Jump to content

Fiocchi LR hetter på lager hos Norma


Torf

Recommended Posts

Har kjøpt inn 3000stk for å teste, vet det har vært blandede erfaringer med disse for noen år siden. Jeg tipper de er bra nok til det meste.. 

 

jeg har 5000 andre hetter, så det holder frem mot starten av 24 ihvertfall.  
 

Norma hadde 1400 000 «til overs» av disse etter at alle forhåndsbestillinger var effektuert.
 

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte også inn litt av disse. 

Må da være "godt nok" til bane. 

 

Side note; Om man får etterbrennere på ett sekund eller mer, da kan man jo drite i alt som heter perfekte avtrekk og bare klemme til!

..så er det jo bare å holde korset i midten av blinken og vente på det smeller..

Link to comment
Share on other sites

On 12/13/2022 at 11:37 PM, Nybegynn3r said:

Folk varsler om mange klikk, etterbrennere, høy ES.

Kilder? Et raskt google søk "Fiocchi large rifle primers review" ... ser ingen som tyder på ditt utsagn? De fleste ser ingen forskjell ihht til CCI, Remington etc.

Tror mange har en elitisk holdning til det meste... Norma hylser er best etc. Jeg har ladet Remington, Fiocchi (GFL) og andre "jalla" hylser i årevis. Ikke mulig å se forskjell for hvermansen.

 

Edit: Har kjøpt 9mm og 223 ammo fra Fiocchi fra XXL i flere år. Storfornøyd! 223 hylsene har jeg ladet 5-6 ganger uten problemer. Ingen hylser har feilet.

Edited by xxxtaur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

xxxtaur skrev (5 timer siden):

Kilder?

Flere tråder på kammeret og noen på engelske/amerikanske forum. Gidder ikke bruke tid på å lete opp disse.

Det er blandede erfaringer. Noen sliter med avfyring i kulda, høy ES, lav hastighet, mange sliter med klikk og etterbrennere. Andre mener de smeller og fungerer fint. En må nesten bare prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

https://smallestminority.blogspot.com/2010/11/range-report-fiocchi-primer-test.html?m=1 
 

Jeg synes det er rart at ett vestlig produsert produkt skal ha så dårlig kvalitetskontroll at man får opp mot 5% feil. (200/4000). Fiocchi produserer mye ammunisjon og hvis det var så dårlig kvalitet som dere skal ha det til så skulle man trodd at det var godt kjent. 
 

At de kunne hatt en dårlig Lot for noen år siden stemmer nok - og igjen, «evig eies kun ett dårlig rykte» 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Nybegynn3r said:

Flere tråder på kammeret og noen på engelske/amerikanske forum. Gidder ikke bruke tid på å lete opp disse.

Det er blandede erfaringer. Noen sliter med avfyring i kulda, høy ES, lav hastighet, mange sliter med klikk og etterbrennere. Andre mener de smeller og fungerer fint. En må nesten bare prøve selv.

Jepp. Bestilte 2100 fenghetter. Har som sagt skutt fabrikk Fiocchi 223 og 9mm i mange år uten en eneste feil som jeg kan huske. God treningsammunisjon og hylsene er suverene til lading (ammoen blir i praksis gratis da Norma/Lapua hylser koster skjorta).

Edit: ser at de er utsolgt nå 😄

Edited by xxxtaur
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, xxxtaur said:

Edit: ser at de er utsolgt nå 

 

Då er det vel berre å vente på rapportane.

 

Edit:  Etter å ha sjekka lagerstatus, er det vi treng tydelegvis riflehylser som kan bruke large pistol magnum.  (Gliser gjengen med 'vill vest'-rifler i sjegget no?)

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

ladebenken skrev (13 timer siden):

At de kunne hatt en dårlig Lot for noen år siden stemmer nok

 

Denne lot'en var hvertfall fæl. Etterbrennere, og klikk. 

Heldigvis ladet jeg ikke jakt ammo med denne. Kun til trening. 

Har ennå noe ferdigladd som ikke er skutt ut. Like spennende hver gang ;)

 

 

IMG_20221216_220310.jpg

IMG_20221216_220435.jpg

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Ruger #1 said:

 

Denne lot'en var hvertfall fæl. Etterbrennere, og klikk. 

Heldigvis ladet jeg ikke jakt ammo med denne. Kun til trening. 

Har ennå noe ferdigladd som ikke er skutt ut. Like spennende hver gang ;)

 

 

IMG_20221216_220310.jpg

IMG_20221216_220435.jpg

Hvilket år kjøpte du denne loten?

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (På 16.12.2022 den 22.23):

 

Denne lot'en var hvertfall fæl. Etterbrennere, og klikk. 

Heldigvis ladet jeg ikke jakt ammo med denne. Kun til trening. 

Har ennå noe ferdigladd som ikke er skutt ut. Like spennende hver gang ;)

 

 

IMG_20221216_220310.jpg

IMG_20221216_220435.jpg

Det der er en annen lot enn den jeg hadde. Min hadde helsvarte pakker med hvit skrift. Lik den avbildet i linken

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de hettene er verdt å prøve, til 0,89,- Har en favoritthetter fortsatt på "nøttelageret" sitt kan en jo spare dem til en jakt eller konkurranse. En våpenhandler jeg er innom sekundært har Fiocchi hetter, han har også RWS LR, tror han skulle ha 1,89,- pr stk. for RWS.

Jeg vurderer å stikke innom å kjøpe 200 Fiocchi, bare for å teste til  uhøytidelig testing av ladninger og jaktfelttrening. Ellers har jeg bra med Federal for et par år, kanskje tre. Er du tom for hetter, løp å kjøp Fiocchi til 0,89;- Ellers ser jeg at det rører seg på kruttfronten, de to våpenhandlerne jeg bruker å være innom har fått inn både Norma 15 og noe riflekrutt og pistolkrutt fra Vihtavuori, men ikke N-140 eller Norma 11. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft har dem plutselig på lager, så da vet vi hvor de ble av. https://www.jaktogfriluft.no/fiocchi-lr-tennhetter

 

Ser ut til at kvaliteten har økt betraktelig på veien og også 😉

"Fiocchi tennhetter har utviklet et enestående rykte som noen av de mest pålitelige og konsistente tennhettene som finnes. Disse tennhettene holdes til høye toleranser og produseres med de mest presise pressene."

 

Link to comment
Share on other sites

Full av skepsis, men i mangel av alternativer kjøpte jeg disse før jul og testet i dag.

 

Hettene er større en CCI og RWS, nær Remington.

 

Kronograferte flere 5 skudds serier og hadde ES mellom 4 og 6 ms alt etter ladning. 

 

Positivt overrasket.

 

 

630A544E-58EB-4FA7-93C5-909D9063C6EA.jpeg

97F56A0B-40BA-4499-BCFF-64E9A34076DB.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...