Jump to content

Avslag på pistol i 45acp til militærfelt


E-TEC

Recommended Posts

Hei, jeg tenkte å spørre om råd her inne på Kammeret vedrørende en søknad jeg fikk avslag på i 45acp, begrunnelsen som kom frem i avslaget er att undertegnede har en 9mm (spesial pistol) fra før som kan benyttes i militærfelt også, derfor ser de ikke behovet for en ny 45. 

Joda 9mm kan brukes til mil felt men er veldig uegnet pga vekt og kort siktelinje, er da løsningen å avhende 9 mm for å kunne få godkjent 45 til mil felt? Dette blir ganske tungvint da jeg bruker spesialpistolen mye og er nødt til å selge den jeg har for å kjøpe ny i ett annet kaliber , har dere noe innspill til dette så fyr løs. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ganske stor aktivitet på treninger 3-4 ganger pr mnd (2020) 2 klubbstevner og 1 approbert 2020, men husk pga Covid19 så er jo dette sterkt begrenset i 2020. Jeg sorterer under kategorien mosjonsskytter.

Edited by E-TEC
Link to comment
Share on other sites

Pr 2020 kvalifiserer du strengt talt ikke som mosjonsskytter, men det burde være mulig å overbevise de om at du gjør det basert på aktiviteten din i 2019, ettersom veldig mange baner har vært stengt og stevner avlyst pga pandemien.

 

Forresten så er det ikke lenger slik at du ikke skal få godkjent 45 om du har 9mm, overlapp av bruksområde har ingenting å si i følge kompendiet.

 

image.png.74aef07605a7d4e2a3d04d6a1c5e6cc9.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir litt feil å skrive at du sier at avslaget er på grunn av at du allerede har en 9mm som kan brukes, og derfor ikke trenger en .45, dersom den egentlige grunnen er at du har 4 våpen, og ikke har nok aktivitet til å kunne eie flere.

 

Om avslaget kun er fordi du har et våpen som kan brukes i flere bruksområder, så skal du kunne klage på dette. Kompendiet er veldig klar på at du kan eie et gitt antall våpen til hvert bruksområde, uavhengig av om de kan brukes i flere bruksområder.

 

Men om det kun går på aktiviteten, så er det ikke noe annet å gjøre enn å få mer aktivitet. Eller, som de skriver over, kanskje det er mulig å oversende aktivitet for 2019, og vise til at du vanligvis er forholdsvis aktiv, men 2020 har vært litt spesiell, med tanke på pandemien vi er oppe i. 

 

Uansett, så er det veldig viktig å skille mellom et avslag som går imot kompendiet, eller et avslag pga kontoret bare følger de retningslinjer de har fått.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen var henvisning i § 13 tredje ledd. Der står det ( Det følger av Politidirektoratets praksis at § 13 tredje ledd skal forstås slik at hvis man allerede har et skytevåpen som lovlig kan benyttes i et program ,er man i utgangspunktet avskåret fra å erverve et nytt)..

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, E-TEC said:

Begrunnelsen var henvisning i § 13 tredje ledd. Der står det ( Det følger av Politidirektoratets praksis at § 13 tredje ledd skal forstås slik at hvis man allerede har et skytevåpen som lovlig kan benyttes i et program ,er man i utgangspunktet avskåret fra å erverve et nytt)..

Da ville jeg klaget på det, siden det er det de har spesifisert.

Så kommer kanskje problemet senere med at du ikke har nok aktivitet til å ha flere våpen, men forhåpentligvis legger de ikke merke til det. Den tid, den sorg... 😏

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, E-TEC said:

Tror det  koker ned i litt marginal stevne aktivitet(approberte), det må jeg rette på fremover, så da tenker jeg det ordner seg, så vi får krysse fingrene på at Koronaen ikke vil legge unødig demping på aktiviteten fremover.

Nei, ikke med det svaret de har gitt der og paragrafen de henviser til(som i og for seg også er feil i forhold til kompendiet). Men at her henviser de til at kan benyttes, en formulering de tidligere benyttet for å avslå.

Link to comment
Share on other sites

Bytt ut din kortløpede 9 mm til en 5 eller 6 tommer 9 mm som er egnet for flere grener, definitivt til militærfelt som du skal ha den til.

Rimeligere ammo, minst like moro. 45 ACP må være for spesielt interesserte.

 

 

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Elmer K said:

Bytt ut din kortløpede 9 mm til en 5 eller 6 tommer 9 mm som er egnet for flere grener.

Rimeligere ammo, minst like moro. 45 ACP må være for spesielt interesserte.

 

 

Er inne på den tanken ja, heller gå for 9mm i mil/grov, lader ammoen selv så 45 er ikke noe problem men den er kanskje noe snever med tanke på bruksområde, da er 9mm mer fleksibel. 

Edited by E-TEC
Link to comment
Share on other sites

Det hadde jeg gjort.

Jeg skyter enda mer enn deg, en gang hver uke à ca 200 skudd 9 mm pr. gang. (Pluss 50-100 skudd 357 med snub'en)

 

Det skiller ca kr. 0,50 mellom 9 mm 124 matc og en 200 grn kule i 45 ACP. Det blir fort litt penger av det. Kruttkostnad utgjør vel omtrent likt i hht ladekatalog.

 

Det er så mye lekkert å velge mellom i 9mm, alt fra CZ Shadow 2 og Tanfoglio i budsjettklassen til superskytere man finner hos SIG og STI.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

6 hours ago, Razorback said:

Nei, ikke med det svaret de har gitt der og paragrafen de henviser til(som i og for seg også er feil i forhold til kompendiet). Men at her henviser de til at kan benyttes, en formulering de tidligere benyttet for å avslå.

 

Så hva skal man forholde seg til? Rundskriv eller kompendiet? Her gjør jo våpenkontoret det riktige, som er og forholde seg til forskrift og rundskriv, selv om kompendiet sier noe annet.

 

Mange skyttere får i dag avslag på 9mm til grovfelt med henvisning til at det står i kompendiet at det ikke er egnet til klassen, mens i rundskrivet står det at man skal innvilge våpen til klassen selv om det ikke helt ideelt.

En som søker på våpen kan få avslag fra en saksbehandler som følger kompendiet mens en lik søknad kan bli innvilget av en annen saksbehandler som følger rundskrivet.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, aps said:

45acp og 1911 er og blir kung. favoritten er 200gr i 130 faktor til milfelt. 

 

avslaget virker merkelig, men du har jo veldig lite aktivitet, hvordan ser det historisk ut, sett bort fra 2020? 

45 ACP er unødvendig fordyrende mener jeg - i hvert fall til mil. felt. Mener man at 1911 er konge så mener man det kanskje for ens egne hender?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Anonymrifle said:

 

 

Så hva skal man forholde seg til? Rundskriv eller kompendiet? Her gjør jo våpenkontoret det riktige, som er og forholde seg til forskrift og rundskriv, selv om kompendiet sier noe annet.

 

Mange skyttere får i dag avslag på 9mm til grovfelt med henvisning til at det står i kompendiet at det ikke er egnet til klassen, mens i rundskrivet står det at man skal innvilge våpen til klassen selv om det ikke helt ideelt.

En som søker på våpen kan få avslag fra en saksbehandler som følger kompendiet mens en lik søknad kan bli innvilget av en annen saksbehandler som følger rundskrivet.

Rundskrivet er tolkningen av loven og således noe grunnlag for tolkning(ofte lite vi har gjennomslag for våre tolkninger da men...)

Kompendiet er "lettfattet" bruksanvisning av lov, forskrift og rundskriv, forfattet i samråd med skytterforeninger, og er således bare retningsgivende. Dessverre har det vist seg at mange saksbehandlere omtrent kun benytter seg kompendiet, tolker det som lov og spikret, og ikke "gidder" sjekke lovverket/forskrift/rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, nhd said:

Vi er laget forskjellig. I stedet for å bruke tid og energi på en klage, ville jeg heller skutt et par approberte stevner og søkt på nytt.

 

Jepp, helt enig her.

 

Skyt til du har fått den rette lilla fargen i trynet så får du det du vil ha.

 

Og jo mer du skyter jo bedre hevder du deg. Og jo bedre du hevder deg jo mer vil du skyte.

 

Så har vi det gående.

 

For vi driver jo med våpen fordi vi liker å skyte..?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det vanskelig å finne stevner, merker jeg. Pga corona er det ikke mye på gang, og hvis man i tillegg sjonglerer jobb og familie blir det vanskelig. Jeg meldte meg på en konkurranse nylig, og fikk fort vite at "den blir nok kansellert".

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Elmer K said:

45 ACP er unødvendig fordyrende mener jeg - i hvert fall til mil. felt. Mener man at 1911 er konge så mener man det kanskje for ens egne hender?

 

 

 

jeg skyter vel 45acp billigere enn de fleste skyter 9, men er ikke så pris sensitiv av meg, liker å skyte 200gr i subfart fra 1911,  vunnet relativt mye med det også, so it works ;) men skyter 9 i grovfelt.

Føles værre at jeg mister mange tusen 38SC hylser i året og endel annet eksotisk jeg har. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, aps said:

 

 

jeg skyter vel 45acp billigere enn de fleste skyter 9, men er ikke så pris sensitiv av meg, liker å skyte 200gr i subfart fra 1911,  vunnet relativt mye med det også, so it works ;) men skyter 9 i grovfelt.

Føles værre at jeg mister mange tusen 38SC hylser i året og endel annet eksotisk jeg har. 

 

 

Det er vel det som er litt greia. Hadde tenkt å spørre deg i sted hvilken kule du bruker og prisen på den - prisen til "hvermansen".

For jeg tror du og ditt miljø får en 200 grn superkule billigere enn de fleste andre.

 

Og greia er vel videre som hipshot sier; dess mer du skyter dess bedre blir du. Og dess mer du hevder deg dess enda mer skyter du.

 

Da spiller økonomi inn for de fleste.

 

For å bli en god skytter er det for de fleste masse trening som skal til. Er man litt ny på feltet så er 9 mm det beste valget mener jeg,  mener 45 ACP er litt sånn for viderekommende. 

 

Vi er forskjellige, noen fikser skytingen -  i nytt kaliber f.eks., rimelig fort. Slike som meg derimot, som kanskje har litt vondt for det, så må det betydelige mengder til for å få progresjon.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Våpenloven er en ja-lov. Gå ut skyt 10 stevner i militær med den 9mm du har. 5 av de 10 stevnene må være approberte. Send inn ny søknad og legg ved de 10 resultatlistene så får du ja uten noe mere ball. Klager du på svaret du har fått så går det inn til pod og da har du skaffet deg en uvenn innpå der allerede og du kan si hei til 1 års behandlingstid. Alle søknader du sender må du skrive og dokumentere så det ikke er noe tvil om at du har brukt for våpenet. Gir du de en grunn til og si nei så får du nei 10/10 ganger. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, unnamed said:

Våpenloven er en ja-lov. Gå ut skyt 10 stevner i militær med den 9mm du har. 5 av de 10 stevnene må være approberte. Send inn ny søknad og legg ved de 10 resultatlistene så får du ja uten noe mere ball. Klager du på svaret du har fått så går det inn til pod og da har du skaffet deg en uvenn innpå der allerede og du kan si hei til 1 års behandlingstid. Alle søknader du sender må du skrive og dokumentere så det ikke er noe tvil om at du har brukt for våpenet. Gir du de en grunn til og si nei så får du nei 10/10 ganger. 

 

x2 

jeg fikk også avslag på 45 da jeg allerede har en 9er. 
Helt tullete regler men sånn er det dessverre, eneste måten er å skyte nok stevner for å få en Reserve pistol. 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, unnamed said:

Våpenloven er en ja-lov. Gå ut skyt 10 stevner i militær med den 9mm du har. 5 av de 10 stevnene må være approberte. Send inn ny søknad og legg ved de 10 resultatlistene så får du ja uten noe mere ball. Klager du på svaret du har fått så går det inn til pod og da har du skaffet deg en uvenn innpå der allerede og du kan si hei til 1 års behandlingstid. Alle søknader du sender må du skrive og dokumentere så det ikke er noe tvil om at du har brukt for våpenet. Gir du de en grunn til og si nei så får du nei 10/10 ganger. 

Et godt forslag her er å se på hva som er definert som bruksområde i kompendiet. De sier jo at man skal kunne ha en til hvert bruksområde SELV om det kan brukes i andre(med nok aktivitet), ikke hatt noe problemer med dette i sør-øst ihvertfall.

 

Bare forbundet blir enige med seg selv og får satt i kompendiet at 9mm er helt innafor i grov så begynner det å stemme....

Klippet fra kompendiet:

"Følgende er definert som bruksområde:

1. Finpistol: Omfatter øvelsene standard, silhuett, 25 m finpistol, hurtig fin og finfelt.

2. Fripistol: Omfatter øvelsen fripistol.

3. Grovpistol: Omfatter øvelsene 25 m grovpistol, hurtig grov og grovfelt.

4. Revolver: Omfatter øvelsene revolverfelt og hurtigrevolver.

5. Militær: Omfatter øvelsene militærfelt,hurtig militær og distiguised pistol og Semi Automatic Pistol i PPC.

6. Magnum 1: Omfatter øvelsen magnum 1.

7. Magnum 2: Omfatter øvelsen magnum 2.

8. Spesialpistol: omfatter øvelsen spesialpistol.

9. Spesialrevolver: omfatter øvelsene spesialrevolver, standard revolver og standard revolver 2,75" 5 skudd.

10.Revolver 1500 – omfatter øvelsen Revolver 1500 og Open i PPC

11.Pistol 1500 PPC – omfatter øvelsen Pistol 1500 og Open i PPC

12.Distinguised revolver 6"

Link to comment
Share on other sites

Hva med å søke om "ekstra" 9mm i Pistol 1500 PPC. Er jo en gren innenfor NSF, og ser veldig morsomt ut. Problemet er kanskje at det er lite aktivitet i PPC, i hvert fall i Osloområdet.

Skulle gjerne hatt en "tilleggs" 9mm med fabrikkmontert rødpunktsikte , og vurderer å søke på det i Pistol 1500 Open. Noen som har forsøkt?

Hvordan skal man ellers få godkjent en 9mm med fabrikkmontert rødpunktsikte?

Er jo ikke tillatt/egnet  med rødpunkt i Miltær felt (har allerede valgt en annen her) 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Krag J. said:

Hva med å søke om "ekstra" 9mm i Pistol 1500 PPC. Er jo en gren innenfor NSF, og ser veldig morsomt ut. Problemet er kanskje at det er lite aktivitet i PPC, i hvert fall i Osloområdet.

Skulle gjerne hatt en "tilleggs" 9mm med fabrikkmontert rødpunktsikte , og vurderer å søke på det i Pistol 1500 Open. Noen som har forsøkt?

Hvordan skal man ellers få godkjent en 9mm med fabrikkmontert rødpunktsikte?

Er jo ikke tillatt/egnet  med rødpunkt i Miltær felt (har allerede valgt en annen her) 

 

Begynne med dynamisk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For å kunne kjøpe våpen i dynamisk , så må du ha skutt dynamisk  i to år... (to års karantene).

Igjen; pussig at det er så lite aktivitet i PPC i forhold til Dynamisk i Osloområdet. PPC er jo en slags Dynamisk "light", del av NSF og burde være enklerer å administerere (?). En morsom og mer actionpreget NSF gren.

Poenget mitt; Som medlem i en NSF klubb, trenger man bare et kort sikkerhets/standplass kurs for å konkurrere i PPC 1500.

Burde det ikke være greit å søke på et våpen med bruksområdet (ref våpenkompendiet) PPC 1500 Open?

Edited by Krag J.
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Krag J. said:

For å kunne kjøpe våpen i dynamisk , så må du ha skutt dynamisk  i to år... (to års karantene).

Igjen; pussig at det er så lite aktivitet i PPC i forhold til Dynamisk i Osloområdet. PPC er jo en slags Dynamisk "light", del av NSF og burde være enklerer å administerere (?). En morsom og mer actionpreget NSF gren.

Poenget mitt; Som medlem i en NSF klubb, trenger man bare et kort sikkerhets/standplass kurs for å konkurrere i PPC 1500.

Burde det ikke være greit å søke på et våpen med bruksområdet (ref våpenkompendiet) PPC 1500 Open?

For å kjøpe rifle så er det 2 års karantene, ikke på pistol

Link to comment
Share on other sites

Skilles ikke mellom rifle og pistol slik jeg leser våpenkompendiet . Har heller sett dette i noe jeg har lest hos DSSN. Kan du vise til noe dokumentasjon eller erfaringer?

Enig i at det burde være forskjell på rifle og pistol ,ut fra sunn fornuft , men da burde det stå i kompendiet/forskrift dersom POD skal rette seg etter det.

Link to comment
Share on other sites

https://dssn.no/starte-med-dynamisk-sportsskyting/

 

Sitert; Våpen kan erverves igjennom DSSN og våre skyteprogram. Reglene er lik som for andre skyteorganisasjoner, men vi har et unntak når det gjelder rifle. Det er en karantenetid på 24 mnd etter bestått godkjenningskurs samt aktivitetskrav før rifle kan søkes om.

 

Skal ikke uttale meg om det er karantenetid på høykapasitetsmagasiner som gjør at det i realiteten blir vanskelig å strarte med OPEN f eks. men noen her inne kan det garantert bedre enn meg

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

"Forbundets interne regler om karantenetid kan ikke legges til grunn som aktivitetskrav ved søk om erverv. Her gjelder våpenforskriftens krav om 6 måneders aktivt medlemskap. Imidlertid vil et medlem, som ikke oppfyller klubbens karantenetid for å kunne benytte bestemte type våpen innenfor nærmere definerte program, ikke ha behov for å erverve dette våpenet før karantenetiden er oppfylt."

 

Kort sagt, du må ha 6 måneder med aktivitet for å erverve pistol siden dette ligger i lov/forskrift. Det er pistolklubben din som signerer vedlegg på dette og du må ofte legge ved en treningslogg.

 

Du må ha et vedlegg fra DSSN med stempel/underskrift fra klubben din for å kjøpe halvauto rifle og det får du ikke før etter at 24 måneders karantene er over. Uten dette vedlegget blir ikke søknaden din godkjent av politiet.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare halvauto rifle som har karantene i DSSN. Pistol følger den normale forskriften om 6 måneders aktivitet men det er sjelden du kan starte med dynamisk skyting uten eget våpen så de har de fleste allerede.

Men om du har en pistol og vil skyte f.eks. minirifle eller manual action rifle kan dette søkes på så og si med en gang.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Krag J. said:

For å kunne kjøpe våpen i dynamisk , så må du ha skutt dynamisk  i to år... (to års karantene).

 

 

Ikke helt , jeg har vært medlem i vanlig pistolklubb i 4-5år og jeg har nylig meldt meg på kurs i dynamisk klubb. 

Jeg har handlet meg 9mm med komplett utstyr for å drive med Open i dynamisk, og hovedsakelig bare drive med Grov trening i nåværende klubben. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, aps said:

dssn karanteneregler er som følger

ved bestått kurs og første 6 mnd kan du erverve 2 våpen innenfor programmene

 

etter 6mnd kan du erverve våpen til grenene som motsvarer aktiviteten du har

 

rifle etter 2 år. 

 

Beklager hvis jeg spør dumt , men selvom jeg har 9mm til dynamisk som jeg søkte til Mil felt. så kan jeg like vel ta kurset (som jeg har meldt meg på ) søke etter (reservevåpen?) iløpet av 6 første mnd ? 

 

Link to comment
Share on other sites

Å få godkjent reservevåpen fordrer betydelig aktivitet. 10 stevner hvorav 4 åpne i løpet av et år ,tror jeg.

Som mosjonsskytter , jevn aktivitet + minst 4 klubbstevner, så kan du ha et våpen i hvert bruksområdet.

Du har jo enda ikke noe våpen i dynamisk , men fått en 9mm i Militær felt som du bruker i dynamisk. Når du er i gang med dynamisk så forstår jeg aps slik at du kan søke 2 våpen innenfor programmene, så som standard /open/ sivilpistol osv .. Med en stock 3 , så har du jo et i production... Om du er rekreasjonskytter , under 4 stevner, så gjelder vel fortsatt regelen om maks 4 våpen.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Nomad88 said:

 

Beklager hvis jeg spør dumt , men selvom jeg har 9mm til dynamisk som jeg søkte til Mil felt. så kan jeg like vel ta kurset (som jeg har meldt meg på ) søke etter (reservevåpen?) iløpet av 6 første mnd ? 

 

Du har per definisjon 9mm til milfelt, ikke dynamisk. Det vil ikke være noe problem å erverve 2 stk pistoler i dynamisk etter kurset. Etter 6 måneder vil det som APS nevner over være aktiviteten din som fordrer mulighetene. Skyter selv dynamisk og stevner er så gøy at det er null problem å få nok aktivitet til å kjøpe akkurat det man vil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...