned forbud mot skyting på dyrefigurer, ut over lagsplan. Man innførte senere ei "Jegerklasse", der kravet blant annet var at skytterne skulle tilhøre "Klasse 1" (men da klassen "Nybegynner Voksen" ble innført, fikk den (NV?) ikke delta). Først med bare feltskyting (samtidig som Direktoratet for naturforvaltning krevde at "obligatoriske skudd" for skyteprøven skulle være avgitt etter 31. mars), senere tillot man også at klassen deltok i baneskyting, uten at deltakertallet i klassen på de aller fleste skytterstevnene ble noe annet enn 0 skyttere.  Omsider ble det opprettet en "Kikkertklasse", riktignok med begrensningen at den ikke fikk delta på mesterskap ut over samlaget. Da ble det faktisk en og annen skytter som viste seg på DFS-stevner med kikkertsikte på Saueren.

 

I 2023 fikk endelig "Kikkertklassen" delta på Landsskytterstevnet. Riktignok i en "amputert" konkurranse: Klassen fikk ikke skyte omgang, verken på bane eller på felt, og dermed ingen mulighet til å oppnå medalje. Den fikk heller ikke skyte om Stang- og felthurtig-beger. Av den grunn var det flere skyttere, som hadde deltatt i "Kikkertklassen" på andre stevner, som heller skjøt i sin ordinære klasse på LS. Likevel var det 104 skyttere som deltok i baneskytingen, og 97 som deltok på feltrunden.

 

Man skulle tro at en såpass vellykket start for en "ny" klasse i DFS skulle føre til at man utviklet klassen, så den ble mer attraktiv, og at man dermed fikk med enda flere skyttere -for eksempel ved å likestille den med øvrige mesterskapsklasser. Men det har foreløpig ikke skjedd.

 

Ved å bruke optisk sikte, kan personer som har svekket syn også delta i DFS-konkurranser. Dette gjelder for eksempel de som er operert for grå stær, og har fått innsatt progressive linser. For disse skytterne er det umulig å skyte med dioptersikte, mens kikkertsikte kan brukes. Det gjelder også ved andre midlertidige eller permanente synsskader, konvergensinsuffisiens underveis i 25-skudden og lignende, normale synsproblemer 

 

Mange "nye riflejegere" kjøper i dag våpen, med stillbare kikkertsikter, som er fullgode til all DFS-skyting. For disse skytterne er det mer naturlig å starte med kikkert-skyting enn med diopter. Noen av deltakerne på Voss hadde tidligere deltatt i jaktfelt, og deltok med vanlig utstyr for den form for skyting. Jaktfeltskytinga har "dødperiode" på sommeren, så der har DFS et stort rekrutterings-potensiale. Jaktfelt-skyttere er vant til konkurranser, og vil gjerne ha utfordringer med et utvidet konkurranseprogram. Også folk som skyter andre rifle-former med kikkertsikte, som PRS og benk-skyting, kan ha interesse av å delta i DFS-skyting dersom opplegget er bra noe man bør bestrebe seg på å få til.

 

Teknisk og Sportslig Utvalg (heretter TSU) foreslår at en (noe uklart definert) "Jegerklasse" skal inngå i en ny "Klasse 1 - 100 meter", sammen med dagens "Klasse 1" og "Nybegynner Voksen". Skyttere fra en del andre klasser tillates også å skyte i denne klassen, også med kikkertsikte, men merkverdig nok ikke de som sannsynligvis skulle ha mest behov for å prøve optiske siktemidler, veteranskyttere, som ofte har litt nedsatt syn. Denne klassen skal bl.a. ikke ha premiering. Vi vil imidlertid ikke legge oss for hardt opp i en eventuell utforming av denne klassen, da det ikke er aktuelt for oss å delta i den.

 

TSU foreslår noe tilsvarende for "Klasse 1 - 200 meter". Utvalget nevner ikke Stang- og felthurtig-skyting, som dagens klasse 1 skyter på LS. Hvorvidt den nye klassen skal skyte dette, eller ikke, er uklart. TSU skriver at klasse Kikkert under LS på Voss skjøt så godt at ikke alle som skjøt 30 treff på feltskytingen fikk premie. Utvalget mener derfor klassen kan skyte på vanlige feltfigurer (det skulle bare mangle!). Hvordan alminnelige klasse 1-skyttere, med dioptergevær, skal kunne hevde seg mot så gode skyttere, med kikkertsikter, får utvalget sjøl forklare. På 15-meter har de "løst" dette problemet ved at det ikke skal være premiering i den sammenslåtte "Klasse 1" innendørs. Når det i tillegg ikke skal være mesterskap, verken på bane eller felt, får klassen et preg av "mindreverdig", eller "annenrangs". Det er derfor like uaktuelt å delta i denne klassen som i klassen på 100 meter. Vårt anliggende er å utforme regler for en "Kikkertklasse" på 200/300 meter, på grovfelt, og på 15-meter, som er likeverdig med de øvrige mesterskapsklassene.

 

For oss er det ganske uforståelig at TSU, på vegne av DFS, foreslår ei endring av "Kikkertklassen" som vil gjøre at mange av oss som har skutt i den klassen, vil finne noe annet å bruke tida til. For en del av dagens skyttere i "Kikkert"-klassen gjør svekket syn at skyting med diopter i de andre konkurranseklassene ikke er aktuelt. Vil DFS virkelig gi slipp på mange aktive skyttere?

 

"Kikkertklassen" må bli likeverdig med klasse 3 - 5, samme innskudd og premiering på alle stevner, også Landsskytterstevnet. Medaljer på mesterskap etter vanlige regler.

 

Reglene for "Kikkertklassen" vil vi foreslå slik:

 

Alle medlemmer i DFS fra det år de fyller 16 kan delta i Kikkertklassen, som i dag, men ikke delta i sin ordinære klasse i samme stevne.

Våpenregler: Som i dag.

Skytestilling: Liggende, blant annet for at veteranskyttere skal ha reell mulighet til å hevde seg i klassen (med mulighet til å skyte knestående, eller sittende med støtte for en eller begge albuer, eventuelt også med "Jaktfelt-kasse". Jfr. innstillingen fra TSU).

Program for baneskyting: 25 skudd på 200/300 meter, med mesterskapsomgang.

Program for feltskyting: 30-skudds felt (liggende), med 12-skudds omgang (liggende) i mesterskap.

Klassen skyter minneskyting, Stang- og felthurtigskyting ved LS og andre stevner med slik skyting.
 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (7 timer siden):

Å få kikkert klassen likeverdig med kl 3-5? Skal det deles ut kongepokal der og på LS? 

 

Jeg har endret innlegget, og skriver "øvrige konkurranseklasser" og "ovrige seniorklasser". Se den nye versjonen lenger oppe.

 

Det er visst kommet mange innlegg til bladet, skal bli interessant å lese.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, høggern said:

Videre tror jeg at dersom dette noengang skal bli en mesterskapsklasse må man bare innse at det kommer til å måtte være noen regler i klassa. 

:)

Kikkertklassen har da regler i dag hva som er tillatt eller ei.

Det å kunne skyte omgang i KIK burde ikke utløse enda flere regler. Man konkurerer på lik linje. Da med utgangspunkt i dagens regelverk. Blir vi slått sammen slik utvalget mener, så blir det aldri Mesterskap pga kikkert/diopter i samme klasse.

 

Utvalget burde vært representert av ett bredere snitt av skytternorge. Ser en div diskusjoner på DFS sine sider så er det mange diopterskyttere som har sterke meninger om KIK klassen.

 

Hvordan hadde Klasse 3-5 reagert om KIK skyttere hadde hatt sterke meninger om utstyr og regler der?

Joda, noen liker å provosere og skape temperatur fra begge leire, men det er lite konstruktivt.

 

John-A

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at noen har sagt at alle skal skyte i DFS.
For meg som utenforstående ser det ut til at allerede DFS medlemmer ønsker å skyte med kikkert for egen del og for å nå bredere ut og dermed bedre rekrutteringen. Jeg sitter litt på gjerde og vurdere å bli med i DFS om kikkertklassen blir noe av når ungene er litt større. Foreløpig skyter jeg ett og annet stevnet i jaktfelt og DSSN, men feltstevner med kikkert høres jo morro ut.

For det andre kan du bare ta med deg Saueren din å skyte i DSSN i Manual Standard klassen. Det hadde nok alle på stevnet synes var morro!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (8 minutter siden):

Hvorfor skal alle på død og liv skyte i DFS?

 

Jeg må si som "Feriebiskop Fjertnes" (Rolv Wesenlund): "Det der var et godt spørsmål. Har De flere?".

 

DFS har som formål å "fremme god våpenkultur, praktiske skyterferdigheter, - sikre en desentralisert skytebanestruktur". Altså ikke å tilfredsstille Hvermansens varierende behov for slik eller sånn skyting, men "overordnede" hensyn.

 

Jeg fikk spørsmål (i denne eller parallell-tråden) om hvor vi skulle legge aktiviteten, hvis ikke vi eller DFS ville ha KIK der. Svaret er jo at vi kunne starte en alternativ organisasjon (for eksempel under "Palma Match"-paraplyen). Men "pang-pang"-feltet er allerede (dessverre) oppstykket i mange organisasjoner. Og skyting med kikkertsikte passer hvertfall (bedre enn diopterskyting) inn under den gamle formålsparagrafen, "dyktiggjøre for landets forsvar".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Diopter er en faktor man har måttet beherske, på lik linje med ståendeskyting, vindbedømmelse, avstandsbedømmelse osv. Ser at den siste faktoren forsvinner mer og mer, så det er mulig at flere faktorer kommer til å endre seg etterhvert. 
Jeg er i utgangspunktet meget positiv til kikkertklassen etter ny modell. Jeg er også positiv til jegerklasse samtidig (dvs 2 sånner klasser egentlig).
Jeg savner et seriøst tilbud på 100m med kal 22 for alle (ikke den kl 1 modellen som kom)  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, høggern said:

Det har de da ofte. Bare å lese på kammeret det ;)

Har nok vært mest generelt DFS, tror ikke klassesettingen har vært tema.

Uansett klarer man aldri å tilfredstille alle. Noen vil ha 40 grams avtrekk, andre to-fot den tredje 12,7 osv.

 

Det at vi fikk KIK klassen var ett stort steg for oss som ville bruke det vi har i skapet. 

 

Har aldri møtt noen motbør på DFS banen når jeg har skutt kikkertklasse. Kun en mann har kommet med en slengbemerkning, og han kjenner jeg godt så den stakk ikke dypt.

 

Klassen er ny, det viktigste er å dra rundt å skyte, gjøre klassen synlig. Da skaper man forståelse og innsikt hva KIK er for noe.

 

John-A

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (3 minutter siden):

Har nok vært mest generelt DFS, tror ikke klassesettingen har vært tema.

 

Har da vært nok kommentarer opp i gjennom på alt mulig (kan jo bare nevne skylapper, forskalingsdress, osv ) ;)
Klassesettingen er en konsekvens av hva man ønsker å skyte med  og har ikke nødvendigvis vært et tema, men det er vel fordi folk flest på kammeret ikke gidder sette seg inn i den engang ;)  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, høggern said:

Har da vært nok kommentarer opp i gjennom på alt mulig (kan jo bare nevne skylapper, forskalingsdress, osv ) ;)
Klassesettingen er en konsekvens av hva man ønsker å skyte med  og har ikke nødvendigvis vært et tema, men det er vel fordi folk flest på kammeret ikke gidder sette seg inn i den engang ;)  

Det vil bestandig være meninger begge veier. Du skyter jo ikke KIK men har mye meninger om det 😉

 

John-A

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (1 time siden):

Klassen er ny, det viktigste er å dra rundt å skyte, gjøre klassen synlig.

 

Jeg leser litt stevneresultater på DFS.no, for å se hvor (håpløst) jeg ligger an, i forhold til andre som skyter med kikkertsikte.

 

Og da har jeg lagt merke til at KIK glimrer med sitt svært så "glimrende" fravær, på det sentrale Østlandet, sørover til (gamle?) Østfold, og i store deler av Vestlandet. "Enhver i sær" kan gruble over årsaken til dette.

 

Ellers kan jeg jo gjenta det jeg skrev tidligere i tråden: Etter et stevne kom jeg i prat med 3 (tidligere meget gode) veteranskyttere, som hadde skutt knapt 340. De klaget på synet, skytterbrillene, fargefiltrene, hullkornet, for sterkt lys/for svakt lys - rekka ubehagelige faktorer var visst ubegrenset. Jeg, med mine 20 % syn, hadde skutt 348 med kikkertsiktet, og spurte hvorfor de ikke heller skjøt med kikkertsikte, som ville eliminere det meste av de faktorene de klaget på. Jeg fikk egentlig ikke noe svar på det spørsmålet, heller ikke da jeg tilbød dem å prøve noen skudd med våpenet mitt, mellom to lag.

 

Men om ikke lenge skal de kanskje sitte på samlagets ombudsmøte, og ha svært så bastante meninger om "Kikkertklassen"!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (4 timer siden):

Hvordan hadde Klasse 3-5 reagert om KIK skyttere hadde hatt sterke meninger om utstyr og regler der?

 

 

 

høggern skrev (2 timer siden):

Det har de da ofte. Bare å lese på kammeret det ;)

Det må da være mulig å ha forskjellige meninger  om dette uten at en skal ødelegge for andres ønsker!

Hvor har det blitt av respekten for andre?

Jaggu ikke rart det er krig i verden🥺

Link to comment
Share on other sites

bbdg skrev (18 timer siden):

 

Det må da være mulig å ha forskjellige meninger  om dette uten at en skal ødelegge for andres ønsker!

Hvor har det blitt av respekten for andre?

Jaggu ikke rart det er krig i verden🥺

Ødelegge? 
Men for å snu det på hodet, når man legger til rette for ønskene til mange (ikke bare respekterer ønsker men legger til rette for at ønskene skal innfries) om å få en kikkertklasse i gang, få endret på reglene osv, så ser

man at det genererer enda mer støy.

Tre eksempler jeg kommer på i farta:

-Når reglene ble endra til at klasseførte kunne skyte i kikkertklassa ble noen sure fordi da ble det vanskeligere å hevde seg. 

-Når reglene ble endret til ca fritt på alt så var det surmuling fordi man ikke kunne bruke tofot

-Når kikkertklassa fikk delta på LS så var det klaging fordi det ikke var mesterskap og hurtigskyting

Det er ikke veldig motiverende å jobbe for kikkertklassa da. Desverre. 


 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (26 minutter siden):

Tre eksempler jeg kommer på i farta:

-Når reglene ble endra til at klasseførte kunne skyte i kikkertklassa ble noen sure fordi da ble det vanskeligere å hevde seg. 

-Når reglene ble endret til ca fritt på alt så var det surmuling fordi man ikke kunne bruke tofot

-Når kikkertklassa fikk delta på LS så var det klaging fordi det ikke var mesterskap og hurtigskyting

 

Det første eksemplet ditt må du ha funnet aller innerst på roteloftet, Jørn! Jeg og noen andre var kritiske til at det bare skulle være Klasse 1, som hadde få deltakere i utgangspunktet, som fikk skyte i "Jegerklassen" i sin tid. Og noen av oss ble "lettere oppgitt", da klassen "Nybegynne Voksen" ble innført, uten at disse "nybegynnerne" fikk lov til å skyte i den "meget esklusive" (stort sett 0 deltakere) Jegerklassen. Men jeg kan ikke huske at disse tankene ble luftet på dette forumet, hvertfall.

 

Eksempel 2, derimot, var reelt nok, hvertfall her på forumet. Det var synspunkter fra folk utenfor DFS, og de klaget enda mer over at vanlige remedier i DFS, som skytterdress, hansker og reim, var tillatt. Denne kritikken stilnet stort sett, da klassen kom i gang.

 

Det tredje eksemølet har jeg framført med stor styrke. Tidlegere fikk ikke rekrutteringsskyttere skyte Stang og stuper, kanskje ut fra en from tanke om at de "kunne ta skade på sin sjel" av å delta i noe så krigersk, eller at de ikke var "store nok" til å skyte slike øvelser. For en del år siden slapp juniorene til, og nå får (vel? Jeg har ikke fulgt med) ER også skyte hurtig-øvelsene. Når "KIK" ikke fikk skyte disse øvelsene, og heller ikke fikk noe mesterskap, er det, objektivt sett, en nedvurdering, og "stakkarsliggjøring", av de som skyter med optisk sikte, på lik linje med at vi måtte skyte på noen "låvedører" som feltfigurer. TSU vedgår at all denne pappen "kanskje" ikke var nødvendig (nesten halvparten av deltakerne skjøt 30 treff!). Jeg ville ventet at de da også innså at klassen var fullverdig i andre sammenhenger, og likestilte den med øvrige mesterskapsklasser.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, høggern said:

 

-Når kikkertklassa fikk delta på LS så var det klaging fordi det ikke var mesterskap og hurtigskyting

Det er ikke veldig motiverende å jobbe for kikkertklassa da. Desverre. 


 

 

Kommer selvsagt ann på hvordan man ordlegger seg, men vil ikke si at det å skulle ønske at man kunne skyte Mesterskap og hurtigskyting. samtidig komme med innspill igjennom kanaler i DFS. At det  er klaging, isåfall er det leit og det burde være takhøyde for det. 

 

Men det har vært mye diskusjoner.... som f.eks....Hadde en fått skutt med to-fot så hadde en kommet osv.... 

DFS skytes det med reim, det er det som er en av utfordringene for nettop DFS.

Det finnes så mange skyteprogrammer/organiasasjoner i Norge at det er muligheter for alle. Man trenger ikke å gjøre alle skyte programmer/organisasjoner like.

 

John-A

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (39 minutter siden):

 

Det første eksemplet ditt må du ha funnet aller innerst på roteloftet, Jørn! Jeg og noen andre var kritiske til at det bare skulle være Klasse 1, som hadde få deltakere i utgangspunktet, som fikk skyte i "Jegerklassen" i sin tid. Og noen av oss ble "lettere oppgitt", da klassen "Nybegynne Voksen" ble innført, uten at disse "nybegynnerne" fikk lov til å skyte i den "meget esklusive" (stort sett 0 deltakere) Jegerklassen. Men jeg kan ikke huske at disse tankene ble luftet på dette forumet, hvertfall.

 

Det første eksempelet har jeg hørt uttalt. Opptil flere ganger og i forskjellige nyanser. 
"Hvorfor skal jeg betale premier til toppskyttere", "det blir ikke rettferdig for mosjonister å skyte mot konkurranseskyttere", osv. 
Så nei, det er ikke fra roteloftet. :)


 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (6 minutter siden):

"Hvorfor skal jeg betale premier til toppskyttere"

 

Hvis delen med "Jegerklasse" etc. går gjennom, og blir noenlunde uten "toppskyttere", får de kanskje dette ønsket oppfylt.

 

Våre felles bekjente "et sted i Østerdalen" mener at forslaget om "ikke innskudd/premiering" i "Klasse 1 - 100 m" ikke har noen reell mulighet til å bli vedtatt. Da står det igjen å gjøre denne klassen til en virkelig begynnerklasse. For eksempel med opprykkskrav, i motsetning til dagens Nybegynner Voksen, der de samme skytterne skyter 249 -250, år etter år, og ingen virkelige "nybegynnere" gidder å delta, for å prøve å utfordre dem.

 

Og så kan de som er litt over middels interessert i skyting, kokurrere i en virkelig KIK.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (55 minutter siden):

 

1) Hvis delen med "Jegerklasse" etc. går gjennom, og blir noenlunde uten "toppskyttere", får de kanskje dette ønsket oppfylt.

 

2) Våre felles bekjente "et sted i Østerdalen" mener at forslaget om "ikke innskudd/premiering" i "Klasse 1 - 100 m" ikke har noen reell mulighet til å bli vedtatt. Da står det igjen å gjøre denne klassen til en virkelig begynnerklasse. For eksempel med opprykkskrav, i motsetning til dagens Nybegynner Voksen, der de samme skytterne skyter 249 -250, år etter år, og ingen virkelige "nybegynnere" gidder å delta, for å prøve å utfordre dem.

 

3) Og så kan de som er litt over middels interessert i skyting, kokurrere i en virkelig KIK.

Jeg er stortsett enig. Og i pkt 2 så ser jeg seriøst ikke noe poeng i å reise for å skyte stevner bare for å skyte... det må være noe i det.

Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (16 minutter siden):

Sett utenfra virker det som om innskudd og premier og roten til all konflikt...

Fjern pengene, så løser vel resten seg selv :-)

 

Sett utenfra forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare kunne tillate optikk i alle klasser på feltskyting. Da hadde også feltskytingen framstått som mer relevant. (Gjerne bane, Stang og Felthurtig også, men den sitter vel enda lenger inne..)

Etter to år ville de 50+ beste bruke optikk på STR'ene til felt, og jeg tipper det hadde vært flere som hadde funnet fram den nedstøvede STR'en i skapet, montert optikk og skutt, enn man greier å rekruttere fra "jegerne".

I tillegg hadde man vel også fått endel nye skyttere, som etter KISS-prinsippet, enkelt og greit hadde kjøpt en ny STR uten diopter, med kikkert.

  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Torf said:

Sett utenfra forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare kunne tillate optikk i alle klasser på feltskyting.

Det er akkurat det samme jeg også undres over? Hvorfor man skal tviholde på diopter, men så tillate "spesialbriller", adlerøyer og alle mulige merkelige justeringsmuligheter for at skytteren skal kunne se noe, det skjønner bare ikke jeg? Hadde det ikke vært enklest å tillatte "bruk de siktemidlene du vil"?

Man blir ikke bedre eller dårligere til å holde rifla i ro selv om man har ett annet siktemiddel en motstanderen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 minutter siden):

Fordi det brukes diopter... 

Så enkelt. :)

Med den filosofien ville vi ikke hatt verken diopter, 6.5x55 skytterjakker, pøll, reim... Ihvertfall ikke 200STR, ikke innendørsstevner, osv. Har utvikling vært greit helt fram til akkurat nøyaktig dette punktet?

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...