Jump to content

Avslag på pistol i 45acp til militærfelt


E-TEC

Recommended Posts

Ikke heng deg opp i "reservepistol". Ta dynamisk-kurset og søk deretter. Du skriver over at du skal skyte Open (har du rødpunkt og komp på 9mm i milfelt?), da bør du uten problemer søke på f eks production og classic etter endt kurs. Aktivitet for kjøp går ikke bare på stevner, men dugnader/generell aktivitet etc i klubben. Oppmann som skriver på hva du blir ansett som (iallefall i klubben der jeg er medlem). Reservepistol er 10 stevnepoeng ila det siste året. F eks skyter jeg production og er i den kategorien konkurranseskytter og kan erverve reservevåpen om ønskelig. Har et par sivilpistoler, der har jeg ikke nok stevner til å kalle meg konkurranseskytter og kan således ikke erverve reservepistol i de kategoriene.

 

Alt dette vil du nok og få informasjon om når du tar kurset :)

Link to comment
Share on other sites

Er jo ganske lett å få nok starter til å kalle seg konkuranseskytter. Ca 2 og ett halvt feltstevne. Det gikk også greit i coronaåret 2020, med ett par feltstevner og noen få banestevner. 

Har både 9mm og 45, skyter nok best med 9, men hender jeg velger den bort da 45 og 1911 strengt tatt vekker mer (og varmere) følelser enn den sterile tyske konkuransemaskinen i 9mm 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Antall startere for å kalle seg konkurranseskyter er vel per bruksområde? Samt at et stevne kun gir uttelling for et bruksområde. Slik at du faktisk må ha 10 separate startere i forskjellige stevner i militærpistol (hvorav 5 er åpne stevner). Da tar det jo 10 stevner, og ikke 2,5 for å få konkurranseskytter status i militærpistol per kalenderår. I hvertfall slik det fremkommer av våpenkompendiet til politiet.   

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

Nei, dersom du skyter 4 ulike grener i ett feltstevne har du 4starter. Det samme gjelder også om d f.eks deltar på ett hurtigpistol stevne der det er åpent for ulike våpengrener. 

Ift Norgesfelt var det vel noe murring fra oven om det ved flere starter i samme gren kun skulle telles som 1.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, martinJ said:

Dersom du skyter 4 ulike grener i ett feltstevne har du 4 starter.

Det er korrekt. Men for å få 10 starter når det gjelder reservevåpen, må du ha 10 starter med det våpenet. Per i dag er det to øvelser for militærpistol, militærfelt 1M og hurtig militær 7M.

Link to comment
Share on other sites

10 starter går som en røyk.

 

MEN med forbehold om a du ikke bor helt i gokk.

 

For noen år siden traff jeg noen skyttere fra indre Troms (eller Finnmark). De husket detaljene på hver eneste standplass på de feltstevnene de hadde skutt det året - for det var bare arrangert to stykker i hele fylket.

 

Og lange reiser har de.

 

Man vil gjerne ha en reserve hvis pistolen streiker etter første skuddet, særlig om man har reist i 5 timer.

 

Dermed mener jeg at andre forhold enn ren aktivitet bør kvalifisere til reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Godt å vite.

Da våpenkompendiet er klar på at det f.o.m. mosjonsskytter er fritt frem å erverve et våpen til hvert bruksområde i NSF:   

image.png.c1c5d2ab0f59d8e3e4e6030a8acc0f5b.png

PS: men kompendiet sier jo også at 9mm ikke er egnet til Grovpistol av en eller annen idiotisk grunn.... Selv om det er et lovelig kaliber iht. NSF reglene for Grovfelt

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, KriSpawn said:

PS: men kompendiet sier jo også at 9mm ikke er egnet til Grovpistol av en eller annen idiotisk grunn.... Selv om det er et lovelig kaliber iht. NSF reglene for Grovfelt


Det har vel vært kommunisert fra NSF sin side at dette var en misforståelse / ikke tiltenkt og at det arbeides med å få oppdatert kompendiet. Det er kanskje naturlig at det kommer et revidert kompendie sammen med ny lov og forskrift.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, KriSpawn said:

Godt å vite.

Da våpenkompendiet er klar på at det f.o.m. mosjonsskytter er fritt frem å erverve et våpen til hvert bruksområde i NSF:  

Bare for å klargjøre - den der med "hvert bruksområde" gjelder alle forbundene.

Så hvis du er medlem i NSF, DSSN og Metallsiluett, og la oss si at de tilsammen har 30 bruksområder, så kan du erhverve 30 våpen, og 5 av dem kan gjerne være identiske 9mm'ere hvis du finner så mange bruksområder hvor 9mm er tillatt blant de 30.

 

Hvis du legger deg på en miniglock, så kan du i alle fall få en slik en til MilFelt, SpesialPistol, Production, Standard og SivilPistol2.
(Gitt at du oppfyller aktivitetskrav og kjøpesperrer som forbundet sette osv. )

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, AGR416 said:

Kompendiet overstyrer rundskriv der det er avvik ift behovsprøving. Dette har jeg svart på hvitt fra POD.

 

At man har et våpen som KAN brukes i et annet program skal ikke være til hinder for at man får ervervet egnet våpen til et annet program.

 

Er dette noe som du har direkte fra POD eller våpenkontoret? Kan du legge det ut her?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Anonymrifle said:

 

Er dette noe som du har direkte fra POD eller våpenkontoret? Kan du legge det ut her?

Kompendiet overstyrer rundskrivet. I Kompendiet står det: "Skyttere som fyller vilkårene som mosjonsskytter eller konkurranseskytter kan erverve ett våpen for hvert bruksområde."

Det gjelder, og overstyrer den forrige definisjonen at "dersom et våpen KAN brukes så... "

POD er helt tydelige på dette, og har skrevet det i kompendiet. Dersom du har X bruksområder og <X våpen, og får avslag begrunnet i at du allerede har et våpen som KAN brukes, så vil POD gjerne høre om det.
 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Anonymrifle said:

 

Er dette noe som du har direkte fra POD eller våpenkontoret? Kan du legge det ut her?

Jeg kan ikke publisere dette, da brevet er unntatt offentlighet.

 

Det er et skriftlig svar jeg har fått fra POD på et spørsmål jeg har stilt som forhandler, ifm publiseringen av det nye rundskrivet.

Edited by AGR416
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I teorien så er det mange riktige svar her men i praksis så fungerer ikke dette. Og man raper ut 10 stevner lenge før man blir ferdig med og klage på ett avslag fra en som prøver og gjøre jobben sin.

 

Og det som ble nevnt om ppc og stevner sånn i Oslo området så er det veldig masse. De i Larvik er super flinke til og kjøre ppc stevner dag inn og dag ut. De har også ppc kurs veldig ofte kontra hvor ofte dynamisk har kurs.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, unnamed said:

I teorien så er det mange riktige svar her men i praksis så fungerer ikke dette. Og man raper ut 10 stevner lenge før man blir ferdig med og klage på ett avslag fra en som prøver og gjøre jobben sin.

 

Hva er det som er teoretisk riktig, men som ikke funker i praksis?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...