Jump to content

Valg av første rifla, 6,5x55 eller 308?


Söta Bror

Recommended Posts

Nybegynn3r skrev (1 minutt siden):

Bortsett fra 127 gr lrx så er dette drittkuler på elgjakt.

Javisst. Men det fins annet vilt enn elg (og bare hver 3, elg ca er større enn en middels hjort. Men om man får 127en til å gå er den utmerket. Skal vi snakke om ren elgjakt, på storokser, eller vanlig jakt?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (9 minutter siden):

308 vil være det mest fornuftige storviltkaliberet å velge for framtiden hvis all blyholdig ammo blir forbudt.

6.8x51?, aka 277SIG Fury?, eller noe annet? For meg ser det ut som behovet for militær ammo bare øker, og at det vil styres til andre kaliber enn 7.62x51/308Win. Men at det er et fornuftig storviltkaliber, javisst. 

Jeg har jaktet mye med 308, men må vel si at jeg ble "omvendt" for alvor når jeg kjøpte meg ei lettvektsrifle, og heldigvis i 6.5x55. For det er jaggu nok rekyl. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så mye Fury i Ukraina og det går allerede rykter om at prosjektet er lagt på is pga erfaringene fra Ukraina. Slik det har utviklet seg der er våpen i 5,56NATO helt overlegent noen greier i Fury eller liknende. All LMG-ammo som er bestilt av NATO nå er 7,62NATO. Og vi snakker om kjøp for milliarder.. 

I Tyskland var det for en måned siden snakk om at alle sivile småprodusenter av jaktammo, som produserer alle rare jaktkalibre, skulle pålegges å legge om til prod av kun 7,62NATO for å fylle opp tyske beredskapslagre. Kilden er nyhetskanalen Deutche Welle.

 

Edit:

Dette skriver Armytimes om "Fury":

image.png.8fe386447fa99416d050ed73416e4f27.png

 

https://www.armytimes.com/opinion/commentary/2023/02/28/the-not-really-next-generation-weapons-program/

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (30 minutter siden):

Bortsett fra 127 gr lrx så er dette drittkuler på elgjakt.


Ingen personlig erfaring med de på elg, men på litt hold- «noen hundre meter»- vil jeg tro de er fine og fungerer som tiltenkt.
Har skutt litt mindre vilt med eld-x på nært hold, og det blir mye dramatikk om man kan si det slik. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Skal vi snakke om ren elgjakt, på storokser, eller vanlig jakt?

Söta Bror skrev (På 27.3.2023 den 14.09):

Hemma i sødra Sverige kommer det i huvudsak vara pyrsch på råbock, elgjakt och eventuellt jakt på vildsvin.

 

M67 skrev (25 minutter siden):

Men om man får 127en til å gå er den utmerket.

Finnes det egentlig rifler rett fra fabrikk som stabiliserer denne kula, eller må det inn et nytt løp med rett stigning?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Men om man får 127en til å gå er den utmerket.

168 gr TTSX (G1 BC=0.47), 868 m/s, 30-06.

127 gr LRX (G1 BC=0.468), 868 m/s, 6,5 Creedmoor.

 

(Data er hentet fra barnesbullets.com)

 

Jada, det går an å atomlade, men konklusjonen er:

 

- mindre rekyl med 6,5

- 30. Kal kulene ekspanderer til større diameter (mer drep)

- veldig mye større utvalg i fabrikkammo i 308/30-06, spesielt blyfritt hvor 6,5×55 per nå bare har sako blade som alternativ

- riflestigning og stabilisering med blyfrie kuler er sjelden et problem med 308/30-06

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 28.3.2023 den 8.42):

Et stort argument for meg, (jeg har tre jaktrifler i 6.5x55, og ei i 308 som jeg ikke bruker lenger) er billig og lett tilgjengelig, god treningsammo. 100gr "Rekrutt" kan du skyte hele dagen uten å bli sliten, og 130gr DL kan du skyte på 1000m med og faktisk treffe. Den i særklasse største skytesporten i landet bruker disse to patronene, og man er fullt konkurransedyktig med kjøpeammo til 10 kroner smellen.

 

Går "Rekrutt" greit på 200m også?  Eller anbefales Rekrutt på 100m trening -og DL i konkurranser og trening på 200m pluss?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 timer siden):

Javisst. Men det fins annet vilt enn elg (og bare hver 3, elg ca er større enn en middels hjort. 

 

K

Hvor jeg Jakter veier et gjennomsnittlig elgslakt 130 kilo,  et hjorteslakt veier 65 kg så elgen er dobbelt så tung. Det jeg prøver på er en nyansert diskusjon om 30-06 er så utdatert som noen mener. @M67er en kunnskapsrik mann uten tvil, men å komme med tulle historier om 143 grs kuler som ingen vanlige jegere har hørt om i 900ms fra ei vanlig jaktrifle med 50-55cm pipe skjønner jeg ikke. Ikke for å snakke ned 6.5x55 en utmerket patron så de som har en skal ikke være bekymret for å bruke den på elgjakt men som @Nybegynn3rog @Torfkommer med eksempler på er den gamle krigeren fortsatt et godt valg hvis elgjakt står på programmet. 

Edited by moviken
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

moviken skrev (1 time siden):

men å komme med tulle historier om 143 grs kuler som ingen vanlige jegere har hørt om i 900ms fra ei vanlig jaktrifle med 50-55cm pipe skjønner jeg ikke. I

Det var nå bare et forsøk på å være like tullete som dine ladehistorier i 30-06 ;) At du ikke har hørt om ei helt vanlig kule blant folk som skyter 6.5 er ikke min feil. Den er eldre, og trolig fremdeles langt mer vanlig enn Bondstrike. Feller en haug med hjort på vestlandet. Trolig ikke like god.  Jeg vet ikke om den kommer som jaktammo i 6.5x55, men den gjør det i 6.5 Creedmoor, og fungerer utmerket.

 

moviken skrev (1 time siden):

Hvor jeg Jakter veier et gjennomsnittlig elgslakt 130 kilo,

Det er delvis det jeg mener. Elgen er ikke storokser på 300kg. (og sist jeg så en i bakken hadde den fått ei 140gr A-Frame gjennom maskinrommet)

Uansett er mitt syn på elgjakt litt ødelagt, elgen - ihvertfall større dyr - skytes utelukkende av jegere som ikke bryr seg om hva man skal skyte den dagen, jakter alene på en onsdag, og den type ting. Jaktledere som presiserer at man ikke skal skyte dyr over 160kg, og så gjør det selv etter at halve laget har latt slike dyr passere... Men det har lite med kaliberdebatten å gjøre. 
Må man dimensjonere for voksen elg, så må man det - i min bok er det nok med 6.5x55 - men ikke i alles. Samtidig er det svært mye jakt der en kunne klart seg med en 243 eller en 22-250, og der er 6.5en bare litt for mye overkill - etter mitt syn et godt kompromiss. Spesielt siden jeg som før sagt bare blir mer og mer overbevist om at man skyter nokså mye bedre med 6.5 - man har rett og slett færre "dårlige skudd", spesielt i vanskelige stillinger og plutselige situasjoner.

 

30-06, og spesielt med tunge kuler (med lette er det jo meningsløst, siden en kan skyte de bedre i et mindre kaliber) har absolutt noe for seg fremdeles, men jeg syns ikke det er noe for begynnere som også skal lære seg å skyte. På et år skyter man mange hundre treningsskudd, og ett, to, fem kanskje, jaktskudd på storvilt - kanskje det tidobbelte på småvilt.

Derfor mener jeg egenskapene man må se etter er om man 
- kan skyte masse, uten for store kostnader eller problemer med tilgang. Det er 1-0 til 6.5

- rifla er lett og enkel å bære (det er det man stort sett gjør på jakt) 1-1,

- rifla kan felle alt aktuelt vilt på en god måte. Her er det 1-0 til 6.5 om man jakter "alt hjortevilt", og 1-0 til 30-06 om man er "hardbarka elgjeger" som fnyser av rådyr og småvilt

- og i dette tilfellet, om en nybegynner uten særlig trening kan skyte presist, fort og effektivt - 1-0 til 6.5.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Eneste grunnen til at jeg ikke anbefaler en nybegynner å kjøpe 6,5×55, er frykten for et blyforbud, hvor de som ikke lader selv - enten må begynne å gjøre nettopp det eller satse på at (per nå eneste alternativ) 120 gr sako blade samler greit. Med G1 BC 0.348 og 855 m/s så er det neppe en langholdspatron.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (6 minutter siden):

Eneste grunnen til at jeg ikke anbefaler en nybegynner å kjøpe 6,5×55, er frykten for et blyforbud, hvor de som ikke lader selv - enten må begynne å gjøre nettopp det eller satse på at (per nå eneste alternativ) 120 gr sako blade samler greit. Med G1 BC 0.348 og 855 m/s så er det neppe en langholdspatron.

Jeg er ikke i tvil om at det kommer et blyforbud. Men om det kommer, så kommer det i hele europa, og det vil komme patroner på på markedet. Markedet vil alltid følge etterspørselen. Patronene fins ikke i dag, fordi det ikke er etterspørsel. Idag fins jo patroner i 6.5x55 som ikke importeres til Norge, siden butikkene ikke vil sitte med ammo ingen kjøper.

 

Fox har en patron, Hornady har sin ECX, Lapua har Naturalis, RWS har sin Evo Green. Det kommer, og lader en selv, så har en Peregrine, Barnes, NPB, LeHigh, RMB. Det løser seg...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (3 timer siden):

 

Går "Rekrutt" greit på 200m også?  Eller anbefales Rekrutt på 100m trening -og DL i konkurranser og trening på 200m pluss?

Ja jøss.. skyter rekrutt ut til 300m. Litt mere nervøs for vind.. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

man skyter nokså mye bedre med 6.5 - man har rett og slett færre "dårlige skudd", spesielt i vanskelige stillinger og plutselige situasjoner.

Nettopp i vanskelige stillinger! Sittende eller liggende på bane klarer de aller fleste å skyte tett selv med grove kaliber..

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (9 minutter siden):

Ja jøss.. skyter rekrutt ut til 300m. Litt mere nervøs for vind.. 

Er du god til bedømme vind, eller det blåser lite fungerer Rekrutt fint på 200m. På 300m vil du merke en ulempe mot de som skyter DL. Større jo mer det blåser. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Er du god til bedømme vind, eller det blåser lite fungerer Rekrutt fint på 200m. På 300m vil du merke en ulempe mot de som skyter DL. Større jo mer det blåser. 

 

K

Skyter rekrutt bare til trening.. kom over et større parti til en meget rimelig penge. Til jaktfelt skyter jeg DL.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (9 timer siden):

Jeg er ikke i tvil om at det kommer et blyforbud. Men om det kommer, så kommer det i hele europa, og det vil komme patroner på på markedet. Markedet vil alltid følge etterspørselen. Patronene fins ikke i dag, fordi det ikke er etterspørsel. Idag fins jo patroner i 6.5x55 som ikke importeres til Norge, siden butikkene ikke vil sitte med ammo ingen kjøper.

 

Fox har en patron, Hornady har sin ECX, Lapua har Naturalis, RWS har sin Evo Green. Det kommer, og lader en selv, så har en Peregrine, Barnes, NPB, LeHigh, RMB. Det løser seg...

 

K

 

Ja, det gjør det nok, men fabrikkammoen som kommer vil være tilpasset 1-9" piper og svensk mauser trykk. Akkurat som Sako Blade.

Det er ingen produsenter som kommer til å lage jaktammo som ikke stabiliserer i Blaser eller Sauer rifler.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (14 minutter siden):

tilpasset 1-9" piper og svensk mauser trykk. Akkurat som Sako Blade

Er Sako Blade 6.5x55 bedre tilpasset 1-9" piper enn feks 120 grains TTSX? Eller tenkte du på trykket?

 

Edited by FNJ
Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (49 minutter siden):

Er Sako Blade 6.5x55 bedre tilpasset 1-9" piper enn feks 120 grains TTSX? Eller tenkte du på trykket?

 

 

Sako Blade er tilpasset rammebetingelsene for fabrikk jaktammo i 6,5x55 med blyfrie kuler.

De andre produsentene kommer også til å tilpasse seg dette og deres ammo kommer ikke til å fravike Sako Blade i noen særlig grad.  

Det kan sikkert hende at noen av produsentene vil benytte 120gr TTSX ladet til svensk mauser trykkstd hvis den stabiliserer i 1-9".

Husk at fabrikkammoen må stabilisere i skamklipte piper og være innenfor trykkstd for at produsentene skal unngå søksmål i andre land hvis noe skulle skje.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Ja, det gjør det nok, men fabrikkammoen som kommer vil være tilpasset 1-9" piper og svensk mauser trykk. Akkurat som Sako Blade.

Det er ingen produsenter som kommer til å lage jaktammo som ikke stabiliserer i Blaser eller Sauer rifler.

Nå kommer antakelig Blaser og Sauer snart med 200mm riflestigning. Selv de skjønner jo at de har en ulempe i markedet med 220mm, og kravene som folk tror kommer etterhvert - det er flere og flere kuler som vil ha raskere stigning enn 220mm. Ikke først og fremst jaktkuler, men folk skyter nå tross alt mer på trening og sport enn på jakt.

Jeg tror det vil komme ammunisjon som krever både 200 og 190mm for å gå bra - det fungerer utmerket med ulike piper og ammunisjon i markedet med 223, så hvorfor ikke med 6.5?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er fordi antall rifler i 223/1-12" i Norge/Europa er forsvinnende lite sammenliknet med antall jaktrifler i 6,5x55 fra Kongsberg, Hq/CG, SL, gamle Sakoer/Tikkaer, etc, etc, i tillegg til nye Blaser og Sauer. Ingen av disse har 1-8" eller raskere stigning. Det er for mange rifler eid av Ola "30+5" Elgjeger der ute til at ammoprodusentene tar sjangs på å produsere optimal 6,5x55 blyfro ammo som krever 1-8" eller raskere stigning. Når flesteparten også kapper pipe og monterer demper gjør det at produsentene av ammo kommer til å være ytterligere på tå hev.

Vi får en tilstand lik amerikanskprodusert ammo for 6,5x55/7x57/8x57 har vært siden 70tallet.

 

Kjøpere av rifler i 223 er nok mye mer bevisst på hva de kjøper, og idag er det vanskelig å få tak i rifler med mer enn 1-10" riflestingning i 223.

 

Hvis man vil råde en nybegynner til hvilket kaliber man bør kjøpe i første jaktrifle er 308 en nobrainer idag og med tanke på framtiden.

98% av argumentene om riflestigning, tilgang på ammo, komponenter, etc i denne tråden er jo ikkeeksisterende hvis rådet til en nybegunner er 308.

I tillegg, hvor mange nybegynnerjegere skyter på lengre hold enn 300m med første rifle hvor valg av patron er en stor begrensning? De tror jeg kan måles i promille. 

 

Hvis noen produsenter skulle komme til å lage optimalisert jaktammo for 6,5x55 tror jeg antallet blir så lavt at prisen kommer til å gå i været. Slik ammo blir i hvertfall dyrere enn std-ammo, og basert på erfaringer av ammosalg på banen under strorviltprøver, er det nesten dødfødt. De fleste ha den billigste ålreite ammoen som i det siste har vært Federal Fusion. 

 

 

 

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (18 minutter siden):

I tillegg, hvor mange nybegynnerjegere skyter på lengre hold enn 300m

Ingen håper jeg. Men du argumenterer for 308, ikke 30-06, og da er jeg helt enig, selv om jeg er uenig i pessimismen din mhp ammunisjon tilgjengelig. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Argumentasjonen høyere opp var ifm videoen fra UR som sammenlikner 30-06 mot 6,5 Creedmore. Det kom nok ikke helt tydelig fram.

Jeg er 97% 308-mann "through and through" som det heter på nynorsk. Har basert meg på å få tak i ammo fra MG-belter siden 80-tallet i tilfelle Ivan kom på besøk :-)

Andre storviltkalibre jeg har er ren hobby fordi jeg har kjedet meg..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg, som så mange andre, anbefalt trådstarter 6,5x55- utfra de oppsatte kriteriene. 

Men når tråden nå har sklidd mer i retning av en generell patrondebatt, kan jeg komme med mine synspunkter for egen del. Jeg jakter storvilt, og driver utstrakt non- kompetitiv lystskyting. Jeg driver ikke med PRS, LH, PMS eller andre forkortelser.

 

Jeg bruker alle de "tre store", og liker de alle sammen. Men hvis jeg, av en eller annen grunn, måtte velge en av de, ville jeg valgt .30-06.

 

Det er to ting jeg spesielt verdsetter med .30-06 (utover muligheten for brukt- kupp):

 

1) Kapasitet. Jeg kan lade patroner med tilstrekkelige ytelser, uten å måtte surre med maksladninger. Jeg kan utvikle ladninger i januar, uten å lure på om hylsene kleber i august. Nå er ikke de to andre akkurat vanskelige å ha med å gjøre heller, men .30-06 er virkelig sorgløs. 

 

2) Fleksibilitet. Du kan lade fungerende jaktpatroner med hele spekteret av tilgjengelige kuler, og et enormt spenn av kruttsorter. Som f.eks et hvilket som helst skytterlagskrutt. I perioder med god komponenttilgang spiller ikke det så stor rolle. Men i tørkeperioder kan det være kjærkomment å ha denne fleksibiliteten. 

 

En støvete pakke Hornady 220grs RN, og en skvett N-15? Good to go!

 

I tillegg fungerer .30-06 (og .308 forsåvidt) utmerket med reduksjonsladninger. Idag har jeg skutt .30-06 med mantlede kuler 110-150grs med en dæsj N110. Fint på 100m. 

 

 

 

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange innspill og en utdypende diskusjon. Jeg prøver å sortere litt av informasjonen her som er relevant for meg, og rette meg gjerne:

6.5x55
Fordel:

  • Litt billigere ammo sammenlignet med for eksempel 308 (per i dag; med trengingsammo)
  • Lett/lav rekyl som er fordelaktig vid mengdetrening og gir (enklere) god träffyta på lange hold.
  • Flatere kulebane


Ulemper:

  • Må holde viss minimum lengde på pipa 51cm + (Blir dette en merkbar ulempe når jeg også vill ha demper?) Dette er vel kanskje en bekymring jeg har hvis jeg skall gå veldig mye med bössan.
  • Krav på riflestigning og stabilisering? Ser Tikkan ligger på 1-8".
  • Lav kulevekt på homogena kuler kan gjøre det vanskelig med tilgang på ammunisjon etter ett kommende blyforbud. Per nå bare Sako Blade tilgjengelig?


308
Fordel:

  • Fleksibilitet og stort utvalg av (fabrikks)ammunisjon, også etter ett blyforbud.
  • Aldri noen fare for å bli redusert fra klass 1


Ulemper:

  • Ikke samme presisjon som 6.5 på langhold (?)
  • Mer rekyl -> potentielt dårligere treffbild


30-06
Fordel:

  • Standard blandt gubbarna i jaktlaget hjemme i södra Sverige (dette er vel egentligen ikke en fordel/ulempe)
  • Allround
  • Stor fleksibilitet for hjemmeladning


Ulemper:

  • Noe grov rekyl (men kunde hjelpes med demper, presis som 308?)


Igjen så er det «precisionsskytte» og forhåpentligvis toppfågeljakt och bockjakt jeg siktar in mig på først o fremst, men samtidigt så vet jeg att første jakten blir på vildsvin i sødra Sverige i sommer på åkermark.

Jeg kan redan skymta på horisonten att jeg kommer drive med ladning selv i fremtiden og nerde meg ned i det. Lener fortsatt mot 6.5x55, men ser ju fordelene med 308 helt klart. Sannsynligvis så overanalyserar jeg dette og borde bare løpe o kjøpe :D

(Tenkte også sende in søknad på en 22lr når jeg er i farten)

Edited by Söta Bror
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bra oppsummert👍. Med samme kruttmengde, sånn 45 grs +/-, er det ikke stor forskjell i rekyl mellom 6,5 og .308. Om du utnytter .30-06 hylsa fullt ut, rundt 60 grs krutt, vil du oppleve at den sparker mer enn .308Win. Med demper er ikke det noe problem. .30-06 håndterer både lette og tunge kuler meget godt. Ellers har jeg hørt at seks-och-en-halva er svenskenes nasjonalpatron, om det betyr noe😉.

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

 

 

 

Mye diskusjon for forskjeller som vel knapt har noen betydning. Folk skyter elg og rådyr og alt annet med kaliber fra 6.5mm og opp, til nesten hva som helst, i utlandet skyter de nesten hva som helst med nesten hva som helst - hjort med 223 i USA, og med 243 i Skottland, alt går an. Alle undersøkelser jeg har sett konkluderer med at riktig treff er det som skal til. Gode skyteferdigheter og vett til å ikke skyte når det er tvil, så slipper en stort sett å skadeskyte. Begge deler kommer av trening, og mer jo mer trening - i tillegg til at skyting er gøy.

 

Skal man være 35-skuddsjeger og være på banen 3-4 ganger i året så spiller det nok ingen rolle hvilket kaliber man velger her. Man lærer aldri egentlig å skyte, og vil ikke få nok erfaring til å se forskjellene uansett. 

Vil man skyte en del, så vil en fort verdsette fravær av både rekyl og varme - og selv 6.5x55 er "overkill" for skytetrening og evt. konkurranser. Og man vil fort få lyst på mer enn en rifle, da er det enda mindre viktig hva den første er, og om den er helt nøyaktig "rett", Det varer uansett bare en stund, til man ser andre behov og får andre meninger. Alle mine rifler var "perfekte" da jeg kjøpte dem...

 

Høres jo mer ut som du skal ha en 6mm, 243 eller noe (klass 2). Toppjakt med 30-06 går jo an, men... Bukkejakt kan foregå på mange måter - men rådyrbukken er i beste fall mye mindre enn en elg, og har en lei tendens til å ikke stå i stålos på 20m hold som noen ser for seg. Ikke at man må være skytterkonge for å jakte bukk, men den kan kreve litt mer presisjon enn en selvsikker elg i tjukkskogen - spesielt på svære sydsvenske jorder.

Det er villsvinet som tvinger deg opp i 6.5x55-nivået (klass 1). Villsvin jaktes vel enten ved drivjakt, som igjen stiller krav til rifla, utover kaliber - eller fra tårn, med korte hold. Der spiller det vel knapt noen rolle hva du skyter med bare det er lovlig, Villsvin nedover i Europa kan bli svære som lokomotiv - men jeg tror ikke det kommer mange av dem ut på åkermarka i Sørsverige.

 

Du kommer heller ikke til å jakte mye før du kanskje vil ha ei litt stor tung rifle i et lett kaliber til postering og kanskje litt lengre skudd, og om du jakter mye i bevegelse, og evt på den nevnte storelgen på 20m hold, så vil du kanskje ha lite hendig rifle i et grovt kaliber.

 

 

 

nhd skrev (2 minutter siden):

Siden ditt bruksområde er storviltjakt, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt: 308W med lyddemper

Rådyr, toppfugl og villsvin? Forsåvidt storvilt, men knapt, og ikke stort? Jeg ville brukt 6mm der jeg kunne slippe unna med det. Jeg har skutt noen rådyr etterhvert, og først og fremst med 308, 7WSM og 6.5x55. Foreløpig er jeg på 6.5x55 når jeg jakter rådyr, utelukkende fordi det fins hjort (såvidt) der jeg jakter rådyr. Det hender jeg drar ut 7mm'en om jeg har tenkt å sette meg på spesielle steder der det er god oversikt. Den eneste grunnen til at det ikke er en 6mm er at det kan dukke opp en hjort.

 

 

Söta Bror skrev (51 minutter siden):

Igjen så er det «precisionsskytte» og forhåpentligvis toppfågeljakt och bockjakt jeg siktar in mig på først o fremst, men samtidigt så vet jeg att første jakten blir på vildsvin i sødra Sverige i sommer på åkermark.

Denne setningen overbeviste meg helt om at det viktigste er at du finner noe du kan skyte presist med. 

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har selv alle de tre "nordiske kalibere" i tilegg til andre sære ting.

6,5x55 brukes til 95% av all riflejakt fra rev, bever og skogsfugl til rådyr og elg.
Har en lettvekt 308win som utelukkende brukes til villrein på høyfjellet.

Og et par 30-06 som brukes til....? Tja, når brukte jeg de sist? Jo, Benelli Argo'en med 30-06 til villsvinjakt. Den andre er vel i realiteten blitt pynt.

Link to comment
Share on other sites

Robsan64 skrev (11 timer siden):

Jeg fant denne pakken som virket grei og innenfor prisklassen jeg ønsker. 
Er det noe formeninger om riflen og/eller haglen? 
Det er en Savage Axis II med Bushnell 3-9x40 i 308 eller 223 med Hausken JD 184 demper og Churchill 206X Silver i kaliber 12/76.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=290457309

Jeg personlig ville nok kjøpt meg en eldre remington halvauto og en brukt T3x-pakke for ca samme prisen, men for all del er mye våpen for pengene det der 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/7/2023 at 2:56 PM, Rugerdud said:

Hvorfor brukt Tikka T3 når du får en ny til bare 2-3 tusen mer enn den brukte? :P

Trenger litt videre assistasne. Jeg kom over denne riflen på Finn, godt brukt men det virker som en solid rifle. 
Har dere noen hjelpe tanker? 

Det er en Carl gustav 6,5 x55 selges Mackenzie kikkert og hausken lydemper.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=297764258

Link to comment
Share on other sites

Carl Gustav kan være mye rart, men det der ser ut som en M96, Svenskemauser, men en fin en. Jeg tenker, nei, eller siden prisen er "diskuterbar", diskutere den litt. Det er ei eldgammel rifle, og Gud, og knapt han, vet hvordan løpet ser ut inni...
Men om løpet er OK, og den skyter greit, så er det ei rifle som virker og virker, og kanskje nokså billig. Men 7000 er for mye, mye for mye.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Carl Gustav kan være mye rart, men det der ser ut som en M96, Svenskemauser, men en fin en. Jeg tenker, nei, eller siden prisen er "diskuterbar", diskutere den litt. Det er ei eldgammel rifle, og Gud, og knapt han, vet hvordan løpet ser ut inni...
Men om løpet er OK, og den skyter greit, så er det ei rifle som virker og virker, og kanskje nokså billig. Men 7000 er for mye, mye for mye.

 

 

K

Okey skjønner! det var gode ord, takk for tipset! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...