Jump to content

Fått godkjente søknader – synspunkter og utvekslinger på valg


ArildDJ

Recommended Posts

Jeg har nå fått i retur godkjente søknader på:

 

22 lr
9 mm
357 Magnum

 

Dette har tatt sin tid og jeg har sett ut noen alternativer, som jeg gjerne vil få noen tilbakemeldinger om og gjerne konstruktive meningsutvekslinger.

For .22 har jeg hatt følgende kriterier. En pistol utelukkende bygget for at den skal være ren .22 og i tillegg være en funksjonell, presis pistol med mulighet for lyddemper. Da jeg heller ikke er den største tilhenger av tradisjonelle match pistoler har jeg vurdert S&W Victory og Browning Buckmark, men til slutt landet på Volquartsen Scorpion uten kompensator og match grep. Det er dessverre lite og lese om denne her på Kammeret så hvis noen har erfaringer hører jeg gjerne om det.

 

For 9 mm er valget i retning av CZ Shadow 2, som er kanskje et mer tradisjonelt valgt en det foregående. Den er relativt prisgunstig og føler man får mye for pengene. Den blir nok i første omgang benyttet til mil-felt og trening, så får tiden vise hvilken retning det går. Eneste ulempe jeg ser med Shadow’en er at baksikte ikke er justerbart med klikk-skrue. Ellers har jeg ikke funnet mange negative momenter.

 

Når det gjelder 357 magnum står det mellom 586/686 med 6¨ løp. Jeg klarer ikke helt å avgjøre mellom blånert eller rustfritt, så også her tar jeg gjerne imot innspill.

 

Når det er sagt så håper jeg det snart blir mulig å skyte igjen, men det er jeg nok ikke helt alene om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis økonomi har noe å si ville jeg valgt Shadow 1. Jeg også satt med Shadow 2 som valg til første 9mm, men kom frem til at jeg kunne spare veldig mye ved å kjøpe en pent brukt Shadow 1 til under 6000.

 

Som nybegynner tror jeg ikke du vil merke noe forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Prøv først!

Jeg klarer ikke å bli helt venn med min Shadow 2 - selv etter 5000 skudd. En gammel 1911 til halve priser passer meg bedre.

S&W 686 er super, og blir enda bedre om du får børsemaker til å tune avtrekket (koster en tusenlapp). Jeg har en 7-tommers og en 2,5 tommer, sistnevnte skyter jeg best med! 

Igjen, test ulike våpen og løpslengder. Ikke lås deg til at 6 tommer er optimalt for deg.

Er du som meg, som skyter for gøy og ikke deltar i mange konkurranser, så kan du jo vurdere en revolver i 22lr... 10-skudds S&W 617 er jo rasende festlig :-)

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som @Wintelsier, revolver er gøy  :)
Mine er en S&W M 17 i 22 LR, og en 586 i 357 mag.

Og baksikte på Shadow 2 er jo enkelt justerbart med skrue i høyde.
Sideveis må det riktignok forskyves i sporet, men når den er innskutt, er det stort sett høydejustering som er aktuell når en skifter ammo, i hvert fall på min.
 

S&W.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Scorpion. Obs at den lange pipa er ca 165 mm hvis den er gjenget for komp og du har tenkt å skyte NSF. Det kan selvsagt fikses. Obs også at CCI SV går tregt i magasinet hvis du fyller det fullt. Har kun opplevd dette med CCI

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

Har  Volquartsen Scorpion med  4,5» løp og ett 6» løp.

Fungerer med all ammo jeg har prøvd.

ikke hatt noe tull ennå.

Anbefales 👍

 

Som Wintel: sier prøv mange først.

 

Jeg endte opp med en Sig P320X5 etter å ha vært innom diverse annet på veien.

Har en S&W 66 som er 4,5» , synes den passer meg mye bedre en 6» varianter. Balansen er utrolig bra.


Men smaken er som baken og meningene er mange.

NB!! Jeg skyter for gøy og er listefyll..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, glockoman said:

Jeg har Scorpion. Obs at den lange pipa er ca 165 mm hvis den er gjenget for komp og du har tenkt å skyte NSF. Det kan selvsagt fikses. Obs også at CCI SV går tregt i magasinet hvis du fyller det fullt. Har kun opplevd dette med CCI

 

Jeg tenker på denne fra Volquartsen:

 

https://volquartsen.com/inventory_configurations/982

 

Mener du den ender med for langt løp for finfelt?

 

Når du nevner CCI SV er jeg kjent med at den kan gå tregt i Ruger magasin. Tror det er fett fra blyet som legger innvendig i magasinet. Forsøk avfetting og rens så tror jeg de skal gå en stund :-)

Edited by ArildDJ
Link to comment
Share on other sites

Pipa på den du linker er som på min. Det gjengede partiet utgjør litt over en cm. Er bare å ringe forhandler og få dem til å måle hvis du tviler. Det går selvsagt an å bestille en ekstra pipe hvis du vil ha mulighet demper, men da blir prisen fort på nivå med en ny Pardini. 

 

Presisjon og avtrekk er helt topp, men en matchpistol er det ikke. Min har funket helt fint, bortsett fra når jeg fyller helt opp med CCI. Fyller jeg med 5 eller 6 er det ikke problemer med CCI heller. 

Link to comment
Share on other sites

Ang 9mm så endte jeg opp med en Walther Q5 SF for noen mnd siden, og har ikke angret et sekund på det :) Litt kostbar, men det er jo i og for seg Shadow også. Ikke at det er noe som helst galt med de CZ-ene, men Walther har også en del snacks. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, glockoman said:

Legger ved et bilde så du ser pipelengden. Tommestokken ligger kant i kant i starten av pipa selv om det ikke ser slikt ut. 

7DCD5954-FF4C-4A46-AA75-72E81CC03520.jpeg

 

Hei og takk for innsatsen!

 

Da stemmer ikke oppgitte spesifikasjoner helt i forhold til det Volquartsen oppgir. For meg blir 6" 15,24 cm. Hvis de ikke oppgir den gjengestykke som en del av løpet blir det misvisende. Leste litt om måling av løp og mest riktig er vel sluttstykke lukket og pussestokk eller lignende i løpet. Merke av på stokken og måle den. Benytte den på hagla her da jeg lurte på nøyaktig pipelengden. Fordelen der er at meterstokken går rett inn i løpet 😀

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Think! said:

Skal du bruke revolver i magnum1 så MÅ du ha minst 6" løp for at du skal ha noe utvalg i fabrikk ammo som klarer faktorkrav. 

 

(Utover det så tenker du feil vedr match pistol)

 

Betyr det "etter boka" at man kan skyte 4" 357 revolver med all 357 magnumammo på baner som IKKE er godkjent for magnum? 8)

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, tg1 said:

Ang 9mm så endte jeg opp med en Walther Q5 SF for noen mnd siden, og har ikke angret et sekund på det :) Litt kostbar, men det er jo i og for seg Shadow også. Ikke at det er noe som helst galt med de CZ-ene, men Walther har også en del snacks. 

 

Walther Q5 SF er i betraktning. Synes den ser og virker, som et godt alternativ sammenlignet med CZ. Jeg har hørt om en del tilbakemeldinger at beaver tailen gnager litt på tommelleddet for enkelte. Har merket noe til dette? Ellers så har jeg aldri skutt med den. Har der i mot løsnet en del skudd med Shadow 2, som jeg likte veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Beavertailen gnagde for min del, men om den hadde passet tror jeg faktisk det hadde ligget en i skapet her. Men det skal visstnok være forskjeller på pistolene og selvfølgelig personlige preferanser. Kommer langt med en justering med dremel tenker jeg.

 

Anbefaler selv CZ Shadow 2 da jeg er veldig fornøyd med den :)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ArildDJ said:

 

Walther Q5 SF er i betraktning. Synes den ser og virker, som et godt alternativ sammenlignet med CZ. Jeg har hørt om en del tilbakemeldinger at beaver tailen gnager litt på tommelleddet for enkelte. Har merket noe til dette? Ellers så har jeg aldri skutt med den. Har der i mot løsnet en del skudd med Shadow 2, som jeg likte veldig godt.

 

Det var en av mine bekymringer før jeg fikk skutt med den, ref. alle som sier det på Youtube. Men jeg har ikke merket noe som helst til det (jeg har vel ca. "middels store" hender). Ingen av de andre som har prøvd pistolen har merket noe til det heller (ja, jeg har spurt dem :) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde begge når jeg skulle kjøpe min første 9mm, Q5 SF satt bedre i hendene enn Shadow 2.
Prøv begge og se hva som sitter best i hendene, jeg hadde ikke brukt youtube til og bedømme om det sitter bra i hendene dine... begge funker veldig bra så du gjør nok ikke et dårlig kjøp med noen av de så lenge den du liker best sitter godt i hånda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill på 9 mm og 357 mag. Tror jeg her vil finne det som til slutt vil fungere. Tilbakemeldinger følger når kjøpene er gjort.

 

Utfordringen min er nok mer på  en .22, som fyller mine preferanser. Jeg har en praktisk tilnærming til håndvåpen. Når det alternativet jeg fant blir varslet med litt lang pipe i forhold til NSF sliter jeg litt med alternativ. Intensjonen var anskaffelse av en .22 som skyter presist og ikke ser ut som et mislykket stykke sløydarbeid fra 9. klasse og da er det bare "lettvektere" igjen. For de som undres så har jeg forøkt en rekke .22 våpen både match og utenfor den kategori. Det beste gjennomsnittlige resultat jeg har hatt av de alle er en Beretta 89. Det var aldri bygget, som et match våpen og så heller ikke slik ut. For å skyte godt er det kanskje ikke bare "oppskriften" og matchvåpenet som teller, men heller skyteren og dens prestanda som teller.

Link to comment
Share on other sites

Volquartsen Scorpion får du i 4.5» også.

 

https://volquartsen.com/inventory_configurations/1017

 

Hos meg er det han som styrer avtrekkeren som er begrensningen pr. Idag 😀

Har hatt Pardini, skyter bedre med X-esse og Volquartsen.

ha litt is i magen og vent til banene åpner igjen så er det sikkert muligheter for å prøve litt og se hva som passer best for deg.

 

Edited by Ster
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Ster said:

Volquartsen Scorpion får du i 4.5» også.

 

https://volquartsen.com/inventory_configurations/1017

 

Hos meg er det han som styrer avtrekkeren som er begrensningen pr. Idag 😀

Har hatt Pardini, skyter bedre med X-esse og Volquartsen.

ha litt is i magen og vent til banene åpner igjen så er det sikkert muligheter for å prøve litt og se hva som passer best for deg.

 

 Ja det er akkurat det samme her. Jeg har faktisk løsnet noen skudd med Volguartsen (den samme som jeg linket i første post) og likte den veldig godt Vinkelen og Volthane grepet satt virkelig godt. Det som var litt uvant var vekten. Det er vel slik at gjennomsnittet får bedre resultat med fullblods match våpen, men som du skriver er det skytteren som er viktigst  og opp til et visst nivå.

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe et problem for en børsemaker å fjerne det gjengede partiet og justere pipelengden hvis det er Volquartsen du vil ha. Du har etter mitt syn mer igjen for lengre avstand mellom siktene enn en demper. Presisjonen er det ikke noe å utsette på i alle fall.

Edited by glockoman
Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv veldig nysjerrig på Shadow 2 , jeg har selv gått for TF Stock 3 Extreme og er dritfornøyd med den. 

Men angrer litt at jeg brukte over 20k på min første 9mm ettersom corona kom har det vært lite skyting. 

Mitt tips er gå for noe billigere innen 9 og få testet litt før du lander noe endelig. 

enklere å selge og bytte en billigere pistol. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sjekket ut målene på Voquartsen Scorpion med 6¨ løp. Med sluttstykket lukket målte jeg avstand med gresstimmertråd og meterstokk. Løpet viste seg og måle ca 17 cm. Det er derfor som glockoman skriver så ikke mulig å benytte den i NSF med løpsbegrensing på 15,3. Må derfor i tenkeboksen igjen når det gjelder .22. Tror det går mot matchvåpen. Tok i synet en GSP Expert i dag og du verden for et grep og avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Da var første innkjøpet gjort, så 1 av 3 er i hus . Etter mye vurdering at og fram om det skulle bli 686 eller 586 ble det sistnevnte med 6¨løp. Falt for blånert med trevirke i grepet. Nå må bare den lokale banen åpne igjen... 🙄 

Edited by ArildDJ
Link to comment
Share on other sites

Jeg som de fleste er jo på budsjett.

 

Når det gjelder 9 mm så er mye av budsjettet brukt opp. Jeg som mange andre relativt ferske håndvåpenskyttere famler jo litt om hva fremtiden skal bringe når det gjelder hvilken tilnærming hva vi skal ha i vår utøvelse av skyting med håndvåpen. Jeg har skutt mye. Salongrifle, +40 år med hagle på jakt, AG3, 105 mm trukket felt haubits, M109G 155 mm selvdreven felthaubits, Browning 12,7, forsvarets Glock, M72 og mer.. Alt har i det store bildet hvert suksess og stort sett treff, men når jeg komme til håndvåpen blir utfordringene større og derav mer interessante. Jeg var som tidligere i tråden opptatt av en god .22 i form av Volquartsen Scorpion. Den er ute av bildet takket være glockoman sitt innlegg om løpslengde ,som jeg selv sjekket. S&W 586 ¨6 er i hus for bruk til magnum 1. Nå har jeg konkludert at .22 blir en Walther GSP Expert. Dette strider mot mine egne prinsipper da jeg er mer opptatt av at et våpen er mer "praktisk" enn resultatbringende, men på en annen side så blir 99.5% av skytingen på bane og på felt. Da er det kjedelig å skyte dårligere en naboen på standplassen fordi man har anskaffet en artig blikkboks pistol. Dessuten kjente jeg på grep og avtrekk på Experten og det var vanvittig bra! 

 

Når jeg nå står igjen med 9 mm så er det litt tynt på budsjettet. En kan skaffe et godt våpen ala Shadow 2 eller Q5 SF, men skal man ha fullblods 9 mm til NSF ender man jo  fort på våpen til 35k-40K i form av Pardini eller Sig. Isolert sett er ikke det så galt,  men legger man til øvrige våpen blir sluttsummen langt over budsjettet man opprinnelig startet med. Valgene er mange og det er vanskelig å  konkludere riktig.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, ArildDJ said:

Jeg som de fleste er jo på budsjett.

 

Når det gjelder 9 mm så er mye av budsjettet brukt opp. Jeg som mange andre relativt ferske håndvåpenskyttere famler jo litt om hva fremtiden skal bringe når det gjelder hvilken tilnærming hva vi skal ha i vår utøvelse av skyting med håndvåpen. Jeg har skutt mye. Salongrifle, +40 år med hagle på jakt, AG3, 105 mm trukket felt haubits, M109G 155 mm selvdreven felthaubits, Browning 12,7, forsvarets Glock, M72 og mer.. Alt har i det store bildet hvert suksess og stort sett treff, men når jeg komme til håndvåpen blir utfordringene større og derav mer interessante. Jeg var som tidligere i tråden opptatt av en god .22 i form av Volquartsen Scorpion. Den er ute av bildet takket være glockoman sitt innlegg om løpslengde ,som jeg selv sjekket. S&W 586 ¨6 er i hus for bruk til magnum 1. Nå har jeg konkludert at .22 blir en Walther GSP Expert. Dette strider mot mine egne prinsipper da jeg er mer opptatt av at et våpen er mer "praktisk" enn resultatbringende, men på en annen side så blir 99.5% av skytingen på bane og på felt. Da er det kjedelig å skyte dårligere en naboen på standplassen fordi man har anskaffet en artig blikkboks pistol. Dessuten kjente jeg på grep og avtrekk på Experten og det var vanvittig bra! 

 

Når jeg nå står igjen med 9 mm så er det litt tynt på budsjettet. En kan skaffe et godt våpen ala Shadow 2 eller Q5 SF, men skal man ha fullblods 9 mm til NSF ender man jo  fort på våpen til 35k-40K i form av Pardini eller Sig. Isolert sett er ikke det så galt,  men legger man til øvrige våpen blir sluttsummen langt over budsjettet man opprinnelig startet med. Valgene er mange og det er vanskelig å  konkludere riktig.

 

Ha-ha, ja der fikk vi den! Om man er aldri så ny i denne badedammen så er man ikke nødvendigvis noen grønnskolling 😄😄😄.

 

Forøvrig så skal du se forbi budsjettet til våpen. Våpnene er ikke det dyreste. Det er aktiviteten som er dyr.

60k i våpen over 10 år er 500,- i måneden, altså en liter bensin om dagen.

Ammo, stevne- og treningsavgifter, reiser mm - det koster penger. Legg heller budsjettet deretter.

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, ArildDJ said:

Jeg som de fleste er jo på budsjett.

 

Når det gjelder 9 mm så er mye av budsjettet brukt opp. Jeg som mange andre relativt ferske håndvåpenskyttere famler jo litt om hva fremtiden skal bringe når det gjelder hvilken tilnærming hva vi skal ha i vår utøvelse av skyting med håndvåpen. Jeg har skutt mye. Salongrifle, +40 år med hagle på jakt, AG3, 105 mm trukket felt haubits, M109G 155 mm selvdreven felthaubits, Browning 12,7, forsvarets Glock, M72 og mer.. Alt har i det store bildet hvert suksess og stort sett treff, men når jeg komme til håndvåpen blir utfordringene større og derav mer interessante. Jeg var som tidligere i tråden opptatt av en god .22 i form av Volquartsen Scorpion. Den er ute av bildet takket være glockoman sitt innlegg om løpslengde ,som jeg selv sjekket. S&W 586 ¨6 er i hus for bruk til magnum 1. Nå har jeg konkludert at .22 blir en Walther GSP Expert. Dette strider mot mine egne prinsipper da jeg er mer opptatt av at et våpen er mer "praktisk" enn resultatbringende, men på en annen side så blir 99.5% av skytingen på bane og på felt. Da er det kjedelig å skyte dårligere en naboen på standplassen fordi man har anskaffet en artig blikkboks pistol. Dessuten kjente jeg på grep og avtrekk på Experten og det var vanvittig bra! 

 

Når jeg nå står igjen med 9 mm så er det litt tynt på budsjettet. En kan skaffe et godt våpen ala Shadow 2 eller Q5 SF, men skal man ha fullblods 9 mm til NSF ender man jo  fort på våpen til 35k-40K i form av Pardini eller Sig. Isolert sett er ikke det så galt,  men legger man til øvrige våpen blir sluttsummen langt over budsjettet man opprinnelig startet med. Valgene er mange og det er vanskelig å  konkludere riktig.

Må i stor grad være i nøyaktig samme situasjon som deg(!). Har også akkurat begynt med pistolskyting i godt voksen alder. «Oppvokst» i DFS , deretter feltartelleriet - som deg - på begynnelsen av 80-tallet sic. Siden kun sporadisk hagleskyting før tilfeldigheter og Corona fikk meg  plutselig i gang med pistolskyting . Gøy! 

Forbereder søknader /førstekjøp av pistoler . Lander nok på Tanfoglio Stock 2 eller3/CZ Shadow 2 - gjerne brukt på 9mm.  Tror det holder bra, og higer ikke etter Sig til 40´faktisk..  På cal 22 håper jeg på brukt Hammerli Exesse eller Walther GSP, så her tenker vi temmelig likt. Om det blir revolver ender jeg akkurat som deg. Har også  lyst på en 9mm med fabrikkmontert rødpunktsikte i tillegg til TF/CZ´n , og studerer på hvordan jeg skal få til det...

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hipshot said:

Forøvrig så skal du se forbi budsjettet til våpen. Våpnene er ikke det dyreste. Det er aktiviteten som er dyr.

 

Det er to ulike budsjett... Kona hadde gått kanakkas om hun visste hva en R8 i Ragnarok med V8 egentlig koster...

Ammo og alt av forbruk sniker seg derimot lydløst ut av lønnskontoen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Wintel said:

 

Det er to ulike budsjett... Kona hadde gått kanakkas om hun visste hva en R8 i Ragnarok med V8 egentlig koster...

Ammo og alt av forbruk sniker seg derimot lydløst ut av lønnskontoen

 

Jo du kan nok ha rett.

 

Det er kanskje jeg som er bortskjemt.

 

Her i gården har fruen sitt å styre med og jeg mitt..😀

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det jo rett så trivelig her på tråden 😀😀😀

 

Her kommer det mange gode tips om forslag til egnet våpen, budsjettstyring og finansiell akrobatikk for å ikke bli uglesett på hjemmebane 🤣 Det kommer godt med! 

 

I tillegg treffer man gamle felt-artillerister i samme situasjon når så mange år har gått.

 

Jeg legger 9 mm valget litt på hylla for en periode. Årsak til dette er rett og slett at jeg ikke er 100% sikker på hvilken bruk, som er mest aktuell. Jeg leker med tanken på Dynamisk, men føler at dette er et kapittel, som det skal tas stilling til på senere tidspunkt. Det er kanskje ikke så hensiktsmessig å anskaffe en egnet 9 mm pistol til dette hvis det viser seg at for det meste blir feltskyting og trening til dette. Dette gjelder jo også hvis det går andre veien. Da bør man heller anskaffe noe, som mer egnet i den retning.

 

Jeg skaffer meg nå en .22 så bruker den og 586en en periode når banene åpner igjen så kan valget tas på et senere tidspunkt.

 

Men igjen mange takk for synspunkter og benytt gjerne tråden videre for andre i min situasjon. Jeg bidrar selv med innspill når jeg får skutt mer med egne våpen.

 

Ha en herlig lørdagskveld 😀

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg riktig var jeg USK 86 med 12 mnd. på Haslemoen. Mange gode minner og alle de kjipe er begravet med glemselen. Det er rart at så mange hate døgn blir etter få år snudd til noe positivt!

 

Husker vi hadde en unormalt kald vinter når jeg var inne 2 dager på rad hadde vi -45 minus på oppstillingsplassen.

 

Vi var på skytebanen i 33 minus og skulle skyte med AG3. Befalet hadde som alltid messet om puss og bruk av PL olje på AGene. For de som ikke har kjennskap til oljen så er den meget konserverende, men også relativt  tyktflytende når det gjelder viskositet. Jeg trosset dette og bruke en avart olje fra CRC, som jeg ikke har sett utenfor forsvaret. En tyntflytende Guncare, som etter en viss tid fordampet, men var en effektiv olje for å løsne all gørra i AGen. Det var den dagen kun en AG3 som virket. Alle fikk løsnet ett skudd for så og se at sluttstykket seeg tilbake og ikke kammret godt nok til at neste skudd fyrte. Det var min egen CRC oljet AG, som virket....! Som de spurte og gravde om hva jeg hadde gjort. Uforskammet, som jeg var på den tiden svarte jeg bare at jeg hadde gjort som jeg fikk beskjed. De kjøpte det ikke og jeg på den tiden måtte jo utbrodere med at jeg hadde vært forberedt hvis fienden kom....! Fikk nok stempelet den dagen av både medsoldater og befal om og være en Besserwisser av rang! Det var nok også bare en , som hadde glede av dagen.... jo meg... 😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vel... Da var 3dje i hus. Mye frem og tilbake, men det ble CZ Shadow 2. Har vært og kjent på mange 1911 versjoner. Hvert innom Walther Q5 SF i ulike konfigurasjoner. Var på banen i går og fikk låne Sig 1911 Max Mitchell med tunet avtrekk, samt ny runde med Shadow 2, som jeg tidligere har skutt med. Resultatet på andre siden av banen talte på mange måter for seg selv. Mye mer komfortabel med CZ. Dette gjelder grep, lav kjernelinje og et avtrekk i SA som rett ut av butikk ikke på noen måte er så galt. Nå har jeg holdt mange Shadower i hånden og også skutt med et par. Alle føles dønn like ut i avtrekket. Jeg snakker om 6-7 ulike eksemplarer i diverse våpenforretninger og på banen hjemme. Jeg burde kanskje vurdert det ypperste innen feltskyting, men konklusjonen ble ganske enkel. Uansett våpen jeg hadde kjøpt foruten Shadow 2, så hadde jeg for alltid lurt på om jeg burde ha anskaffet den. Når jeg nå har kjøpt Shadow 2 så lurer jeg ikke på om jeg burde kjøpt noe annet. Så klart hadde det vært fristende og utredet SIG og Pardini, men prisbildet er et helt annet. Vokser jeg fra Shadowen er jo ingen ting for alltid uansett. Walther ble ikke aktuelt da alle versjonene jeg prøvde hadde et avtrekk jeg ikke likte. Unntaket var Q5 SF Match Expert som hadde et meget godt avtrekk, men her har man et våpen med Striker Fire og totalt uten sikkering. Fant det litt uggent! 3/3 er i boks og er det noen som kjenner en som fikser SW avtrekk. Veldig fornøyd med 586en men double action har litt og gå på :-)

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, hipshot said:

 

Et godt poeng - kanskje det beste.

 

Og det gjelder jo ikke bare våpen...

 

Hmm... Det tenkte jeg ikke på når jeg skrev det, men ved nærmere ettertanke er jo dette et "gullkorn". Tenk om andre valg i livet var gjort med tilsvarende kriterier! Ja, ja.... det gjelder å ikke tenke for dypt og langt her! La oss holde det til håndvåpen 🙄

Link to comment
Share on other sites

On 2/19/2021 at 10:42 PM, ArildDJ said:

Unntaket var Q5 SF Match Expert som hadde et meget godt avtrekk, men her har man et våpen med Striker Fire og totalt uten sikkering. Fant det litt uggent! 

 

"The PPQ features three internal safeties (trigger safety, firing pin safety and disconnector safety) of which the external integrated trigger safety inner lever mechanism contained within the trigger serves as an additional passive drop safety."

Er vel ikke noe mer uggent på en Walther enn det er på f.eks en Glock ;) ..men for all del, CZ-en er knallbra den :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tg1 said:

 

"The PPQ features three internal safeties (trigger safety, firing pin safety and disconnector safety) of which the external integrated trigger safety inner lever mechanism contained within the trigger serves as an additional passive drop safety."

Er vel ikke noe mer uggent på en Walther enn det er på f.eks en Glock ;) ..men for all del, CZ-en er knallbra den :) 

 Er ikke helt sikker på at det gjelder "Expert" med justerbart avtrekk. Fant dette på Walther sine hjemmesider:

 

01.JPG.4caab9a8123be0a43b82468b9c4a55a0.JPG

 

02_2.JPG.4a578bb0be7e93437bc469c7cfcadaf1.JPG

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ArildDJ said:

 Er ikke helt sikker på at det gjelder "Expert" med justerbart avtrekk. Fant dette på Walther sine hjemmesider:

 

01.JPG.4caab9a8123be0a43b82468b9c4a55a0.JPG

 

02_2.JPG.4a578bb0be7e93437bc469c7cfcadaf1.JPG

 

Beklager - jeg leste litt forrige innlegg litt for kjapt. Expert har ikke sikring på avtrekkeren nei, men har sannsynligvis de to andre? (Min Q5 Champion har ihvertfall avtrekkersikringen :) )

Men uansett - kos deg med CZ-en :) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Endelig på banen igjen....! Når man er ferdig med "aspirantperioden" og har handlet er det ganske upassende med stenging av banene. Akkurat som man har så mye å ta seg til om dagen! Vel nå har endelig hjemmebanen åpnet igjen, men dessverre kun for medlemmer innenfor kommunen. Fikk endelig en god runde og testet alle nye og egne våpen igjen. Fikk også prøvet 586en som jeg sendte bort for en avtrekksjobb. Lettet den litt på avtrekket og fikk satt inn trykkpunktstift. Den skyter fortsatt fabrikk-ammo. Resultatet er blitt meget bra. Skyter nå like godt/dårlig i double action, som tidligere i single action. Takk for god avtrekksjobb 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...