Jump to content

Venstrehendt. Må jeg ha links?


macrorain

Recommended Posts

Sikkert nybegynnerspørsmål, men: Skal snart kjøpe min første rifle, men er venstrehendt. Det begrenser jo utvalget ekstremt, spesielt på bruktmarkedet. Så, må jeg ha en linksrifle for at det skal fungere, og / eller er det mulig å "gjøre" om en rifle til links i etterkant ved å bytte eller modifisere noe?  


Tips og råd mottas med takk. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du aldri har skutt eller skutt veldig lite fra før og ser like godt med begge øynene, tror jeg det kan gå bra å øve seg opp til å skyte godt med en vanlig høyrehendt rifle. Men om venstreøyet er dominant, vil jeg sterkt anbefale at du kjøper et links våpen.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er jo noen som er "rangsnudd", ja. At man bruker venstre hånd (og fot, for fotballspillere) best, skal være fordi høyre side av hjernen (som styrer venstre side av kroppen) er best utviklet.

 

Det gir også virkning på andre felt. Rom-sansen sitter i høyre side av hjernen. Jeg  så en gang en oversikt over folk i bygningsbransjen i USA. Vanlige sekkere var ca. 10 % venstrehendt, som befolkningen for øvrig. Men etterhvert som man gikk oppover i arbeidsoppgaver som krevde "rom-messig " planlegging, teknikere-arkitekter etc., økte andelen venstre-hendte, helt opp til "US board of architecture", der 7 av 8 medlemmer var venstrehendte!

 

For skyttere er det avgjørende hvilket øye som "styrer synet", "mester-øyet". For de som har normalt syn på begge øynene, vil det vanligvis være som kroppen for øvrig. Men har det ene øyet svakere syn, vil det andre "overta kommandoen". Men man kan likevel fortsette å være "høyrehendt". Når vi i DFS får unge aspiranter, foretar vi "peke-testen", for å finne hvilket øye som dominerer. Hvis vi ikke gjør det, kan noen av aspirantene prøve å "krabbe over kolben", for å se med venstreøyet.

 

Hvis det var hagle du skulle ha, ville jeg sagt du må bruke links. Det samme vil jeg si om åpne sikter, og kanskje også diopter. Kikkertsikte (ikke rødpunkt, eller "1 x forstørrelse"), derimot, er ikke så bastant. Jeg er 100 % "høyre-vendt" (ikke politisk), og har nedsatt syn på venstre øye. Jeg har imidlertid ingen problemer med å skyte links med kikkertsikte, hvis forstørrelsen er 2 ganger eller mer. Da vil jo målet framtre større og klarere for det "ikke-dominerende " øyet enn for det dominerende.

 

En av mins sønner, @Wayshot her inne, har dominerende venstre-øye, men skyter "rett-veien". Han bruker, som de fleste DFS-skyttere, lapp foran øyet, for hans vekommende altås det dominerende øyet. Og skjøt 350, og fikk medalje på Landssskytterstevnet. Han må imidlertid "tenke seg om", når han skal skyte fluktskudd med hagle.

 

For 50 år siden var det bare 1 stk. links jaktgevær på markedet, Remington 700 BDL i 30-06. I dag er utvalget stort, og en del våpen kan til og med endres, ved å skifte sluttstykket eller andre remedier.

 

bardp skrev (På 17.3.2022 den 9.47):

Å gjøre om en rifle til lings er vel for de fleste rifler nærmest umulig.

 

Det var jo det DFS-skytterne måtte gjøre før 1990. Det står en Krag-J med "hjelpehevarm" i våpenskapet mitt. Og blant veteranene i DFS er det jo mange (blant annet den beste V-65-skytteren i Trøndelag  NB: Edit: Han er den beste V65 i hele landet, etter "100 på topp", 15-m)) som har måttet skifte til å sikte med venstre øye, med "utlagt sikte". Det kan gjøres motsatt vei også, sier en av produsentene av utstyret.

 

Er du ikke allerede "innbarket" høyre-skytter, bør du absolutt velge å skyte links.

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å kjøpe ett ekstra sluttstykke til en blaser r8, sånn om man ikke vil tenke på problemet...  Man får mange forskjellige bra rifler i links om man har budsjett på 15000. Man får noen forskjellige bra i links om man har budsjett på 10000. Man kan finne bra links rifle på finn til 5000. Har man budsjett på 2000 må man nok akseptere å skyte links med rechtsrifle. 

 

Det å begynne å lære seg å skyte høyrehendt er bare tull om du er venstrehendt, uansett om du har links eller rechts rifle. Eksempelvis 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jegermeistern said:

Det står en Krag-J med "hjelpehevarm"

 

Korleis fungerar den på eit gevær med kikkert?

Ja det finnast gevær, som Blaser, og den Berettaen nokon linkar til der det berre er å bytte sluttstykket, men veit ikkje om nokon av dei som kan kallast 'budsjett-klasse', dersom det er det TS er ute etter.

 

Det beste alternativet trur eg er å finne nokon som har klubbvåpen i både rechts og links og sjå kva som fungerar.

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg links rifle. Du får de nede i 2-3 tusen brukt på finn.

Mange høyrehendte har ingen problemer med å prøve å tvinge retches på oss venstre hendte.  De kan faktisk bare sette seg ned og være stille til de selv har lagt om til links så de vet hvordan det faktisk er.

 

Jeg begynte med retches rifler på dfs treninger som barn. Når jeg fikk kjøpt meg egen links rifle selv så er det en ting som ble helt sikkert, det er at jeg skal aldri ha noe retches våpen igjen.

 

Når det kommer til utvalg så har du

Ruger

Remington

Tikka

Savage

Cz

Sauer 202

Heym

Browning

Winchester

+++

Ellers kan det nevnes at halv auto og bøyle/pumpe rifler er ambi uansett, så der trenger du ikke links utgave. (Utenom vedstyggeligheter som bulpup).

 

Når du søker på finn så søk på "links rifle"

Og søk på "lings rifle" er en del som blander disse

Edited by madlychip
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg er venstrehendt og skyter links. Mine første 3 -4 rifler (ja jeg liker å prøve nye ting) var alle vanlig høyrerifler. Dette fordi jeg ikke ville handle på finn av grunner jeg ikke husker nå, og for at min lokale våpenpusher i praksis ikke forholdt seg til linksvåpen. Jeg skjøt ikke noe dårligere med høyrerifler egentlig, og jeg deltok på både PRS stevner og feltstevner i jegerklassen. Det var nok sistnevnte som fikk meg til å ta til vett og gå til linksvåpen. Å lade på feil side når man skyter med reim er ikke akkurat en sexy operasjon. Jeg holdt en stund på en 9,3x62 rifle jeg ikke fant i links og oppskyting og oppfølgingsskudd med reim, eller på lang arm ser rett og slett komisk ut, men jeg fikk da drept elg. 2-fot skyting derimot gikk greit-ish.

Uansett, idag har jeg bare linksrifler og trives med det. problemet er kun at min jakt og skyteinteresserte sønn på 11 er høyrehendt, skal tro om det er for sent å omskollere han🤣

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, macrorain said:

. Men venstre er mitt dominante øye såvidt jeg skjønner, så det er vel i teorien det jeg bør sikte med hvertfall....

Ikke noe å spekulere på, kjøp Links først som sist. Selv er jeg høyrehendt, men skyter links pga synet på høyre øye...

Løp og kjøp, bedre førstegangsbørse finner du neppe til den prisen: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240077929

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som er venstrehendt og som alltid har skutt med høyre. Iflg han så har det alltid vært sånn og han syntes det føles feil å skyte links. Selv har jeg vokst opp med en far som skyter links og brukte frem til jeg ble 12 kun hans våpen. Føltes alltid feil å skyte links så jeg skjøt rechts og tok ladegrep på motsatt side.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er jo hvor mye penger du vil legge i din første børse. Kjøp for all del ikke en billig ny Savage, kjøp heller en brukt kvalitetsbørse. Jeg har vel hatt en 10-15 forskjellige links jaktrifler opp igjennom årene- og har prøvd mye annet også. Skal du kjøpe brukt- får du

desidert mest for pengene ved kjøp av Heym eller Mannlincher. Dette er våpen fra øverste hylle- som ofte er priset i klassen for våpen i middels/lav kvalitet. Faren ved bruktkjøp er jo at den tidligere eieren har lagret børsa med demperen på.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye lettere å gi deg kjøpsråd når vi vet hvor mye penger du har tenkt å bruke (rifle, demper og optikk). Jeg er enig med @asterixat du får mye for pengene ved å orientere deg på bruktmarkedet, uten at jeg ville bundet meg for mye opp til de nevnte merkene. Det er også andre merker som listet i posting ovenfor.

 

Du skriver at dette er din første rifle, og da er kanskje det viktigste å komme i gang, selv om valget du gjør denne gangen ikke er helt optimalt. Det vil alltid være er bruktmarked for våpen, kanskje særlig i linksutgave, hvor utvalget er begrenset. Hvis du ikke likte den det er linket til, ha litt is i magen i månedene framover.

 

Hva angår kaliber ville jeg nok gått for .30-kaliberet om hovedformålet er storviltjakt med elg som et vesentlig innslag. .308 Win blir aldri feil, men hver oppmerksom på at du ofte kan gjøre gode kjøp på våpen kamret for .30-06. Populariteten for denne patronen har riktignok avtatt, men den har vært på banen i snart 120 år og vil neppe forsvinne de nærmeste generasjonene. 

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært og skutt med både hagle og rifle, og med hjelp av instruktører kommet frem til at jeg er venstrehendt men høyre er det dominante øyet, så de anbefalte i utgangspunktet å ikke kjøpe links. Jeg traff greit med rifle uten å skyte links, og traff både med vanlig og links med hagle. Så da blir det kanskje vanlig likevel da.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...