Jump to content

Revejakten 2023-2024


znopi

Recommended Posts

Ut fra responsen i denne tråden, kan det tyde på at det ikke er mange i dette landet som skal jakte rev kommende sesong. Kan det ha noe å gjøre med at kammerets revejeger-medlemmer er i feriemodus?

Ikke vet jeg og nok om det.....Nå må vi riste oss selv skikkelig i nakken og bidra, slik at dette blir en leseverdig tråd.

 

Jeg har nå vært ute jeg da. Ganske ofte faktisk i våres og utover, for å titte etter rev og rådyr(bukk)

Har jeg sett rev og rådyr????....ja hver gang faktisk......eee bort imot.

Under ser dere noen skjermdump fra siste spaningsrunde.

Ikke helt topp bildekvalitet, men greit nok.

Fikk forresten flotte opptak av revepels OG selveste sjefsbukken inkl kjæresten hans. Kan hende det blir en YT video av både rådyr og rev på kanalen min etter hvert.

 

Nuvel

Revepels ute på matsøk

Rev.png.33f1c2721a16461161a36a14b5e0fdec.png

Ser ut som ei årvåken tispe dette. Flott rev forresten.

 

 

 

Revevalp. Dum og uvøren. Hadde vært lett match for bråsinna VMAX

Rev1.png.4386a1845c354da5f36049e4ae3e047d.png

 

 

 

Så dere.... se på denne karen her dere. Dette er bukken sin. Denne holder klasse, for å si det slik.

Et resultat av målrettet viltforvaltning mht at man holder igjen og ikke legger flat første og beste bukk som dukker opp på post.

Får man eieren av dette geviret i fryseboksen og geviret på veggen på gutterommet etter hvert, vær sikker på at dere får høre om det😁

Bukk.png.bc16a954c94d4eb8114d92d7d801c1c3.png

 

Kan godt hende det kommer flere innlegg fra denne kanten utover i sesongen om det er stemning for det.....men flere må bidra, så blir dette bra. Rist dere løs.

 

Edited by Castor
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye spennende å melde om på denne kanten, hadde en rev eller to gående å leite etter noe å spise på restene av vinterens åte tidlig i sommer, ellers har jeg ikke sett noe som helst.

Revebåsen er klar, den skal straks fores og lades, uten at det har vært noe annet en hare og den her karen å se der.

SYFR1375.JPG.510180a53c64ffcf3c26f789af83706a.JPG

 

Her nord der jeg bor er ikke det noen hverdagskost, så "håper" ikke den liker hundfor og skal sabotere båsen min😆

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ute i går natt/morgen for å lokke rev før det varslede regnværet slår til for fullt. Prøver både musepip og fuglskrik. Kommer en rev på tredje post jeg prøvde, stopper opp 60 meter midt ute på ett jorde. Rett ned i smellen.

Hannrev ca 5 kg.

Kaliber og kule: 6,5x55 og Sierra Varmint HP 85gr

sommerrev22023.jpg.1eb71bc715f302ff3787293d2fc2ccec.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Prøvde en tur i går kveld. Ingen rev, men fikk besøk av 

ca 40 sau type gammelnorsk. Prøvde først litt musepip. Da det ikke ga noe resultat prøvde jeg killingskrik rådyr. Det skulle i følge «reklamen» være rene dynamitten. Ingen rev, men sauen reagerte!  De dannet et kringvern. I midten sjefsøya med lammene og rundt dem i en tett sirkel de andre klare til forsvar/kamp. Vel det var ikke min mening å ødelegge kvelden for mine nye venner, så jeg avsluttet uten rev, men allikevel en opplevelse rikere.

2594E2B9-3C27-4307-B778-DC58CC6BB7B4.jpeg

  • Like 5
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tilbake fra ferie og elghundene plassert i hundegården. Plutselig begynner den yngste å bjeffe iltert , for så vidt ikke noe uvanlig og fremdeles i feriemodus reagerer jeg ikke.
Kona titter ut og sier «flinke gutten»… Hæ, hva er han flink med nå? «Det er en rev på vei over jordet» sier hun og da reagerer jeg.

Ned i kjeller, våpenskap, lyddemper, magasin og opp igjen.

 

Reven har lagt seg utpå ferdigplenen og ligger og bjeffer med front mot meg som står i soveromsvinduet. Dessverre noe kantvegetasjon i veien så jeg må flytte meg til verandaen. Sånn bedre sikt, men jeg skyter ikke på liggende rev med front mot meg. Så det er bare å vente…. 


Det tar ikke lange tiden før reven reiser seg og blir sittende å bjeffe, fremdeles med fronten mot meg, men med støtte på leveggen og Zeissen på 10 gangers forstørrelse må det prøves.

 

120 grains Sako Blade forlater Schultzen og reven kollapser, men spinner litt rundt 145 meter unna. Jeg kan ikke ha rev dansende rundt ut på en ferdigplen med innsyn fra naboer, så jeg skyter en gang til. Reven er delvis skjult bak kantvegetasjon, men ro og orden ble det. Ved nærmere ettersyn hadde det blitt ro av seg selv uten skudd nr to…

 

Tja, hvis jeg hadde tvilt på denne kulas evne til å ekspandere i «småvilt» med liten motstand kunne jeg lagt den tvilen til side. Jeg vet at den fungerer og fikk det bekreftet igjen.

 

Sesongens første, men forhåpentligvis ikke siste 😉 

 

7698C265-6705-49DE-918A-DD00AB914D4B.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sjølvdaua eit lam på beite her. Tenkte og sjå om reven kjem og setta meg til natta etterpå, har nattsikte. Er det heilt vesentlig at reven ikkje ser meg når eg går til åtebua eller? Har ei lita bu som eg har brukt til hjortejakt eventuelt har eg og eit lite pop upp telt med stol i. Nyttar det og gå i mørkninga mon tru eller har reven så godt nattsyn at det ikkje hjelper?

Link to comment
Share on other sites

Satt å lokket på hogsfeltet til svigers, kunne se over til naboens jordet (over vei). Jeg så flere rev på jordet, mener det var 6+ forskjellige fra tid til annen. Revene reagerte på lokken men ville ikke komme til meg og krysse veien, fikk tillatelse av de som har jakten til å skyte rev der den kvelden. Krysset veien og fikk til slutt tatt 2stk før det ble helt mørkt :D

 

Har vært ute nesten daglig etter dette men ser ikke rev i det hele tatt, selv når jeg kjører bil sent på kvelden/tidlig om morgenen. Ingen av de andre lokale heltene ser heller rev når de kjører til jobb og hjem fra jobb. Har noen erfaring med at revene forsvinner fra tid til annen? Noen av jordene er nylig slått og noen andre har blitt gjødslet. Det er begynt å komme en del elg ned på jordene, i variende størrelse kan dette ha en innvirkning på reven? 

 

Utfordringen er at jordene her hvor jeg bor er relativt små, så det er liten avstand fra veien og over jordene frem til skogkanten. Typ maks 200M men noen er ikke mer enn 50M.

 

Bruker Tikka T3 kulene er 308 av RWS Evo. Dette er kanskje litt overkill og dyrt (50kr+) Men heller det enn skadeskyting, av den lille erfaringen jeg har til nå så er det ikke mye å ta vare på av pels etterpå. 

Link to comment
Share on other sites

Prøver og etablera ei åta i haust og få skote min fyrste rev. Har gravd ned to lam i helga som er passeleg avstand frå loftsglaset. Har èin revevarslar. Planen er og våkna av den, opp på loftet der glaset er ope og rifla ligg i anlegstilling. Forsiktig avikring og skyt. Forhåpentligvis daud rev. Lese her på gamle tråder om rev og åta. Litt av problemet er at sjølv om dette er eit grisgrendt område så er åta berre ca 20 meter nedforbi èin veg. Er i kulturlandskapet, burde vel vore meir øde men ser ikkje for meg og øydeleggja nattesøvnen ved og sitta i ei lita bu så får heller bli som skissert trur eg.

 

Litt av greia trur eg må vera og ikkje lokka inn for mykje ravn og kråka, då kjem berre mor mi til og klaga, så derfor har eg lurt på og anlegga musebol, er det èin god ide? Tenkte og grava ned èin trekasse og fylla den med fuglefrø og høy og satsa på at musene flyttar inn. 
 

Noko anna eg har tenkt på er og strø litt billig hundefor rundt åta, dei nettene eg er heima (pendlar), såg og nokon som hadde tatt fiskeavskjær på ei plastkanne, lagt det i sola og helt det utover åteplassen. Det bør vel lukta bra pyton. Har fått litt forståelse av at desto meir det luktar desto betre.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Då klarte eg endeleg å overliste ein fullvaksen hannrev. Hadde god vind, godt anlegg i liggande stilling. Fekk breiside og sikker bakgrunn på ca 70m hold. Eit par byks og stille vart det.

 

Vekt rett under 10kg.

Lang og tynn i kroppen, fluffy hale. Fantastisk vakre dyr dette.

 

 

Sesongens fjerde med Bergara 17HMR , Norma V-MAX. 

 

IMG_20230821_124539_987.webp.c7324999e6f0bfb62b26de8d28d954be.webp

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (23 timer siden):

 

Noko anna eg har tenkt på er og strø litt billig hundefor rundt åta.

Sjakktrekk👌

Om vinteren blander du 5L vann og hundefor. Fryser det ned og setter ut isklumpen på åteplassen. 

Eg fiskar makrell i fjorden. Dei høgg på kvart kast akkurat no, og er fint på åteplassen 🫡

Link to comment
Share on other sites

Meinar og huska og ha lese om nokon som tok eit eller anna frose graps og kjørte det gjennom kalrabi hakkaren, sånn som èin brukar på eple, parer og kålrabi før èin skal gi det til kyrne. Høyres jo heilt mafia ut då men har faktisk èin sånn heima på garden. Den hakka ganske godt opp hugsar eg.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (På 20.8.2023 den 21.46):

Prøver og etablera ei åta i haust og få skote min fyrste rev. Har gravd ned to lam i helga som er passeleg avstand frå loftsglaset. Har èin revevarslar. Planen er og våkna av den, opp på loftet der glaset er ope og rifla ligg i anlegstilling. Forsiktig avikring og skyt. Forhåpentligvis daud rev. Lese her på gamle tråder om rev og åta. Litt av problemet er at sjølv om dette er eit grisgrendt område så er åta berre ca 20 meter nedforbi èin veg. Er i kulturlandskapet, burde vel vore meir øde men ser ikkje for meg og øydeleggja nattesøvnen ved og sitta i ei lita bu så får heller bli som skissert trur eg.

 

Litt av greia trur eg må vera og ikkje lokka inn for mykje ravn og kråka, då kjem berre mor mi til og klaga, så derfor har eg lurt på og anlegga musebol, er det èin god ide? Tenkte og grava ned èin trekasse og fylla den med fuglefrø og høy og satsa på at musene flyttar inn. 
 

Noko anna eg har tenkt på er og strø litt billig hundefor rundt åta, dei nettene eg er heima (pendlar), såg og nokon som hadde tatt fiskeavskjær på ei plastkanne, lagt det i sola og helt det utover åteplassen. Det bør vel lukta bra pyton. Har fått litt forståelse av at desto meir det luktar desto betre.

Røkt kjøttpølse er også suverent å småstrø med. Men styr unna de med bacon i. Er ikke alltid nødvendig med biohazard utstyr når det kommer til åte.

Av en eller annen grunn var de med bacon totalt uintressant når jeg prøvde det en gang.

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

Gått ett par uker uten at jeg har sett rev, bestemte meg for å ta en kjøretur og det lønte seg.

 

kjørte langs jordene i mørket og fikk se reven. Kjørte 3-400m videre og satt fra meg bilen for å finne ett sted og sitte.

Etter 5min med musepip så kom den plutselig ut fremfor meg på 50m

 

Fikk skjelven og reven var ikke mer enn 25m fra meg før jeg trakk av der jeg satt i regnet.

 

Skutt med cz455 CCI A17 varmint, rett ned i smellen.

IMG_7659.jpeg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Forrige helg opplevde eg noko som eg vil unngå å gjere igjen.

Ein fin rev kom ned i rasrenna under fjellet, rusla roleg ned i skogkanten. Satte seg fint. Vel 70m unna.

Trådkorset fann sitt mål, avtrekket kjentes bra.  Godt stødig anlegg.

Knallet fra 17.HMR bryt den stille seinsommarkvelden, reven bykser og forsvinn mot meg,  bak en liten voll. Ute av syne.

Venter litt, i tilfelle flere revar,  og går til slutt opp for å hente reven. 

 

Der var ingen rev. Ingen spor av rev. 

Det er blitt mørkt. Gjer søk med lykt. Og saumfarar området med ein innlånt termisk spottar. Ingen rev.

Burde ligge der. 

 

Avslutter, reiser heim. Sover dårleg. Tenker at der ute kan det faktisk gå ein skada rev.

 

Venter på dagslys. 

Reiser til staden og søker i fullt dagslys. Reknar med at han ligg i nærleiken. Leiter lenge,  under gran, oppi ur.

Ingen hår, null blod. 

Traff eg? bomma eg? 

 

Den naturlige fluktvegen endar i ei stikkrenne og eit grovt rør som han kan ha gått inn i, vel 50meter frå skotplassen.

 

Eg har skote fem revar med 17HMR hittil i sommar. Den har jo virka. Hissig liten rakkar. Presis og nydeleg å skyte med. Behageleg.

 

Men det her var truleg siste revejakta med 17HMR for min del. 

Den vert no degradert til ravn og kråkejakt. 

Eg vil ha betre effekt på reven, og aller helst ingen tvil om treff.

 

Og då må ein erstattar inn. Og den kom i dag.

20230831_203840.jpg.4d3404e680c46dfcdb9594a69e8bfb82.jpg

 

Satsar på å finne att godfølelsen og gjere revejakta great again.

 

20230831_202415.jpg.0f7376d01c872becf2a1f7ab51aa8b3b.jpg

 

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Forarbeid og strategi lukkast endelig. Er deilig når mange timar med reving gjev resultat.

Den store hannreven har trekt altfor mange og superlange strå so altfor lenge. 
Eg inbilte meg at han hadde auge i nakken og kunne lukte medvinds. Og føle at nokon stirra på han.
Lurt meg fleire gongar no i seinsommaren. 

 

Strategi:
1. Kaste ut litt hundefor i myrkanten, der han har patruljert tidlegare.
2. Ligge godt til rette i ei lita jaktbu og våke over myra.

 

Comfy-reving under tak er nytt for meg men du verden so behageleg.

Etter å ha blunda nokre timar våkna eg, kikka ut gluggen, og der, ikkje berre ein, men to revar rota rundt på myra. Knaska Canagan tørrfôr. Framleis mørkt og lett skodde over myra. 

Ein stor fin rev på kort hald og ein litt lengre unna. Vaksen den og. 
Tek den nærmaste først, tenkte eg. 
Det gjekk berre sekunder før skotet gjekk i slipsknuten, og reven låg som slått av lynet.

Den andre reven fekk litt hastverk og strauk til skogs utan å stoppe lageleg til. 
Flott rev det også. Vi sjåast!

Sesongens rev nr 6 for meg var eit faktum.

Revejaktlaget har no 14 rev hittil.

Screenshot_20230903_140809_Instagram.jpg.7ea357d4e7d03167464babce049ddca5.jpg

 

Kjøpte meg ei Tikka T3x i 22-250Rem denne veka, men pga kaos på jobb har eg ikkje fått tid til å montere opp og skyte inn. 

Men jaktfeltbørsa, Tikkaen i 223Rem satte en 62grain Fusion akkurat der den skulle.

Det gjekk bra, sjølv om bua og glugga var tilpassa ei børse halvparten so lang og halvparten so brei 😉

 

No håpar eg å få testa ut 22-250Rem dei næraste dagane. Om sju dagar startar hjortejakta i storvalda våre.

Håpar å kneppe ein rev til før det.

 

Etter 10. September vert Tikkaen i 6,5Creedmoor allrounderen.

Funker på rev den også.

 

Og rev prioriteres om begge arter dukker opp😉

 

 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Noen som kan tipse om effektiv måte å jakte rev, på denne tiden av året. Har ikke hund, men har tenkt å låne noen jakt tårn før elgjakta begynner. Har primos still rabbit, sunnmørs lokken og ei musepip fløyte fra ei hundeleke. Blir kveldsjakt denne uka før sola går ned.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Rådyrjakt som postjeger var planen. Etter mange og lange dager som hundefører for 2 gråhunder i elgjakta så jeg frem til stubbesitting, stor termos, kikkert med avstandsmåler og varmevest siden det så vidt var plussgrader.

Posten ble valgt på ei flate hvor det to dager før ble skutt en elg. Nettopp med tanke på at muligens en rev eller ravn skulle titte innom mens jeg ventet på rådyr og los.

Vel, venting ble det. Dreveren til fetter dro feil retning og holdt på med et eller annet 1,4 km unna. Da ble det kaffe, titting på peiler og et par snapper. Følger jevnt og trutt med på flata foran meg, men ser ikke noe som får pulsen til å stige.

Plutselig får jeg se en rev på vei mot restene fra elgfallet . Spenner opp rifleløpet på drillingen og fyrer opp aimpointen i full fart med det resultat at rødprikken ikke akkurat ble for liten, men slike bagateller kan jeg ikke bry meg om nå. Reven har 10 meter igjen til dekning, og den var ikke så store blinken gjennom en aimpoint. Skuddet går med en hoppende og sprettende rev som resultat. Reven forsvant ut av syne bak et par smågraner fem seks meter lenger bort. 
Hmm, jeg melder fra på radioen at jeg har forsøkt meg på en rev, og tar med drillingen for å sjekke dette ut.

Bak smågranene lå det en rev med et godt treff, som dog ikke skulle vært mye lavere. Satt riktignok med brukbar overhøyhet så inngangen var ikke helt feil. Godt fornøyd med nok en død rev! Drilling er kjekt altså.

Avstand 85 meter, 6,5x55 Norma Oryx

 

 

 

IMG_20231028_085009338.jpeg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Da ha man bokstavelig talt fått en pangstart, på revejakta dere.

Begynner egentlig litt senere i sesongen, men pga tøvær etter massivt snøfall, for noen dager siden, ble det revejakt før sesongstart, som allerede skrevet. Pga tøværet smeltet nesten all snøen som kom ned i bøtter og spann foruroligende fort, så derfor førpremiere på jakta.

Revejakta begynner ikke for alvor før det er snø på bakken synes jeg, men det er meg.

 

 

Slik gikk det. Over all forventning egentlig.

20231106_030419.jpg.46c47e05e8d0e4992f6378783ab1ad28.jpg

To hannrever på 7,8 og 7,2 la seg pent ned på stedet hvil i løpet av posteringsøkta, som dere ser.

Så forresten revepels 30 minutter etter innstallering av mann og utstyr på post. Kom så fint spankulerendes utpå jordet, men på for langt hold, så den ser fortsatt nordlyset, for å si det slik.

Hadde med den elektroniske revelokken. Den virket slik den skulle.

Lot det gå en snau time før musepipen kom på. 4 lokkestrofer senere var mikkel på plass, på jakt etter lettvint musefrokost.

POFF.... ned med den på 80 meters avstand og 8 meter unna lokken. Helt topp.

 

Lot det gå ca 30 minutter før neste lokkeøkt. 4 - 5 lokkestrofer senere var rev nr 2 på plass.

Ned med den på (behagelige) 60 meters avstand og 5 meter unna lokken.

Så man lyst på livet fra før så man enda lysere på livet nå dere😁

Etter dette kjente jeg at man hadde vondt i viljen og helt greit å pakket sammen utstyr, mann og rev og vende nesetippen i retning heimen og en velfortjent strekk.

Man skal jakte rev, men ikke overdrive det.

Kommer nok flere revehistorier fra denne kanten utover.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (13 timer siden):

Er det betre enn dei utallige variantane av lokkefløyer mon tru.

Min erfaring med elektronisk revelokk kontra lokkefløyte, er at den elektroniske revelokken er overlegent bedre.

Reven har fullt fokus mot lydkilden (den elektroniske revelokken) og jeger har mer å "gå på" mht bevegelse og muligens litt mer å gå på mht lyd.

Man må være kreativ som revejeger. Stadige turer ute i felt hjelper på. Hvis man i tillegg har godsaker reven liker i ryggesekken, eks hundepellets og strør ut strategisk drar det rev inn i området og i en skuddsituasjon bremser reven, slik at man får mer kontroll på situasjonen og kan avgi et sikkert skudd.

Jeg strør nesten uten unntak hundepellets rundt den elektroniske lokken. En rev er lett å avlede og setter bremsen på umiddelbart om den har golukt i nesa😄

Bruker samme trikset foran viltkameraene for å få opptak av rev (og grevling)

En elektronisk revelokk er meget effektiv brukt riktig.

Løp og kjøp. 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

balter skrev (2 timer siden):

Reven kommer kun seine natta, det er utfordringen..

 

Min erfaring med rev som bare kommer midt på natta, er å vente til ca en uke før fullmånen å sette seg ut på kveldstid eller tidlig på morgenen da, det virker som om revene blir tøffere eller mer uforsiktig på den tiden. 

Edited by Brubakken
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

3 cm nysnø og fullmåne. Da var det opplagt at man blir mindre opplagt imorgen. Fikk fôra og tatt fjøset før det bar i Veidemann Fimbul og Mittet fotposer. Gradestokken viser -9. Surrer rundt etter lokk og skytestokk, når revefeber’n slår te mister man det litt. Årets andre tur, så rutinene er rustne. 
 

Har spottet ut en god plass i helga å bare postere, så tar en rask bestemt forflytting. Tvers over åpne jorder, mens rådyra spretter i alle retninger. Kommer meg i stilling. Pakker ut og gjør klar på sekunder, må kjappe meg bli stille. Kikkert sveiper raskt, REV! Hva faen, på med lyspunkt, linsebeskyttere, anlegg mot sekk, spenner opp, rev i siktebildet, rev i trådkors PANG! 
 

Flott pels, stor fin hannrev, rett ned i smellen med 223R, 50 gr Vmax, 112m.

 

IMG_0815.jpeg.8873b1a86a63ed9558afd785a48ab9ab.jpegIMG_0841.jpeg.5e10f5f89a0ab3bb1037468e436b3821.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Endelig kom snøen, og både alpinkjørere og ikke minst revejegere fikk livsgleden tilbake.

 

Har vært ute et par kvelder, men ikke sett snurten av rev. Nå må det lokkes! For en tid tilbake var jeg på et revelokkekurs med selveste Klaus Demmel, mannen bak „Rottumtaler Wildlocker“. Denne karen kan ikke bare lage lokkefløyter til rev, han ER rev!! I den forbindelsen kjøpte jeg meg et helt arsenal av fløytene hans, med DVD og hele pakka. Men det er jo med detta som med alle (blåse)instrumenter, her må det øves. Må innrømme at jeg har lokket inn mange forskjellige dyr på post, som ikke har noe med rev å gjøre i det hele tatt. Men begynner å få draget på detta nå, tror jeg. 

 

IMG_20230131_211320.jpg.d779ec7d5702674f0e07daa2928ec3b1.jpg

Kursmateriell - "Lokkejakt på rev"

 

Som Castor har nevnt mange ganger, er dette med revekløa en helt uhelbredelig sak og det er bare en mulighet for lindring, ut på revejakt. Fullstendig helbredelse tror jeg ikke er mulig. Det har klødd forferdelig siden snøen kom, og en blir jo av andre, som ikke har peiling på å gæli dætta er, stemplet som tulling. Når en da i tillegg øver på å spille Mikkel Rev på fløyter, laget av rådyrgevir.... trenger vel ikke å si mer.

I går kveld MÅTTE jeg bare ut igjen. Flott vinterkveld, med lett skydekke og fortsatt god måne. Denne posten er ei lita jaktbu som jeg bruker til rådyrjakt om sommeren. Ser fint oppover en liten lysning, med skog på begge sider. Det renner også en liten bekk ikke så langt fra posten og så vet jeg at det er revehi ovenfor hogstfeltet. Bua i seg selv er helt enkel, uten mulighet for oppvarming, 4 vegger, hvorav en med stooor glugge, + tak. Kjøpte meg et par hundre meter (alt for mye selvfølgelig) malerfilt i fleece og isolerte hele bua innvendig med den. Blir ikke varmere men STILLE. Har skutt flere rever her opp igjenom åra, selv om dette ikke er gromposten.

Rigget meg godt til rundt 19:00, venta en halv times tid og så prøvde jeg med litt lokking à la hareskrik…..tok ikke mere enn 10 min. så kom det en nysgjerrig mikkel ut fra skogkanten på ca. 100 m. Puls i 200 med en gang! Den fortsatte ut og inn i skogen, da gikk jeg over til forsiktig musepip, og det gjorde susen. Lett trav mot meg og pulsen min ble ikke lavere av den grunn kan man si. Den stoppet da jeg ba den om det, med et „Hoi“… pang, rett opp og rett ned. Hadde jeg hatt munnen åpen, tror jeg hjertet mitt hadde hoppet ut. Spennede kveld som endte med ei fin revefrøken på knappe 6 kg. 😊

 

IMG_20231129_215644__01.jpg.e92a07b48a0a1a074d1cb7a2e85fc649.jpg

Resultat av bestått lokkekurs.

 

Da jeg fortsatt har igjen et par rådyr og hjort på kvota for i år, falt valget på kaliber .270 WSM, med 130 grs. kule i går…..i tilfellet. 😉

Nå er det bare å håpe på at denne snøen får lov til å bli liggende så lenge som mulig. Så, hvis Gud vil og været holder... er mest bekymret for været egentlig, blir det forhåpentligvis flere posteringer utover vinteren.

Til alle dere, gratulerer med rever i bakken og flotte innlegg!!

Skitt jakt

 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...