Jump to content

T3x, ulyd ved håndtering av sluttstykke


Skaumannen

Recommended Posts

Kjøpte en våpenpakke fra nettbutikk, pakken kom med merker fra at den har ligget bøyd under frakt. Press på pipa osv.

 

https://files.catbox.moe/7afmxy.mp4

Sjekket våpenet hos lokal børsemaker, han mente det kunne være produksjonsfeil. Noen har vært borte i lignende?

Skal sende det inn, men er bekymret for at det kommer til å bli reparert og at det vil dukke opp problemer senere. Bør jeg kreve nytt våpen?
 

 

eske1.jpg

isopor2.jpg

isopor5.jpg

isopor6.jpg

isopor7.jpg

Edited by Skaumannen
Link to comment
Share on other sites

Nja, skal du være sikker på at selger ikke velger å reparere varen, bør du bruke angreretten. Du må da returnere varen innen 14 dager etter mottak, forutsatt at det fulgte et utfylt angrerettskjema med varen. Om ikke har du inntil 12 mnd å klage. Reklamerer du på varen, er det opp til selger om han vil reparere varen eller gi deg en ny vare.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan berolige deg med at jeg har selv en ny T3x - med akkurat samme lydbilde idet man begynner å få noe vinkel på hevarmen. Har aldri lagt merke til noe galt og børsa skyter bra - når jeg får til mitt.

Men er du i tvil så ta kontakt med selger og gå i en dialog om hva som kan gjøres..

Link to comment
Share on other sites

Glatt og knirkefri boltgang/hevarmsløft har vel aldri vært det beste argumentet for å kjøpe en Tikka-rifle (uten at det behøver ha noen betydning for funksjonen)? Men for å kaste et spørsmål tilbake til TS: ville du kjøpt et våpen som du nå sitter med om du handlet over disk? Hvis svaret er nei, gjør som @vavlo sier.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Sølvrev said:

Glatt og knirkefri boltgang/hevarmsløft har vel aldri vært det beste argumentet for å kjøpe en Tikka-rifle

Dette er jo en av fordelene med T3 sånn som jeg ser det. 

Det er noe slark i sluttstykket, men aldri opplevd annet enn lett hevarmsløft og glatt sluttstykkegange. 

Link to comment
Share on other sites

At posten ikke bruker silkehansker ved transport vet vi, men at noe i metall skulle bli ødelagt inni en isoporeske synes jeg høres rart ut?

Jeg synes lyden skriker etter litt olje, men vanskelig å si ut i fra en kort filmsnutt. Kan du ikke prøveskyte våpenet og se? Så tar du det derifra....?

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Jeg er en fast leser av kammeret, men har ikke deltatt i noen tråd før. Så endelig mitt snitt for å komme med noe fornuftig her ;) 

 

Jeg var tidligere eier av en Tikka T3X og hadde et lignende problem. Jeg syntes bolten lugget og laget lyd under oppspenning. Faderen eier en T3 og har et mye bedre oppspenn av fjæren. Jeg tok derfor i stykker bolten og fant ut at den bakre delen på fjæren (den som er sort med spent våpen indikator) hadde et tydelig spor fra friksjon mot selve boltsylinderen under oppspenning. Hos meg var ikke disse flatene maskinert for å passe hverandre og bolthylsen hadde en skarp kant i kontaktflaten som spiste seg inn i metallet. Jeg pusset den ned og det ble et mye bedre boltløft. 

 

Du kan prøve å se om du har tilsvarende problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar her, ble endel klokere! 

Hadde ikke kjøpt våpenet i butikken hvis det kjentes slik ut, så det er et godt poeng. En større bekymring er hvordan det er behandlet under frakt. Pipen og stokken har jo vært utsatt for en relativt stor kraft (slik man ser på merkene/sprekker i isoporen).
 

45 minutes ago, JohnArne said:

Heisann. Jeg er en fast leser av kammeret, men har ikke deltatt i noen tråd før. Så endelig mitt snitt for å komme med noe fornuftig her ;) 

 

Jeg var tidligere eier av en Tikka T3X og hadde et lignende problem. Jeg syntes bolten lugget og laget lyd under oppspenning. Faderen eier en T3 og har et mye bedre oppspenn av fjæren. Jeg tok derfor i stykker bolten og fant ut at den bakre delen på fjæren (den som er sort med spent våpen indikator) hadde et tydelig spor fra friksjon mot selve boltsylinderen under oppspenning. Hos meg var ikke disse flatene maskinert for å passe hverandre og bolthylsen hadde en skarp kant i kontaktflaten som spiste seg inn i metallet. Jeg pusset den ned og det ble et mye bedre boltløft. 

 

Du kan prøve å se om du har tilsvarende problem. 


Vi prøvde med andre sluttstykker, samme ulyd/ujevn motstand i håndteringen, så det var tydelig at avviket lå et eller annet sted i kammeret (trolig fremme, hvis jeg forstod rett). 


 

Link to comment
Share on other sites

Du kan sjekke oppspennerflatene på sluttstykket og låseflatene på låseklakkene i samme slengen etter tegn på skjæring. Har aldri vært borti skjæring, men slitasjemerker blir det ved bruk.

 

Det jeg ser av håndtering skader på bildene over, er helt "normalt" etter å ha gått gjennom posten sitt system.

Ingen grunn til bekymring. 

 

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Castor said:

Du kan sjekke oppspennerflatene på sluttstykket og låseflatene på låseklakkene i samme slengen etter tegn på skjæring. Har aldri vært borti skjæring, men slitasjemerker blir det ved bruk.

 

Støtter denne. 
Men dersom du har prøvd andre sluttstykker og opplever det samme så er det jo vel ganske klart at noe er skjevt, et eller annet sted, Høres jo unektelig rart ut det også men jeg tenker du har en god sak i din henvendelse til selger. De tar nok børsa tilbake og sjekker - så får de kjøre evt. erstatning mot Posten, det er jo ikke ditt ansvar. Med dine bilder som dokumentasjon på at pakka har fått røff behandling.
 

Jeg sender selv ofte en del ting med posten, deriblant våpen (i deler - lovlig) og
minuset med Norgespakke som jeg nesten alltid benytter er jo at pakka kun er forsikret med en øvre grense på 10 000 NOK. Eller var i allefall slik.
Noe å tenke på dersom man sender en del dyre ting.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...