Jump to content
Ruger #1

Tråden for de som har blitt KRENKET

Recommended Posts

På tide å starte en tråd for de krenkede.

Ordet er populært for tiden, særlig i pressen. Vanlige folk opplever daglig å bli tilsidesatt, forulempet, avvist, eller på annet vis bli urettferdig behandlet.

Det som før på nynorsk het " shit happens", har nå fått en generasjon med stort behov for terapi for de traumer disse krenkelsene har medført.

Når ble du krenket sist ? Snakk ut... Sammen skal vi komme gjennom dette :wink:

Jeg følte meg ganske krenket når jeg så at jeg måtte dele tråd med Erlend Meyer, men så oppdaget jeg at du hadde to tråder, så nå er jeg ikke krenket lengre. :twisted:

Jeg føler meg krenket over din påstand om at mitt innlegg kan oppfattes krenkende. Jeg må vel gjøre som Carl I. Hagen; vurdere både spilling av offerkort og eventuelle rettslige steg. :P

Sent fra min Nexus 6 via Tapatalk

Å hevde seg krenket vil bli vanligere dag for dag framover det...

Det er dypt krenkende at den som føler seg krenket blir henvist til off-topic-makan!

Øl hører altså ikke hjemme på plast; Øl skal oppbevares i flasker av glass, bokser av aluminium, eller fat av metall eller tre.

Jeg er for min del krenket over at den klassiske murer'n, på 0,7 liters glassflaske, ble erstattet av plastflaske på 1,25 liter, med katastrofale følger for konsumnivå såvel som kvalitet på ølet.

Jeg blir krenket hver gang jeg blir servert Ringnes. Være seg flaske, boks, plast whatever...

Dengang de besudlet Tou Bryggeri har jeg svoret vendetta..

Leve Lervig...

Kom igjen, ruger, jeg blei krenka hver gang jeg blei servert de greiene tou kalte øl de månedene jeg levde i diaspora i stavanger. La oss møtes på midten over en Frydenlund. :)

Ah, Tou; ølet som kun ble godt når man hadde drukket nok til at smaksløkene gav opp og ba om en sterk babb... Tou var en krenkelse mot alt godt øl som kunne vært laget av humlen, maltet, vannet, og gjæren. Mine smaksløker ble, dessverre, krenket opptil flere ganger mens jeg var rekrutt på Madla, for ikke å glemme når jeg var forlagt på Sola (og ja; det føltes som om man var blitt forlagt...)

@eirikraude @razumny

Betyr utrykket " svømmer med fiskene" noe for dere ?

Eller må vi til med et hestehode i sengen ?

Sjelden har jeg blitt så krenket !! Vil bli tatt opp

med min Don..

Både Ringnes, og Frydenlund var noe man pisset etter

å ha inntatt uhorvelige mengder LOKALTPRODUSERT TOU.

@Chiefen

Vedkommende som kom på ideen medl Lucky Jack

på boks, kan vente seg "besøk" :wink:

Krenkende med uttalelsene om at Lucky Jack på boks er krenkende. Strålende ide, ferskere og bedre øl lengre enn glassflasker, også atskillig mer praktisk å frakte til fjells. Kan tilføye at Hoppy Joe også er å få i boks nå :)

Uansett hvor patriotisk man måtte være så var Tou-ølet aldri godt, ingen liker/likte egentlig det skvipet. I Lervig har vi et bryggeri å være stolte av som tåler sammenligning med det meste nasjonalt og mye internasjonalt også. Beste som har skjedd for øl i dette fylket var når Mike Murphy gikk inn dørene i Hillevåg og rista i grunnvollene til pilsnerzombiene.

Her må jeg nok presisere; det er ikke boksen som er problemet; det er smaken! Innholdet er ikke i nærheten av å smake "Lucky Jack", det smaker ca sånn jeg tror First Price APA kunne smakt. Og DET er krenkende; dypt krenkende!

Jeg føler meg krenket fordi det ikke virker som noen har skjønt at det er Mack-øl som er best.

Jeg føler meg krenket av det utsagnet :winke1:

Her må jeg nok presisere; det er ikke boksen som er problemet; det er smaken! Innholdet er ikke i nærheten av å smake "Lucky Jack", det smaker ca sånn jeg tror First Price APA kunne smakt. Og DET er krenkende; dypt krenkende!

First Price pale ale`n finnes, den heter Frydenlund Pale Ale og er alt annet enn god.

Rare greier, siste boksen jeg drakk smakte utmerket. Synes den har blitt hakket hvassere og mer aromatisk etter at de slutta å filtrere den.

Som du sikkert vet så er alle flasker/bokser med Lucky Jack med best før-dato oktober 2015 eller seinere ufiltrert, slik den var ment å være fra begynnelsen av, men først nå er det store publikum her på bjerget utdannet nok til å vite at det ikke trenger være noe galt med ølen selv om den ikke er glassklar.

Ta kontakt med bryggeriet og hør om det har skjedd noe krenkende med den batchen du har! :winke1:

Den smaker ikke slik den gjorde da den kom på markedet-ferdig jobb.

Nok et produkt som er gått fra skikkelig håndverk til masseprodusert søl:-(

Rett og slett krenkende.

Krenkelsen går vel i hvor mye Vestkyst varierer fra batch til batch. Noen ganger er det norges beste IPA, andre ganger er det litt mer blandet drops.

Ellers har jeg vært gjennom 100+ IPA-varianter, 90 av dem ranket på Untappd, og finner at de norske jevnt over gruser de fleste europeiske konkurrentene. Amerikanerne ser ut til å ha skjønt hva den engelske IPA'en manglet når de kastet regelboken og lagde vestkyst-stilen.

Blir generelt krenket av klassisk engelsk IPA..

Alt for svak, lav IBU og underkarbonert. Like greit at amerikanerene omdefinerte den stilen og fikk overbevist f.eks Brewdog til å brygge den sterkere.

Når så alt tilsynelatende gikk riktig vei for IPA'en som ølstil, så kommer denne såkalte session IPA'en med "All Day IPA" og selger som hakka møkk. Så nå er IPA plutselig blitt svak igjen.. noe man kjøper i dagligvarebutikker. Noe som både er forvirrende og dypt krenkende.

Krenkende at ein ikkje ser forskjellen på IPA og Session IPA.

IPA: Å dæven, dette var MYKJE bedre enn pils! Men faen så det smell, og humlen ete jo ganen etter en fire-fem.

Session-IPA: Å hoi, denne er like lettdrukken som pils, men held på nok IPA-karakter til å kunne drikkast! I mengder! Wheeee!

For å seie det slik... Stone Brewing sin Ruination IPA har åtvaringa på flaska av ein grunn. Den er god, men øydelegg ganen for alle andre sanseinntrykk enn smerte for resten av kvelden.

IPA? Smatt, smatt. Nyter en kamerats første hjemmelagde øl, selvfølgelig en ipa med likelig citra-humle. Dette må gjentas.

Krenkelsen? At jeg ikke fikk med mer enn én flaske å smake på.

Jeg blir krenket av at det bare er ipa-skvip å få overalt. Hva skjedde med en skikkelig stout? Eller en bokk? Og hva med en porter?

For ikke å snakke om alle som skal putte alt mulig rart i ølet. Chili og sjokolade og gud veit hva. Vann, gjær, humle og mørk, god malt. Det trenger ikke være vanskeligere enn det.

Krenkende at folk skal tviholde på "renhetsloven"! Folk må da få putte hva de vil i ølet!

De øltypene du nevner erikraude, er ikke akkurat prakteksemplarer på renhetsloven ;)

Men litt enig angående IPA.

Litt av problemet med IPA er at det er lett å brygge i kombinasjon med at det smaker godt.

Man havner på 'humle kjøret', med ett stadig jag etter mer humle og flere humlesmaker. Man graver seg helt ned i ølstilen IPA og glemmer alt annet som også smaker godt. Noe som nok er svært krenkende for trappist munkene og andre som lager godt øl med lav IBU.

Jeg lager rundt 1000L øl i året, i sommer lovte jeg meg selv å ikke lage mer IPA resten av året. Avsluttet med ett tullebrygg der jeg slengte i idiotiske mengder humle, slik at smaksløkene skulle vri seg i vemmelse over ordet IPA. Fungerte faktisk, smakte jævlig nok til at jeg nå har fått laget andre ølsorter.

For all del, folk må få putte hva de vil sånn omtrent hvor de vil, men jeg forbeholder meg retten til å bli krenket. :P

Og det er en skuffelse å gå ut på steder som har spesialisert seg på øl og oppdage at det betyr at de har spesialisert seg på humle. Sist jeg var ute på et av hovedstadens ølsteder fant jeg en mørk øl, og den var så full av sjokolade at det var som å drikke gjæra kakao. Alt annet var mer eller mindre lyst og humla langt utafor folkeskikken. Det er krenkende. :(

Da høres det ut som om du går feil steder, erikraude, som jo i seg selv er krenkende (om enn bare for deg og dine smaksløker). Jeg har gode erfaringer med Nydalen Bryggeri og Spiseri, Håndverkeren, og Hop market.

Helt klart! Håndverkeren pleier å levere. Nydalen har jeg ikke vært på siden i sommer, og da tror jeg ikke jeg drakk, men vel verdt et nytt besøk. Jeg skal prøve å begrense sjølkrenkinga i framtida. :P

I samme kjede som Nydalen har du Amundsen (ved rådhuset), og en rekke andre, deriblant Beer Palace og Jahrmann, begge på Aker Brygge. Dryge priser, kan hende, men godt øl.

Og hva er galt med det ? Jeg humler vel bryggene mine så det passer min gane.

At en hipster fra Oslo foretrekker dau Guinness anser jeg for svært krenkende :evil: :mrgreen :mrgreen:

@Innante

At du vannærer "det ekte Tou ølet" , forteller meg

at du er oppvokst langt f..n i vold inni Ryfylket, og dermed

ikke er patriot, eller er for ung til å vite forskjellen, lokal vs Runknes

(Det vet ikke engang jeg, for jeg har ikke tatt en kjeft Tou siden blårussen

tok over). Uansett svært krenkende....

Jeg skjønner hva du mener med "humlekjøret", MorganKane. Men jeg vil langt heller drukne i humle enn å gå tilbake til det utvalget vi hadde i min ungdom, DET var krenkende dårlig.

I dag går det i Aas og Hansa IPA. Kanskje ikke noe for avanserte ganer, men det er en fin avveksling fra den vanlige pilsen jeg er vant med.

Humle meg her og humle meg der. Øl-xenofobi krenker meg.

Etter et par runder på Starkbierfestival i München driter man i humle til man blir sugen på en Imperial IPA igjen.

Tou er greit nok. Jeg pisser det der når jeg drikker øl :mrgreen:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Og hva er galt med det ? Jeg humler vel bryggene mine så det passer min gane.

At en hipster fra Oslo foretrekker dau Guinness anser jeg for svært krenkende :evil: :mrgreen :mrgreen:

@Innante

At du vannærer "det ekte Tou ølet" , forteller meg

at du er oppvokst langt f..n i vold inni Ryfylket, og dermed

ikke er patriot, eller er for ung til å vite forskjellen, lokal vs Runknes

(Det vet ikke engang jeg, for jeg har ikke tatt en kjeft Tou siden blårussen

tok over). Uansett svært krenkende....

Voldsomt patriotisk er man nok ikke nei, selv med kortere vei til bykjernen enn folk på Gausel og Hinna første snødagen :)

Den deilige ironien er jo at jeg hadde en tippoldefar og oldefar som hadde sitt daglige virke på bryggeriet før de flyttet produksjonen fra nettopp Tau til daværende Stavanger Aktiebryggeri som hadde gått dunken. Tenk deg hvor krenket DE måtte ha følt seg over min dom :lol:

@Innante

"Også deg min sønn Brutus" kommer opp som en tanke...

At du på første snødag har kortere vei te byn, sier meg Finnøy.

Men du skal f... meg gjennom de samme to tunellene som meg :wink:

Bare det er en krenkelse mot meningen med livet...

@Thor

Bare det at lokalølet Tou har nådd ned til saloonen i Texas du frekventerer,

forteller meg at foretningsapparatet etter "overtakelsen" har fungert utmerket.

Dere må gjerne pisse blod for meg :mrgreen::wink:

Føler meg krenket over oslofolk som klager over dårlig utvalg av serveringssteder for øl.

Noen ganger føler jeg meg krenket over oslofolk generelt. Og spesielt når de gir uttrykk for at det er de som subsidierer distriktene. Som om det produseres mat og olje i Oslo...