Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS - kikkertklassen.


Jegermeistern

Recommended Posts

Sharpshooter skrev (19 minutter siden):

Hvor mange her inne skal skyte innendørs LS?

 

Jeg fikk e-post om at jeg var påmeldt, men det måtte være feil. Jaja, jeg fikk meldt meg på, i KIK. Men etter en injeksjon i sikteøyet, er det dårlige utsikter til skyting med kikkertsikte.

 

Vi får vel nye skytetider og kanskje -dager, når påmeldingsfristen er ute.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ei tohi varjata skrev (På 1.12.2023 den 21.56):

Personangrep/uthenging, samt svar/diskusjon rundt, fjernet. Slikt fjas holder vi oss for gode til.

 

Tiltredes! "Angrep" bør, i tilfelle, forbeholdes sentrale deler av DFS, som er iherdige motstandere av "Kikkertklassen" (og selvfølgelig holdes i former som er kompartible med forumreglene!).

 

Dette så jeg blant annet da jeg skjøt på stevnet til Vingelen skl., i "Boligpartner-cupen". Jeg meldte meg på som deltaker i cup-en (sjøl om jeg bare hadde muligheter til å skyte dette stevnet), men etterpå fikk jeg en 50-lapp tilbake, med beskjed om at KIK ikke fikk delta i cupen. Forrige helg var jeg i 50-m-hallen på Lånke (og ble grundig slått av @Sharpshooter!), Lånke skl. hadde laget et fint skriv om "karusellen" sin, 3 stevner på nyåret. Der får heller ikke KIK være med. Sist helg var jeg på den nye, flotte banen til Nordre Skage skytterlag, stevnet inngikk i "Namdalscupen". Det gir vel ikke særlig store odds å gjette hva som skjedde der - KIK fikk ikke være med i cupen!

 

På stevnet til N. Skage skjøt 13 av 140 deltakere i KIK. Av 730 deltakere på NORMA OPEN skjøt 1 - en - deltaker med kikkert. Det er vel ingen underdrivelse å si at oppslutningen om klassen (eller motstanden mot den?) varierer i landsdelene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som vi møtes igjen på torsdag @Jegermeistern 😊

Da blir vi 3 i samme lag 😊

Jeg tenker vi bare må skyte og ha det morro. Vise at vi vil delta, framsnakke KIK rundt om.

 

Skjøt 3 stevner sist helg, 2 av de var jeg alene, og ett var vi 2 deltagere på.

Var det verdt å bruke knappe 8 timer i bilen for?

Ja, skulle alle tenkt at deltagelsen er så lav at dette gidder jeg ikke, da blir det i allefall ikke noen fremgang i klassen.

Kommende helg blir det 2 stevner.

 

Ang Lånketrippel'n så får en i allefall meldt seg på i KIK.

 

John-A

 

 

Edited by Sharpshooter
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (3 timer siden):

Ser ut som vi møtes igjen på torsdag @Jegermeistern 😊

Da blir vi 3 i samme lag 😊

Jeg tenker vi bare må skyte og ha det morro. Vise at vi vil delta, framsnakke KIK rundt om.

 

Skjøt 3 stevner sist helg, 2 av de var jeg alene, og ett var vi 2 deltagere på.

Var det verdt å bruke knappe 8 timer i bilen for?

Ja, skulle alle tenkt at deltagelsen er så lav at dette gidder jeg ikke, da blir det i allefall ikke noen fremgang i klassen.

Kommende helg blir det 2 stevner.

 

Ang Lånketrippel'n så får en i allefall meldt seg på i KIK.

 

John-A

 

 

Kanskje en liten stemningsrapport derifra? Positive gutter! 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (35 minutter siden):

Er det lov å ha stevner uten alle klasser?

 

Joda, vi fikk da være med på stevnene, både på Vingelen, Nordre Skage, og de kommende 50-m-stevnene på Lånke.

 

Det er sammenlagt-konkurransene, "karusellene", som ikke er åpne for KIK. Men derimot for klasse 1, som, i følge reglene, skal skyte akkurat samme program.

 

Jeg kan jo legge til at på "karusellene" (hvertfall Namdalscupen og Lånke) er finalen i 3 "klasser", liggende-program, kne-program (J, 2 og V55), og stå-program (3-5 og EJ).

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Maken til vrangvilje.

 

Et hett tema i dagens politiske diskusjon er om Israel er en "apartheid-stat" eller ikke. Nelson Mandela mente at det var apartheid, for over 20 år siden, han var vel "fagmann" på temaet.

 

Jeg vil ikke, på noen måte, sammenligne hobby-aktivitet i Norge med eventuell systematisk urett mot mennesker i andre land,   -   -   men:

 

Når man, til stadighet, får slike "stikk" om at man ikke er "fullverdige medlemmer", eller "seriøse skyttere", men at man driver "leke-skyting", og er noe slags "mindreverdig", eller "annenrangs" i organisasjonen,    -    -   kan kanskje tanken gå til hvordan slike forskjeller kan oppstå, vedlikeholdes, og kanskje til og med forsterkes.

 

Mitt håp er, som nevnt mange ganger før, at skyttertinget skjærer gjennom, og gjør KIK til en ordinær klassse.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (3 minutter siden):

På ombudsmøtet i Hordaland ble forslaget til ny klassestruktur avvist uten noen debatt, jeg sa omtrent det samme som jeg har skrevet her, at kikkertklassen må få et fullverdig konkurranseprogram om den skal ha en fremtid.

Samme i Agder. Forslaget til TSU ble slaktet, og det var en enighet man knapt har sett før - om at dette ikke kan gå igjennom... Det folk generelt var mest enige om var at man ikke kan slå sammen ulike siktemidler i en klasse, at dagens NV , og dagens Kik, må bestå. Helst med finale/ mesterskap i Kik. Det var flere enn jeg som mente dette.

At man må beholde mesterskap i kl. 2, og at man ikke bør kunne bytte klasse fra stevne til stevne, men bestemme seg for et år av gangen.

Vinden ser ut til å ha snudd om opprykk og klasser - det er ikke lenge siden et forslag om å fjerne tvunget opprykk ble nedstemt her, men i år var det bred enighet om å fjerne tvungent opprykk.

Det ble også stilt spørsmål ved "seriøsiteten" til forslaget, ettersom ingen tilstedeværende verken hadde snakket med noen, eller hørt om noen, som støtter forslaget.

 

Jeg ser ingen fare for at TSU forslag skal gå igjennom Skyttertinget, men Styret og administrasjonen får nå i løpet av ombudsmøtene, høringsrunden og samlagsledermøtet inn det som bare kan være en massiv slakt av forslaget, og en strøm av alternative forslag. Mye kommer til å avgjøres på samlagsledermøtet tipper jeg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Mye kommer til å avgjøres på samlagsledermøtet tipper jeg.

Det er jeg enig i og det var grunnen til at jeg holdt mitt innlegg om behov for et seriøst tilbud til de som vil skyte med kikkertsikte. Merkelig nok var det ingen andre som hadde synspunkter på forslaget, det ble avvist omtrent uten debatt.

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes at forslaget fra TSU gikk gjennom omtrent uten endriger på ombudsmøtet i Inntrøndelag skyttersamlag.

 

Det kan jo kanskje ha en viss sammenheng med at lederen for TSU skyter for Namdalseid og Lyngen skytterlag, i Inntrøndelag samlag - .

 

M67 skrev (1 time siden):

Det ble også stilt spørsmål ved "seriøsiteten" til forslaget, ettersom ingen tilstedeværende verken hadde snakket med noen, eller hørt om noen, som støtter forslaget.

 

Utvalget har visstnok arbeidet "hardt" med saken i ett år, og fått inn maaaaasse uttalelser. Skytterlagene har svart på en forespørsel, men ut over det har jeg ikke hørt om noen som har deltatt i denne "undersøkelsen". For eget vedkommende har jeg deltatt i flere stevner, samtidig med TSU-lederen, og gått rundt med en diger 6-24x56-kikkert på Saueren, uten å få noe spørsmål om hvordan denne tingesten var å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Jeg ser ingen fare for at TSU forslag skal gå igjennom Skyttertinget, men Styret og administrasjonen får nå i løpet av ombudsmøtene, høringsrunden og samlagsledermøtet inn det som bare kan være en massiv slakt av forslaget, og en strøm av alternative forslag. Mye kommer til å avgjøres på samlagsledermøtet tipper jeg.

 

K

Jeg anser det som mulih det kan gå gjennom. Eller at dagens struktur blir stående. Alle de 234 høringssvarene spriker nok såppas mye at de ikke nødvendigvis hjelper. Kanskje tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (14 minutter siden):

Jeg anser det som mulih det kan gå gjennom. Eller at dagens struktur blir stående

Dette med at kikkert og diopter skal skyte sammen har jeg ikke hørt noen som er for. Men mange nok driter kanskje i hva de "mindreverdige" klassene kik og 1. gjør til at det går gjennom, bare de kan ha det nøyaktig likt som før i kl. 5, V55 og V73. Det er vel det eneste vi kan ta bortimot for gitt. Tipper alle samlagsformenn er i de klassene.

Ellers holder jeg det for mest sannsynlig av vi får alt som før, bortsett fra en ekstra kik/ jeger på 100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (5 minutter siden):

Ellers holder jeg det for mest sannsynlig av vi får alt som før, bortsett fra en ekstra kik/ jeger på 100m.

 

K

Og det er en så liten endring at jeg ikke engang ser på det som en endring av klassestruktur. Det er en mindre endring enn det som er vanlig nesten..

Link to comment
Share on other sites

Problemet for DFS er rekruttering. Det er snart slik at V73 er største klassen på stevner. Da må vi endre klassene slik at så mange som mulig blir fristet til å skyte i DFS. Løsningen med å samle sammen "alt rusket" i en klasse 1 der kikkert og diopter blandes, grov og finkaliber blandes, jegere og potensielle konkurranseskttere blandes er etter min mening en dødsdom for rekruttering via klasse 1.

Jeg ser ingen god grunn for å endre klasse 2-5 og dagens veteranklasser. Det som er viktig er å få en kikkertklasse for de som vil konkurrere med kikkert som siktemiddel. Blinken er like stor, en må holde like rolig og være like nøye med avtrekk med kikkert som med diopter. Jeg ser heller ikke noe i veien for at kikkertklassen skyter samme program som klasse 3-5.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 minutter siden):

Problemet for DFS er rekruttering. Det er snart slik at V73 er største klassen på stevner.

At V73 blir størst har lite med mangel på rekruttering å gjøre. Det har med aldersfordelingen i samfunnet, og hvem som har tid til å drive med hobbyer. Om vi skal ha plass til ungdom, så må vi snart flytte en V-mye-klasse til 200m. Heve alderen for V55 til V60 og likens for V65, til V70? Det kkunne vært en ting nå som kl. 2 ikke skal ha opprykk? Eller så kunne man gjort det stuerent at man skyter i kl. 1 eller 2 når en blir eldre, og kun går til 100m om en vil skyte 22LR - altså latt 100m være rent 22LR, untatt J og EJ f.eks. det trengs en slags glidende overgang til 200m og 6.5.

 

Men selvsagt har vi en utfordring med rekruttering. Etter min erfaring er rekrutteringen god blant ungdom, selv om mange faller fra i slutten av tenårene. De som fortsetter er imidlertid gode skyttere går i kl 4 og 5 etter EJ. De trenger verken kl 1 eller 2, og er gjerne minst like konservative som 73-åringene... 

Mange som slutter tror jeg kunne fortsatt om kikkertklassen var mer anerkjent, og ikke minst om programmet var mer "spenstig".

Det store problemet med rekruttering er ikke hos ungdommen, men at vi ikke klarer å rekruttere 30-40-åringene, eller holde på dem. Spesielt i små lag, der mange driver baner omtrent som sin private. Her har DFS sentralt en jobb å gjøre.

 

Forslaget med å ikke ha tvungent opprykk KAN hjelpe på det. En anerkjent og interessant kikkertklasse KAN hjelpe på det. En veldedighetsklasse med kikkert på 100m vil ikke det.

Det som VIRKELIG vil hjelpe på rekruttering er om eldre skytterlagsfolk slutter å se ned på voksne folk som prøver å begynne. Slutter å slenge drit til folk som skyter med kikkert, osv. Om en ny skytter med kikkert har fått 1/10 så mye drit slengt til seg om rifle og kikkert som jeg har, så FORVENTER jeg at han slutter.
Jeg slutter faen ikke, men jeg skyter ikke stevner for tida, og er usikker på om jeg gidder neste år heller. Hadde planer for felt og felthelg, osv, men tror ikke jeg orker.

 

Per-S skrev (5 minutter siden):

Da må vi endre klassene slik at så mange som mulig blir fristet til å skyte i DFS. Løsningen med å samle sammen "alt rusket" i en klasse 1 der kikkert og diopter blandes, grov og finkaliber blandes, jegere og potensielle konkurranseskttere blandes er etter min mening en dødsdom for rekruttering via klasse 1.

Ja det vil utradere både kl 1 og kikkert. Jeg er ikke sikker på at det ikke er gjennomtenkt.

 

Per-S skrev (6 minutter siden):

Det som er viktig er å få en kikkertklasse for de som vil konkurrere med kikkert som siktemiddel. Blinken er like stor, en må holde like rolig og være like nøye med avtrekk med kikkert som med diopter. Jeg ser heller ikke noe i veien for at kikkertklassen skyter samme program som klasse 3-5.

Ja.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde mange brukt like mye energi på å dra på stevner, gjøre klassen kjent som å diskutere på nett tror jeg det hadde gitt større effekt.

 

Ved å delta gjør en klassen mere synlig. Senest på stevnet i går der jeg forøvrig ble grusa av @Jegermeistern 😃🎯🎯 Så kom det en og var nyskjerrig på kikkertklassen. V55 Skytter som vurderte sterkt og delta i kikkertklassen.

Jeg skulle til å si at han var DFS skytter, men det er vi jo alle.

Traff han i kveld på nytt stevne, like ivrig i praten.

Ting tar desverre tid, men hadde vi fått skutt mesterskap/stang/Felthurtig så hadde ting blitt mere intrs. 

Men viktigst nå uansett er å skape miljø, samle KIK skyttere på kryss og tvers av lagene.

Lag en workshop ei helg, lag stevner.

Ikke alle skytterlag er negative til KIK fordi om det kan virke slik.

 

Personlig kommer jeg uansett hvordan ting blir til å skyte i KIK fremover, fordi det er morro og sosialt.

 

John-A

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Om en ny skytter med kikkert har fått 1/10 så mye drit slengt til seg om rifle og kikkert som jeg har, så FORVENTER jeg at han slutter.

Triste forhold. Jeg har ikke skutt så lenge som deg, men noen år har det blitt. Først et år med kikkert før jeg innså at jeg ikke kunne vente på Sauer i 223, men kjøpte en i 6,5. Verken da jeg skjøt med kikkert eller i årene etterpå har jeg hørt et eneste negativt ord om kikkert eller til kikkertskyttere. Tvert imot virker det som om mange diopterskyttere er nysgjerrige på kikkert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Det som VIRKELIG vil hjelpe på rekruttering er om eldre skytterlagsfolk slutter å se ned på voksne folk som prøver å begynne. Slutter å slenge drit til folk som skyter med kikkert, osv. Om en ny skytter med kikkert har fått 1/10 så mye drit slengt til seg om rifle og kikkert som jeg har, så FORVENTER jeg at han slutter.

Hvordan dritt opplever du?

No lignende av all dritten man kan lese på kammeret om feks dfs-baneskyting?

Feks forskalingsdress, skylapper og donaldsko?

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (8 minutter siden):

Verken da jeg skjøt med kikkert eller i årene etterpå har jeg hørt et eneste negativt ord om kikkert eller til kikkertskyttere.

 

Det er heldigvis ikke noe kritikk på stevner. Det jeg har hørt av negative utsagn, er sagt i andre sammenhenger.

 

På stevnet til Verdal Søndre var vi 4 deltakere i KIK, vinneren skjøt 350, jeg ble nr. 2 på 349 (de to øvrige skjøt 345 og 344). I veteran 65 og 73 var det til sammen 27 skytterem, 1 skjøt 350, 3 skjøt 349. Jeg fikk masse skryt over hvor godt jeg skjøt, fra mange V73-skyttere, jeg sa det var pga. jeg så hva jeg gjorde, og at de ville skyte like bra, hvis de prøvde med kikkert.

 

M67 skrev (2 timer siden):

Jeg ser heller ikke noe i veien for at kikkertklassen skyter samme program som klasse 3-5.

 

Med 8 skudd stående, og 8 skudd kne? Det ville jo eliminere skyttere som Arne Magne Stenvold og meg - og masse andre skyttere litt opp i årene, som plages med synet. Vi kan hevde oss mot "ungdommene", når vi får skyte bare liggende.

 

Et annet moment er at det, i tilfelle, blir en direkte konkurrerende klasse til klasse 5. Det skal nok ganske myt til å få gjennomført noe slikt.

 

Sharpshooter skrev (1 time siden):

Men viktigst nå uansett er å skape miljø, samle KIK skyttere på kryss og tvers av lagene.

 

Vi får se hva vi kan få til, John-A, jeg blir dessverre "trekkfugl" i januar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det meg som skal ta ansvar for å mene at det kan skytes samme program for kikkertklasser som for klasse 3-5. Dersom alle med kikkert bare skal skyte liggende vil det bli inflasjon av skyttere som skyter 350. Skytingen må være såpass krevende at det blir vanskelig å skyte fullt. Det må være en utfordring å skyte en konkurranse. Endring av sikteblinken for å gjøre det vanskeligere vil lage krøll for arrangører. Med samme program kan kikkertklasser skyte parallelt med diopterklasser på samme blink uten noen endring. Det må selvfølgelig være flere inndelinger i kikkertklassen tilpasset alder og gjerne ferdighetsnivå. Dette må prøves ut, en kan starte med to klasser, f. eks. over og under 60 år.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Det er slik i V65, 73, R og ER. Mange skyter 250 og 350, men er det virkelig et problem?

For noen er det det, for andre ikke, men når man skal ha et konkurranseprogram er det alltid mer spennende med et program som skiller bedre. Det har man sett i internasjonale programmer der tierne er blitt mindre og man teller tideler. Det samme skjer i Norge når NSF skiven skal utgå og DFS skiven brukes for begge organisasjoner. Det bør alltid være en gevinst å få uttelling for å skyte tettest mulig. Det kan oppnås ved mindre tier og tettere ringer eller ved å bruke høyere stillinger som gjør det vanskeligere å treffe tieren.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 minutt siden):

Det bør alltid være en gevinst å få uttelling for å skyte tettest mulig.

Jeg tror det apellerer mer til bredden, og altså flere, om skiva er "litt stor", så har man mer følelsen av at man "nesten" er like god. De beste vinner uansett, og det er grenser hvor hardt man trenger å gni det inn.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man kan kompensere for noe av "lettheten" for KIK, ved å skyte vanlig 75-sekunders omgang på bane, og normal feltomgang (12 skudd på 2 minutter).

 

Min foreløpige erfaring, etter halve 15-m-sesongen, er at det er lettere å skyte fullt hus på baneskive med diopter, enn med kikkert. Til nå har jeg skutt 248 p 4 ganger, 249 p 8 ganger, og 250 p 0 - NULL - ganger i konkurranse. Og jeg ser godt nok, sjøl om jeg har 20 % syn på sikteøyet, når jeg bruker skytebrillene i kombinasjon med Kina-siktet. Med normalt syn på sikteøyet, ville jeg skutt 250 på minst tredjeparten av stevnene med diopter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Før man begynner snakke om å kompansere for "lettheten" i KIK, så kan man vel vente til det er flere deltagere og det skytes 250/350 og full score på sentrum?

 

Hvor mange av dere som diskuterer her i tråden skyter i KIK?

Siste spørsmål av ren nyskjerrighet ettersom så mange er ivrige i diskusjonen.

 

John-A

 

 

 

 

 

 

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (20 minutter siden):

Hvor mange av dere som diskuterer her i tråden skyter i KIK?

Jeg har skutt et 20-30-talls stevner i kikkertklassen, både grovfelt, bane, og innendørs. Og grovfelt både på "ekte" grovfelt, og "handicap"-felt. Jeg ble litt sur og lei da jeg ikke fikk lov å skyte finale på felt, som var dobbelthold 500 og 650m. 

Jeg klarte irriterende nok å hive ut en og skjøt 30/29 på HK416-opplegget, og har ikke fylt på alle de andre grovfeltstevnene jeg har skutt heller. Men 29/mange og tyve er vel verste hittil. Felt er en del lettere med kikkertsikte når en ikke ser så godt som en gjorde en gang.

På banen har jeg en rekke 249, men ingen 250 i konkurranse. Det gjelder både inne og ute - jeg klarte sågar å skyte 242 inne her for noen uker siden - jeg må si jeg ikke helt skjønte hva som skjedde der...

 

Foreløpig er kikkertklassen liten her på Sørlandet. Det kan ha mange årsaker, men en er nok at man konsekvent kjører "ekte" felt. Det er små figurer, kort tid, og ukjente hold. Aldri mer enn et par mann som skyter fullt. Det er gøy og utfordrende, men ikke veldig rekrutteringsvennlig. Og litt sånn tror jeg ei mindre baneskive vil virke.

 

Liggende, på banen. Det er jammen ikke mye jeg skyter bedre med kikkert enn med diopter. Ute, så er det ca ett fett, eller kanskje litt lettere å skyte med kikkert. Inne skyter jeg merkbart dårligere. Men det skal nevnes at jeg har brukt PRS-rifla på 10.5kg.

 

De siste årene har jeg ligget mellom 30 og 50 DFS-stevner i året totalt, nokså jevnt fordelt mellom felt, bane og inne.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ombudsmøtene unnagjort i de fleste samlaga, og/eller styret har vedtatt innspill i høringsrunden om forslaget fra TSU (frist: 1/1). Da er det kanskje på tide med en foreløpig oppsummering (jeg skal be om kopi av uttalelsene fra samlaga, etter nyttår). Her har jeg gruppert forslagene, ut fra i hvor stor grad vi får likestilling med øvrige klasser:

 

1: Fullverdig konkurranseklasse:

Aust-Finnmark har gjort slikt vedtak "I tillegg ønsker vi mesterskap i alle klasser, bortsett fra i NU og NV".

Dvs., Aust-Finnmark går inn for KIK med mesterskap (hva med Stang - stuper?).

 

2A: Beholde dagens ordning - i stedet for TSUs forslag:

I Namdal samlag ville de som skyter KIK gå inn for et-eller-annet vedtak, slik at man beholder dagens (mindreverdige) ordning. Ombudsmøtet sendte saken ut på ny høring til lagene (frist 10/12).

 

2B: Beholde dagens ordning - ved at ingenting blir vedtatt:

Man vil jo også beholde dagens ordning, dersom man går mot alt som TSU foreslår, slik @M67 gir inntrykk av at stemningen er i hans samlag. Edit.: Hordaland avviste også forslaget, slik @Per-S skriver lenger nede.

 

3: TSUs forslag - "blanda klasse på 200 m/grovfelt", rasert 15-m-program:

Dersom man går inn for TSUs forslag, får vi (kanskje, de er uklare om det også) samme ordning som i dag, på bane og felt, men får et sammensurium av klasser, som skyter uten innskudd/premiering, på 15-meter. Dette gikk Inntrødelag skyttersamlag inn for på ombudsmøtet (med TSU-lederen som "fagmann").

 

4: All kikkert-skyting på 100 m/finfelt, og rasert 15-m-program:

Det verste alternativet er at man bare får TSUs "Klasse 1 100 m og finfelt", i tillegg til sammensuriumet på 15-meter. Dette gikk mitt eget samlag inn for, riktignok med betegnelsen "Jegerklassen" (som ikke blir vedtatt før på skyttertinget), der de sannsynligbis mente KIK. De mente imidlertid at hele forslaget var uklart og usammenhengende. Styret gikk inn for følgende uttalelse (referat fra ombudsmøtet ikke tilgjengelig): "Forslaget bør gjennomgå en bredere behandling før det tas opp til beslutning". Dvs. egentlig 2B.

 

Dere som skyter KIK, meld inn hvilke av disse alternativene deres samlag går inn for! Og - for eget vedkommende - om det er noen samlag, litt nærmere Zanzibar-land enn Aust-Finnmark, som går inn for fullverdig KIK-klasse, så jeg vet hvilket samlag jeg skal melde meg over til etter inne-LS, siden Bjørnen skl./Østerdal samlag ikke vil ha meg som medlem!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg skrev det forrige innlegget, var jeg innom heimesidene til en del samlag, for å se hva de hadde vedtatt på ombudsmøtene. Det var ikke særlig interessant lesning, en finner stort sett referat fra ombudsmøtet 2018, innkalling til styremøte i 2020, eller resultater fra en lokal cup i 2017.  Noen hederlige unntak finnes, samlag som har oppdaterte heimesider, men man kan jo få inntrykk av at store deler av skytterbevegelsen ble fullstendig nedstengt da koronaen kom.

 

En kikk på heimesideadressene til skytterlaga er oftest ikke det grann bedre, kanskje får vi vite hvordan det lokale junior-håpet gjorde det på LS i Målselv i 2016.

 

DFS har kanskje tilbakegang, og det er kanskje viktig å prøve nye klasseregler og nye konkurranseprogrammer. Men jeg lurer jo også på om man ikke kunne fått med en-eller-annen interessert person, hvis man holdt det offisielle "bildet utad", heimesiden, sånn noenlunde oppdatert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (37 minutter siden):

Godt poeng. 
Det er jo bare å dra opp folk som gidder gjøre denne jobben på dugnad opp av hatten :)
Eller kanskje ikke...... 

Drifte hjemmesida for et skytterlag er ikke en stor jobb. Det er mer snakk om å skjønne at terminlista må ut FØR sesongen, ikke etter, og at ikke alle har den selv om en selv fikk den på terminlistemøtet.

Og om å ikke "blokkere" oppgaven for noen yngre som kunne/ ville gjort jobben mye bedre. (dette gjelder ikke laget jeg er medlem av, vi har tålig kontroll på det der)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev tidligere ble forslaget avvist uten debatt på ombudsmøtet i Hordaland. Jeg hadde eneste innlegget om saken og fokuserte på en ubrukbar klasse 1 der alle skulle skyte om hverandre med grov og finkaliber og diopter og kikkertsikte. Alt sammen uten premiering. Jeg fremhevet også behov for en fullverdig konkurranseklasse for de som ville skyte med kikkertsikte.

Under pause i møtet diskuterte jeg dette med noen av deltakerne, og det var stor enighet om at forskag til klasse 1 var ubrukbart.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det kommer til å bli 2 forslag på skyttertinget 2024. 
1) beholde dagens ordning med små justeringer.

2) innføre TSU sitt forslag med små justeringer. 

Jeg tror også at alternativ 1 vinner fram, noe som gjør at TSU sitt arbeid egentlig kan defineres som tidsfordriv. 

Min spådom. ;) 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (15 minutter siden):

Jeg tror at det kommer til å bli 2 forslag på skyttertinget 2024. 
1) beholde dagens ordning med små justeringer.

2) innføre TSU sitt forslag med små justeringer. 

Jeg tror også at alternativ 1 vinner fram, noe som gjør at TSU sitt arbeid egentlig kan defineres som tidsfordriv. 

Min spådom. ;) 

Enig. Slik jeg ser det, så er det vi kan håpe på at:

- kikkertklassen fortsetter som den er, evt. med mesterskap og Stang/FH. Men jeg er ikke optimist utover at jeg ikke klarer å tro at de ødelegger noe som virket så bra på LS i år.

- at opprykk fra kl 1 og 2 blir tatt frivillig. Så får de krangle om en skal velge klasse fra stevne til stevne, eller år til år.

- at man innfører en eller annen slags "kikkert light" på 100m, og slutter å røre inn "jeger"-begrepet. DFS er ikke NJFF.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror og håper forslaget fra TSU faller. Det kom alt for kort tid før skyttertinget. 

 

TSUs forslag kom etter årsmøtene, så ombudsmøtene hadde egentlig ikke noe mandat til å mene noe, og dermed har ikke skyttertinget noe å stemme ut fra. Skrik og skrål på Facebook og fora er ikke noe å styre en organisasjon etter. 

 

Jeg mener det er ganske sjanseløst å komme med forslaget så sent, nå kan det tidligst behandles i 2026. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

- at man innfører en eller annen slags "kikkert light" på 100m, og slutter å røre inn "jeger"-begrepet. DFS er ikke NJFF.

Hva man kaller den er jeg egentlig ikke så opphengt i, men at det blir en "mosjons-lettvekts-optikk-klasse-uten_skytejakke-med_jaktlignende-våpen-uten_klasseførte" er viktig. 
Så kunne man feks kalle den jegerklasse, som muligens er noe kortere. ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 minutt siden):

Hva man kaller den er jeg egentlig ikke så opphengt i, men at det blir en "mosjons-lettvekts-optikk-klasse-uten_skytejakke-med_jaktlignende-våpen-uten_klasseførte" er viktig. 
Så kunne man feks kalle den jegerklasse, som muligens er noe kortere. ;)

 

Grunnen til at jeg vil ha jeger-begrepet vekk er todelt. Vi må slutte å snakke om "jegere" og "skyttere" der jegere er underforstått noe mindreverdig, og vi må komme vekk fra "ååå vi kan ikke ha det sånn for det gjør du (jeg) ikke på jakt". Jeg kan finne på å jakte med ei 10kg tung rifle på tripod - da er det like legitimt å forlange å få bruke det, som det er å mase om maksvekt og maks fortørrelse, eller fravær av "skytterklær". 

 

høggern skrev (2 minutter siden):

En annen ting jeg personlig ikke helt forstår er hvorfor kikkertklassa ikke er åpen for halvautomater. Kunne jo vært fint å gitt alle de med en ar15, browning bar, eller hva man nå har, et tilbud i kikkertklassa. 

Isteden skal man lure inn den dustete "reservist"-klassen som skal forbeholdes NROF medlemmer (så de slipper å konkurrere med andre tipper jeg ;) ) og H416. De kunne fint skutt i en kikkertklasse der halvauto var lov.

 

Jeg har ikke hørt noe som har ei fornuftig forklaring på det du spør om. Argumenter som kom fram på det opprinnelige ombudsmøtet i Agder der klassen ble foreslått var f.eks. "det er for farlig med jegere med halvautomatiske rifler på standplass", "hvordan skal vi visitere dem", "sikringene på halvautomater er ikke trygge" - altså bare vas egentlig. Samme type argumenter ble brukt mot kaliber over 8mm, og lettere avtrekk enn 1kg. Merkelig nok konkurrerer vi trygt i andre skytesporter både med halvautomater og 80g avtrekk, og mer enn 8mm kaliber. Men selv det faktum at NBSF, PRS og DSSN fins er ikke anerkjent om en kommer langt nok opp i samlagshierarkiet. (Det burde iallefall ikke finnes...)

Argumentene mot stang og felthurtig er tilsvarende. Det er ikke trygt "at jegere skal kaste seg ned med ladd rifle"... "Dessuten har ikke jaktrifler mer enn 3 skudds magasin, og hva med de som har enkeltskuddsvåpen"

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Uten skytejakke hadde gjort det mer lavterskel for meg å delta i KIK, hvis jeg skal delta i dag bør jeg få låne meg en skytejakke, ellers tror jeg resultatene blir så dårlige at jeg ikke er konkurransedyktig.. Kommer dessverre ikke til å kjøpe skytterjakke bare «for å prøve» om baneskyting er noe for meg 🫤 Blir bare enda en ting som ligger å slenger i kjellern.. Et liggeunderlag kunne jo evt hjulpet mot albuen, det ble jo testet lokalt i DFS med suksess under koronaen ☺️

Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (1 time siden):

Uten skytejakke hadde gjort det mer lavterskel for meg å delta i KIK,  -

 

For liggende skyting er jakkens primære oppgave å skaffe solid og stabilt feste for reima, og støtte for kolbekappa i skuldra. Det meste av jakker som "sitter som støpt" (egentlig for små) kan gjøre den jobben.

 

Skytterjakker selges brukt ganske rimelig, De fleste skytterlag har ei variert samlig til utån, så du kan få prøvd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...