Jump to content

Hvilken .308w bråker mest?


Ølvomma39

Recommended Posts

nhd skrev (5 minutter siden):

Grovt sett er vel lydstyrken avhengig av to faktorer, løpslengde og mengden krutt. 
Har aldri tenkt på at det er lydvariasjoner mellom ammotyper i samme kaliber i samme pipe. 

Hmm, såg i tilleg ein video der dei skaut med .308 w federal 150g soft pint og den lagde så mykje meir lyd forstod eg.

 

For eksempel 20" løp

Link to comment
Share on other sites

20 tommer er ikke spesielt kort pipe, ihvertfall ikke i Norge.

 

Men jeg har vært borti at noe fabrikkladd ammunisjon smeller mer enn forventet. Min gamle far hadde noe fabrikkammo i forniklede hylser, jeg husker dem som Federal Trophy Bonded, for en femten års tid siden som smalt noe innihelvete. Husker godt saken, for han klaget allerede etter første jaktskudd (uten hørselvern, selvfølgelig, man er da old school) men fortsatte å skyte med dem fordi de var de eneste han hadde med seg i fjellet og ganske riktig fikk han tinnitus på venstre øre etter et par skudd til.

 

Link to comment
Share on other sites

Et rifleskudd produserer et lydtrykk ved skytters øre som er langt over faregrensen for hørselsskade uansett patron eller løpslengde. Det er mulig å høre forskjell på en patron som gir et lavt munningstrykk vs en som gir et høyt, men man snakker uansett om støy i området 150 dB + ved skytter, så det gjør ingen forskjell praktisk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det kan være stor forskjell på ulike patroner. Smellet har to mulige kilder. Primær munningflamme og sekundær munningflamme. Sekundær munningflamme får du om kruttgassene inneholder brennbare komponenter som antennes utenfor munningen. Da smeller det jævlig.

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (4 minutter siden):

Er de som smeller mer krutt i da? Så en video der en var skutt med 50.cal, der dem var for kraftige så patrona eksploderte i løpet, er det stor sjangse for dette med .308?

 

Den videoen er et resultat av amerikanske cowboytilstander med smådumme folk som kjøper "kreativt" ladd ammo solgt som ekte vare og har ingenting å si for omtrent 99,999999999999999996782% av skyttere.

 

Remington Accelerator smeller for øvrig noe helt inn i svarte helvete utav 70 cm-pipa på M67. Type "var det artilleri?"

 

 

Ølvomma39 skrev (1 minutt siden):

Selger dei dette i norge?

 

 

Nei, ikke på mange år. Barnaul/Wolf/Tulammo er stoppet pga sanksjonene mot Russland

 

Ole

  • Thanks 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Husk også at det er flere faktorer som påvirker hvordan skuddsmellet  oppfattes både av skytter og omgivelser. De fysiske omgivelser har stor betydning. Det samme om skuddet kommer overraskende eller en er forberedt. Jeg lurer også litt på om det fremdeles er noen som driver og skyter uten hørselvern når denne type "problemstillinger" dukker opp. Begynte selv å skyte "back in the days" da bruk av hørselvern ennå ikke var kommet riktig "på moten" (jada tinnitusen er påtagelig), men i dag bør vel alle vite bedre. Kan fø erindre at smellet fra magnaportet .44 Mag kjentes i kategorien uslåelig.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 minutter siden):

Husk også at det er flere faktorer som påvirker hvordan skuddsmellet  oppfattes både av skytter og omgivelser. De fysiske omgivelser har stor betydning. Det samme om skuddet kommer overraskende eller en er forberedt. Jeg lurer også litt på om det fremdeles er noen som driver og skyter uten hørselvern når denne type "problemstillinger" dukker opp. Begynte selv å skyte "back in the days" da bruk av hørselvern ennå ikke var kommet riktig "på moten" (jada tinnitusen er påtagelig), men i dag bør vel alle vite bedre. Kan fø erindre at smellet fra magnaportet .44 Mag kjentes i kategorien uslåelig.

 

På skytebana er man nødt å ha på hørselsvern ellers er man døv før man har tatt første skuddet ahah, skyter uten med jaktrifla med lyddemper, arvet en hagle med kaliber 20, skjøt 2 prøveskudd uten hørselvern, dotter i ørene og ringing minst 2 uker etterpå

Link to comment
Share on other sites

Skyter .308 mest med demper. Så en dag det var bare meg og et par gubber lenger ned på standplass, som drev og fikla med ett eller anna, roper jeg "hørselvern på" nedover til dem....og får til svar at "trengs ikke, du har jo demper på børsa" 

Ok, til pass for dere, tenkte nå jeg og brenner av første skuddet...kikker sidelengs nedover mot gubbene som nå står og tar på seg hørselvern. 
Kulesmellet er en gnaske så skarp og vond lyd det også. Særlig når du befinner deg 90 grader til venstre for han som skyter. :-D
 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, bardp said:

Har sikkert skutt 30-40.000 7,62x51 Nato i Sauer 200 STR med 74 cm pipe. Og det smalt da ikke noe mer ne noe annet. At den ikke var på langt nær så presis som 6,5x55 er nå en annen sak men den var gratis.


Går bare ikke i børsa mi desverre. Må bruke tildels grov vold på sluttsykket etter hvert skudd, med totalt fravær av presosjon. Traff såvidt skiva på 200 metern. med tofot.  Måtte ta meg en selvtillitsrunde med selsvlada ammo etterpå og kosntatere at det var hverken skytter eller børse. 
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Litt over 50gr. Da klarer du ikke å sette i kula lenger ;)

 

K

Det er vel ganske tett på godladninga di med N550 det 😝

 

12 hours ago, Tjukkas said:

Går bare ikke i børsa mi desverre.

Skarpskytterammunisjonen til 417 (nm258?) har gått bra i et par av mine👌

Edited by FreeSkier
Kom på koden
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 timer siden):

Det er i det øyeblikket at en angrer på at en ikke kjøpte 30-06 i stede.

Det har jeg aldri tenkt på. 308 er ofte noe en skyter fordi det er 308 - trenger en noe som er er mer egnet til det en skal, så velger en det. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...