Jump to content

Behandlingstid - våpensøknad!


Potten

Recommended Posts

  • 1 month later...

Fikk tilsendt innvilget søknad i går, behandlet i datasystemet blink, ( burde det hete bom? ) søknaden ble sendt inn elektronisk i begynnelsen av oktober i frustrasjon over behandlingstid. Sendte også inn et par søknader i mai, på papir, disse har jeg ikke hørt noe mere om. Ser at behandlingstiden er oppgitt til 27 uker i innland nå. Skal bli spennende å se hvordan det blir med disse, når de kommer i feil rekkefølge. Vet faktisk ikke om jeg oppfatter dette som komisk eller tragisk. En kommune i nærheten har nettopp fått nyopprettet politistasjon etter at lensmannskontoret ble fjernet for noen år siden, de har åpent 4 timer, to dager i uka, og har fått tildelt 4 stilinger. Innbyggertallet i kommunen bikker såvidt 1000 pers. Resursbruk ????

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du sendte på kvelden så er 8 timer kanonbra da den neppe ble behandlet før folk var på jobb neste arbeidsdag. 
Med mindre man er maks heldig at en saksbehandler satt igjen og tok litt overtid.

 

Min ble sendt inn tirsdag rett etter lunsj. Altså midt i arbeidstiden.

 

Forøvrig alltid fornøyd med Agder. Heldig som har det beste og mest kompetente våpenkontoret i landet 😉

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (49 minutter siden):

@Bartemannen var ikke verre enn at før den nye våpenloven kom i hus så kjøpte jeg noen sluttstykker på finn å ha i reserve til mauseren og evt fremtidig rettrekker.

 

Postnord er trege, men ikke såååå trege. Så jeg purret og de ga meg et nummer, nummeret var til en nokså uhyggelig politifrøken i Agder PD. Viste seg å være en av lederne de sine, nokså høyt oppe. Såååå, ikke fanken at jeg skulle kverulere med de folka der. Bestefar ble dyttet om bord på et tog av sånne folk og kom såvidt helskinnet ut. Så anså greia som tapt. Vet ikke hva som skjedde med hen stakkars selgeren.

 

Men ja, de konfiskerte et lovlig sluttstykke (dette var før det var reg plikt på de), og fikk ikke fem flate øre tilbake. Og alt jeg kunne gjøre var... Ingenting.

Kjedelig. Gjorde omtrent det samme jeg når den endringen kom. Fikk kjøpt inn 2 ekstra bolter i siste liten.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lolinski said:

@Bartemannen

For å spore av litt mindre: hvordan er det å søke i Svalbard? Er det politimesteren du søker til? Har dere pistolklubber der oppe?

 

Vi søker til Sysselmesteren som er politi og statsforvalter på Svalbard, alle søknader er på papir med unntak av søknader om lånetillatelse som foregår elektronisk.

Vi har ei pistolgruppe i Svalbard turn som er vårt lokale idrettslag, for tiden er det ca 250 medlemmer i Pistolgruppa.

Pistolgruppa er tilsluttet NSF, vi har en innendørs 25-meters bane med Megalink-anlegg for .22LR som vi deler med miniatyrgruppa (DFS). I tillegg har i en egen 25-meters innendørsbane for kalibere opp til .44 Spesial, denne  er for tiden stengt fordi den må pusses opp.

Den lokale jeger- og fiskeforeningen har en utendørsbane med standplass for 25 m, 40m og 100m (pluss 100m digital for jegerprøven) der vi bedriver skyting med grovere kalibre enn .44 Spesial

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (7 timer siden):

@Bartemannen

 

Jepp, og nå har jeg rettrekker AR. Og er meget keen på en til øvre del, men lurer hvordan det er å søke på? Må jeg skrive som vedlegg at det er strengt IKKE for halvautomatisk rifle. Vil bare ha en upper til pga den jeg har nå er fantastisk på banen, litt mindre for andre bruk. Spesielt for mindre folk.

 

For å spore av litt mindre: hvordan er det å søke i Svalbard? Er det politimesteren du søker til? Har dere pistolklubber der oppe?

Jeg kjenner ikke til retrekker AR, men i mitt hode så søker man vel ny upper bare som en våpendel?
Slik er det hvert fall på vanlig AR15. Det vil si: hvis du tenker bygge en AR15 så må det vel ikke mindre enn 5(!) søknader til: upper, lower, løp, bolt og hi-cap magasin.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, lolinski said:

 

Jepp, og nå har jeg rettrekker AR. Og er meget keen på en til øvre del, men lurer hvordan det er å søke på? Må jeg skrive som vedlegg at det er strengt IKKE for halvautomatisk rifle. Vil bare ha en upper til pga den jeg har nå er fantastisk på banen, litt mindre for andre bruk.

Jeg har rettrekker AR. Jeg har gjort den øvelsen du lurer på, jeg skrev 3 søknader, øvre låskasse, komplett sluttstykke og pipe. Jeg la ved et skriv der jeg skrev:

 image.png.0192e39151b966b960007c777148ac37.png

 

Nå er jeg usikker på om vedlegget var avgjørende eller ikke, men søknadene ble godkjent uten noen spørsmål eller kommentar. Jeg har enda ikke somlet meg til å faktisk kjøpe noen av disse delene.

Edited by land1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
seawolf skrev (2 timer siden):

Noe nytt angående behandlingstid for konkurransevåpen i Agder?
Ser det står 4 - 6 uker på nettsiden, oppdatert 29 januar men ikke hvilket år?

Er nok oppdatert 29 januar i år, ser det for innlandet har gått opp til tragiske 29 uker nå. Ganske frustrerende når man leverte i september, og behandlingstiden blir lengre og lengre for hver uke. Gikk glipp av en fin anschutz idag.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kjøpte våpen i august i fjor, da tok det på dagen 4 uker.
Så da er det nok ikke håpe om noe raskere behandling nå tydeligvis.
Utrolig at det skal være så enorm forskjell?

Håper den varsla digitale behandlingen av søknader på sportsvåpen også kommer på plass snart.
Høringsfrist til endring av våpenloven  er satt til 26 februar 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, seawolf said:

Noe nytt angående behandlingstid for konkurransevåpen i Agder?
Ser det står 4 - 6 uker på nettsiden, oppdatert 29 januar men ikke hvilket år?

Stemmer nok det. Brukte cirka 2 uker på mine søknader. Dette var for en måned siden.

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (22 timer siden):

Ok, kjøpte våpen i august i fjor, da tok det på dagen 4 uker.
Så da er det nok ikke håpe om noe raskere behandling nå tydeligvis.
Utrolig at det skal være så enorm forskjell?

Håper den varsla digitale behandlingen av søknader på sportsvåpen også kommer på plass snart.
Høringsfrist til endring av våpenloven  er satt til 26 februar 

Ja, det er merkelig at det ikke kan være sentralisert syns jeg. Så kan de ha ett kontor, som jobber med det hver dag 5 dager i uken. Men fikk faktisk innvilget søknaden idag, 19/20 uker. Mener det var det som stod når jeg søkte også. Ekstra frustrerende når jeg gikk glipp av den anschutzen igår😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad på lørdagen og fikk godkjenning nå på mandag klokka 10.53. I Troms politidistrikt. 

 

Må være første gang det har gått så raskt. Målt i timer og ikke uker kan man trygt si.

 

Tore

Edited by torese
Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (3 timer siden):

Hva i all verden. Eller var det januar 2023?

 

Mastodon skrev (2 timer siden):

Jeg leverte 07.01 til Innlandet. Har ikke hørt noe.

 

Januar 2024 ja 👍

Aner ikke hva som skjer, men godt fornøyd så klart. Mulig det er denne uka jeg bør tippe lotto 😄

Men våpenkort ligger de fortsatt over et år på etterskudd på, så ikke alt er på stell.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 1/17/2024 at 9:39 AM, chop suey said:

Noen som har fått svar fra Øst politidistrikt og hur lång tid behandlingstiden er.

18-20 uker enligt https://www.politiet.no/tjenester/vapen/soke-om-tillatelse-til-vapen/saksbehandlingstider-vapensoknad/

någon som fått svar raskare eller senare en detta ? 

 

FYI sende in søknad 11/11-23 og fikk godkjent idag 08/03-24 16uker og 6 dager blev facit før politidistrikt øst 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk godkjent elektronisk søknad (rifle)  innsendt 12/2-24 i dag. Søknad innsendt på papir (kombi med ekstra løpssett) den 15/12-23 har jeg dog ikke fått svar på... Dette gjelder Øst politidistrikt.

Link to comment
Share on other sites

On 3/11/2024 at 10:22 AM, Sjaugen said:

De brukte 2-3 arbeidsdager på å innvilge en rifle i Oslo politidistrikt. Ikke førstegangssøknad.

Tipper at det er Oslo-rekord

Det er spenstig! Var det elektronisk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (På 19.3.2024 den 15.15):

Fikk godkjent elektronisk søknad (rifle)  innsendt 12/2-24 i dag. Søknad innsendt på papir (kombi med ekstra løpssett) den 15/12-23 har jeg dog ikke fått svar på... Dette gjelder Øst politidistrikt.

Fikk to krav om betaling i dag så da er faktisk papirsøknadene godkjente også. Elektronisk tok da 5 uker og papir 15 uker. Siden de åpenbart har behandlet søknadene samtidig synes jeg vel at de kunne nøyd seg med ett gebyr... 

Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (På 19.3.2024 den 15.15):

Fikk godkjent elektronisk søknad (rifle)  innsendt 12/2-24 i dag. [...] Dette gjelder Øst politidistrikt.

 

Søkte nesten samtidig som deg og fikk innvilget samtidig som deg. Ser at Politiet.no sier 8-10 uker behandingstid i Øst, så det var en hyggelig overraskelse.

 

Har jo ellers vært litt i kontakt med dem på epost de siste par årene og må gjenta at jeg har fått ekstremt god service. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...