Jump to content

Fierce rifler?


seawolf

Recommended Posts

Ser at Lyngdal Jakt og Fiskesenter averterer for disse riflene, laget Utah.
Har begynt å tenke på ei lett rifle til elgjakta, jeg blir eldre, og riflene mine virker tyngre, mulig det er en naturlov som er i ferd med å slå inn.....?
Uansett, dette merket er ukjent for meg, så er det noen som har brukererfaring, innsikt?
Mulig alternativ til Kimber kanskje?
Fierce Fury 7mm Rem Mag carbon stokk | FINN.no

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, seawolf said:

Uansett, dette merket er ukjent for meg, så er det noen som har brukererfaring, innsikt?

Har ingen brukererfaring, men den rifla er en kopi av Sako 85. Fierce påstar at de har bedre toleranser. Jeg vet ikke? Er den bra er jo prisen ikke så verst sammenlignet med en tilsvarende Sako.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanere... istedenfor å gjøre Sako 85 bedre, så maskinerer de bort Sako basen på toppen og lager 4 skruehull. Gjøknisser.

 

De kunne like gjerne maskinert inn Picatinny baser på låskassen og gjort den bedre enn 85en.

Eller maskinert inn Talley baser.

 

Alt skal festes med bitte små skruer i USA... isteden for å gjøre det integrert.

Link to comment
Share on other sites

Sør-jeger skrev (23 minutter siden):

istedenfor å gjøre Sako 85 bedre, så maskinerer de bort Sako basen på toppen og lager 4 skruehull. Gjøknisser

Jeg vet ikke hvem som er gjøknisser. Den skjeve skinna er det eneste som irriterer meg på mine Sakoer. Da er det bedre med skruer om du spør meg.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvem som er gjøknisser. Den skjeve skinna er det eneste som irriterer meg på mine Sakoer. Da er det bedre med skruer om du spør meg.

 

K

 

De kunne brukt, Picatinny ala Sako S20, 19mm ala Brno, 17mm ala Tikka, 11mm ala Talley, eller lagd sine egen standard.

 

Er heller ikke fan av Sako sin måte å gjøre det på... men alt er bedre enn skruer. :)

Link to comment
Share on other sites

Var innom på Lyngdal i dag og kikket på den Fierce Fury i 7 mm Rem. mag. de har til salgs.
Fint våpen med behagelig stokk, litt "gummiert" overflate og serdeles godt grep.
Limbsaver rekylkappe.
Silkemyk sluttstykkegang og meget bra avtrekk.
Lydløs skyvesikring.
Picatinnyskinne montert.
Bolthodet er  typisk "Sako" både låseklakker og utdrager.
Alt i alt virket den gjennomtenkt, fint maskinert, og finishen var det ingenting å si noe på.
Men det er jo begrenset hvilket intrykk en får bare ved å snu og vende på ei rifle i en butikk og ta noen tørravtrekk.


Det eneste jeg umiddelbart reagerte på var det løse magasinet.
Syntes det var en smule skranglete, men virket å sitte bra når det fikk en god "smell i ræva".
Jeg har litt aversjon når det gjelder løse magasiner etter et stormfullt samliv med en Remington M 760 pumperifle i 30-06.
Elendig mating og forkiling kostet meg flere hjort de åra jeg hadde den rifla.

Om det blir handel får vurderes, den var dyr, 29.000, og det betyr samtig at et par rifler som bor hos meg nå blir overflødige (338-06, og nyinnkjøpt 375 H&H) og eventuellt blir solgt.
Som gammel gubbe er jeg i slutten på min jegerkarriere, og egentlig er det bare tull å begynne å selge og kjøpe nytt igjen.
Men som uhelbredelig "våpehore" kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at fornuften ofte taper når det gjelder våpenhandel hos meg.
Er i tenkeboks...

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (11 minutter siden):

Syntes det var en smule skranglete, men virket å sitte bra når det fikk en god "smell i ræva".

Så de har ikke kopiert Sako her?

 

seawolf skrev (11 minutter siden):

Jeg har litt aversjon når det gjelder løse magasiner

Jeg har ikke hatt annet på aldri så lenge. Jeg begriper ikke problemet

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I løpet av det siste 2 årene siden jeg begynte med våpen igjen, har jeg måttet kjøre hjem etter magasinet til salongrifla 3 ganger..,
Kunne likevel tenke meg løst magasin til .308 rifla, til banebruk. Man kan jo altids bare bytte tilbake til internt mag når jaktsesongen starter....

 

Link to comment
Share on other sites

kjella skrev (39 minutter siden):

Jeg begriper problemet, jeg har aldri hatt løse magasiner på mine jaktvåpen. Mener de ikke hører hjemme på jaktvåpen. 

Alle våpen bør ha løst magasin, det øker sikkerheten en hel del i mange tilfeller. Det er et lite helvete å være ansvarlig på en skytebane når folk ikke kan ta magasinene ut av riflene, og de som har løst magasin prøve å forklare at de ikke VIL ta dem ut.

 

Forøvrig er Sako sin løsning det beste fra begge verdener. Et dobbeltradet bittelite 5-skuddsmagasin, der magasinet er sikret dobbelt (en trykke det inn, for å kunne løse det ut med en knast) og sitter fullstendig uten å skrangle OG kan brukes toppmatet som om det ikke er løst. Du kan tape det fast om du absolutt må.
Om Fierce har kopiert Sako, uten å kopiere det...

 

 


 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):


Om Fierce har kopiert Sako, uten å kopiere det...

 


Sier det igjen:

"Amerikanere... istedenfor å gjøre Sako 85 bedre, så maskinerer de bort Sako basen på toppen og lager 4 skruehull. Gjøknisser."

 

I tillegg til å gjøre magasinet værre...

 

:)

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (7 timer siden):

Var innom på Lyngdal i dag og kikket på den Fierce Fury i 7 mm Rem. mag. de har til salgs.
Fint våpen med behagelig stokk, litt "gummiert" overflate og serdeles godt grep.
Limbsaver rekylkappe.
Silkemyk sluttstykkegang og meget bra avtrekk.
Lydløs skyvesikring.
Picatinnyskinne montert.
Bolthodet er  typisk "Sako" både låseklakker og utdrager.
Alt i alt virket den gjennomtenkt, fint maskinert, og finishen var det ingenting å si noe på.
Men det er jo begrenset hvilket intrykk en får bare ved å snu og vende på ei rifle i en butikk og ta noen tørravtrekk.


Det eneste jeg umiddelbart reagerte på var det løse magasinet.
Syntes det var en smule skranglete, men virket å sitte bra når det fikk en god "smell i ræva".
Jeg har litt aversjon når det gjelder løse magasiner etter et stormfullt samliv med en Remington M 760 pumperifle i 30-06.
Elendig mating og forkiling kostet meg flere hjort de åra jeg hadde den rifla.

Om det blir handel får vurderes, den var dyr, 29.000, og det betyr samtig at et par rifler som bor hos meg nå blir overflødige (338-06, og nyinnkjøpt 375 H&H) og eventuellt blir solgt.
Som gammel gubbe er jeg i slutten på min jegerkarriere, og egentlig er det bare tull å begynne å selge og kjøpe nytt igjen.
Men som uhelbredelig "våpehore" kjenner jeg meg selv godt nok til å vite at fornuften ofte taper når det gjelder våpenhandel hos meg.
Er i tenkeboks...

 

Kopi eller orginal til litt over 1/3 i pris? Ehh..

Den ser lite brukt ut når tom klistremerket fra 90-tallet fortsatt sitter på stokken.

Jeg har mye erfaring med 75 og endel med 85. Liker 75 best.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=240656158

 

158_597482576.jpg

 

Eller GLW.no som har denne Sako Safari AIV (den fineste) i 300WM i nystand til 22K:

 

 image.png.60f1657df70caae4066ef2c75ad493c5.png

 

Og en til :-)

 

Sako 75 De Luxe med hengslet underbeslag i 338wm til røverpris, 12K:

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242016598

 

598_1224244827.jpg 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg er kun i tenkemodus, og grunnen til interessen for Fierce-rifla var at jeg kjører forbi Lyngdal rett som det er, og den virket interessant.
Nå har jeg fått sett på den så vidt, og så får det hele modnes litt.
Jeg er jo på ingen måte uten jaktvåpen, jeg har så det rekker rikelig i min levetid, men av og til kommer lysten på noe nytt snikende :)
 


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...