Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS - kikkertklassen.


Jegermeistern

Recommended Posts

Det er forskjell på forbud og påbud. Det er ikke et krav om skytejakke fordi om det ikke er forbudt. På liggende skyting har ikke skytejakken den store betydningen og en normal jakke som ikke har glatt overflate vil stort sett gjøre samme jobben. Det er mange som tror at det er utstyret som gir gode resultater men det er feil, det er god skyting og målbevist trening som gir gode resultater.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (39 minutter siden):

Det er forskjell på forbud og påbud. Det er ikke et krav om skytejakke fordi om det ikke er forbudt. På liggende skyting har ikke skytejakken den store betydningen og en normal jakke som ikke har glatt overflate vil stort sett gjøre samme jobben. Det er mange som tror at det er utstyret som gir gode resultater men det er feil, det er god skyting og målbevist trening som gir gode resultater.

Poenget mitt er at om vi skal ha en ny optisk klasse som skal være lavterskel, så bør ikke skytejakke være lov. En debattant har understreket dette som et poeng for han, og jeg har hørt det før og.

 

Og før noen blir irritert fordi de mener jeg skal begrense kikkertklassens utfoldelse. Jeg snakker ikke om dagens kikkertklasse. Jeg snakker om det jeg ville kalt jegerklasse. Fordi det burde være et tilbud til jegere. De som er skyttere og ikke ser på seg som jegere kan velge i mange andre klasser 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 minutter siden):

Poenget mitt er at om en optisk klasse skal være lavterskel så bør ikke skytejakke være lov. En debattant har understreket dette som et poeng for han, og jeg har hørt det før og.

Med en gang han sier at han ikke gidder å delta fordi de andre har skytterjakker, og en liten fordel i kampen om seieren, så vet vi at vi ikke snakker om lavterskel, men å delta for å vinne.

Men jeg er enig i at 100m klassen bør ha enklere utstyr enn 200m. En potensiell utfordring er at an "uten skytterjakke" må ha nye regler om hva en skytterjakke ER. Ad våpenregler så kunne en, for å unngå det største innrykket av "optimaliserte" rifler, sette en vekt, og kanskje lengderegel, som akkurat utelukker bruk av en vanlig 200STR. 5kg f.eks., og forby "bruk av" forstørrelse over 12 eller noe sånt - å forby sikter med forstørrelse over 12 vil utelukke veldig mange. På den rifla man har lyst til å bruke på banen er det gjerne ikke en 1-6 som står...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer også å bli med i DFS for å skyte i kikkertklassen. Diopter er uinteressant. Nå er det litt for travelt på hjemmefronten med barn, men når de er litt større så virker feltskyting med kikkertsikte veldig spennende.

Kanskje jeg tilogmed får med en av ungene når de er gammel nok. 

 

For meg er det ikke viktig om det er lov eller ikke lov med skytterjakke.

Jeg begynner uten jakke, og med den riflen jeg har. Er det veldig gøy så blir det nok skytterjakke og mer egnet rifle.

Jeg skyter ikke for å vinne, men fordi det er gøy å skyte konkurranse.

Jeg skyter forøvrig jaktfelt og i dssn når jeg finner tiden til det.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men da må jeg trene mye mer.

Jeg har hatt perioder hvor jeg skyter og tørrtrener mange ganger i uken, og da mister jeg gnisten og rører ikke våpen på noen uker.

 

Jeg må ha et treningsnivå hvor det fortsatt er gøy og holde på. Å vinne er ikke nok motivasjon for meg.

Men jeg synes det er trivelig å være med på konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

Største feilen vi kan gjøre er å lage unødvendige restriksjoner for de som ønsker å skyte med kikkertsikte. Begrepet "kom som du er" dekker min oppfatning av hva vi er best tjent med. Jeg mener at DFS bør ha som målsetning å få flest mulig til å delta i skyting, da er unødvendige regler og begrensinger en kjempetabbe.

Skal vi ha et fullverdig konkurranseprogram for kikkertsikte vil det være nødvendig med flere klasser, men ikke like mange som for dagens diopterklasser. Begrepet jegerklasse synes jeg er tøv, det bør være en form for rekrutteringsklasse der en kan delta og prøve ut skyting og en mer konkurranseorientert klasse der en skyter flere stillinger. Skytebekledning som er tillatt i DFS eller NSF bør være tillatt i alle klasser. Dette betyr lite for nybegynnere om disse skyter mest liggende, men vil ha betydning for de som skyter stående. Skyterem som i DFS eller NSF må være tillatt. Det må selvsagt være noen regler for våpen, men for de som starter som nybegynner vil det være få som har tunge konkurranserifler med kikkert og stor forstørrelse. Sauer 200 STR må være tillatt i alle klasser, ellers vil kikkertklassen ikke være alternativ for DFS skyttere som får synsproblemer som utelukker diopterskyting. Sauer 200 STR er også den mest vanlige og prisgunstige konkurranseriflen i Norge. Vektbegrensing på våpen bør da være vekt på Sauer 200 STR pluss vekt for et egnet kikkertsikte. Kaliberbegrensing vil nok bli 8 mm, mest på grunn av slitasje på elektroniske skiver, men for konkurransebruk tror jeg ikke det er et problem, det er nok få som vil gi seg selv et handicap ved å velge et uegnet kaliber. 

Etter å ha prøvd ut skyting med kikkertsikte vil det sikkert bli nødvendig med noen endringer, men det viktigste er faktisk å komme i gang.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (13 minutter siden):

Tofot eller anlegg på ryggsekk hadde vært fint i de optiske klassene i dfs egentlig. Vil nok gjøre at man får med seg flere og fjerner behovet for skytterjakke og reim.

Vi har åpning for alle slags skyting med anlegg i PRS. DFS "er" et eller annet, og det vel litt mye å endre hele konseptet for skyting.  Skyting med støtte vil kreve store endringer i både målstørrelse og skytetider. Kanskje ikke første året, men med en gang folk kommer igang vil vi se "bare innertiere". NBSF er også en ting, selv om det forbundet er noe skjevt styrt.

Da er det en bedre løsning om DFS, gjennom skytterlagene kunne legge bedre til rette (f.eks. starte med å tillate...) at man bruker banene til annen skyting enn DFS-programmer. Mange steder møter man et bastant NEI (eller, "mange" møter, andre får lov til nesten hva de vil). Hvis man kunne endre dette ville man fått flere medlemmer, om ikke nødvendigvis flere på egne stevner.

 

Per-S skrev (2 minutter siden):

Vektbegrensing på våpen bør da være vekt på Sauer 200 STR pluss vekt for et egnet kikkertsikte. Kaliberbegrensing vil nok bli 8 mm, mest på grunn av slitasje på elektroniske skiver, men for konkurransebruk tror jeg ikke det er et problem, det er nok få som vil gi seg selv et handicap ved å velge et uegnet kaliber.

Hvis vektbegrensing skal være så høy, så er den unødvendig. Da kan en like godt ha fri vekt. Grunnen er at du er omtrent der rifla begynner å bli for tung for mange, det er ikke noen fordel å skyte med ei rifle som er 9-10kg.

Jeg prøvde dette nå under "Sørlandskula", skjøt Kikkertklasse med PRS-22-rifla, og jeg må si at jeg slet big time. Fra å normalt ligge på 249-250 med ei egnet rifle, så var jeg nede i 242 her på det verste. skal du tillate "matchriflevekt", så kjør fri vekt.

Samme med kaliber. Man kan omtrent ikke se forskjell på kulehull etter OTM/HPBT kuler i 6.5 og 8.6mm (338). Man tillater uansett trening med alle typer jaktrifler, og mange 22-kuler lager større hull i gummien enn noen 8mm-matchkuler gjør, kaliberbegrensingen er helt unødvendig. Som du sier er det få som vil velge grove kaliber uansett - så ikke gi dem noe å klage over ;)

Det samme gjelder forbudet mot halvautomatiske rifler. Vi tillater allerede halvautomatiske rifler i samme stevne som Kikkerklassen, han i uniform får bruke det, men ikke han uten - hva er greia?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har rett i det du skriver. For meg er vektbegrensing unødvendig, men det er et tema som er nevnt av mange, og et program som utelukker 200 STR vil ha mindre tilslutning og ikke bli innen DFS.

Kaliberbegrensinger er unødvendig for matchkuler, men DFS og NSF har 8 mm begrensing, og noen i DFS er svært opptatt av det. Kan vi få konsensus om et program og  et regelverk så er jeg villig til å akseptere noen slike begrensinger. Få vi kommet i gang så lar mye seg endre etter litt erfaring. Det er den forbannede dørstokkmilen som er hindringen. Et gammelt ordtak illustrerer dette "det perfekte er det godes fiende". Det viktigste er å komme i gang, ikke drive for mye flisespikkeri som stopper fremdriften.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg viser til innlegget i "Skyttertidende". Kikkertklassen er bra med de reglene som er, hvis vi får utvidet programmet til mesterskap, får skyte Stang og stuper, og være med på "karuseller" etc.. Og selvfølgelig, få ei fullverdig klasse på 15-meter.

 

Når det gjelder påfunnene/sammensuriumene på 100-m, hører det mest heime i den andre tråden (generelt). Jeg er enig med @M67 i at betegnelsen "Jegerklasse" er uheldig, man må vel da, i tilfelle, kreve kvittering for betalt jegeravgift. Diverse påfunn for å gjøre klassen mer "tilgjengelig" har jeg liten sans for, hvertfall hvis det omfatter å prøve å forby STR 200, samtidig som man tillater Blaser-våpen, som koster det dobbelte. Men på 100 m får de gjøre som de vil for meg, hvis de har slik kullsviertro på at folk som ikke vil fortelle hvor mange forsøk de må ha for å klare skyteprøven, plutselig skal begynne å dra lange veier, for å delta i skytterstevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, og jeg har skrevet det tidligere, at det største potensialet for optikk er at enkelte grener/klasser tillater optikk på std Sauer STR.

Da kan nye skyttere kjøpe Sauer uten diopter av DFS, for så å skru på en høvelig rimelig kikkert.

Antagelig vil da også noen som har en nedstøvet Sauer i skapet finne den fram igjen og skru på en kikkert.

 

Den andre potensielt store gruppen er jaktfelt/viltmålskyttere i NJFF. De har ferdige våpen, bruker skytterjakke og er vant til å konkurrere. Hvis DFS lager regler som ekskluderer utstyret disse bruker "daglig", er det selvmål. (tenkte skrive selvskudd..). Vet ikke hvor mange som er registrert med aktivitet i resultatlister, men det må minst være et par tre tusen. Konklusjonen min er at sporterklassen i NJFF bør gå rett inn i en eventuell DFS kikkertklasse uten begrensninger. Jeg kjenner i hvertfall mange av disse skytterne, med meget sterkt konkurranseinstinkt, som gjerne ville ligge i et alternativt kongelag på landsskytterstevne. Eller kanskje de burde stå for å få litt ekstra action :-)

Hadde denne gruppa fått bli med på landsskytterstevnet tipper jeg man hadde fått med 5 - 600 startende i denne klassen på 200m ganske kjapt.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (5 minutter siden):

Jeg tror, og jeg har skrevet det tidligere, at det største potensialet for optikk er at enkelte grener/klasser tillater optikk på std Sauer STR.

Da kan nye skyttere kjøpe Sauer uten diopter av DFS, for så å skru på en høvelig rimelig kikkert.

Antagelig vil da også noen som har en nedstøvet Sauer i skapet finne den fram igjen og skru på en kikkert.

 

Den andre potensielt store gruppen er jaktfelt/viltmålskyttere i NJFF. De har ferdige våpen, bruker skytterjakke og er vant til å konkurrere. Hvis DFS lager regler som ekskluderer utstyret disse bruker "daglig", er det selvmål. (tenkte skrive selvskudd..). Vet ikke hvor mange som er registrert med aktivitet i resultatlister, men det må minst være et par tre tusen. Konklusjonen min er at sporterklassen i NJFF bør gå rett inn i en eventuell DFS kikkertklasse uten begrensninger. Jeg kjenner i hvertfall mange av disse skytterne, med meget sterkt konkurranseinstinkt, som gjerne ville ligge i et alternativt kongelag på landsskytterstevne. Eller kanskje de burde stå for å få litt ekstra action :-)

Hadde denne gruppa fått bli med på lansskytterstevnet tipper jeg man hadde fått med 5 - 600 startende i denne klassen på 200m ganske kjapt.

Alle disse kan delta i kikkertklassa ;)

Link to comment
Share on other sites

Kongelaget er nok med diopter i sannsynligvis all overskuelig framtid. 
DFS bruker diopter sånn det er nå, og jeg tror det kommer til å være sånn i noenlunde overskuelig framtid. 

Synes det er rart at folk ikke klarer å forstå det, akkurat som man kan forstå at pistolskyting foregår med pistol..... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller bare spørsmålet litt skjevt for å få fram reaksjoner på "vi vil gjerne ha rekruttering, men vi vil ikke tilpasse oss".

Skal man ha inn toppskyttere fra andre grener med optikk, som vi her snakker om, må de få lov til å være med på å vinne noe i finalerunden.

Jeg tror heller ikke du helt fikk med deg at jeg mente to grener i et kongelag. Det er ikke noe problem i disse tider med elektronikk. Jeg er nemlig ganske sikker på at man ville hatt 5 - 6 skyttere med optikk på 350p.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (35 minutter siden):

Hvorfor vil ikke kikkertfrelste ha en klasse på 100m som kan være rekrutterende opp mot det som kanskje er den største gruppa i mange skytterlag, nemlig jegerne ;) ?


 

Fordi det er nok med en på 200m, og fordi denne gruppa ikke er interessert i å konkurrere. Jeg har mast på våre i mange år. Enten er de ærlige og sier at de ikke interessert, eller så finner de en feil med klasseindelingen, uansett.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (16 minutter siden):

Kongelaget er nok med diopter i sannsynligvis all overskuelig framtid. 

Det skjønner de fleste. Men å kunne skyte seg til en finale ville dratt inn mange av de @Torf snakker om. Det er der rekrutteringspotensialet ligger, og de vil ha ekte konkurranse.

Ikke i å prøve å dra 30-skuddsskyttere til stevner med Remchesterene sine.

 

Mulig det ikke er sånn i Finnmark, men det er sånn i de folkerike områdene i landet, 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (5 minutter siden):

Akkurat ja, vel tilbudet i kikkertklassa er der.  Om det viser seg at den klassa blir kjempepopulær så ender det vel opp med større tilbud. 

 

I brytningstider går det an å gjøre noen tester. DFS kunne feks invitert de 20 beste fra NM jaktfelt, som takket ja, til en egen 35skudds konkurranse på LS for å se hvordan det hadde tatt seg ut som en demo.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 minutt siden):

 

I brytningstider går det an å gjøre noen tester. DFS kunne feks invitert de 20 beste fra NM jaktfelt, som takket ja, til en egen 35skudds konkurranse på LS for å se hvordan det hadde tatt seg ut som en demo.

Hvorfor det? DFS skyter med diopter i 90% av klassene. Om de skyter med sauer og diopter som de andre så kan de jo delta på vanlig måte og få muligheten til finale, eller de kan skyte kikkertklassa som fins. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (19 minutter siden):

Akkurat ja, vel tilbudet i kikkertklassa er der.  Om det viser seg at den klassa blir kjempepopulær så ender det vel opp med større tilbud. 

Det er akkurat det jeg også tror, og det er grunnen til at vi bør la den være i fred, og ikke "slakte" den med blanding med kl. 1, fjerning av skytterjakke osv. Folk uenfor bruker ei stund på å ta alt dette innover seg, og nå begynte folk å sige til kikkertklassen. 
Kikkertklassen er større enn flere andre klasser allerede.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå driver dere drøvtygging av argumenter som for lengst er presentert, og konkludert, i denne og andre tråder!

 

At man kan rekruttere jaktfeltskyttere, skrev jeg i innlegget i "Skyttertidende" (kan legge det inn her igjen, så dere slipper å bla). Omtrent 1/3 av deltakerne i KIK på LS var jaktfeltskyttere, flere av dem sa at det var første gang de skjøt DFS-konkurranse.

 

De som synes KIK med bare liggende er for liten utfordring, har jo NJFF jaktfelt, uten reimstøtte, og med "lang arm". De som har sånn noenlunde normalt syn, vil, som jeg har nevnt før, sannsynligvis skyte bedre på bane med diopter enn med kikkertsikte (i DFS felt har kikkertsikter fordel).

 

Over 50.000 riflejegere skyter hvert år "30 obliatoriske skudd". Det er en våt drøm for oss alle i DFS å få disse jevnlig med på stevner, men jeg, som @M67 og @nhd, har prøvd å få disse med i en mannsalder. De få vi får med, passer i KIK 200 m. "Oppegående" elg- og hjortejegere stiller siktet 4-5 knepp over 100.meter. Om de skal stille 4 knepp opp, eller ned, for å skyte på ei baneskive, skulle være omtrent det samme. I tillegg ser vi nå at det er god plass på 200-metrene  på stevner, mens det er fullt av yngre og (særlig) eldre på 100-m.

 

Jeg er ikke i mot at det opprettes en slags "Kikkert light"-klasse på 100 m, jeg holder bare ikke pusten, mens jeg venter på at 100-m-banene fylles opp av typiske "30-skkudd-skyttere" på stevnene rundt omkring.

 

Hvis vi får de forbedringene noen av oss vil ha (og som burde være "helt innafor", i DFS-sammenheng, i motsetning til f.eks. kikkertsikte i klasse 5), vil sannsynligvis deltakelsen øke (så kan vi krangle om hvor/hvilke kategorier skyttere disse kommer fra), og ei deling av klassen etter kvalitet kan bli aktuelt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (15 minutter siden):

Det er en våt drøm for oss alle i DFS å få disse jevnlig med på stevner, men jeg, som @M67 og @nhd, har prøvd å få disse med i en mannsalder. De få vi får med, passer i KIK 200 m. "Oppegående" elg- og hjortejegere stiller siktet 4-5 knepp over 100.meter. Om de skal stille 4 knepp opp, eller ned, for å skyte på ei baneskive, skulle være omtrent det samme. I tillegg ser vi nå at det er god plass på 200-metrene  på stevner, mens det er fullt av yngre og (særlig) eldre på 100-m.

Dette er et meget viktig poeng, som synes å ha gått både utvalg, komiteer, styrer og president fullstendig forbi.

 

Jegermeistern skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke i mot at det opprettes en slags "Kikkert light"-klasse på 100 m, jeg holder bare ikke pusten, mens jeg venter på at 100-m-banene fylles opp av typiske "30-skkudd-skyttere" på stevnene rundt omkring.

Enig, og jeg er redd den skal fungere mot sin hensikt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Vi har åpning for alle slags skyting med anlegg i PRS. DFS "er" et eller annet, og det vel litt mye å endre hele konseptet for skyting.  Skyting med støtte vil kreve store endringer i både målstørrelse og skytetider. Kanskje ikke første året, men med en gang folk kommer igang vil vi se "bare innertiere". NBSF er også en ting, selv om det forbundet er noe skjevt styrt.

Problemet med prs og nbsf er jo at det gjerne er 2-3t kjøring hver vei til et stevne, og hvertfall nbsf stevnene tar mye lenger tid enn en feltrunde. Jeg tror man fort blir lei av å skyte 25 innertiere på hvert stevne, og da er jo klasse 1, prs, nbsf eller njff et naturlig neste steg. Men for de som bare liker å skyte litt (10-25 turer på banen i året, typisk listefyll), som hvertfall er majoriteten av kikkertklassen i Oslo. Tror jeg det hadde vært en fin løsning. Fordelen med DFS er jo at da har man en fast skytebane, et miljø og et forbund å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Med en gang han sier at han ikke gidder å delta fordi de andre har skytterjakker, og en liten fordel i kampen om seieren, så vet vi at vi ikke snakker om lavterskel, men å delta for å vinne.


Interessant at du vet mer om min motivasjon enn meg 😉 Har deltatt både med og uten skytejakke.. både på trening og stevner. Med skytejakke ligger jeg stort sett på gode niere og en del tiere, men uten svinger det såpass at det blir en del åttere og noen sjuere. Da er det ikke like gøy å konkurrere, lavterskel eller ei, for det er jo ingenting å sammenligne seg med. Ei jaktbørse med kikkert og en Sauer er presisjonsmessig sammenlignbare, jakke vs uten jakke mener jeg er ikke det 😉

 

Det mange sier er det eneste man trenger for å skyte KIK er reim og skytjakke. Reim har jo de fleste. Så sier jo noen (gjerne de samme) at jakke trenger du jo egentlig ikke for å konkurrere. jeg er uenig i det.
 

Skytterlaget her har bare barnestørrelser i jakkene, det er ikke noe for en feit gubbe.. Hadde planlagt å delta aktivt i banesesongen for 2 år siden, men det ble med planleggingen,,, det stoppa med at jeg skulle kjøpe den jakka. (Hadde jeg kjøpt den jakka kan det godt være det hadde stoppet på noe annet, så jeg vil ikke gi all skyld til den nødvendigvis). Sett i ettertid kunne jeg kanskje lånt en motorsykkeljakke, det ville vel gjort samme nytten.

 

Dumt argument kanskje ja, men det blir ikke mer lavterskel enn om man kan delta med vanlige klær ☺️ Og selv om en sport er lavterskel så er man jo der for å sammenligne hvor bra man får det til mot andre med noenlunde lignende utgangspunkt ☺️

 

10 hours ago, Per-S said:

Begrepet "kom som du er" dekker min oppfatning av hva vi er best tjent med.

 

Edited by Perjoto
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (3 timer siden):

Problemet med prs og nbsf er jo at det gjerne er 2-3t kjøring hver vei til et stevne

Det er bare din egen skyld ;) , og er vel det problemet jeg prøver å påpeke lenger opp. Jeg tror PRS har et enormt potensiale og DFS gjør en tabbe med å ikke innføre lignende programmer under felt-fanen - det kunne få fart i feltskyting.

Men om man kan bre det ut fra å være en eliteting 4 steder i landet, til å bli noe folk gjør overalt,og kanskje tilogmed uten rifler som koster er enn bilen en kjører. (se nedenfor) så slipper man å kjøre en halv dag for delta.

Det som mangler, og bare det* er baner man får lov til å arrangere på - her kommer skytterlagene inn - og folk til å arrangere. Det siste må folk faktisk ta på egen kappe, det er VELDIG enkelt å arrangere et stevne - om en har bane, så igjen - skytterlag? Høna eller egget? Noen lag er velvillige som bare det, og støtter opp under enhver aktivitet, andre er mer "hjelp dette er noe nytt, det må være skummelt"..
Noen tror det er konkurrerende aktivitet, men jeg tror heller den er komplementær, en DFS-skytter slutter ikke å skyte i kl. V55 eller 5 av å skyte PRS.

*) vi har en organisasjon, medlemsskap, en organisert konkurransestruktur, regler, tilbyr hjelp til folk som vil arrangere stevner, alt man trenger.

 

M67 skrev (12 timer siden):

Da er det en bedre løsning om DFS, gjennom skytterlagene kunne legge bedre til rette (f.eks. starte med å tillate...) at man bruker banene til annen skyting enn DFS-programmer. Mange steder møter man et bastant NEI (eller, "mange" møter, andre får lov til nesten hva de vil). Hvis man kunne endre dette ville man fått flere medlemmer, om ikke nødvendigvis flere på egne stevner.

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Perjoto skrev (11 timer siden):

Ei jaktbørse med kikkert og en Sauer er presisjonsmessig sammenlignbare, jakke vs uten jakke mener jeg er ikke det 

Nå er jeg så gammel at jeg skjøt DFS før skytejakkene ble tatt i bruk i DFS. Jeg fikk Dagfinrud til å sy en jakke til meg i -76 for bruk i NSF programmene. Jeg brukte den også i DFS, men det ga ingen merkbar øking i poeng på liggende skyting. Gamle heimevernsjakker har blitt brukt av mange, og om de ikke er for romslige sitter de tilstrekkelig fast rund skuldrene slik at skytteren blir liggende i ro inne i jakken og reimen blir værende på overarmen. Om man derimot bruker en glatt boblejakke med passform som en sovepose er det klart at det ikke er egnet for å skyte godt når jakken lever sitt eget liv rundt kroppen. Har man en enkel upolstret jakke i et grovt materiale som ikke glir på underlaget og med passform slik at den sitter rundt skuldrene og reimen henger fast så er forskjellen på den og en dyr skytejakke svært liten. Jeg ser mange som bruker vanlig jaktbekledning på skytebanen under trening, og noen av dem skyter svært godt med det. Altfor mange tror at de gode resultatene kommer med å kjøpe dyrt utstyr, både bekledning og våpen, men det er feil. En kan ikke kjøpe seg til gode resultater, en må trene. For toppskyttere betyr bekledning mye, spesielt på stående skyting, men for å utnytte den fordelen må en kunne skyte godt i utgangspunktet.

Dersom vi får en kikkertklasse for begynnere som stort sett skyter liggende på 100 m vil det ikke være bekledning eller annet dyrt utstyr som avgjør resultatene, det vil være dyktighet. Om det skal være "tvungent opprykk" til konkuranseklasse for kikkertsikte på 200 m bane er en måte å beholde 100 m som nybegynnerklasse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 100m.... Har jeg skutt 25 skudds liggende program på et krag-mauserstevne med M67 fra -70 tallet, 7,62 natopatroner, HV feltjakke, albubeskyttere osv. 
Fasiten er 3 ganger 250, 1 gang 249 og 1 gang 247 med 3 stk 9,9.... ;)
Så på ligg på 100m trenger man ikke skytejakke for å skyte helt ok. ;) 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (2 timer siden):

Så på ligg på 100m trenger man ikke skytejakke for å skyte helt ok.

Er det da et argument for eller imot at det skal være tillatt? Det er jo problemet her, noen sier de ikke vil delta hvis skytterjakke er lov, siden de ikke vil ha det, og de da tror de kommer automatisk bak de som har - mens andre sier de ikke gidder uten skytterjakke, siden det er vondt osv, å skyte uten.

Er spørsmålet bare hvem det er flest av? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (43 minutter siden):

Er det da et argument for eller imot at det skal være tillatt? Det er jo problemet her, noen sier de ikke vil delta hvis skytterjakke er lov, siden de ikke vil ha det, og de da tror de kommer automatisk bak de som har - mens andre sier de ikke gidder uten skytterjakke, siden det er vondt osv, å skyte uten.

Er spørsmålet bare hvem det er flest av? 

 

K

Det var et innspill til at man ikke alltid må ha skytejakke for å kunne "være med". Og ja jeg tror at jeg kanskje hadde skutt mer innertiere med en skytejakke ;)
Uansett. Egentlig, siden man ikke blandt kikkertklasens venner virker å være sååå veldig positiv til jegerklassas inntreden så tenker jeg at man kanskje heller enn å utvide med en optikk klasse til, heller burde la være å bruke så mye energi på å legge så mye mer til rette for skyting med kikkert? Kikkertklassa er jo der og det virker som den er der for å bli, i en eller annen form :)


 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker at det er lettest om det er tillat. Hvis det ikke er tillat, vil noen hele tiden prøve å strekke grensene for hva som er tillat innenfor reglementet. Er f.eks en olajakke fra jack and jones med påsydd krok en skytejakke? En ordentlig skytejakke koster uansett ikke svimlende summer brukt. 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (40 minutter siden):

heller burde la være å bruke så mye energi på å legge så mye mer til rette for skyting med kikkert? Kikkertklassa er jo der og det virker som den er der for å bli, i en eller annen form

Hvis du mener at det er tull å lage to kikkertklasser, så er jeg enig. Det er bedre å ha en, og gjør den "ordentlig".

 

K

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (42 minutter siden):

Jeg leser medlemmer av forumet som ivrer for kikkertklassa mene man ikke trenger utviding av tilbudet til 2 klasser. 

 

Noe av argumentasjonen for en klasse på 100-m som OGSÅ inkluderer kikkert-brukere, er at skytterne kan bruke fin- eller grov-kaliber. Jeg har inntrykk av at det er en del av TSUs innstilling som det er sterkest motstand mot, og at resultatet kan bli TO "klasse 1" på 100 m - fin og grov. TSU har riktignok løst dette problemet, ved at det ikke skal være innskudd og premiering i "Klasse 1 100 m" (heller ikke på 15-m, der "KIK/Klasse 1 200 m" går sammen med 100-m-klassene). Hvorfor man da skal dra på skytterstevner,  -  -  -  jaja, det er jo trivelig med kaffe og vafler!

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (57 minutter siden):

jaja, det er jo trivelig med kaffe og vafler!

Det kan være trivelig med kaffe og vafler, men det kan en få til hjemme i sofakroken. Da slipper en å kjøre flere timer og betale innskudd for å skyte uten premiering.

Jeg mener at kikkertsikte er oppfunnet, og den eneste rettferdige måten å bruke det i DFS er å ha to parallelle skytinger. En som i dag med diopter og en skyting med kikkertsikte der det bør være rekrutteringsklasse på 100 m, og ren konkurranseklasse på 200 m.

På ombudsmøtet i Hordaland var det forslag om å redusere premieinnskuddet på stevner til nær null for å gjøre det billigere å skyte. Forslaget ble nedstemt med stort flertall. Begrunnelsen var at premieringen var en så viktig del av et stevne at den måtte beholdes. Om denne innstillingen gjelder for flere samlag vil alle forslag om skyting uten premiering bli avvist.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Om denne innstillingen gjelder for flere samlag vil alle forslag om skyting uten premiering bli avvist.

Jeg sitter med en følelse av at man i samlagene mener at premiering og finaler er veldig viktig for "ekte skyttere", Dvs. veteraner og kl. 3-5... De andre undermålerene er det ikke så farlig med. Spesielt ikke "jegerene" i kikkertklassen. De skal jo bare ha et "tilbud" så de kan få skutt noen skudd...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Med de kostnadene det i dag er å skyte grovt, burde ikke en jakke til 1000kr være avgjørende og grunnlag for lange diskusjoner. Brukt får en dem til halvparten.

Hvor får jeg skytejakke til 1000-,? Kikket på den billigste til Skytterlinken, men ble fortalt at den var søppel og bare å styre unna.. 😔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...