Jump to content

Tilbereding av pinnekjøtt


Origo

Recommended Posts

Skal ikke, må ikke, fysjom, helligbrøde, osv...

Det er mange veier til Rom, og så lenge resultatet er bra, kan det vel være greit å ta i mot nye impulser.

Kokt pinnekjøtt? Alldeles utmerket - om man ikke har hatt tid til å vanne ut kjøttet. Da er det greit å hive det kjapt i ovnen etterpå for å dampe av vann og få litt fast fisk og bedre smak på fettet. Veldig mange serverer pinnekjøtt som er så tørt at det hopper av tallerkenen - for slik skal det være. En god kokk skjønner hvordan resultatet blir best med det stykke råvare han har.

 

Edit: Stryk av unødige uttrykk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forøvrig skal pinnekjøtt (eller "ribbe" som vestlendingene kaller det) dampes. Punktum. Ovnssteiking, pepper eller annet fancy greier er tull. Dampa pinnekjøtt, god stappe, gode poteter og godt drikke er akkurat passe mye styr. Akkurat som fenalåret skal serveres med kniv, flatbrød, smør, rømme og intet annet. Punktum. KISS.

 

Forresten skal pinnekjøttet ikke være røkt. Da forsvinner den gode lammesmaken. Det er heller ikke diskutabelt :!:

 

Vestlandet er stort Sako, og der jeg har tradisjonene mine fra heter det "pinnakjøt" og er røkt med gråor (i eldhus). Sådetså :D

Link to comment
Share on other sites

Hellstrøm er uten tvil ein god kokk, men det er forskjell på å gjere det på riktig måte og gjere det på tradisjonsvis... Eg koker aldri pinnekjøttet mitt på julaften, kan tenkes eg skal prøve å gjere det ein vakker dag, kun for å ha testa det.. Og skulle det bli ein god opplevelse, so kanskje til jula neste år..

Men eg er redd eg må nok lage pinnekjøttet mitt på ein litt annen måte, dersom eg skal gjere det på Hellstrøms vis.. :)

Link to comment
Share on other sites

Men eg er redd eg må nok lage pinnekjøttet mitt på ein litt annen måte, dersom eg skal gjere det på Hellstrøms vis.. :)

 

Akkurat! :wink:

Hellsrøm har neppe tilgangen på slikt pinnekjøtt som du har, og det er resultatet som teller, ikke sant?

Jeg har f.eks vært med på å koke kjøttet i to timer, så helle ut vannet og la det dampe i to timer, jeg har vært med på å koke det i 4 timer og så legge det ovnen for å dampe vekk verste fuktigheten og gi en bedre smak på fettet. Alt etter råvarene. Poenget er at når det kommer på tallerkenen smaker det og ser ut som tradisjonellt pinnekjøtt - det er vel hele vitsen?

Og kunsten, for en kokk?

Link to comment
Share on other sites

Alt etter råvarene. Poenget er at når det kommer på tallerkenen smaker det og ser ut som tradisjonellt pinnekjøtt - det er vel hele vitsen?
To each his own, som jeg alt har sagt. Klart, hvis man bare har tilgang på Gildes mishandlete, vedkubbe-tørre "pinnekjøtt", kan det være greit å finne omveier for å få det til å smake noenlunde riktig. Selv foretrekker jeg å legge innsatsen i å finne -- eventuelt lage -- pinnekjøtt som er modnet, ikke bare tørket, og ikke har samme konsistens som biltong eller jerky. Da egner den tradisjonsrike dampingen seg absolutt best, og man holder seg til kulturarven både mhp. råvarekvalitet og tilberedning.

 

Det er alt for lite fokus på kvaliteten på både fisk, kjøtt og grønnsaker her i landet. Pris, pris, pris og pris er pinadø de eneste egenskapene som vurderes av "folk flest". Brimi'n hadde en kommentar til dette seinest i går:

Brimi legger store deler av skylden på dagligvarekjedene og ferdigmatprodusentene, mens sosialantropolog Runar Døving mener norske matjournalister fokuserer for mye på vin.

 

– At smaken begrenser seg til å handle om vin er forferdelig trist, sier Runar Døving.

 

Han mener at den norske matkulturjournalistikken burde holde seg unna vin for en tiårsperiode, og heller ta smaken på gulrøttene, agurkene og de andre grønnsakene. Dette for å se hvilke produsenter som har gulrøtter som smaker ordentlig god gulrot.

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/1.6917971
Link to comment
Share on other sites

Helt enig hva angår kvalitet Sako. Men problemet er at dette ikke bare gjelder vin. Som gammel polansatt (for en del år tilbake) var jeg like lidenskaplig vinelsker da som nå, og må innrømme at jeg gremmet meg hver gang det kom noen og beskrev mat og råvarer de tydeligvis hadde lagt mye penger i - men vin; det var 100,- MAKS! Men for all del, vil kunden ha Liebfraumlich til hummer så skal han jo få det ... :x

Link to comment
Share on other sites

pinnekjøtt som er modnet, ikke bare tørket, og ikke har samme konsistens som biltong eller jerky. Da egner den tradisjonsrike dampingen seg absolutt best, og man holder seg til kulturarven både mhp. råvarekvalitet og tilberedning.

 

Det er alt for lite fokus på kvaliteten på både fisk, kjøtt og grønnsaker her i landet. Pris, pris, pris og pris er pinadø de eneste egenskapene som vurderes av "folk flest".

 

Dette er vi da rørende enige om.

Men si du er på besøk, og siden du er så god å lage mat, får du denoppgaven. Men du har ikke fått kjøpe råvarene. Hva gjør du?

Tipper du har vært der, ja...!

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne korleis vi tilbreda ribba (Det heiter ribbe, ikkje pinnekjøt. Pinnekjøt må vere noke austatåfjasingane fann på då dei ikkje tenkte logisk nok til å kalle svineribba for, ja nettopp svineribbe).

 

Vi kjøper eit par lammeskrottar på slaktehuset kvart år. Jo større og feitare skrottar, jo betre :wink:

Skrottane får henge ei stund, før dei vert grovpartert. Ytrefiletane heng med på ryggen, og dette vert saltkjøt. På ribbene er det derfor berre ribbene som er med.

So vert dei salta (tørrsalta i gorvsalt).

Røyking i eldhus.

 

Ribbene vert vatna godt ut før tilbreding. So vert dei dampa i nokre timar. Til slutt går dei ein kjapp tur inn i ovnen og vert skrepa littegrann.

I tillegg har vi litt ribbe (pinnekjøt) av svin som vi tilbredar på same måten. Altso salta og røykt pinnekjøt av svin. Nesten like godt :D

 

Tilbehør: Heimelaga julepølse (hjort ++ ), kokte poteter (helst kerrs pink), kålrotstappe, surkål, diverse typar øl og akevitt.

 

Dæven, no fekk eg vatn i kjeften...

Link to comment
Share on other sites

si du er på besøk [...] Men du har ikke fått kjøpe råvarene. Hva gjør du?
Jukser, så klart.Men det er på langt nær like trivelig som å lage på gamlemåten av ordentlige råvarer. Som sagt:
hvis man bare har tilgang på Gildes mishandlete' date=' vedkubbe-tørre "pinnekjøtt", kan det være greit å finne omveier for å få det til å smake noenlunde riktig[/quote']

 

Tilbehør: Heimelaga julepølse
I verste fall duger denne eller denne pølsa nokså godt også :)

 

 

Men røyking, da gett? Da smaker det jo askebeger av kjøttet, ikke lam 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Her blir denne retten kalla for pinnakjøt og som nevnt, so skal ikkje ytrefileten henge på, den blir saga vekk. Og røyking kan væra so mangt min godeste Sako, men har den smaken du nevner vært på grunn at kun røykinga, so drar eg heller produsenten i tvil, ikkje røykinga aleine. Eg røykjer mitt kjøt moderat, og den lamme/ull smaken har eg aldri blitt kvitt. :)
Link to comment
Share on other sites

Det heiter ribbe, ikkje pinnekjøt.

Som vestlending så vil eg påstå at du driv med vranglære! Men eg veit at i einkelte avsidesliggande bygder så vert pinnekjøte kalla for for pinneribbe eller ribbe. Utruleg mange artige ord og uttrykk som kjem fra disse bortgøymde bygdene :mrgreen:

 

Pinnekjøt må vere noke austatåfjasingane fann på då dei ikkje tenkte logisk nok til å kalle svineribba for, ja nettopp svineribbe).

 

Det har vel ikkje vore fint nok i dine heimtrakter å ete pinnekjøt, og da vert ofte navnet forandra slik at det høyres finare ut det ein skal ete :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lovte å legge inn bilder etter hvert som "PINNEKJØTTET" 8) mitt nærma seg matbordet.

Så nå i kveld tok jeg det ned fra tørken, (i trappehullet til 2'etg), liten smaksprøve! mmm, akkurat passe salt.

Driver ikke å vatner ut kjøtt, salter heller akkurat som jeg vil ha det.

 

Har bare 5 sider av kjøttet, og jeg bruker å ha med ytrefileten pga. størrelsen på sidene, lam av steinaldersau er jo relativt små i forhold til dala eller spel.

Ga bort ei side til en god kompis som hadde veldig lyst å smake på produksjonen min, så jeg håper vi får nok av kjøttet.

 

Vel, her har jeg delt opp kjøttet i passe biter, og som dere skjønner blir en veldig tørst av sånt arbeide...

God jul!

Edit: dette er einerøkt pinnekjøtt.

 

image0-2-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser fabelaktig ut Egil.. Tok mitt opp frå fryseren i går, har hengt det under kjellertrappa, og så tar eg å skjærer den opp i morgen ettermiddag, rett før det havner i gryta. Ahhh gledar meg stort til middagen i morgon..

 

Heilt einig med deg med det tullet å vatne ut pinnekjøttet.. Den gode røyksmaken skal beholdes, ikkje vatnes ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

Det heiter ribbe, ikkje pinnekjøt.

Som vestlending så vil eg påstå at du driv med vranglære! Men eg veit at i einkelte avsidesliggande bygder så vert pinnekjøte kalla for for pinneribbe eller ribbe. Utruleg mange artige ord og uttrykk som kjem fra disse bortgøymde bygdene :mrgreen:

Jeg får bare gjengi det jeg "lærte" i ei relativt lita bygd kalt Bergen (landets største by til ca. 1830!), og der var terminologien "ribbe", eventuelt "pinneribbe" for dampkokt sauekjøtt. Som ikke skulle være røykt (men Egil sine steinalderlam høres herlig ut!). Jeg har også tilberedt ribbe av rådyr på samme måte, slett ikke ille det heller!

 

Tilbehøret er kokte poteter og kålstappe, i stappa er det litt poteter, fløte, og kjøttkraft fra kokinga av elgkjøttrullene (godt krydra med pepper, einebær og nellik). Drikke til er heimelaget tomtebrygg. Og desserten er ekte heimelaget sitronfromasj (av revne sitronskall, sitronsaft, stivpisket eggekvite og eggedosis av eggeplommene). Da blir det jul!

Link to comment
Share on other sites

I år har jeg prøvd noe nytt med pinnekjøttet :shock::shock:

 

Det hele starta med at jeg glemte en pose med øl i bilen.... så ble det plutselig 15 minusgrader. Når jeg kom på posen var selvfølgelig de 5 boksene med Aass bayer klaktæla. Nå er jeg fryktelig glad i øl, men det er ikke så ille at jeg drikker øl som har vært frossent. Det ble satt inn i matskapet i påvente av en middag som trengte ølsaus.

 

Men så er det jo jul da..... Og da skal det spises tradisjonell julemat i flere dager, og jeg begynte rett og slett å bli bekymret for at jeg ikke fikk brukt det opp fort nok :lol: og tankene begynte å svirre rundt.

 

Så når årets julemiddag skulle forberedes tok jeg av litt kjøtt, både av røkt og urøkt. Mesteparten av kjøttet ble tilberedt på tradisjonelt vis, dampa på vanlig måte. Pinnekjøttet her i huset kommer ikke inn i ovnen etterpå. Det skal dampes og ferdig med det.

 

Resten av kjøttet la jeg i gryte nr 2. Det ble dampa like lenge som det andre, men over bayer og ikke vann. Det ga en ny dimensjon til pinnekjøttet, og vi var alle enige om at dette MÅ vi ganske enkelt gjøre mer av. Ikke minst så ble krafta utrolig god. Brukte den både i stappa og hadde den som sjysaus på bordet. Anbefales på det varmeste. Dette kommer vi garantert til å gjøre neste gang vi skal ha pinnekjøtt også, men da damper vi alt kjøttet over øl og ikke bare en liten prøvegryte. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Svinemøren er også hjemmelaget etter god gammeldags oppskrift .....

 

 

Så lett slipper du ikke unna; vi vil ha oppskrift på pølsene!

 

Og her kommer den:

SVINEMØR

 

10 Kg svinekjøtt (tynnribbe)

2,5 Kg kjøttdeig (av storfekjøtt)

Krydder pr. kg farse

1 ss salt

1 ts allehånde

1 ts pepper

1 ts ingefær

½ ts nellik

Forsalt svinekjøttet oppskjært i biter natten over med 1/3 av saltet .Svinekjøttet males 1 gang. Bland inn kjøttdeig , krydderblanding og 8 ss potetmel utrørt i 6 dl kjøttkraft

Tarmen legges i 50 grader varmt vann i ½ time og skylles i lunkent vann.

Henges i 2 døgn .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...