Jump to content

Ny klassestruktur og konkurranseprogram i DFS - kikkertklassen.


Jegermeistern

Recommended Posts

Jegermeistern:

"Som nevnt, "12 ganger forstørrelse" er noe av det TSU kokte sammen, i all hast, da "noen" ( @Sharpshooter var med på det ) ville ha en "Jegerklasse" på LS på Steinkjer. Siden disse reglene (legger på DFS.no) ikke er diskutert i forslaget til klassestruktur, går TSU kanskje inn for at de skal bli permanente, for "Klasse 1 100 meter".

 

Jegermeistern.....

 

Ser du hinter til at jeg var med på å bestemme 12X?

 

Det ble ikke nevnt noe ang vekt eller forstørrelse på kikkertsikte på denne workshop'n. 

 

Hvorfor er du så negativ til det som ble jobbet med da?

 

Meg bekjent er det første møtet/Workshpen som er gjort ang kikkertklassen. det ble diskutert hvodan man skal legge tilrette i skytterlagene og rundt om.

Temaet 100 meterklasse var for å legge tilrette for jegere som ett prøveprosjekt på neste års LS, og dermed også prøve å unngå at dagens KIK klasse ble amputert til noe midt i mellom alt sammen.

 

John-A

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (3 minutter siden):

 prøve å unngå at dagens KIK klasse ble amputert til noe midt i mellom alt sammen.

Akkurat det er etter mitt syn ekstremt viktig om det faktisk skal bli noe mer enn annenrangs utav det noen gang. Så godt jobba.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eventuell omgang i "Kikkertklassen" (IKKE klasse 1 200 m):

 

Jeg "luftet" dette med skytetid. Jeg kan jo da si min mening: Skal vi ha mulighet til å få "normalt" mesterskap, må vi gå for 75 sekunder omgang. Går vi inn for 2 minutters omgang, vil nok noen av "GGG"-ene, som helst vil sende "Kikkertklassen" dit peppern gror, si at vi vil ha "særbehandling".

 

@M67 skrev: "Uansett, poenget er egentlig nå først at klassene kommer inn. Så for kompetanse komme etterhvert, og reglene vil bli justert, helt sikkert. Sånn sett er forslaget helt OK. Klassene kommer inn, så er det et mindre problem å endre reglene til noe mer fornuftig".

 

Klassen ER jo "kommet inn", og ble gjennomført, i en "kastrert" versjon (uten finaler i bane og felt, og uten Stang- stuper)  med hell på LS på Voss. Nå er oppgaven å få den ført viere, til en ordinær mesterskapsklasse. Forslaget fra TSU, om noe slags "frivillig skyting" uten innskudd, premiering, mesterskap (og uten rangering og resultatlister?) er et STORT steg tilbake, og med vanlig DFS-treghet, vil ikke jeg (om noen av oss?) oppleve å få skyte med kikkertsikte på lik linje med andre konkurranseklasser i DFS. Forslaget (om en "uinteressant" klasse) fører nok til (er det hensikten?) at FÆRRE deltar, og da blir det jo også mindre aktuelt å oppnå likestilling med andre klasser.

 

John-Arthur: Jeg skrev altså at du (etter eget utsagn) var med og foreslo "Jegerklassen", men at det var TSU som laget reglene. Jeg foretrekker å ha "ingen mening" om det forslaget. Men @Bly har jo, på forbilledlig vis, synliggjort problemstillingen, litt lenger oppe: Man spør om hva folk IKKE liker med DFS, og får til svar "premiering", "konkurranse", "pingvin-dresser", "medaljer", "innskudd", "skytestillinger", "Sauer 200 STR", "resultatlister" osv.. Og ut fra det konkluderer man med at hvis man endrer dette, får man mengdevis av folk til å reise rundt, og skyte på hvert bidige skytterstevne. Det forholder seg kanskje  ikke akkurat sånn.

 

Man må så gjerne lage hva som helst som "Klasse 1 100 meter", for meg og mange andre (jeg snakket nettopp med en aktiv kikkert-skytter, tidligere Normapokal-vinner, som var enig) er det uaktuelt å delta i den klassen. Og også i en tilsvarende konstruksjon på 200 m/grovfelt.

 

De av oss som vil gjøre noe i forhold til forslaget fra TSU, må gjøre det nå. Jeg kommer til å sende et innlegg til "Skyttertidende", frist er 16/11, bladet kommer ut i slutten av måneden. Jeg har begynt å kladde. De som er enige, kan være med som underskrivere.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Her er noen løslige tanker, "hulter ti bulter", til et innlegg som jeg skal sende inn til "Norsk Skyttertidende", fristen er 16/11.

 

Jeg kan "stå for dette" sjøl. men de som er sånn noenlunde enige, kan også stå som medforfattere.

 

Her er innlegget, lagt inn fra tekstbehandlingen:

 

 

 

Hvorfor vil dere ikke ha oss med, DFS?

 

Kjell Arne Larsen, Bjørnen skytterlag.

 

 

DFS har ei lang historie med halvhjertede forsøk på å få "kikkert-brukere", i praksis rifle-jegere, med på aktivitet. På 1990-tallet gjorde man et mislykket forsøk med "Fri klasse". En del skytterlag arrangerte feltskyting på dyrefigurer, med god oppslutning. Men NJFF ville ha de lønnsomme jaktfelt-stevnene for seg sjøl, så DFS la ned forbud mot skyting på dyrefigurer, ut over lagsplan. Man innførte senere ei "Jegerklasse", der kravet blant annet var at skytterne skulle tilhøre "Klasse 1" (men da klassen "Nybegynner Voksen" ble innført, fikk den ikke delta!). Først med bare feltskyting (samtidig som DN krevde at "obligatoriske skudd" for skyteprøven skulle være avgitt etter 31. mars), senere tillot man også at klassen deltok i baneskyting, uten at deltakertallet på de aller fleste skytterstevnene ble noe annet enn presis 0 skyttere.

 

Om sider ble det opprettet en "Kikkertklasse", riktignok med begrensningen at den ikke fikk delta på mesterskap ut over samlaget. Da ble det faktisk en og annen som viste seg på DFS-stevner med kikkertsikte på Saueren.

 

I 2023 fikk endelig "Kikkertklassen" delta på Landsskytterstevnet. Riktignok i en "amputert" konkurranse. Klassen fikk ikke skyte omgang, og dermed ingen mulighet til å oppnå medalje, verken på bane eller på felt. Den fikk heller ikke skyte om Stang- og felthurtig-beger. Av den grunn var det flere skyttere, som hadde deltatt i "Kikkertklassen" på andre stevner, som heller skjøt i sin ordinære klasse på LS. Likevel var det 104 skyttere som deltok i baneskytingen, og 97 som deltok på feltrunden.

 

Man skulle tro at en såpass vellykket start for en "ny" klasse i DFS, skulle føre til at man utviklet klassen, så den ble mer attraktiv, og at man dermed fikk med enda flere skyttere. For eksempel ved å likestille den med øvrige mesterskapsklasser. Men det har foreløpig ikke skjedd.

 

Det har vært svært så stille om "Kikkertklassen", både før og etter LS. Jeg har deltatt på mange stevner i vår - sommer, men det er ingen, utenom deltakere i klassen, som har vist noen interesse for hvordan det er å skyte med kikkertsikte, eller hva slags utstyr man bruker. I beste fall får man noen kommentarer som viser at kunnskapsnivået er forholdsvis lavt. Skyter man 247 poeng, kan man få kommentaren "med så digert sikte, burde du MINST skutt 250" fra noen, mens andre spør " - går det virkelig an å skyte så godt med et kikkertsikte"? Man kan ha sin berettigede tvil om hvorvidt alle som skal stemme for eller mot de nye reglene for kikkert-skyttere på ombudsmøtene, har den fornødne innsikt i saken.

 

(om forskjellig reaksjon på resultat - takk, @M67)

 

Det har vært en del skjult, men til dels også åpen, motstand mot bruk av kikkertsikter i DFS. En del tillitsfolk har sagt at skyting med kikkertsikte bare skal tillates for jegere, på 100 meter og finfelt (som man har forsøkt, uten særlig hell, i 30 år), og at sikter med justering for avstand og evt. vindavdrift er "tull" og "leketøy" (når man gjør akkurat den samme skruingen på en diopter, er visst ikke det tull?). Nå får man hvertfall prøvd en slik "Jegerklasse", på LS på Steinkjer. Hvorvidt det vil stilne kritikken mot bruk av kikkertsikte på 200 m/grovfelt, gjenstår å se

 

Teknisk og Sportslig Utvalg (heretter TSU) foreslår at en (noe uklart definert) "Jegerklasse" skal inngå i en ny "Klasse 1 - 100 meter", sammen med dagens "Klasse 1" og "Nybegynner Voksen". Skyttere fra en del andre klasser tillates også å skyte i denne klassen, også med kikkertsikte, men merkverdig nok ikke de som sannsynligvis skulle ha mest behov for å prøve optiske siktemidler, veteranskyttere med dårlig syn. Denne klassen skal bl.a. ikke ha premiering. Jeg vil imidlertid ikke legge meg for hardt opp i den eventuelle utforming av denne klassen, da det er fullstendig uaktuelt for meg å delta i den.

 

(om at veteraner ikke får skyte med kikkert - takk, @IvarU)

 

TSU foreslår noe tilsvarende for "Klasse 1 - 200 meter". Utvalget nevner ikke Stang- og felthurtig-skyting, som dagens klasse 1 skyter på LS. Hvorvidt den nye klassen skal skyte dette, eller ikke, er uklart. TSU vedgår at klasse Kikkert under LS på Voss skjøt så godt at ikke alle som skjøt 30 treff på feltskytingen, fikk premie. Utvalget mener derfor klassen kan skyte på vanlige feltfigurer (skulle bare mangle!). Hvordan alminnelige klasse 1-skyttere, med dioptergevær, skal kunne hevde seg mot så gode skyttere, med kikkertsikter, får utvalget sjøl forklare. På 15-m har de "løst" dette problemet, ved at det ikke skal være premiering (og da slett ikke mesterskap) i den sammenslåtte "Klasse 1". Når det ikke skal være mesterskap, verken på bane eller felt, får klassen et preg av "mindreverdig", eller "annenrangs". Det er derfor like uaktuelt å delta i denne klassen, som i klassen på 100 meter. Mitt anliggende er utforming av regler for en "Kikkertklasse" på 200/300 meter, på grovfelt, og på 15-meter, som er likeverdig med de øvrige mesterskapsklassene.

 

Ved å bruke optisk sikte, kan personer som har svekket syn også delta i DFS-konkurranser. Dette gjelder for eksempel de som er operert for grå stær, og har fått innsatt progressive linser. For disse skytterne er det umulig å skyte med dioptersikte, mens kikkertsikte kan brukes. Det gjelder også ved andre midlertidige eller permanente synsskader.

 

Noen av deltakerne på Voss hadde tidligere deltatt i jaktfelt, og deltok med vanlig utstyr for den skyteforma. Jaktfeltskytinga har "dødperiode" på sommeren, så der har man et stort rekrutteringspotensiale. Jaktfelt-skyttere er vant til konkurranser, og vil gjerne ha utfordringer med et utvidet konkurranseprogram. Også folk som skyter andre rifle-former, som PRS og benk-skyting, kan ha interesse av å delta i DFS-skyting, dersom opplegget er interessant. Noe man bør bestrebe seg på å få til.

 

Et mulig ankepunkt mot konkurranse for "kikkert"-skyttere er kostnadene med optiske sikter. Men man trenger ikke avansert optikk for å skyte på bane- og feltmål i vanlig daglys. Jeg har skutt 250 poeng med et kikkertsikte av ekte "Kina-ræl"-kvalitet (Tasco 6-24x42 Varmint/Target), som koster under halvparten av prisen for et vanlig Busk-diopter. For de som har problemer med synet, vil kostnadene til irisblender med fargefiltre, Adler-auge, skytterbrilleinnfatning, og jevnlige synstester med skifting av glass, langt overskride prisen for et helt OK kikkertsikte. Når man legger til at "nye jegere" i dag kjøper våpen og stillbare kikkertsikter for langt opp mot 6-sifrede beløp, utstyr som er fullgodt til all DFS-skyting, bør argumentet om "for store kostnader" for "Kikkertklassen" begraves i stillhet.

 

(kostnader for briller etc. - takk, @B.Hansen).

 

For meg er det ganske uforståelig at TSU, på vegne av DFS, foreslår ei endring av "Kikkertklassen" som vil gjøre at mange av oss som har skutt i den klassen, vil finne noe annet å bruke tida til. For en del av dagens skyttere i "Kikkert"-klassen gjør svekket syn at skyting med diopter i de andre konkurranseklassene ikke er aktuelt. Vil DFS virkelig gi slipp på mange aktive skyttere?

 

"Kikkertklassen" må, etter mitt syn, bli likeverdig med klasse 3 - 5 , samme innskudd og premiering på alle stemner, også Landsskytterstevnet. Medaljer på mesterskap etter vanlige regler.

 

Alle medlemmer i DFS fra det år de fyller 16 år må kunne delta i Kikkertklassen, som i dag, men ikke delta i sin ordinære klasse i samme stevne.

Skytestillingen skal være liggende (med mulighet til å skyte knestående, eller sittende med støtte for en eller begge albuer, eventuelt også med "Jaktfelt-kasse". Jfr. innstillingen fra TSU).

Baneskyting: 25 skudd på 200/300 meter, med vanlig mesterskapsomgang (75 sek.)

Feltskyting: Vanlig 30-skudds felt, med 12-skudds omgang i mesterskap.

Klassen skyter minneskyting, Stang- og felthurtigskyting ved LS og andre stevner med slik skyting.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern

 

"Man må så gjerne lage hva som helst som "Klasse 1 100 meter", for meg og mange andre (jeg snakket nettopp med en aktiv kikkert-skytter, tidligere Normapokal-vinner, som var enig) er det uaktuelt å delta i den klassen. Og også i en tilsvarende konstruksjon på 200 m/grovfelt"

 

Denne klassen er vel ikke akkurat tenkt på meg, deg og andre aktive kikkertklasse skyttere, derfor en litt uaktuell problemstilling, da den er tenkt til jegere/nybegynnere.

 

Ang omgang burde det ikke være problematisk å ha den på 2 minutter, er jo 2 minutter som blir brukt i dag når vi får muligheten til å skyte omgang innendørs. Har aldri hørt ett skeivt ord om det.

 

Hva om vi heller hadde brukt all den tiden vi bruker til å konstruere problemstillinger, hva om, hvis hva etc til å dra på banen, fremme kikkertklassen, skyte sammen med de andre og framsnakke?

 

Senest i dag skjøt jeg for første gang på ISSF sin 50meter skive simulert på 15 Meter, sammen med en aktiv 50 meters skytter med Bleiker rifle.

Snittet hans var 10.33 poeng mot ine mine 10.2.

 

Har tidligere snakket med aktive skyttere i 50 meter Match miljøet både lokalt og nasjonalt om å få stille med min KIK rifle, kom å skyt er svaret. Aldri møtt noe negativt der heller.

Greit nok så får jeg ikke konkurere mot de, men morro alikevel å prøve å klå en diopterskytter ;)

 

Ang nye klassesettingen så mener jeg KIK bør holdes utenfor diopterklassene slik det er nå. At vi skyter sammen med diopter vil skape misnøye/redusere rekrutteringen fra dioptersiden. Ikke for at de skulle skyte dårligere enn oss med kikkertsikte, men for mange vil det føles urettferdig pga forskjellige siktemidler.

KIK "grov"  (les 200 meter) skyter Mesterskap. KIK "Fin" (les 100 meter) blir en klasse for de som vil prøve seg samt jegere. En lavterskel klasse.

Premiering burde ikke være noe problem? Ser i allefall ikke grunn til å stryke dagens premie system.

 

Se litt på det vi kom fram til under "Workshopen"  Prøv å lag ett miljø, gjerne på kryss og tvers mellom skytterlagene for å få med de aktive, får man til ett miljø der så blir man mere synlig og det er lettere å få med flere :)

Del gjerne opp i Fin/Grov under slike treninger slik at det blir lettere for de med den vanlige salongrifla å delta. Arrangere en "Åpen KIK Dag" der klassen blir presentert både for eget skytterlag og skyttermiljøet rundt. Gjerne litt snakk om bruken av programvaren på stevnene slik at alt er på stell der også.

Det er mange som ikke har så mye kjennskap til KIK i dag på alle hold, og det er mange som har meninger uten å ha kunnskapen.

 

Framsnakk KIK i skytterlagene, i samlagene og ellers alle steder det er naturlig.

 

John-A

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (4 minutter siden):

Ang omgang burde det ikke være problematisk å ha den på 2 minutter, er jo 2 minutter som blir brukt i dag når vi får muligheten til å skyte omgang innendørs. Har aldri hørt ett skeivt ord om det.

Her fikk vi 75s. Sørlandskula. Helt greit. Voksne folk skyter omgangen på 75s.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er naturligvis en bagatell i denne sammenhengen, men jeg skulle så gjerne hatt mulighet til å skyte DFS med halvauto, men halvauto er tydeligvis enda mer uønsket enn kikkertsikte. Hva er egentlig årsaken til dette?
Jeg skyter gjerne med hylsefanger dersom det er hylsekasting som er problemet (selv om vi skyter uten hylsefanger med HK416). Jeg eier ikke jaktvåpen som er tillatt i DFS, jeg er lei av å skyte med Sauer/diopter, men vil gjerne delta i DFS grunnet miljøet og utvalget av stevner. :)

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (17 minutter siden):

  -  bruk stemmen lokalt i skytterlagene og få frem poengene opp i systemet  -

 

Det hjelper lite om ombudsmøtene vedtar 47 forskjellige kritikker av TSUs innstilling. Man må få flertall for en eller flere endringer, og da må flere/mange/helst 28 samlag være enige. Det er derfor jeg har startet denne tråden. Hva er vi enige om, hvem får det oversendt fra laget sitt, og til hvilke samlag, og fra hvor mange samlag går dette til skyttertinget?

 

Jeg har oversendt "kladden" 7 innlegg lenger oppe til en representant for et lag som har mange kikkert-skyttere, og som syntes innstillingen fra TSU var "noe stort tull". Vedkommende skal holde et innlegg på samlagets ombudsmøte, og regner med at forslaget (mitt!) får flertall. Da er det 46 andre samlag som må overbevises.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (17 minutter siden):

 

Det hjelper lite om ombudsmøtene vedtar 47 forskjellige kritikker av TSUs innstilling. Man må få flertall for en eller flere endringer, og da må flere/mange/helst 28 samlag være enige. Det er derfor jeg har startet denne tråden. Hva er vi enige om, hvem får det oversendt fra laget sitt, og til hvilke samlag, og fra hvor mange samlag går dette til skyttertinget?

 

Jeg har oversendt "kladden" 7 innlegg lenger oppe til en representant for et lag som har mange kikkert-skyttere, og som syntes innstillingen fra TSU var "noe stort tull". Vedkommende skal holde et innlegg på samlagets ombudsmøte, og regner med at forslaget (mitt!) får flertall. Da er det 46 andre samlag som må overbevises.

Få ut denne kladden, så får vi andre ta den med på våre ombudsmøter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den står 9 innlegg lenger oppe (men er ikke ferdig)

 

https://www.kammeret.no/topic/99221-ny-klassestruktur-og-konkurranseprogram-i-dfs-kikkertklassen/?do=findComment&comment=1427233

 

Edit., 7/11 1325: Nå er innlegget omredigert, og har fått noen tillegg. Det blir vel omtrent slik, hvis ikke noen har vektige innvendinger.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ettersom formålsparagrafen i DFS er endret, skal man da trekke inn skarpskyttere og forsvar?

 

Kikkertklassen er jo vedtatt i seg selv, i hovedsak er det premiering, om vi skal skyte mesterskap og at DFS er bedre tjent med at vi er en egen klasse det koker ned til? Og at det evnt blir en 100 meter klasse for jegere.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal redigere om, og fjerne den delen om Forsvaret (de bør jo skaffe seg den oversikten sjøl, fra resultatene til DFS, de klarte hvertfall å få oversikt over oss som gikk i tog mot EEC, allerede i 1972!)

 

Det ser ut til at jeg har misforstått, "Klasse 1 - 200 m" skal visstnok (det er ikke særlig klart!) ha innskudd og premiering på bane og felt, men ikke på 15-meter, der den blir slått sammen med 100-m-klassen. Uansett, premiering på LS, og Stang-stuper, er fortsatt uklart.

 

En del skyttere jeg har snakket med, vil være fornøyd, hvis vi får beholde klassen, slik den er nå. Jeg anser den klassen som en "forsøksordning", som har vist seg vellykket så langt, og som bør utvikles videre, til ordinær konkurranseklasse. I den sammenhen er det interessant hva TSU skriver om klasse 2:

 

Sitat

•TSU ønsker at klasse 2 skal være en breddeklasse for de som ikke ønsker å skyte stående. Det bør derfor ikke være mesterskap i klasse 2. Eget mesterskap vil etter TSU sitt syn gjøre klasse 2 til en«eliteklasse» for de som kun ønsker å skyte liggende og kne.

 

Der har vi altså TSUs egen uttalelse om at eget mesterskap vil utvikle klasse 2, det må jo også gjelde kikkertklassen.

 

Jeg skal redigere om de delene der jeg har skrevet hvem som kan være interessert i å skyte i klassen..

Link to comment
Share on other sites

Ref Vebinaret nå til DFS:

 

Vi kan komme i en situasjon om KIK går inn i klasse en at vi får ei maksvekt på 7 kg inkl reim.

 

Magasin kapasitet:

 

Regelverket sier maks 5 skudd.

 

Dvs at en Tikka T3 i 223 Rem så er 6 skudds magasin ikke tillatt, kun 4+1 som igjen er upraktisk ved Feltskyting.

 

 

Det kunne vært litt smidigere her

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (19 minutter siden):

Ref Vebinaret nå til DFS:

 

Det hadde jeg helt glemt! Slik går det, når man koser seg med en velmørnet elgbiff, ris, kantarell-løkstuing, og tyttebærsyltetøy med nellik!

 

Det var en som skjøt i laget før meg på LS, som brukte en Blaser, vedkommende ladet etter med ekstraskudd. Det må da vel (fortsatt!?!) være tillatt å bruke store magasiner, når man bare fyller i 5 skudd? Jfr. Stang-skyting med AG-3.

 

Vektgrense på 7 kg kan bli problemer med 200 STR, lang pipe og diger kikkert. Men et standard STR-skjefte veier 1,9 kg, så man vet hvor man skal starte "slankekuren". Dette blir i tilfelle verst for de som har bygd seg et solid PRS-bygg.

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (34 minutter siden):

Regelverket sier maks 5 skudd.

 

John-A

Maksimum 5 skudd i magasin står under punkt 6.192 i skytterboka. Dette punktet gjelder kun våpen i kaliber .22LR. 

Reglene for grovkaliber finnes i: 

 

6.200 Våpen i kikkertklassen
6.201 Alminnelige regler
a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til

og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvau-
tomatiske våpen som ikke er tillatt.

b) Våpen i kaliber .22LR er tillatt iht. regelverket
6.100 og 6.192.
c) Det skal benyttes kikkertsikte.
d) Det er ikke tillatt med kikkertsikte med
innebygget avstandsmåler.
e) Avtrekksvekt skal være minimum 1 kg.
f ) Rekyldemper er ikke tillatt.
g) Lyddemper er tillatt.
h) Det er ingen vektbegrensning på våpen.

 

Av dette framgår det at det er tillatt med magasin med plass til mer enn 5 patroner.

Link to comment
Share on other sites

Sharpshooter skrev (59 minutter siden):

Ref Vebinaret nå til DFS:

 

Vi kan komme i en situasjon om KIK går inn i klasse en at vi får ei maksvekt på 7 kg inkl reim.

 

Da blir jeg bekymret, skyter med en helt standard 200 STR med 74 cm pipe og stjernekikkert.  Har riktignok en kolbeforlenger i stål helt bakerst av alle kolbeforlengerne, men det er for at rifla skal balansere i venstrehånden på liggende skyting - ellers tipper den fremover.

 

Vekt 200 STR med 70 cm pipe: 5.5 kg

Vekt stjernekikkert: 1.4 kg

= 6.9 kg

+ montasje, picatinnyskinne, reim, kolbeforlengere, ekstra skiver til kinnstøtte, flip caps, vater, beskyttelsesteip...  > 7 kg

 

Det blir for dumt å måtte bytte stokk eller sikte for å fortsatt være med i Kikkerklassen.

Edited by B.Hansen
yil vs til
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Vektgrense på 7 kg kan bli problemer med 200 STR, lang pipe og diger kikkert. Men et standard STR-skjefte veier 1,9 kg, så man vet hvor man skal starte "slankekuren". Dette blir i tilfelle verst for de som har bygd seg et solid PRS-bygg.

Det går helt fint å få en STR med langholdskikkert under 7kg. Skal du noe særlig voer må du skru på lodd, og de er venligvis enkle å skru av. Ei PRS rifler er så jævlig å skyte med reim at bare idioter som meg finner det på. Jeg skjøt Sørlandskula med 10kg PRS-rifle og det er bar så alt for tungt - du kan søke opp og se hvordan det gikk.
Men hvorfor ha vektgrense? 
 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor ha vektgrense?

 

Det må de svare på, de som ivrer for det. I følge det "webinaret" som jeg glemte, pga. god elgbiff, er det kanskje for å tilasses reglene som nå gjelder for klasse 1 og "Åpen klasse" (200 m).

 

Jeg har ikke veid STR-en, med 70 cm pipe, 6-24x56-kikkert, stål-forlenger og kunststoff-reim,. men den er mer enn tung nok for mine 64 kilo, på et baneprogram med omgang. Jeg må nok i vekttreningsrommet (som jeg ikke får lov til, pga øye-skaden) hvis jeg skal skyte med noe tygre. Det er mulig en kroppsbygger på 130 kilo ville trivdes med ei 10-kilos rifle til DFS-skyting, vi andre er glade vi slipper.

 

(Hvis vi skal være litt infame, @M67, så er kanskje svaret på spørsmålet ditt "ser DFS-folk noe som kan regelfestes, så gjør de det").

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (20 minutter siden):

Hvis vi skal være litt infame, @M67, så er kanskje svaret på spørsmålet ditt "ser DFS-folk noe som kan regelfestes, så gjør de det"

Det er bra sant. Vi vitset nettopp (i en diskusjon om "gas-gun" klasse i PRS) med at om DFS hadde hatt en gas-gun klasse (det er "slang" for halvautomat) så hadde en AG3 blitt forbudt, siden den ikke er gassdrevet.

Det som kommer til utelukke en hel del PRS-rifler er det allerede stående (og nødvendige for omgangen) kravet om "fungerende sikring". Ingen kommer i realieten til å stille om avtrekket til 1kg heller (enda en unødvendig regel)

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Det må de svare på, de som ivrer for det. I følge det "webinaret" som jeg glemte, pga. god elgbiff, er det kanskje for å tilasses reglene som nå gjelder for klasse 1 og "Åpen klasse" (200 m).

 

 

Var ingen som ivret om det, ikke ble det sagt noe om maksvekt i KIK. Det kunne komme forandringer i regelverket ettersom ny klassesetting var ett tema som skulle behandles på tinget.

Det med 7 kg var ett senario som kan bli tema.

Men vil tro det blir en runde 2 om noe skulle bli bestemt.

 

Det beste er fri vekt, da har man mulighet til å få med seg skyttere fra alle grener.

 

Uansett er det unødvendig etter mine øyne å male fanden på veggen på alle mulige hold. For de som aldri har skutt KIK eller vært å skutt DFS så kan det fort virke som alt er umulig i DFS, og det er rimelig langt bort fra sannheta.

Dagens regelverk gjelder for 2024, og da er det opp til oss å dra å skyte stevner, skape miljø og skyte mest mulig for å vise oss frem :)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Her er den noe nedkortede versjonen av mine synspunkter angående "KIK", jeg sender det inn til "Skyttertidende" innen stoff-fristen. Det er mulig jeg får en ganske meritert skytter som medforfatter (derfor er ikke pronomenene konsekvente)

 

Nå mangler vi oppgave over hvem som gjør hva i forhold til TSU-innstillingen (bortsett fra @B.Hansen, som er "ombud", og en representant for et lag med flere KIK-skyttere, som skal holde innlegg på ombudsmøtet.

 

 

Hvorfor vil dere ikke ha oss med, DFS?

 

Kjell Arne Larsen, Bjørnen skytterlag.

 

 

DFS har ei lang historie med halvhjertede forsøk på å få "kikkert-brukere", i praksis rifle-jegere, med på aktivitet. På 1990-tallet gjorde man et mislykket forsøk med "Fri klasse". En del skytterlag arrangerte feltskyting på dyrefigurer, med god oppslutning. Men NJFF ville ha de lønnsomme jaktfelt-stevnene for seg sjøl, så DFS la ned forbud mot skyting på dyrefigurer, ut over lagsplan. Man innførte senere ei "Jegerklasse", der kravet blant annet var at skytterne skulle tilhøre "Klasse 1" (men da klassen "Nybegynner Voksen" ble innført, fikk den ikke delta!). Først med bare feltskyting (samtidig som DN krevde at "obligatoriske skudd" for skyteprøven skulle være avgitt etter 31. mars), senere tillot man også at klassen deltok i baneskyting, uten at deltakertallet i klassen på de aller fleste skytterstevnene ble noe annet enn presis 0 skyttere.

 

Om sider ble det opprettet en "Kikkertklasse", riktignok med begrensningen at den ikke fikk delta på mesterskap ut over samlaget. Da ble det faktisk en og annen skytter som viste seg på DFS-stevner med kikkertsikte på Saueren.

 

I 2023 fikk endelig "Kikkertklassen" delta på Landsskytterstevnet. Riktignok i en "amputert" konkurranse. Klassen fikk ikke skyte omgang, og dermed ingen mulighet til å oppnå medalje, verken på bane eller på felt. Den fikk heller ikke skyte om Stang- og felthurtig-beger. Av den grunn var det flere skyttere, som hadde deltatt i "Kikkertklassen" på andre stevner, som heller skjøt i sin ordinære klasse på LS. Likevel var det 104 skyttere som deltok i baneskytingen, og 97 som deltok på feltrunden.

 

Man skulle tro at en såpass vellykket start for en "ny" klasse i DFS, skulle føre til at man utviklet klassen, så den ble mer attraktiv, og at man dermed fikk med enda flere skyttere. For eksempel ved å likestille den med øvrige mesterskapsklasser. Men det har foreløpig ikke skjedd.

 

Ved å bruke optisk sikte, kan personer som har svekket syn også delta i DFS-konkurranser. Dette gjelder for eksempel de som er operert for grå stær, og har fått innsatt progressive linser. For disse skytterne er det umulig å skyte med dioptersikte, mens kikkertsikte kan brukes. Det gjelder også ved andre midlertidige eller permanente synsskader.

 

Mange "nye riflejegere" kjøper i dag våpen, med stillbare kikkertsikter, som er fullgode til all DFS-skyting. For disse skytterne er det mer naturlig å starte med kikkert-skyting enn med diopter. Noen av deltakerne på Voss hadde tidligere deltatt i jaktfelt, og deltok med vanlig utstyr for den form for skyting. Jaktfeltskytinga har "dødperiode" på sommeren, så der har DFS et stort rekrutterings-potensiale. Jaktfelt-skyttere er vant til konkurranser, og vil gjerne ha utfordringer med et utvidet konkurranseprogram. Også folk som skyter andre rifle-former med kikkertsikte, som PRS og benk-skyting, kan ha interesse av å delta i DFS-skyting, dersom opplegget er interessant. Noe man bør bestrebe seg på å få til.

 

Teknisk og Sportslig Utvalg (heretter TSU) foreslår at en (noe uklart definert) "Jegerklasse" skal inngå i en ny "Klasse 1 - 100 meter", sammen med dagens "Klasse 1" og "Nybegynner Voksen". Skyttere fra en del andre klasser tillates også å skyte i denne klassen, også med kikkertsikte, men merkverdig nok ikke de som sannsynligvis skulle ha mest behov for å prøve optiske siktemidler, veteranskyttere som ofte har litt nedsatt syn. Denne klassen skal bl.a. ikke ha premiering. Jeg vil imidlertid ikke legge meg for hardt opp i den eventuelle utforming av denne klassen, da det er fullstendig uaktuelt for meg å delta i den.

 

TSU foreslår noe tilsvarende for "Klasse 1 - 200 meter". Utvalget nevner ikke Stang- og felthurtig-skyting, som dagens klasse 1 skyter på LS. Hvorvidt den nye klassen skal skyte dette, eller ikke, er uklart. TSU vedgår at klasse Kikkert under LS på Voss skjøt så godt at ikke alle som skjøt 30 treff på feltskytingen, fikk premie. Utvalget mener derfor klassen kan skyte på vanlige feltfigurer (skulle bare mangle!). Hvordan alminnelige klasse 1-skyttere, med dioptergevær, skal kunne hevde seg mot så gode skyttere, med kikkertsikter, får utvalget sjøl forklare. På 15-m har de "løst" dette problemet, ved at det ikke skal være premiering i den sammenslåtte "Klasse 1" innendørs. Når det i tillegg ikke skal være mesterskap, verken på bane eller felt, får klassen et preg av "mindreverdig", eller "annenrangs". Det er derfor like uaktuelt å delta i denne klassen, som i klassen på 100 meter. Mitt anliggende er å utforme regler for en "Kikkertklasse" på 200/300 meter, på grovfelt, og på 15-meter, som er likeverdig med de øvrige mesterskapsklassene.

 

For meg er det ganske uforståelig at TSU, på vegne av DFS, foreslår ei endring av "Kikkertklassen" som vil gjøre at mange av oss som har skutt i den klassen, vil finne noe annet å bruke tida til. For en del av dagens skyttere i "Kikkert"-klassen gjør svekket syn at skyting med diopter i de andre konkurranseklassene ikke er aktuelt. Vil DFS virkelig gi slipp på mange aktive skyttere?

 

"Kikkertklassen" må, etter mitt syn, bli likeverdig med klasse 3 - 5 , samme innskudd og premiering på alle stemner, også Landsskytterstevnet. Medaljer på mesterskap etter vanlige regler.

 

Reglene for "Kikkertklassen" vil jeg foreslå slik:

Alle medlemmer i DFS fra det år de fyller 16 år kan delta i Kikkertklassen, som i dag, men ikke delta i sin ordinære klasse i samme stevne.

Våpenregler: Som i dag.

Skytestillingen skal være liggende (med mulighet til å skyte knestående, eller sittende med støtte for en eller begge albuer, eventuelt også med "Jaktfelt-kasse". Jfr. innstillingen fra TSU).

Baneskyting: 25 skudd på 200/300 meter, med vanlig mesterskapsomgang (75 sek.)

Feltskyting: Vanlig 30-skudds felt, med 12-skudds omgang i mesterskap.

Klassen skyter minneskyting, Stang- og felthurtigskyting ved LS og andre stevner med slik skyting.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, IvarU said:

Maksimum 5 skudd i magasin står under punkt 6.192 i skytterboka. Dette punktet gjelder kun våpen i kaliber .22LR. 

Reglene for grovkaliber finnes i: 

 

6.200 Våpen i kikkertklassen
6.201 Alminnelige regler
a) Generelt tillates alle typer våpen og kaliber til

og med 8mm, unntatt er hel- og/eller halvau-
tomatiske våpen som ikke er tillatt.

b) Våpen i kaliber .22LR er tillatt iht. regelverket
6.100 og 6.192.
c) Det skal benyttes kikkertsikte.
d) Det er ikke tillatt med kikkertsikte med
innebygget avstandsmåler.
e) Avtrekksvekt skal være minimum 1 kg.
f ) Rekyldemper er ikke tillatt.
g) Lyddemper er tillatt.
h) Det er ingen vektbegrensning på våpen.

 

Av dette framgår det at det er tillatt med magasin med plass til mer enn 5 patroner.

Svaret fra DFS etter Vebinaret i går kveld var maks 5 skudd når jeg sendte de mail.

Bildet er fra regelverket for KIK klassen og LS.

 

John-A

Screenshot_20231109_121903_Chrome.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Magasiner med inntil 5 patroner er tillatt." kan også forstås som at "magasiner som rommer 10 patroner, men som bare inneholder 5, er tillatt", i hvert fall i mitt hode.

"Maksimalt 5 skudd i alle magasiner ved start." hadde i så fall vært en bedre formulering.

Edited by tg1
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, tg1 said:

"Magasiner med inntil 5 patroner er tillatt." kan også forstås som at "magasiner som rommer 10 patroner, men som bare inneholder 5, er tillatt", i hvert fall i mitt hode.

"Maksimalt 5 skudd i alle magasiner ved start." hadde i så fall vært en bedre formulering.

Ikke uenig, men svaret på mail fra DFS var maks 5 skudds kapasitet.

 

Ta med det som ett punkt det med magasin på klasse KIK til samlag etc

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Magasinkapasitet må være minst ti skudd. Sikkert halvparten av de riflene folk faktisk bruker får en knapt magasiner med <10 skudd til.  (AICS/ AIAW)

 

Ordlyden må være "et magasin kan maksimalt lades med 5 skudd" eller noe tilsvarende.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser det kommer ombudsmøteforslag om å forby skytejakka i Kikkert 200m. Og et annet forslag om å forby annen reim enn "jegerstroppen". 

 

Nå var kikkertklassen i ferd med å komme i gang, og så setter folk straks igang med å prøve å ødelegge den. Iallefall er jeg overbevist om at alle støeyn kommer til å senke deltagelsen. Jeg blir så matt av alle forslagene at jeg gir opp hele greia. 

 

K

 

 

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

At en standard 200 STR med reim ikke skal kunne brukes i DFS med kikkertsikte er komisk fordi det er så hinsides all fornuft, på samme måte som om en The Flat Earth Society-tilhenger skulle krysse av for Always Enable Coriolis i en ballistikk-app.

 

Jeg har ikke tenkt å la meg stoppe av voksne med borrelås på joggeskoene, de finnes overalt fra DFS til kommentarfeltene i lokalavisene og må ikke få lov til å styre utfallet av noe som helst.  Det er ikke dømt før dommeren har sett på VAR, frem til det vil det veksle mellom å se mørkt og lyst ut.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Ser det kommer ombudsmøteforslag om å forby skytejakka i Kikkert 200m. Og et annet forslag om å forby annen reim enn "jegerstroppen".

 

Dette minner meg om et utsagn jeg leste en gang (min venn Google fant det ikke). Jeg mener huske (nåja, hukommelse for oss gamlinger) at det lød omtrent slik:

 

"Den norske tradisjonisten beveger seg med ryggen først, blikket rettet stivt bakover, og med nisselua godt trukket ned over øyne og ører. I denne posisjonen vil ethvert framskritt føles som et spark i magen".

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 8.11.2023 den 20.43):

Vektgrense på 7 kg kan bli problemer med 200 STR, lang pipe og diger kikkert. Men et standard STR-skjefte veier 1,9 kg, så man vet hvor man skal starte "slankekuren". Dette blir i tilfelle verst for de som har bygd seg et solid PRS-bygg.

Over 7 kg med kikkert? Da må man ha noe bly en eller anna plass. Eller kikkert som veier godt over 1 kg.
Mener å huske i farta at min std sauer veier rundt 6 kg med 74 cm løp og diopter. 

 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (3 minutter siden):

Over 7 kg med kikkert? Da må man ha noe bly en eller anna plass. Eller kikkert som veier godt over 1 kg.
Mener å huske i farta at min std sauer veier rundt 6 kg med 74 cm løp og diopter. 

 

 

B.Hansen skrev (På 8.11.2023 den 21.06):

Da blir jeg bekymret, skyter med en helt standard 200 STR med 74 cm pipe og stjernekikkert.  Har riktignok en kolbeforlenger i stål helt bakerst av alle kolbeforlengerne, men det er for at rifla skal balansere i venstrehånden på liggende skyting - ellers tipper den fremover.

 

Vekt 200 STR med 70 cm pipe: 5.5 kg

Vekt stjernekikkert: 1.4 kg

= 6.9 kg

+ montasje, picatinnyskinne, reim, kolbeforlengere, ekstra skiver til kinnstøtte, flip caps, vater, beskyttelsesteip...  > 7 kg

 

Det blir for dumt å måtte bytte stokk eller sikte for å fortsatt være med i Kikkerklassen.

Vekt

Varierer med konfigurasjon. I 6,5x55 mm med originalkolbe og dioptersikter:

67 cm: 5,5 kg

70 cm: 5,8 kg

74 cm: 6,1 kg

Det er mulig å legge inn blylodd fremme og bak i skjeftet. Maks tillatt vekt i DFS er 6,5

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (13 minutter siden):

Det er mulig å legge inn blylodd fremme og bak i skjeftet. Maks tillatt vekt i DFS er 6,5

Skytterboka:

 

6.130 Vekt på våpen
6.131 Maksimal vekt
Maksimal tillatt vekt på våpen er 7 kg.
a) Våpen veies med reim, og uten løst magasin.

b) Original kolbeforlenger fra Sauer kan er-
stattes med et mellomstykke i helt metall.

Mellomstykket skal ha samme ytre form som
originalt mellomstykke fra Sauer. Utformingen
kan avvike i våpenets lengderetning.
c) I Kikkertklassen er det fri vekt på våpenet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (46 minutter siden):

Skytterboka:

 

6.130 Vekt på våpen
6.131 Maksimal vekt
Maksimal tillatt vekt på våpen er 7 kg.
a) Våpen veies med reim, og uten løst magasin.

b) Original kolbeforlenger fra Sauer kan er-
stattes med et mellomstykke i helt metall.

Mellomstykket skal ha samme ytre form som
originalt mellomstykke fra Sauer. Utformingen
kan avvike i våpenets lengderetning.
c) I Kikkertklassen er det fri vekt på våpenet.

 

 

K

Da stolte jeg for mye på Wikipedia, hele avsnittet er derfra.

Link to comment
Share on other sites

tg1 skrev (19 timer siden):

Enig. Så lenge det er et våpen som sier pang i riktig retning og har "rett" kaliber så skjønner jeg ikke hvorfor det skulle være et problem..

De aller fleste jaktvåpeb passer innenfor reglene uansett.  så problem, vel det er vel mest problem for kammekverulanter som egentlig ikke har tenkt delta engang, men som liker teoretiske problemstillinger å kverulere rundt ;)

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

De aller fleste jaktvåpeb passer innenfor reglene uansett.  så problem, vel det er vel mest problem for kammekverulanter som egentlig ikke har tenkt delta engang, men som liker teoretiske problemstillinger å kverulere rundt ;)

 

Kverulant kan du være selv, jeg har deltatt i DFS relativt jevnlig i snart 30 år (men har riktignok aldri vært høyere enn kl.3, skyter nå mest med HK416).

 

Link to comment
Share on other sites

Herlig blanding av Krenke-tråden og den forsvunne Off Topic-tråden. Kanskje Høggærn ønsker seg en Blyfri tråd, resten av oss (?) skyter jo allerede i KIK og ønsker å fortsette med det. Skal jeg hive på en ironisk 😉 sånn at alle blir litt usikre på hva jeg mener? Nei, vi ønsker alle det beste for KIK men har noen divergerende oppfatninger av hva det innebærer. 

I morgen er mitt første innendørs stevne i den klassen, gleder meg stort.

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (3 timer siden):

Herlig blanding av Krenke-tråden og den forsvunne Off Topic-tråden. Kanskje Høggærn ønsker seg en Blyfri tråd, resten av oss (?) skyter jo allerede i KIK og ønsker å fortsette med det. Skal jeg hive på en ironisk 😉 sånn at alle blir litt usikre på hva jeg mener? Nei, vi ønsker alle det beste for KIK men har noen divergerende oppfatninger av hva det innebærer. 

I morgen er mitt første innendørs stevne i den klassen, gleder meg stort.

Nei jeg ønsker meg egentlig at folk skal bruke mer tid på å skyte enn å klage på regler ;)

Og på kammeret klages det uansett hva reglene er eller blir  ;)

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (26 minutter siden):

Og på kammeret klages det uansett hva reglene er eller blir 

 

Når TSU sier "Vi har hatt fokus på hva som kan skape mest mulig aktivitet", og vi blir presentert endringer som gjør at flere/mange av oss må slutte, er det forholdsvis opplagt at vi foreslår endringer. Og det er ikke "å klage".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...