Jump to content

Valg av første rifla, 6,5x55 eller 308?


Söta Bror

Recommended Posts

Hej,

Er midt i att ta jegerprøven i Norge. Jeg kommer ifra sødra Sverige, og kommer reise ned dit for å delta på jakt noen gang iblant, men tanken er hovedsaklig jakt i Norge.
 

Min plan for første innkjøp er:
1 x kal 12 hagle
1 x Storvilt (Sverige: klass 1) rifle
 

Jeg har en romantisk forventing om toppfågeljakt i Norge, men også rypa på fjellet. Kommer også jakte en del storfugl er planen.

(Detta er vad jag tror jeg kommer fokusere på per nå, men man vet ju aldrig i vilken retning intresset utvecklas)

Hemma i sødra Sverige kommer det i huvudsak vara pyrsch på råbock, elgjakt och eventuellt jakt på vildsvin.
 

Også til det ”stora” spørsmålet:
Borde jeg velge 6,5x55 eller 308? Jeg skjønner at dette spørsmålet er støtt og bløtt mange ganger, men noen faktorer har jag ikke helt fått grepp på:

-          Noen betydende forskjeller for pris på ammunisjon over tid?

-          Flackast kulbane (kanskje mer beror på kula jag velger, men blir direkt relatert till utbudet)?

-          Leser då og då utfordring med lyddemper på 6,5x55 (?)

-          Sist men ikke minst: «fremtiden» for 6,5.. Som jeg skjønner det er det allerede «avgjort» i både Norge og Sverige att reglene blir justert for o tillate 6,5x55 også etter ett eventuelt blyforbud for att holde klasse 1 (Sverige) og for Storvilt (Norge).

Lite av bakgrunden som ligger till grunn for mig infør beslutet:
Når jag var yngre så tyckte jag det roligaste av allt var att skjuta blink med Remington .222. Tavlor på 250m og 300m var extremt gøy, og dette med ett kikarsikte for kanskje 500 kronor (inget forsøk på humble-bragging her, men bare for beskrive hva for type jakt/sport jag er intressert av). Selvføgeli
 skall jag bedrive ansvarlig jakt, men selve momentet med skudd på lang avstand var en utfordring jeg elsket, hvis dere skjønner greia (?). Summering av allt dette (i hvert fall per i dag) er en interesse av skott på litt lengre distanser, og oftere mindre vilt enn elg / villsvin.

 

Tilleggsinfo: Ser på en Tikka T3x Lite, med Zeiss Conquest V6 2.5-15x56 Belyst. Kommentarer på ett slikt valg for ovenfor type «Allround» jakt?

 

Unnskyld for langt første innlegg, med mange åpne å rotete spørsmål. Men er vel litt sånn når man er ny på ett område 😊

Takk for svar!

Edited by Söta Bror
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine to øre:

 

- ammunisjonspriser er ikke så forskjellig at det på noe vis burde være avgjørende

- vet ikke om forskjellene i kulebane  heller burde være avgjørende i en jaktrigg ut til 300 meter

- kan ikke tenke meg at det skulle være mer problematisk å dempe 6,5x55 enn .308?

- reglene er justert ja, og det er ingenting som tyder på at det skal justeres tilbake foreløpig

 

Tikka er vel gull, om du skal skyte et eller annet på 300 meter hold ville jeg investert i en ny stokk. Få montert ASV eller hva de nå kaller det på den zeissen hvis det ikke er det fra før.

 

Jeg hadde kjøpt 6,5. (X47lapua😀)

Edited by morpho79
Link to comment
Share on other sites

I min verden så er det veldig mye lettere å skyte presist med 6.5 enn 308 - pga. forskjellen i rekylimpuls. Glem "følt rekyl", men fysisk, impulsen som flytter på rifla, og utsetter den for belastning, fleks, og bevegelse, er mindre med 120-130gr kuler enn med 150 og oppover.

Fremtiden er vel bare at prisen på alt går opp...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (10 minutter siden):

 

og for å presisere, dette skjer før eventuell demper eller rekylbrems har har bidratt med noe annet enn å være vekt på munningen.

Folk har jo kjørt statistikk på hvor små grupper man kan skyte og sammenlignet impuls og presisjon.. Det er nesten latterlig god korrelasjon.

 

Litz et al fant en R^2 på 0.7 for forholdet mellom (gjennomsnittlig)  gruppestørrelse og KE/ riflevekt. Tung 6mm lå rundt 0.5moa, og lett magnumrifle rundt 2moa. Bruker man hans tall finner en at en 6.5x55 med 120gr kuler forventes å skyte rundt halvparten så store grupper som som samme rifle med 308 og 168gr kuler...

Det er interessant, og jeg inviterer alle som vil argumentere imot, til å dokumentere tilfeller der man i gjennomsnitt skyter bedre med 308 enn 6.5, med tilsvarende rifler.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Söta Bror skrev (1 time siden):

Sist men ikke minst: «fremtiden» for 6,5..

Jeg tenker personlig på å gå opp til .30kaliber pga antatt problem med å skyte tyngere homogene kuler enn 120gr i min gamle 6.5x55 pga tvist i pipen.

Antar 120gr blir litt marginalt hvis det kommer en grov okse på elgpost.

Svin har jeg ingen formening om.

Hjort og rådyr er vel enda grei kost for 6.5x55 selv om det må lades med kobber om noen år.

6.5x55 har flatere kulebane enn 308w, men 6.5 skyter jo da lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jegerbombom skrev (36 minutter siden):

Antar 120gr blir litt marginalt hvis det kommer en grov okse på elgpost

Om man er hovedsakelig elgjeger, og befinner seg der elgen er svær, eller man får den på lange hold, så er vel det der ei vurdering å ta. Men for de fleste gjør nok 120gr homogene kuler jobben.

 

Hvorfor en gris skulle tåle hullet etter ei fullt åpna kobberkule noe bedre enn en hjort f.eks. forstår ikke jeg. Jeg har nå jaktet med kobberkuler i flere år, og jeg ser ikke problemet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forskjell i «drep» evnen mellom ei 120gr kobberkule fra 6.5x55, og ei 150gr kobberkule fra 308, er nok helt ubetydelig. 
Begge deler går stort sett gjennom en elg, selv om sårkanal blir teoretisk større med 308. Når man så skyter litt bedre og billigere som de andre påpeker, så blir det vel 6.5x55? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Söta Bror skrev (4 timer siden):

...... i huvudsak vara pyrsch på råbock, elgjakt och eventuellt jakt på vildsvin.

Borde jeg velge 6,5x55 eller 308? 

 

......Flackast kulbane

..... skudd på lang avstand var en utfordring jeg elsket

Jeg ser hva du spør om, men mitt svar blir likevel at du bør gå for en rifle i .30-06. Kanskje verdens mest allsidige storviltpatron blant de mest utbredte standardpatronene. Og absolutt håndtérbar rekyl med lyddemper montert.

Edited by Sølvrev
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel ikke så langt fra ditt tenkte oppsett @Söta Bror, med en stainless T3x i 308 og Zeiss V6 2-12x50, samt en Mauser og en til Tikka som (tilfeldigvis) begge og er i 308. Glitrende fornøyd med rifle/kikkert komboen, så har ingen problem å anbefale den videre. Kan dog ikke si jeg merker en ekstrem forskjell på denne og en 6.5x55 rekylmessig med demper, og de stort sett forsvarlige jaktavstandene vi har som norm her i norden er det vel litt hipp som happ med 308 vs 6.5x55, så lenge du har skutt mye med eget våpen og ammo på avstanden du tenker jakte på.

 

Side om side med en 6.5x55 testet jeg min børse her om dagen, ettersom jeg vurderte kjøpe meg en 6.5 for gøy (og ikke-eksisterende argumenter for å prøve lage meg en grunn til å «måtte» kjøpe en jaktrifle i det kaliberet). Med en liten demper på 6.5’en og en litt større på min 308 føltes det dønn likt (S&B fmj ammo i begge). Har vel selv konkludert med at alle de «tre store» kalibrene er helt topp til jakt, selv om jeg har skutt mest dyr med homogen 6.5 ammo av alle ting. Valg av kule derimot, der er jeg mer nøye.
 

Ville kjøpt hva enn jeg hadde fått best deal på (ekstremt mange pene og billige brukte rifler i 3006 feks), eller hva enn du selv føler du har medt lyst på. Selv valgte jeg, etter å ha vært gjennom en S&L i både 6.5x55 og 3006, for gøy å prøve 308 neste gang jeg kjøpte meg rifle. Det har blitt to til i 308 siden den gang, med forskjellig kikkert, pipelengde, demper og vekt alt etter jaktform. Nødvendig? Nei. Men det er vel strengt tatt ikke kaliberdebatten heller så lenge det du jakter med er lovlig og du har brukt et sekund eller to på valg av rett kule til rett bruk.

 

Litt å ha i bakhodet er at 6.5x55 har noe billigere god treningsammo, og at jeg har en oppfattelse av litt bedre utvalg ferdigrulla jaktammo i 308. Ingenting av dette ville jeg lagt vekt på i mitt valg, med mindre du skal skyte veldig mye. Men da hadde jeg gått for en 6.5 med mulighet for pipeskift 😊

Link to comment
Share on other sites

Med de kriteriene du setter opp, vil jeg anbefale 6,5x55. 

Treningsammunisjon av god kvalitet er billigere. Presis ammunisjon som ikke er for dyr, og har beskjeden rekyl, gir mer inspirasjon til trening - som er viktig for alle jegere.

Det er ingen problemer med lyddemper på 6,5x55, men jeg ville vært forsiktig med å korte ned pipa. Det er greit å bevare fartsressursene du har, ikke minst med kobberkuler. 

I tillegg til de to våpnene du har satt opp, vil jeg anbefale et salong- eller luftgevær. Det gir mulighet til verdifull mengdetrening. Hvis du har et sted du kan drive uformell skytetrening med .22lr, er det topp. Hvis ikke, er det ofte lettere å finne et sted man kan skyte med luftgevær. 

 

En fordel med 6,5x55 er forøvrig at du lett kan finne på et påskudd for å kjøpe et våpen til om en stund, f.eks i .30-06 🙂

 

Lykke til!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (10 timer siden):

En fordel med 6,5x55 er forøvrig at du lett kan finne på et påskudd for å kjøpe et våpen til om en stund, f.eks i .30-06 🙂

Ja, godt poeng. Men du kan gå den andre veien også, og supplere med 6,5x55 senere (det gjorde jeg😉).

 

En fordel med .30-06, i tillegg til mulighet for gode bruktkjøp på våpen, er patronens store fleksibilitet for hjemmeladere. Du kan lempe av gårde de tyngste .30-kaliberkulene i høvelig hastighet ved å fylle hylsa med sentbrennende krutt. Men du kan også lade lette treningskuler ned til 6,5-rekyl ved å bruke en mindre dose hurtigere krutt. Og monolittiske kuler opp til 170 grs er ikke noe problem, ei heller 130 grs med magnumhastighet for lengre hold.😁

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill.

 

Det bekrefter vel min magefølelse att 6,5x55 er riktig for meg. Hehe farsan och øvriga gubbarna i laget som kjør 30-06 og 9,3 studsare syns vel mitt eventuella valg av 6,5x55 er litt fjantigt. Får vel overbevisa på andre måter da med mye skytetrening. Finnes ju alltid muligheter att oppgradera och det nya vapenskåpet kommer vel se litt tomt ut med bare to.

Edited by Söta Bror
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 timer siden):

En fordel med .30-06, i tillegg til mulighet for gode bruktkjøp, er patronens store fleksibilitet for hjemmeladere. Du kan lempe av gårde de tyngste .30-kaliberkulene i høvelig hastighet ved å fylle hylsa med sentbrennende krutt. Men du kan også lade lette treningskuler ned til 6,5-rekyl ved å bruke en mindre dose hurtigere krutt. Og monolittiske kuler opp til 170 grs er ikke noe problem, ei heller 130 grs med magnumhastighet for lengre hold.😁

Nå er vi vel et godt stykke på vei inn i "Boomer Lore", eller "old Wives tales"...

 

Da Erik Braathen, Jørund Lien og Eirik Moen skrev Ladeboken for 50 år siden, var det bare 10-15 år siden US Army hadde bytta 30-06 for 308, og man kunne få kjøpt 30-06-ammo "fra Antafogasta til Åmotsfors". 30-06 var verdens vanligste kaliber og amerikanerne trodde 6.5 var noe bare svensker skjøt med. Mye krutt har rent gjennom ladepressene siden. (og US Army har bytta en gang til, til 556x45)

 

I dag er det flere 6.5-patroner som (nesten) dupliserer 6.5x55 enn jeg orker å telle, og de erstatter 308 i alle sammenhenger, i USA, og enda mer i Europa. Nå skal jeg ikke si at 30-06 er på vei ut, men på banen, når folk skyter opp, så er det ikke mange unge som har ei rifle i 30-06 lenger. Det går i 308, x55, og diverse "nymotens" 6.5-patroner. Nykomlingene har fremdeles en ulempe, ammopris, og utvalg. Utvalget er på vei opp, men dessverre er vel prisene også det...

Skyttervesenets enorme forbruk av 6.5x55 sikrer både tilgang og pris på ammunisjon i x55, og også at det er et jevnt utvalg av jaktammo på markedet.

 

 

Selvfølgelig kan du lempe tunge kuler i lav hastighet, men for what? "nyte rekylen"? Lette treningskuler skyter du langt mer effektivt i en 6.5x55 eller en 308.

Skal du skyte på lengre hold vil 130gr kuler i 6.5x55 gi deg langt bedre resultater enn i 30-06. Skyter du 130gr kuler i begge, så vil de gå ca likt i høyde til å begynne med, men 30-06-kula vil ha omtrent tre ganger så mye vindavdrift på alle hold. For de fleste er vindavdriften det som styrer presisjonen på litt lengre hold, så denne kombinasjonen er basically helt ubrukelig (til langholdsskyting).
Skal du game 30-06 til langhold så må du opp i kulevekt, og ofre hastighet. Du vil da ha et punkt hvor kulebanene matcher, men vindavdriften fremdeles er litt større enn 6.5x55-ladninga. Fortsetter du opp i vekt - så kan du jo gjøre det i 6.5x55 også, og du kan oppnå ca like ytelser, for prisen av nesten den dobbelte rekylen ;) (og tre ganger så dyre kuler)

Monolittiske kuler i 170-180gr derimot, det vil ha noe for seg på det største viltet. Du vil ha mer å gå på i ugunstige vinkler på stor elg og denslags, det er forbanna vanskelig å diskutere med ei så tung homogen kule... 

 

Men 6.5x55 vil være langt mer egnet til allround bruk.

 

Et stort argument for meg, (jeg har tre jaktrifler i 6.5x55, og ei i 308 som jeg ikke bruker lenger) er billig og lett tilgjengelig, god treningsammo. 100gr "Rekrutt" kan du skyte hele dagen uten å bli sliten, og 130gr DL kan du skyte på 1000m med og faktisk treffe. Den i særklasse største skytesporten i landet bruker disse to patronene, og man er fullt konkurransedyktig med kjøpeammo til 10 kroner smellen. 

 

amatør skrev (3 timer siden):

Bare vent. Du har nok kjøpt for lite våpenskap, slik alle vi andre har gjort. 🤣

Det er jo bare å kjøpe et større når det trengs, bare husk å ikke selg det gamle... Mer seriøst, til en begynner - våpenskap tar faktisk bare litt mindre enn halvparen så mange våpen som de oppgir. Du får 8, og kan kanskje stappe 10 inn i et 16-våpens. Jeg tror egentlig de oppgir hvor mange enkeltløpede hagler man får inn.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Etter noen år med blyfri i 308win. Og blyfri i 6,5x55. Så virker det som at det er lite til ingen merkbar effekt når det kommer til 120grains 6,5x55 og 120-150grains i 308w.. gjennomskyting med greit utgangshull på begge..  spesielt når man snakker skuddhold 15-200meter.  

Eller det vil si at med min kappet tikka i 308win, 46cm pipe. Og vor-tex 150grains så hadde jeg eg par gjennomskytinger der det var lite til ingen ekspansjon.. 

120grais sako i 6,5x55 lager greit uthull selv på rundt 200meter. Men da snakker vi 65cm pipe..

Edited by t-trim
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 28.3.2023 den 8.42):

 

 

 

 

 

 

 

Men 6.5x55 vil være langt mer egnet til allround bruk.

 

 

Min gamle mauser i 30-06 med 55 cm lang pipe skyter en 130 ttsx i 935 ms, 200 grainere i 800 ms og favorittladningen er 165 grs scirocco II i 880 ms. Tror ikke det er veldig mange 6.5 jaktladninger som er noe særlig mer effektive ut til 400 m , som vel kan kalles ordentlig langhold i jaktsituasjoner, med tilsvarende pipelengde. Jeg mener skal man kalle noe allround bør man være rustet for all jakt, også store dyr fulle av adrenalin. Skal man jakte rein og rådyr er 6.5x55 helt ypperlig.

Link to comment
Share on other sites

Papp er en ting i den virkelige verden får man ofte ikke tid til mer enn et skudd og da bør man ikke få hetta. Unge uerfarene jegere i møte med store skremte dyr kan føre til merkelige situasjoner. Så en gang en hundrekilos hjortebukk ta seks skudd fra en 6.5x55, flere av dem satt bra. Heldigvis hadde vi hund ( min hund) ellers hadde vi aldri funnet den.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 31.1.2020 den 20.38):

Jeg brukte 8 skudd på min første elg. Hadde fått beskjed «skyt til den ligger» - men jeg skyter muligens litt fortere enn den jevne elgjeger... Heldigvis skyter jeg bedre også, så det meste gikk samme sted - unntatt det siste, som gikk i planeten...

Jaktleder konkluderte : «hain e no dau ja»

 

K

 

Bly skrev (På 1.2.2020 den 11.15):

Skulle ikke tilfeldigvis være 6,5x55? Jeg har hørt at de ikke virker så godt på elgen. 😂🤣

 

M67 skrev (På 1.2.2020 den 16.01):

hrmf... 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mener ikke å snakke ned 6.5x55 men når rekyl blir et parameter for et bra storviltkaliber synes jeg vi må tenke oss om litt. Jada alle skyter bedre med liten rekyl men hvor langt skal vi dra dette, Jeg skyter sjelden bedre 5 skudds grupper enn 30 mm med min 300 wsm med reim. Betyr dette at jeg er uegnet som storviltjeger ? Betyr dette at alle patroner kraftigere enn 6.5x55 er bare tull. Enhver må trekke sine konklusjoner.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (4 timer siden):

Skulle ikke tilfeldigvis være 6,5x55? Jeg har hørt at de ikke virker så godt på elgen

Nope, ikke 6.5x55.

 

moviken skrev (40 minutter siden):

Hadde forsatt vært morro å visst hvilke lovpriste ladninger i 6.5x55 som er vassere enn min ladning i 30-06

"Din ladning" er temmelig irrelevant for en nybegynner som ikke lader selv. Jeg har vel heller ikke sagt noe om hvilke ladninger som er "vassest"?

 

moviken skrev (1 time siden):

når rekyl blir et parameter for et bra storviltkaliber

Hvis rekyl ikke var en parameter hadde vi brukt 458WinMag hele gjengen.

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 timer siden):

 

 

Hvis rekyl ikke var en parameter hadde vi brukt 458WinMag hele gjengen.

 

 

K

458 win mag 5 kg rifle og "øppna landskap" nei takk. Regner med at det er en grunn til at patroner som 338 win mag og 9.3x62 har hatt en viss suksess.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, moviken said:

Kulebane

Hm? Er det nå blitt slik at om man tar en .30-kaliberkule og lader den i 30-06 så arver den hylsens tilsynelatende magiske egenskaper i en slik grad at kulen kan konkurrere i BC-VM og vinne over 6,5?

 

Eller mener du noe annet? 

Link to comment
Share on other sites

Bare for og spore dere litt tilbake til tema. Elgen dør fint med 6,5x55.. når vi først drar inn andre og grøvere kaliber.. styggeste ettersøket jeg har gått siden 1997 var en elgokse påskutt med en 9,3.. tror han som skjøt hadde klart seg bedre med en 6,5.. han var så rekylredd at han lukket begge øya når han trakk av...

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (11 minutter siden):

Hm? Er det nå blitt slik at om man tar en .30-kaliberkule og lader den i 30-06 så arver den hylsens tilsynelatende magiske egenskaper i en slik grad at kulen kan konkurrere i BC-VM og vinne over 6,5?

 

Eller mener du noe annet? 

Jeg visste ikke hvor rett jeg skulle få når jeg skrev:

M67 skrev (På 28.3.2023 den 8.42):

"Boomer Lore", eller "old Wives tales"...

 

 

 

 

moviken skrev (14 minutter siden):

Bc vm for m67 ta seg av, jeg forholder meg til fakta. 165 grs 30 cal scirocco II BC 0.470 V0 880 ms

Det skal jeg.

 

For å dra inn noe så ubehagelig som fakta - uten noen egentlig relevans til trådstarters spørsmål. Men dette med BC, og kulebane, og rekyl. Samtidig.

 

Det ble sagt at man kan lade 30-06 ned til 6.5-nivå i rekyl, og det kan man. Men man har da LANGT fra 6.5-ballistikk.

For trenings, og blinkskytingsformål i 6.5x55 kan man bruke 130GT, og man kan f.eks. jakte med 130gr Scirocco II. De har noenlunde lik BC - ca 0.295, G7 uten videre jazze opp i rundt 880m/s i et 650mm løp. De vil normalt treffe samme sted fra null til 5-600m.
Disse kan man sammenligne med @moviken sine 165gr Scirocco, som har samme hastighet, men 20% mindre BC.

Skal du matche 130gr 6.5mm kula i .30", så må du opp på 190-200gr, og her da helt ned mot 800m/s, i et 65cm løp. Kanskje du får 830, men kanskje du får 900 i 6.5x55-løpet... Og, de kulene koster mer enn en en 6.5x55 patron. (200gr matchkuler vs 130DL Felt f.eks.) 

Jeg har skutt noen tusen 190gr-kuler i 308, og de virker de, bevares - men det er mye ooomph, og du har generelt ingen sjangs mot en (nesten) like god skytter med 6.5 og 130gr-kuler. Uansett hold. Er man vant til 6.5 - og skyting på blink for å treffe, og særlig på lengre hold, så er 30-kaliberet en sammenhengende nedtur.

 

 

 

 

Nå er det allerede sagt, og jeg skal gjenta det - på jakt trenger man kanskje ikke det ypperste i presisjon, og 30-06 er mer enn presis nok til det. Man kan finne ei fin gammel rifle til en hyggelig pris - men det er en grunn til det, og at man sjelden finner fine gamle rifler i 6.5x55 til en hyggelig pris. Jeg holder fast på at man vil være best tjent med den lille rifla her, som nybegynner, som skal kjøpe ammo, og som skal lære seg å skyte. Jeg har ikke tenkt å fortelle erfarne folk hva de skal bruke, for alle har sine preferanser, og detaljer som de legger vekt på.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (15 timer siden):

Jeg visste ikke hvor rett jeg skulle få når jeg skrev:

 

 

 

 

Det skal jeg.

 

For å dra inn noe så ubehagelig som fakta - uten noen egentlig relevans til trådstarters spørsmål. Men dette med BC, og kulebane, og rekyl. Samtidig.

 

Det ble sagt at man kan lade 30-06 ned til 6.5-nivå i rekyl, og det kan man. Men man har da LANGT fra 6.5-ballistikk.

For trenings, og blinkskytingsformål i 6.5x55 kan man bruke 130GT, og man kan f.eks. jakte med 130gr Scirocco II. De har noenlunde lik BC - ca 0.295, G7 uten videre jazze opp i rundt 880m/s i et 650mm løp. De vil normalt treffe samme sted fra null til 5-600m.
Disse kan man sammenligne med @moviken sine 165gr Scirocco, som har samme hastighet, men 20% mindre BC.

Skal du matche 130gr 6.5mm kula i .30", så må du opp på 190-200gr, og her da helt ned mot 800m/s, i et 65cm løp. Kanskje du får 830, men kanskje du får 900 i 6.5x55-løpet... Og, de kulene koster mer enn en en 6.5x55 patron. (200gr matchkuler vs 130DL Felt f.eks.) 

Jeg har skutt noen tusen 190gr-kuler i 308, og de virker de, bevares -

 

K

Nå snakka jeg om 55 cm pipe ikke 65 cm ,mine data hadde også sett helt annerledes ut med 65 cm pipe, hadde vært langt over 900 ms med så lang pipe

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

man kan f.eks. jakte med 130gr Scirocco II

Ikke elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin eller muflon, og ved felling av ulv eller bjørn.

Den er 8,9 grains for lett.

 

For vi snakker om jakt, gjør vi ikke?

Og like gjerne blyfritt, siden vi snart havner der uansett, med mindre du kan navngi ei blyfylt ekspanderende 6.5 kule med vekt minst 138,9 gr med bedre BC og v0 enn i eksempelet til @moviken.

 

EDIT: 143 gr eld-x (G1=0.625) 6,5x55 vs 165 gr scirocco (G1=0.47) 30-06.

30-06 har 6 cm lavere kulebane ut til 400 m, men taper 4,6 cm i vinden kontra 6,5x55.

Dette er med @movikens v0 for sin 30-06, og vihtavuoris v0 for 139 scenar korrigert for løpslengde.

 

Når det gjelder ytreballistikken, så er jeg enig i at 6,5×55 er overlegen mht BC/rekyl.

Screenshot_20230401-084538_SamsungInternet.jpg.3ec3f9602254428987b1fdd8ff891a97.jpg

 

Men peregrine impornerte ikke akkurat i vannkannetesten.

Og om vi velger 120 gr TTSX 6.5 (G1 BC=0.412), så har den allerede tapt mtp BC og hastighet vs Barnes 150 gr fabrikkpatron i 30-06.

 

Hva gjelder ytreballistikk og terminalballistikk vs rekyl, så er jeg overbevist om at 150 gr TTSX-fabrikkpatronen (G1 BC = 0.44) til Barnes i 308/30-06 er noe av det beste en får til jaktbruk opp til 400 m (med blyfri kule). Se movikens test.

Edited by Nybegynn3r
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Veldig interessant video! Men utrolig rart at de ladet 30-06 til 200f/s høyere utgangshastighet… 

 

 

Hvorfor det?

De lader 30-06 med "optimal" kule og ladning og da parkerer den 6,5CM eller 6,5x55 maksladet med samme kuletype med lovlig vekt.

Som de sier har 30-06'en her ca 60ms høyere munningshastighet og 6.5'ene tar ikke igjen 06'en før ca på 600m. Med tanke på at 99,997% av jegerne bør holde seg innenfor 300m er det 1 - 0 til 30-06. 

Med lyddemper på rifla er ikke 30-06 så ille som mange skal ha det til.

 

Når det gjelder tilgang på ammo etterhvert, når krigen i Ukraina er ferdig, tipper jeg det kommer til å dukke opp billig 223/5,56NATO og 308/7,62NATO-ammo pga treghet/etterslep i prodlinjene og lagre som noen gjerne vil selge for å få tilbake investerte midler. La oss bare, i all elendigheten, håpe noe av dette er blyfri miljøammo.

Link to comment
Share on other sites

I 6,5x55 er ca2630fps/800ms bortimot maks med 143gr/9,3g jaktkuler i jaktrifler med normal pipelengde.

 

Argumentet med billig treningsammo i 6,5x55 kan også få et skudd for baugen hvis EU står hardt på blyforbudet og sedvanen fra norske myndigheter med at de skal være best i klassen og innføre enda hardere krav. I denne settingen er det liten tvil om at det er 223 og 308  som har de største produksjonslinjene av blyfri ammo.

Den steindøde hesten 5,56NATO i DFS kan fort få puls i og med at dette kan bli løsningen på 100m for rekrutter og vanlig 200m/felt.

Blyfri 22lr er ubrukelig på 100m. Da må man i så tilfelle ned på 15m.. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Når en amerikaner klarer å lade en 143grs ELD-X mellom 2800 og 2950 fps i 6,5x55 , og i samme tråd er det en som skryter av 2850fps med 156gr berger EOL, så tenker jeg at 2630fps er ganske langt unna maks i 6,5x55 med 143gr kuler, helt uten at jeg har prøvd selv.

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (3 timer siden):

Når en amerikaner klarer å lade en 143grs ELD-X mellom 2800 og 2950 fps i 6,5x55 , og i samme tråd er det en som skryter av 2850fps med 156gr berger EOL, så tenker jeg at 2630fps er ganske langt unna maks i 6,5x55 med 143gr kuler, helt uten at jeg har prøvd selv.

 

Tja, her er nyeste ladedata fra Norma antagelig testet i 60cm pipe.

De fleste jaktrifler i Norge har vel nå 55cm eller kortere pipe:

 

image.png.7d87aa05cbb50ba7081714114957f137.png

Her er VV for 6,5x55SM i 67cm pipe:

 

image.png.ddaeebb4f7fa6cb468f2a4e330980716.png

 

Og her er 180gr Norma Bondstrike som omtrent har samme ballistikk som superkulene i 6,5:

 

image.png.3954986c2a13c77f15560e6c861df022.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

I en tidligere tråd nevnte jeg en populær, men ulovlig pga kulevekt, Norma reinsjaktpatron i 30-06 fra 1970-tallet. Den patronen hadde 130gr kule med 1030ms utgangshastighet.

Patronen var populær på rein fordi den hadde lite rekyl, "laserballistikk" innenfor etiske hold og veldig god knall og fall effekt.

Hadde Norma restartet produksjon av denne med Barnes 130gr TTSX tror jeg de hadde hatt en vinner. Barneskula har ingen problemer med denne hastigheten. Nå er også kulevekta lovlig. Med denne ladningen vil Barneskula ha ca 750ms på 300m.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (8 timer siden):

Og like gjerne blyfritt, siden vi snart havner der uansett, med mindre du kan navngi ei blyfylt ekspanderende 6.5 kule med vekt minst 138,9 gr med bedre BC og v0 enn i eksempelet til @moviken.

 

142gr Accubond Long Range. 140gr Berger VLD Hunting, 127gr Barnes LRXBT, 143gr ELDX, alle disse gruser alt du kan få til i en 30-06 - kanskje ikke ut av en &.5Creedmoor, men ut av en 6.5x55 er det uproblematisk. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (5 timer siden):

å tenker jeg at 2630fps er ganske langt unna maks i 6,5x55 med 143gr kuler, helt uten at jeg har prøvd selv.

Om du ser bort fra ladedata, og sammenligner med @moviken sine egne ladninger, så kan du vel bruke "egne" ladninger i 6.5x55 også? Da er vi på 900m/s med 140gr kulene. Eller over.

 

Spørsmålet er hvor relevant det er, for det er faktisk en hel del lettere å treffe med den ene enn den andre.

 

Det fins en del skytesporter der man skal skyte fort, og treffe, og kan velge kaliber selv. Ikke i noen av disse er det noen som velger 30-06. Det kan ha en grunn.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

Tja, her er nyeste ladedata fra Norma antagelig testet i 60cm pipe

Hvis du ser på VV sine data, så lader de f.eks. 136gr ScenarL 2gr høyere i SKAN enn i SE, 2gr er gjerne 35-40m/s... De fleste jaktrifler er moderne rifler som fint tåler SKAN, og vel så det. Du kan ikke sammenligne hva man tør & bør i en Krag eller svenskemauser med hva en jeger kan lade i T3en sin til.

Og som sagt før, nybegynneren som spør må kjøpe ammo... Da er det et helt annet utvalg vi snakker om, eller får man Bondstrike i begge?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Bondstrike i 30-06 som eksempel fordi det lå mye ladedata ute som direkte kan sammenlignes med tilsvarende ladedata for 6,5x55. Settingen her var terminalballistikk og ytelse i vilt sett ut fra videoen til UR. 

Fabrikk jaktammo til 6,5x55 vil vel også bli produsert til svensk mauser std i framtiden selv med blyfrie kuler.

 

Som jeg også har nevnt tidligere har jeg en hunch om at 308 vil være det mest fornuftige storviltkaliberet å velge for framtiden hvis all blyholdig ammo blir forbudt. Rett og slett pga antall eksisterende produksjonslinjer av NATO-ammo som før eller senere vil "frigjøres" til sivil produksjon.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...