Jump to content

8x57; skyte .318 (i) i .323 (is) børse?


Pryl

Recommended Posts

Har noen Norma  8x57 infanterie-patroner (helmantel og noen som likner Alaska med stålmantel)  liggende - kan jeg brenne disse av i en g33/40 for å "tømme hylsene"? Antar presisjonen blir so-som-so og heftig hastighetstap da det blir litt klaring mot bunnen av bommene, men kan jeg støte på større problemer enn spredning på skiva? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Berdan går fint å lade om hvis man har ett av de gamle "flaskeåpner" type uttaker verktøyene, disse får man stort sett gratis ved å spørre en gammel DFS- skytter som var aktiv for 40 år siden men har gitt seg for lenge siden. Tennhetter kan som regel skaffes på samme måten om man har noen kontakter. Problemet er hvis man har en blanding av Berdan og Boxer hylser, da blir det mye sortering for ikke å ødelegge utstøterpinnen i dia. 

 

Jeg lader av og til noen Berdan hylser, i et utrangert kaliber hvor nye boxerhylser er nær ikke-eksisterende. Litt plunder er det jo, men det går.

Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (40 minutter siden):

Eg har og eit slikt verkty, men er det virkeleg så vanskeleg å få fatt i hylser i 8x57is?

Ikke i det hele tatt - men med kompetansen som fins her på kammeret så tenkte jeg det kunne være interessant å spørre. Berdanhetter tenker jeg nok utgår for mitt vedkommende - hvertfall så lenge det fins tilgjengelige hylser med boxerhetter.

 

...og for ordens skyld; aner ikke hvorvidt dette er boxer eller berdanhetter, har ikke skutt eller åpnet noen av disse patronene. 

Link to comment
Share on other sites

Pryl skrev (3 timer siden):

Berdanhetter tenker jeg nok utgår for mitt vedkommende  - 

 

Det er vel også mulig at disse patronene har korrosive hetter (produsert før ca 1960).

 

HVSJT skrev (På 17.3.2022 den 0.17):

Og hva skulle være hensikten med dette?

 

Å skaffe seg (sannsynligvis gamle) tomhylser høres ut som en temmelig dårlig unnskyldning.

 

Man kan selvfølgelig framsette en hypotese om hastighets- og presisjonstap ved å skyte underdimensjonerte projektiler (dette er sannsynligvis undersøkt for 150 år siden, hva tror du, @Per-S?), og så gjøre et forsøk. Men da ikke med gammel ammunisjon. Man kunne jo gjort det, ved å skyte .25- kuler (.257) i 6,5-pipe (.264). Men så desperate fritidsproblemer har hvertfall ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern Når jeg stiller spørsmål så er det fordi jeg ikke vet. Om dette skyldes utilstrekkelig erfaring, svake googleferdigheter eller generelt svekkede sjelsevner,  så evner jeg godt å ta til etterretning informasjon fra forumets meget kunnskapsrike og oppegående medlemmer. Som i ovenstående innlegg har jeg selvfølgelig valgt å følge de råd jeg har fått, og vil dermed ikke gjennomføre praktiske tester for å verifisere hvorvidt rådene jeg har fått stemmer.

Jeg velger å lese inn en del indignasjon mellom linjene i ditt innlegg, og dette syns jeg er synd. Jeg har fulgt kammeret nå i mange år, og har endelig kommet meg til å begynne å fikle litt med hjemmelading. Det er derfor overhengende fare for at det vil komme en god del merkelige og kanskje irriterende spørsmål fra meg her på forumet. Jeg har det for vane å innhente informasjon før jeg går i gang med aktiviteter som krever kunnskap for trygg gjennomføring. Det har vist seg at Kammeret og dets svært mange dyktige entusiaster er min beste kilde til gode fagdata når slike ikke kan finnes i andre, anerkjente tidsskrifter e.l.

 

Så jeg tenker at dersom du har innspill til mine merkelige spørsmål (som gjerne følges av svært ukvalifiserte  hypoteser), så takker jeg for disse - men vær grei å ikke kall det "dårlige unnskyldninger" eller "desperate fritidsproblemer". Det lærer jeg svært lite av. 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg er da ikke indignert? Jeg stiller bare, i likhet med @HVSJT og en del andre, spørsmål med hvorfor man skal skyte patroner som ikke passer i våpenet.

 

Hvis det har gjort at du føler deg kvalifisert for en annen av forumets utmerkede tråder, er det altså ikke på noen måte hensikten:

 

https://www.kammeret.no/topic/70684-tråden-for-de-som-har-blitt-krenket/

 

Ammoen din er kanskje noen år gammel. Det pleier ikke være noe problem, men, som nevnt, pass "korrosjonshette"-alderen.

 

Ikke all ammo tåler lagring like godt, ser det ut til:

 

https://www.kammeret.no/topic/95382-rano-super-65x55-fra-80-tallet/?do=findComment&comment=1380454

 

Når det gjelder eventuelt eksperiment med underdimensjonerte kuler, er det altså MINE fritidsproblemer som ikke er akutte nok til å prøve på det. Det ville også bydd på en del problemer, for eksempel å få kjøpt kuler på lovlig vis, da jeg ikke har våpenkort i kaliber .25.

 

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og 50 ferdigladde til 550.- og da får en tomhylsa med på kjøpet. https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=-6085&prodid=18041

 

Men det må jo være lov å spørre, TS er ikke den første. Det er nok utrolig mange som har prøvd .308 prosjektil i en .310 opp igjennom årene- uten at børse eller skytter har tatt skade av det🙂 Det kan være verre andre veien- også i 8mm.

 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Føler meg på ingen måte krenket, men mener bare sterkt at stor takhøyde er noe forumet er tjent med - og at språkvalg i ordskiftet sterkt påvirker dette.

 

Jeg tar deg på ordet og dementerer mitt innlegg.

 

Og ja, @Chiefen.v-2, nye hylser kan saktens erverves uten at dette tar lørdagsgodteriene fra barna mine. Jeg har en hel del kurant og riktig kalibrert vare i så måte liggende. Nogen ganger blir dog nysgjerrigheten større enn vettet - og vaklende forumposter blir da resultatet. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe erfaring med 8x57 I, men jeg kan dele en erfaring med å skyte litt underdimensjonerte kuler:

En gang gjorde jeg et forsøk med å lade en Sellier & Bellot diameter .308" 180 grain i en 7,62x54R

Våpenet er en Mosin-Nagant m/44, løpslengde 51 cm. Løpsdiameter .311,5"

 

180 grain .308" Sellier & Bellot FMJBT, Krutt N-140 = 45 grain v/0 = 683 m/s.

180 grain .311"  Sellier & Bellot FMJBT, Krutt N-140 = 47 grain v/0 = 768 m/s.

180 grain .311" Sierra Pro-Hunter SP, Krutt N-140 = 44,5 grain v/0 = 750 m/s.

 

Det er en viss differanse mellom løpsdiameter .311,5" og .308" kule. Forskjellen er større mellom .318" og .323"

 

DSC05418.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...