Jump to content

Tilbereding av pinnekjøtt


Origo

Recommended Posts

Inspirert av de gode mattrådene legger jeg ut en her.

På julaften er det hjemmelaget urøkt pinnekjøtt som står på menyen.

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Hvordan tilbereder folket pinnekjøttet sitt?

Bruker noen stekeovn f.eks, og i tilfelle ja, fremgangsmåte.

Skal lage 5-6 kg og ser for meg at gryta kan bli for liten, og at jeg må ta i bruk stekeovnen som alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Eg saltar og tørker kjøtet mitt sjøl, og saltar det på min måte. Dvs passeleg :wink:

 

Eg vatnar difor kjøtet berre 2-3 timar før eg dampar det. Kjøt som er kjøpt i butikk, anbefaler eg å vatne over natta.

 

Framgangsmåte blir då som følger:

 

Skjer opp pinnekjøtet

Legg pinnekjøtet i ein stamp med vatn, og vatn det ut

Legg bjørkepinnar eller damperist i ei stor panne. Fyll på vatn til til det dekkar pinnane, eller står oppunder rista.

Legg kjøtet lagvis oppover i panna.

Kok opp, og la kjøtet dampe til det nesten slepp beinet. 2 1/2 - 4 timar alt etter alder på dyret. Pass på at det ikkje kokar tørt.

 

Eg brukar ikkje å ha det i steikeomnen, men veit at det vert gjort.

Legg då det ferdigdampa kjøtet i ei langpanne og set det under grillen i steikeomnen til det får ei brun overflate

 

Servér kjøtet med det du likar av tilbehør.

 

Lukke til, og god jul

Link to comment
Share on other sites

Gjør det samme som Hjortejeger når det gjelder damping, men bruker å ha det i stekeovnen. Synes fettet blir mer smakfult og får en litt bedre konsistens. Det er uansett viktig å dampe det lenge nok for seigt pinnekjøtt er dårlige greier. Jeg vil påstå det er mer smak av dampet kjøtt og kokt kjøtt blir mer som vanlig sauekjøtt...

 

Har du for lite gryter så koker du bare i flere omganger og kjører alt i langpanne i stekeovene til slutt :)

Link to comment
Share on other sites

Pinnekjøtt er ingen kunst, selv mannfolk med ti tommeltotter kan lage pinnekjøtt! Slik jeg har blitt opplært til å lage det, skal du sette kjøttet til vanning i 12 timer. For de som lurer: Stapp alt pinnekjøttet under vann i 12+ timer før du begynner dampingen.

 

Mens det står til vanning har du tid til å lage kålrabistappe og annet snask. Kålrabistappen bør lages for hånd, og med noen kokte poteter oppi, ikke bare kålrabi. Det gir det en ekstra god smak!

 

Du må også ut i bushen å finne deg et stakkars bjørketre som skal sette en litt 'villere' smak på kjøttet. Finn greiner på ca. 2cm i diameter, kapp dem opp til å passe nedi en gryte. Stable dem i lengde og bredde, 4-5 høyder. Noen skreller også av barken, men jeg synes det ligger mye god smak i den - så jeg velger å beholde den på.

 

Fyll opp med vann til ca. å dekke det nest siste laget, og legg i kjøttet. Kjøttet skal dampe - ikke koke, så her kan du ha en høy gryte om du vil. Ha i pepperkuler, du kan godt bruke en pellerkuleholderting, eller bare strø dem nedi. Ha på lokk. La det dampe i 2-4 timer - til kjøttet har løsnet fra beinet. Nå er det visstnok ulik praksis på hvor lenge pinnekjøttet skal dampe, men som en tommelfingerregel er det klart når kjøttet løsner fra beinet, og det må ikke stå spesielt lenger enn det. Da blir det vanskelig å servere :-) Husk at vannet ikke skal koke tørt, spe på med vann med jevne mellomrom.

 

Etter at det er løsnet fra beinet, skrur du grillen på ovnen ca 200 grader og legger kjøttet på en panne i midten av ovnen 5 fem minutter. Hell gjerne oppi kraften fra gryten (som vil være en blanding av fett og bjørkesevje) slik at det trekker inn.

 

Pinnekjøttet er da klart for servering, og det vil ha en litt sprø overflate som gjør det ekstra godt og spennende.

 

I fjor kjøpte jeg en hel side, og brukte to store gryter. Det er dyrt å kjøpe skikkelig kjøtt, men jeg kan få anbefalt det varmt nok å kjøpe det hos slakter og få det kuttet opp etter behov. Kostet meg 279kr/kg - noe som er ganske dyrt (ca. 5kg ble det på oss), men det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Litt sent å skrive dette nå men det kan lønne seg å være tidlig ute med å handle kjøtt for å få den beste kvaliteten. Julekvelden er ikke rette tida å spare på matkvaliteten. Noe av disse tilbudsgreiene er mest fett og beinsplinter. Står det lam på pakken så er det nok lam, men det er stor kvalitetsvariasjon i dette, fra magreste blålam til overfeit.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill.

Slik jeg har forstått dere er det damping i gryte, med en avsluttende runde i komfyren som er mest vanlig.

Det jeg lurte på er om det er noen som kjører hele prosessen i stekeovnen?

Hvis jeg ikke får noen innspill fra folk som gjør dette blir det evt flere runder i gryte.

Link to comment
Share on other sites

Alt i stekeovn ser jeg ikke helt for meg. Mor gjør derimot alt i trykkoker, og jeg har aldri hatt grunn til å klage på resultatet. Hun koker kjøttet på forhånd, og setter kaldt eller fryser til det skal brukes. En ny lett runde i trykkokeren og voilá - servering. Kan være en idé for de som skal servere mange personer samtidig...

Første koking går vel på gefühlen når det gjelder tid, som det er sagt til kjøttet slipper. Moderen er nøye på jevnt resultat, og svært bevisst råvarer og tilberedning.

 

God Jul!

 

PS: fra jeg var liten kan jeg bare huske at julematen ble kalt "ribbe". Navnet pinnekjøtt har kommet til senere. Tror jeg skal holde litt på den tradisjonen. Likeså at vørterøl (ren eller blandet med sitronbrus) var det vi fikk å drikke til, og at surkål er godt å ha i tillegg til melne dampete poteter og kålrabistappen.

Link to comment
Share on other sites

Her er det også pinnekjøtt , svineribbe og svinemør med kålerabistappe , rødkål og mandelpotet som tilbehør .

Pinnekjøttet lager jeg selv fra grunnen av . Kjøper slakt av ung sau (ca 30 kg)....mener det gir mest kjøttfylde og smak .Salter ribbesidene ca . 8-9 dager og låra ca.14 dager . Henger dette til tørk på et stabbur jeg har tilgang på......dette stabburet er på ca 400 høgdemeter over havet og der blir det fint tørket . Vatner den oppkappa ribbesida 12-14 timer , damper den 2-3 timer i kjele med bjerkepinner i bunnen ,vannet såvidt over bjerkepinnane , til slutt en halv time i ovnen på 200 gr.

Svineribba gnir jeg inn med salt og pepper i 4 døgn og henger den så opp i 10 døgn for lett speking ......dette gir en fantastisk smak etter min gane :wink:

Svinemøren er også hjemmelaget etter god gammeldags oppskrift .....

God Jul !

Link to comment
Share on other sites

Griseribba (eller pinnekjøt fra gris) er bare utrolig godt. Ser at det er noen som skjemmer ut saueribba i steikeovnen (hmmfrrr), eller damper med pepper (!)....pinnekjøttet er kanskje den maten med mest tradisjon og da er det kun gamlemåten som er riktig. Besta brukte alltid matpapir på toppen - da unngår du å dampe bort vannet i gryta. Vanner ut minst 15-18 timer. Griseribba øverst, og siste 20 min så legger du i grove, hjemmelaga pølser. Litt av krafta i stappa og julekvelden er sikra :)

 

God jul alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å sende regning til alle som har hatt innlegg i denne tråden, nå har jeg siklet slik at både tastatur og dokumenter på mitt skrivebord er druknet, det er rett og slett tortur å lese om slik saftig mat midt i en tørr papirbunke.

 

Spøk til side, jeg er oppvokst på vestlandet med aner og tradisjon fra sogn. Det heter ribbe, ikke pinnekjøtt. Den skal være lett røkt og dampes forsiktig til den er mør, ikke for lenge, da blir den smakløs. Den må heller ikke vannes ut så lenge at smaken forsvinner. Ribben skal være så salt at den gir en herlig tørst som skal slukkes med godt heimabrygg og litt foredlet potet fra indre østland.

Ribben tar ikke skade av en rask tur i stekeovnen på 200 grader, den blir litt fastere, og dersom den er litt feit renner noe av dette vekk og noe blir litt brunt og smaker bedre.

God apetitt og god jul til alle elskere av god mat og godt drikke.

 

Hilsen Per

Link to comment
Share on other sites

Her i huset er det kona som er pinnekjøttspesialist og jeg som er svineribbespesialist. Vi bruker halvt om halvt med røkt og salta pinnekjøtt. Håndplukka av konas onkel som er slakter av fag. Dette vannes godt ut over natta, og legges på pinner. Vann fylles helt opp til det nesten berører kjøttet og så dampes det til kjøttet akkurat slipper bena (typisk 3 timer) Serveres med hjemmelaget stappe (kona bruker en gulrot eller to i stedet for potet, men fløte og sø fra dampingen må i) Så gjør vi som andre og slenger pinnekjøttet i oven under grillen ei fillestund til det får litt brunfarge. Mandelpoteter, godt øl og akkehikk må til.

Link to comment
Share on other sites

Spøk til side, jeg er oppvokst på vestlandet med aner og tradisjon fra sogn. Det heter ribbe, ikke pinnekjøtt. Den skal være lett røkt

Hilsen Per

 

Som indre-sogning født og med unntak for 7år i barndommen( lengesidan det no) så vil eg påstå at det heiter pinnekjøtt! Ribbe det er noko som er på grisen. Og den skal ikkje vere røykt.

 

Tradisjon tilseier utvatning over natta og damping i 2,5-3timer. Tilbehøyr er gode poteter(helst nokon som er mjølne) og kålrotstappe(bruker gullrot i den og får fram godsmaken med muskattnøtt) :D

Link to comment
Share on other sites

Som indre-sogning født og med unntak for 7år i barndommen( lengesidan det no) så vil eg påstå at det heiter pinnekjøtt!

 

Du bor for nært østlandet der inne i fjorden, det er nok derfor det må skilles mellom ribbe og pinnekjøtt.

Lengre ute i fjorden ble det bare brukt begrepet ribbe, selv om utrykket pinnekjøtt var kjent.

Jeg tror foresten begrepet kommer av at det ble dampet på pinner??

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurte på er om det er noen som kjører hele prosessen i stekeovnen?

Hvis jeg ikke får noen innspill fra folk som gjør dette blir det evt flere runder i gryte.

 

Nei, kjøttet MÅ dampes. Lenge! Og på rist eller bjørkepinner.

Og dampes, altså! Ikke kokes i vann, slik man koker poteter, f.eks...

Skal du klare slikt i en ovn må det være av typen convection-ovn som har dampeffekt i tillegg.

Steker du utvannet pinnekjøtt som ikke er dampet kan du sikkert bruke det til å tenne opp i peisen med, men neppe som mat!

Men å sprøe det litt opp etter damping, ja det er jeg fan av :D

Link to comment
Share on other sites

Eg har vokse opp med å dampe pinnekjøtet på einer, er det virkelig ingen andre av dere som bruker det :?:

Bruker i tilegg å "skjerpe" litt i steikomnen (3-5 min).

 

Kan anbefale einer på det varmeste, men bruk bare skuddene og ikkje tykke pinner.

 

Som latmannsversjon kan det brukes rist underst og einer oppå, fordi eineren synker en del sammen så kjøttet har lett for å bli kokt.

Link to comment
Share on other sites

Eg pleier å gå i kjelleren, finne ein grov bjørke kubbe ut av vedhaugen, og hogge deler av denne opp til småpinner, som eg legg i gryta. Bruker ca 0,5 liter vatn i bunne av panna. Så lar eg dette dampe i 2.5 -3 timer, så blir det servert.

 

Og det der med å vatne ut pinnekjøttet, det er ein direkte uting og heng desverre igjen frå gamledager..

Eg pleier å salte pinnekjøttet mitt i 1 1/2 til 2 døgn, alt etter størrelse, så heng det eit døgn og to til tørke, så blir det røykt og så hengt et par dager etterpå, for så å putte det rett i fryseren.

Då slepp ein å la det ligge i vatn i mange timer, for å få ut saltet igjen av det. Eg pleier å la mitt ligge i vatn i ca 1 time, kun for å få vekk overflatisk salt. I dagens situasjon, så treng ein ikkje å salte så mykje som før, for då var det ikkje frysere og pinnekjøttet måtte henge til tørk, for at det ikkje skulle bli dårlig.

Vatner du ut pinnekjøtet, så forsvinn ein del av røykesmaken. Sjølvsagt så gjeld det i stor grad røkt pinnekjøtt og ikkje urøkt.

Så for dei som lager dette sjølv, test det ut, du blir ikkje skuffa. Eg har aldri smakt så bra pinnekjøtt, som etter eg begynte å gjere det på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

Eit tips som smakar nyyydeleg til salt pinnekjøtt! Riv ein halv rødkål, eg bruker ostehøvelen. Så visper du krem som har har ørlite sukker i, blander inn seterømme og litt sitronsaft, deretter elter du det sammen med rødkålen og lar det stå kaldt eit par timer før middagen. Kan godt stå i frysen i 10-15 min før middagen skal serverast, slik att det er på nippet til å fryse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er tanken om å tilberede i stekeovn lagt døde en gang for alle. Stor gryte er blitt anskaffet, og dertil egnet bjørkekvister har blitt kappet og funnet iorden.

Gleder meg allerede!

 

Igjen, takk for alle tips.

Og ha en fortreffelig jul alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Origo, å steike pinnekjøtt, blir nesten som å lute svineribbe, så damp i vei..... :mrgreen:

Min avdøde svigermor, pleide å piffe dei i steikepanna, rett før servering, det er enkelte som liker dei litt sprø, så eg sa at det var svigermor, som var litt sprø, men det var IKKJE populært.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig enig med mauser68 i dette med tørkinga. Jeg lar også sidene mine henge bare ei kort stund etter røykinga, og deretter oppbevares det i fryseren. Tok det opp av fryseren i formiddag, og er akkurat nå ferdig med å skjære det opp i passende stykker. Her i familien synes vi det er supert med litt kortere biter, så de fleste ribbeina kuttes på midten. Jeg skjærer også hakk gjennom fettet (skinnsida). Dersom det ikke er altfor salt og tørka, er det ikke så mye utvanning som skal til.

Pleier å ha ei potet eller to i kålrabistappa, og gjerne ei gulrot også. I tillegg sky, litt melk, og en smørklatt. Til slutt smakes stappa til med grovmalt pepper (viktig!).

Akkurat nå gikk også desserten i ovnen. Vi bruker karamellpudding på julaften, så sparer vi riskremen til 1. dag.

Link to comment
Share on other sites

En av mine største utfordringer er å finne ut når man skal etterfylle vann under damping av pinnekjøtt. Selfølgelig er det ikke mulig å se bunnen ei heller er det noen glassvindu på mine kjeler.

Tenkte å bla opp fysikkboka å regne ut dette, men håpet heller noen her har en god ide. Prøver også det med bakepapir som fuktsperre for første gang ettersom det ble nevn i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Når du stabler opp kjøttet i kjelen, lager du ei inspeksjonsluke langs kanten på den ene sida. Da kan du kikke i bunn når du måtte ønske. Hvis du ikke har nok plass til å lage kikkehull, er det jo bare å fylle en skvett med jevne mellomrom. Som regel holder det å etterfylle et par ganger. Tørrkoking oppdages dessuten fort hvis du er i nærheten, og da berger du det.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Her er det jeg leita etter gitt, fått med meg mange fine tips underveis her.

Har tenkt å prøve dette på egenhånd, var de siste 10 årene jeg fikk smaken på pinnekjøtt!

Men har aldri laget til dette selv! Men skal nok prøve det før jul!

 

Takk for en fin tråd. :)

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er interesse for det :shock::?: Du skal berre våge deg å unnlate dine medkammerater eit sådan skue :!::mrgreen:

 

Edit : Ellers så må eg få tilføye at pinnekjøtt laga av hjortesider av ungdyr ( uten ytrefileten, kun pinnene i tradisjons øyemed ! ) er ein delikatesse. For min del så erstatte der glatt ei pinnesida av lam, det er rett å slett nydelig mat. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel Mauser, hjortekjøtt av ungdyr som pinnekjøtt har jeg tro på, men bedre enn LAM av steinaldersau.... :shock: nix...

Det må du jaggu bevise først, for en som er meget glad i fett kjøtt til sorten.

 

Har prøvd med reinkjøtt som pinnekjøtt, godt det og, men slår ikke lamma mine på øya det heller... :wink:

 

Mener ikke å være uhøflig her, for all del... skal ikke trekke dine matkunnskaper ned til fordel for mine, for jeg har lest trådene dine mauser, og dette kan du!

Men æ e nu gla i fett kjøtt æ da... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hallo godtfolk.

 

Jeg ser noen lager pinnekjøtt ved å hurtigsalte og deretter fryse ned, for å gjøre prosessen litt enklere. Hvis dere vil lage uspeket saltkjøtt så gjerne for meg, men tenk på at saltet kjøtt og fisk aldri bør fryses, da harskner det MYE fortere enn om det fikk henge til tørk. Så dere går glipp av de to viktigste poengene med den gammeldagse metoden: smaken og holdbarheten.

 

Harskt fett er faktisk kreftfremkallende.

 

Sauribba tørrsalter jeg i 10 dager, pass på at den ligger nedgravd i salt med utsida at ribba ned. (Hvis den ligger andre veien vil saltet sige unna på undersida og bakteriene kan slippe til..) Så får den henge kjølig til den er ganske tørr, kanskje 5-6uker, da tar jeg den inn og da kan den henge ganske varmt. Til jul er kjøttet ferdig modnet, og det må vatnes ganske lenge. Slik er den tradisjonelle metoden.

 

Og dessuten skal det være lange pinner :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nydelig mat til tusen.. Men fydda å ete sånt før julaften då... :mrgreen:

Helt enig. Man har da både lutefisk (yummi) og svineribbe til å feite seg opp på før julaften?

 

Mange gode tips i denne tråden gitt! :shock: Jeg er enig i at pinnekjøttet (vi kaller det forresten ribbe vi, så det så) skal dampes, uten pepper - ellers blir det jo som å drikke ordentlig whisky med isbiter :roll::roll:

 

Apropo whisky - er det noen som foretrekker det til julemiddagen? En skikkelig vellagret islay til å "stable" julemiddagen skilkkelig nedi vommen :mrgreen: Akevitten står jeg lett over :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Eg har vokse opp med å dampe pinnekjøtet på einer, er det virkelig ingen andre av dere som bruker det :?:

Bruker i tilegg å "skjerpe" litt i steikomnen (3-5 min).

 

Kan anbefale einer på det varmeste, men bruk bare skuddene og ikkje tykke pinner.

 

Som latmannsversjon kan det brukes rist underst og einer oppå, fordi eineren synker en del sammen så kjøttet har lett for å bli kokt.

 

Jeg fikk nyss en telefon fra moder'n som hadde hørt rykter om at einer gjorde susen i pinnekjøttgryta. Det skulle visst være einerkvister med bar og spesiellt viktig var det å få med noen bær.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ikke programmet. Hva slags tull var det Hellstrøm drev med?

 

Forøvrig skal pinnekjøtt (eller "ribbe" som vestlendingene kaller det) dampes. Punktum. Ovnssteiking, pepper eller annet fancy greier er tull. Dampa pinnekjøtt, god stappe, gode poteter og godt drikke er akkurat passe mye styr. Akkurat som fenalåret skal serveres med kniv, flatbrød, smør, rømme og intet annet. Punktum. KISS.

 

Forresten skal pinnekjøttet ikke være røkt. Da forsvinner den gode lammesmaken. Det er heller ikke diskutabelt :!:

Link to comment
Share on other sites

Har du testet selv? Jeg må innrømme jeg aldri har gjort det selv, men alikevel fristet til å teste når jeg så resultatet, det virket jo å falle i smak. Men skulle vært artig å høre om flere har testet nettopp dette.

 

Han lagde jo forøvrig også ribba litt spesiellt - etter min smak blir den da for "blaut" om man kan kalle det det.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert godt, men ikkje snakk om at eg skal lage til pinnekjøttet slik på julafta. Mattradisjonane me har til jul vil eg behalde slik dei er. Så den perfekte julemiddagen for meg er som fylgjer: Urøykt pinnekjøt, (utvatna over natta uten å skifte vatn) dampa i 2,5-3t alt etter kor mykje det trenger. Kokte poteter (kers pink eller pimpernel om eg får kjøpt det). Kålrabistappe ( kålrabi, ei -to poteter, fløyte/melk, salt, pepar,muskatnøtt). Grov kjøtpølse (kan sløyfast). Drikke øl og aqevit. Dessert moltekrem og kromkaker ( moltekremen kan med fordel lagast dagen før, det gjer den meir smak. Brukar moltesyltetøy og litt heile bær).

 

Men korleis det vert tilberedt i år veit eg ikkje. Skal vere hos broren til kjerringa. Er lovd pinnekjøt, kålrabistappe og dessert. Riskrem :roll:.

Får lage meg ei skål med moltekrem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...