Jump to content

''edruelige og pålitelige skikket''


Balci

Recommended Posts

det er en kronglete gammeldags, formel måte å si at man må ha plettfrivandel ;)

 

Var så uheldig å konsumere noen flasker for mye, på torsdagen, ''Glemte'' navnet mitt, og havna på glattcelle for 2 timer til de kunne forsikre seg om navnet mitt. Spurte hvordan det ville gå for søknaden min, men det var fåtallet som viste bortpå der.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, unnskyld at jeg ler :lol: Glemte du navnet ditt, eller klarte du ikke å si det?

 

- Kan aldri tenke meg at det spiller noen rolle. En mann må da få være kanon en gang i blant...

 

Finner det heller komisk selv, men er ikke så sikker på at loven synes det samme.

 

Det kom vel sikkert noe utav munnen min, som jeg ikke kan huske ihvertfall. Så jeg tror de skrev ''oppga Falsk identifikasjon''

 

Boten skal jeg betale med glede, men er forøvrig redd for søknaden min på Mausern.

Link to comment
Share on other sites

Å oppgi falsk navn er straffbart og du får nok desverre et forelegg.Er du skikkelig uheldig får du også en ordensforstyrrelse § 17 å svare for.

 

Ring ned på stasjonen og legg deg paddeflat,si at du hadde fått for mye og at du er en grei gutt...De kan faktisk ta våpnene dine som du allerede har for dette forholdet.

 

Lykke til! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg ble tatt hånd om politet en gang, var ikke i stand til å ta vare på meg selv

etter diverse konsum av øl, akkevitt, irish coffè og cognac, jeg ble tatt med inn, satt til tørk for å si det mildt!

 

De fikk navn og personnummeret mitt.

 

Når de slapp meg ut, fikk jeg ikke bot, de sa jeg hadde prøvd gratis kost og loshi :lol:

Og når jeg spurte om hva med å søke flere våpen? Du får flere svarte de! :)

 

Og det har jeg fått.

 

Det hele var er såkalt arbeidsuhell, da min innebygde GPS den gangen spilte meg et puss, jeg gikk til skogs i steden for til drosjene..... :roll:

Jeg skulle liksom ta drosje hjem.....

Har ledd mye av den historien i ettertid.

 

Så det er nok ulik oppfatning av edruelig og pålitlig der ute.

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du bare skal ta det helt med ro. De kan muligens "ta" deg,men det tviler jeg de kommer til å gjøre såfremt du ikke har noe fæle skjeletter i skapet fra før av.

 

Som sagt, Jack Daniels må nesten ta skylda for denne episoden, ellers er rullebladet helt blankt.

Link to comment
Share on other sites

lovlydige borgere.

:?:

 

Det er ikke "lovlydig" å være overstadig beruset på offentlig sted, ei heller å oppgi falsk identitet på forespørsel fra politiet....

 

Om lovbruddet er alvorlig nok til å få konsekvenser for ditt nåværende og fremtidig våpenhold, se det er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Jeg har også vært altfor hardt i alkoholens klør en ungdomskveld og blitt tatt for det.

Jeg fikk ikke forelegg, men en påtaleunnlatelse.

 

De tok ikke våpnene jeg hadde, men fikk avslag på neste søknad og

måtte vente 2 år på å få kjøpe nye.

 

Lengste 2 åra i mitt liv.

Nå holder jeg meg i skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Jeg har også vært altfor hardt i alkoholens klør en ungdomskveld og blitt tatt for det.

Jeg fikk ikke forelegg, men en påtaleunnlatelse.

 

De tok ikke våpnene jeg hadde, men fikk avslag på neste søknad og

måtte vente 2 år på å få kjøpe nye.

 

Lengste 2 åra i mitt liv.

Nå holder jeg meg i skinnet.

 

Hvor lenge siden? Kansje de blir fornøyd om jeg gir dem forelegget.

Link to comment
Share on other sites

lovlydige borgere.

:?:

 

Det er ikke "lovlydig" å være overstadig beruset på offentlig sted, ei heller å oppgi falsk identitet på forespørsel fra politiet....

 

Om lovbruddet er alvorlig nok til å få konsekvenser for ditt nåværende og fremtidig våpenhold, se det er en annen sak.

 

Voldsomt.

Link to comment
Share on other sites

lovlydige borgere.

:?:

 

Det er ikke "lovlydig" å være overstadig beruset på offentlig sted, ei heller å oppgi falsk identitet på forespørsel fra politiet....

 

 

Etter at løsgjengerloven ble opphevet er det ikke lenger straffbart å være så drita kanon man bare vil, så lenge man ikke i tillegg "forstyrrer den offentlige ro og orden". Dette betyr at du ikke kan straffes for å drikke deg så snydens at politiet må ta vare på deg for ditt eget beste, så lenge du ellers er fredelig. Men hvis du i fylla for eksempel roper høyt og vekker hele nabolaget, eller hvis du som nevnt oppgir falsk personalia, så har du et problem.

Link to comment
Share on other sites

lovlydige borgere.

:?:

 

Det er ikke "lovlydig" å være overstadig beruset på offentlig sted, ei heller å oppgi falsk identitet på forespørsel fra politiet....

 

 

Etter at løsgjengerloven ble opphevet er det ikke lenger straffbart å være så drita kanon man bare vil, så lenge man ikke i tillegg "forstyrrer den offentlige ro og orden". Dette betyr at du ikke kan straffes for å drikke deg så snydens at politiet må ta vare på deg for ditt eget beste, så lenge du ellers er fredelig. Men hvis du i fylla for eksempel roper høyt og vekker hele nabolaget, eller hvis du som nevnt oppgir falsk personalia, så har du et problem.

 

Så, tl;dr, jeg sløste 430,- på søknad?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes synd på deg. Jeg mener helt seriøst at det å bli litt overstadig og ikke klare å si navnet sitt er litt dumt, men det kan skje den beste. Det jeg synes er artig er at du klarte det på første nyttårsdag hvis jeg tolker deg riktig, og at det er det du mener med torsdag. Jeg kan ikke huske at jeg har klart å drikke alkohol på første nyttårsdag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg har den ringeste peiling - kan kanskje srtr.l. og lov om politiet - være noe å søke om/etter på nettet - vedr. søt kløe/sur svie osv :?

 

Moralen må være: Drikke seg dritefull hjemme - låse døren - ikke svare/lese kammeret.no :?

 

?

Link to comment
Share on other sites

Man ser det er divergerende erfaringer ute og går her. Følgelig kan vel man slutte at dette er ett av de tilfellene der ens skjebne som våpeneier avhenger om man enten treffer på en grei politimann eller en sur snutjævel. :wink:

 

Mao. Det er såpass mye skjønn ute å går at man kan spørre seg hvor mye rettsikkerhet som er igjen.

Link to comment
Share on other sites

Man ser det er divergerende erfaringer ute og går her. Følgelig kan vel man slutte at dette er ett av de tilfellene der ens skjebne som våpeneier avhenger om man enten treffer på en grei politimann eller en sur snutjævel. :wink:

 

Mao. Det er såpass mye skjønn ute å går at man kan spørre seg hvor mye rettsikkerhet som er igjen.

 

Han var vell av det sureste slaget vil jeg tro.

 

Applaus til den første som kan gi meg et konklusivt svar på om søknad blir avslått.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=488228

Link to comment
Share on other sites

"Applaus til den første som kan gi meg et konklusivt svar på om søknad blir avslått."

 

Skulle tro at det stedelige våpenkontor er det som kan svare på det.

 

Applaus eller ikke :D:(

 

Det skader vell ikke å spørre.

 

Kan ikke akkurat ringe kontoret 2 på natta uansett.

Link to comment
Share on other sites

Og da mener du at "trådlesere" som ikke har noe med avgjørelsen å gjøre - kan gi svar?????

 

jepp, dere har ikke svikta før.

 

finns det en marginal sjangs for at søknaden blir avslått, så ja.

 

Er vell ganske åpenbart nå uansett, Norske lover er ikke favorittlovene mine etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Treffer du på meg - kan jeg garantere at du ikke blir urettferdig behandlet :shock:

 

Og jeg er så naiv å tro at det vil du bli uansett :)

 

Tja, det er nok en grunn til at jeg bor i statene. Jeg har råd til dyre nok advokater til at jeg slipper å ta slike hensyn ;)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du skal ringe stasjonen på en lørdag - men det gjør du selvsagt som du vil med :) .

 

J"eg har råd til dyre nok advokater til at jeg slipper å ta slike hensyn "

 

Flott at du er èn av de som ikke kjøres i grøften av finanskrisen :shock::)

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke for å skremme deg unødig, men får det konsekvenser for "mauseren" så kan det få konsekvenser for disse i signaturen din også......

 

Etter det jeg har hørt fra en kompis i politiet så går det nesten en automatikk i å sjekke hvorvidt en har registrerte våpen på seg dersom en ender opp i fyllearresten. Han er sterkt uenig i at det skal være sånt, men sier at de er flere ganger blitt sendt ut for å hente våpnene til folk som kun har vært så "dum" å fått i seg litt for mye godsaker (og som har plettfri vandel fra før) :evil:. Så pass på hva en gjør i fylla, det kan fort få utrolig kjedelige konsekvenser for oss som har jakt og skyting som fantastiske hobbier :oops:!

Link to comment
Share on other sites

1.Det avhenger av om du får en jurist hos snuten som er oppegående eller en nyutdannet som vil skape seg et navn.Får du en gammel ringrev og ringer han og forklarer situasjonen er det mulig du kan møte forståelse.Skader heller ikke å ringe våpenkontoret eller møte opp og erkjenne ditt brøde.

 

Ikke bruk advokat så tidlig i prossessen det eskalerer bare situasjonen og gjør at de "bare må" ta deg for alt de kan.

 

Avvent å se,eller kom i forkant av situasjonen.Noen politijurister er til å snakke til enten du tror det eller ikke.

Lykke til, dette er uansett ikke verdens undergang men en lærepenge i verste fall. :wink:

 

Blir du innkallt i avhør legg kortene på bordet og si som sannheten-kanskje de lar nåde gå for rett-eller ikke??

Link to comment
Share on other sites

1.Det avhenger av om du får en jurist hos snuten som er oppegående eller en nyutdannet som vil skape seg et navn.Får du en gammel ringrev og ringer han og forklarer situasjonen er det mulig du kan møte forståelse.Skader heller ikke å ringe våpenkontoret eller møte opp og erkjenne ditt brøde.

 

Ikke bruk advokat så tidlig i prossessen det eskalerer bare situasjonen og gjør at de "bare må" ta deg for alt de kan.

 

Avvent å se,eller kom i forkant av situasjonen.Noen politijurister er til å snakke til enten du tror det eller ikke.

Lykke til, dette er uansett ikke verdens undergang men en lærepenge i verste fall. :wink:

 

Blir du innkallt i avhør legg kortene på bordet og si som sannheten-kanskje de lar nåde gå for rett-eller ikke??

 

Takk for tipset, men er det ikke våpenkontoret som bestemmer fullt og helt? Et forelegg og prikk på bladet får jeg jo uansett.

Link to comment
Share on other sites

Selg våpnene til en bekjent og lån dem tilbake med utlånsbevis til det har gått 2 år.Så kan du jo få dem tilbake når det har gått 2 år,da blir slikt slettet :lol:

 

Akkurat det er et veldig dårlig råd, hvis han skulle være så uheldig å miste retten til å ha våpen . Da ville det nemlig blitt ulovlig å låne ham våpen også, så ved kontroll kan han risikere at både han selv og den snille kompisen blir straffet (og antakelig fratatt våpnene for et mye lengre tidsrom).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan du som utlåner vite at "Per" sine våpen er hentet av en ung konstabel?Vet at en del råtne egg i etaten mer en gjerne lekker info om andres rulleblad, men så enkelt skal det ikke være.Jeg kan ikke ringe politiet og få opplysninger med bakgrunn at "Per Olsen" skal låne ei hagle av meg?!(ser da bort fra mitt forslag)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel utlåners plikt å forsikre seg om vedkommende faktisk har rett til å eie og ergo låne våpen. Dvs at den som låner må bevise (f.eks med våpenkort / jegeravgift) at han er pålitelig til slikt. Forøvrig tror jeg faktisk at våpenregistrert er offentlige opplysninger, og ikke handler omå få se et rulleblad. Om du ringer våpenkontoret ditt og lurer på om N.N kan låne ei børse av deg, så kan det godt hende at de har lov til å si, Ja det er greit, eller Nei det er ikke greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...